یک روزنامه انگلیسی ضمن اشاره به حمله ائتلاف آمریکایی علیه نظامیان سوری که منجر به مرگ ده‌ها تن شد، نوشت همکاری انگلیس در این حمله این کشور را بار در معرض اتهامات جنگی در خاورمیانه قرار می‌دهد.

 به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی گاردین نوشت این مساله که پهباد انگلیس در کشتار نظامیان سوری در حمله ائتلاف آمریکایی مشارکت داشته این واقعیت را نشان می‌دهد که تا چه حد انگلیس در این جنگ خونین وارد شده است.

گاردین در یادداشت خود ادامه داد، این مساله می‌تواند شرایطی با برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه و متحدانش فراهم کند که انگلیس را به ارتکاب جرایم جنگی در خاورمیانه متهم کنند.

این یادداشت یادآور شد، درس‌هایی که اخیرا از گزارش چیلگات درباره مشارکت انگلیس در جنگ عراق گرفته شد انگار آنقدر قانع‌کننده نبوده که ارتش انگلیس باز هم چنین اشتباهاتی را تکرار می‌شود.

وقتی پارلمان انگلیس سال گذشته اقدام نظامی در سوریه را تصویب کرد، نمایندگان پارلمان این محدودیت را برای نظامیان انگلیسی در نظر گرفتند که نباید علیه اهداف مشخصی حمله کنند.

گاردین افزود، حمله هفته گذشته ائتلاف آمریکایی علیه نظامیان سوریه این امکان را به اسد می‌دهد تا از انگلیس و آمریکا انتقاد کند و بار دیگر انگلیس را در جایگاهی قرا رمی‌گیرد که جنگی غیرقانونی در خاورمیانه به راه انداخته است.

نویسنده یادداشت تصریح کرد، گرچه وزارت دفاع انگلیس گفته است هدف این حملات نظامیان سوری نبودند اما اگر قربانیان سوری بخواهند این موضوع را به دادگاه بین‌المللی لاهه بکشانند، برای انگلیس خجالت‌آور خواهد بود.

اکنون کمیته مشترکی در پارلمان انگلیس مرگ این افراد را از دید مساله حقوق بشر بررسی می‌کند ولی استفاده از پهباد دولت انگلیس و خلبانان و فرماندهان نظامی این کشور را در معرض اتهامات قتل قرار می‌دهد.

گاردین در انتها نوشت، هرچه بیشتر انگلیس در عملیات نظامی آمریکایی مشارکت داشته باشد، بیشتر خود و پرسنل نظامی خود را در معرض اقدامات غیرقانونی قرار می‌دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس