کد خبر 633531
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

پس از شکست پی در پی طرح های آمریکا و به بن بست رسیدن این طرح ها در سوریه اکنون میان همپیمانان واشنگتن در سوریه اختلاف به وجود آمده و همه همپیمانان آمریکا از واشنگتن کینه به دل دارند.

 به گزارش مشرق، به نقل از نشریه المنار فلسطین، آمریکا و همپیمانان آن در جنگ علیه سوریه به طور آشکار دست به جنایت می زنند و مردم این کشور را به خاک و خون می کشند. جنگنده های ائتلاف آمریکایی پایگاه های ارتش سوریه در دیرالزور را هدف قرار دادند تا زمینه را برای پیشروی داعش در کوه ثرده در منطقه فرودگاه دیرالزور فراهم کنند. هدف آمریکا این است که طرح شکست خورده خود را نجات دهد. آمریکا با چنین اقدام هایی می خواهد به مردم سوریه این پیام را برساند که شما نباید از زیر نفوذ آمریکا و غرب خارج شوید و شما باید به این کشورها وابسته باشید.

نابود سازی داعش هدف اصلی نظام سوریه

این در شرایطی است ارتش سوریه با این اقدام آمریکا مقابله می کند و با اراده، داعش و دیگر گروه های تروریستی را در مناطق گوناگون سوریه نابود می سازد. نابود سازی داعش یکی از مهمترین گزینه های رهبری سوریه است که نبرد پایداری مردم سوریه را در برابر داعش فرماندهی می کند. امروز آمریکا در ائتلاف سازی های منطقه در مرحله سرنوشت سازی به سر می برد. این کشور دیگر قدرت درک تحولات تازه را ندارد. پیدایش گروه تروریستی داعش و ورود آن به جنگ علیه ارتش سوریه از مسائلی بود که منافع آمریکا را تامین می کرد.

اما پیوستن نیروهای هوایی روسیه و ایران به جنگ علیه داعش در سوریه بر پایه درخواست دولت این کشور سبب شد که تلاش برای شکستن اراده مردم سوریه و تجزیه این کشور بسیار سخت و ناممکن شود. این دخالت طرح های آمریکا در سوریه را ناکام  گذاشت و رژیم صهیونیستی و همپیمان منطقه ای آن را در شرایط بغرنجی قرار داد.

شکست پیاپی طرح های آمریکا در سوریه

شکست آمریکا در تشکیل نیروهای مسلح میانه رو نخستین شکست نبود. پیش از این یگان هایی از ارتش آزاد شکل گرفت و برای حمله به منطقه درعا در مرزهای اردن آماده شد. از این گروه ها در عملیات مربوط به «طوفان جنوب» استفاده شد اما آنها نتوانستند به هیچ گونه پیروزی سیاسی یا نظامی دست یابند. با وجود اینکه اتاق های فکری برای حمله های این گروه برنامه ریزی می کردند و کارشناسانی از کشورهای غربی و اردن در این زمینه به این گروه مشورت می دادند اما حمله های این گروه بارها با شکست روبرو شد.

تجربه آموزش جوانان در اردوگاه پناه جویان سوریه در ترکیه هم از آغاز با شکست روبرو شد. این در حالی است که صدها دلار در این زمینه هزینه شده بود. تنها شمار اندکی از این افراد آموزش دیدند و گفته شد که این افراد برای جنگ آماده هستند. این افراد به انواع سلاح مجهز شدند تا به شمال حلب وارد شوند اما هنگام ورود به سوریه تسلیم شدند.

همچنین نیروهای دموکرایک سوریه پس از چندماه نبرد با وجود اینکه از پشتیبانی آمریکا برخوردار هستند موفق نشده اند به بسیاری از مناطق وارد شود.

درگیری همپیمانان آمریکا در سوریه

از طرف دیگر با تقویت حضور روسیه در سوریه اکنون واشنگتن تاوان مداخله خود در بحران سوریه را پس می دهد. همپیمانان واشنگتن در سوریه هم اکنون در حال درگیری با هم هستند. دخالت نظامی ترکیه در شمال سوریه آمریکا را در پرتگاه قرار داده است. زیرا این اقدام باعث درگیری میان همپیمانان واشنگتن شده است. از یک طرف ترک ها و مخالفان مسلح درگیر شده اند و از طرف دیگر ترک ها و کردهای سوریه درگیر شده اند. ادامه حمله های ترکیه در داخل سوریه نشان می دهد که هدف اصلی این کشور بازپسگیری شهر مرزی جرابلس از گروه داعش نیست. بلکه هدف این کشور پیشروی در سرزمین هایی است که در کنترل کردها است. 

از این رو می توان گفت واشنگتن با وجود پشتیبانی مالی و تسلیحاتی بسیار از گروه های تندرو، در سوریه به هدف های خود نرسیده است. این پشتیبانی ها طی سال های گذشته نتوانسته اند یک تغییر در روند نبرد به سود آمریکا به وجود آورند. بلکه این گروه ها در میدان های نبرد سوریه در حال شکست خوردن هستند. واشنگتن با وجود شکست در زمینه ساقط کردن بشار اسد طی 5 سال گذشته هنوز هم شیوه های گذشته خود را ادامه می دهند.

در چنین شرایطی نقشه ائتلاف های آمریکایی غربی به عنوان تاثیرگذارترین کشورها در داخل سوریه تغییر پیدا کرده است. این مساله پس از افزایش شکست ها و ناامیدی های این کشورها در شمال و جنوب سوریه رخ داده است. با پایداری ارتش سوریه و هپیمانان آن در محور مقاومت و وارد کردن مشت محکم به آمریکا، سیاستمداران و دلالان واشنگتن از هم پراکنده شود. با وجود اینکه برخی از آنان اعتراف می کردند که آمریکا چند دهه نقش اصلی را در خاورمیانه بازی می کرد و به پشتیبانی از همپیمانان می پرداخت. اکنون با ورود روسیه و ایران در امور منطقه نقش آمریکا در حال از بین رفتن است. همه همپیمانان آمریکاه کینه به دل دارند که واشنگتن همپیمانان خود را رها کرده است. آمریکا در این مرحله هیچ هواداری ندارد. از این رو کاخ سفید و همپیمانان آن در جنگ سوریه در حال در شرایط سختی به سر می رند و برای آنان بسیار سخت است که تحولات سوریه را تحلیل کنند.

هیچ تردیدی نیست که قدرت آمریکا در منطقه ضربه سختی خورده است. پس از مقاومت ارتش سوریه در برابر تروریست ها با وجود دخالت اسرائیل در جنگ، گزینه های آمریکا و همپیمانان آن به بن بست رسیده است. از این رو دمشق معادله تازه پیروزی را ترسیم کرده است. این مساله وضعیت تازه ای را به وجود آورده است به طوری که در نتیجه پیروزی های ارتش سوریه در میدان های نبرد روند حل بحران سوریه مشخص می شود و نبرد حلب و دیرالزور سرنوشت جنگ را مشخص خواهد کرد. ارتش سوریه با جنگجویان و پایگاه مردمی خود در حال پیشروی است و به گروه های تندرو درس پایداری و مقاومت می دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس