کد خبر 633556
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۹

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: آنچه در دیرالزور اتفاق افتاد، دوباره تردیدها و سوال‌های جدی را درباره سیاست‌های آمریکا مطرح کرد.

 به گزارش مشرق، حسین جابری انصاری روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در دمشق گفت: بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون وجود دارد و کشورهای منطقه از آن نگران هستند نتیجه سیاستهای اشتباهی است که بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در چندسال گذشته اجرا کردند.

وی با بیان اینکه با سیاست‌ها و اقدامات اشتباه نه تنها امکان رویارویی موفق، موثر و همه جانبه با تروریسم فراهم نمی‌شود بلکه تروریسم تقویت می‌شود، اظهارداشت: موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران درباره هرگونه عملیات ضد تروریستی، ضرورت احترام به قوانین بین‌المللی و هماهنگی با دولتهای مرکزی کشورهایی است که این عملیات در خاک آنها انجام می‌شود.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: ما معتقدیم که هرگونه عملیات یکجانبه از سوی هر کشوری حتی اگر در کوتاه مدت تاثیرات مثبتی در مبارزه با گروه‌های تروریستی داشته باشد در بلند مدت تاثیرات معکوس و منفی برجای خواهد گذاشت.

این دیپلمات کشومان با بیان اینکه ما از ابتدای بحران سوریه معتقد بودیم که این بحران راه حل نظامی ندارد و تنها راه خروج از وضعیت بحرانی کنونی راه حل سیاسی و انجام گفت‌وگوهای سوری – سوری میان گروه‌های مختلف در این کشور است، یادآور شد: از ابتدای بحران در طرح‌های مختلفی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است، آتش بس و توقف درگیری‌ها به منظور جلوگیری از خونریزی، کشتار و فاجعه انسانی از اصول مورد تاکید جمهوری اسلامی بوده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه آتش بس جدی که مقدمات راه حل سیاسی را فراهم و از ادامه کشتار و فاجعه انسانی در سوریه جلوگیری و زمینه‌های موفقیت رویارویی همه جانبه با تروریسم را فراهم می‌کند، استقبال می‌کند.

جابری انصاری گفت: هر آتش بسی که در این چارچوب در دستور کار و مورد پذیرش سوری‌ها قرار گیرد، مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به بد عهدی آمریکا در توافق آتش بس نیز گفت: آتش بسی که یک هفته پیش آغاز شد از ابتدا در برابر این آزمون قرار داشت که آیا آمریکا به عنوان یک طرف اصلی این توافق، به الزامات خود پایبند است یا خیر. موفقیت این آتش بس به روشن بودن سیاستهای آمریکا در برخورد با تروریسم بستگی دارد.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که برای موفقیت این آتش بس و هر آتش بس دیگر، سیاست مبتنی بر استفاده ابزاری و تاکتیکی از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی باید پایان یابد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان از آتش بس سخن گفت و همزمان از تروریسم استفاده ابزاری کرد؛ موفقیت این آتش بس و هر آتش بس دیگری بستگی به شفافیت و صراحت در رویارویی با تروریسم دارد.

جابری انصاری با اشاره به اینکه آنچه در دیرالزور اتفاق افتاد، دوباره تردیدها و سوال‌های جدی را درباره سیاست‌های آمریکا مطرح کرد، گفت: در این حادثه مکان‌های استقرار نیروهای ارتش سوریه مورد حمله قرار گرفت، تعداد زیادی کشته شدند و همزمان گروه‌های تروریستی موجود در سوریه این مناطق را گرفتند.

وی افزود: این حادثه اتفاقی نیست و نشان دهنده نوعی سیاست ادامه بازی با برگه تروریسم است و اگر این سیاست ادامه یابد هیچ امیدی برای موفقیت آتش بس وجود نخواهد داشت.

این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه سیاست آشکار و با ثباتی است و برخی اصول اساسی در این سیاست وجود دارد، افزود: ما با استفاده از تروریسم برای تحقق اهداف سیاسی مخالفیم و معتقدیم که تروریسم هیچ مشکلی از مشکلات سوریه و کشورهای دیگر را حل نخواهد کرد.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اظهارداشت: ما معتقدیم این ملت سوریه است که تعیین کننده آینده کشور خود است و هیچ بازیگر خارجی و هیچ کشوری در سطح منطقه و جهان حق تعیین تکلیف برای ملت سوریه ندارد.

وی با ذکر این نکته که هرگونه اقدام برای پایان بحران باید در مسیر انتخاب ملت سوریه قرار گیرد و این ملت سوریه است که سرنوشت و آینده خود را تعیین خواهد کرد، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که ادامه بحران کنونی به تداوم فاجعه انسانی جاری منجر خواهد شد و پایان دادن به فاجعه انسانی جاری یک اصل مهم در سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: در چارچوب این سیاست‌ها حمایت همه جانبه خود را از سوریه اعلام کردیم، به این سیاست ادامه خواهیم داد و امیدواریم با همراهی دیگر طرف‌های موثر هرچه سریعتر امکان خروج از وضعیت بحرانی جاری فراهم شود.

جابری انصاری درباره مخالفت آمریکا با علنی شدن بندهای آتش بس توافقی در سوریه گفت: یکی از دلایل پنهانکاری آمریکا در آتش بس اخیر عدم شفافیت و روشنی سیاست‌های این کشور است و تا هنگامی که آمریکا به شکل آشکار به بازی استفاده ابزاری از تروریسم پایان ندهد امکان اثرگذاری مثبت برای این کشور در بحران سوریه فراهم نمی‌شود.

وی اضافه کرد: ما فکر می‌کنیم دلیل اصلی پنهانکاری در این توافقات عدم قطعیت و وضوح در سیاست‌های آمریکا در برخورد با تروریسم است.

جابری انصاری با بیان اینکه توافق اخیر آمریکا و روسیه اولین طرح آتش بس در بحران سوریه است، افزود: اگر از تجربه توافقات پیشین عبرت گرفته نشود و مشکلات آتش بس به شکل صحیح برطرف نشود تجربه این آتش بس نیز مانند دیگر آتش بس‌ها خواهد شد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: موفقیت آتش بس به جدیت در اجرای توافقاتی که در قالب آن مطرح می‌شود بستگی دارد و تا هنگامی که این جدیت وجود نداشته باشد امکان موفقیت طرح آتش بس نیز وجود نخواهد داشت.

جابری انصاری با ذکر این نکته که سیاست برخی از گروه‌های تروریستی و برخی کشورهای حامی آنها، بر ادامه استفاده از تروریسم است، افزود: این بازیگران مخالف هرگونه طرح آتش بسی هستند زیرا سیاست آنها مبتنی بر ادامه بحران و حل و فصل نظامی این بحران است.

وی گفت: برخی طرفهای منطقه‌ای در نشست‌های بین‌المللی درباره سوریه، با گنجاندن این اصل که تنها راه حل این بحران، سیاسی است مخالف بودند و اینها طرف‌های شناخته شده‌ای هستند و به سیاست خود مبنی بر حل نظامی بحران سوریه همچنان ادامه می‌دهند.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به اینکه هرزمان توافق آتش بسی صورت می‌گیرد این طرفها و کشورها، مقدمات برهم زدن آن را فراهم می‌کنند، اضافه کرد: حقایق در صحنه بحران سوریه آشکار شده است و نیازمند عزم و اراده متحد منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان دادن به بازی این بازیگران است.

جابری انصاری گفت: یکی از مقدمات ضروری برای موفقیت طرح‌های آتش بس و صلح در سوریه، رویارویی همه جانبه با این گروه‌ها و کشورهای حامی آنهاست.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه درپاسخ به سوالی پیرامون اتهام زنی به دولت سوریه مبنی بر حمله به کاروان کمک‌های انسانی در حلب گفت: این موضوع درحال بررسی از سوی دولت سوریه و دیگر کشورهای موثر در بحران است و دولتهای سوریه و روسیه آشکارا اعلام کردند که این عملیات را انجام نداده‌اند.

جابری انصاری با بیان اینکه باید منتظر نتیجه بررسی‌ها در این باره بود گفت: این احتمال وارد است که طرفهایی که درپی برهم زدن آتش بس و پیگیری اقدامات تروریستی خود هستند، به گونه‌ای در این عملیات دست داشته باشند.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اظهارداشت: تا هنگامی که اراده جدی از سوی طرف‌های مختلف سوری و اجزای ملت سوریه برای ادامه وحدت و یکپارچگی این کشور وجود داشته باشد، به رغم همه خطرات، سوریه متحد باقی خواهد ماند.

جابری انصاری افزود: بازیگران خارجی براساس منافع خود ممکن است تجزیه سوریه را در دستور کار خود قراردهند، امیدواریم ملت، دولت و گروه‌های مختلف سوریه با هوشمندی و اتخاذ سیاست‌های درست زمینه پایان دادن به بحران کنونی را فراهم کنند. حفظ وحدت سوریه قبل از هر بازیگر دیگری بر عهده خود سوری‌هاست.

وی با اشاره به حمایت رژیم صهیونیستی از گروههای تروریستی گفت: رژیم صهیونیستی طرفی است که بیشترین سود را از ادامه بحران سوریه می‌برد و ادامه بحران فرسایشی سوریه از اولویت‌های نخست رژیم صهیونیستی است.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در چندسال گذشته همواره از بحران سوریه استفاده کرده و همچنان به این سیاست ادامه می‌دهد، تصریح کرد: بهترین پاسخ به سیاستهای رژیم صهیونیستی تلاش برای پایان دادن به بحران سوریه است و این مسئولیت همه نیروها، کشورها و بازیگرانی است که نسبت به وضعیت امت اسلامی حساسیت دارند و همه کسانی که مسئله اصلی جهان اسلام را مسئله فلسطین می‌دانند.

جابری انصاری افزود: هنگامی که بحران سوریه و دیگر بحران‌ها در منطقه ما ادامه داشته باشد، رژیم صهیونیستی بیشترین سود را از این بحران‌ها خواهد برد. هرگونه اقدام از سوی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات سوریه در هماهنگی با دولت سوریه خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تاکید برخی کشورها در کمک رسانی به مناطقی از سوریه و محروم کردن دیگر مناطق گفت: ما معتقدیم نباید در ارتباط با مسائل انسانی، سیاستهای چندگانه دنبال شود و مسئله انسانی یکی از ابعاد اساسی بحران سوریه است که در کنار بعد سیاسی و امنیتی اهمیت دارد. وقتی از اهمیت بعد انسانی سخن می‌گوییم منظور ما فاجعه انسانی در سراسر خاک سوریه است.

جابری انصاری اظهار داشت: متاسفانه برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی از مسئله انسانی مانند تروریسم استفاده ابزاری می‌کنند و همواره بر نقاط خاصی از خاک سوریه در مسئله انسانی تمرکز می‌کنند و برخی مناطق دیگر مانند فوعه و کفریا در سیاست این بازیگران به طور کامل فراموش شده‌اند. مسئله انسانی در همه نقاطی که بحران است و درگیری مسلحانه در جریان است دارای اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران در همه گفت‌وگوها و رایزنی‌های دیپلماتیک با نگاه فراگیر به این موضوع نگاه کرده است.

وی ادامه داد: امیدواریم با پایان دادن به استفاده ابزاری از مسئله انسانی برای دستیابی به اهداف سیاسی، امکان کمک به خروج از وضعیت فاجعه آمیز انسانی کنونی فراهم شود.

معاون عربی و آفریقایی وزیرامورخارجه افزود: متأسفانه تاکنون جامعه بین‌المللی به مسئولیت‌های خود در کمک به پایان بحران سوریه به درستی عمل نکرده است و تا هنگامی که شاهد ادامه این سیاست باشیم امیدی به تغییر این وضعیت وجود نخواهد داشت. اگر چند اصل اساسی مورد توجه قرار گیرد، حل بحران سوریه مسئله پیچیده‌ای نیست.

وی ادامه داد: جدیت در مبارزه با تروریسم، تعیین سرنوشت آینده سوریه از سوی ملت سوریه، نگاه همه جانبه، به دور از استانداردهای چند جانبه به مسئله انسانی و پایان دادن به فاجعه انسانی و کمک همه بازیگران موثر منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل گیری گفت‌وگوهای جدی سوری – سوری برای مراجعه به آرای ملت سوریه به عنوان پایان دهنده بحران از اصول اساسی حل این بحران است.

جابری انصاری با بیان اینکه با این چارچوب‌ها امکان خروج از وضعیت بحرانی کنونی وجود دارد، افزود: امیدواریم این اصول اساسی مورد توجه جامعه جهانی و شورای امنیت شورای امنیت سازمان ملل قرارگیرد.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اوضاع شمال سوریه اظهار داشت: کردها جزئی جدایی ناپذیر از قومیت‌های موجود در چارچوب ملت‌های منطقه ما هستند و به طور طبیعی باید از همه حقوق شهروندی خود مانند دیگر اتباع کشورهای خود برخوردار باشند. سیاست جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسئله کردی بر اساس دو اصل اساسی برخورداری کردها مانند دیگر قومیتها و اجزای ملت‌های منطقه از حقوق کامل شهروندی خود و حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و مرزهای موجود در منطقه استوار است.

جابری انصاری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به روشنی با تجزیه و تقسیم کشورهای منطقه مخالف است زیرا ما معتقدیم اگر تقسیم آغاز شود پایان ناپذیر است و سیاست‌های مبتنی بر تجزیه و تقسیم، منافع هیچ یک از کشورهای منطقه و قومیت‌های موجود در درون ملتها را تامین نمی‌کند و حقوق همه اجزای ملت‌های منطقه در چارچوب ملت‌ها و کشورهای خود قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی از مسئله کردی و دیگر مسائل موجود در منطقه ما سوء استفاده می‌کنند و این مسئولیت ملتها و دولتهای منطقه است که توجه صحیحی نسبت به این موضوع داشته باشند و امکان سوء استفاده از مسائل مختلف موجود در منطقه را بگیرند، ادامه داد: این موضوع یکی از دستور کارهای رایزنی‌ها دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با همه بازیگران است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس