ترامپ با توجه به موفقیت روز افزون خود در موضع قدرت قرار گرفته است و کلینتون نیز که راهی تا پیروزی نهایی ندارد، همچنان با چالش‌های جدی روبروست.

گروه بین‌الملل مشرق صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به لطف شخصیت جنجالی و خبرساز ترامپ، اهتمام پیوسته سندرز علیه کلینتون، و شیطنت‌های سیاسی و نمایش‌های مضحک هیلاری کلینتون غالبا آبستن حوادث و اتفاقات جدید است، بار دیگر شاهد رویدادهای نو بوده است. تحلیل اتفاقات مهم مربوط به سه نامزد حاضر در صحنه انتخابات را در گزارش حاضر بخوانید.


آیا کالیفرنیا دروازه طلایی سندرز می‌شود؟ /

کالیفرنیا، دروازه طلایی سندرز؟
وقتی هیلاری کلینتون موفق به پیروزی در انتخابات نیویورک شد،‌ طرفدارانش خطاب به برنی سندرز گفتند: «به خانه بازگرد برنی، تو بازنده هستی و دیگر رنگ نامزدی نهایی را نخواهی دید». گرچه سخن آنها از حیث فنی درست بود، اما شکاف بین کلینتون و سندرز از حیث ورود وکلای غیرمتعهد به قضیه به وجود آمد. این وکلا، مُشتی لابی‌گر و آدمِ فرصت هستند که با توجه به نفوذ و قدمت هیلاری در سیاست و در سطح حزب دموکرات تمایل بیشتری به این وزیر خارجه سابق دارند و در نتیجه منطق قضیه می‌گوید که رای‌‌شان را به صندوق وی بریزند. در رقابت میان سندرز و هیلاری، نمایند ارجح مردم سندرز است و هیلاری کلینتون تنها به لطف 541 رای وکلای غیرمتعهد در جایگاه پیشتازی قرار گرفته است.

سناتور میانه‌رو، اکنون با هفته آخر که سرنوشت‌سازترین هفته برای وی است، روبروست و آخرین جرقه امید در بزرگترین فرصت یعنی انتخابات کالیفرنیا رقم خواهد خورد. آیای شهرهای نشنال سیتی، ویستا، ایروین، سانتا مونیکا، آناهیم، لس آنجلس، ریورساید، سن برناردینو، کترال سیتی، لنکستر، ونتورا، سن پدرو، سانتا باربارا، سانتا ماریا، پومونا، بیکرزفیلد، فرزنو، و ویزالیا روی خوش به برنی سندرز نشان می‌دهند؟ پاسخ این سوال تا حدی روشن است. هم‌اکنون 55 هزار داوطلب باعث شده‌اند تا 2 میلیون نفر از ساکنین کالیفرنیا، با ستاد سندرز تماس تلفنی داشته باشند و از وی اعلام حمایت کنند. انصاف اگر دهیم، باید گفت که گردهمایی‌های سندرز از سایر نامزدها پر شورتر است. طرفداران وی با جان و دل به سخنانش گوش می‌دهند و جوانان آمریکایی به شدت دوستش دارند. نکته جالب اینکه موهای پریشان و عینک سندرز مانند کلاه قرمز ترامپ با آن شعار معروفش، تبدیل به یک نماد شده است.

آیا کالیفرنیا دروازه طلایی سندرز می‌شود؟ /

منطق قضیه به ما می‌گوید که کلینتون نامزد نهایی است و شکل قضیه هم به این صورت خواهد بود که وی با حمایت شدید وکلای غیرمتعهد، با توجه به اینکه انتخابات نیوجرسی 3 ساعت پیش از شروع انتخابات کالیفرنیا به پایان می‌رسد، در نتیجه قبل از حتی شروع انتخابات کالیفرنیا، در صورت پیروزی هیلاری در نیوجرسی، وی نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد شد. اما وضعیت در بین طرفداران سندرز واقعا خاص است. طرفداران او باور دارند که سندرز یا پیروز می‌شود و یا باختن او اصلا باختن نیست. آنها معتقدند که پیرمرد میانه‌رو یا در کالیفرنیا ورق را به نفع خود برمی‌گرداند و یا وکلای غیرمتعهد را متقاعد می‌کند که رای خود را به نفع او تغییر دهند.

با اینکه در نظرسنجی‌ها، کلینتون 2 درصد نسبت به سندرز پیشتاز است، اما از آنجایی که شرکت در انتخابات این ایالت بزرگ «باز» است، در نتیجه رای‌دهندگان مستقل‌ هم می‌توانند شرکت کنند و این کاملا به نفع سندرز است. بر همین اساس است که «جف ویور» رییس ستاد سندرز با اعتماد بنفس از پیروزی در کالیفرنیا سخن گفته است. نکته قابل توجه اینکه یک و نیم میلیون نفر به جمع رای‌دهندگان ثبت‌شده اضافه شده‌اند که بسیاری از آنها دارای سن زیر 30 سال هستند و این رده سنی به شدت به سندرز باور دارد. از طرف دیگر، طرفداران سندرز بر این باورند که شبکه‌های خبری مثل CNN، NBC، و FOX News که تحت سیطره میلیاردهای ذی نفوذ آمریکا هستند، کاملا مایل به پیروزی هیلاری کلینتون می‌باشند و در جهت پیروزی وی هر کاری بتوانند می‌کنند. این در حالی است که سندرز تمامی اعانات و کمک‌های مالی مربوط به ستاد را از خود مردم آمریکا دریافت کرده اما کلینتون بطور قابل توجه از سوی لابی‌ها و سرمایه‌داران تغذیه می‌شود. جف ویور در گفتگو با روزنامه گاردین اظهار داشت: «شما در تمامی نظرسنجی‌ها در سطوح ایالتی و ملی که نگاه کنید متوجه می‌شوید که سندرز محبوبترین نامزد انتخاباتی در میان مردم آمریکاست.

مشاورین ترامپ: مشکل اقلیت‌ها و زنان با ترامپ حل شده
روزنامه گاردین در جدیدترین مقاله خود در مورد دانلد ترامپ به قلم «لارا گامبینو» نوشت: با اینکه ترامپ تا هفته دیگر رسما به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه معرفی خواهد شد، اما ظاهرا تصمیم ندارد که دست از صراحت بیان نسبت به دیگران و بخصوص زن‌ها بردارد. در جدیدترین اتفاقی که در این زمینه رخ داد، سفر ترامپ به نیومکزیکو و عاطل و باطل خواندن «سوزانا مارتنیز» فرماندار این ایالت است. مارتنیز تنها فرماندار زن لاتین آمریکا و رییس انجمن فرماندار جمهوریخواه آمریکاست. ترامپ در جمع طرفدارانش در نیومکزیکو اظهار داشت: «نگاه کنید. آیا واقعا مارتینز برای شما کاری کرده؟ اگر من فرماندار این ایالت ارزشمند بودم، می‌دانستم چه باید بکنم». البته، «کوری لواندوفسکی» رییس ستاد ترامپ و «پل مانافورت» مغز متفکر ستاد وی، معتقدند که اتفاقا اظهارات ترامپ اخیرا اصلا ضد زنان و لاتین‌تبارها نیست و این رسانه‌ها هستند که جو را متشنج می‌کنند. وی در گفتگو با ABC گفت: «ترامپ به انتقاد از سیستم که نتوانسته رفاه مردم را تامین کند پرداخت و همین کار را هم در واشنگتن کرد. آیا باید بگوییم که در واشنگتن هم به فرماندار واشنگتن توهین کرده است؟". لواندوفسکی هم افزود: «چرا به نظرسنجی‌های اخیر نگاه نمی‌کنید؟ اتفاقا رابطه ترامپ با لاتین‌تبارها و اسپانیولی‌ها و خانم‌ها بسیار خوب شده و در همین نظرسنجی‌ها رای بسیاری از سوی آنها دریافت کرده است».  اما نظرسنجی‌های CBS، فاکس نیوز، و نیویورک تایمز خبر از حمایت 62 درصدی زنان از کلینتون نسبت به حمایت 23 درصدی از ترامپ می‌دهد.

آیا کالیفرنیا دروازه طلایی سندرز می‌شود؟ /

لواندوفسکی در گفتگو با «کریس والاس» از فاکس نیوز، رسانه‌ها را متهم به شیطنت و کارشکنی در مورد اظهارات ترامپ کرد و وقتی از او پرسیده شد که آیا ترامپ حاضرست که پای حرفهایش بایستد، پاسخ داد: «ما پای هر حرفی که زده‌ایم ایستاده‌ایم و در مورد نیومکزیکو هم باید بگویم که سیستم را ناکارآمد دانسته‌ایم».

بروز این اتفاقات در حالی است که خانم مارتینز چندی پیش در گفتگو با شبکه NBC با بیانی محافظه‌کارانه گفته بود که به دلیل مشغلات کاری‌اش اصلا وقت نکرده که با ترامپ دیدار و گفتگو داشته باشد. مانافورت نیز اعلام کرده که اتفاقا ترامپ برای سمت معاونت رییس جمهور، فهرستی از زنان و لاتین‌تبارها تهیه کرده است. وی اظهار داشت: «اگر زنی باشد که شایستگی داشته باشد حتما انتخاب می‌گردد. ترامپ، کسی را می‌خواهد که با واشنگتن کاملا بده بستان داشته باشد و در کنگره دارای قدرت باشد. حالا چه مرد و چه زن».

اما یکی از جدیدترین اتفاقاتی که به دانلد ترامپ مربوط می‌شود، اظهارات او در مورد چرخش ناگهانی موضع نخست وزیر انگلیس نسبت به وی است. ترامپ در گفتگو با خبرنگار NBC وقتی که از وی پرسید که نظرش در مورد تغییر موضع دیوید کامرون چیست، پاسخ داد: «به کامرون می‌گویم که اولا من احمق نیستم که فریب این دورویی‌ات را بخورم و ثانیا این را در ذهنت بسپار که من موجب تفرقه نیستم که تو آن حرف‌ها را زدی بلکه من موجب اتحاد و پیوندم». پیشتر از این، در ماههای اول رقابت، دیوید کامرون اعلام کرده بود که اگر ترامپ پا در خاک انگلیس بگذارد، حتی احزاب دشمن این کشور با هم علیه وی متحد می‌شوند و اما دو روز پیش در چرخشی عجیب، از ترامپ به نیکی یاد کرد و اعلام داشت که در صورت رییس جمهور شدن وی، روابط خوب بین انگلیس و آمریکا همچنان حفظ خواهد ماند.

{$sepehr_media_1574752_400_300}


هیلاری کلینتون در آستانه تضعیف جدی
«دن رابرتز» در روزنامه گاردین در مقاله جدید خود ضمن تشبیه صحنه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به «آلیس در سرزمین عجایب»، پاشنه‌های آشیل هیلاری کلینتون را در چند مورد تحت بررسی قرار داد:  اولا اینکه هیلاری کلینتون با توجه به تفوق ترامپ بر وی در آخرین نظرسنجی، نشان می‌دهد که در آستانه تضعیف در میان مردم قرار گرفته است. دوم اینکه، مسئله سرور شخصی ایمیل‌ها مسئله‌ای بسیار بغرنج بوده و اگر پس از تحقیقات FBI که به زور وی فعلا متوقف شده و هر لحظه ممکن است به جریان بیافتد مشخص شود که قوانین فدرال را نقض کرده، جریمه سنگینی خواهد داشت و این بر روحیه انتخاباتی وی تاثیر گذاشته است. وانگهی سندرز در مرحله رقابت درون حزبی و بدتر از آن ترامپ در مرحله نهایی به خوبی می‌توانند از این مسئله بزرگ یک رسوایی بزرگتر بسازند و به عنوان سلاحی قدرتمند علیه هیلاری از آن بهره ببرند. «الیزابت وارن» به عنوان یکی از چهره موجه و محبوب حزب دموکرات خیلی تلاش کرد که پرونده مشکوک هیلاری مسکوت بماند اما FBI به دلیل فشار جمهوریخواهان ممکن است هر لحظه پرونده را باز کند و باراک اوباما هم که اخیرا به ژاپن سفر کرده بود، در پاسخ به سوال خبرنگار ژاپنی مبنی بر اینکه آیا موضوع سرور شخصی ایمیل صداقت و درستکاری هیلاری را زیر سوال برده است، هیچ پاسخی نداد و طفره رفت. سوم اینکه، هفته گذشته اصلا هفته خوبی برای هیلاری نبود. او دعوت سندرز برای مناظره را رد کرد و همین امر باعث شد که همگان تصور کنند که حتما ریگی بر کفش دارد. از طرف دیگر، فرماندار ویرجینیا به اتهام تقلب در شمارش آرائ به نفع هیلاری بازداشت شد و اکنون تحت بازجویی FBI‌ قرار دارد و چه ثابت شود و چه ثابت نشود، دستاویز کافی برای شخص فرصت‌طلب و حریف وحشتناک و قدرتمندی چون ترامپ خواهد بود تا در مرحله نهایی با پرونده‌های قطوری که در کنار این موارد برای هیلاری جمع کرده است، وی را بسیار اذیت کند و جایگاهش را تنزل دهد.

آیا کالیفرنیا دروازه طلایی سندرز می‌شود؟ /


اما «چارلی کوک» تحلیلگر قدیمی معتقد است که محبوبیت هیلاری پس از کنار رفتن سندرز از دور رقابت تا چند درصد افزایش خواهد یافت و فقط پیروزی سندرز در کالیفرنیا می‌تواند در انتخابات سراسری نوامبر به کلینتون ضربه بزند. وی معتقد است که اگر قرار بود سیستم قضایی هیلاری را جرم تخلف از قوانین فدرال بازداشت نماید، تا بحال این کار را می‌کرد. او، ترجیح می‌دهد که جای هیلاری باشد تا جای ترامپ. کوک بر این باور است که هیلاری خیلی شرایط سختی ندارد و در عوض این ترامپ است که باید خیلی چیزها را به مردم ثابت کند. وی، یکی از بزرگترین مشکلات ترامپ را شکست هیلاری در ایالات مهمی چون ویرجینیا و کلورادو می‌داند.

آیا کالیفرنیا دروازه طلایی سندرز می‌شود؟ /

یکی از مخالفان هیلاری کلینتون با تابلویی در دست با مضمون: «هیلاری چروکیده»

اما تحلیلگران برجسته دیگری چون «لری ساباتو» از مرکز سیاسی دانشگاه ویرجینیا نظر دیگری دارند. ساباتو، معتقد است که یکی از بزرگترین مشکلات هیلاری جذب جوانان است که به شدت به سندرز علاقه دارند. او بالاخره سندرز را شکست می‌دهد اما جوانان زخم‌خورده از شکست نامزد مورد علاقه‌شان را دل چرکینی از هیلاری خواهند داشت، را اصلا به راحتی نمی‌تواند جذب نماید و همین امر به کمیته ملی دموکرات‌ها ضربه می‌زند. این تحلیلگر برجسته، بر این باور است که اگر سندرز موفق به پیروزی در کالیفرنیا شود، می‌تواند «در نشست حق انتخاب» که پس از انتخابات کالیفرنیا در «کِلِولند» برگزار خواهد شد، آرای وکلای متعهد و غیرمتعهد را به نفع خود برگرداند.


منابع:

http://www.theguardian.com/us-news/2016/may/29/bernie-sanders-hillary-clinton-california-democratic-primary

http://www.theguardian.com/us-news/2016/may/29/donald-trump-campaign-downplays-chaos-new-mexico-governor

http://www.theguardian.com/us-news/2016/may/28/hillary-clinton-us-presidential-electiond-democrats

http://www.reuters.com/article/us-usa-election-trump-judge-idUSKCN0YK0PA

http://www.nbcnews.com/video/trump-responds-to-british-prime-minister-i-m-not-stupid-ok-686379075973

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    این جوری که معلومه به پیروزی ترامپ و پاره شدن برجام و عدم اتحاد امریکا با شرکا ناتویش و بازگشت احمدی نژاد یه جنگ 2 طرفه میان ایران و امریکا پیش میاد یه جنگ با ورود اسراییل و حاشیه!!حاشیه شاخاب پارس!!! و کره شمالی هیدروژنی !!!!!
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    هیلاری از همه شان نیرنگ باز تر است
  • من من ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    خب شما هم یکم غیر منطقی نوشتید.... درسته سندرز ادم باحالیه ولی تا الان بدون در نظر گرفتن سوپر دلیگیتها هیلاری همچنان 300 دلیگیت مردمی بالاتره و در رای گیریهای انجام شده نزدیک سه میلیون بیشتر از سندرز رای اورده .... در اصل اگه سوپر دلیگیت ها رو حذف کنیم این هیلاری هست که نامزد نهایی میشه ... الان تنها شانس سندرز همین سوپر دلیگیتها هستن ... والا امکان نداره همه 400 دلیگیت کالیفرنیا برای سندرز بشه تا بتونه عقب افتادگیش از هیلاری رو جبران کنه ...
  • ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    هیلاری چروکیده :)))))
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    این اطلاعات و آمار از روی منابع خودشون داده شده برادر. بهتره که شما کمی در منابع انگلیسی مثل نظرسنجی ها و امارها سرچ کنی تا بیشتر متوجه بشی.
  • م-ب ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
    0 0
    نخیر سندرز از همه نیرنگ باز تره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس