حواشی چند روز اخیر، اتفاقات شایان توجهی را در خود داشت که از آن دست می‌توان به فهرست عجیب قضات دادگاه عالی از سوی ترامپ، اعتراض خشونت بار طرفداران سندرز، انتصاب ناظر انتخاباتی توسط ترامپ، حمایت رسمی انجمن ملی سلاح از ترامپ، و دیدار ترامپ با هنری کیسینجر اشاره کرد.

گروه بین‌الملل مشرق - انتخابات کنتاکی و اورگن برگزار شد و در جبهه جمهوریخواهان که فقط در اورگن به رقابت پرداختند، دانلد ترامپ که هیچ رقیبی در سر راه خود ندارد با کسب مجموع آرای کاملا غالب، پیروز شد. در جبهه دموکرات‌ها نیز هیلاری کلینتون توانست رقیب خود سندرز را در کنتاکی شکست دهد اما در اورگون عرصه را به او واگذار کرد. اما حواشی این چند روز اخیر نیز در نوع خود قابل توجه است که در این گزارش به آنها پرداخته می‌شود.

از نتایج انتخابات کنتاکی و اورگون تا

نتایج انتخابات کنتاکی و اورگن
اکنون وضعیت رقابت در جبهه دموکرات‌ها کاملا با رقابت در جبهه جمهوریخواهان متفاوت است. جمهوریخواهان تنها یک نامزد جدی دارند که بی‌مهابا می‌تازد و رقیب جدی در مقابل خود نمی‌بیند. اما دموکرات‌ها، شاهد رقابت تقریبا نزدیک برنی سندرز با هیلاری هستند و پیروزی سندرز همچنان طرفداران وی را امیدوار نگاه داشته است. اما چند روز پیش طرفداران سندرز در نوادا اعتراض خشونت‌آمیزی نسبت به تبعیض قائل شدن سران دموکرات نسبت به سندرز از خود نشان دادند و خواستار تجدیدنظر خانم «دبی واسرمن شولتز» -رییس کمیته ملی دموکرات‌ها- در رفتار خود شدند. سندرز، بلافاصله هر گونه خشونت را محکوم کرد و خواستار تظاهرات صلح‌آمیز طرفدارانش شد. از انسو، شولتز اعتراض طرفداران سندرز را به شدت محکوم کرد و با اخطار به سندرز، اظهار داشت که با این روش، هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای شامل حال سناتور میانه‌رو نمی‌شود. سندرز نیز در پاسخ در سخنرانی اخیر خود، ضمن محکوم کردن دوباره کارشکنی‌ها علیه وی، وعده داد که در کالیفرنیا ضربه شست محکمی به کلینتون خواهد زد. رقابت در کنتاکی آنقدر نزدیک بود، که ظن تبعیض‌کاری سران حزب پررنگ‌تر بشود. در کنتاکی، کلینتون با 212 هزار رای در مقابل سندرز با 210 هزار رای پیروز شد.

در جبهه دموکرات‌ها، کلینتون موفق شد که در ایالت کنتاکی، از مجموع 454 هزار و 573 رای، با کسب 212 هزار و 550 (46.8 درصد) رای توانست برنی سندرز را با 210 هزار و 626 رای (46.3 درصد) شکست دهد و 27 وکیل ایالتی را در مقابل 27 وکیل ایالتی سندرز به دست بیاورد. اما در ایالت اورگن، این سندرز بود که از مجموع 9 هزار و 763 رای، با کسب 5 هزار و 323 رای (54.5 درصد) توانست کلینتون را با 4 هزار و 440 رای 045.5 درصد) شکست دهد و 34 وکیل انتخاباتی را در مقابل 27 وکیل انتخاباتی هیلاری جذب نماید. هم اکنون، هیلاری دارای مجموعا 2293 رای از وکلای انتخاباتی است و تا کسب نامزدی نهایی (2383 رای) فقط 90 رای فاصله دارد.

در جبهه جمهوریخواهان، در ایالت اورگن، دانلد ترامپ توانست که از مجموع 361 هزار و 490 رای، موفق شد که با 240 هزار و 804 رای (66.6 درصد) در مقابل تد کروز با 61 هزار و 590 رای (17 درصد) و جان کیسیک با 59 هزار و 96 رای (16.3 درصد) به پیروزی برسد. ترامپ 18 وکیل انتخاباتی، کروز 4 وکیل، و کیسیک نیز 4 وکیل انتخاباتی را جذب کرد. هم اکنون، ترامپ دارای مجموعا 1167 رای از وکلای انتخاباتی است و تا کسب نامزدی نهایی (1237 رای) فقط 76 رای فاصله دارد.


حواشی مربوطه چند روز اخیر



استخدام ناظر انتخابات توسط ترامپ
تایید ترامپ از سوی سران حزب جمهوریخواه به شدت کارشناسان و تحلیلگران را متعجب ساخته است. بسیاری از آنها، معتقدند که بیان و تزریقات ذهنی ترامپ بشدت در جذب نظر چهره‌های جمهوریخواه تاثیر داشته است. چیزی که مشخص است این است که ترامپ در آینده نزدیک مسیر مواضع خود را تغییر می‌دهد. از آن دست باید به تلطیف موضعش در قبال مسلمانان اشاره کرد که عدم اجازه برای ورود آنها به خاک آمریکا را در حد یک «پیشنهاد» تقلیل داده است. ظاهرا، سران حزب جمهوریخواه و بخصوص پیر این حزب یعنی «هنری کیسینجر» در دیدار با ترامپ، از وی خواسته‌اند که از موضاع تند خود کمی کوتاه بیاید و مسیر را برای جذب آرای مخالفانش هموار سازد.

حواشی مربوطه چند روز اخیر

ترامپ، یک از افتخارات خود را عدم جمع‌آوری اعانه می‌داند و یکبار در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که چون هزینه‌های ستادش را خودش به تنهایی متقبل شده، لذا به هیچ لابی و صاحب‌ قدرت وابسته نیست و صرفا برای خاطر و منافع مردم آمریکا کار می‌کند. همین امر، مهمترین عامل جذب مردم به سمت ترامپ است. اما طی دیدار ترامپ با سران حزب، دو طرف به توافق رسیدند تا برای جمع‌آوری اعانه در مرحله نهایی، از خلال شبکه کمیته‌های جمهوریخواه عمل کنند. ترامپ، ثروتمند است اما هزینه‌های ستاد تا زمان انتخابات سراسری در ماه نوامبر، بیش از یک میلیارد دلار خواهد شد و حقیقتا ترامپ با توجه به مخارج دیگری که دارد، توانایی تامین این هزینه را ندارد.

وی، از استخدام «ناظر انتخابات» برای خود اجتناب کرده است. وی، در این رابطه اظهار داشته: «من اصلا علاقه‌ای ندارم که یک نفر مسئول نظارت بر انتخابت بشود و به من بگوید که برای جذب نظر مردم چه بگویم و چه نگویم. من خودم هستم و اصلا نمی‌خواهم غیرواقعی باشم. ما به اندازه کافی، سیاستمدار غیرواقعی در واشنگتن داریم». اما طی دو روز اخیر، ستاد ترامپ اقدام به استخدام یک «ناظر انتخابات» کارکشته به نام «تونی فابریتزیو» (Tony Fabrizio) که ناظر انتخابات سناتورهایی چون «رند پل»، «ریک پری» ، و «باب دُول» بوده کرده است. باید ببینیم که فابریتزیو در مقابل رقیب سرسختی چون «داگلاس ای شوئن» (Douglas E. Schoen) که ناظر انتخاباتی بیل کلینتون بود و بیش از 30 سال تجربه مشاوره سیاسی دارد و اکنون ناظر انتخابات هیلاری است، چقدر موفق خواهد بود.

از نتایج انتخابات کنتاکی و اورگون تا

داگلاس شوئن در سمت راست / تونی فابریتزیو در سمت چپ


دیدار با ریش سفید جمهوریخواهان
ترامپ به خوبی احساس کرده که با رصد کردن ریز اتفاقات حواشی از سوی متخصصین امر، می‌تواند در طی تحقیق میدانی وارد میدان عملیاتی شده و آرای بیشتری را به سمت خود جذب نماید. ترامپ، از همان آغاز کار جدی در ماه آگوست 2015، شجاعانه و بدون ذره‌ای خویشتنداری و ملاحظه، شروع به تخریب رقبا، مقابله جدی با مجریان شبکه‌ها از جمله «مگان کلی» از فاکس نیوز، نقد جدی شخصیت‌های دانه‌درشت حزب جمهوریخواه و به چالش کشیدن سیاست‌ خارجی حزب کرد. او، بسیاری از سیاستمداران جمهوریخواه را تن‌پرور، فرزند فرصت، و فراموشکار نسبت به محبت مردم دانست. اما حالا با چرخش 180 درجه‌ای، شاهد این هستیم که ترامپ و مگان کلی ترتیب یک مصاحبه حرفه‌ای دوستانه را می‌دهند، دیدار بین وی و «پل رایان» -رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان- برقرار می‌شود و نتایجی خوب از آن حاصل می‌گردد، و از سوی دیگر سخنرانی سیاست خارجی میلیاردر نیویورکی را در اندیشکده واشنگتن می‌بینیم. کار به جایی می‌رسد که با «هنری کیسینجر» ریش سفید تفکر محافظه‌کارانه و یکی از برجسته‌ترین متفکرین حوزه سیاست در جهان، پشت درهای بسته قرار ملاقات می‌گذارد و نتیجه مثبت از آن دیدار صادر می‌گردد. ظاهرا روباه پیر سیاست آمریکا، به ترامپ ارزش اتحاد را یادآور شده و اهمیت چرخش از مواضع سرسختانه به مواضع نرمتر در این بحبوحه را تذکر داده است.

از نتایج انتخابات کنتاکی و اورگون تا

هنری کیسینجر


فهرست جنجالی قضات

دو روز پیش، ترامپ اقدام به انتشار فهرست قضات دادگاه عالی در دولت آینده خود کرد. فهرستی که ترامپ منتشر کرد، شامل 8 قاضی مرد و 3 قاضی زن می‌شد که همه سفیدپوست هستند. این لیست، اعتراضات بسیاری را در آمریکا برانگیخته است. اخبار مربوط به منابع نزدیک حاکی از آن است که مغز متفکر پشت این انتخاب، بنیاد راست‌گرای هریتیج بوده است. بدتر از آن اینکه، ترامپ دو نفر از غیر قابل‌ انتظار‌ترین چهره‌های آمریکایی را به عنوان شخص مورد نظر خود به دادگاه عالی انتخاب کرده و موجب شگفتی همگان شده است: «سارا پالین» که معاون معرفی شده از سوی «جان مک کین» در سال 2008 برای رقابت با اوباما بود و بیشتر به عنوان یک دلقک سیاسی شناخته می‌شود و «هالک هوگان» که یک کشتی‌ کج‌کار قدیمی است و به حرکات و نمایش‌های عجیب و غریب معروف است.

از نتایج انتخابات کنتاکی و اورگون تا


حمایت رسمی انجمن ملی سلاح (NRA) از ترامپ
«انجمن ملی سلاح» دیروز رسما از نامزدی ترامپ در انتخابات حمایت کرد. «کریس کاکس» رییس این انجمن دیروز رسما طی یک بیانیه اعلام کرد: «اگر هیلاری کلینتون قدرت این را دارد که به جای آنتونیو اسکالیا، یک قاضی ضد سلاح را بر راس قضات دادگاه عالی می‌گمارد و عملا حق دفاع شخصی را از مردم آمریکا می‌گیرد، بنابراین انتخاب دارندگان اسلحه در این انتخابات مشخص است و ما رسما دانلد ترامپ را انتخاب می‌کنیم».  

از نتایج انتخابات کنتاکی و اورگون تا

کریس کاکس در سمت چپ تصویر و وین لاپی‌یر معاون وی در سمت راست

ترامپ در سخنرانی روز گذشته خود اظهار داشت: «هیلاری چروکیده می‌خواهد حق دفاع شما از خودتان در مقابل تروریست‌ها و حملات ناگهانی را بگیرد. خوب به یاد داشته باشید که امروز می‌خواهد با شما چه کند. ما اجازه نمی‌دهیم که متمم دوم قانون اساسی از امثال کلینتون ضایع کنند. هیلاری، یک ترسوی دورو است. او از منع تولید سلاح حرف می‌زند در حالیکه محافظانش از ترس ترور شدن وی، به اسلحه متوسل می‌شوند».

هیلاری کلینتون پیش از این با جمعی از مادران کودکان و نوجوانان قربانی شده در حملات کشتار جمعی آمریکا گرد هم آمده بود و به نیابت از آنها قول داد که در جهت تضویب قانون منع تولید سلاح تمامی تلاش خود را به کار ببندد. هیلاری، در توئیت دیروز خود بلافاصله پاسخ اظهارات ترامپ را داد: «آمریکا به سادگی نمی‌تواند 33 هزار فقره مرگ با اسلحه را عادی بخواند» و «آقای ترامپ شما اشتباه می‌کنی. ما زمانی می‌توانیم به متمم دوم ارج نهاده باشیم که از خشونت نابخردانه سلاح به دور باشیم». نکته قابل توجه این است که ترامپ یکبار در سال 2000 در یکی از کتابهای خود و یک بار هم در سال 2012 از منع فروش سلاح حمایت کرده بود. در هر حال، به نظر می‌رسد که با حمایت لابی قدرتمند سلاح از ترامپ، وی بعد از این حمایت‌های بیشتری در پشت پرده انتخابات برخوردار شود.

از نتایج انتخابات کنتاکی و اورگون تا


منابع:


http://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2016/may/17/primary-results-kentucky-oregon-election-2016

http://www.nytimes.com/elections/results/oregon

http://www.theatlantic.com/politics/archive/2016/05/live-coverage-of-the-oregon-and-kentucky-primaries/483162/

http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-36318446

http://www.foxnews.com/politics/2016/05/20/nra-to-endorse-trump.html

http://www.foxnews.com/opinion/2016/05/20/bernie-sanders-is-throwing-hillary-clinton-to-trumpian-wolves.html

http://edition.cnn.com/2016/05/20/politics/donald-trump-national-rifle-association/index.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس