در مثلث درگیری سه نامزد انتخاباتی، نمی‌توان بر نظرسنجی‌ها تکیه کرد و با برگزاری نشست ملی دو حزب در هفته‌ آینده و مشخص شدن نامزد نهایی دو حزب، روند روشن‌تری از کار دو نامزد نهایی را شاهد خواهیم بود.

گروه بین‌الملل مشرق - با شمارش 100 درصدی آرای واشنگتن، دانلد ترامپ به 1239 رای از وکلای ایالتی یا همان نمایندگان انتخاباتی رسید و این یعنی از حد نصاب 1237 رای هم گذشت و عملا به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه تلقی می‌شود. اما اعلام رسمی نام او به این عنوان، منوط به جلسه هفته آینده جمهوریخواهان تحت عنوان «نشست کمیته ملی جمهوریخواهان» است؛ نشستی که امسال پس از 40 سال با نام «نشست حق انتخاب» برگزار می‌شود و تمامی دانه‌درشت‌ها و اعضای حزب در آن شرکت دارند تا نامزد نهایی خود را رسما معرفی نمایند. ترامپ، علاوه بر اینکه به حد نصاب آرای لازم رسید، پیشتر از این با بزرگان حزب به نتیجه رسید و حمایت بالاسری‌ها را دارد. اما سندرز می‌داند که دیگر امیدی نیست و کلینتون نامزد نهایی است اما همچنان از تلاش دست برنمی‌دارد و درست برعکس وضعیت ترامپ که اکثر رقبایش و حتی مخالفینش اعلام کرده‌اند که از ترامپ حمایت کامل خواهند کرد، بسیاری از طرفداران وی اعلام کرده‌اند که اگر کلینتون نامزد نهایی شود، از او حمایت خواهند کرد.

ترامپ به 1239 رسید / فقط مهر تایید جمهوریخواhttps://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1395/3/9/1661633_387.jpgهان مانده است


چرا ترامپ در نظرسنجی از کلینتون پیش افتاد
آنتونی زرکر تحلیلگر بی‌بی‌سی در آخرین تحلیل خود در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: همه کمپین #هرگز ترامپ را به یاد داریم. کمپینی که «میت رامنی» به عنوان یک چهره مشهور جمهوریخواه و «بیل کریستول» به عنوان رییس نخبگان ضد ترامپ، آن را همچنان -هر چند دست و پا شکسته- اداره می‌کنند. اما این کمپین دیگر جانی ندارد؛ چرا که اکثریت جمهوریخواهان و تصمیم‌سازان این حزب حمایت کامل خود از دانلد ترامپ را آغاز کرده‌اند. طبق اخرین نظرسنجی واشنگتن پست، در حال حاضر 85 درصد از جمهوریخواهان طرحی برای حمایت از مرد اولشان دارند. نیویورک تایمز هم همین نظرسنجی را برگزار کرد و تقریبا همین نتیجه بدست آمد.

ترامپ به 1239 رسید / فقط مهر تایید جمهوریخواهان مانده است

سهامداران بزرگ حزب جمهوریخواه هم یا علنا حمایت کرده‌اند یا تلاش دارند که در این همهمه خود را به طریقی از نظرها پنهان کنند. یکی از جالبترین این اتفاقات به اعلام حمایت سناتور «جان مک کین» از ترامپ برمی‌گردد. کسی که به خاطر داشتن افتخارات جنگی در امریکا محبوب و زبانزد است و حتی افتخارات جنگی او از سوی ترامپ به شدت زیر سوال رفته بود. درست است که 44 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به واشنگتن پست گفته بودند که ترجیح می‌دهند به یک نفر سوم به غیر از ترامپ و کلینتون رای بدهند اما سیر اتفاقات خبر از متمایل شدن این 44 درصد به طرف ترامپ بصورت تدریجی می‌دهد. با حمایت ترامپ از «انجمن اسلحه‌سازان آمریکا» -در حالی که در سالیان گذشته خودِ وی یک بار از ممنوعیت تولید سلاح حمایت کرده بود- باعث شد که حمایت خیلی بیشتری از سمت جمهوریخواهان دریافت نماید.

سندرز مشکل بزرگ کلینتون
نظرسنجی روزنامه اکونومیست نشان می‌دهد که 55 درصد از طرفداران برنی سندرز، در صورت کناره‌گیری وی از انتخابات به هیلاری کلینتون رای خواهند داد و 15 درصد به دانلد ترامپ. بقیه هم یا تکلیفشان را هنوز نمی‌دانند و یا ترجیح می‌دهند به آن دو نفر رای ندهند. البته نظر طرفداران سندرز در مورد کلینتون جای تعجب ندارد. چرا که 61 درصد از طرفداران سندرز کلینتون را غیرجذاب و 72 درصد دروغگو و بی‌ارزش می‌دانند. بسیاری از طرفداران سندرز با توجه به نظرسنجی اکونومیست و نظرسنجی اخیر YouGov (که وقتی کلینتون را 42 بر 40 درصد از ترامپ جلوتر نشان داد اما سندرز 48 به 39 درصد نسبت به ترامپ جلو بود) معتقدند که سناتور میانه‌رو نباید از عرصه رقابت کنار بکشد. در کل، شواهد نشان می‌دهد که طرفداران هیلاری تمایل بیشتری به حمایت از سندرز دارند تا طرفداران سندرز به حمایت از هیلاری.

ترامپ به 1239 رسید / فقط مهر تایید جمهوریخواهان مانده است

سندرز، مشکل بزرگ هیلاری کلینتون و در ورای آن، دموکراتهاست. کمیته ملی دموکرات‌ها تلاش کرد که با ارائه حق به او برای انتخاب سه نفر از هیئت رئیسه نشست ملی دموکرات‌ها که در ماه ژوئن برگزار می‌شود، دل سناتور میانه‌رو را به دست آورد تا او کوتاه بیاید و حلقه اتحاد در داخل دموکرات‌ها شکل بگیرد. اما پیرمرد آرمانگرا نرم نشد و فریب نخورد و همچنان به اعتراضات و انتقادات شدید خود علیه کمیته ملی دموکر‌ات‌ها ادامه می‌دهد. بطور مثال، او در گفتگوی اخیر خود با یکی از شبکه‌های تلویزیونی اعلام کرد که در انتخابات بعدی سنا از هر کسی که در مقابل «دبی واسرمن شولتز» رییس کمیته دموکراتها بایستد، حمایت خواهد کرد. سندرز، پیشتر از این از فساد داخل کمیته ملی دموکرات‌ها به طعنه گلایه کرد: «دموکراسی همیشه جالب، متین، و شریف نیست». حتی ستاد وی خواستار بازنگری در انتخابات مشکوک کنتاکی شد. هر روز که می‌گذرد، گویی سندرز تصمیم ندارد به روش خود پایان دهد؛ فارغ از اینکه این روند می‌تواند کاملا در مقابل کلینتون، به نفع ترامپ باشد.

ترامپ و کلینتون
هیلاری کلینتون بر روی زن‌ها و اقلیت‌ها متمرکز شده و این در حالی است که مردها و سفیدهای آمریکایی عمده طرفداران ترامپ هستند. نظرسنجی اخیر واشنگتن پست خبر از این می‌دهد که 57 درصد از سفیدها و مردان از ترامپ حمایت می‌کنند و 69 درصد از غیرسفیدها از هیلاری. همچنین نسبت حمایت زنان از هر دو، 52 درصد به 38 درصد به نفع هیلاری است. در میان سفیدپوستان دانشگاه نرفته، 65 درصد از ترامپ حمایت می‌کنند در حالی که فقط 25 درصد از آنها از هیلاری حمایت می‌کنند.  طبق نظرسنجی واشنگتن‌ پست، 48 درصد از رای‌دهندگان مستقل و ثبت‌نشده، حامی ترامپ و 35 درصد از آنها حامی هیلاری کلینتون هستند. 18 درصد هم، حامی نفر سوم هستند. اما نظرسنجی YouGov آمار دیگری را نشان می‌دهد: 41 درصد به نفع کلینتون و 34 درصد به نفع ترامپ و 24 درصد هم به نفع نفر سوم.

ترامپ به 1239 رسید / فقط مهر تایید جمهوریخواهان مانده است

به هر حال نظرسنجی‌ها اصلا نمی‌توانند معیار باشند. جیمی کارتر در سال 1980 در نظرسنجی‌ها از دانلد ریگان جلو بود اما نهایتا ریگان رییس جمهور شد. همینطور در مورد مایکل دوکاکیس در  مقابل جورج اچ دابلیو بوش در سال 1988 و یا جان مک کین در مقابل اوباما در سال 2008 و یا میت رامنی در مقابل اوباما در چند وهله در سال 2012.

عرصه انتخابات در آمریکا پیچیده و تا لحظات آخر غیرقابل پیش‌بینی است. به همین دلیل اصلا نمی‌توان گفت که ترامپ به ریاست جمهوری نزدیکتر است یا هیلاری. باید به نظاره نشست و دید که پس از کنوانسیون حق انتخاب دو حزب، روند اتفاقات به چه شکل خواهد بود.


منابع:


http://www.foxnews.com/politics/elections/2016/presidential-primary-caucus-results#republican-candidates

http://www.bbc.com/news/election-us-2016-36372929

http://www.bbc.co.uk/news/election-us-2016-36164050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس