در انتخابات ایندیانا، در جبهه رقابت دموکرات‌ها سندرز پیروز شد و دوباره هیلاری کلینتون را در اضطراب و فشار قرار داد. وی چشم به 3 ایالت پیشِ رو و صد البته به انتخابات کالیفرنیا دارد. در جبهه رقابت جمهوریخواهان هم کروز متحمل شکست در مقابل ترامپ شد و با به حالت تعلیق درآوردن فعالیت ستاد خود، عملا شکست را پذیرفت و کنار کشید.

گروه بین‌الملل مشرق - انتخابات ایندیانا تمام شد و در جبهه دموکرات‌ها سندرز موفق شد که به پیروزی برسد و هیلاری کلینتون را در مسیر دستیابی به 2383 رای ایالتی مورد نیاز برای پیروزی نهایی متوقف کند. در جبهه جمهوریخواهان هم، دانلد ترامپ موفق به پیروزی شد و در نتیجه، تد کروز عملا خود را بازنده دانست و در اخرین اظهارنظرش اعلام کرد که فعالیت ستادش به حالت تعلیق در آمد. با توجه به اینکه جان کسیک فقط نقش سرعت‌گیر بسیار ضعیف ترامپ را دارد و کروز هم عملا کنار کشیده و راه برای ترامپ هموار کرده، اگر ترامپ موفق به فتح آرای 4 ایالت باقی مانده در ماه می شود، از 190 رای مورد نیاز، 142 رای کسب نموده و فقط به 48 رای تا پیروزی نهایی قبل از برگزاری کنوانسیون حق انتخاب در ماه جولای نیاز دارد. از آن سو، سندرز هم چشم به 3 ایالت باقیمانده در ماه می دارد تا بلکه با کسب 145 رای ایالتی از این سه ایالت، بتواند فاصله خود را بطرز چشمگیری با کلینتون کاهش دهد. اما جنجالی‌ترین حاشیه پس از انتخابات ایندیانا، اظهارات ترامپ مبنی بر ارتباط پدر کروز با قاتل «جان اف کندی و واکنش» کروز بود.

ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون بازماند و کروز تمام شد

نتایج انتخابات ایندیانا
انتخابات ایندیانا به پایان رسید و 98 درصد آراء که می‌تواند نتیجه قطعی باشد، تا بدین لحظه بدین شرح اعلام گردیده است: در جبهه دموکرات‌ها، از مجموع 637 هزار و 24 رای، برنی سندرز توانست با کسب 334 هزار و 348 رای (52.5 درصد) و جذب 43 وکیل ایالتی در مقابل هیلاری کلینتون با 302 هزار و 676 (47.5 درصد) و جذب 37 وکیل ایالتی به پیروزی برسد. در جبهه جمهوریخواهان، از مجموع یک میلیون و 106 هزار و 836 رای، دانلد ترامپ توانست با کسب 589 هزار و 416 رای (53.3 درصد) و جذب 51 وکیل ایالتی در مقابل تد کروز با 405 هزار و 581 رای (36.6 درصد) بدون جذب وکیل ایالتی و جان کسیک با 83 هزار و 801 رای (7.6 درصد) بدون جذب وکیل ایالتی به پیروزی رسید.





ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون بازماند و کروز تمام شد


در حال حاضر، طبق آخرین اعلام آسوشیتد پرس، در جبهه دموکرات‌ها، کلینتون با جذب مجموعا 2 هزار و 202 وکیل ایالتی (1682 متعهد و 520 غیر متعهد) فقط نیاز به 181 وکیل ایالتی برای پیروزی نهایی با 2383 رای در رقابتهای درون حزبی دارد. برنی سندرز نیز در حال حاضر دارای 1400 رای وکلای انتخاباتی (1361 متعهد و 39 غیرمتعهد) است و نیازمند جذب رای 983 وکیل انتخاباتی دیگر است. مضاف بر این، دموکرات‌ها در ماه می در سه ایالت ویرجینیای غربی (29 وکیل ایالتی)، کنتاکی (55 وکیل ایالتی)، و اورگون (66 وکیل ایالتی) که مجموعا دارای 145 وکیل ایالتی می‌شود، رقابت می‌کنند.


ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون بازماند و کروز تمام شد


ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون بازماند و کروز تمام شد


طبق آمار آسوشیتد پرس، در جبهه رقابت جمهوریخواهان که دارای وکیل غیرمتعهد نیستند، دانلد ترامپ با جذب مجموعا 1047 وکیل ایالتی فقط به 190 رای برای دستیابی به 1237 رای وکلای ایالتی تا پیروزی نهایی در رقابتهای درون‌حزبی نیاز دارد. کروز نیز با 565 رای عملا امید خود را از دست داده و حتی برای متوقف کردن ترامپ هم چندان امیدی ندارد. کسیک هم که با 153 رای اصلا حساب نمی‌آید و فقط به دستور بالادستی‌های خود حکم سرعت‌گیر ترامپ را دارد و البته در چند ایالت گذشته موفق به کسب حتی یک رای ایالتی از وکلا هم نشد. مضاف بر این، جمهوریخواهان در ماه می در 4 ایالت نبراسکا (36 وکیل ایالتی)، ویرجینیای غربی (34 وکیل ایالتی)، اورگون (28 وکیل ایالتی)، و واشنگتن (44 وکیل ایالتی) که مجموعا دارای 142 وکیل ایالتی می‌شود، به رقابت خواهند پرداخت.




ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون بازماند و کروز تمام شد

ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون بازماند و کروز تمام شد



کناره‌گیری کروز از عرصه رقابت
تد کروز که ایندیانا را آخرین ایستگاه امید خود نه لزوما برای پیروزی بلکه برای متوقف کردن ترامپ می‌دید، آن را هم از دست داد. کروز و بالادستی‌های هماهنگش تلاش داشتند که با عدم دستیابی ترامپ به رای مورد نیاز تا قبل از «کنوانسیون حق انتخاب» در ماه جولای، عملا او را وارد قضیه کنوانسیون مربوطه کنند و بدین ترتیب از دور خارج نمایند. اما کار کروز تمام است. او، نهایتا با جذب 565 وکیل ایالتی و پیروزی در 11 ایالت باید عرصه انتخابات را ترک کند و خود نیز به این حقیقت رسیده است. وی در جمع هواداران خود اعلام کرد که ستاد انتخاباتی خود را به حالت «تعلیق» در آورده است. شباهت «تعلیق» و «تعطیل» ستاد در این است که نامزد انتخاباتی دیگر قادر به ادامه رقابت با رقیب خود نخواهد بود. تفاوت تعلیق و تعطیل در اینست که در حالت تعلیق، نامزد انتخاباتی می‌تواند وکلای ایالتی خود را حفظ کند و همچنان به جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ستاد خود بپردازد اما در حالت تعطیل این اجازه را نخواهد داشت. لذا، کروز قادر به حفظ وکلای ایالتی خود و جمع‌آوری اعانه خواهد بود اما دیگر در عرصه رقابت با ترامپ جایی ندارد و عملا از انتخابات کنار رفت.

ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون موقتا بازماند و کار کروز عملا تمام شد

کروز که بخاطر تلاش 17 روزه‌اش برای تصویب لایحه تعطیل کردن دولت اوباما معروف شد و به همین دلیل هم مورد توجه رهبران جمهوریخواه برای ورود به عرصه انتخابات قرار گرفت، پتانسیل بالایی در خود برای شکست ترامپ می‌دید اما نهایتا مردم ایندیانا ترامپ را خواستند و مهر پایانی بر امیدهای کروز کوبیدند. ترامپ نیز پیش از اظهارنظر جنجالی دیروز خود، چند روز پیش از کروز به عنوان رقیب سرسخت خود یاد کرد و آینده او را بسیار درخشان دانست. اما در طی انتخابات ایندیانا، اعلام کرد که رافائل کروز -پدر تد کروز- قرابت و صمیمیت بسیاری با لی هاروی اوسوالد -قاتل جان اف کندی- داشته است. کروز هم در واکنشی سریع و خشمگینانه، این ادعای ترامپ را نشانه بی‌شرمی و دروغپردازی وی دانست.

ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون بازماند و کار کروز عملا تمام شد

کروز و پدرش


{$sepehr_media_1518218_400_300}


کروز در سخنرانی پس از انتخابات در جمع هواداران خود اظهار داشت: «همانطور که همیشه دیده بودید، پیوسته می‌گفتم که تا زمانی که در من امید ادامه دادن باشد، مبارزه خواهم کرد. اما دیشب دریافتم که دیگر نمی‌توانم به پیروزی برسم. بخاطر داشته باشید که با هم از آغاز شروع کردیم. با قلبی شکسته با شما وداع می‌گویم اما مطمئن باشید که همواره در کنار هم برای آینده‌ای روشن خواهیم ماند». سپس با تاسی بر «رونالد ریگان» که او را الگوی خود برشمرد، شکست خود را همچون شکست ریگان در سال 1976 از «جرارد فورد» پلی برای موفقیت دانست (ریگان در ان سال شکست خورد اما در دوره بعد به پیروزی رسید) و آمریکا را شهر درخشان بر فراز تپه برای نسل‌های آینده دانست.

ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون موقتا بازماند و کار کروز عملا تمام شد


سخنرانی ترامپ
دانلد ترامپ که جشن پیروزی خود در ایندیانا را با سخنرانی در برج خود در نیویورک آغاز کرد، خود را نامزدی پیشرو و عملگرا معرفی کرد که در ابتدا بی‌حامی و غیرقابل‌باور بود. او در سالنی سخنرانی کرد، که 10 ماه پیش در حالی سخنرانی می‌کرد که هیچکس باور نمی‌کرد به این نقطه برسد. در کنار ترامپ همسر و فرزندانش و دو چهره بسیار مشهور و جنجالی آمریکا یعنی «پل مانافورنت» -لابی‌گر حرفه‌ای که اکنون مدیر جلسات و مناظرات وی است- و «کوری لواندوفسکی» -مدیر ستاد وی- ایستاده بودند.

ترامپ و سندرز فاتح ایندیانا / کلینتون موقتا بازماند و کار کروز عملا تمام شد


ترامپ به عنوان کم‌شهرت‌ترین نامزد انتخاباتی تاریخ آمریکا از سال 1984 (ریگان) که موفق به شکست رقبای مشهور سیاسی خود شده است، شناخته می‌شود. وی، یک مزیت دیگر بر ریگان دارد و آن این است که مورد دشمنی بسیاری از رهبران حزب جمهوریخواه قرار گرفت و اما تا این مرحله صعود کرد. اما حالا این ترامپ است که در سخنرانی خود ذره‌ای اشاره به ناراحتی‌هایی که علیه وی اعمال شد نکرد و در کمال خونسردی و سیاست گفت: «امروز ما نیاز به وحدت داریم و حزب جمهوریخواه باید متحدتر شود». ترامپ، از اسپانیولی‌های آمریکا دلجویی نکرد و در عوض در دلجویی از زنان گفت: «زن‌ها. من واقعا دوست دارم که با کمک رای خانم‌ها پیروز شوم». وی در پایان سخنانش اظهار داشت: «ما در نوامبر پیروز انتخابات خواهیم شد».


منابع:


ttp://www.theguardian.com/us-news/2016/may/03/ted-cruz-suspend-campaign-president-indiana-primary

http://www.foxnews.com/politics/2016/05/04/cruz-suspends-campaign-clearing-trump-path-to-gop-nomination.html

http://edition.cnn.com/2016/05/03/politics/indiana-primary-highlights/index.html

http://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2016/may/03/indiana-primary-results-live

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
    0 0
    دمت گرم مشرق خوب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس