حواشی سه روز اخیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بیشتر از حواشی هفته‌های اخیر شکل تنشی و فیزیکی به خود داشت.

گروه بین‌الملل مشرق - سه روز اخیر عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حواشی مختص به خود را به دنبال داشت. از درگیریهای سن خوزه به خاطر حضور ترامپ در آن شهر گرفته تا توهین‌های کلینتون و ترامپ به یکدیگر، از اعتماد بنفس شدید و اطمینان شدید سندرز به پیروزی نهایی گرفته تا رقابت وی با کلینتون بر سر جذب اسپانیولی‌ها قبل از انتخابات کالیفرنیا و در نهایت مواضع روزنامه‌های مطرح کالیفرنیا در قبال سه نامزد انتخاباتی. تاثیر این حواشی را تا 48 ساعت دیگر می‌توان در انتخابات بزرگ کالیفرنیا دید.

حضور ترامپ در کالیفرنیا و درگیریهای سن خوزه
دانلد ترامپ اکنون قریب به یک هفته است که در کالیفرنیا به سر می‌برد. او در «ردینگ» در کالیفرنیا در حالی که پشت به هوپیمای شخصی خود سخنرانی می‌کرد، با اطمینان از پیروزی خود در این ایالت حرف زد و سپس به نشانه معرفی یکی از دوستان سیاه‌پوستش دستش را به اشاره به سمت جمعیت گرفت و گفت: «آنجاست. دوست سیاهپوست آمریکایی من». وی، در شهر فراسنو در بین مردم این شهر، بحث خشکسالی را زیر سوال برد و منکر هر گونه خشکسالی در این ایالت شد. در سن خوزه، خواستار زندانی شدن هیلاری کلینتون شد.


اعتراضات خشونت‌بار سن خوزه علیه ترامپ /

ترامپ همچنین در سن دیه‌گو، به شدت «گونزالو کوریل» قاضی مکزیکی فدرال را به جرم صدور حکم برای بستن دانشگاه وی، زیر سوال برد و او را «بی‌شرافت تمام عیار» خواند و اظهار داشت که البته این مکزیکی باید هم بی‌شرافت باشد چون عقده‌های مکزیکی بودنش را بابت حرف‌های گذشته من، دارد اینجا نشان می‌دهد. این حرفهای تند ترامپ در حالی ابراز شد که چند ساعت قبل از آن، پل رایان رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان رسما وی را تایید و حمایت کرد و چند ساعت بعد، «میچ مک کانل» یکی از چهره‌های مهم جمهوریخواهان از اظهارات وی ابراز نگرانی شدید کرد و مواضع وی نسبت لاتین‌تبارها را موجب ایجاد نفرت بین آنها نسبت به جمهوریخواهان دانست. اکثر سخنرانی‌ها ترامپ با اعتراض لاتین‌تبارها روبرو گشت و در این چند روز، شاهد اعتراضات و درگیری‌هایی در سن خوزه، سن دیه‌گو، اورنج کانتی، و برلینگام بودیم.


{$sepehr_media_1586511_400_300}


پس از سخنرانی جنجالی ترامپ در سن خوزه، مخالفین وی به خیابان‌های این شهر ریخته و در حالی که کلا‌ه‌های حاوی شعاره تبلیغاتی وی را آتش می‌زدند و پرچم مکزیک را در دست گرفته بودند، درگیری شدیدی بین آنها و طرفداران وی آغاز شد. این حادثه، تلفات جانی در بر نداشت اما پلیس سن خوزه از شمار تعدادی زخمی خبر داده است. وی در سخنرانی سن خوزه خود، در پاسخ به هیلاری کلینتون که وی را یک شخص کاملا ناشایست برای ریاست جمهوری خوانده بود، وی را رقت‌انگیز خواند که حال انسان وقتی به چهره‌اش نگاه می‌کند غم‌انگیز می‌شود. وی اظهار داشت: «به من می‌گویند که اهل تلافی‌جویی هستی؟ بله که هستم. این زن با آن سخنرانی مزخرفش که هدفی جز کوبیدن من نداشت، می‌خواهد مرا خراب کند. سزای این عمل مخربانه او، فقط حبس و زندان است. او، باید زندانی شود.

{$sepehr_media_1586675_400_300}



{$sepehr_media_1586522_400_300}


بیل اشنایدر -تحلیلگر ارشد سابق CNN- معتقد است که ترامپ در انتخابات سراسری نوامبر در کالیفرنیا رای نخواهد آورد. چرا که بسیاری از جمعیت این ایالت را لاتین‌تبارها، سفیدپوستان لیبرال تحصیلکرده، اقلیت‌ها، و سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند که عملا علاقه‌ای به ترامپ ندارند. کلینتون به خوبی از این موضوع خبر دارد و تمرکز بسیاری را بر انتخابات کالیفرنیا گذاشته است.

اعتراضات خشونت‌بار سن خوزه علیه ترامپ /


رقابت سندرز و کلینتون در جذب اسپانیولی‌ها

در حالیکه 48 ساعت بیشتر تا برگزاری انتخابات کالیفرنیا، نیوجرسی، مونتانا، نیومکزیکو، داکوتای جنوبی و داکوتای شمالی باقی نمانده است، سندرز و کلینتون در کالیفرنیا به سر می‌برند و اخلال برنامه‌های سخنرانی خود، تمامی تلاششان برای جذب اسپانیولی‌های مقیم کالیفرنیا را به کار بسته‌اند. کالیفرنیا با 17 میلیون و 900 هزار رای‌دهنده که نام خود را برای شرکت در انتخابات ثبت کرده‌اند و تقریبا 72 درصد واجدین شرایط رای را شامل می‌شوند، کمک بزرگی سندرز محسوب می‌شود.

سناتور سندرز در یکجا در گفتگو با یک روزنامه لس آنجلسی سخن از طاقت‌فرسا بودن رقابت در کالیفرنیا به میان آورد و در جای دیگر در سخنرانی دیروز خود با اعتماد بنفس، شرایط هیلاری را آنقدر پیچیده خواند که برای جذب وکلای ایالتی کافی دچار مشکل است و دست به 2383 وکیل ایالاتی که حد نصاب باشد، نمی‌یابد. سندرز، آنقدر مطمئن از پیروزی خود در کالیفرنیاست که اینگونه ابراز می‌دارد: «من آرای این مرحله مهم را از آن خود خواهم کرد. پشت کلینتون به رای وکلای غیرمتعهد گرم است. من رای وکلای متعهد انتخابات 7 ژوئن را از آن خود خواهم کرد و در نشست حق انتخاب در ماه جولای هم نظر وکلای غیرمتعهد را به خود جذب می‌کنم. قبلا هم شاهد بوده‌ایم که وکلای غیرمتعهد در نشست مذکور، رای خود را از یک نفر به نفر دیگر تغییر داده‌اند».

اعتراضات خشونت‌بار سن خوزه علیه ترامپ /

سندرز، در بخسش دیگری از سخنانش در رقابت با کلینتون، از دفاع از حق مهاجران غیرقانونی سخن گفت. وی ترامپ را فردی بسیار نامناسب برای شهروندان سیاهپوست، لاتین‌تبار، و اسپانیولی دانست که با این روند دشمنی با آنها، به ریاست جمهوری نخواهد رسید. در آنسوی قضیه هم، کلینتون از تلاش خود برای تصویب قانون جدید فدرال در زمینه مهاجرت پس از تصدی به ریاست جمهوری گفت. وی، سندرز را از آن دست سناتورهایی خواند که در جریان اضلاح قوانین مهاجرتی، سنگ انداخت و چشم امید میلیون‌ها مهاجر دیگر را به دروازه‌های آمریکا خشکاند. او، همچنین شدیدا ترامپ را محکوم کرد و اظهار داشت: «ترامپ ناعادلانه‌ترین و خطرناکترین نوع گفتمان را در مورد مهاجران غیرقانونی دارد و با تصمیم خود مبنی بر احراج 11 میلیون مهاجر، ترس و خشم را در آنها برانگیخته است».

مواضع روزنامه‌های مطرح کالیفرنیا
این اتفاقات در حالی رخ داد که روزنامه «سان فرانسیسکو کرونیکل» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین جراید کالیفرنیا، هر سه نامزد انتخاباتی را فاقد صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری آمریکا خواند. از آنجایی هیئت مدیره و سردبیر این روزنامه، تمایلات لیبرالی و دموکراتی دارد، بعید نبود که ترامپ را مورد حمله قرار دهد. اما محکوم کردن کلینتون به این دلیل صورت گرفت که این روزنامه مدعی است وی با جمع‌آوری بی‌محابای اعانه، به تاراج و غارت جیب مردم مشغول شده و از طرف دیگر دعوت هیئت تحریریه این روزنامه برای گفتگو را نپذیرفته و این بی‌احترامی بزرگ به روزنامه منتخب و محبوب مردم کالیفرنیاست. سان فرانسیسکو کرونیکل، از طرف دیگر به محکوم کردن برنی سندرز پرداخت و وعده‌های وی را بیش از حد واقعی دانست که اگر شکل واقعی هم داشته باشد، کنگره با اکثریت جمهوریخواهان، لوایح وی را رد می‌کند.

«لس آنجلس تایمز» و «سن دیه‌گو یونیون تریبیون» دو روزنامه مطرح دیگر این ایالت به حمایت از کلینتون پرداختند. تریبیون، در مقاله‌ای کنایه‌وار، رونالد ریگان را بر ترامپ ارجح دانست.


منابع:

http://www.theguardian.com/us-news/2016/jun/03/donald-trump-california-primary-us-election-2016

http://www.foxnews.com/politics/2016/06/04/sanders-clinton-talk-immigration-battle-for-hispanic-vote-before-big-california-primary.html

http://www.cbsnews.com/news/donald-trump-hillary-clinton-has-to-go-to-jail/

http://www.cbsnews.com/news/at-california-rally-trump-calls-out-my-african-american-over-here/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس