کد خبر 483275
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵

این واحد به اصطلاح جدید عبارت بود از 100-150 کامیون که یک تیپ سوار آن بودند، نه زرهی داشتند و نه تانکی و نه توپخانه خصوصی؛ تعدادی کامیون بود و یک عده سرباز!

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ چند روز است که از دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با مدیران صداوسیما نگذشته است. در این دیدار رهبر انقلاب اسلامی، تغییر باور به گذشته را از جمله اهداف مورد نظر در جنگ نرم برشمردند و تأکید کردند: مردم ما نسبت به رژیم فاسد و مستبد گذشته باورهایی دارند که در جنگ نرم تلاش بر این است تا این گذشته زشت و پلید و سیاه به گذشته‌ای درخشان و زیبا تغییر یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: آنها می‌خواهند با تغییر باور به گذشته، نتیجه بگیرند که لزومی به وقوع انقلاب اسلامی برای از بین بردن آن گذشته، وجود نداشته است.

با توجه به این مطالب، مشرق در نظر دارد تا زین پس با استفاده و انتشار گوشه‌های کوتاه و جذاب خاطرات رجال پهلوی بخشی از خیانت‌های این خاندان و رژیم را به نسل جوان گوشزد نماید.

***


شخصی به نام سرهنگ عبدالله هدایت، رئیس رکن 3 ارتش بود. او فرد بسیار خوش‌بیانی بود و در دورانی که دانشجو بودم، استاد دعوتی دانشکده افسری بود و من، به عنوان یک شاگرد، از بیاناتش لذت می‌بردم و مسحور معلوماتش می‌شدم!

سواد نظامی رضاخان چقدر بوده است؟/////////

عبدالله ضرغامی

یک سال مانور سالانه در حوالی شهریار برگزار شد و من هم به عنوان فرمانده گروهان لشکر یک در آن شرکت داشتم. در شهریار ارتفاعات زیاد نیست، ولی به هر حال روی بلندترین تپه برای رضاخان جایگاهی را درست کرده بودند و او با دوربین ما را تماشا می‌کرد. هدایت از طریق سرلشکر ضرغامی، رئیس ستاد ارتش، به اطلاع رضاخان رسانید که امسال ما یک مانور کوتاه‌مدت از یک واحد جدید موتوریزه درست کرده‌ایم که اگر اجازه دهید اجرا شود!

مانور اجرا شد. این واحد به اصطلاح جدید عبارت بود از 100-150 کامیون که یک تیپ سوار آن بودند، نه زرهی داشتند و نه تانکی و نه توپخانه خصوصی؛ تعدادی کامیون بود و یک عده سرباز! دیدیم که از دور گرد و خاک بلند شد و این واحد رسید و توقف کرد. آنها قبلا زیرنظر هدایت برنامه‌ریزی و تمرین کرده بودند. سربازها از کامیون پایین پریدند و به سرعت خود را به ارتفاعات رساندند و به اصطلاح تسخیر کردند!

این مانور که برای اولین بار اجرا می‌شد، برای رضاخان چیز عجیب و غریبی بود و او که سواد نظامی درست و حسابی نداشت و دانشکده ندیده بود، تعجب می‌کرد که یک تیپ پیاده ظرف ربع ساعت خود را به موضعی برساند و یک ربع بعد در خط‌الرأس ارتفاعات حاضر شود و در مقابل دشمن آماده گردد. رضاخان خیلی تحسین کرد و مانور را فوق‌العاده و عالی خواند و هدایت را تمجید نمود! هدایت هم بلافاصله لاف بزرگی زد که واقعا وقاحت می‌خواهد.

او به رضاخان گفت: «ما با سه تا از این واحدها می‌توانیم جلوی روس‌ها را بگیریم!» رضاخان هم باور کرد و گفت: «آفرین، درست کنید!» بدین ترتیب، زیرنظر هدایت 3 تیپ موتوریزه درست شد که البته به لشکرهای تهران وابسته شدند. این نمونه، سطح نازل معلومات رضاخان و بی‌اطلاعی او از تکنولوژی‌های نظامی جهان آن روز را نشان می‌داد و هم روحیه امرای ارتش رضاخان را!

*ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (خاطرات ارتشبد حسین فردوست)، تهران، اطلاعات، 1379، چاپ دوازدهم، جلد اول. صص 78-79

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    وقتی همه مجیزگوی قدرت و راس باشند و او را حق کامل بپندارند همین میشود
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    10 1
    هر چی بود کسی بود که دانشگاه تهران و صنعت مهمات سازی و شبکه لوله کشی و پل سازی . تونل سازی فولاد وووووووصدها صنعت دیگر را بنا کرد!!!
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 4
    مرگ بررضاخان قلدرکه عزاداری برای امام حسین رامنع می کرد وحجاب را به زورازسرزنان می کشیید ودیکتاتوری بود که با یک تشرانگلیس به جهنم رفت وفرماسونرهای مثل جمال زاده براش تصمیم می گرفتند
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 1
    کاسف الکل هم بود
  • امیر ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    5 0
    شاید کارهای سیاسی و مذهبی رضاخان غلط بود ولی از نظر نظامی و امنیتی فوق العاده بود تو وضعیت وحشتناک بعد از قاجار تونست یکپارچگی کشور رو حفظ کنه
  • حسین 1400 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    1 3
    واقعا نمیدونی اینا کارهای ارتش آلمان در ایران بوده یا خودتو زدی به ندونستن؟ اینها شاهکارهای ارتش نازی بود که در زمان تسخیر ایران برای جابجایی راحت تر خودشان پی و جاده و راه آهن زدند. فولاد و دیگر موارد هم که دیگر مورد نیاز ارتش آلمان بود. دوست عزیز تمام اینها که گفتی از لکه های ننگ تاریخ رضاخانی است! روزهایی که نان مملکت را به ارتش آلمان میدادند تا برای خودشان راه آهن بسازد و سرمایه آهن مملکت را به توپ و تفنگ تبدیل کنند! کمی تاریخ بخوانی بد نیست!
  • محمد ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    0 0
    چه کسی باعث و بانی آموزش این سرهنگها و سرلشکرها بود؟
  • علی ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    2 1
    رضا خان اگه بی سواد بود کارهای زیر بنای بزرگی مثل را آهن سراسری و دانشگاه تهران و صنعت مهمات سازی و شبکه لوله کشی و پل سازی . تونل سازی فولاد وووووووصدها صنعت دیگر را بنا کرد!! اما در زمان دکتر محمود احمدی نژاد پروژهای بزرگی اجراع شد که همگی خسارت زیادی به کشور وارد کردن مثل راآهن شیراز که در زمان افتتاح نشست کرد یا پروژ سد گتوند که با وجود اینکه پیشبینی شده بود که در زمان اب گیری به کوه نمک می رسد اب گیری شد وخسارت زیادی به زمینهای کشاورزی منطقه وارد کرده به طوری که شوری اب آن از خلیج فارس بیشتر شده و صدها طرح نا تمام دیگه حال خودتان قضاوت کنید فرق بین یک بیسواد و یک به اصطلاح دکتر را
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    1 0
    جدا؟ واسه همین بود که تو جنگ اول جهانی پدر روس و انگلیس در اومد تا تونستن وارد ایران بشن اما تو جنگ دوم جهانی از مرز تا تهران رو تخته گاز اومدن؟ پس واسه این بوده که رضا خان از نظر نظامی فوق العاده بوده. بیچاره ملتی که فکر نمیکند
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    2 0
    اگه سواد می داشت چی کار میکرد!
  • مورخ ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    4 2
    سطح سواد رضاخان قلدر در حدی بود به فروغی میگفت اسم رضا را مینوشت و اون فقط نزدیک اسمش یه خطی به عنوان امضاء میکشید همین.
    • محمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      0 0
      بیشرف
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    2 0
    رضا خان بی سواد بود اما ما باسواد هستیم چیزی را که طاقت نقدش را ندارید که جواب تان را بگویند مظرح نکنید الان همه دنبال قاتل بروسی لی می گردیم شما ندیداید ؟ از برجام چه خبر . نرمش قهرمانان چه خبر ؟ تاییدش را تو مجلس دیدیمی وتو تاریخ ثبت شد و...................وجودش داری منتشر کنید؟
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    2 0
    رضا شاه
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
    0 1
    رضا شاه قلدر معروف بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس