در حالی که بخش اعظم توافق، علنی خواهد شد، بخش‌هایی از این توافقنامه علنی نخواهد شد؛ اگرچه کنگره به تمام جنبه‌های توافقی که در وین به دست می‌آید، دسترسی خواهد داشت.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز جمعه 94/4/5 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

انتقال زندانیان ایرانی در اقلیم کردستان در مراحل پایانی

خبرگزاری فارس- طبق توافقنامه‌ حاصل شده بین ایران و عراق، تعدادی از زندانیان ایرانی در بغداد، بصره و برخی استان‌های جنوبی این کشور که بالغ بر 28 نفر بودند، به منظور سپری کردن ادامه محکومیتشان به داخل کشور منتقل شدند و مقامات در حال رایزنی هستند تا زندانیان ایرانی در اقلیم کردستان نیز به داخل منتقل شوند.

ایران حمله تروریستی در کویت را به شدت محکوم کرد

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان حمله تروریستی به مسجد امام صادق (ع) کویت را که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نمازگزاران روزه‌دار شد، به شدت محکوم کرد.

گزینه نظامی در قبال ایران باید باقی بماند

شبکه راشا تودی- مقام ارشد پیشین صهیونیستی بر لزوم باقی ماندن گزینه‌ نظامی علیه ایران تاکید کرد، تا این کشور مجبور به رها کردن برنامه هسته‌ای خود شود. ایهود باراک نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ اسبق این رژیم با تاکید بر لزوم باقی ماندن گزینه نظامی علیه ایران مدعی شد: من در موقعیتی نیستم که به آمریکایی‌ها توصیه‌ای بکنم اما باید بگویم حملات آمریکا (به ایران) امروزه به نحوی خواهد بود که ایرانی‌ها نخواهند توانست کاری برای مقابله با آن انجام دهند.

شکایت ۲ دانشجوی دکترای ایرانی مقیم نروژ از دولت این کشور

وبگاه خبرگزاری آلمانی دویچه وله- حمیده کفاش و شاهین اکبرنژاد دو دانشجوی ایرانی دوره دکترا در نروژ از سوی دولت این کشور به اتهام واهی تلاش برای جمع آوری اطلاعات مناسب در برنامه هسته‌ای ایران اخراج شدند. دانشجویان یاد شده اعلام کردند که نسبت به این تصمیم نادرست از دولت نروژ شکایت کرده‌اند. در مراسم جلسه دادگاهی این دو دانشجوی ایرانی قاضی، وکیل مدافع و ماموران امنیتی در دادگاه حاضر بودند و هنوز نتایج این دادگاه به بیرون درز نکرده است. نتیجه این تعقیب قضایی در اواخر تابستان سال جاری ارائه می‌شود.

بخش‌هایی از توافق علنی نشده و تنها به کنگره ارائه می‌شود

رویترز- سه روز مانده به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، دیپلمات‌ها ضرب‌الاجل اصلی مذاکرات را 9 جولای (18 تیر) می‌دانند، یعنی روزی که فرصت دولت آمریکا برای ارائه متن توافق هسته‌ای به کنگره این کشور به پایان می‌رسد. در حالی که بخش اعظم توافق، علنی خواهد شد، اما دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که بخش‌هایی از این توافقنامه علنی نخواهد شد. با این حال، یک مقام ارشد ایالات متحده می‌گوید کنگره به تمام جنبه‌های توافقی که در وین به دست می‌آید، دسترسی خواهد داشت.

محکومیت اقدام تروریستی فرانسه از سوی ایران

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدام تروریستی درنزدیکی شهرلیونفرانسهرامحکوم کرد. افخم افزود: اینگونه اقدامات تروریستی هیچگونه سنخیتی با تعالیم دین مبین اسلام ندارد.

۲ ایرانی در بین شهدای حمله تروریستی به مسجد شیعیان در کویت

خبرگزاری فارس- در عملیات انتحاری مسجد امام صادق در کویت که متعلق به شیعیان این کشور بود دو ایرانی با نام هایسیدموحدی وفاضل مطرودی به شهادت رسیدند و 5 نفر دیگر از هموطنانمان نیز مجروح شدند.

کری راهی وین شد

توئیتر- مری هارف مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا در امور ارتباطات راهبردی روز جمعه گفت جان کری برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای راهی شهر وین اتریش شده است.

کری و ظریف دیدار می‌کنند

رویترز- یک مقام آمریکایی شنبه خبر داد جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان شنبه دیدار می‌کنند.

حمله تروریستی داعش به مسجد امام صادق (ع) کویت در راستای اهداف ایران بود

پایگاه خبری دات مصر- هادل نصر سخنگوی سلفی‌های مصر ادعا کرد که حمله تروریستی داعش به مسجد امام صادق (ع) در کویت در راستای اهداف ایران در منطقه صورت گرفته است. وی گفت حمله به مساجد شیعیان در کشورهای عربی و اقدامات تروریستی از این دست شرعا قابل قبول نیست و در راستای اهداف دشمنان اسلام و ایران صورت می‌گیرد.

شهدای مسجد کویت در نجف دفن می‌شوند

خبرگزاری فارس- علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت از شهادت دو شهروند ایرانی در انفجار مسجد امام صادق (ع) کویت خبر داد و گفت:

مقبره به عنوان صلیبیخات محل دفن تعدادی از شهدای این حادثه تروریستی که گروه تکفیری داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته در نظر گرفته شده است. امیر کویت دستور داده تا هواپیما برای انتقال اجساد مطهر شهدا به نجف آماده شود.

مغرب کاردار تهران در رباط را فراخواند

وبگاه خبری الیوم السابع- کشور مغرب اعلام کرد در پی انتشار گزارشی علیه این کشور کاردار ایران در رباط را فراخوانده است. در حالی که سفیر ایران در مغرب حضور ندارد، این کشور کاردار تهران در رباط را فراخوانده است.

مالک کارخانه‌ای که در فرانسه هدف حمله قرار گرفت یک ایرانی است

خبرگزاری فارس- رسانه‌های فرانسوی می‌گویند کارخانه‌ای که در جنوب این کشور هدف حمله قرار گرفت، مالکی ایرانی دارد. جمعه فردی به نام یاسین صالحی 30 ساله پس از سر بریدن فردی که هنوز هویتش مشخص نیست، اما گفته می‌شود رئیس شرکتی است که صالحی در آنجا کار می‌کرده، در حالی که پرچم‌های مشابه پرچم‌های گروه‌های افراط‌گرای فعال در سوریه و عراق را در دست داشت، سر این فرد را به حصار دور کارخانه آمریکایی ایر پروداکتس واقع درمنطقه سنت کوانتین فالاویهشهرستان ایزر فرانسه آویخت. وی سپس با خودرو وارد این کارخانه گاز صنعتی شد، که برخورد خودروی وی با کپسول‌های گاز موجب بروز انفجار و مجروحیت چندین نفر از کارکنان این کارخانه شد.

آغاز دور اول مذاکرات ظریف و کری

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا وارد گفت‌وگوهای دوجانبه شدند. در این نشست ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا حضور دارند.

موگرینی یکشنبه به مذاکرات می‌پیوندد

خبرگزاری فارس- اتحادیه اروپا تائید کرد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه برای حضور در مذاکرات هسته‌ای، راهی وین محل برگزاری این گفت‌وگوها می‌شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقکویت:

عامل قتل عام نمازگزاران شیعه در کویت یک تبعه سعودی است

خبرگزاری فارس- منابع رسانه‌ای خبر دادند که عامل انتحاری مسجد شیعیان کویت، یک تبعه سعودی به نام ابو سلمان الموحد بوده است. انفجار تروریستی در مسجد امام صادق (ع) از بزرگترین مساجد کویت، در منطقه الصوابر در پایتخت این کشوردستکم 24 کشته داشته و مقامات محلی و رسانه‌ها آمار دقیقی از تعداد زخمی‌های این حمله ارائه نداده‌اند.

امیر کویت در محل حمله تروریستی حضور یافت

رویترز- شیخ صباح الاحمدامیر کویت از مسجد امام صادق(ع) در منطقه الصوابر دیدن کرد و از مقامات امنیتی خواست تا در اسرع وقت تروریست‌ها را دستگیر کنند. علاوه بر امیر کویت، مقامات سیاسی و نمایندگان شیعه در پارلمان کویت هم در مسجد حضور یافتند و از مردم خشمگین خواستند تا آرامش خود را حفظ کنند.

25 کشته و 202 زخمی در حمله تروریستی کویت

العربیه- وزارت کشور کویت اعلام کرد که در حمله تروریستی در منطقه الصوابر 25 نفر کشته و 202 تن نیز زخمی شدند. این حمله توسط یک سعودی عضو داعش در رکعت دوم نماز ظهر امروز در میان نمازگزاران روزه‌دار کویتی روی داد.

اعلام عزای عمومی در کویت

وبگاه خبری العالم الیوم- در پی حمله انتحاری جمعه در مسجد امام صادق (علیه السلام) منطقه الصوابر کویت، این کشور شنبه را عزای عمومی اعلام کرد. منابع امنیتی در کویت اعلامکردند۱۸ تن وابسته به گروهگ تروریستی داعش را پس از این انفجار دستگیر کرده‌اند.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

۴۰۰ سرباز ائتلاف عربستان علیه یمن وارد خاک عدن شدند

روزنامه عربستانی الریاض- گروهی 400 نفره از سربازان ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برای حمله به یمن وارد خاک یمن شدند. این نیروها یمنی هستند و تحت نظر ائتلاف برای مبارزه با ارتش و کمیته‌های مردمی جنبش انصار الله به خاک یمن اعزام شده‌اند.

روزنامه بین‌الملل مشرقسوریه:

گروه‌های مسلح خواستار توقف عملیات طوفان جنوب شدند

خبرگزاری فارس- گروههای مسلح تنها 2 روز از آغاز نبرد طوفان جنوب که به دنبال آن درصدد بودند، شهر درعا مرکز استان درعا در جنوب سوریه را تصرف کنند، به ناکامی و شکست خویش اذعان کردند. شماری از این گروه‌ها، گروه‌های دیگر را به عدم مشارکت و حضور فعال در حمله به مانع نظامی السرو در درعا و تصرف آن متهم کردند. گروه‌های مسلح تروریستی با اذعان به اینکه بیش از 150 تروریست مسلح از زمان آغاز اعلام نبرد طوفان جنوب کشته و زخمی شدند، خواستار توقف این نبرد شدند.

طوفان جنوب در دومین روز نیز پشت دروازه‌های درعا متوقف شد

خبرگزاری فارس- پس از گذشت بیش از 24 ساعت از آغاز نبرد طوفان جنوب، باد همچنان برخلاف مسیر حرکت کشتی‌های گروه‌های تروریستی مسلح می‌وزد و چنان برمی‌آید که این گروه‌ها وارد تونلی تنگ و تاریک شده‌اند که نه راه خروجی برای آن متصور است و نه راهی که آنها را به اهداف‌اشان برساند. با وجود شلیک حدود 10 هزار گلوله خمپاره و موشک از سوی گروه‌های تروریستی علیه درعا، این گروه‌ها هنوز یک گام نیز به تحقق اهداف خود نزدیک نشده‌اند.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

داعش مسجد الزهراء در موصل را منفجر کرد

وبگاه خبری روداو- عصمت رجب یکی از مسئولان حزب دموکرات کردستان عراق گفت: نیروهای داعش عصر جمعه مسجد الزهراء در منطقه حمام العلیل را که یکی از مساجد مشهور منطقه بود، منفجر کردند.

روزنامه بین‌الملل مشرقتونس:

افزایش آمار قربانیان حمله تروریستی در تونس به 73 کشته و زخمی

سی‌ان‌ان- شکری نفتی سخنگوی وزارت بهداشت تونس اعلام کرد که در حمله به گردشگران خارجی در ساحل شهر السوسه این کشور37 کشته و 36 تن دیگر زخمی شدند.

داعش مسئولیت حمله تروریستی تونس را بر عهده گرفت

شبکه خبری روسیا الیوم- گروهک تروریستی داعش مسئولیت حمله به یک هتل گردشگری در شهر السوسه تونس را بر عهده گرفت. در جریان این حمله تروریستی 37 نفر کشته و 36 تن دیگر زخمی شدند.

روزنامه بین‌الملل مشرقفرانسه:

وزیر کشور فرانسه: فرد بازداشت شده سابقه کیفری ندارد و ارتباطی با فعالیت‌های تروریستی نداشته است

رویترز- وزیر کشور فرانسه که در پی وقوع انفجاری تروریستی در یک کارخانه در شهر ایزر فرانسه در محل حادثه حضور یافته در اظهاراتی در خصوص این حمله اعلام کرد طبق ارزیابی‌ها و بررسی‌هایی که تا این محله انجام شده، فرد بازداشت شده هیچگونه سابقه کیفری ندارد. این فرد با جنبش‌های سلفی در ارتباط بوده اما با عوامل تروریستی ارتباطی نداشته است.

روزنامه بین‌الملل مشرقافغانستان:

۷ هزار کودک طی ۴ سال گذشته در افغانستان کشته شده‌اند

سایت سازمان ملل- بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در آخرین گزارش خود در خصوص جنگ در افغانستان و تاثیرات آن بر کودکان این کشور اظهار داشت: از تاریخ 1 سپتامبر 2010 تا 31 دسامبر 2014 بر اثر درگیری‌ها در افغانستان دست کم 2302 کودک کشته و 5041 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

دادگاه عالی فدرال آمریکا ازدواج همجنسگرایان در همه ایالات را آزاد اعلام کرد

خبرگزاری فارس- دادگاه عالی فدرال آمریکا ازدواج همجنسگرایان در همه ایالات این کشور را آزاد اعلام کرد. در حالی که مخالفت‌های مردمی و سازمانهای مردم نهاد با موضوع ازدواج همجنسگرایان در آمریکا به ویژه در برخی ایالتها ادامه دارد، دادگاه عالی فدرال این کشور جمعه در حکمی بر حق آنان برای ازدواج در همه 50 ایالت آمریکا تاکید کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقاکوادور:

کودتای نرم در اکوادور وارد مرحله اجرایی شده است

شبکه ونزوئلایی تله‌سور- رافائل کورره‌آ رئیس جمهور اکوادور از مردم کشورش خواسته است تا در برابر یک کودتای نرم در حالت آماده‌باش باشند. سگورا گفت: در واقع به نظر می‌آید که مرحله نخست این کودتای نرم که طی دو هفته گذشته در اکوادور شکل گرفت، وارد مرحله اجرایی شده باشد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    يعني چي كه بخش هايي علني نمي شود !! با توجه به آگاهي كنگره، حتما آن بخش ها مربوط به تعهدات ايران است
  • رحمن ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    حرف بسیار مسخره ای است تنها کسی که نباید بفهمد اسراییل است که قبل از اینکه قراردادی را امضاءکنند روی میز دولتمردان اسراییل است آن 6کشور هم که همه چیز را می دانند فقط می ماند ملت ایران.خیلی مسخره است دوست دارم فریاد بزنم نه نمی شود ملت باید بدانند چه می کنید تاریخ را مسخره نکنید
  • مشرق سانسورچی ترسو ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    عده ای در داخل که همه می دانند چه کسانی هستند متاسفانه دانسته یا ندانسته تلاش دارند ایران را مثل دوران های قبل از انقلاب زیر بار سلطه ببرند این وعده خداست که مکر اینها به خودشان باز می گردد هر چقدرم نیرو جمع کنید خدا قوی ترست! رقاصه و خواننده و چارتا دانشجو نمای بی نماز یا با نماز بی بصیرتم کمکتون نمی کنه! به جهنم که نشر نمی دید
  • ناشناس ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    یعنی فقط چهار تا دانشجو بی نمازند بقیه با نمازند ؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    همه بعدا فاش خواهد شد چیزی برای مردم این دور زمونه مخفی نخواهد ماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس