مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به مذاکرات چند روز اخیر وین اشاره کرد و گفت مذاکرات برای آمریکا خوب بوده است.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز سه‌شنبه 94/4/9 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

ایران و ۱+۵ بر سر ساز و کاری برای دسترسی به سایت‌های مشکوک ایران توافق کردند

رویترز- یک مقام ارشد آمریکا می‌گوید ایران و ۱+۵ به ساز و کاری برای دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های مشکوک ایران دست یافته‌اند. گام اولیه این نیست که ما باید بتوانیم وارد همه سایت‌های نظامی شویم، زیرا آمریکا (نیز) به هر کسی اجازه نمی‌دهد وارد هر سایت نظامی شود. اما برای توافق، آژانس متعقد است که به دسترسی نیاز دارد و برای این دسترسی هم دلیل دارد. ما به فرایندی رسیده‌ایم که به باور ما تضمین می‌کند آژانس می‌تواند به سایت‌هایی که نیاز دارد دسترسی داشته باشد.

دسترسی به مراکز حساس در حد پیشنهاد است نه توافق

شبکه خبری المیادین- پس از آنکه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد آمریکا ادعا کرد که ایران و 1+5 به سر سازوکاری برای دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز حساس در ایران توافق کرده‌اند، یک مقام مطلع در وین این مسئله را نادرست اعلام کرد. این شبکه گفت: آنچه در این خصوص گفته شد بزرگنمایی شده و درست نیست. آنچه مطرح شده است، پیشنهادی برای دسترسی به مراکز حساس است. محمد جواد ظریف این پیشنهاد را به تهران برده است و روشن نیست که چه زمانی پاسخ آن روشن خواهد شد.

مذاکرات وین برای آمریکا خوب بود

خبرگزاری فارس- مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به مذاکرات چند روز اخیر وین اشاره کرد و گفت (مذاکرات) برای آمریکا خوب بوده است.

فرانسه از شرکت‌هایش خواسته آماده بازگشت به بازار ایران باشند

رویترز- فرانسه از شرکت‌های این کشور خواسته، در آستانه توافق هسته‌ای احتمالی با تهران، آماده بازگشت به ایران هستند، اما موضع سخت پاریس در مذاکرات هسته‌ای و پیوندهایش با شیخ‌نشین‌های خلیج فارس احتمالاً بدان معناست که روابط آکنده از عشق و نفرت پاریس-تهران کماکان طبق روال سابق پیش خواهد رفت.

دیپلمات آمریکایی توافق ایران و 1+5 بر سر چارچوب سه مرحله‌ای رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

خبرگزاری بلومبرگ- یک دیپلمات آمریکایی بامداد روز سه‌شنبه توافق ایران و گروه 1+5 بر سر چارچوب سه مرحله‌ای رفع تحریم‌ها را تأیید کرد. پیش از این یک رسانه آمریکایی دیگر این خبر را به نقل از یک منبع ایرانی منتشر کرده بود. توافق به سه فاز تقسیم شده است. فاز ابتدایی پذیرش توافق نام دارد. فاز بعدی، عملیاتی کردن توافق است. فاز سوم آغاز اجرایی شدن مراحل اولیه تعهدات ایران است.

مقام ایرانی: خبر خبرگزاری فرانسه، تحریف عمدی اطلاعات است

خبرگزاری فارس- یک مقام ایرانی گزارش خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه ایران و 1+5 بر سر ساز و کاری برای بازرسی آژانس از سایت‌های مشکوک ایران توافق کرده‌اند را تکذیب کرد و آن را تلاش این رسانه برای اثرگذاری بر روند مذاکرات دانست. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شد ایران با دسترسی‌های آژانس به برخی سایت‌های حساس موافقت کرده، اگرچه دسترسی به همه سایت‌های نظامی مد نظر نیست.

شورای امنیت قبل از آگوست درباره ایران تشکیل جلسه می‌دهد

خبرگزاری روسی اسپوتینک- یک منبع دیپلماتیک گفت شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی این سازمان برای بحث در مورد تصویب قطعنامه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل جلسه خواهد داد. این منبع که از شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای ایران است در پاسخ به سوالی درباره احتمال نشست شورای امنیت جهت رایزنی درباره تصویب قطعنامه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در ماه آگوست گفت: بله، فکر می‌کنم این اتفاق بیفتد.

مذاکره‌کنندگان هسته‌ای یک هفته دیگر در وین می‌مانند

خبرگزاری روسی اسپوتینک- یک منبع عضو یکی از هیئت‌های دیپلماتیک غربی حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌گوید موضوع رفع تحریم‌ها کماکان مسئله حل نشده این گفت‌وها است. این منبع علاوه بر این درباره مدت زمان تداوم رایزنی‌های هسته‌ای ایران و 1+5 گفته که گفت‌وگوها برای یک هفته ادامه خواهند داشت.

دستور آماده باش هند به پالایشگاه‌ها برای پرداخت بدهی 6 میلیارد دلاری به ایران

ایندین اکسپرس- درحالی‌که مذاکرات هسته‌ای ایران در حال نزدیک شدن به مراحل پایانی خود است، دهلی‌نو به پالایشگاه‌های خود دستور داده است تا به انتقال تدریجی دلار و یورو به حساب‌های نوستروی خود در خارج کشور اقدام کند. پالایشگاه‌های هندی درحال حاضر نزدیک به 6 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستند.

سرعت آهسته ترمیم اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ای

موسسه تحقیقاتی روبینی گلوبال ایکانومیک- احتمالا ایران شاهد ترمیم اقتصادی سریع به دنبال توافق احتمالی هسته‌ای و لغو تحریم‌ها نخواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می دهد، با توجه تحت تاثیر قرار گرفتن رشد اقتصادی به علت قیمت پایین نفت، احتیاط سرمایه‌گذاران خارجی و ابهام در مورد سیاست‌های دولت ایران، بهره‌ای که ایران از یک توافق موفق خواهد برد، تا نیمه دوم 2016 مشاهده نخواهد شد.

مونیز از صالحی عیادت کرد

خبرگزاری فارس- دکتر ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا با حضور در اتاق محل اقامت دکتر صالحی در هتل کوبورگ از ایشان عیادت کرده و برای ایشان آرزوی بهبود سریعتر کرد.

ارتش اسرائیل تیم ویژه‌ای برای حمله به ایران تشکیل داد

پایگاه صهیونیستی واللا- در حالی که نیروی هوایی ارتش اسرائیل برای حملات احتمالی در حال برگزاری مانورهای هوایی است، رئیس ستاد مشترک ارتش معاون خود را به عنوان رئیس تیم ویژه بررسی گزینه‌های نظامی پس از توافق هسته‌ای ایران تعیین کرد. اسرائیل در حال اتخاذ اقداماتی برای آمادگی جهت حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای تهران است. رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی معاون و جانشینش را به عنوان رئیس تیم ویژه که وظیفه و ماموریت آن بررسی گزینه‌های نظامی علیه ایران است، تعیین کرد.

کری: گفت‌وگوی خوبی با ظریف داشتم

خبرگزاری فارس- جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه مذاکراتش با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه را خوب توصیف کرد. آقای ظریف هم به خبرنگاران حاضر گفته است که او از ابتدا مأموریت داشته برای رسیدن به توافق مذاکره کند و اکنون نیز معتقد است که توافق امکان‌پذیر است.

ایران حملات هوایی به دفتر سازمان ملل در عدن را محکوم کرد

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر ضرورت توقف هر چه سریعتر حملات نظامی خارجی به یمن، اقدام هواپیماهای ائتلاف در هدف قرار دادن دفتر سازمان ملل در عدن را محکوم کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقسوریه:

الگوبرداری ترکیه از تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان برای تجاوز به شمال سوریه

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات چاپ لندن- ترکیه آماده است به بهانه ایجاد مناطق امن و حمایت از مرزهای ترکیه در برابر تهدیدهای گروه های تروریستی در شمال شرق سوریه مداخله نظامی کنند. برای این تجاوز دو سناریو پیش‌بینی می‌شود: نخست؛حمایت بین‌المللی از ترکیه و اجازه دادن به این کشور برای اجرای منویاتش و نفوذ در شمال سوریه. دوم؛نبود حمایت بین‌المللی، که در این صورت ترکیه الگوی جنوب لبنان در مداخله نظامی را اجرا خواهد کرد؛ زیرا منطقه حائلی که اسرائیل پس از نابودی اردوگاه‌ها و پایگاه‌های حزب الله در جنوب لبنان ایجاد کرد به یک قطعنامه بین‌المللی نیاز نداشت؛ زیرا [این رژیم] این منطقه را به بهانه حمایت از امنیت ملی اسرائیل ایجاد کرد.

عربستان، قطر و ترکیه از سال 2012 برای ساقط کردن سوریه توافق کردند

روسیا الیوم- جولیان آسانژ موسس سایت ویکی‌لیکس از توافقی محرمانه میان عربستان، قطر و ترکیه برای سرنگونی نظام کنونی سوریه به ریاست بشار اسد خبر داد. اسناد فاش شده از وزارت خارجه عربستان که ویکی‌لیکس آن را منتشر کرده، نشان می‌دهد که ریاض در سال 2012 با دو کشور ترکیه و قطر برای براندازی نظام کنونی سوریه توافق کرده است.

داوود اوغلو: در کنار اقدام نظامی در سوریه، تماس‌های دیپلماتیک برقرار می‌کنیم

کردپرس- احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه طی اظهاراتی در مورد ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه عنوان کرد که هیچ کس نگران این موضوع نباشد که آتش درگیری‌های منطقه به داخل ترکیه سرایت کند. نیروهای مسلح ترکیه و تمام سازمان‌های امنیتی کشور برای تداوم امنیت ملی ترکیه در آماده باش کامل به سر می‌برند. در این خصوص کوچکترین کم‌کاری صورت نگرفته است. برای تامین امنیت مرزهای ترکیه و کاهش خطراتی که از آن سوی مرزها متوجه کشور خواهد شد اقدام خواهیم کرد. در کنار این اقدامات نظامی تماس‌های دیپلماتیکی را نیز آغاز خواهیم کرد.

استقرار خودروهای زرهی ترکیه در مرز سوریه

شبکه خبری المیادین- ارتش ترکیه خودروهای زرهی خود را در مرز مشترک با سوریه مستقر کرد. ارتش ترکیه این کار را زمانی انجام داد که شورای امنیت ملی آنکارا طرح‌هایی را تصویب کرد که رئیس ستاد مشترک این کشور برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه مطرح کرده بود. معارضان تُرک این مسئله را مقدمه‌ای برای مداخله نظامی در شمال سوریه عنوان کردند.

دخالت نظامی در سوریه آخرین گزینه ترکیه است

روزنامه ترکی ینی شفق- بشیر أتالای سخنگوی رسمی حزب عدالت و توسعه در ترکیه، تاکید کرد که دخالت نظامی در شمال سوریه آخرین، گزینه آنکارا است. ترکیه در اندیشه طرح‌ریزی برای دخالت نظامی در سوریه است و حتی رئیس ستاد مشترک ارتش برای انجام این عمیلات با 18 هزار نظامی آماده شده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

انصارالله اولین دادخواست علیه عربستان را هفته آینده به دیوان کیفری تقدیم می‌کند

خبرگزاری فارس- مجید ضرغام یکی از رهبران جنبش انصار الله یمنخبر داد: انصار الله هفته آتی با میانجیگری عمان اولین دادخواست خود درباره جرایم تجاوز وحشیانه رژیم آل سعود به ملت یمن را که با کشتار مردم اعم از زنان و کودکان بی گناه و دیگر موارد نقض حقوق بشر همراه بوده است، به دیوان کیفری بین المللی ارائه می‌دهد.

کشته شدن ۱۱ ارتشی سعودی و ۱۵ شهروند یمنی در حملات متقابل

شبکه المیادین- وزارت دفاع یمن اعلام کرد در حمله هوایی سعودی به یک منزل مسکونی در منطقه صرواح در استان مأرب، 9 نفر کشته و 3 تن دیگر زخمی شدند که همگی از اعضای یک خانواده و عمدتا زن و کودک بودند. همچنین در حمله هوایی عربستان به منطقه شمات در شهز المحویت در شمال غرب یمن 2 زن و 4 کودک کشته شدند. در مقابل نیز ارتش و نیروهای مردمی یمنی نیز در حمله به پایگاه الربوعه در استان ظهران عربستان یک سرباز سعودی را کشته و یک تن دیگر را زخمی و یک تانک را منهدم کردند. وزارت دفاع یمن نیز اعلام کرد که در حملات امروز ارتش و نیروهای مردمی 10 سرباز عربستانی کشته شده‌اند.

بان‌کی‌مون خواستار تحقیق درباره حمله هوایی به نمایندگی سازمان ملل در عدن شد

المیادین- سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن حمله هوایی به مرکز این سازمان در عدن تصریح کرد که بان کی‌مون خواستار تحقیق ویژه در این زمینه شده است.

28 کشته و 35 زخمی در انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در صنعا

العربیه- منابع آگاه از انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در صنعا خبر دادند. این انفجار، منزل 2 تن از رهبران انصارالله از جمله فیصل جیاش و برادرش حمید جیاش و یکی دیگر از رهبران این جنبش را هدف قرار داده بود. در این انفجار تروریستی، دست‌کم 20 مرد و 8 زن کشته شدند و چندین نفر زخمی شدند. لحظاتی پس از این انفجار، داعش در یمن، مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

شلیک موشک‌های اسکاد یمن به پایگاه السلیل عربستان در منطقه ریاض

خبرگزاری رسمی یمن سبأ- جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که پایگاه پدافند هوایی السلیل عربستان واقع در وادی الدواسر در منطقه الریاض را با 2 موشک اسکاد هدف قرار داده است. این خبر را رسانه‌های مختلف عربی از جمله اسکای نیوز و خبرگزاری رسمی یمن سبأ منتشر و تایید کردند. ساعاتی پس از انتشار این خبر، یک مقام مسئول در وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که این پایگاه نظامی که در مرکز عربستان قرار دارد، هیچ خسارتی ندیده است و هیچ موشکی به سوی این پایگاه شلیک نشده است.

یک فروند بالگرد ارتش سعودی ساقط شد

خبرگزاری فارس- نیروهای جنبش آزادگان نجران با کمک قبایل این منطقه یک فروند بالگرد ارتش عربستان را در جنوب منطقه نجران ساقط کردند. جنبش آزادگان نجران اعلام کرد که این بالگرد توسط ضد هوایی هدف قرار گرفته و سقوط کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقمصر:

دادستان مصر بر اثر جراحات وارده درگذشت

بوابة الاهرام- هشام برکات دادستان کل مصر که هدف یک بمب دست‌ساز قرار گرفته بود، جان خود را از دست داد. در حالی که کاروان دادستان کل مصر در حال حرکت بود، یک بمب در زیر خودروی حامل برکات منفجر شد و او را زخمی کرد.

السیسی: بزودی حکم اعدام رهبران اخوان‌المسلمین را اجرا می‌کنیم

خبرگزاری فارس- عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر که در مراسم تشییع جنازه هشام برکات دادستان کل مصر شرکت کرده بود گفت: تدابیر امنیتی و قوانین ضد تروریستی در مصر تشدید خواهد شد. دولت مصر ملزم به اجرای قوانین صادر شده است و ما بزودی حکم اعدام رهبران اخوان‌المسلمین و گروه‌های تروریستی را اجرا خواهیم کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقعربستان سعودی:

عربستان باید به سرعت به مهارت غنی‌سازی و بارگیری کلاهک اتمی برسد

روزنامه انگلیسی تلگراف- نواف عبید عامل امنیتی عربستان که به عنوان پژوهشگر و نویسنده مطبوعاتی در آمریکا فعالیت می‌کند، به بهانه مذاکرات هسته‌ای می‌گوید که تلاش‌ها برای عاری‌سازی منطقه خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی شکست خورده و عربستان باید به سمت غنی‌سازی اورانیوم حرکت کند. برای اجرای این طرح [تجهیز عربستان به سلاح اتمی] عربستان باید قدرت غنی‌سازی اورانیوم را به همراه مهارت رساندن آن به مرحله بارگذاری کلاهک اتمی بسرعت در اختیار بگیرد زیرا ایران الان در آستانه امضای توافقی است که به آن اجازه می‌دهد سلاح اتمی در اختیار بگیرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

عباس تا فردا به حماس برای پیوستن به دولت توافقی مهلت داد

وبگاه خبری دنیا الوطن- محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد اگر حماس تا سه‌شنبه برای پیوستن به دولت توافقی جدید اقدام نکند او دست به اصلاحات وزارتی بر دولت توافق ملی (فعلی) به نخست‌وزیری رامی الحمدالله خواهد زد.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

امتناع سفیر واشنگتن در پاریس از حضور در پارلمان فرانسه برای توضیح درباره جاسوسی آمریکا

روزنامه فرانسوی فیگارو- سفیر واشنگتن در پاریس حضور در کمیسیون امور خارجی پارلمان فرانسه روز چهارشنبه آینده بمنظور ارائه توضیح در خصوص افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از رؤسای جمهور اخیر فرانسه را رد کرد. در پی افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) از رؤسای جمهور اخیر فرانسه و به دنبال آن احضار سفیر واشنگتن در پاریس به وزارت امور خارجه فرانسه و دعوت از وی برای ارائه توضیحات در این خصوص در کمیسیون امور خارجی پارلمان فرانسه طی روز چهارشنبه آینده، جین هارتلی حضور در پارلمان فرانسه را رد کرد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • افشین تهران ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    اسراییل غلط کرده.یادش رفته که رهبری چی گفتن.شخمت میزنیم بدبخت.
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    ارتش اسرائیل تیم ویژه‌ای برای حمله به ایران تشکیل داد اينم از لطيفه خنده دار تيرماه 94
  • فریدریک سانتانوف ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    خداروشکر
  • مهدی ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    اسراییل توی غزه و جنگ 33 روزه زایید حالا مثل یک سگ فقط واق واق می کند
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    کل ارتش اسراییل با یه تشر حضرت آقا سه سال رفت تو گونی. تیم ویژه ؟؟؟(به سبک جناب خان خونده شه)
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    اسراییل شومپت شده
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    این اسرائیل سوسک توله این وسط چی میگه؟
  • کیان ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    مذاکرات باتلاقی است که غرب ایران را در آن گرفتار کرده است. ....: بنده به نتیجه این مذاکرات خوشبین نیستم، ولی از تیم مذاکره کننده دفاع می کنم.
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    اسرائیل داره مرگ خود شو به جلو می اندازه ، چند هزار موشک ظرف چند دقیقه این میکرب چندش آور رو نابود می کنه ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس