با توجه به برگزاری ادامه گفتگوهای هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 بازار اخبار و شایعات بسیار داغ است و رسانه های غربی و اسرائیلی حداکثر استفاده را از این وضعیت می کنند.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز چهارشنبه 94/4/10 به شرح زیر است:

ایران:

تهران اقدام تروریستی در مصر را جزئی از توطئه‌ برای بر هم زدن ثبات آن کشور دانست
خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی در قاهره که منجر به کشته شدن دادستان کل مصر شد، این حادثه را به دولت و ملت مصر و خانواده قربانیان تسلیت گفت. وی تأکید کرد: این اقدام تروریستی جزئی از توطئه‌ای است که به دنبال بر هم زدن ثبات کشور بزرگ مصر می‌باشد.

احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه در روز پنج‌شنبه
خبرگزاری فارس- برخی منابع آگاه از برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در روز پنجشنبه 2 ژولای (11 تیر ماه) در وین خبر دادند. وانگ یی وزیر خارجه چین نیز احتمالا بدین منظور به وین خواهد آمد.

اتحادیه اروپا تعلیق تحریم‌های ایران را برای هفت روز دیگر تمدید کرد
خبرگزاری فارس-
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه همزمان با ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای و عدم حصول توافق، مجوز تعلیق مجموعه‌ای از تحریم‌ها را ذیل برنامه اقدام مشترک، تمدید کرد. در بیانیه شورای اتحادیه اروپا آمده است: شورا با هدف دادن زمان بیشتر به مذاکرات جاری جهت رسیدن به راهکاری بلندمدت برای موضوع هسته‌ای ایران، تعلیق تمهیدات محدودساز اتحادیه اروپا را که در تاریخ 24 نوامبر 2013 ذیل برنامه اقدام مشترک مورد توافق قرار گرفت، تمدید کرد.

عقب‌نشینی آمریکایی‌ها در خصوص بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران
پایگاه دبکا فایل-
طرف آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 عقب‌نشینی‌هایی از خود نشان داده است. طی آخرین ساعات مهلت رسمی مذاکرات هسته‌ای، باراک اوباما و جان کری رئیس جمهوری وزیر امور خارجه آمریکا سه امتیاز مهم را در مقابل برنامه هسته‌ای ایران واگذار کرده است.

لاوروف: توافق هسته‌ای ایران باید به تصویب شورای امنیت برسد
اسپوتنیک-
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید که توافق هسته‌ای ایران و شش کشور موسوم به 1+5 باید به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد برسد. یک منبع دیپلماتیک نیز خبر داده است که جلسات شورای امنیت برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران ممکن است در همین ماه جولای (تیر - مرداد) برگزار شود.

رفع تحریم‌ها نیازمند مقدماتی است و یکجا امکانپذیر نیست
خبرگزاری فارس-
شب گذشته و در جریان مذاکرات ایران و 1+5 در وین، یکی از مقامات ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، نشستی را با خبرنگاران حاضر در وین برگزار کرده و به سوالات آنها پاسخ داد. متن کامل این گزارش را این‌جا بخوانید

تمدید هفت روزه مذاکرات طبق توافق ژنو برای به سرانجام رساندن آن
خبرگزاری تسنیم-
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با بیان اینکه بعضی مسائل اختلافی هنوز وجود دارد که در مورد آنها توافق حاصل نشده و بعضی از متون هست که هنوز نوشته نشده، گفت: حاضر نیستیم به هر قیمتی توافق کنیم.

اتحادیه اروپا یک شخص ایرانی و ۸ شرکت را از لیست تحریمهای ایران حذف کرد
خبرگزاری رویترز-
اتحادیه اروپا یک فرد ایرانی و 8 شرکت را از لیست تحریمهای مرتبط با ایران حذف کرد.

تعلیق تحریم‌های ایران برای ۷ روز دیگر
العربیه-
وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای از تمدید مهلت مذاکرات تا یک هفته دیگر خبر داد.  وزارت خارجه آمریکا در بیانیه آورده است که ایران و 1+5 تصمیم گرفته اند تا توافق ژنو را به مدت یک هفته دیگر تمدید کنند تا فرصت بیشتری برای مذاکرات حاصل شود.

پیگیری وضعیت شهروندان آمریکا در ایران توسط اوباما
خبرگزاری رویترز-
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب و در بحبوحه آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای که با هدف دست‌یابی به توافق جامع دنبال می‌شود، از وضعیت شهورندان این کشور در ایران عمیقا ابراز نگرانی کرد.وی که در یک کنفرانس خبری مشترک با دیلما روسف همتای برزیلی خود سخن می‌گفت، افزود که جدا از مساله هسته‌ای، مساله شهروندان آمریکایی در ایران را پیگیری خواهد کرد.

یونان:

مردم یونان در بحران تهیه داروهای پزشکی قرار گرفته‌اند
اسکای‌نیوز- شاغلان عرصه دارویی یونان گفته‌اند که بحران اقتصادی سلامت بسیاری از اهالی این کشور را نیز به خطر افکنده است. افرادی که به دولت این کشور مالیات پرداخت کرده‌اند حال بخاطر عدم دارو ممکن است جان خود را از دست دهند. داروخانه‌های دولتی داروهای گران قیمت ویژه بیماری‌هایی چون سرطان، ایدز و.... را به افرادی که بیمه هستند، تحویل می‌دهند.

پاکستان:
پاکستان با اعزام مزدوران تازه‌نفس به بحرین برای سرکوب اعتراضات موافقت کرد

خبرگزاری فارس- مقامات بحرین از دولت پاکستان درخواست کرده‌اند که مزدورانی جدید و تازه نفس را برای سرکوب اعتراضات به بحرین اعزام کند. اسلام آباد نیز با اعزام شماری از شهروندان خود برای مشارکت در سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم بحرین که خواستار ایجاد اصلاحات سیاسی در کشورشان هستند، موافقت کرده است.

یمن:

فرار ۱۲۰۰ نفر از زندان تعز یمن
شبکه بی بی سی- مسئولان امنیتی یمن خبر دادند که حدود 1200 زندانی در شهر تعز روز سه‌شنبه در پی درگیری در زندانی در مرکز یمن فرار کردند. در همین ارتباط، خبرگزاری سبانت یمن به نقل از یک مقام امنیتی گزارش داد که گروهی از عناصر القاعده و عناصر مسلح وابسته به حزب الاصلاح به زندان مرکزی در شهر تعز حمله کردند و بیش از 1200 نفر از زندانیان را فراری دادند.

آمریکا:
آمریکا بازگشایی سفارتش در کوبا را اعلام می‌کند

پایگاه خبری پالیتیکو- آمریکا و کوبا قرار است روز چهارشنبه رسما از سرگیری کامل روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت‌هایشان را اعلام کنند. به نوشته ، مقامات دولتی آمریکا می‌گویند باراک اوباما رئیس‌جمهور و جان کری وزیر خارجه این کشور این تصمیم را رسما اعلام کرده و در مورد آن سخنرانی خواهند کرد.

آژانس امنیت ملی آمریکا جمع‌آوری انبوه اطلاعات را از سر می‌گیرد
نیویورک تایمز- دادگاه دیده‌بانی اطلاعات خارجی آمریکا در حکمی بار دیگر مجوز جمع‌آوری انبوه اطلاعات توسط آژانس امنیت ملی این کشور را صادر کرد.

ترکیه:
ناکامی پارلمان ترکیه در انتخاب رئیس جدید

خبرگزاری رویترز- نمایندگان پارلمان ترکیه طی 2 مرحله رای‌گیری موفق نشدند رئیس جدید خود را انتخاب کنند و قرار است امروز مراحل سوم و چهارم رای‌گیری اجرا شود.

فلسطین:
داعش تهدید به کنار زدن حماس از نوار غزه کرد

خبرگزاری رویترز- گروهک تکفیری داعش روز سه‌شنبه تهدید کرد نوار غزه را به یکی از مناطق تحت نفوذ خود در خاورمیانه تبدیل خواهد کرد و حماس را کنار خواهد زد.

سوریه:
شبکه شیعه کش داعش معرفی شد

خبرگزاری رویترز- داعش به تازگی یک شبکه سازماندهی شده در خلیج فارس تأسیس کرده و هدف اصلی خود را انفجارهای انتحاری علیه اقلیت شیعه در شبه جزیره عرب با هدف خالی کردن این منطقه از شیعیان معرفی کرده است.

اتحادیه عرب آماده دیدار با وزیر خارجه سوریه است
روزنامه السفیر- نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب از آمادگی خود برای دیدار با «ولید المعلم» وزیر امور خارجه سوریه خبر داد. وی تاکید کرد که آماده است تا در هر موعدی که ولید المعلم تعیین کند، با وی دیدار کند.

فکر نمی‌کنیم نیازی به منطقه حائل در سوریه باشد
خبرگزرای فرانسه- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری درباره ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه گفت که «وزارت دفاع آمریکا تصریح کرده که اکنون نیازی به ایجاد منطقه حائل چنین چیزی وجود ندارد».


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بسیجی ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    شکست جدیه
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    یک فرد ایرانی و 8 شرکت!!!! سه امتیاز مهم را در مقابل برنامه هسته‌ای ایران واگذار کرده!!!! ملاحظه میکنبد چطور می خواهند خرمون کنند؟
  • ناشناس ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    اینه با یک روش دیگه وبا یک کلک دیگه ای از پایگاههای نظامی ما باز رسی خواهند کرد
  • پسر ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    تعلیق تاسیسات انرزی هسته ای ایران هم نمیتواند یکجا برداشته شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس