جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: نقطه محوری این توافق، موافقت ایران با بازرسی‌های سرزده خواهد بود.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز پنج‌شنبه 94/4/4 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

محور توافق هسته‌ای، بازرسی‌های سرزده از ایران خواهد بود

خبرگزاری فارس- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: نقطه محوری این توافق، موافقت ایران با بازرسی‌های سرزده خواهد بود.

ظریف شنبه به وین می‌رود

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه ششم تیر ماه به منظور شرکت در دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای و در آستانه دهم تیر ماه زمان نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو راهی وین پایتخت اتریش می‌شود. دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای (هشتمین دور) برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین در جریان است.

جان کری عازم وین می‌شود

خبرگزاری رویترز- جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا روز جمعه عازم وین می‌شود تا به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بپیوندد.

فابیوس شنبه برای شرکت در مذاکرات ایران و ۱+۵ به وین می‌رود

رویترز- لوران فابیوس، وزیر خارجه تندرو و ضدایرانی فرانسه که احتمالا در این دور از مذاکرات نیز همان نقش منفی همیشگی را برعهده دارد، روز شنبه عازم وین می‌شود تا در قالب شش کشور موسوم به 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت کند.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

رایزنی احزاب سیاسی یمن برای تشکیل دولت و شورای ریاستی

المیادین- رایزنی‌ها بین احزاب سیاسی داخلی یمن برای اعلام تشکیل شورای ریاستی و دولت تکنوکرات صورت گرفته است. احزاب سیاسی یمن پس از شکست مذاکرات ژنو به دلیل کارشکنی‌ها عربستان تصمیم به تشکیل شورای ریاستی و دولت گرفتند. رایزنی‌ها میان احزاب سیاسی شمال و جنوب یمن برای تحقق این امر مهم همواره ادامه دارد و نمایندگان احزاب بر مشارکت همه احزاب داخلی یمن در تشکیل دولت و شورای ریاستی تاکید دارند.

حمله هوایی ۸ باره عربستان به صعده یمن در هفتمین روز ماه رمضان

شبکه المیادین- جنگنده‌های عربستان در ادامه تجاوزات هوایی خود به مناطق مختلف یمن، چهارشنبه چندین بار ساختمان‌های دولتی شهر الرجم در المحویت یمن را بمباران کردند. نظامیان سعودی منطقه رازح استان صعده یمن را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند که در پی آن چندین نفر کشته و زخمی شدند.

روزنامه بین‌الملل مشرقسوریه:

داعش بار دیگر وارد شهر کوبانی (عین‌العرب) شد

اسکای‌نیوز- گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان اعلام کرد که عناصر تکفیری داعش بار دیگر توانستند وارد شهر کردنشین کوبانی (عین‌العرب) سوریه شوند. معارضان سوری همچنین تاکید کردند که درگیری بین کردهای سوریه و عناصر تکفیری داعش در کوبانی در جریان است.

داعش از ترکیه وارد کوبانی شد

تلویزیون دولتی سوریه- عناصر تروریستی تکفیری داعش که وارد شهر کردنشین کوبانی (عین‌العرب) سوریه شدند، با هماهنگی دستگاه اطلاعاتی امنیتی ترکیه این کار را کرده‌اند. تکفیری‌های داعش تحت نظارت ترکیه پنجشنبه موفق شدند بار دیگر وارد این شهر مرزی شوند و درگیری‌ها با کردهای سوریه در این شهر آغاز شده است. ترکیه ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که داعش از منطقه جرابلس سوریه واقع در شمال حلب وارد کوبانی شدند.

وقوع دومین انفجار در کوبانی سوریه

اسکای‌نیوز- مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان که گفته می‌شود مقر آن در لندن است، اعلام کرد که پنجشنبه انفجار دیگری در عین‌العرب (کوبانی) سوریه رخ داده است. انفجار دوم که به تعداد تلفات آن اشاره نشده است، پس از حمله عناصر تکفیری داعش به کوبانی رخ داده است. اولین انفجار تروریستی در شهر کوبانی، صبح پنج‌شنبه رخ داد که در پی آن چندین نفر از اهالی این شهر کشته و زخمی شدند.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

دست رد حماس به مداخله ساف برای تشکیل دولت توافقی جدید

وبگاه خبری فلسطین الیوم- جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) مداخله سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) برای تشکیل دولت جدید توافق فلسطین را رد کرد. ابوزهری سخنگوی حماس چهارشنبه در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: حماس تشکیل یک حکومت توافقی و ملی را تایید می‌کند اما این حکومت باید از طریق گفت‌وگو برای توافق بر تمامی نکات مربوط به دولت انجام شود و بحران‌هایی را که از دولت فعلی ناشی شده، حل کند.

کمیته اسرا برای آزادی شیخ عدنان یک هفته به شاباک مهلت داد

وبگاه خبری الرساله- کمیته عالی ویژه امور اسرا وابسته به جهاد اسلامی فلسطین به شاباک (سازمان امنیت و اطلاعات داخلی رژیم صهیونیستی) یک هفته مهلت داد مسأله شیخ خضر عدنان از اسرای بارز این جنبش را حل کند. در بیانیه این کمیته درباره هرگونه تعرضی به زندگی شیخ عدنان و عواقب شهادت وی هشدار داده شده است. از سوی دیگر اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه ای خواستار آزادی شیخ عدنان شد.

حماس رسما موافقت خود برای مشارکت در دولت توافقی جدید را اعلام کرد

خبرگزاری فلسطینی سما- احمد المجدلانی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین ساف اعلام کرد تمامی گروه‌های فلسطینی از جمله حماس (به جز جبهه مردمی) موافقت خود برای مشارکت در دولت توافق ملی جدید فلسطین را اعلام کردند. مجدلانی افزود: جنبش حماس به فتح عزام از اعضای جنبش فتح این موافقت خود را اعلام کرده است.

تل‌آویو تهدید کرد اجازه ورود ناوگان آزادی ۳ به نوار غزه را نمی‌دهد

وبگاه خبری فلسطین الیوم- امانوئل نحسون سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم اجازه ورود ناوگان آزادی 3 را که به منظور شکست محاصره این منطقه راهی غزه می‌شود، نمی‌دهد. نحسون گفت: اخبار ناوگان آزادی ۳ را از طریق رسانه‌ها پیگیری می‌کنم و ناوگان آزادی عزم جدی برای شکست محاصره غزه دارد اما ما اجازه چنین کاری نمی‌دهیم.

بهبود روابط مصر با حماس و اسرائیل به دستور عربستان صورت گرفت

روزنامه هاآرتص- تسفی برئیل تحلیلگر اسرائیلی اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از مصر خواسته که روابط خود را با حماس از سر بگیرد. عربستان از مصر خواسته حکم تروریستی بودن گروه حماس را لغو کند و از طریق بهبود روابط با حماس از نفوذ ایران در خاورمیانه جلوگیری کند.

وزیر خارجه ترکیه برگزاری جلسه آشتی با نمایندگان رژیم صهیونیستی را تأیید کرد

روزنامه تودی زمان- مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه اخبار مربوط به برگزاری جلسه آشتی با صهیونیست‌ها را تأیید کرد. چاوش‌اوغلو ضمن تأیید برگزاری نشست نمایندگان ترکیه و رژیم صهیونیستی در شهر رُم ایتالیا، این هم‌نشینی را لازمه بهبود مجدد روابط دانست. وزیر خارجه ترکیه گفت که فریدون سینیرلیوجلو معاون وزیر خارجه ترکیه و دوری گولد سرپرست وزارت خارجهرژیم صهیونیستی در این دیدار حضور داشته‌اند.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

الحشد الشعبی عراق: با آمریکایی‌ها هیچ‌گونه همکاری نداریم

شبکه المیادین- کریم النوری سخنگوی نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) در پاسخ به شایعاتی که از همکاری نیروهای آمریکایی و نیروهای بسیج مردمی عراق سخن می‌گفت؛ تأکید کرد: هیچ همکاری و هماهنگی با آمریکایی‌ها جهت آزادسازی مناطق تحت سیطره داعش وجود ندارد.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

اوباما و اولاند تلفنی‌ گفت‌وگو می‌کنند

شبکه تلویزیونی BFMTV- رئیس کمیسیون امور خارجی و دفاعی پارلمان فرانسه چهارشنبه طی اظهاراتی از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه در روز جاری خبر داد. ژان پییر رافرندر اظهاراتی اعلام کرد: باراک اوباما و فرانسوآ اولاند طی ساعات آینده به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد و آنچه آشکار است این است که اعتماد موجود میان دو طرف بواسطه این اقدامات غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه (جاسوسی آمریکا از رؤسای‌جمهور فرانسه) دچار صدمه و آسیب شده است.

فرانسه رفتاری که امنیت و منافع اساسی‌ آن را خدشه‌دار کند، تحمل نمی‌کند

خبرگزاری فارس- مانوئل والس نخست‌وزیر فرانسه چهارشنبه طی اظهاراتی مقابل نمایندگان پارلمان فرانسه در واکنش به افشای جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا از دولت‌های متوالی فرانسه اعلام کرد: این اطلاعات بسیار جدی و حاد هستند و اقداماتی غیرمعمول محسوب می‌شوند. فرانسه بر متحدان اروپایی و هم‌پیمانان خود نظارت نمی‌کند و هیچ رفتاری را که امنیت و منافع اساسی آن را دچار خدشه کند، تحمل نخواهد کرد.

ژاک شیراک جاسوسی آمریکا از فرانسه را محکوم کرد

خبرگزاری فرانسه- رئیس‌جمهور اسبق فرانسه اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا در جاسوسی از دولت‌های متوالی فرانسه را محکوم کرد. منابع نزدیک به ژاک شیراک به نقل از وی اعلام کردند: فرانسه و آمریکا متحدان تاریخی هستند و فرانسه همواره با روحیه دوستی، اعتماد، استقلال و صداقت در قبال آمریکا رفتار کرده و چنین رفتارهایی میان دو دوست و متحد غیر قابل قبول هستند.

فابیوس از سفیر آمریکا در فرانسه درباره جاسوسی‌ آمریکا توضیح خواست

شبکه تلویزیونی BFMTV- در پی احضار سفیر آمریکا در پاریس به وزارت امور خارجه، پاریس خواستار توضیحات سریع وی در خصوص خبر جاسوسی‌های آمریکا از فرانسه شد.

روزنامه بین‌الملل مشرقبحرین:

سازمان ملل خواستار تجدیدنظر در حکم شیخ علی سلمان شد

المیادین- استفان دوژاریک سخنگوی بان کی مون در نشست خبری با ابراز نگرانی از حکم صادر شده درباره شیخ علی سلمان رهبر مخالفان رژیم آل خلیفه، خواستار تجدید نظر منامه در این حکم شد. وی با انتقاد از عدم شفافیت در دادگاه شیخ علی سلمان تصریح کرد که دولت بحرین باید به آزادی بیان و آزادی برگزاری تجمعات در این کشور احترام بگذارد.

روزنامه بین‌الملل مشرقمصر:

پیگیری محاکمه مرسی به اتهام جاسوسی برای قطر

پایگاه خبری الیوم السابع- دادگاه جنائی قاهره روز پنجشنبه به ریاست قاضی محمد شیرین فهمی محاکمه محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر را پیگیری می‌کند. محاکمه مرسی در پرونده معروف به جاسوسی برای قطر پیگیری می‌شود. محمد مرسی در جلسه پیشین این پرونده برای اولین بار با لباس قرمز زندان که مخصوص متهمان محکوم به اعدام است در قفس آهنین دادگاه حاضر شده بود.

روزنامه بین‌الملل مشرقروسیه:

افراد مسلح قفقاز شمالی با داعش اعلام بیعت کردند

خبرگزاری فرانسه- افراد مسلح حاضر در چهار جمهوری داغستان، چچن، اینگوشتیا و کاباردینو در قفقاز شمالی با گروه داعش اعلام بیعت کردند. قفقاز شمالی شامل جمهوری‌های خودگردان داغستان، چچن، اینگوشتیا، اوستیای شمالی-آلانیا، کاباردینو-بالکاریا، کاراچای-چرکسیا، سرزمین کراسنودار، آدیغیه و سرزمین استاوروپول، بخشی از خاک روسیه محسوب می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    بازرسی سرزده و سرنزده و کله زده و ... ممنوعه. باید میز مذاکره ترک بشه. برای مذاکره زوده
  • صاعقه ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    0 0
    آقا این چه مذاکره اییه.ملت ایران نه تهدیدو میپذیره و نه تحریمو. فقط مبارزه با امریکا
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    اردوغانم مهره خود اسراییلیا شده تو منطقه! داره خواب های صهیونیست هارو برآورده میکنه ملعون!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس