جان کری با ظریف تماس گرفت و به او گفت که گذشته برنامه هسته‌ای ایران اهمیت دارد و آمریکا هم اصرار دارد که جنبه‌های نظامی احتمالی این برنامه در مذاکرات حل و فصل شود.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز جمعه 94/4/5 به شرح زیر است:

تذکر مستقیم کری به ظریف: آمریکا از پی‌ام‌دی نمی‌گذرد/ مهار برنامه هسته‌ای ایران و فروش جنگنده اف-35 به اسرائیل/ انتقام فرانسه از جاسوسی‌های آمریکا/ایران:

آمریکا راهی برای بازگشت سریع تحریم‌های ایران پیدا کرده است

مجله آمریکایی فارین‌پالیسی- پس از اعمال 4 تحریم شورای امنیت بر اساس فصل 7 منشور ملل متحد و اصرار غربی‌ها بر حل شدن احتمالی موضوع تحریم‌ها بر اساس همین بند، حالا دلیل این پیش‌بینی و اصرار مشخص شد. آمریکا بر اساس این فصل خواهد توانست، حق وتوی روسیه و چین را برای بازگشت فوری تحریم‌ها دور بزند.آمریکا قادر خواهد بود بر اساس مفاد فصل 7 منشور ملل متحد، کمیسیونی متشکل از اعضای شورای امنیت تشکیل دهد و هر یک از اعضای این کمیسیون خواهند توانست، درخواست بررسی موارد مشکوک به تخلف ایران از مفاد توافق هسته‌ای را مطرح نمایند. اعضاء می‌توانند یا از ایران توضیح بخواهند و یا به سرعت تحریمی که برای انجام نشدن آن تخلف، لغو شده بوده، مجدداً به جریان بیاندازند.

تماس تلفنی کری با ظریف و اطمینان از روی میز بودن ابعاد نظامی

رویترز- چند روز مانده به ضرب‌الاجل هسته‌ای، رویترز از تماس تلفنی جان کری با همتای ایرانی خود یعنی محمد جواد ظریف و بحث در خصوص گذشته نظامی برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است. کری با ظریف تماس گرفت و به او گفت که گذشته (برنامه هسته‌ای ایران) اهمیت دارد و آمریکا هم اصرار دارد که جنبه‌های نظامی احتمالی این برنامه در مذاکرات حل و فصل شود.

ورود شرکت‌های خارجی به اقتصاد ایران ممکن است سال‌ها طول بکشد

پایگاه خبری بلومبرگ- به ازای خیلی از سرمایه گذاران که به دنبال فرصتهای سرمایه گذاری در ایران بعد از لغو تحریم‌ها هستند، کسانی نیز هستند که همان مشکلات قدیمی برای سرمایه گذاری در ایران را می‌بینند. سرمایه گذاران عمده با خطر نقض توافقنامه که احتمالا تحریمها را به سرجای اولش برخواهد گرداند مواجه هستند. دهه‌ها خصومت با ایران و تنگناهای امنیتی که کنگره و وزارت خزانه داری اعمال کرده‌اند ممکن است سرمایه گذاران را مجاب کند تا از این فرصت صرف نظر کنند.

ایران و شرکت روسی سازنده اس-۳۰۰ توافقنامه توسعه همکاری‌ها امضا کردند

اسپوتنیک- شرکت آلماز آنتی بزرگترین شرکت دفاعی روسیه از امضای یک توافقنامه با سازمان تکنولوژی و اختراعات ایران خبر داد. الکساندر ودروف معاون مدیر عامل شرکت آلماز آنتی گفت که براساس این قرارداد دو طرف در زمینه صادرات کالاهای غیرنظامی به بازار ایران موافقت کردند. وی افزود: در مرحله اول ما به دنبال تبادل اطلاعات و سازماندهی نشستهای مشترک میان شرکتهای صنعتی ایرانی و روسی و مشتریهای بالقوه هستیم.

دیدار رؤسای نمایندگی‌های ایران در ترکیه با زندانیان ایرانی

خبرگزاری فارس- علیرضا بیکدلی سفیر ایران در ترکیه عنوان کرد: کنسول‌های سفارت و سرکنسولگری‌های ایران در استانبول و ارزروم به مناسبت ماه مبارک رمضان برنامه دیدار با زندانیان ایرانی در زندان‌های ترکیه را برگزار کردند. با توجه به پراکندگی زندان‌های ترکیه این اقدام شامل سرکشی به حدود 6 زندان در 6 استان ترکیه می شود.

موگرینی و وزرای خارجه انگلیس و آلمان نیز به وین می‌روند

خبرگزاری فارس- هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک از روز چهارشنبه 27 خرداد ماه در سطح معاونان در شهر وین در جریان است. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز طی روزهای شنبه و یکشنبه در وین حضور خواهند داشت.

پیشرفت در متن اصلی بیشتر از ضمائم است

خبرگزاری صدا و سیما- سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان که در وین به سر می‌برد گفت: یک متن اصلی وجود دارد و چندین ضمیمه، در هر کدام از اینها با درصدهای مختلفی به جلو رفته‌ایم و در خود متن اصلی نسبت به ضمائم، پیشرفت‌ها بهتر بوده است. فکر می‌کنم روزهای شنبه و یکشنبه ملاقات‌های دو جانبه بین وزرای خارجه و بعضاً چند جانبه برگزار شود و بعد دوباره کار نگارش ادامه پیدا خواهد کرد.

تذکر مستقیم کری به ظریف: آمریکا از پی‌ام‌دی نمی‌گذرد/ مهار برنامه هسته‌ای ایران و فروش جنگنده اف-35 به اسرائیل/ انتقام فرانسه از جاسوسی‌های آمریکا/یمن:

اصابت بیش از ۱۰۰ موشک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به نجران و جازان عربستان

پایگاه مرصد- یک منبع نظامی گزارش داد که ارتش یمن و کمیته‌های مردمی چندین مقر نظامی عربستان را در خاک این کشور هدف قرار داده‌اند. نیروهای موشکی یمن، پایگاه نظامی الدود در نجران و پایگاه‌های مجاور آن را با بیش از 12 موشک و پایگاه نظامی نهوقه را با بیش از 8 موشک گراد هدف قرار داده‌اند. پایگاه نظامی المعطاب در اطراف شخر الخوبه در جازان هدف 12 موشک و ده‌ها گلوله توپ قرار گرفته که منجر به نابودی پناهگاه‌های سربازان عربستانی شده و آنها وادار به فرار از منطقه شدند. حدود 20 موشک نیز به پایگاه‌های جبل الدخان و 36 موشک به پایگاه القعام در ظهران اصابت کرده است. مناطق الملحمه، البیضاء و سلعه هدف 23 موشک کاتیوشا قرار گرفته است و یک خودرو در پایگاه نظامی العمود نیز نابود شده است.

یک تیم آموزش‌دیده در عربستان برای جنگ با ارتش یمن وارد عدن شد

وبگاه خبری عربی 21- نیروهای نزدیک به شبه‌نظامیان حامی دولت مستعفی یمن ادعا کرد یک تیم از این کمیته‌های مردمی شامل 20 نفر، چهارشنبه شب از طریق ساحل، وارد عدن شدند. این گروه به انواع سلاح پیشرفته مجهز شده‌اند و در عربستان آموزش دیدهاند. آنها برای مبارزه با نیروهای انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق وارد این شهر شده اند و به دنبال آن هستند که برخی از مناطق تحت کنترل انصارالله و عدن را آزاد کنند.

شورای امنیت مجددا احزاب یمنی را به شرکت در مذاکرات دعوت کرد

اسکای‌نیوز- شورای امنیت سازمان ملل ضمن تاکید بر فاجعه‌آمیز بودن اوضاع انسانی در یمن درباره خطر قحطی در این کشور هشدار داد. سازمان ملل پس از آنکه مذاکرات قبلی احزاب یمنی در ژنو سوئیس به دلیل کارشکنی‌های عربستان با شکست مواجه شده است، بار دیگر از احزاب یمنی خواست تا در دور بعدی مذاکرات بدون پیش‌شرط حاضر شوند.

پیوستن فرمانده توپخانه و 300 سرباز وابسته به عربستان به ارتش و نیروهای مردمی یمن

وبگاه خبری بانوراما الشرق‌الاوسط- ناصر بن یحیی العرجلی عضو کمیته عالی انقلابی و رئیس حزب یمن آزاد از ضربات سختی خبر داد که آل سعود در تجاوز به یمن متحمل شده‌اند. 300 نفر از کسانی که وابسته به نیروهای آل سعود بودند به ارتش یمن پیوسته‌اند. العرجلی در این زمینه گفت: آخرین سیلی محکم [ی که آل سعود خورد] اعلام پیوستن هاشم الاحمر فرمانده توپخانه ارتش جیره‌خوار [عربستان] در گذرگاه مرزی الودیعه به ارتش و کمیته‌های مردمی [یمن] بود.

تذکر مستقیم کری به ظریف: آمریکا از پی‌ام‌دی نمی‌گذرد/ مهار برنامه هسته‌ای ایران و فروش جنگنده اف-35 به اسرائیل/ انتقام فرانسه از جاسوسی‌های آمریکا/سوریه:

لحظه ورود خودروی بمب‌گذاری‌شده از ترکیه به سوریه

پایگاه خبری شبکه العالم- عناصر گروه تروریستی داعش پنجشنبه از طریق گذرگاه مرزی ترکیه، به شهر مرزی عین‌العرب سوریه حمله کردند. این حمله تروریستی پس از انفجار انتحاری در گذرگاه مرزی بینار آغاز شد و پس از آن عناصر داعش به شدت با نیروهای کرد سوری درگیر شدند.

بارزانی کمک جامعه بین‌الملل به کوبانی را خواستار شد

وبگاه خبری السومریه نیوز- مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای جامعه بین‌الملل را به تداوم روند کمک‌رسانی به شهر عین العرب (کوبانی) سوریه را خواستار شد و دولت کردستان عراق را به تحرک فوری جهت یاری رساندن به مردم این شهر فراخواند. بارزانی با بیان اینکه شهر کوبانی پنج‌شنبه شاهد حمله وحشیانه تروریست‌های داعش به برادران کرد ما بود، تاکید کرد که شماری از شهروندان بر اثر تحولات امنیتی کوبانی شهید یا زخمی شده‌اند.

عناصر داعش در محاصره ارتش سوریه در الحسکه

شبکه خبری روسیا الیوم- ارتش سوریه اعلام کرد که عناصر داعش را در شهر الحسکه محاصره کرده است. عناصر داعش که وارد محله غربی النشوه در شهر الحسکه شده‌اند محاصره هستند. برخی از منابع خبری نیز اعلام کردند که جنگنده‌های ارتش سوریه مواضع داعش را در الحسکه بمباران کرده است و چندین داعشی کشته شده‌اند. عناصر داعش طی یک هفته گذشته 146 غیر نظامی را کشتند. در این حملات ده‌ها نفر نیز زخمی شدند.

تذکر مستقیم کری به ظریف: آمریکا از پی‌ام‌دی نمی‌گذرد/ مهار برنامه هسته‌ای ایران و فروش جنگنده اف-35 به اسرائیل/ انتقام فرانسه از جاسوسی‌های آمریکا/فلسطین:

سقوط یک پهپاد فلسطینی در نوار مرزی غزه با سرزمین‌های اشغالی

خبرگزاری فارس- رسانه‌های رژیم صهیونیستی ادعا کردند یک پهپاد از نوار غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی به پرواز در آمده اما پیش از ورود به این مناطق در نوار مرزی غزه با فلسطین اشغالی سقوط کرده است. هنوز اطلاعات بیشتری در این مورد منتشر نشده است.

امضای اولین معاهده و توافق رسمی واتیکان با دولت فلسطین

خبرگزاری فارس- در حالی که فشارها بر رژیم صهیونیستی به دلیل شکست مذاکرات سازش ادامه دارد، واتیکان جمعه اولین قرارداد رسمی خود با دولت فلسطین را امضا کرد. واتیکان در توضیح دلیل امضای معاهده با دولت فلسطین اعلام کرده که امیدوار است این اقدام به تبدیل شدن راه حل دو دولت به واقعیت کمک کند.

اسرائیل به دنبال افزایش خرید ۳۰ درصدی اف-35 از آمریکا

وبگاه صهیونیستی NRJ- نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و شرکت آمریکایی لاکهید مارتین این روزها بحث و رایزنی‌هایی با یکدیگر داشته‌اند و تل آویو خواستار افزایش دامنه پرواز این جنگنده‌ها شده است. رژیم صهیونیستی قصد دارد میزان خرید این جنگنده‌ها را تا نسبت 30 درصد افزایش دهد.

تذکر مستقیم کری به ظریف: آمریکا از پی‌ام‌دی نمی‌گذرد/ مهار برنامه هسته‌ای ایران و فروش جنگنده اف-35 به اسرائیل/ انتقام فرانسه از جاسوسی‌های آمریکا/پاکستان:

پاکستان دست داشتن در حمله تروریستی به پارلمان افغانستان را رد کرد

دیلی پاکستان- بعد از وقوع انفجار در ساختمان پارلمان افغانستان، سازمان اطلاعات پاکستان (آی اس آی) متهم به دست داشتن در این حمله تروریستی شد. قاضی‌خلیل‌الله سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با رد اتهام افغانستان علیه سازمان آی اس آی افزود: اسلامآباد حملات تروریستی در افغانستان و سایر نقاط جهان را محکوم می‌کند. روز دوشنبه، هفت مهاجم انتحاری در حالی که قرار بود، معصوم استانکزی نامزد وزیر دفاع به مجلس نمایندگان معرفی شود به پارلمان حمله کردند و درگیری بین مهاجمان و نیروهای امنیتی پس از حدود سه ساعت پایان یافت. حسیب صدیقی، سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد: این حمله در پیشاور پاکستان طرح ریزی شده بود و یک مامور آی اس آی در آن دست داشت.

تذکر مستقیم کری به ظریف: آمریکا از پی‌ام‌دی نمی‌گذرد/ مهار برنامه هسته‌ای ایران و فروش جنگنده اف-35 به اسرائیل/ انتقام فرانسه از جاسوسی‌های آمریکا/کویت:

انفجار در مسجد شیعیان در کویت

شبکه المیادین- انفجار تروریستی انتحاری در مسجد امام صادق (ع) از بزرگترین مساجد کویت، در منطقه الصوابر در پایتخت این کشور تا کنون چندین کشته و زخمی در بین نمازگراران به جا گذاشته است. تا این لحظه ۲۳ نفر در این انفجار کشته و دهها تن دیگر زخمی شده‌اند؛ گروهک تکفیری داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفته است. انفجار زمانی رخ داد که نمازگزاران در حال ادای نماز جمعه بودند و عامل انتحاری در رکعت آخر وارد مسجد شد و در حالی که فریاد ان الله مع الصابرین سر می‌داد خود را منفجر کرد.

تذکر مستقیم کری به ظریف: آمریکا از پی‌ام‌دی نمی‌گذرد/ مهار برنامه هسته‌ای ایران و فروش جنگنده اف-35 به اسرائیل/ انتقام فرانسه از جاسوسی‌های آمریکا/فرانسه:

فرانسه ممکن است به اسنودن و آسانژ پناهندگی اعطا کند

اسپوتنیک- یک وزیر فرانسوی از احتمال اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و جولیان آسانژ موسس سایت افشاگر ویکی لیکس خبر داد.

اولاند: موضوع شنودها نوعی تهاجم است

روزنامه فرانسوی لوموند- رئیس‌جمهور فرانسه جمعه در اظهاراتی موضوع شنودهای آژانس امنیت ملی آمریکا از رؤسای جمهور اخیر این کشور را نوعی تهاجم خواند. فرانسوآ اولاند اعلام کرد: آمریکا متحد ماست و این مسئله ایجاب می‌کند که ما با احترام با یکدیگر رفتار کنیم اما موضوع شنودها نوعی تهاجم محسوب می‌شود. اینگونه اقدامات باید محکوم شوند و من هر بار که چنین افشاگری‌هایی صورت گیرد آن را محکوم می‌کنم. این نخستین بار نیست که چنین اطلاعاتی انتشار یافته و آخرین بار هم نخواهد بود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    چه عجب
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    آژانس امنیت ملی آمریکا از ما خواسته...
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    کشته نه مشرق شهید
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    عالی بود.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    یک پهپاد از نوار غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی به پرواز در آمده اما پیش از ورود به این مناطق در نوار مرزی غزه
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    0 0
    عجب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس