منابع ایرانی می‌گویند گروه ۵+۱ و ایران درباره چارچوب زمانبندی رفع تحریم‌ها به توافق رسیدند. بر خلاف موضع عمومی و علنی درباره زمانبندی و سرعت رفع تحریم‌ها، دو طرف به چارچوبی برای حل این موضوع کلیدی رسیده‌اند. توافق به سه فاز تقسیم شده است.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز یکشنبه 94/4/6 به شرح زیر است:


ایران:

دیدار ظریف و کری از سر گرفته شد

خبرگزاری فارس- جان کری و محمد جواد ظریف وزیران امور خارجه آمریکا و ایران برای دومین بار، وارد مذاکره شدند. این دیدار ساعت 3 عصر به وقت وین آغاز شده است. قرار است کری پس از این دیدار، با لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه دیدار کند.

سه شرط فابیوس برای حصول توافق جامع

خبرگزاری فارس- لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه درباره توافق هسته‌ای خاطرنشان کرد: این توافق نیازمند سه شرط است. اول راستی آزمایی مبنی بر اینکه اگر لازم باشد ایران اجازه دسترسی به تأسیسات نظامیش را بدهد، دوم پذیرفتنمحدودیت زمان‌دار در زمینه تحقیق و توسعه و سوم اینکه نظام بازگشت سریع تحریم‌ها وجود داشته باشد،‌ به این معنا که اگر ایران توافق نهایی را نقض کرد، تحریم‌ها به سرعت بازگردد.

حضور آمانو در محل مذاکرات هسته‌ای در وین

خبرگزاری فارس- یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد هتل محل مذاکرات هسته‌ای در وین شد.

ایده صادرات ذخایر اورانیوم ایران در مذاکرات مطرح شده است

خبرگزاری آسوشیتدپرس- با توجه به نزدیک بودن ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، مذاکره‌کنندگان بر ایده صادرات و فروش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تمرکز کرده‌اند. ایران در حال حاضر بیش از 8 تن اورانیوم با غنای 5 درصد در اختیار دارد که این میزان برای مؤلفه‌های مورد توافق در لوزان، باید به 300 کیلوگرم کاهش یابد. ساز و کار کاهش این ذخایر، از جمله موارد بحث‌برانگیز در مذاکرات بوده و هنوز راهی برای آن مورد توافق طرفین قرار نگرفته است.

ظریف و فابیوس در وین به گفت‌وگو نشستند

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و لوران فابیوس همتای فرانسوی‌اش در هتل پله کوبورگ شهر وین در خصوص دستیابی به راه‌حل جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشستند.

حسن روحانی در پیامی به امیر کویت حمله تروریستی در این کشور را محکوم کرد

توئیتر- حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان طی پیامی اعلام کرد که کشته شدن 27 شهروند کویتی را به امیر این کشور تسلیت گفته است.

وزیر خارجه چین معاونش را به وین می‌فرستد

خبرگزاری فارس- قرار است معاون وزیر امور خارجه چین به جای وزیر خارجه این کشور برای حضور در مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 به وین بیاید.

رایزنی‌های ظریف با حاضران در وین

خبرگزاری فارس- یکشنبه دوازدهمین روز هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در شهر وین، با دیدار دوجانبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی‌اش برای سومین بار طی 2 روز گذشته آغاز شد و همچنین قرار است فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد هتل پله کوبورگ محل مذاکرات هسته‌ای شود. معاون وزیر خارجه چین، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز در وین خواهند بود و قرار است بعدازظهر یک‌شنبه با محمدجواد ظریف به صورت دوجانبه گفت‌وگو کنند.

زمان بیشتری نیاز باشد مذاکرات را تمدید می‌کنیم

خبرگزاری فارس- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد هتل پله کوبورگ شهر وین (محل مذاکرات جاری هسته‌ای) شد. وی در بدو ورود به هتل محل مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت: امیدواریم مشکلات باقیمانده طی روزهای آینده حل شود. اگر زمان بیشتری برای مذاکره نیاز باشد، تمدید می‌کنیم.

ظریف به تهران برمی‌گردد و دوباره به وین باز خواهد گشت

خبرگزاری فارس- مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده کشورمان اعلام کرد که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه شبیکشنبه به تهران عزیمت کرده و پس از یک روز حضور در تهران به وین باز خواهد گشت. در عین حال، تیم مذاکراتی به ریاست معاونان در وین حضور داشته و روند کار بر روی متن دنبال خواهد شد.

ایران و ۱+۵ به چارچوبی سه مرحله‌ای در مذاکرات رسیدند

روزنامه هافینگتن‌پست- منابع ایرانی می‌گویند گروه ۵+۱ و ایران درباره چارچوب زمانبندی رفع تحریم‌ها به توافق رسیدند. بر خلاف موضع عمومی و علنی درباره زمانبندی و سرعت رفع تحریم‌ها، دو طرف به چارچوبی برای حل این موضوع کلیدی رسیده‌اند. توافق به سه فاز تقسیم شده است. فاز ابتدایی که پذیرش توافق نام دارد وقتی طرفین به توافق برسند، به وقوع خواهد پیوست که این فاز در صورت حصول توافق طی چند روز آینده شروع خواهد شد. ز بعدی، عملیاتی کردن توافق است که زمانی که فرایندهای داخلی سیاسی مربوط به تصویب توافق توسط طرفهای مختلف حاضر در مذاکرات انجام شد، آغاز خواهد شد. این مرحله به طور خاص در نتیجه تصویب طرح کورکر در کنگره مبنی بر حق این نهاد قانونگذاری آمریکا برای بازبینی توافق هسته‌ای ایران طراحی شده است. مدت زمان فاز دوم به نحوه فعالیت اعضای کنگره آمریکا در زمینه بازبینی توافق هسته‌ای بستگی دارد چرا که اگر تا ۱۰ جولای توافقی حاصل نشود مدت زمان مجاز کنگره برای بازبینی و بررسی توافق احتمالی به ۶۰ روز افزایش می‌یابد. فاز سوم آغاز اجرایی شدن مراحل اولیه تعهدات ایران است. اجرای این تعهدات باید توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد راستی آزمایی قرار گیرد و پس از آن آمریکا و متحدانش رفع تحریمها را آغاز خواهند کرد. برنامه زمانی این توافق به زمان تصویب توافق، مدت زمان و دوره بازبینی کنگره و زمان اجرای مراحل ابتدایی تعهدات توسط ایران بستگی دارد اما در بهترین حالت چند ماه پس از حصول توافق حادث خواهد شد.

سوریه:

فرستادگان آفریقای جنوبی با بشار اسد دیدار کردند

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)- زولا اسکوپیا و السید عزیز باهاد دو فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی شنبه با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دیدار کردند. اسد در این دیدار به حملات تروریستی اخیر در کویت و تونس واکنش نشان داد و گفت: حملات تروریستی که بسیاری از کشورها (اخیرا) شاهد آن بودند، مشکلی جهانی است زیرا جوهره ایدئولوژی افراطی آن حد و مرز نمی‌شناسد.

جنگنده‌های سوری مقر عملیات طوفان جنوب را هدف گرفتند

خبرگزاری فارس- نیروی هوایی ارتش سوریه در عملیاتی بسیار دقیق و برنامه ریزی شده موفق شد، مقر عملیات طوفان جنوب را گلوله باران کند. این عملیات زمانی انجام شد که تعدادی از سرکردگان و فرماندهان میدانی گروه‌های تروریستی مسلح، عملیاتی را از روز 5 شنبه گذشته در جنوب سوریه آغاز کردند که هدف آن تصرف شهر درعا، مرکز استانی به این نام در جنوب سوریه و مناطق اطراف آن، از جمله بزرگراه بین‌المللی دمشق - درعا است.

کویت:

نجف میزبان پیکر ۸ شهید انفجار مسجد کویت

شبکه خبری عین العراق- مرتضی موسوی مدیر فرودگاه نجف گفت: فرودگاه نجف اشرف ساعت از ۸ تن از شهدای مسجد جامع امام صادق در فرودگاه به طور رسمی استقبال خواهد کرد. یک فرد انتحاری روز گذشته خود را در میان نمازگزاران مسجد امام صادق (ع) واقع در منطقه الصوابر کویت منفجر کرد و این اقدام به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از نمازگزاران انجامید.

نفر دوم عملیات انتحاری در کویت دستگیر شد

العربیه- مقامات کویتی اعلام کردند راننده خودرویی که عامل انتحاری سعودی با آن به محل مسجد امام صادق(ع) آمده است را دستگیر کرده‌اند. تعداد زیادی از افرادی که احتمال می‌رود در حمله روز جمعه دست داشته اند، توسط نیروهای امنیتی کویتی دستگیر شده‌اند.

مقتدا صدر برای عرض تسلیت و ابراز همدردی وارد کویت شد

وبگاه خبری السومریه‌نیوز- مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق یکشنبه وارد کویت شد تا به بازماندگان و قربانیان انفجار انتحاری مسجد شیعیان این کشور و نیز دولت آن تسلیت بگوید. دفتر مقتدا صدر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: صدر به خانواده‌های قربانیان و شیخ صباح احمد جابر الصباح امیر کویت تسلیت گفت و برادران در دولت کویت از همدردی وی کمال قدردانی را داشتند.

فلسطین:

یک توافق برای آزادی شیخ عدنان قبل از عید فطر حاصل شده است

روزنامه العربی الجدید- یک مقام آگاه گفت که شیخ خضر عدنان از اسرای بارز جهاد اسلامی با اداره امور زندان‌های رژیم صهیونیستی به توافق رسیده و بر اساس این توافق شیخ عدنان 12 ماه آینده (ژوئیه) در مقابل پایان اعتصاب غذایش آزاد خواهد شد.

اولین دیدار شیخ عدنان با خانواده‌اش پس از ۵۵ روز اعتصاب غذا

وبگاه خبری فلسطین الیوم- خانواده شیخ خضر عدنان یکشنبه اعلام کرد مقامات رژیم صهیونیستی به آنها اجازه داده‌اند برای اولین بار به دیدار وی در بیمارستان صرفند در شهر صفد سرزمین‌های اشغالی بروند. خانواده شیخ عدنان گفتند صلیب سرخ به آنها اعلام کرده که مجوز لازم برای این دیدار صادر شده و یک‌شنبه برای دیدار با این اسیر وابسته به جهاد اسلامی به بیمارستان خواهند رفت.

رزمایش ارتش رژیم صهیونیستی در نوار مرزی با غزه

وبگاه خبری الشاشه نیوز- ارتش رژیم صهیونیستی یکشنبه مانوری در منطقه مجاور با نوار مرزی میان آغاز کرد و این مانور یک هفته ادامه خواهد داشت. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در طول روزهای مانور خودروهای نظامی و زرهی و نیز نیروهای ارتش به شکلی گسترده در منطقه خواهند بود.

یمن:

نمایندگان انصارالله راهی آلمان و ایتالیا می‌شوند

یمن پست- نمایندگان انصارالله به دعوت مقامات برلین و رم برای رایزنی با دیپلمات‌های آلمانی و ایتالیایی به این کشورها سفر می‌کنند. این دیدارها در شرایطی برگزار می‌شود که نمایندگان انصارالله پیش از سفر به رم و برلین به مسکو سفر کرده بودند تا با مقامات روس درباره رسیدن به راه حلی سیاسی برای بحران یمن رایزنی داشته باشند.

رایزنی جریان‌های سیاسی یمن درباره تشکیل دولت مشارکت ملی

خبرگزاری سبأ یمن- حمزه الحوثی عضو شورای سیاسی جنبش انصار الله تاکید کرد: جریان‌های سیاسی یمن هم اکنون درباره تشکیل دولت بر مبنای مشارکت ملی همه گروه‌های سیاسی شرکت کننده در مذاکرات ژنو، رایزنی می‌کنند.

یونان:

اروپا مهلت بازپرداخت اقساط یونان را تمدید نکرد

یواس‌ای‌تودی- پس از آنکه الکسیس سیپراس نخست‌وزیر چپ‌گرای یونان که با شعار پایان دادن به ریاضت اقتصادی بر کرسی نشسته، از غیرقابل قبول بودن شروط اتحادیه اروپا برای کمک مالی به کشورش سخن گفت؛ وزرای اقتصادی اتحادیه هم ادامه این کمک‌ها و تمدید مهلت بازپرداخت اقساط را لغو کردند. وزرای اقتصادی اروپا درخواست یونان مبنی بر تمدید یک ماهه برنامه نجات مالی را رد کرده‌اند؛ این خبر را یانیس واروفاکیس وزیر دارایی یونان به نقل از 3 وزیر بی‌نام اروپایی مطرح کرده است.

پارلمان یونان به برگزاری همه‌پرسی درباره دریافت کمک مالی خارجی رای مثبت داد

خبرگزاری آلمان- مردم یونان در یک هفته آینده درباره دریافت کمک مالی از طلبکاران این کشور در نظرسنجی شرکت خواهند کرد. نمایندگان یونان پس از 14 ساعت بحث در پارلمان به پیشنهاد الکسیس سیپراس نخست‌وزیر به این طرح رای دادند. به این ترتیب مردم یونان تصمیم خواهند گرفت که آیا طرح وام‌دهندگان را بپذیرند یا خیر.

خروج یونان از اتحادیه اروپا اجتناب‌ناپذیر است

روزنامه اتریشی پرسه- وزیر دارایی اتریش می‌گوید که خروج یونان از اتحادیه اروپا تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. یورگن شلینگ گفت که این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که آتن نخست چنین درخواستی را برای خروج یونان از اتحادیه اروپا مطرح کند و دیگر کشورها هم با خواسته‌ این کشور موافقت کنند. پیامدهای این اقدام برای کشورهای اروپایی به بدی نتایج آن برای یونان نیست. واضح است که یک کشور تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند از دیگر کشورهای اروپایی باج‌خواهی کند.

خطر خروج یونان از منطقه یورو واقعی است اما امکان توافق نیز وجود دارد

شبکه رادیویی یوروپ 1- نخست‌وزیر فرانسه یکشنبه با اشاره به واقعی بودن خطر خروج یونان از منطقه یورو از محتمل بودن حصول توافق میان یونان و طلبکارانش خبر داد. مانوئل والساعلام کرد: متأسفانه دولت یونان تصمیم گرفته به صورت یکجانبه روند مذاکرات را مختل کند که این هرگز اتفاق خوبی نیست اما به هر حال انتخاب دولت یونان است

فرانسه:

فابیوس وین را ترک کرده و راهی نیویورک می‌شود

خبرگزاری فارس- وزارت امور خارجه فرانسه از عزیمت لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور به نیویورک طی روز دوشنبه 29 ژوئن خبر داد. وی در جریان سفر خود به نیویورک با بان کی‌ مون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه فرانسه فابیوس به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره آب و هوا صورت می‌گیرد.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    فرانسه غلط میکنه که حرف مفت مزینه متریکه ... تو روح پدر و مادر فابیوس
  • اشکان ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    من موافق توافق هستم به هر قیمتی حتی دادن بخشی از خاک کشور هم شده اشکال نداره
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    لعنت بر اشکان
  • ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    ببند دهنتو
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    پس لطفا همسر محترمه و همشیره های گرامی رو آماده کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس