نمایندگان اسرائیل و لابی آمریکایی‌های هوادار اسرائیل تلاش می‌کنند از نهایی شدن توافقی که از دید آنها خوب نیست جلوگیری کنند؛ تمامی تلاش‌ها در جهتی صورت می‌گیرد که رد توافق از جانب ایران قطعی باشد.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز دوشنبه 94/4/8 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

دبه در آوردن آمریکایی‌ها بر سر زمان‌بندی لغو تحریم‌ها و تحقیق و توسعه

خبرگزاری فارس- فرصت چندانی تا ضرب الاجل 30 ژوئن باقی نمانده است. ظاهرا طرف آمریکایی درست بلافاصله بعد از تفاهم لوزان، از برخی مفاد گنجانده شده در این تفاهم ابراز پشیمانی کرده که با گذشت سه ماه از این ماجرا، نه تنها از موضع خود عقب ننشسته بلکه موارد دیگری را نیز به زیاده خواهی های خود افزوده است. تیم آمریکایی خواستار دریافت امتیازاتی شده است که نه تنها با تفاهم لوزان بلکه با فکت شیت خود آنها نیز تطابق ندارد. طبق برخی گزارش ها، تعداد ماشین ها در فردو، زمان بندی تحقیق و توسعه، زمان بندی تعلیق تحریم ها و مکان ها و افرادی که باید آژانس به آنها دسترسی پیدا کند، از جمله مواردی هستند که آمریکایی ها خواستار اعمال تغییراتی در آنها شده‌اند.

تل‌آویو و واشنگتن به دنبال آن هستند که رد توافق از جانب ایران باشد

روزنامه آلمانی یونگه‌ولت- سه‌شنبه آینده ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 پایان می‌یابد. در این بین نمایندگان اسرائیل و لابی آمریکایی‌های هوادار اسرائیل از چند هفته پیش تلاش می‌کنند تا از نهایی شدن توافقی که از دید آنها خوب نیست جلوگیری کنند. به عبارتی آنها تلاش می‌کنند تا دستیابی به توافق در مذاکرات را غیر ممکن کنند. تمامی تلاش‌ها در جهتی صورت می‌گیرد که رد توافق از جانب ایران قطعی باشد.

اختلافات در خصوص راستی‌آزمایی ابعاد احتمالی همچنان وجود دارد

بلومبرگ- یک پایگاه آمریکایی در گزارشی از باقی بودن اختلافات بین ایران و گروه 5+1 بر سر موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. سه دیپلمات غربی گفته‌اند: مذاکره‌کنندگان در وین برای تعریف گستره بازرسی‌های بین‌المللی تاسیسات هسته‌ای ایران با مشکل و کشمکش مواجه شدند.

ایرانیان در لوزان با حل ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود موافقت کردند

خبرگزاری آسوشیتدپرس- یک مقام آمریکایی گفته که ایرانی‌ها در لوزان با حل ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده‌اند. پیش از این عباس عراقچی معاون حقوقی وزیر خارجه ایران که از اعضای بلندپایه تیم مذاکره‌کننده است در گفت‌وگو با صداوسیما گفته بود که فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره عدم اجازه دسترسی به دانشمندان هسته‌ای ایران و بازدید از مراکز نظامی به طرف‌های مقابل منتقل شده و این موضوعات به هیچ وجه در دستور کار نیست.

آمریکا بازرسی‌های سرزده‌تری می‌خواهد

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس- آسوشیتدپرس به اصرار آمریکا برای اعمال بازرسی‌هایی سرزده‌تر از آنچه ایران حاضر به موافقت با آن است پرداخته و نوشت با توجه به این مطلب و دیگر نقاط اختلاف، احتمال تمدید مذاکرات پس از 30 ژوئن روز به روز بیشتر می‌شود.

ایران می‌خواهد زیر قول‌های لوزان بزند

رویترز- یک مقام غربی بی‌نام، تقصیر تمدید مذاکرات را متوجه ایران دانسته است. این مقام بی‌نام غربی ضمن اتهام‌زنی به مقامات ایرانی و موضع گیری‌های روزهای اخیر سیاسیون ایران، به نقل از تحلیلگران اطلاعاتی کشور خود مدعی شده که این مواضع برای محدود کردن انعطاف‌پذیری تیم مذاکره‌کننده ایرانی در آخرین پیچ‌های مذاکرات، اتخاذ شده است.

ظریف راهی تهران شد

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان وین را ترک کرد و راهی تهران شد. وی قبل از ترک وین گفت که بر اساس توافقی که دوشنبه اول تیر ماه در لوکزامبورگ با همتایان اروپایی خود داشته قرار بود که برای انجام رایزنی‌ها با همتایان شنبه و یکشنبه در وین باشد. وی که قرار است دوشنبه دوباره راهی وین شود، خاطرنشان کرد:‌ وزرای خارجه عضو 1+5 دوباره از روز سه‌شنبه به وین باز خواهند گشت.

موضع آمریکا بر سر فردو تغییر کرده است

پایگاه خبری المانیتور- خبرنگاران ایرانی از تغییر موضع آمریکایی‌ها بر سر قول‌های لوزان خبر داده‌اند. مقامات ایرانی بی‌نام گفته‌اند آمریکایی‌ها مواضع خود را در قبال سایت فردو، که پیش از این در فرودین ماه مورد تفاهم قرار گرفته بود، تغییر داده‌اند. در لوزان قرار شده بود که تاسیسات هسته‌ای فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل شود و بیش از 1000 ماشین سانتریفیوژ فعالیت کرده و تمامی زیرساخت آنها به همراه دو آبشار در حال چرخش در این سایت حفظ شود.

کری با آمانو دیدار می‌کند

خبرگزاری فارس- جان کری وزیر خارجه آمریکا صبح روز دوشنبه با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار می‌کند. آمانو که پیش از این حضورش در مذاکرات هسته‌ای اعلام نشده بود، در روزهای گذشته، یعنی از زمانی که وزرای خارجه به مذاکرات جاری در وین پیوسته‌اند، دو بار به هتل کوبورگ رفته و دیدارهایی با وزرای خارجه داشته است.

موافقت ایران با منوط شدن برداشتن تحریم‌ها به تأیید آژانس

پایگاه خبری بلومبرگ- بلومبرگ یکشنبه در پایان دومین روز از مذاکرات وزرای خارجه ایران و 1+5 در شهر وین اتریش، مدعی موافقت ایران با مشروط شدن برداشتن تحریم‌ها به تائید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شد. در این گزارش آمده است: دو دیپلمات از 6 کشور مذاکره‌کننده با ایران با تأکید بر این پیشرفت، گفتند که این کشور موافقت کرده است تا زمانی که بازرسان سازمان ملل اعمال محدودیت‌ها (بر برنامه هسته‌ای ایران) را تائید کنند، برای کاهش تحریم‌ها منتظر بماند.

پیام محرمانه هسته‌ای اوباما به ایران

خبرگزاری فارس- مهرداد بذرپاش عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از پیام هسته‌ای اوباما در روزهای اخیر به مقامات کشورمان خبر داد. وی در بیان جزئیات بیشتر از این نامه گفت: آنها در پیام‌های خصوصی‌شان با احترام از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند که پای میز مذاکره و توافق بیاید اما در رسانه‌هایشان و مقابل چشمان مردم خود و سایر کشورها ایران را تهدید می‌کنند.

هنوز برای قضاوت در مورد مذاکرات زود است

توئیتر- جان کری وزیر خارجه آمریکا دوشنبه همانطور که پیشتر اعلام شده بود، بار دیگر با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. وی پس از این دیدار نوشت: دیدار خوبی با آمانو مدیر کل آژانس داشتم. کری همچنین پیش از این نشست، در مورد روند مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته است: داریم کار می‌کنیم و فعلا برای هرگونه قضاوتی زود است.

اشتاین‌مایر: با آمانو دیدار مهمی درباره مسئله راستی‌آزمایی داشتیم

خبرگزاری فارس- فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان در جریان دیدار با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ دیدار مهمی درباره مسائلی که باید تائید شوند داشتیم. پیش از این جان کری وزیر خارجه آمریکا هم با آمانو دیدار کرده بود.

کری و لاوروف روز سه‌شنبه در وین دیدار می‌کنند

خبرگزاری اینترفکس- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه گفت فردا برای دیدار با همتای آمریکایی‌اش به وین سفر می‌کند. در این سفر علاوه بر موضوع هسته‌ای ایران، در مورد مسئله سوریه و اوکراین نیز گفت‌وگو خواهد شد.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

اسرائیل فساد مالی محمود عباس را فاش کرد

رادیو رژیم صهیونیستی ریشت بیت- رژیم صهیونیستی در واکنش به پیوستن فلسطین به دادگاه جنایات کیفری (اول آوریل 2015) و قصد تشکیلات خودگردان برای ارائه شکایات ضد اسرائیلی به این دادگاه، فساد مالی محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان و برخی دیگر از اعضای این تشکیلات را افشا کرد. سفرهای عباس و صائب عریقات عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ساف و جبریل رجوب دیگر عضو تشکیلات به خارج در خلال سه سال اخیر معادل نیمی از مخارج فلسطین بوده است.

تعقیب ناوگان آزادی غزه توسط قایق‌های نظامی رژیم‌صهیونیستی

پایگاه اسرائیل نیوز فید- رسانه‌های اسرائیلی بامداد دوشنبه از تعقیب ناوگان کشتی‌های حامل فعالان صلح‌طلب که برای شکستن محاصره غزه راهی این منطقه شده‌اند، توسط قایق‌های نظامی رژیم‌صهیونیستی خبر دادند. مسافران این کشتی‌ها اعلام کرده‌اند که در حال حاضر دست‌کم سه قایق آن‌ها را تعقیب و اعلام کرده‌اند که نیروهای ارتش اسرائیل هستند. کشتی سوئدی ماریان که در رأس گروهی از کشتی‌ها، موسوم به ناوگان آزادی حرکت می‌کند، از چندی قبل راهی آب‌های غزه شده و در صورتی که اسرائیل مانعی ایجاد نکند، باید تا ساعاتی دیگر به ساحل غزه برسد.

نیروی دریایی رژیم صهیونیستی یکی از کشتی‌های ناوگان آزادی ۳ را به بندر اسدود منتقل کرد

الجزیره- نظامیان رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی 3 که با هدف شکست محاصره غزه به این منطقه سفر می‌کرد، حمله کرد. کشتی مذکور یک کشتی سوئدی به نام ماریان بود و رژیم صهیونیستی قبلا تاکید کره بود اجازه رسیدن کشتی‌های ناوگان آزادی 3 (4 تا 6 کشتی) را به نوار غزه نمی‌دهد. روزنامه‌نگاران و ارتش اسرائیل تایید کرده‌اند که نیروی دریایی این رژیم کنترل کشتی یاد شده را به دست گرفته و آن را به بندر اسدود منتقل کرده است.

پایان موفقیت‌آمیز اعتصاب غذای شیخ عدنان

وبگاه خبری الرساله- شیخ خضر عدنان یکی از اسرای به جهاد اسلامی فلسطین دوشنبه با رژیم صهیونیستی به توافق رسید که در مقابل پایان بازداشت موقتش اعتصاب غذای خود را تمام کند. توافق امضا شده میان شیخ عدنان و اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی در بیمارستان صرفند و با حضور خانواده وی انجام شد و بر اساس این توافق شیخ عدنان در تاریخ 12 ژوئیه (حدود دو هفته دیگر) آزاد می‌شود و رژیم صهیونیستی تعهد داده بازداشت موقت شیخ عدنان دیگر هیچ زمانی تکرار نشود و وی در مقابل به اعتصاب غذای خود پایان می‌دهد.

تبریک دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین به خانواده شیخ عدنان برای پیروزی وی

وبگاه خبری فلسطین الیوم- در پی امضای توافقی میانی شیخ خضر عدنان از اسرای بارز جهاد اسلامی با اداره امور زندان‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر آزادی در مقابل پایان اعتصاب غذا، رمضان عبدالله شلح دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین تماسی تلفنی با خانواده وی داشت و این پیروزی را تبریک گفت.

آژیر خطر برای دومین بار در شمال جولان اشغالی به صدا درآمد

المیادین- آژیر خطر برای بار دوم در شمال جولان اشغالی به صدا درآمده است. منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی گزارش دادند که ارتش اسرائیل عملیات بازرسی در منطقه را آغاز کرد. یک موشک نیز به نزدیکی سیم خاردار مرزی در شمال نوار غزه اصابت کرد. یکشنبه یک بار دیگر آژیرهای خطر در جنوب سرزمین‌های اشغالی به صدا در آمده بود و برخی رسانه‌ها احتمال دادند شلیک موشکی از نوار غزه عامل آن باشد.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

داروهای آلوده به ویروس ایدز هدیه شاه سعودی به ملت یمن

خبرگزاری فارس- منابع پزشکی یمنی اعلام کردند که ده‌ها تن از شهروندان این کشور به ویروس ایدز و دیگر ویروس‌های مرگبار در یمن مبتلا شدند. دکتر حسن کریم، تأکید کرد: دولت عربستان داروهای آلوده به ویروس ایدز و دیگر ویروس‌های مرگبار را به یمن فرستاده است. تیمی از پزشکان یمنی این داروها را شناسایی کردند که همگی از عربستان با نام هدایا و کمک ملک سلمان شاه سعودی برای ملت یمن به این کشور رسیده بود.

اعزام هیئت‌هایی از سوی هادی به 5 کشور جهان

خبرگزاری فارس- عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن، یک هیئت از وزرای دولت مستعفی را تحت عنوان هیئتی از سوی دولت موقت یمن به آمریکا فرستاد. این هیئت به ریاست عبدالله الصایدی وزیر خارجه سابق و به همراه محمد السعدی وزیر صنایع و بازرگانی و أحمد عوض بن مبارک دبیرکل کنگره گفت‌و‌گوهای ملی یمن عازم واشنگتن شد. ریاض یاسین وزیر خارجه دولت موقت هادی در عربستان، گفت که این دولت هیئت‌هایی را به 5 کشور از جمله آمریکا، انگلیس، بلژیک، آلمان و روسیه اعزام خواهد کرد تا از کمک آنها در اجرای قطعنامه 2216 علیه یمن برخوردار شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقسوریه:

اصابت ۳ خمپاره ترویستهای سوری به مرکز دمشق

روسیاالیوم- تروریست‌های سوریه یکشنبه دو خمپاره به بازار ساروجه در دمشق شلیک کردند. منابع بیمارستانی سوریه گزارش دادند که در پی این حمله خمپاره ای ۱۳ نفر از غیرنظامیان سوریه کشته و زخمی شدند. عناصر تروریستی سوریه همچنین خیابان الثوره دمشق را هدف حملات خمپاره‌ای قرار دادند.

پیشنهاد روسیه به معارضان سوری برای تشکیل دولت مشترک با حضور بشار اسد

روزنامه الوطن سوریه- برخی از منابع ائتلاف معارضان سوریه از پیشنهاد تازه مسکو برای حل سیاسی بحران دمشق خبر دادند. یک معارض سوری گزارش داد که میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با یک هیئت از معارضان در ترکیه تقسیم قدرت با حضور بشار اسد را پیشنهاد داده است.

وزیر خارجه سوریه با پوتین دیدار کرد

تلویزیون سوریه- ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه در سفر خود به مسکو، با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد. وی دوشنبه وارد مسکو شد و پیش از این دیدار با سرگی لاوروف همتای روس خود نیز دیدار کرد. ولادیمیر پوتین در این دیدار تصریح کرد که مسکو از تغییر رهبری سوریه حمایت نمی‌کند و معتقد است که بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور باید به فعالیت خود ادامه دهد.

روزنامه بین‌الملل مشرقیونان:

مرکل و اوباما: نباید بگذاریم یونان از حوزه یورو خارج شود

خبرگزاری فرانسه- با ادامه بحران اقتصادی در یونان و تشدید احتمال خروج این کشور از اتحادیه اروپا، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز یکشنبه تلفنی در مورد اوضاع این کشور گفت‌وگو کرده و آنطور که کاخ سفید می‌گوید، بر لزوم ابقای یونان در حوزه یورو و در عین حال اعمال اصلاحات اقتصادی در این کشور تأکید کرده‌اند.

ابراز نگرانی عمیق رئیس‌ کمیسیون اروپا از عملکرد اروپا در قبال بحران یونان

خبرگزاری فارس- رئیس کمیسیون اروپا دوشنبه در اظهاراتی از عملکرد اروپا در قبال بحران یونان به شدت ابراز نگرانی کرد. ژان کلود یونکردر اظهاراتی با اشاره به تصمیم الکسی سپیراس نخست‌وزیر این کشور برای برگزاری همه‌پرسی درباره دریافت کمک مالی خارجی اعلام کرد: شور و هیجان توافق و سازش به واسطه اعلام این خبر در هم شکست.

روزنامه بین‌الملل مشرقاتحادیه عرب:

نشست فوق العاده اتحادیه عرب به درخواست تونس و کویت

پایگاه خبری النبأ- نشست فوری اتحادیه عرب برای بررسی پیامدهای تروریسم در منطقه دوشنبه برگزار می‌شود. این نشست در سطح نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه و به ریاست اردن برای بررسی تحولات اخیر از جمله حمله تروریستی به مسجد امام صادق (ع) و هتل سوسه در تونس و به درخواست این دو کشور برپا می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اسراییل و عربستان آقای منطقه هستن
  • طاهر ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    حرف بی خودی زدی، کدام آقایی که با جنایت و نسل کشی آقایی خواهد کرد؟ این دو منفورترین دولتها در نزد خدا و افکار عمومی مردم هستند.
  • ایران ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقای تروریست های منطقه!!!
  • علیا ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آغا شاید. اما آقا نه
  • مرات ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اخه اسراییل و عربستان آدمن یا عددی هستن که آقا باشند آقای یک سری خصوصیات داره که فکر کنم شما آن خصوصیات نمشناسید اگر میشناختی به اسراییل و عربستان نمی گفتی آقا >>>شایدم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    ما به آمریکا اعتماد نداریم آنها هم به ما
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    اسراییل سک نجس آمریکا در منطقه است و آل سعود هم توله های اون.
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
    0 0
    آقا چرا اینهمه اصرار می کنید؟ سرزده بده به خدا! بذار ما یه شتری گاوی بیاریم قربونی کنیم! همینجوری که نمیشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس