موشه لیونجر موسس جنبش افراطی گوش آمونیم در هشتاد سالگی مُرد. کسی که طرح شهرک‌سازی صهیونیستی در کرانه باختری را در دهه هفتاد ارائه داد و فردی بسیار تندرو به شمار می‌رفت.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز یک‌شنبه 94/2/27 به شرح زیر است:

روزنامه بین الملل مشرقایران:

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با وزرای خارجه چین و روسیه درباره بحران یمن

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر شنبه با وزرای خارجه چین و روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد. بحران یمن و شرایط ناگوار انسانی و نحوه کمک رسانی به مردم این کشور مهم‌ترین محور این گفت‌وگوها بود.

ریابکوف: غیر از رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم

خبرگزاری اینترفکس- سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه می‌گوید مسکو انتظار ندارد مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و 1+5 در موضوع بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت پارچین به زودی به توافق برسند. وی که سرپرستی هیئت دیپلماتیک روسیه در مذاکرات هسته‌ای را به عهده دارد همچنین گفت: مناقشه درباره دسترسی است: اینکه آژانس به چه اندازه، هر چند وقت یکبار و بر اساس چه دلایلی می‌تواند در ایران به جمع‌آوری اطلاعات بپردازد. در مذاکرات هسته‌ای غیر از رفع تحریم‌ها، پیشرفت‌ها در بسیاری از جنبه‌های دیگر مشهود هستند.

ظریف: بیشتر وقت مذاکرات به هماهنگی داخلی ۱+۵ می‌گذرد

نشریه آلمانی اشپیگل- محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و غرب ابراز امیدواری کرد اما در عین حال هشدار داد که کشورش در پی برقراری روابط حسنه با غرب نیست. وی تأکید کرد: بیشتر وقت ما با مذاکره داخلی میان اعضای 1+5 می‌گذرد چون آنها باید موضعی متحد داشته باشند. آن‌ها در برخی موارد موضع مشترکی ندارند. متن کامل مصاحبه ظریف با اشپیگل را می‌توانید از این‌جا بخوانید.

روزنامه بین الملل مشرقیمن:

بحاح: تمدید آتش‌بس در یمن به وضعیت میدانی بستگی دارد

خبرگزاری رویترز- خالد البحاح نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن یکشنبه گفت تمدید آتش‌بس در یمن، به وضعیت میدانی در این کشور بستگی دارد. عربستان سعودی و یمن از هفته گذشته آتش‌بسی 5 روزه اعلام کردند، که البته بارها توسط عربستان نقض شده است.

نماینده سازمان ملل در یمن خواستار تمدید آتش‌بس شد

خبرگزاری فرانسه- اسماعیل ولد شیخ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن خواستار تمدید آتش‌بس در این کشور برای حداقل 5 روز دیگر شد. یک‌شنبه آخرین روز آتش‌بس 5 روزه اعلامی از سوی عربستان سعودی است.

روزنامه بین الملل مشرقسوریه:

وزیر نفت داعش کشته شد

تلویزیون سوریه- ابو سیاف وزیر نفت داعش در استان دیر الزور کشته شد. وزیر نفت داعشی‌ها به همراه 40 تروریست دیگر در اطراف یک چاه نفت در دیر الزور هدف قرار گرفته و کشته شدند. مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که نیروهای کماندوی این کشور در اطراف چاه العمر در دیرالزور وزیر نفت داعش و 40 تن دیگر را کشته‌اند. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز شنبه از عملیات نیروهای ویژه این کشور در خاک سوریه خبر داد. در بیانیه پنتاگون هدف از این عملیات، بازداشت یکی از فرماندهان ارشد گروه تروریستی داعش به نام ابو سیاف و همسرش ام سیاف اعلام شده است.

عملیات کشته شدن ابوسیاف بدون هماهنگی با سوریه انجام شده است

اسپوتنیک- برنادت میهن سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که عملیات کشته شدن ابوسیاف از اعضای ارشد گروه تروریستی داعش که جمعه در سوریه انجام شد بدون هماهنگی با دولت بشار اسد صورت گرفته است. وی همچنین تاکید کرد که نیروهای سوریه نمی‌توانند بخشی از جنگ علیه داعش و شریک ما باشند.

رسانه‌های ترکیه از هدف قرار گرفتن یک جنگنده سوری خبر دادند

تلویزیون ان.تی.وی- جنگنده‌های ترکیه‌ای یک هواپیمای سوری را پس از ورود به حریم هوایی ترکیه هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند. روزنامه‌های دیلی‌صباه و حریت تصریح دارند که این هواپیما در آسمان سوریه هدف قرار گرفته است. المیادین هم گزارش داده که یک هواپیمای شناسایی سوری توسط جنگنده‌های ترکیه ای در ریف شمالی ادلب در نزدیک ترکیه هدف قرار گرفته‌اند.

هدف قرار گرفتن جنگنده سوری توسط ترکیه‌ صحت ندارد

تلویزیون سوریه- تلویزیون سوریه ادعای رسانه‌های ترکیه‌ای درباره هدف قرار گرفتن هواپیمایی سوری توسط جنگنده‌های اف-16 ترکیه‌ را تکذیب کرد: هواپیمای هدف قرار گرفته یک پهپاد شناسایی بوده که ترکیه آن را هدف قرار داده است. رسانه‌های ترکیه‌ای مدعی شده بودند که جنگنده‌های ترکیه‌ای یک هواپیمای سوری را پس از ورود به حریم هوایی ترکیه هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند. روزنامه‌های دیلی‌صباه و حریت تصریح دارند که این هواپیما در آسمان سوریه هدف قرار گرفته است. المیادین هم گزارش داده که یک هواپیمای شناسایی سوری توسط جنگنده‌های ترکیه ای در ریف شمالی ادلب در نزدیک ترکیه هدف قرار گرفته است.

داوود اوغلو از اقدام ترکیه در ساقط کردن یک بالگرد سوری حمایت کرد

پایگاه خبری خندان- احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه یکشنبه هدف‌گیری یک فروند بالگرد سوریه از سوی جنگنده‌های کشورش را تایید کرد. وی اظهار داشت: اقدام جنگنده‌های ترکیه در ساقط کردن بالگرد سوریه بر اساس اصول و عرف موجود صورت گرفته است زیرا این بالگرد، حریم هوایی ترکیه را نقض کرده بود و این اقدام قاطعیت ترکیه در این مسئله را به همه نشان داد.

المنار: بلندی‌های موسی همچنان در کنترل حزب‌الله و ارتش سوریه است

وبگاه خبری تلویزیون المنار- برخی رسانه‌های مخالف محور مقاومت ساعاتی قبل از سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله شایعه بازپس گیری کوه موسی توسط افراد مسلح را مطرح کردند. این در حالی است که بلندی‌های موسی واقع در منطقه کوهستانی القلمون (در مرز سوریه و لبنان) همچنان در کنترل رزمندگان حزب الله و نیروهای ارتش سوریه و پیشروی آنها به سمت تپه‌های دیگر در جریان است.

عناصر داعش اطلاعاتی را در اختیار نیروهای آمریکا در سوریه قرار دادند

خبرگزاری فارس- برخی از منابع خبری اعلام کردند که عناصر داعش اطلاعاتی را برای اجرای عملیات هلی بورن آمریکا در اختیار آنها قرار دادند. این عملیات هلی برن در ریف دیرالزور انجام شده بود. در عملیات دیر الزور ابوسیاف یکی از رهبران ارشد داعش کشته شد. ناظران سیاسی معتقدند که این ادعای داعش در صورتی می تواند قرین صحت باشد که واقعا دگردیسی و یا کودتایی در درون این گروهک افتاده باشد که بعید به نظر می رسد.

انگلیس ۸۵ نیروی نظامی برای آموزش مخالفان سوری به منطقه اعزام می‌کند

روزنامه تلگراف- وزارت دفاع انگلیس روز ‌شنبه اعلام کرد، انگلیس تعداد 85 نیروی نظامی را به ترکیه و اردن اعزام می‌کند تا مخالفان مسلح سوریه را آموزش دهند. سربازان انگلیسی به تیم آمریکایی ملحق شده و تعداد 5 هزار نفر را در طول یک تا سه سال آینده آموزش خواهند داد. این آموزش‌ها دو هدف را دنبال می‌کند تا نیروهایی تربیت کنند که هم برای مبارزه با بشار اسد و هم برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه، قابلیت کافی داشته باشند.

گروهک تروریستی جبهه النصره 6 عنصر داعش را اعدام کرد

وبگاه خبری النشره- به نظر می‌رسد، اختلافات دو گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره و داعش پس از اقدام داعش به ترور سرکردگانی از جبهه النصره به مرز انفجار رسیده است. گروهک تروریستی جبهه النصره 6 نفر از عناصر داعش را اعدام کرده است. ابومالک التلی سرکرده اصلی گروهک جبهه النصره تأکید کرد که عناصر این گروهک 6 داعشی را اعدام کردند.

در همه حوزه‌های مذاکرات پیشرفت کرده‌ایم، غیر از رفع تحریم‌ها/ جنگنده‌های ترکیه یک هواپیمای سوری را ساقط کردند/ کدام تروریست‌ها تحت فرمان ملک سلمان هستند/ افراطی‌ترین صهیونیست تاریخ اسرائیل مُردمصر:

اعلام حالت فوق‌العاده و آماده‌باش امنیتی در سراسر مصر

وبگاه النشره لبنان- وزارت کشور مصر اعلام کرد که هشدار وضعیت اضطراری به نیروهای امنیتی این کشور داده شده و درجه آماده‌باش افزایش یافته است. روز گذشته دادگاه جنایی قاهره محمد مرسی، خیرات شاطر و محمد بدیع سه تن از رهبران برجسته اخوان را به اعدام محکوم کرد و حکم نهایی در این زمینه را به مفتی مصر ارجاع داد.

مرسی: هنوز رئیس جمهور قانونی مصر هستم؛ به حکم دادگاه اعتراض نمی‌کنم

پایگاه خبری الیوم السابع- محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر بعد از صدور حکم اعدام در پرونده فرار از زندان وادی النطرون و جاسوسی برای کشورهای خارجی هنگام بازگشت به زندان برج العرب اعلام کرده که به حکم دادگاه اعتراض نخواهد کرد. مرسی تأکید کرده که رئیس جمهور قانونی مصر است و به همین دلیل به حکم اعتراض نخواهد کرد. دادگاه جنائی قاهره شنبه حکم اعدام محمد مرسی و بیش از صد تن از رهبران اخوان المسلمین را صادر کرد و دستور ارجاع این حکم به مفتی اعظم مصر را داد تا در صورت موافقت مفتی، حکم قطعیت پیدا کند.

واشنگتن: حکم مرسی خلاف حاکمیت قانون است

خبرگزاری رویترز- یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه از حکم دادگاه قاهره علیه محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر ابراز نگرانی کرد و گفت: صدور چنین حکمی برای مرسی بر خلاف حاکمیت قانون است. مرسی که اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر بود، در سال 2013 با کودتای نظامیان به رهبری عبدالفتاح السیسی از قدرت کنار زده شد. سیسی که حالا رئیس‌جمهور مصر است، می‌گوید احکام دادگاه مستقل است و ارتباطی با وی ندارد.

ابراز نگرانی بان‌ کی‌مون از حکم اعدام محمد مرسی

خبرگزاری آناتولی- انتشار حکم اعدام محمد مرسی توسط دادگاه مصری، واکنش بان‌کی‌مون و انتقاد او را به دنبال داشت. دفتر بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از حکم مذکور انتقاد کرد و از مقامات مصر خواست از اقداماتی که سبب تضعیف حاکمیت قانون، صلح و ثبات در این کشور می‌شود، خودداری کنند.

عبدالله گل: اعدام مرسی آینده مصر را تاریک می‌کند

خبرگزاری آناتولی- عبدالله گل رئیس‌جمهور سابق ترکیه درباره اعدام محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر هشدار داد. وی اظهار داشت: اعدام محمد مرسی و دوستانش آینده مصر را تیره و تاریک خواهد کرد و باید تا زمانی که وقتی باقی مانده، این اقدام غیر قابل قبول متوقف شود.

روزنامه بین الملل مشرقلبنان:

نصرالله: اسرائیل هم اقدامات عربستان در یمن را مرتکب نشد

خبرگزاری فارس- سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان شنبه شب با مقایسه جنگ افروزی‌های رژیم صهیونیستی با تهاجم عربستان سعودی به یمن گفت: خطرناک‌ترین موضوع در تجاوز عربستان سعودی و آمریکا علیه یمن، این است که آنها به تمام امور ممنوعه دست زدند. در حالی که حتی دشمن صهیونیستی هم مزارها و اماکن مقدس را هدف قرار نداد، اما آنها چنین کردند. متن کامل سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان را می‌توانید از این‌جا بخوانید.

تکذیب شهادت خواهرزاده دبیرکل حزب‌الله لبنان در القلمون

خبرگزاری فارس- دفتر اطلاع رسانی گروه تروریستی موسوم به جیش الفتح القلمون شنبه خبری مبنی بر شهادت محمد یاسین خواهر زاده سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان منتشر کرد. اما منابع آگاه و نزدیک به حزب الله لبنان در پی انتشار این خبر ضمن تکذیب آن، تاکید کردند که انتشار این خبر در راستای جنگ روانی و تبلیغاتی است که گروه‌های مسلح تروریستی علیه حزب الله لبنان به راه انداختند. تصویر منتشر شده توسط منابع خبری وابسته به گروه‌های تروریستی از محمد یاسین، از آن حمزه یاسین، برادر زاده همسر دبیرکل حزب الله لبنان است که سال گذشته به شهادت رسید.

روزنامه بین الملل مشرقآمریکا:

معاون وزیر خارجه آمریکا عازم روسیه می‌شود

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا- ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور مربوط به اروپا و اوراسیا قرار است روزهای 17 و 18 ماه مه (27 و 28 اردیبهشت ماه) برای دیدار مقامات ارشد دولت روسیه به منظور بحث درباره گام‌های بعدی اجرای مینسک به مسکو سفر کند.

فارن‌پالیسی: نشست کمپ‌دیوید نمایشگاه تسلیحاتی بود نه دیپلماسی

مجله آمریکایی فارن‌پالیسی- یک نشریه آمریکایی درباره نشست باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا با مقامات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و پیشنهادات واشنگتن برای فروش سلاح‌های پیشرفته به آنها نوشت: این دیپلماسی نیست، نمایشگاه تسلیحات است. فارن‌پالیسی قراردادهای میلیارد دلاری برای فروش سلاح‌های پیشرفته را ابزار انتخابی اوباما در این روزها برای حل مشکلات مختلف دانست که تبعات این امر، خون‌آلود هستند.

روزنامه بین الملل مشرقعربستان:

گروه تروریستی فیلق‌الشام: آماده خدمت به شاه عربستان هستیم

خبرگزاری فارس- گروه تروریستی موسوم به فیلق الشام در بیانیه‌ای تاکید کرد که 2 هزار نفر از عناصر خویش را آماده کرده تا تحت فرمان سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان سعودی باشند. این 2 هزار نفر وظیفه دفاع از خاک عربستان و مقابله با دشمنان این کشور را برعهده خواهند داشت و تحت فرمان پادشاه سعودی خواهند بود.

روزنامه بین الملل مشرقفلسطین:

یورش صهیونیست‌های افراطی به مسجدالاقصی و برگزاری آئین‌های نژادپرستانه

وبگاه خبری فلسطین الیوم- صبح یکشنبه تعداد بسیاری از صهیونیست‌ها در مقابل باب الناظر مسجدالاقصی اقدام به انجام آئین‌های تلمودی نژادپرستانه کردند. صهیونیست‌ها با رهبری یهودا گلیک خاخام افراطی اقدام به برگزاری نماز موسوم به نماز صبح کردند و از طریق باب المغاربه وارد مسجدالاقصی شدند. در همین راستا شهرک‌نشینان صهیونیست شب گذشته در بخش قدیمی قدس به مناسبت آنچه روز قدس نامیده می‌شود، تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند.

شرط لیبرمن برای پیوستن به کابینه ائتلافی نتانیاهو

روزنامه جروزالم‌پست- آویگدور لیبرمن گفته به کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو نمی‌‌پیوندد مگر اینکه کابینه او قانونی را تصویب کند که مجازات مرگ را برای فلسطینی‌هایی که علیه اسرائیلی‌ها اقدام می‌کنند، ملزم سازد. وی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: حتی لیبرال‌ها نیز به این درک رسیده‌اند که تروریست‌ها شایسته مجازات مرگ هستند. لیبرمن در گفت‌وگو با کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گفت: من با نتانیاهو مسئله شخصی ندارم. ما زمانی مداخله خواهیم کرد که آنها اصول اساسی کابینه را تغییر دهند؛ از جمله قانون دولت یهودی، خدمات مساوی برای همه بخش‌ها، مجازات مرگ برای تروریست‌ها و ساخت‌وساز در مناطق یهودی‌نشین بیت‌المقدس.

دیدار و مشورت شیوخ خلیج فارس با مقامات اسرائیلی هفتگی شده است

وبگاه خبری نشریه المنار فلسطین- مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی عرب و اسرائیلی به صورت هفتگی با یکدیگر دیدار دارند. اعراب بتازگی مشورت‌هایی از رژیم صهیونیستی درباره چگونگی حمایت از میدان‌های نفتی و مقابله با هر تلاش خارجی که به ثبات داخلی‌ آنها ضربه می‌زند، داشته‌اند.

افراطی‌ترین شخصیت صهیونیست تاریخ رژیم اشغالگر قدس مُرد

وبگاه خبری فلسطین الیوم- شنبه شب موشه لیونجر موسس جنبش افراطی گوش آمونیم در هشتاد سالگی مُرد. وی اولین شخصی است که طرح شهرک‌سازی صهیونیستی در کرانه باختری را در دهه هفتاد ارائه داد و فردی بسیار تندرو به شمار می‌رفت.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محسن ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    مرگ بر اسرائیل مرگ بر آل سعود مرگ بر امریکا
  • ملت ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    "ریباکوف:غیر از رفع تحریم در همه حوزه‌ها پیشرفت کرده‌ایم" با تشکر فراوان از تیم مذاکره کننده!!!!!
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    خدایا خودت به داد مردم یمن برس
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    دلواپس
  • مرادی ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    انگلیس رو نگفتی حیله گر تر از این انگلیس وجود نداره
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
    0 0
    ببین این مرسی بدبخت چه جوری انقلاب به اون خوبی رو به باد فنا داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس