کد خبر 418911
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از شروع اقدامات آنکارا به همراه قطر و عربستان علیه رژیم مصر به سبب صدور حکم اعدام برای رئیس جمهوری برکنار شده این کشور در سطح بین المللی خبر داد و سکوت غربی‌ها در قبال احکام مذکور مورد انتقاد قرار داد.

 به گزارش مشرق، بانوراما الشرق الاوسط نوشت: ابراهیم قالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش در صدور حکم اعدام برای محمد مرسی و تعدادی از رهبران اخوان المسلمین مصر گفت: ما رایزنی‌هاس مداومی با تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس که در راس آنها قطر و عربستان سعودی قرار دارند، داریم. ترکیه به دنبال طرح هایی برای فعال کردن ادوات لازم در سطح بین المللی است که در راس آنها کمیته حقوق بشری سازمان ملل قرار دارد.

وی ضمن انتقاد شدید از سکوت کشورهای غربی در قبال دموکراسی و پایمال شدن حقوق بشر در مصر بیان کرد: پس از این سکوت تضمینی برای نظامی که بر اساس دموکراسی روی کار می‌آید وجود ندارد و پس از این آرای انتخاباتی که از سوی مردم به صندوق های ریخته می شود بی معنی و بی ارزش خواهد بود.

قالین تاکید کرد: احکام اعدام صادره، همانطور که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت در واقع احکام اعدام علیه ملت مصر است و ما از مقامات مصری می خواهیم که فورا این احکام را لغو کند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: درهای ترکیه به سوی همه ملت مصر باز است.

لازم به ذکر است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با انتقاد شدید از سکوت غرب در قبال حکم اعدام محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر، گفته بود: این حکم برای کسی صادر شده است که با 52 درصد رای مردم مصر به ریاست جمهوری انتخاب شده بود.

اردوغان که روز شنبه در جمع طرفدارانش در منطقه سلطان غازی استانبول سخن می گفت، افزود: با برکناری مُرسی توسط یک کودتای نظامی، مصر دیگر به مصر گذشته تبدیل شده و حکم اعدام برای مُرسی و 106 تن دیگر حکم ناعادلانه ای است.

اردوغان با انتقاد از سکوت کشورهای غربی گفت: «متاسفانه غرب موضع خود در قبال سیسی کودتاگر (رئیس جمهور کنونی) را در میان نمی گذارد؛ کسی در مقابل اعمال سیسی نمی ایستد و نظاره گر حکم اعدام مرسی هستند.»

دادگاه مصر روز شنبه حکم اعدام 122 نفر از میان 166 متهم پرونده جاسوسی بزرگ و حمله به زندان ها را به مفتی مصر ارجاع داد تا نظر شرعی در این باره را کسب نماید و از جمله این افراد نیز عبارتند از : محمد مرسی، یوسف القرضاوی، محمد بدیع، خیرت الشاطر، سعد الکتاتنی، عصام العریان و محمد البلتاجی.

دادگاه جنایی قاهره پیش از این نیز محمد مرسی را به خاطر اتهامات مربوط به قتل تظاهرات کنندگان در پرونده موسوم به "کاخ الاتحادیه" به 20 سال زندان محکوم کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ناشناس ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    اقاي اردوغان ... جناب دكتر بشار اسد هم با راي مستقيم مردم سوريه سركار امده و رئيس جمهور قانوني سوريه است ... شما خودت چرا راجع به اين موضوع سكوت كرده اي كه هيچ !!!!!! بلكه در صدد سرنگوني انهم هستي همين شماها دموكراسي دنيا را خراب كرديد
  • از اردبیل ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    داش اقای اسد از چندین سال پیش ریس جمهوره.. خب... تو بگو این چطور دمکارسیه که ی ریس جمهور 20 سال بر مسند حکومت بمونه ؟ تازه وقتی که حافظ اسد مرد پسرش از لحاظ قانون سوریه به سن ریس جمهوری نرسیده بود ولی اینا امدند سن ریس جمهور رو اوردن پایین تا بشار بشه ریس جمهور.. اول برو مطالعه کن
  • mani ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    متاسفانه بیشتر دیکتاتورها با رای بالای 9 درصد ریس جمهور میشود.صدام هم نمونه اش بود
  • ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
    0 0
    عربستان؟ اونکه درکودتا برعلیه مرسی نقش داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس