پس از اعلام بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 به دنبال مذاکرات هسته‌ای لوزان نشان می‌دهد که محبوبیت باراک اوباما 4 درصد افزایش یافته است.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز یک شنبه 94/1/16 به شرح زیر است:

آرشیو اخبار هفته گذشته:

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ایایران:

تایمز اسرائیل- ایهود یاریف تحلیلگر کانال ۲ تلویزیون اسرائیل با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و بیانیه مشترک لوزان از وجود ۶ مورد احتلاف علنی و عمومی ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد. این تحلیلگر صهیونیست در توضیح این ۶ عامل اختلافی را به ترتیب تحریم‌ها، غنی‌سازی، توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو، بازرسی‌ها، ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ابعاد نظامی احتمالی برشمرد. یاریف در پایان این یادداشت همچنین تاکید کرد که موضوع ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران حل نشده است.

نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی- مردم ایران خوشحال‌اند از توافق و حتی از تیم مذاکره کنندگان خود در فرودگاه استقبال کردند. از این پس، درگیری‌های اصلی دیگر در حوزه بین‌الملل نخواهد بود بلکه در عرصه داخلی ایران و آمریکا خواهد بود. در ایران برخی هستند که نسبت به توافق مشکوک‌اند و قدرت هم دارند از جمله روزنامه‌نگاران و نمایندگان پارلمان. اما بر خلاف این اعتراضات ایرانی، این واشنگتن است و نه تهران که میزبان احزاب سیاسی مخالف و در حقیقتف موانع سر راه توافق است. سه ماه موجود میان خوانده شدن بیانیه توافق و رسیدن به توافق، زمانی بسیار مهم است که می‌تواند این موفقیت را کامل کند و یا بالعکس، به شکست بکشاند.در تهران اما شرایط بدین‌گونه نیست، دو عامل دانایی تیم مذاکره‌کننده ایرانی و حمایت برخی افراد صاحب نفوذ و دارای قدرت، مسیر را برای توافق هسته‌ای، نه که روان ولی بیمه کرده است.

سی ان ان- بن رودز مشاور امنیت ملی باراک اوباما گفت: طول مدت توافق بیشتر از آن چیری است که مردم فکر می‌کردند. مدت اعمال محدودیت‌ها به 15 سال رسیده و اقدامات شفاف‌سازانه ایران به مدت 25 سال اجرایی خواهد شد. مشاور امنیت ملی اوباما به گزینه‌های پیش‌روی اوباما برای جلوگیری از اتمی شدن ایران هم اشاره کرد و 3 گزینه توافق، جنگ و تحریم بیشتر را گزینه‌های پیش‌پای اوباما دانست. وی به معایب گزینه‌ها پرداخت و نتیجه‌گیری کرد که توافق بهترین گزینه بوده ولی اگر کنگره توافق را بر هم زند، اتحاد درون میهنی آمریکایی‌ها برای اعمال تحریم علیه ایران از بین می‌رود و دولت با تنها گزینه یعنی گزینه اقدام نظامی تنها خواهد ماند.

خبرگزاری صدا و سیما- سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبر نیمروزی سیما در پاسخ به این سؤال که سخنگوی کاخ سفید از مرحله‌ای بودن حذف تحریم‌ها و تعلیق در ابتدا و حذف در مرحله بعد سخن گفته است، آیا این تفسیر نقض بیانیه لوزان نیست؟ گفت: شاید نقض توافقاتی که در لوزان صورت گرفته نیست، برداشت غلطی است از توافقاتی که صورت گرفته است.

هاآرتص- چارچوب توافقی که پنج‌شنبه در سوئیس میان ایران و قدرت‌های جهان به نگارش در‌ آمد، یک گام تاریخی بود. بعد از حدود 13 سال مذاکره، هدف این توافق متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران برای یک دوره طولانی است. اگر اهمیت این تفاهمات را در یک جمله طولانی بخواهیم خلاصه کنیم، این گونه خواهد بود: رهبران ایران در ازای دریافت دو منفعت اساسی یعنی ارتقا وضعیت اقتصادی از طریق لغو تحریم‌های بین‌المللی و تقویت موقعیت ایران در منطقه، با توقف تلاش برای دستیابی به بمب موافقت کرده‌اند. خبر بد برای اسرائیل این است که اقتصاد ایران که به خاطر تحریم‌ها و قیمت پایین نفت آسیب دیده بود، نه تنها به سرعت بهبود می‌یابد بلکه ایران در دو مسئله‌ای که به آن نیاز داشت، از سوی قدرت‌های جهانی به رسمیت شناخته شده است. نخست اینکه اکنون این قدرت‌ها پذیرفته‌اند ایران یک کشور هسته‌ای است و دوم اینکه قبول کرده‌اند ایران نیروی است که در خاورمیانه باید بر روی آن حساب کرد.

رویترز- ارزش پول ملی و بازار بورس ایران در روزهای نخست مبادلات از زمان انتشار بیانیه لوزان، با افزایش روبرو شد اما اندازه نه چندان بزرگ این افزایش‌ها حاکی از این است که سرمایه‌گذاران انتظار ندارند که اقتصاد ایران به سرعت بهبود یابد.

خبرگزاری فارس-علیرضا بیکدلی سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دعوت حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در راس هیاتی مرکب از تعدادی از وزرای آن کشور در تاریخ 18 فروردین ماه 1394 دیداری رسمی از جمهوری اسلامی ایران به عمل خواهد آورد. وی یادآور شده است که طی این سفر، دو رئیس جمهور و وزرای دو کشور ملاقات و مذاکره خواهند داشت و مقرر است دیدار اردوغان با مقام معظم رهبری نیز تنظیم شود. همچنین دومین نشست مشترک شورای عالی همکاری دو کشور با حضور وزرای عضو هیات دولت دو کشور برگزار خواهد شد.

النشره-نبیه بری رئیس پارلمان لبنان تفاهم هسته‌ای در لوزان سوئیس میان ایران و گروه موسوم به 1+5 را توافق برد – برد برای ایران و آمریکا و ثمره چندین سال ایستادگی جمهوری اسلامی در مقابل فشارهای بین‌المللی توصیف کرد. بری در جمع افرادی که به دیدارش رفته بودند، از زیرکی ایران که سبب شد با صبر چند ساله در مقابل فشارها بایستد بدون اینکه از فناوری هسته‌ای خود چشم‌پوشی کند ابراز شگفتی کرد و گفت: باید این را برای ایران ثبت کرد که یک‌تنه مقابل آمریکا و کشورهای اروپایی و حتی روسیه که از فشارهای هسته‌ای بر ایران به دور نبود و حتی چین ایستاد و توانست با پختگی مذاکره کند.

جورازلم پست- حفظ 6 هزار دستگاه سانتریفیوژ و نیز ادامه فعالیت‌های تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران را از نقاط ضعف بیانیه لوزان خواند. چندین نقطه ضعف حساس در چارچوب توافق اعلامی بین ایران و قدرتهای جهانی وجود دارد. تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته تر، عدم شفافیت درباره بازرسی های سرزده، و نامشخص بودن نحوه رفع تحریم ها از دیگر مسائل این بیانیه است.

آسوشیتدپرس- اسرائیل برای تشکیل یک لابی قوی به منظور توقف یا اصلاح توافق هسته‌ای میان ایران و 1+ 5 تلاش می کند. یک تحلیل رسمی اسرائیل از چارچوب توافق هسته‌ای - که قدرت‌های جهان با ایران منعقد کرده‌اند - فهرستی از کاستی‌های این توافق را تنظیم کرده و در عین حال، مبنایی برای ماه‌ها لابی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به منظور لغو یا اصلاح این توافق، فراهم ساخته است.

روزنامه العرب- که رهبران عرب حوزه خلیج فارس در پاسخ به تماس تلفنی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پس از تفاهم لوزان اعلام کرده‌اند که نگرانی‌های آنها در خصوص ایران با طرف غربی متفاوت است. اعراب در پاسخ به اوباما ادعا و تأکید کردند: نگرانی‌های آنها با برنامه هسته‌ای ایران نیست بلکه با طرح‌های توسعه‌طلبانه منطقه‌ای ایران و تلاش برای برانگیختن فتنه طایفه‌ای –به ادعای آنها- است که امنیت و ثبات خلیج (فارس) و کل منطقه را تهدید می‌کند.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته اییمن:

العالم- زهیر المغزاوی نماینده پارلمان تونس اعلام کرد که پارلمان با صدور بیانیه‌ای تجاوزات عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز را که به کشته و زخمی شدن بیش از هزار نفر از مردم بی گناه یمن منجر شده است، محکوم کرد. المغزاوی گفت: ما بر این بارویم که ارتش‌های کشورهای عربی باید هدفشان قدس باشد نه یمن یا دیگر کشورهای منطقه.

المیادین- جنگنده‌های سعودی شنبه شب مناطق مختلف صنعاء را بمباران کردند که در پی آن برق پایتخت یمن قطع شده است. جنگندههای سعودی پس از شناسایی مرکزا نظامی در صنعاء، پادگاه الصیانه، مکز تیپ زرهی و ساختمان پلیس نظامی در این شهر را هدف قرار دادند. منابع خبری یمن گزارش دادند که جنگنده‌های سعودی شنبه شب با موشک‌های زمین به زمین، این شهر را بمباران کردند.

رویترز- عربستان سعودی با درخواست سازمان ملل و صلیب سرخ برای آتش‌بس 24 ساعته در یمن مخالفت کرد.

العالم- فعالان انگلیسی عصر امروز در اعتراض به تجاوزات عربستان سعودی علیه یمن دست به تظاهرات زدند.

الیوم السابع مصر- عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر روز شنبه در نشست شورای عالی نیروهای مسلح مصر اعلام کرد که تنگه باب المندب، مساله امنیت ملی مصری و عربی محسوب میشود و در صورت لزوم از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دفاع می کنیم.

العالم- سازمان صلیب سرخ جهانی روز شنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف 24 ساعته حملات هوایی به یمن شد.

العربیه- وزیر خارجه دولت (مستعفی) یمن که در ریاض به سر می برد، ضمن متهم کردن روسیه به تامین سلاح برای انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح اعلام کرد که مسکو در صف طرفداران علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن و جنبش انصارالله قرار دارد.

المیادین- نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان در واکنش به شایعه مشارکت این کشور در ائتلاف سعودی در حمله به یمن، این موضوع را منوط به تصویب پارلمان ذکر کرد. وی با ابراز تعجب از اینکه نام پاکستان در ذیل کشورهای شرکت کننده در این حملات ذکر شده، تأکید کرد که پاکستان هیچ‌گونه مشارکتی در این عملیات نداشته است.

خبرگزاری فارس- یک منبع امنیتی یمنی در صنعا تاکید کرد که ارتش یمن و کمیته های مردمی و انقلابی این کشور وابسته به جنبش انصار الله هم اکنون کنترل 90 درصد استان عدن در جنوب یمن در دست دارند. محمد عبد السلام، سخنگوی رسمی جنبش انصار الله اعلام کرد که ارتش یمن و کمیته های مردمی و انقلابی این کشور جزیره العمال را آزاد و سلاح های سنگین و نیمه سنگین موجود در آن را ضبط کردند.

خبرگزاری فارس- سرلشکر خالد البرایمی، از فرماندهان ارتش یمندرصنعاتاکید کرد که جنبش انصار الله با همکاری کمیته های مردمی و انقلابی و همچنین ارتش این کشور کامیون های حامل سلاحی را ضبط کرد که از سوی عربستان برای گروه های تروریستی ارسال شده بود. این فرمانده ارتش یمن همچنین از کشف و ضبط مواد شیمیایی توسط این نیروها خبر داد که از آنها در تولید گاز سمی سارین استفاده می شود. وی افزود گفت: برخی از هواپیماهای وابسته به دستگاه اطلاعات ترکیه در قالب کمک های امدادی اقدام به وارد کردن سلاح به یمن می کنند.این منبع آگاه یمنی تاکید کرد که ارتش یمن این امر را پیگیری کرده و از صحت و درستی آن اطمینان حاصل کرده است تا به این ترتیب تناقضات موجود در اظهارات رئیس جمهوری ترکیه و دستگاه اطلاعات این کشور درباره هواپیماهای حامل سلاح بیش از پیش اشکار شود.

المیادین- جدیدترین آمار قربانیان 10 روز تجاوز عربستان سعودی به یمن را 860 کشته اعلام کرد. بر اساس این گزارش که از سوی یک سازمان بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر، منتشر شد، در میان کشته‌ها، 160 کودک و 32 زن به چشم می‌خورند.

خبرگزاری فارس- منابع آگاه یمنی روز شنبه اعلام کردند که سعودی‌ها از مدیریت گمرک گذرگاه مرزی الودیعه قرار گرفته بین استان حضرموت یمن و عربستان خواستند، هرچه سریع تر این گذرگاه را تخلیه کنند. سعودی‌ها گفته‌اند که قصد دارند، این گذرگاه را تصرف کنند. منابع مذکور از همکاری عربستان با گروه تروریستی القاعده جهت تسلط بر استان حضرموت خبر می‌دهند و در این خصوص تاکید می‌کنند که سعودی‌ها از القاعده در این استان حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل می‌آورند. این منابع تاکید می‌کنند که درخواست سعودی‌ها برای تخلیه گذرگاه الودیعه و تصرف آن با این هدف صورت می‌گیرد تا آن را براساس توافقی که القاعده داشته‌اند، به این گروه تسلیم کنند و برای اینکه این همکاری برملا نشود، مقرر شده این حمله به گونه‌ای جلوه داده شود که القاعده دست به آن زده است. اما این منابع یمنی هدف از تصرف گذرگاه مرزی الودیعه و تسلیم آن به القاعده را فراهم کردن زمینه امداد رسانی و ارسال کمک‌های مالی و نظامی و اعزام تروریست به یمن و مداوای زخمی‌های آنها در بیمارستان‌های عربستان می‌دانند، همانند نقشی که ترکیه در بحران سوریه ایفا می‌کند.

رویترز- روسیه اعلام کرد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس در یمن به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد. نماینده عربستان در سازمان ملل در واکنش به این خبر اعلام کرد که هیچ ضرورتی برای این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد.

الحیات- نیروهای گارد مرزی عربستان 96 روستای مرزی این کشور را تخلیه کرده‌اند. این اقدام به گفته گارد مرزی عربستان با اهداف پیشگیرانه صورت گرفته و به سود شهروندان عربستانی است و به دلایل امنیتی صورت گرفته است. به نظر می‌رسد این اقدام احتمال تلاش برای حمله زمینی به یمن را قوت می‌بخشد.

خبرگزاری فرانسه-روز یکشنبه به نقل از یک مشاور سعودی نوشت که نیروهای ویژه ارتش عربستان در عملیات نظامی داخل یمن شرکت دارند. این مشاور عربستانی که نامش منتشر نشده، گفته است که ارتش عربستان و نیروهای ویژه نیروی دریایی این کشور عملیات‌هایی را انجام داده‌اند، اما نگفته است که آیا این نیروها روی زمین هم عملیاتی داشته‌اند یا نه. نیروهای ویژه نیروی دریایی این کشور وظیفه هماهنگی و راهنمایی نیروهای وفادار به هادی علیه جنبش انصارالله و ارتش یمن را بر عهده دارند.

خبرگزاری فارس- نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع یمن با کارشکنی عربستان و اردن بدون دستیابی به نتیجه پایان یافت. براساس گزارش‌‌ها، در این نشست عربستان و اردن ضمن مخالفت با طرح ارائه شده توسط روسیه برای بررسی اوضاع در یمن، طرح جدیدی را ارائه کردند که در آن انصارالله را محکوم می کنند.

خبرگزاری فارس- منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند که امارات متحده عربی با عربستان درباره حذف علی عبدالله صالح و فرزندش احمد از تحولات یمن اختلاف نظر دارند. احمد پسر عبدالله صالح که تا قبل از حمله عربستان به یمن سفیر صنعا در ابوظبی بود مورد حمایت دولت امارات است ولی عربستان به شدت از این مسئله ناخرسند است و علاقه ندارد تا امارات خارج از قواعد مدنظر ریاض در یمن ایفای نقش کند.

روزنامه دیلی پاکستان- نیروی دریایی پاکستان و ترکیه برای حفاظت از سواحل یمن در دریای عرب، خلیج عدن و باب المندب که گذرگاه مهم به دریای سرخ محسوب می‌شود، با نیروهای دریایی عربستان همکاری خواهند کرد. یک ناو نیروی دریایی پاکستان اسلام‌آباد را به‌مقصد خلیج عدن ترک کرده است. نیروی دریایی عربستان سواحل عدن را تحت کنترل خود دارد و نیروهای الحوثی‌ نیز قادر به استفاده از این سواحل نیستند. علاوه بر این، ناوهای جنگی امارات متحده عربی و مصر نیز در حال وارد شدن به این منطقه هستند.

رای الیوم- منابع رسانه‌ای خبر داده‌اند که پس از اینکه سعودی‌ها با تردیدهایی جدی درباره بکارگیری نیروی زمینی خود برای مقابله با ارتش یمن مواجه شده‌اند و نگران شکست سنگین در نبرد با کمیته‌های مردمی هستند، اکنون درحال بررسی گزینه‌های دیگری برای مقابله با یمنی‌ها هستند. کارشناسان نظامی به مقامات ریاض توصیه کرده اند که از نیروهای ویژه برای مقابله با کمیته‌های مردمی استفاده کنند. کارشناسان توصیه کرده‌اند که برای اینکه ارتش سعودی تلفات بالایی ندهد از نیروهای ویژه در مناطقی محدود استفاده کند تا بتواند نیروهای انصارالله را وادار به عقب نشینی کند.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/آمریکا:

موسسه گالوپ- پس از اعلام بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 به دنبال مذاکرات هسته‌ای لوزان نشان می‌دهد که محبوبیت باراک اوباما 4 درصد افزایش یافته است. محبوبیت باراک اوباما به دنبال بیانیه مشترک اعلام شده در پایان مذاکرات هسته‌ای لوزان ۴ درصد افزایش یافته و از ۴۶ درصد در آخرین نظرسنجی‌ قبلی به ۵۰ درصد رسیده است.

فاکس نیوز- مایکل هایدن رئیس سابق سیا گفت که او از بیانیه مشترک منتشر شده توسط ایران و گروه 5+1، دلگرم شده است. رئیس سیا در دولت جرج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین گفت: این(محتوای بیانیه مشترک لوزان) بیشتر از آن چیزی است که من فکر می‌کردم ما درخواست خواهیم کرد. البته چیزهای زیادی وجود دارد که ما هنوز نمی‌دانیم.

خبرگزاری فارس- نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد، با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت، توقف بمباران‌ها از سوی ائتلاف سعودی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن خواستار شد.

المانیتور- آموس یادلین رئیس سابق اطلاعات ارتش این رژیم اظهار داشت دستاوردهای این تفاهم ناچیز نبوده و اسرائیل نباید با آن مخالفت کند. آموس یادلین که اکنون رئیس موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است، گفت: اگر ما آرزوی یک جهان ایده‌ال را داریم و رویای برآورده شدن همه خواست‌های اسرائیل را داریم، در نتیجه این توافق این خواسته‌ها را برآورده نکرده است. چراکه این تفاهم به ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای مشروعیت بخشیده و ایران را یکسال از تولید سلاح هسته‌ای دور نگه داشته است و روشن است که اسرائیل هیچ یک از این موارد را دوست ندارد.وی افزود: اما یک راه دیگری وجود دارد که با توجه به شرایط کنونی و گزینه‌های جایگزین، می‌توان به این تفاهم نگاه کرد. در این دیدگاه، با توجه به اینکه ایران 19 هزار سانتریفیوژ دارد، این تفاهم بسته نسبتا خوبی ارائه کرده است. تصور کنید اگر همان طور که بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر) و یووال اشتاینیتز (وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی) مایل بودند، مذاکرات متوقف می‌شد. اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، ایران می‌توانست برای شروع فعالیت‌های خود تصمیم‌گیری کند، جامعه بین‌المللی را نادیده بگیرد، از پاسخ به سئوالات درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود خودداری کند و پیش از اینکه کسی فرصت واکنش نشان دادن داشته باشد، به سرعت غنی‌سازی کند و بمب تولید کند. در نتیجه، با توجه به این دیدگاه، این توافق، بد نبوده است.بر خلاف ارزیابی‌های اسرائیل، ایرانی‌ها به همه مفاد توافقنامه موقت تا آخرین جزئیات عمل کردند. این چیزی است که باید در نظر گرفته شود. اگر ایرانی ها اصول توافقی که در لوزان ارائه شد را نیز به همین نحو اجرا کنند، در طول 15 سال آینده، ایرانی‌ها از ساخت بمب فاصله خواهند داشت و من فکر می‌کنم این دستاورد ناچیزی نیست.

فایننشال تایمز- نیکلاس برنز در مطلبی درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای این ایران است که بازنده بزرگ خواهد بود. مقام سابق آمریکایی با اذعان به شکست واشنگتن در رسیدن به خواسته‌هایش در دولت بوش نوشت: این (توافق در حال رایزنی کنونی) بسیار با آنچه در وزارت خارجه در ذهن و نظر بود، فاصله دارد جایی که من(در آن زمان) روی سیاست ایران در خاورمیانه کار کردم. برنز که در دولت سابق از همکاران نزدیک به کاندولیزا رایس بود، افزود: ما در آن زمان به اعمال محدودیتهای بسیار سختگیرانه‌تر روی برنامه هسته‌ای امید داشتیم اما تهران با پیشنهاد ما برای مذاکره در سال 2006 و 2007 مخالفت کردیم و به جای آن به گونه زیادی توانمندیهای هسته‌ای خود را افزایش داد در نتیجه همان(اقدامات) ایران اکنون بیش از پیش در زنجیره هسته‌ای است.توان و زیرساختهای هسته‌ای ایران بیش از گذشته است. برنز همچنین با رد آشتی و مصالحه آمریکا و ایران به دنبال توافق احتمالی هسته‌ای نوشت: حتی اگر توافق پابرجا باقی بماند، ما با چالش رو به افزایش گسترش قدرتگیری ایران در قلب جهان سنی روبرو هستیم. وی درباره قدرت ایران در عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین هشدار داد.

لس‌آنجلس تایمز- وقتی آمریکا و ایران به حرکت در مسیر توافق برای محدود کردن فناوری هسته‌ای تهران شروع کردند، خوشبینان اینطور گفتند که چنین توافقی، می‌تواند راه را برای آشتی مصالحه گسترده‌تر بین دو کشور هموار کند اما این موضوع حتی یک احتمال بعید و دور هم نیست. این روزنامه نوشت: در حالی که کلیات توافق (هسته‌ای) مورد موافقت قرار گرفته، آمریکا و ایران در بسیاری از درگیری‌ها و نزاع‌هاییی که جهان عرب را به هرج و مرج کشانده، یکدیگر را در طرف‌های مقابل هم می‌یابند. نه تنها این نامحتمل است که ایران به یک شریک مطیع و سر به راه تبدیل شود بلکه آمریکا در حال تشدید فشار و شتاب دادن به تعمیر و بازسازی ائتلاف‌های قدیمی خود با تند و تلخترین دشمنان ایران است: شامل رژیم‌های محافظه‌کار سنی از قبیل عربستان سعودی و مصر.

یاهو نیوز- شرکت‌های نفتی غربی که تا پیش از این به دلیل اعمال تحریم از سوی کشورهای غربی از حضور در صنعت نفت ایران منع شده بودند، در حال بررسی و آماده سازی خود برای ورود به این بخش از اقتصاد ایران هستند.آنچه شرکت‌های غربی را برای ورود به ایران ترغیب می کند، پتانسیل بالقوه ایران در زمینه بازگرداندن سطح تولید نفت خود به میزان تولید قبلی است.از سوی دیگر این شرکت ها می توانند در زمینه تعمیر و یا بازسازی برخی تأسیسات نفتی ایران که به دلیل تحریم ها با مشکل تأمین قطعات یدکی مواجه بودند، نیز فعالیت کنند.

سی ان ان- تام کاتن بانی نامه 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به ایران در زمینه توافق هسته‌ای گفت: من قصد دارم هرکاری را که در توان دارم برای جلوگیری از تبدیل این شرایط به یک توافق نهایی صورت دهم. کاتن ضمن اشاره به این مطلب که زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی در تفاهم هسته‌ای نامشخص است گفت جان کری وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد کرده است که تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای کاهش می‌یابد و این در حالی است که مقامات ایرانی گفته‌اند تحریم‌ها فوراً لغو می‌شود و به همین دلیل این توافق تا ماه ژوئن به نتیجه نمی‌رسد.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/عراق:

السومریه- نیروهای داوطلب مردمی مبارزه با داعش، شهر تکریت را به پلیس محلی تحویل دادند و از محمد الغبان وزیر کشور خواستند تا بر حفظ این شهر نظارت داشته باشد.

خبرگزاری فارس- به رغم آنکه ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق تاکید کرده کشورش برای رابطه با همه کشورها به استثنای رژیم صهیونیستی انعطاف دارد و بغداد عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را رد می‌کند اما رهبران کردستان عراق نظری مخالف با بغداد دارند. شبکه کردی روداو که به طور مستقیم از سوی نیچروان بارزانی نخست‌وزیر منطقه کردستان حمایت می‌شود و از اربیل پخش می‌شود، اقداماتی را انجام داده که به نوعی نقض حاکمیت عراق به شمار می‌رود.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/حزب الله:

العهد- محمد عفیف مسئول روابط رسانه‌ای حزب الله لبنان در واکنش به مواضع تهدید آمیز علی عواض عسیری سفیر عربستان در لبنان علیه دست اندرکاران روزنامه الاخبار گفت: این سخنان بی سابقه و غیر مسئولانه را محکوم می‌کنیم و آن را تهدیدی آشکار و مستقیم برای آن روزنامه و جان و سلامتی کارکنانش می‌دانیم.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/انگلیس:

اسپوتنیک- شاخه انگلیسی گروه پگیدا، گروه افراطی ضد اسلام در اروپا که خواستار حفظ غرب از اسلامی شدن است، اولین راهپیمایی خود را روز شنبه در لندن برگزار خواهد کرد.

اندیپندنت- نتایج تبلیغات انتخاباتی یک هفته پس از انحلال پارلمان انگلیس و آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی حاکی از آن است که حزب محافظه‌کار که همان حزب حاکم است، از دیگر احزاب سیاسی این کشور محبوبیت بیشتری داشته است. با وجود آن‌که حزب محافظه کار پیشتاز است اما این حزب هم‌چنان راه زیادی در پیش دارد تا دیوید کامرون رهبر این حزب و نخست وزیر کنونی انگلیس بار دیگر پیروز انتخابات باشد.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/فلسطین:

توئیتر- محمد البرادعی رئیس سابق آژانس بین‌الملل انرژی اتمی نوشت:‌نخست‌وزیر نتانیاهو در مذاکرات هسته‌ای ایران خواستار به رسمیت شناختن اسرائیل است آیا توافق همچنین باید اشغالگری را حلال شمرده و تضمین بدهد که هیچ کشور و دولت فلسطینی تشکیل نخواهد شد؟.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/اوکراین:

تلویزیون اوکراین- بنابر اعلام پترو پروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین، وزرای خارجه کشورهایی که در نشست نورماندی درباره آتش‌بس میان این کشور و روسیه رایزنی کرده بودند درباره ماموریت اعزام نیروهای حافظ صلح رایزنی خواهند کرد. وی گفت: من برای نخستین‌بار است که در این مورد صحبت می‌کنم؛ درباره اینکه نشستی برای گفت‌وگو درباره اعزام ناظران صلح به اوکراین توافق شده‌ است.

ساندی تلگراف- مسئولانی امنیتی اسرائیل اعلام کردند که ایران اخیرا دهها میلیون دلار برای بازسازی تونل‌های حماس که در جنگ اخیر غزه تخریب شد، به این جنبش کمک کرده است. بر اساس این گزارش، این اقدام حاکی از بهبود روابط ایران و حماس و ازسرگیری آن است. ایران علاوه بر کمک‌های مالی، مهمات مربوط به تولید موشک را نیز به دست حماس رسانده است تا با این موشک‌ها امکان حمله به شهرهای اسرائیلی را داشته باشد.

پایگاه خبری آی 24- محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز شنبه در سخنانی گفت که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با رژیم صهیونیستی دیدارهایی داشته و بر سر ایجاد یک دولت فلسطینی در نوار غزه با بخش‌هایی از منطقه سینا (در مصر) و در کنار تشکیلات خودگردان در کرانه باختری موافقت کرده‌اند. عباس در ادامه حماس را متهم کرد که مانع از آشتی فلسطینی و طرح سازش است تا بدین وسیله تسلط خود بر نوار غزه را حفظ کند.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/یونان:

اشپیگل- چهارشنبه یعنی یک روز پیش از اینکه مهلت صندوق بین‌الملل پول برای پرداخت بدهی‌های یونان به پایان برسد، الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان قصد دارد به روسیه برود. مارتین شولتس رئیس پارلمان اروپای به وی درباره تنش آفرینی در اروپا هشدار داد. شولتش درباره تلاش سیپراس برای ترساندن شرکای اروپایی خود هشدار داد و گفت: او با فهرستی از اصلاحات خود در جریان سفر به برلین تلاش کرد تا بار دیگر اعتمادآفرینی کند. اما این قابل قبول نیست که وی از روسیه درخواست کمک کند و (به این وسیله) سیاست اروپا در قبال روسیه را به بازی بگیرد.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/روسیه:

کورئو دل اورینکو- چن یورونگ محقق مؤسسه مطالعات بین‌المللی چین روز گذشته طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت روسیه در روند ساخت کانال عظیم نیکاراگوئه به گونه‌ای استراتژیک سود می‌برد. یورونگ در ادامه تصریح کرد که روسیه در این شرایط علاوه بر بهره‌وری در حوزه اقتصادی در زمینه‌های دیگری از جمله امنیت ملی و جغرافیای سیاسی نیز می‌تواند سود ببرد. در این راستا سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ماه گذشته اعلام کرده بوده که اگر مقامات نیکاراگوئه‌ای تمایل داشته باشند دولت روسیه آمادگی لازم برای برقراری امنیت در این منطقه را دارد.

اینترفکس- ایران و روسیه در زمینه‌های انرژی، صنعت، حمل و نقل و نظامی همکاری‌هایی دارند و این کشور تمایل دارد تا به سهم بیشتری از بازار ایران را از آن خود کند. از اینرو، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و تجارت روسیه گفته است، مسکو تمایل دارد تا به محض برداشته شدن تحریم‌های آمریکا به بازار ایران وارد شود و به این کشور خودرو، هواپیما و کشتی صادر کند.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/فرانسه:

فیگارو- دلیل بوبکر رئیس شورای فرهنگی مسلمانان فرانسه روز شنبه خواستار افزایش دوبرابری شمار مساجد این کشور طی دو سال آینده بمنظور رفع کمبود اماکن مذهبی برای میلیون‌ها مسلمان ساکن فرانسه شد. وی در اظهاراتی طی تجمع سالانه مسلمانان فرانسه اعلام کرد: ما هم‌اکنون حدود دو هزار و دویست مسجد در فرانسه داریم که امیدواریم شمار آنها تا دو سال آینده به دو برابر افزایش یابد چرا که مساجد کنونی برای 7 میلیون مسلمان ساکن فرانسه کافی نیست.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/ترکیه:

تی آر تی- تیراندازی به اتوبوس حامل بازیکنان تیم فوتبال ترابوزان اسپورت در شمال شرق ترکیه دستکم یک زخمی برجای گذاشت. هنوز رسانه‌ها جزئیاتی درباره این حمله و انگیزه احتمالی افراد مهاجم منتشر نکرده‌اند. ترکیه در روزهای اخیر شاهد وقوع چندین حمله مسلحانه بوده اند که مهمترین آنها ترور دادستان استانبول و حمله به مقر پلیس این شهر بوده است.

نشریه اتلانتیک- دو سوم مردم جهان به دین‌های اسلام و مسیحیت می‌گروند، نوشت: سال 2070 اسلام با رشد جمعیت مسلمانان به بزرگترین دین جهان بدل خواهد شد. براین اساس رشد جمعیت مسلمانان در جهان پس از 2050 دوبرابر دیگر ادیان خواهد بود و علاوه بر خاورمیانه در سراسر آسیا اکثریت را بدست خواهند آورد. در اروپا هم که همواره مسیحیان در اکثریت قرار داشته‌اند همچنان اکثریت می‌مانند ولی فاصله میان مسلمان و مسیحیان در این قاره کاهش می‌یابد و از اکثریت 70 درصدی به 60 درصد کاهش خواهد یافت. این گزارش تصریح می کند که تعداد افراد بی‌دین در چین، ژاپن، آمریکا و اروپا کاهش خواهد یافت که این برخلاف پیش‌بینی‌ها است.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/آلمان:

دی سایت آلمان- یک سخنگوی اتحادیه فدرال تجارت داخلی،خارجی و خدمات آلمان موسوم به (BGA) در برلین بر این عقیده است که ایران همچنین به شرکت های آلمانی به ویژه در زمینه های صنعت خودرو، مهندسی مکانیک و انرژِی یک پتانسیل بالایی را می دهد. با این حال برای اینکه بتوانیم از این پتانسیل ها به صورت کامل بهره برداری کنیم باید هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا کاهش تحریم ها را هر چه سریع تر در پیش گیرند. همچنین بر اساس ارزیابی گرت مولر وزیر توسعه آلمان در توافق لوزان فرصت‌هایی برای اقتصاد آلمان نهفته است. آلمان مناسبات اقتصادی به لحاظ سنتی خوبی با ایران دارد که می تواند به سرعت دوباره گسترش یابد. وزیر امور خارجه آلمان البته درباره خوشبینی بیش از حد به نتیجه مذاکرات لوزان هشدار داده و اظهار داشته است که هنوز خیلی زود است که در این باره شادی کنیم.

برداشت اشتباه آمریکا از توافق با ایران/اردوغان با رهبری دیدار میکند/عربستان در آستانه حمله زمینی به یمن/ علت نگرانی کشورهای عربی از توافق هسته ای/ توافق با ایران اوباما را در آمریکا محبوب کرد/سوریه:

المیادین- هیئت رسمی دولت سوریه عصر روز یکشنبه برای شرکت در نشست مشورتی سوری ــ سوری در مسکو وارد روسیه می‌شود. بر اساس این گزارش قرار است هیئت رسمی دولت سوریه روز چهارشنبه در مسکو با گروه معارضان دیدار کند. هیئت‌های دولت سوریه و مخالفان این کشور برای اولین بار با ابتکار عمل روسیه و به‌میزبانی این کشور از روز 6 تا 9 بهمن ماه گذشته در مسکو گرد هم آمدند و دو طرف راه‌حل‌هایی را ارائه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهدی از قم ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    مگه قرار نیست اونی که تحریم کرده تحریم ها را هم برداره؟؟؟خب برداشت اون مهم نیست؟؟؟
  • امید ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    اگر قرار باشه نتیجه این مذاکرات راپیروزی بدانیم آن را باید به دکتر احمدی نژادنسبت بدهیم نه حسن روحانی چون ایشان به مرگ گرفت تا قدرت های بزرگ به تب راضی شدند. 20درصد راغنی سازی کرد تا آن ها به 3درصد راضی شوند.
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    مشرق این روزنامه بین المللت ایده خوبی بود ادامه بده
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    عزیز ما هنوز روی 5 درصد تمرکزمان را از دست ندادیم ولی همان 3.67 درصد با همه سانتریفیوژهایمان یک ایده آل است...
  • داریوش ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    0 0
    اخبار رسانه ای معمولا جنبه های سیاسی دارد و معمولا سالم به خورد مردم نمی دهند و همین دلیل این تنوع خبریست.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس