یک خلبان مصری به دلیل عدم اطاعت از دستور فرماندهی ارتش مبنی بر بمباران یمن و مشارکت در عملیات توفان قاطع علیه مردم یمن، بازداشت شد.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز دوشنبه 94/1/10 به شرح زیر است:





شیعیان در راهند/یمن:

الشرق الاوسط- حمد بن علی العطیه وزیر دفاع قطر اعلام کرد که گزینه مداخله زمینی در یمن فعلا مطرح نیست. وی گفت: معتقدیم که فعلا حمایت هوایی از نیروهای مسلح قانونی در یمن برای تسلط بر اوضاع کافی است. وی تاکید کرد: در صورت تصمیمات سیاسی برای هر اقدام دیگری در یمن، نیروهای مسلح قطر به صورت کامل در خدمت آن خواهند بود.

خبرگزاری فارس- سردار سیدمحمد باقرزاده اظهار داشت: رژیم آل سعود هرگز قادر نخواهد بود یمن را در سیطره خود بگیرد، چرا که یمنی‌ها در طول تاریخ ثابت کرده‌اند، دلداده‌ی عصمت و طهارت (علیهم السلام)هستند و هیچ گاه تعالیم غیر را بر نمی‌تابند.

خبرگزاری فارس- بعد از تجاوز اخیر عربستان به خاک یمن به بهانه حمایت از مشروعیت رئیس جمهور مستعفی این کشور موج رسانه‌ای ضد ایرانی در رسانه‌های مصری قوت گرفته است. در همین راستا روزنامه الیوم السابع، که از حامیان سر سخت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور این کشور به شمار می‌رود در سر مقاله روز دوشنبه (امروز) با عنوان شیعیان در راه‌اند تلاش کرده ایران را به آنچه توطئه ایران علیه اعراب منطقه توصیف کرده متهم کند.

پایگاه عمران پرس- یک خلبان مصری به دلیل عدم اطاعت از دستور فرماندهی ارتش مبنی بر بمباران یمن و مشارکت در عملیات توفان قاطع به رهبری عربستان سعودی علیه مردم یمن، بازداشت شد. این خلبان در تشریح دلیل عدم مشارکتش در عملیات توفان قاطع که چند روزی است علیه یمن در حال انجام است گفت: من وارد ارتش شدم و در رشته خلبانی تحصیل کردم تا اسرائیل را بمباران کنم نه یمن.

پایگاه براقش یمن- یک منبع آگاه محلی اعلام کرد که درگیری میان تیپ 33 زرهی ارتش یمن و افراد مسلح وابسته به جنبش اعتراضی جنوب یمن و طرفداران عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن در یکی از مناطق راهبردی مشرف بر استان ضالع با پیروزی ارتش یمن به پایان رسید.

واشنگتن پست- عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا روز یکشنبه گفت ائتلاف کشورهای عربی احتمال استفاده از نیروی زمینی در یمن را منتفی نمی‌دانند. وی همچنین اینکه تحولات یمن جنگ نیابتی عربستان با ایران است را رد کرد. الجبیر گفت: این جنگی برای محافظت از مردم یمن و دفاع از دولت مشروع آن در برابر گروهی است که متحد حزب‌الله لبنان است و توسط آن حمایت می‌شود، اما من اسم آن را جنگ نیابتی نمی‌گذارم. سفیر عربستان گفت: ما با موارد زیادی از تجاوز‌های ایران علیه پادشاهی عربستان مواجه شده‌ایم اما حتی یک مورد از تجاوز عربستان به ایران وجود ندارد. ما به سوی ایرانی‌ها دست دوستی دراز کرده‌ایم اما طی 35 سال گذشته آنها دست رد به سینه ما زده‌اند.

خبرگزاری فارس- قبایل استان ذمار یمن به دعوت رهبر انصارلله از مردم یمن برای بسیج شدن در مواجه با نیروهای خارجی، برای مقابله با نیروهای ائتلاف عربستان اعلام آمادگی کردند. تعدای از قبایل استان ذمار یمن نیروهای خود را برای مقابله با حملات عربستان آماده کردند. تعدادی از نیروهای شرکت کننده در این تجمع با لباس احرام وارد منطقه شدند.

رویترز- احمد عسیری سخنگوی عملیات عاصفه الحزم در نشست خبری در ریاض اعلام کرد که حملات علیه یمن افزایش پیدا خواهد کرد و جای امنی در این کشور باقی نخواهد ماند. وی افزود: نیروهای ارتش عربستان اجازه نمی‌دهند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تسلیحات خود را به مناطق مرزی با عربستان انتقال دهند. وی با بیان اینکه اجازه داده نخواهد شد که نیروهای یمنی در نزدیک مرز خندق ایجاد کنند، مدعی شد که اگر لازم باشد نیروهای عربستان عملیات زمینی را علیه یمن آغاز خواهند کرد.

المیادین- ارتش عربستان ادوات و خودروهای زرهی خود را به مناطق جنوبی این کشور و در نزدیک مرز با یمن گسیل کرد.

خبرگزاری آلمان- استان عدن از بامداد روز یکشنبه شاهد شدیدترین درگیری‌ها بود. طبق گزارش یک منبع این استان جنوبی یمن امروز شاهد درگیری وابسته به عبد ربه منصور هادی‌ رئیس جمهور مستعفی یمن و نیروهای انصارالله بود.

خبرگزاری فارس- منابع بهداشتی در یمن گزارش دادند که در حملات امروز جنگنده‌های سعودی به شهرهای مختلف یمن دستکم 13 نفر کشته و 78 تن دیگر زخمی شدند. این درحالی است که روز گذشته نیز در حملات هوایی به مناطق مسکونی در الحدیده در غرب یمن دستکم 30 نفر جان خود را از دست دادند. خبرگزاری فرانسه آمار کشته‌های سه روز اول حملات به یمن را 58 نفر مخابره کرده بود.

المیادین- محمد البخیتی عضو شورای سیاسی انصارالله گفت: اگر تاکنون پس از 5 روز به حملات عربستان پاسخ ندادیم به دلیل این بوده که فرصت بدهیم تا این حملات متوقف شود و کشورهای عربی از اقدامات خود بازنگری کنند.البخیتی افزود: ما تاکنون جواب تجاوز را به طور جدی نداده‌ایم و به دشمنان یمن این فرصت را می دهیم که در تصمیمات خود بازنگری کنند.

رویترز- حملات عربستان سعودی به یمن می‌تواند برای سالیان پیش رو نقش ریاض را در منطقه و مقابله منطقه‌ای این کشور با ایران را ترسیم کند. حملات عربستان سعودی برای توقف کنترل حوثی‌ها به یمن می‌تواند برای سالیان پیش رو نقش ریاض را در منطقه و مقابله منطقه‌ای این کشور با ایران را ترسیم کند.

دیلی استار لبنان- محمد فتح‌علی سفیر ایران در بیرون پایتخت لبنان روز شنبه در سخنانی در زمینه رویدادهای یمن خواهان خاتمه تهاجم نظامی عربستان سعودی علیه یمن شد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تاکید کرد که تهران لشگرکشی گسترده عربستان سعودی علیه حووثی‌های یمن و مداخله نظامی در این کشور را نقض تمامیت ارضی و اتحاد مردم یمن می‌داند.

واشنگتن پست- در سال‌های 1960، مصر به باتلاق نبردی طولانی و پرهزینه در یمن وارد شد. جمال عبدالناصر رییس جمهور وقت مصر که قهرمان پان-عربیسم و یک اتوکرات سکولار بود، مداخله نظامی در یمن با پشتیبانی از کودتای جمهوری‌خواهان را با هدف از میان برداشتن نظام پادشاهی این کشور در سال 1962 برگزید. وی که به قدرت رسیدنش در یک دهه پیش از آن را به کودتای افسران و از میان برداشته شدن نظام کهنه پادشاهی مشروطه در مصر، مدیونبود، عزم کرد تا الگوی مصر را در یمن نیز پیاده کند. عربستان سعودی در مقابل این اقدام ایستاد و با تغذیه سلاح و پول به شبه‌نظامیان طرفدار سلطنت، حاکم یمن را بهتخت و تاجش بازگرداند. پس از جنگ در سال 1970، نظام جمهوری در یمن پایدار ماند ولی مصر بهای بسیار هنگفتی پرداخت: بیش از 10,000 سرباز مصری کشته شدند و بدهی بزرگی روی دست کشور ماند. این درگیری با عنوان ویتنام مصر لقب گرفت و از دلایلی بود که مصر در سال 1967، در جنگ شش روزه، از اسراییل شکست سنگینی را متحمل شد.

الاعلام الالکترونی- همزمان با ادامه عملیات توفان قاطع عربستان علیه یمن، شاهزادگان سعودی درباره این عملیات و تاثیرات و پیامدهای آن بر آینده نظام عربستان سعودی دچار اختلاف و تردید شده‌اند و حتی برخی از آنان درباره موفق بودن نتیجه جنگ تردید کرده‌اند. ائتلاف جوانان الجزیره اعلام کرد: برخی از شاهزادگان در ساعات اولیه این عملیات علیه یمن، مخالفت خود را اعلام کرده‌اند و از جمله اینها، مقرن بن عبدالعزیز ولی‌عهد سعودی و متعب بن عبدالله پسر ملک عبدالله و رئیس گارد ملی هستند که مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

رویترز- خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان اعلام کرده است: هیئت بلندپایه دفاعی پاکستان امروز اسلام‌آباد را به مقصد ریاض ترک خواهد کرد. به گفته وزیر دفاع پاکستان هدف از سفر این هیئت دفاعی مذاکره با مقامات سعودی و سنجش ابعاد پیوستن پاکستان به عملیات نظامی عربستان علیه یمن است

المسیره- تجمع اعتراضی مقابل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در اعتراض به تجاوز عربستان سعودی به یمن صورت گرفت.

شبکه المسیره- نیروهای ارتش یمن با حمایت کمیت‌های مردمی که در حال پیشروی از سمت لحج و ابین به سمت شهر عدن هستند، عرصه را بر تروریست‌های القاعده و شبه نظامیان وابسته به عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن تنگ تر کردند.

الاتحاد پرس- منابع آگاه در ریاض اعلام کردند که سلطان قابوس پادشاه عمان در نامه‌ای که عصر دیروز تسلیم ملک بن سلمان پادشاه سعودی شده است، به وی توصیه کرده است جنگ علیه یمن را متوقف کند؛ چرا که این جنگ دامی آمریکایی است که تمام منطقه را هدف قرار داده است. طبق گفته این منابع عربستانی، پیش از این نیز ولید بن طلال شاهزاده میلیاردر سعودی در محکومیت تجاوز نظامی به یمن، به خاندان آل‌سعود تأکید کرده است که چراغ سبز آمریکا برای حمله به یمن (دامی) خطرناک است که هدف از آن تضعیف عربستان و تجزیه آن است. شاهزاده ولید بن طلال تأکید کرده است دامی آمریکایی که در حال حاضر برای عربستان در یمن پهن شده، شبیه به دامی است که قبلا برای صدام حسین (دیکتاتور معدوم عراق) پهن شده بود و به وی برای حمله به کویت چراغ سبز نشان دادند.

اسکای نیوز- منابعی در اتحادیه عرب در شرم‌الشیخ مصر اعلام کردند کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با ارسال پیامی شدید اللحن به بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، از جمال بن‌عمر فرستاده ویژه وی به یمن به‌شدت انتقاد کردند. کشورهای عضو این شورا از بان کی‌مون خواسته‌اند پیش از برگزاری هرگونه گفت‌وگو درخصوص یمن، اقدام به تغییر جمال بن‌عمر کند.

الشرق الاوسط- وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد به ناوگان نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش چین دستوارتی داده است که با عزیمت به بندر عدن در یمن، عملیات تخلیه اتباع چینی از این کشور را آغاز کند.

صد البلد- ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق درخصوص شایعه‌های مربوط به مداخله دولت ایران در یمن، تأکید کرد این ادعا تنها نگرانی‌هایی هستند که عاری از صحت و بی‌اساس است. وی افزود عراق در خصوص تصمیمات اتحادیه عرب به جز مداخله نظامی، هیچ ملاحظاتی مطرح نمی‌کند.

اسکای نیوز- عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در واشنگتن اعلام کرد عملیات هوایی موسوم به طوفان قاطع پس از چندین ماه رایزنی‌ با طرف آمریکایی آغاز شد. الجبیر گفت: هدف از این تجاوز نظامی حمایت از ملت یمن و نیز حمایت از مشروعیت در یمن است.

این سفیر سعودی خاطرنشان کرد رایزنی‌ها با طرف آمریکایی ادامه دارد و احتمال استفاده از نیروی نظامی در یمن نیز وجود دارد ولی این رایزنی‌ها طی هفته‌های اخیر با بحرانی شدن اوضاع، شدت یافته است.

خبرگزاری تسنیم- انصارالله یمن با انتقال گفت‌وگوها به مراکش مخالفت کرده و نماینده سازمان ملل در امور یمن اعلام کرد که مکان جدید مذاکرات به زودی اعلام خواهد شد.

نیوز پاکستان- اعزاز احمد چوهدری قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان شایعات اعزام نیرو از سوی دولت اسلام‌آباد برای پیوستن به ائتلاف عربستان علیه نیروهای انصارالله در یمن را تکذیب کرد. چوهدری گفت: گزارش‌ها در مورد اعزام نیروهای پاکستانی برای پیوستن به ائتلاف عربستان و متحدانش علیه یمن کاملاً بی‌پایه و اساس می‌باشد.

المنار- ارتش یمن و کمیته‌های انقلابی پس از فرار عناصر القاعده وارد ساحل عدن ابین شده و در تعقیب بقایای تکفیری‌های القاعده و شبه نظامیان وابسته به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی فراری در شهر زنجبار واقع در استان ساحلی ابین در دریای عرب هستند.

شیعیان در راهند/ایران:

مشرق- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ادعاهای مطروحه درباره جزایر 3 گانه ایرانی در 26 امین نشست اتحادیه عرب در شرم الشیخ گفت: تکرار مداخله جویانه در قبال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی، هیچگونه تاثیری بر واقعیت‌های موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت.

العالم- منابع آگاه پس از پایان نشست یک ساعته وزرای خارجه 5+1 با ایران از لوزان گزارش دادند که فرانسه به دنبال بازه زمانی 15 ساله برای اعتماد سازی در برنامه هسته‌ای ایران است.

رویترز- کاخ کرملین تاکید کرد که نشانه‌های خوبی از مذاکرات هسته‌ای به بیرون آمده است.

المیادین- غربی‌ها امروز در لوزان پیشنهاد کردند که تحریم‌ها از ایران طی 4 تا 6 سال آینده رفع شود. منابع آگاه همچنین از انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد چین درباره مکانیسم رفع تحریم‌ها از ایران خبر داد.

روزنامه دیلی‌صباح- رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که تغییری در برنامه سفر آتی وی به پایتخت ایران داده نشده اما ترکیه در حال ملاحظه تحولات است.

ریانووستی- جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت که وی مطمئن نیست که بتوان در این مرحله با ایران درباره برنامه هسته‌ای به توافق رسید.

وال‌استریت‌ژورنال- مقامات کاخ سفید در محافل خصوصی تمایل خود را با پذیرش طرحی که به کنگره تا اندازه‌ای اجازه نظارت بر توافق احتمالی هسته‌ای با ایران می‌دهد را اعلام کرده‌اند.

هفته‌نامه نیو یوروپ- آزاد شدن واردات گاز از ایران به تبع توافق هسته‌ای، هدیه‌ای برای اتحادیه اروپایی است که به دنبال متنوع‌سازی منابع گازی خود است. اتحادیه اروپا نمی‌تواند گاز روسیه را با منابع آذربایجان یا آسیای میانه، به طور قابل قبول جایگزین کند. اما می‌تواند نهایتا این گاز را از ایران دریافت کند. عربستان سعودی و شرکای خلیجی این کشور چنین جبرانی ندارند و از ظهور مجدد ایران هراسان هستند.

وال استریت ژورنال- مقامات اروپایی و روسیه‌ای روز یکشنبه خبر دادند مذاکره‌کنندگان آمریکا و اروپا در تلاش برای جلب حمایت روسیه از سازوکاری هستند که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را در صورت عدم پایبندی این کشور به توافقنامه احتمالی، جلب کنند. این موضوع که در روزهای گذشته بین طرفین مورد بحث بوده فرایند مشخص کردن چارچوب‌های سیاسی توافق نهایی تا ضرب‌الاجل روز سه‌شنبه را پیچیده‌تر کرده است. دیپلمات‌های مدعی شده‌اند نگرانی‌های روس‌ها از احتمال تضعیف حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل باعث شده انعطاف‌پذیری گروه شش کشور برای حل یکی از اختلاف‌های اصلی با ایران، یعنی ساز و کارهای تعلیق تحریم‌های شورای امنیت کاهش پیدا کند.

خبرگزاری فارس- عراقچی درباره موضع فرانسه در مذاکرات گفت:‌ ما با مجموعه 1+5 مذاکره می‌کنیم. مواضع تک تک این کشورها البته مهم است ولی علاقه‌مند هستیم با یک صدای واحد مذاکره کنند.اگر مواضع انگلیس، آلمان و بقیه کشورهای 1+5 با هم منافاتی دارد به عهده آنهاست که این مواضع را یکسان کنند و از موضع یکسان صحبت کنند. برای ما موضع 1+5 مهم است نه موضع تک تک کشورها.

جروزالم پست- جان کری در ملاقات دوجانبه با لاوروف، به گفت‌وگوی وی با خبرنگاران واکنش نشان داده و گفته که برای خوش‌بین بودن به اندازه کافی حقوق نمی‌گیری.

خبرگزاری فارس- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که برای پیوستن که دیگر همتایان خود در 1+5 به لوزان آمده در پاسخ به سوالی مبنی بر خوش‌بین بودن به دورنمای توافق گفته که حقوق نمی‌گیرم که خوش‌بین باشم.

کانال یک اسرائیل- آمریکا مشتاق به امضای توافق با ایران است و در نظر دارد تحریم‌ها را لغو کند.

رویترز- جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید می گوید وقت آن است که ایرانیان با تعهدی جدی، پیامی روشن به دنیا مخابره کنند. وی به زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای هم اشاره کرد و گفت: اگر ایرانیان بتوانند این تعهدات را به جامعه جهانی بدهند، تا پایان مارس خواهند توانست به توافق برسند.

ان بی سی نیوز- عادل الجبیر سفیر عربستان در واشنگتن گفته که توافق میان ایران و 1+5 باید محکم باشد و توان تهران برای ساخت سلاح هسته ای را از بین ببرد. این دیپلمات سعودی دو روز پیش در موضع‌گیری جنجال‌برانگیزی گفته بود که در صورت توافق میان ایران و 1+5، عربستان احتمال ساختن بمب هسته‌ای را در واکنش به این توافق رد نخواهد کرد

سی ان ان- جان بینر رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که در صورت شکست اوباما در انعقاد توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های جدید علیه این کشور در کنگره تصویب خواهد شد. وی گفت: تحریم‌ها خواهد آمد؛ تحریم‌ها خیلی خیلی زود بازخواهند گشت. وی افزود: با صراحت بگویم، برای رسیدن به یک توافق واقعی، باید تحریم‌ها را به قوت خود باقی نگاه می‌داشتیم.

آسوشیتدپرس- مقامات آگاه اعلام کرده اند که ایرانیان شاید محدودیت غنی‌سازی را بپذیرند ولی بر سر مدت زمان محدودیت‌های تحقیق و توسعه مقاومت می‌کنند.

زد دی اف آلمان- فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان گفت: لازم است تا ایران انعطاف بیشتری در مذاکرات از خود نشان دهد. وی افزود: تحریم‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای به فوریت و یکجا قابل رفع شدن نیستند.

پایگاه مشرق- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعتراض رسمی ایران به ترکیه اظهار داشت: در پی اظهارات رئیس جمهور ترکیه کاردار این کشور در غیاب سفیر به وزارت امور خارجه دعوت و معاون آسیا و اقیانوسیه این وزارت مراتب اعتراض و تاسف جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات اردوغان و غیر متعارف و نامناسب بودن آن را به کاردار ترکیه (باریش سایگن) اعلام کرده و خواستار پاسخ روشن و قانع کننده در این خصوص هستیم.

رویترز- مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 حاضر شده‌اند برای شکست بن بست موجود در مذاکرات، از برخی مواضع خود کوتاه بیایند مقامات متعددی گفته‌اند که ایران برای ارسال حجم اعظم اوراینوم غنی‌شده خود به روسیه و ادامه کار کم‌تر از 6 هزار سانتریفیوژ ابراز تمایل کرده است . غربی‌ها هم در عوض در حال بررسی ارائه مجوز ادامه کار سایت فردو برای برآورده شدن نیازهای پزشکی ایران هستند؛ این عملکرد، محدود و تحت نظارت دقیق خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه- یک دیپلمات غربی تاکید کرد که همچنان سه موضوع عمده مذاکرات هسته‌ای مانع ایجاد کرده است. این دیپلمات ناشناس غربی تاکید کرد که همچنان مسائلی چون مدت توافق هسته‌ای، برداشتن تحریم‌های سازمان ملل و مکانیسم بازگرداندن سریع تحریم‌ها در مذاکرات مانع ایجاد کرده است.

خبرگزاری فارس- یک مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس که حاوی نکات غیر دقیقی از جمله در مورد انتقال اورانیوم از ایران به روسیه است را رد کرد. این مذاکره کننده افزود:انتشار چنین اخباری از سوی برخی از رسانه‌های غربی در راستای فضاسازی‌هایی در جهت اخلال در روند مذاکرات صورت می‌گیرد که البته اقدامی بیهوده و غیرحرفه‌ای است.

رویترز- شرکت بریتیش پترولیوم روز جمعه اعلام کرد میزان اتکای اتحادیه اروپا به واردات گاز احتمالا طی دو دهه آینده از نصف به سه چهارم افزایش می‌یابد. این شرکت همچنین اعلام کرده است که احتمالا روسیه در این مدت سهم 30درصدی خود در تأمین گاز اتحادیه اروپا را حفظ می‌کند. اسپنسر دیل اقتصاددان ارشد بریتیش پترولیوم می‌گوید کاهش خروجی میادین گازی اروپا را می‌توان از طریق واردات از ایران و عراق و همچنین افزایش شدید گاز مایع طبیعی جبران کرد و از این طریف منابع گازی را نیز متنوع‌ کرد، با این حال سهم روسیه همچنان در سطح 30درصد باقی خواهد ماند.

آسوشیتدپرس- یک مقام آگاه به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مدعی است آمریکا و روسیه در این رایزنی‌ها درباره برخی موارد مربوط به تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران و رفع آنها اختلاف دارند. این منبع آگاه با بیان اصرار آمریکا بر بازگشت فوری هر گونه تحریم رفع‌شده شورای امنیت در صورت تخطی تهران از تعهداتش در توافقنامه احتمالی هسته‌ای از مخالفت مسکو با مواضع واشنگتن در این باره خبر داده است.

خبرگزاری فارس- العربیه در یادداشتی خواستار جدا کردن اهواز (خوزستان) از ایران شد. در این یادداشت نویسنده همچنین خواهان خداحافظی ایران با منابع خدادادی نفت و گاز این منطقه شده است.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنحزب‌الله:

آناتولی- دیوید سلامه فرمانده پایگاه نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در حیفا واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: عقیده حاکم در نزد ما این است که حزب‌الله موشک‌های پیشرفته زمین به دریا از نوع یاخونت که ساخت کشور روسیه است، در اختیار دارد. سلامه خاطرنشان کرد موشک‌های زمین به دریا که در دسترس سوریه و حزب‌الله قرار گرفته، طی سال‌های اخیر از لحاظ تعداد و کارآمدی افزایش یافته است و این امر نه تنها تهدیدی علیه ناوگان دریایی اسرائیل محسوب میشود بلکه سکوهای گازی اسرائیل (در دریای مدیترانه) را نیز تهدید می‌کند. وی فاش کرد که نیروی دریایی اسرائیل به زودی نصب سیستم ویژه شناسایی غواصان در امتداد سواحل شمالی را نیز آغاز خواهد کرد.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنروسیه:

الاخبار- میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه در حاشیه نشست پایانی اتحادیه عرب در شرم الشیخ پس از انتقال پیام ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور به اتحادیه، از تلاشهای دولت متبوعش برای حل بحران‌های منطقه از جمله لبنان، خبر داد و تصریح کرد مسکو ی منتظر سفر قریب‌الوقوع شخصیت‌های لبنانی به مسکو است.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنعربستان:

پایگاه خبری وئام- سخنگوی رسانه‌ای پلیس ریاض اعلام کرد که شب گذشته خودروهای گشت نیروهای امنیتی عربستانی مورد هدف حمله مسلحانه افراد ناشناس قرار گرفتند.

الیوم السابع- سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در پایان نشست اتحادیه عرب که در شرم الشیخ مصر برگزار شد روسیه را بخشی از رنج مردم سوریه دانست. وی گفت: دولت روسیه همچنان دمشق را تسلیح می‌کند در حالی که دولت سوریه مشروعیت خود را از دست داده است. سعود الفیصل در سخنرانی خود با اشاره به پیام ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که گفته بود خاورمیانه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند گفت: روسیه در حالی از مشکلات خاورمیانه سخن می‌گوید گویی این کشور مسئولیتی در ایجاد این مشکلات ندارد.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنانگلیس:

توئیتر- دیوید کامرون نخست وزیر کنونی انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار امروز (دوشنبه) از مقر نخست وزیری در دانینگ استریت با سفری کوتاه به کاخ باکینگهام و مقر ملکه انگلیس می‌رود تا رسما درخواست انحلال پارلمان این کشور را ارائه و تاریخ برگزاری انتخابات عمومی را رسما اعلام کنند.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنآمریکا:

جروزلم پست- وزیر خارجه سابق باراک اوباما و از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 2016 در نشست گروه‌های یهودی آمریکایی خواستار بازگشت روابط ویژه واشنگتن و تل‌آویو به سطح قبلی شد. هیلاری کلینتون در نشست کنفرانس روسای سازمانهای یهودی در آمریکا گفت: ما باید با هم کار کرده تا روابط ویژه آمریکا-اسرائیل به وضعیت سازنده بازگردد.

وبگاه تحلیلی وترن نیوز- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ماه گذشته اسنادی را افشا کرد که بر اساس آن اسرار فوق محرمانه برنامه‌های هسته‌ای اسرائیل رونمایی شده و به نوعی آمریکا سکوت خود را در این زمینه شکسته است. این فعل و انفعال از سوی جریان‌های رسانه‌ای مورد توجه قرار نگرفته است. در اسناد 386 صفحه‌ای پنتاگون تحت عنوان ارزیابی فن‌آوری حساس در اسرائیل به توصیف چگونگی پیشرفت رژیم اسرائیل در زمینه فن‌آوری نظامی هسته‌ای و بهبود توسعه زیر ساخت‌های هسته‌ای و تحقیقی در دهه 70 و 80 میلادی پرداخته شده است.

جروزالم پست- بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی این رژیم روز یکشنبه با هیئتی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا در سرزمین‌های اشغالی دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنسوریه:

سی بی سی- بشار اسد درباره اینکه آیا سوریه نفعی از حملات ائتلاف آمریکایی به داعش برده گفت: گهگاه شما شاید نفعی در یک محل ببرید اما در کل باید گفت که از زمان آغاز حملات(ائتلاف) فعالیت داعش گسترش یافته است.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنفرانسه:

دویچه وله- حزب محافظه‌کار (UMP) فرانسه با گرایش های راست‌گرایانه در دومین دور انتخابات محلی فرانسه موفق شد بیشترین میزان آرا را به دست آورد و سوسیالیست‌های حاکم متحمل شکست سنگینی شدند. همچنین ملی گرایان پیشرو هم نتیجه‌‌ای بسیار بدتر از آنچه پیش‌بینی شده بود به دست آورند.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنعراق:

المیادین- هادی العامری فرماندهی سپاه بدر عراق که بر عملیات‌های نیروهای داوطلب مبارزه با داعش (الحشد الشعبی) در تکریت نظارت دارد، به دولت عراق هشدار داد و به حیدرالعبادی نخست‌وزیر اعلام کرد که نیروهایش تا زمانی که دخالت جنگنده‌های آمریکایی در نبرد تکریت متوقف نشود، حتی یک تیر در این عملیات شلیک نخواهند کرد.

خبرگزاری فارس- یک نماینده پارلمانی عراق امروز از سفر بان‌کی مون به بغداد خبر داده و اعلام کرده بود که وی در پارلمان عراق با سلیم الجبوری رئیس پارلمان و روسای فراکسیون‌های پارلمانی درباره جدیدترین تحولات داخلی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهد کرد.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمنفلسطین:

فلسطین الیوم- گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح امروز همزمان به روز زمین در فلسطین (30 مارس) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فقط با پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی، منطقه به ثبات و آرامش خواهد رسید.

فلسطین الیوم- دو جنبش جهاد اسلامی و مقاومت اسلامی فلسطین حماس در یک دیدار سیاسی مشترک اعلام کردند که طرح سازش در خلال 20 سال شکست خود را ثابت کرده و به پایان غم‌انگیز خود نزدیک شده است. این دو جنبش تاکید کردند که مقاومت فلسطین متحد است و با تمام قوا برای آزای فلسطین تلاش خواهد کرد. دو جنبش حماس و جهاد اسلامی در ادامه بر هماهنگی میان خود از نظر سیاسی، امنیتی و نظامی تاکید کردند. محمد الهندی عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین درسخنانی گفت: منطقه عربی امروز بسیار متشنج شده است و هیچ کسی سراغ ما را نمی‌گیرد به همین دلیل باید از مقاومت محافظ کنیم؛ مقاومتی که حماس و جهاد اسلامی در مرکز آن است.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمناوکراین:

روزنامه اشتاندارد اتریش- جرج سورس میلیاردر معروف و صاحب بنیاد سورس اعلام آمادگی کرد که در صورتی که کشورهای غربی در سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی همراهی کنند، 1 میلیارد دلار در اوکراین سرمایه‌گزاری خواهد کرد .گفت که غرب می‌تواند با تشویق هر چه بیشتر در سرمایه‌گذاران به اوکراین کمک کند.این اقدام می‌تواند سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا با نرخ سود کم و در حد صفر باشد. وی گفت: بخش خصوصی نیازمند رهبری قدرتمند سیاسی است.

شیعیان در راهند/خلبان مصری: می خواهم به اسرائیل حمله کنم نه یمن/سفیرعربستان:درحال جنگ با ایران نیستیم/چرا انصارالله جواب عربستان را نمی دهد/اختلاف میان شاهزاده ها در حمله به یمناتحادیه عرب:

مصری الیوم- در بیانیه اختتامیه نشست اتحادیه عرب سران این اتحادیه اعلام کردند که نیروی نظامی مشترک عربی تأسیس خواهند کرد. بر اساس این تصمیم قرار است نیروی نظامی مشترک عربی با اقداماتی که تهدیدی علیه امنت ملی اعراب به شمار می‌رود و تهدید‌های تروریستی وارد عمل شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی از قم ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    جنگ نیابتی بین ایران و عربستان؟؟؟؟چه مزخرفاتی.یه زمانی ایران تازه انقلاب کرده بود و نمیتونست حتی سیم خار دار تولید کند و نیروهای نظامی سازمان یافته نداشت و تجربه جنگ هم نداشت کشورهای عربی جمع شدند و با کمک غرب و شرق یه دیوانه ای یه اسم صدام را به جنگ واداشتند و در اون موقع هیچ غلطی نتونستند بکنند الان که دیگه در مخیله شان هم در این حد و اندازه نیستند.در ضمن پراکسی وار یا جنگ نیابتی زمانی است که دو طرف به طور مستقیم در جنگ در گیر نباشند ولی الان عربستان تمام عیار درگیر است این اگر پراکسی وار هم باشد بین ایران و غرب است مثل جنگ 33روزه حرب الله و اسرائیل
  • جوادوج ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    ماجرای،خلبانه،دروغه،قبلا،توصحرای،سینا،کشته،شده،منبع،خبرگزاری،ابنا
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    ما فشل هستیم...
  • پسر ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    فلسطین و به اصطلاح گروه مقاومتش یه چندده سال نباید بریم سراغشون تا ببینینم قهرمانانشون یا اعراب کاری برایشون میکنن البته اونا آدم بشو نیستن
  • خلیج پارس ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    عجب.بالاخره یه عرب باغیرت در مصر پیدا شد؟
  • ناشناس سپاه قدسی ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    نمیتونید در حال جنگ با ایران باشید... وگر نه که به پنج روز نمیکشیدید
  • ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    رزمایش نظامی رژیم سعودی و پاکستان در مرز یمن
  • فدایی ولایت ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱
    0 0
    من نمی دانم چرا انصارا... یمن چاه های نفت کشورهای عربی را به آتش نمی کشد مگر این کشورهای عربی چی هستند که اظهار وجود می کنند.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    0 0
    انصارا... نه حوثی ها که صحبتی هم از آنه نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس