سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه تأکید کرد تحریم‌ها علیه ایران باید همزمان با امضای توافقنامه درباره برنامه هسته‌ای این کشور لغو شوند.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز شنبه 94/1/22 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

بسیار روشن است کاهش تحریم‌ها، مرحله‌ای خواهد بود

رویترز- بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما اعلام کرد هفته آینده جان کری وزیر خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی این کشور گزارشی را درباره چارچوب توافق هسته‌ای با ایران در اختیار کنگره قرار خواهند. وی همچنین در واکنش به سخنرانی رهبر معظم ایران و رئیس جمهوری کشورمان مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها در روز اول اجرای توافق گفت: این بسیار روشن و قابل درک است که کاهش تحریم‌ها مرحله‌ای خواهد بود.

دیدار وزیر خارجه ایران از پاکستان منجر به حل بحران یمن خواهد شد

روزنامه دیلی پاکستان- دیدار محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از پاکستان برای بحث و گفت‌وگو بر سر مسائل منطقه‌ای منجر به حل بحران یمن می‌شود. ظریف علاوه بر دیدار با سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی و امور بین الملل نخست وزیر پاکستان، با نواز شریف و ژنرال راحیل شریف رئیس ستاد ارتش این کشور نیز دیدار کرد که نتایج خوبی را به همراه داشته است. این درحالی است که در روابط دیپلماتیک، وزاری امور خارجه با روسای ارتش کشورها دیدار نمی‌کنند، اما رئیس ستاد ارتش پاکستان به دلیل وخامت اوضاع منطقه از جمله بحران یمن، با وزیر امور خارجه ایران نیز دیدار کرد.

روسیه: تحریم‌ها علیه ایران باید همزمان با امضای توافقنامه لغو شوند

اسپوتنیک- سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه تأکید کرد تحریم‌ها علیه ایران باید همزمان با امضای توافقنامه درباره برنامه هسته‌ای این کشور لغو شوند. وی گفت: ما بر موضع خود تأکید می‌کنیم که تحریم‌های مربوط به قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران باید همزمان با امضای توافقنامه هسته‌ای لغو شوند. وی به رغم این گفت این موضوع به معنای لغو فوری همه تحریم‌ها نیست و باید درباره این موضوع که کدام تحریم‌ها و به ترتیبی باید متوقف شوند، مذاکره شود.

آمریکا خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران است

سی‌ان‌ان- اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر مقامات ایران که دسترسی به تأسیسات نظامی ایران را رد کرده‌اند، گفت هر گونه توافق با ایران نمی‌تواند بر مبنای اعتماد باشد. کارتر در پاسخ به این سؤال که آیا واشنگتن خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران نیز هست اینطور پاسخ داد: بستگی دارد منظور شما از تأسیسات نظامی چه باشد، ولی مطمئناً بله.

استقبال هند از پیشنهاد ایران برای تشکیل منطقه آزاد تجاری مشترک

زی نیوز- وزیر بازرگانی هند اعلام کرد در سفر اخیر خود به تهران مقامات ایرانی پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد تجاری با این کشور را ارائه داده‌اند که همین امر می تواند راه دستیابی هند به بازارهای اروپایی و آفریقایی را هموارتر سازد. وزیر بازرگانی هند افزود: هند نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و پس از تأیید دولت، زمینه های اجرای این پیشنهاد فراهم خواهد شد.

پناهجویان غیرقانونی ایرانی در استرالیا باید به کشورشان بازگردند

پایگاه استرالیایی ای‌بی‌سی نت- جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا در سفر هفته آینده به تهران برای بازگرداندن صدها ایرانی ناکام در گرفتن پناهندگی رایزنی خواهد کرد. در این گزاش ادعا شده که ایران با بازگرداندن اجباری شهروندانش که در استرالیا نتوانستند پناهنده شوند، همکاری نکرده است. تونی ابوت نخست‌وزیر استرالیا در همین ارتباط گفته ایرانی‌هایی که نتوانستند وضعیت پناهندگی دست یابند باید به کشور خود بازگردانده شوند. وی تصریح کرد: ما با دولت ایران درباره بازگرداندن این افراد که شهروندان ایرانی هستند صحبت خواهیم کرد. پیش‌تر، رسانه‌ها از وضعیت ناگوار پناهندگان ایرانی‌هایی که از راه‌های غیرقانونی و با خطرات زیاد برای رسیدن به به استرالیا تلاش می‌کنند، خبر دادند. مقامات استرالیا با نگهداشتن این افراد در مرکز بازداشت پناهندگان، شروع به بررسی پرونده درخواست پناهندگی آنان می‌کنند. مراکزی که شرایط اقامت بسیار بدی دارند. جزایر مانوس و نائورو در پاپوا گینه نو از مراکزی است که استرالیا در خارج از خاک این کشور به این منظور تدارک دیده است.

ظریف و کری از قبل درباره انتشار فکت‌شیت آمریکایی رایزنی کرده بودند

المانیتور- یک رسانه آمریکایی از قول مقامات این کشور مدعی شده وزرای خارجه ایران و آمریکا قبل از انتشار فکت‌شیت طرف آمریکایی درباره آن رایزنی کرده بودند. مقامات آمریکایی ضمن اذعان به اینکه ایرانی‌ها از تصمیم طرف آمریکایی برای انتشار فکت‌شیت راضی نیستند، گفته‌اند محمد جواد ظریف و جان کری، وزیر خارجه آمریکا از قبل در این باره رایزنی کرده بودند. تأکید مقامات آمریکایی این است که راه دیگری برای ایجاد فضای سیاسی لازم برای رسیدن به توافق هسته‌ای وجود نداشته است. ایلان گلدنبرگ، یکی از مقام‌های سابقه وزارت خارجه دولت اوباما مدعی است ایرانی‌ها نمی‌خواسته‌اند چیزی مکتوب شود در حالی که طرف آمریکایی اصرار داشته که این امکان‌پذیر نیست.

قرارداد 8 میلیارد دلاری ژاپن با کشتی‌داران برای بیمه واردات نفت از ایران

پایگاه اطلاعاتی تانکر اپراتور- آکیهیرو اوهتا وزیر زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری ژاپن روز چهارشنبه با یک کشتی‌دار اهل این کشور قراردادی 8 میلیارد دلاری امضاء‌ کرده تا اعتبار لازم برای بیمه کشتی‌های حامل نفت وارداتی از ایران تأمین شود. بیمه‌نامه یکی از مدارک لازم برای ناوبری در آب‌های بین‌المللی است؛ چند سالی است که غربی‌ها به بهانه برنامه هسته‌ای ایران، از بیمه نفت‌کش‌های ایرانی خودداری می‌کنند و مشکلات عدیده‌ای را برای صادرات نفت ایران ایجاد کرده‌اند.

کاخ سفید: اگر تحریم‌ها مرحله‌ای رفع نشود، توافقی وجود نخواهد داشت

هاآرتص- بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا بار دیگر با تأکید بر رفع مرحله‌ای تحریم‌ها گفت: در صورتی که این روال طی نشود، توافقی هم وجود نخواهد داشت. وی مدعی شد چارچوب تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس این امکان را می‌دهد که تحریم‌ها در طول زمان، و نه یکباره، رفع شوند.

واشنگتن: از همکاری بانکی چین و ایران نگران نیستیم

خبرگزاری فارس- جف راتکه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که کشورش از همکاری‌های جاری میان ایران و یک بانک چینی و احتمال زیرپا گذاشته شدن تحریم‌های مالی نگران نیست. همکاری‌ها میان بانک زیرساخت آسیا (مورد حمایت چین) و بدنه تجاری-اقتصادی ایران است. راتکه گفته که این همکاری‌ها، تأثیر منفی بر مذاکرات جاری میان ایران و 1+5 نیز نخواهد داشت.

مقام آمریکایی: آژانس باید بتواند از تأسیسات نظامی ایران بازرسی کند

سی‌ان‌ان- اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خواستار دسترسی‌های هر روزه بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز نظامی ایران شد. وی با انتقاد از تفاهم به دست آمده در هفته گذشته در لوزان سوئیس نوشته این سند فاقد پادمان‌های سخت‌گیرانه برای جلوگیری از تقلب ایران است.

کاخ سفید: ایران نمی‌تواند واقعیات توافق هسته‌ای را تغییر دهد

پایگاه اطلاع‌رسانی هیل- بن رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در واکنش به اظهارات مقامات ایرانی درباره تفاهم هسته‌ای تصریح کرد معاون مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه به اظهارات برخی مقامات ایرانی درباره تفاهم هسته‌ای اشاره کرد و گفت آن دسته از مقامات ایرانی که مخالف مذاکرات هستند نمی‌توانند حقایق چارچوب تفاهم هسته‌ای را تغییر دهند. معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد که مقامات ایرانی بعد از توافق موقت ژنو در نوامبر 2013 نیز شکایات مشابهی را مطرح کردند اما در نهایت ایران به توافق احترام گذاشت و موجب شد که راه برای پیشرفت مذاکرات هموار شود. رودز تأکید کرد که کاهش تحریم‌های ایران به صورت مرحله‌ای خواهد بود و ادامه داد که آمریکا می‌خواهد تحریم‌های کنونی را با قطعنامه‌ای جایگزین کند که بازتابی از توافق هسته‌ای باشد و امکان بازگرداندن تحریم‌ها در صورت نقض توافق نهایی وجود داشته باشد.

تحلیلگر آمریکایی: توافق هسته‌ای سبب تبدیل ایران به هژمون منطقه می‌شود

واشنگتن‌پست- چارلز کراتامر یک تحلیلگر نومحافظه کار وابسته به تندروهای آمریکا با فاجعه خواندن محتوای بیانیه هسته‌ای لوزان مدعی شد که توافق مبتنی بر این بیانیه، سبب تبدیل ایران به هژمون اقتصادی و نظامی خاورمیانه خواهد شد. کل زیرساخت هسته‌ای ایران همچنان دست نخورده باقی می‌ماند و فقط در طول مدت توافق (حدودا 10 ساله) صرفاً فریز شده و بازطراحی می‌شود. این تحلیلگر آمریکایی ادعا کرد: درباره بازگشت فوری تحریم‌ها، تحریم‌هایی که آخرین فشار باقی مانده است، (ادعاها درباره) آنها هم واقعا خارق‌العاده هستند. هیچ راهی وجود ندارد در صورتی که تحریم‌ها لغو شود بتوان دوباره آنها را اعمال کرد. هیچ کشوری شرکت‌هایش را از ایرانِ پررونقِ پس از تحریم، بیرون نخواهد کشید که این موضوع آمریکا را منزوی می‌کند و نه ایران را.

دستیار رئیس جمهور روسیه در امور علمی به تهران سفر می‌کند

خبرگزاری فارس- فورسنکو دستیار رئیس جمهور روسیه در امور علمی قرار است در راس یک هیأت بلندپایه از تاریخ 23 لغایت 25 فروردین ماه سال جاری از تهران بازدید و علاوه بر ملاقات با سورنا ستاری معاون رئیس جمهور در امور فناوری، با محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نیز سرپرست دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه صنعتی شریف، از مراکز مهم دانش بنیان و پارک پردیس نیز بازدید به عمل آورد.

ایران عضو نهاد زنان سازمان ملل متحد شد

خبرگزاری فارس- در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار به عضویت نهاد زنان سازمان ملل متحد پذیرفته شد. در جریان انتخابات تعیین اعضای نهاد زنان سازمان ملل متحد که روز جمعه در محل این سازمان در شهر نیویورک برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار از زمان تاسیس این نهاد در سال 2010 موفق شد با کسب رای مثبت بیش از دو سوم اعضای شورای اقتصادی - اجتماعی سازمان ملل متحد، به عضویت این نهاد بین­‌المللی درآید. عضویت جمهوری اسلامی ایران در این نهاد از آغاز سال 2016 و به مدت سه سال خواهد بود.

ایران قوی تر از آن است که بشود آن را مهار کرد

نشنال اینترست- ایران قویتر از آن است که بتوان آن را مهار کرد. در محافل خصوصی اینطور ادعا شده که عربستان سعودی آمادگی خود را برای همکاری با اسرائیل جهت ممانعت از ایران هسته‌ای اعلام کرده در حالی که رسما از خبر توافق بین تهران و قدرتهای جهانی استقبال کرده است برخی همسایگان خلیج فارس ایران و اسرائیل حامی توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران نیستند. آنها می‌ترسند این توافق راه را برای تبدیل آمریکا و ایران به بهترین دوستان هموار کرده، به تهران نفوذ بیشتر در منطقه داده و این احتمال را که حمایت واشنگتن از متحدان خلیج فارس خود و اسرائیل به عقب برگردادند، ‌محتمل‌تر سازد.

تأکید مقامات سعودی بر اشد مجازات برای ۲ مامور مجرم

خبرگزاری فارس- حسن قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه در خصوص آخرین پیگیری‌ها درباره تعرض 2 مامور پلیس عربستان سعودی به 2 نوجوان ایرانی در جده گفت: چهارشنبه گذشته ملاقات مهمی بین حسین صادقی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با عالیرتبه‌ترین مقام مسئول سعودی در خصوص موضوع دو مأمور مجرم عربستانی صورت گرفت. در این دیدار مسئول عالیرتبه سعودی در پاسخ به پیگیری‌های سفیر ایران عنوان کرد اتفاقی که افتاد مایه تأسف شدید ما و خجالت‌آور است. مرتکبان این عمل غیر انسانی و ناشایست هم اکنون در زندان به سر می‌برند و پرونده نزد مدعی العموم است. ما جز به اشد مجازات آنها هرگز رضایت نخواهیم داد و شما را در جریان موعد آن قرار خواهیم داد تا خانواده قربانیان از نزدیک شاهد آن باشند.

موضع آمریکا به تهدید علیه ایران تغییر جهت داد

پایگاه خبری دبکا- کمتر از دو هفته بعد از تفاهم ایران و 1+5 در لوزان سوئیس بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز گذشته سخنانی را درباره توان نظامی کشورش برای نابودی برنامه‌ هسته‌ای ایران بر زبان آورد. کارتر گفت: ما توانمندی تعطیل کردن، به عقب راندن و نابودی برنامه هسته‌ای ایران را داریم و من معتقدم ایرانی‌ها این را می‌دانند و می‌فهمند. سی‌ان‌ان دیروز با اشاره به آزمایش بزرگترین بمب بتن‌شکن موجود در زرادخانه تسلیحاتی آمریکا موسوم به نفوذگر مهمات انبوه از کارتر پرسید آیا این بمب می‌تواند در حال حاضر تأسیسات فردو را از بین ببرد؟؛ وزیر دفاع آمریکا پاسخ داد: بله؛ این بمب برای همین طراحی شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا خواستار عضویت ایران در این اتحادیه شد

خبرگزاری فارس- مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه با ویکتور خریستنکو رئیس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا ملاقات و راه‌های توسعه و گسترش همکاری ایران با این اتحادیه را بررسی کردند. خریستنکو در این ملاقات با اشاره به فعالیت‌های اتحادیه به عنوان یک سازمان فراملی که از ژانویه سال 2015 آغاز به کار کرده، اظهار تمایل کرد ایران عضو اتحادیه شود و به صورت فعال و کارآمد با این اتحادیه همکاری کند.

سناتور آمریکایی: لغو تحریم‌ها باید بعد از اثبات حسن نیت ایران صورت گیرد

واشنگتن‌پست- رند پاول سناتور جمهوری‌خواه و نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری 2016 آمریکا ضمن اعلام حمایت از ادامه مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: لغو تحریم‌ها باید بعد از اثبات حسن نیت و همکاری ایران صورت گیرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

گزارش روند مذاکرات به کنگره توسط وزرای خارجه، انرژی و خزانه‌داری آمریکا

خبرگزاری فارس- بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ارنست مونیز، وزیر انرژی و جک لو، وزیر خزانه‌داری این کشور عصر دوشنبه در جمع قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا روند مذاکرات هسته‌ای را گزارش خواهند داد. به گفته آقای رودز، کری و مونیز روز سه‌شنبه همچنین نشستی با نمایندگان دموکرات این مجلس خواهند داشت.

پیشنهاد الحاق موجودیت اسرائیل به شرایط کنگره برای تصویب توافقنامه هسته‌ای

نشریه پولیتیکو- سناتور مارکو روبیو درصدد ارائه الحاقیه‌ای به طرح پیشین سناتور کورکر-منندز است که بر اساس آن، علاوه بر لزوم تصویب توافقنامه احتمالی ایران و 1+5 در کنگره، تهران ملزم خواهد بود که موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد. سناتور باب کورکر و سناتور رابرت منندز پیش از این طرحی ارائه داده و خواسته بودند شأن نظارتی برای کنگره در نتیجه احتمالی گفت‌وگوهای ایران و 1+5 درنظر گرفته شود. این بدان‌معناست که کنگره خواهد توانست نتیجه مذاکرات را وتو کند.

حقارت اوباما در برابر نتانیاهو؛ عامل دخالت‌های اسرائیل در سیاست‌‌های آمریکا

هاآرتص- گیدئون لوی یک اسرائیلی منتقد سرسخت رژیم صهیونیستی بر این باور است آنچه علت دخالت‌های اسرائیل در سیاست‌های واشنگتن است، نحوه برخورد رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر این رژیم و حقارتی است که او در مقابل سران صهیونیستی از خود نشان می‌دهد. لوی در ادامه مطلب خود نوشت: وزرای خارجه همه قدرت‌های جهان، پیش از توافق نهایی، با ایران به تفاهم رسیدند. هیچ کشوری اعتراض نکرد، جز اسرائیل. البته اسرائیل حق دارد مخالفت کند، بجنگد و بکوشد تا تغییری ایجاد کند. اما حق ندارد تصمیمات مستقل را زیر سئوال ببرد. آمریکا باید اولین کسی باشد که تشخیص دهد یک کشور خارجی در تلاش است تا نهادهای منتخب آن را براندازد. لوی می‌گوید: دخالت اسرائیل در واشنگتن جدید نیست اما نخست وزیر نتانیاهو آن را به ابعاد غیر قابل تصوری رسانده است. این موضوع تقصیر نتانیاهو نیست بلکه مسئولیت آن صرفا با مقامات منتخب آمریکاست. اوباما یک چیز را یاد نگرفته است. بعد از 6 سال امتیاز دادن هیچ چیزی جز مقاومت و تحقیر آشکار اسرائیل در قبال همه درخواست‌ها و مواضعش، نصیب او نشده است.

وزارت خارجه آمریکا احتمال فروش موشک‌های هلفایر به مصر را تائید کرد

خبرگزاری آلمان- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تائید احتمال فروش ۳۰۰ موشک هلفایر به مصر به منظور مقابله با تروریسم، گفت کاخ سفید در اینباره به کنگره نیز اطلاع‌رسانی کرده است.

کنگره آمریکا در حال بررسی ۵۰ اصلاحیه به لایحه توافق هسته‌ای ایران

آسوشیتدپرس- در ادامه کش و قوس‌ها در آمریکا درباره لایحه نظارت کنگره بر توافق احتمالی هسته‌ای ایران، سناتورهای دو حزب این کشور به دنبال بررسی 50 اصلاحیه روی این لایحه هستند. لایحه نظارت کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای احتمالی ایران که توسط رابرت منندز و باب کورکر از چندی پیش پیشنهاد شده، همچنان محل بحث در آمریکا است. طبق این لایحه رئیس‌جمهور آمریکا باید متن توافق احتمالی را به کنگره بیاورد و همچنین او نمی‌تواند تا 60 روز تحریم‌ها علیه تهران را بردارد. با مخالفت‌های کاخ سفید با محتوای این لایحه، برخی دموکراتها از قبیل بن کاردین عضو ارشد در کمیته روابط خارجی که پس از کناره‌گیری منندز پست وی را در کمیته روابط خارجی گرفته، خواستار تغییراتی در لایحه مذکور شدند. از سوی دیگر برخی سناتورهای جمهوریخواه از قبیل مارکو روبیو از نامزدهای انتخابات 2016 آمریکا هم خواستار درج شرط به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در لایحه نظارت کنگره بر مذاکرات هسته‌ای شده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقروسیه:

کشاورزان آلمانی ۶۰۰ میلیون یورو از تحریم‌های روسیه زیان دیدند

دویچه وله- یواخیم روکواید رئیس اتحادیه کشاورزان آلمان گفت که کشاورزان آلمانی در سال ۲۰۱۴ میلادی از تحریم های روسیه حدود ۶۰۰ میلیون یورو خسارت دیده اند. روسیه پس از اقدام کشورهای غربی در اعمال تحریم های اقتصادی و تجاری، تحریم هایی را علیه واردات مواد غذایی و کشاورزی از این کشورها اعمال کرده است. این مساله موجب شده تا قیمت برخی محصولات کشاورزی و غذایی در آلمان با کاهش چشمگیری روبرو شود و در نهایت به ضرر کشاورزان تمام گردد.

جنگنده روس به نحوی خطرناک مسیر هواپیمای جاسوسی آمریکا را سد کرد

اسپوتنیک- وزارت دفاع آمریکا روز جمعه مدعی شد روز سه‌شنبه فاصله یک فروند جنگنده روسی سوخو -27 به حدی با هواپیمای شناسایی آمریکایی بر فراز دریای بالتیک کم شده است که نزدیک بوده با هواپیمای آمریکایی برخورد کند. مارک رایت سخنگوی پنتاگون در این رابطه گفته است: صبح روز 7 آوریل یک هواپیمای RC-135 آمریکا در حال طی مسیر عادی خود در حریم هوایی بین‌المللی بود، که مسیر آن به نحوی غیر حرفه‌ای و خطرناک توسط یک جنگنده سوخو-27 روسی سد شد. رایت همچنین گفت واشنگتن این مسئله را از طریق دیپلماتیک و کانال‌های رسمی با طرف روسی در میان خواهد گذاشت.

به نوشته اسپوتنیک، سوخو در آب‌های بین‌المللی در حال رهگیری این هواپیمای شناسایی آمریکایی بود که از فعالیت‌های نظامی روسیه در مناطق غربی کشور و کالینگراد جاسوسی می‌کرد. رسانه‌های آمریکایی فاصله جنگنده روسی از هواپیمای آمریکایی را فقط 6 متر عنوان کرده و این اقدام را بی‌ محابا توصیف کرده‌اند. ویکتور بوندارف فرمانده نیروی هوایی روسیه ادعای پنتاگون را رد کرده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقعربستان:

عربستان به هواپیمای مسافربری پاکستانی اجازه ورود به آسمان خود را نداد

پایگاه خبری العهد- ساعاتی پس از رد درخواست ریاض برای مشارکت پاکستان در حمله نظامی به یمن، دولت عربستان از ورود یک هواپیمای مسافری پاکستانی به آسمان خود ممانعت کرد. تحلیلگران معتقدند که در پشت پرده این اقدام دولت ریاض اهداف و اغراض سیاسی نهفته است به ویژه اینکه پارلمان پاکستان درخواست عربستان برای مشارکت نظامی در حمله به یمن را امروز جمعه و ساعاتی قبل از این اقدام رد کرده است. این درحالیست که ریاض روز گذشته نیز از فرود یک هواپیمای حامل زائران ایرانی در فرودگاه جده خودداری کرده بود.

رای گیری برای پیش‌نویس تحریم‌های پیشنهادی عربستان علیه یمن در سازمان ملل

آسوشیتدپرس- عبدالله المعلمی سفیر عربستان در سازمان ملل متحد اعلام کرد که پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه رهبران جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن و پسر وی احتمالاً اوایل هفته جاری به رأی گذاشته می‌شود. پیش‌نویس نهایی این قطعنامه که توسط اردن آماده شده، شامل تحریم‌های تسلیحاتی سه تن از رهبران انصارالله و عبدالله صالح می‌شود. این پیش‌نویس، دارایی‌های عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله و احمد علی عبدالله صالح بزرگترین فرزند علی عبدالله صالح را مسدود می‌کند و برای آنها ممنوعیت سفر به وجود می‌آورد. روسیه بر خلاف متن پیشنهادی، خواستار آن است که این تحریم‌ها همه طرف‌های درگیر در بحران یمن را در بر بگیرد.

یمن به ویتنام عربستان تبدیل خواهد شد

فارن‌ پالیسی- تحلیلگران مستقل با پیش‌بینی رهبر ایران درباره شکست عربستان در یمن موافق هستند. نشریه فارن‌پالیسی از قول المسلمی، یکی از محققان مدعو در اندیشکده کارنگی می‌نویسد: روزگاری که بتوان اداره یمن را به دست یک نفری سپرد که بتوان با او وارد معامله شد و در عین حال انتظار مراقبت از اوضاع از او داشت، به سرآمده است. این (حمله به یمن) می‌تواند به ویتنام آنها تبدیل شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

مردم معترض یمن خواستار تحقیقات بین‌المللی علیه تجاوز عربستان شدند

روزنامه الثوره یمن- صنعا پایتخت یمن و تعدادی از استان‌های این کشور روز جمعه (دیروز) شاهد تظاهرات گسترده مردم در اعتراض به حملات نظامی عربستان به کشورشان بودند. مردم در این تظاهرات ضمن اعتراض به تجاوز کشورهای عربی به سرکردگی عربستان به کشورشان خواستار وحدت بیشتر مردم برای مقابله با این تهاجم و فداکاری در این زمینه شدند. معترضان همچنین ضمن تقدیر از حامیان مردم یمن و منتقدان حمله عربستان، خواستار تحقیقات بین المللی علیه حملات عربستان به این کشور شدند و تأکید کردند که باید با همه کسانی که در این حملات مشارکت دارند برخورد قضائی شود.

آمریکا اطلاعات حساس یمن را در اختیار عربستان قرار می‌دهد

رویترز- مقامات آمریکایی روز شنبه اعلام کردند که آمریکا در حال گسترش حجم به اشتراک‌گذاری اطلاعات با عربستان سعودی به منظور ارائه اطلاعات بیشتر درباره یمن می‌باشد تا به سعودی‌ها در عملیات‌های هوایی علیه مردم یمن کمک کنند. این مقامات آمریکایی اعلام کردند که افزایش کمک‌ها به عربستان شامل ارائه داده‌های اطلاعاتی حساس به عربستان می‌شود که این اطلاعات به سعودی‌ها اجازه می‌دهد اهداف خود در یمن را بهتر مورد بررسی قرار دهند.

طرح جدید در ریاض برای یمن

اخبار الیمن- عربستان سعودی سعی دارد، پس از ۱۷ روز بمباران بی نتیجه مردم یمن، به طور آبرومندانه از مخمصه‌ای که در آن گیر افتاده بیرون آید؛ از این رو گروه‌های همسو با خود در یمن را در ریاض گرد آورده است. منابع بین‌المللی از شروع رایزنی‌ها و گفت‌و گوهایی داخل پایتخت عربستان در مورد بررسی راه‌های جدید برای حل موضوع یمن خبر می‌دهند. در این راستا تعداد زیادی از اعضای هیأت عالی نظارت بر گفت‌و گوهای ملی در یمن [همسو با عربستان] سعی دارند گروه‌ها و قبائل یمنی به استثنای جنبش انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح (رئیس‌جمهور مخلوع اسبق) را برای رسیدن به یک راه حل جهت برون رفت از بحران این کشور دور هم جمع کنند.

یکی از پیشنهادات مطرح شده در این گفت‌و‌گوها، مشارکت ایران به همراه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سازمان ملل متحد جهت نظارت به گفت‌وگوهای گروه‌های یمنی است. این پیشنهاد با استقبال نیز مواجه شده است و گروه‌های یمنی بر این موضوع تأکید دارند که علی عبدالله صالح و طرفداران وی در رایزنی‌های سیاسی جایی نداشته باشند و دولت قانونی در صدد بررسی راههایی جهت کشاندن عبدالله صالح به دادگاه بین‌المللی شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقآلمان:

نایب‌رئیس پارلمان آلمان: باید جلوی حملات عربستان به یمن گرفته شود

دویچه وله- کلودیا روت نایب‌رئیس پارلمان آلمان، از دولت این کشور و اتحادیه اروپایی خواست با ابتکار دیپلماسی و فشار بر ریاض جلوی حملات هوایی عربستان علیه مردم یمن را بگیرند. وی از دولت آلمان خواست به مجامع بین‌المللی بگوید که ادعاهای عربستان مبنی بر اینکه از سوی شیعیان تهدید می‌شود را باور نکنند؛ خاندان حاکم در عربستان، ریشه قانونی و عادلانه ندارند و حقوق بشر برای آن‌ها معنی ندارد و آن‌چه برای عربستان مهم است این است که اسلام مورد نظر خود را اشاعه دهد.

موافقت مقامات آلمانی با فروش زیردریایی دلفین به تل‌آویو

روزنامه آلمانی زوددویچه- اداره امنیت فدرال آلمان بار دیگر با فروش زیردریایی دلفین به رژیم صهیونیستی موافقت کرد. البته این تنها صادرات تسلیحاتی نیست که با آن موافقت کرده‌اند. این اداره در جریان آخرین نشست خود با صادرات زیردریایی‌های دیگری نیز به اسرائیل موافقت کرده است. تاکنون اسرائیل در مجموع 6 فروند زیردریایی دلفین آلمانی سفارش داده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقترکیه:

اردوغان با مقامات ایران درباره روش‌های حل بحران یمن گفت‌وگو کرد

خبرگزاری کویت- مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه می‌گوید رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور با مقامات ایران درباره روش‌های حل بحران یمن گفت‌وگو کرده است. چاووش اوغلو گفت راه حل سیاسی در یمن با آتش‌بس، تحویل کمک‌های انسانی و مذاکراتی با حضور تمامی گروه‌های یمنی آغاز می‌شود.

تکذیب خبر شرط اردوغان برای آزادی محمد مرسی

خبرگزاری فارس- صفحه رسمی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در فیسبوک گزارش‌های منتشر شده درباره درخواست اردوغان از مصر برای آزادی محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور به ازای بازگشت روابط قاهره و آنکارا را رد کرد. پیشتر روزنامه‌های ترکیه گزارش داده بودند که اردوغان در زمان بازگشت از ایران و در هواپیما به خبرنگارانی که همراه او حضور داشتند گفته که محمد مرسی باید آزاد شود. بعد از برکناری مرسی از قدرت در تابستان سال 2013، آنکارا که از حامیان اخوان المسلمین مصر به شمار می‌رود روابط خود را با قاهره به پایین ترین حد خود رسانده است.

ترکیه از توافق با طرح ایران برای حل بحران یمن خبر داد

خبرگزاری فارس- چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از توافق تهران و آنکارا برای حل بحران یمن خبر داد و گفت رئیس‌جمهور این کشور برای متقاعد کردن سران آل سعود به ریاض سفر خواهد کرد. چاووش اغلو از توافقی چهاربندی خبر داد. گفته می‌شود بندهای این توافق، 1- توقف حمله، 2- ارسال کمک‌های بشردوستانه، 3- آغاز گفت‌وگوهای داخلی و 4- تشکیل دولت فراگیر در یمن است.

ذخیره ارزی ترکیه در ماه‌های گذشته با کاهش چشمگیری مواجه شده است

خبرگزاری جیهان- ترکیه با اشاره به کاهش چشمگیر ذخیره ارزی این کشور، انتقادات و مداخلات رجب طیب أردوغان در سیاست‌های بانک مرکزی را علت این مسئله دانست. بانک مرکزی ترکیه طی دو ماه گذشته 8.5 میلیارد دلار را در معرض فروش قرار داد. ولی هنوز خبری درباره معاملات ده روز اخیر ماه جاری اعلام نشده است. در صورتی که میانگین فروش ارزهای خارجی توسط بانک مرکزی محاسبه شود، مشخص خواهد شد که ذخیره ارزی این کشور فقط طی دو ماه و نیم، ده میلیارد دلار کاهش یافته است.

کارشناسان اقتصادی، کاهش شدید ارز خارجی را ناشی از دو عامل می‌دانند: نخست تصمیم اتخاذ شده در خصوص فروش مقادیر زیادی از ارز به شرکت‌های دولتی که در ترکیه فعالیت می‌کنند. دوم، پرداخت بهره و اصل بدهی‌هایی که در کوتاه مدت سر رسید می‌شوند.

استانبول مرکز محرمانه نظارت بر اعزام تروریست‌های داعش به سوریه و عراق

خبرگزاری جیهان برخی از منابع خبری اعلام کردند که مرکز واقعی گروهک تروریستی داعش در استانبول قرار دارد نه در مناطقی که تحت سیطره این گروهک تکفیری است. عناصر گروهک تروریستی داعش با استفاده از گذرنامه‌های تقلبی ترکیه یک شب در استانبول اقامت داشتند و پس از آن عازم سوریه می شدند.

روزنامه بین‌الملل مشرقامارات:

خشم امارات از بیطرفی پاکستان در قبال تجاوز نظامی به یمن

پایگاه خبری الوفد- انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی به شدت از اعلام موضع بی‌طرفی پاکستان در قبال حمله به یمن انتقد کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: از پاکستان انتظار می‌رود که موضعی واضح و به نفع روابط استراتژیکش با دولت‌های خلیج (فارس) بردارد و مواضع متناقض و مشکوک اسلام‌آباد در این مسیر برایش گران تمام خواهد شد. قرقاش افزود: اینجاست که متحد واقعی از متحد غیرواقعی شناخته می‌شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقبولیوی:

رئیس‌جمهور بولیوی: هر جا سفارت آمریکا باشد، کودتا نیز هست

تله‌سور- اوو مورالس رئیس‌جمهور بولیوی اعلام کرد سفارت‌های آمریکا تلاش می‌کنند روندهای دموکراتیک در آمریکای لاتین را از طریق کودتا تخریب کرده و به آن آسیب برسانند. وی گفت دشمنان داخلی، خارجی و به خصوص سفارت آمریکا را مورد شناسایی قرار داده‌ایم. دوستان به من می‌گفتند که مراقب سفارت آمریکا باشم؛ هر جا که سفارت آمریکا باشد، کودتا نیز هست.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

دولت عراق دستور ارسال سلاح و تجهیزات به الانبار را صادر کرد

پایگاه خبری سومریه نیوز- صهیب الراوی استاندار استان الانبار عراق اعلام کرد حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور دستور داده حجم زیادی از سلاح و تجهیزات نظامی به استان الانبار منتقل شود. وی گفت در تماس‌هایی که با نخست وزیر داشته‌ایم از وی درخواست کرده‌ایم تا به عشایر و مبارزان استان الانبار با سلاح و تجهیزات نظامی یاری برسانند.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

امامان جماعت غزه: تروریست‌های داعش، خوارج قاتل عصر جدید هستند

خبرگزاری فلسطینی سما- امامان جماعت نوار غزه که تا پیش از نفوذ داعش به اردوگاه فلسطینی یرموک در دمشق تقریبا از داعش صحبتی نمی‌کردند، روز جمعه یک صدا اقدامات این گروهک تکفیری را محکوم کردند و خطبای خان یوس داعش را خوارج قاتل توصیف نمودند.

حماس: خون شهدای فلسطینی هدر نخواهد رفت

فلسطین الیوم- همزمان با شهادت دو فلسطینی، اسماعیل هنیه معاون ریاست جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس امروز (شنبه) اعلام کرد خون شهدای فلسطینی هدر نخواهد رفت و همچون چراغی روشن در مسیر آزادی فلسطین عمل خواهد کرد. جعفر عوض آزاده فلسطینی ساکن کرانه باختری که در زندان‌های رژیم صهیونیستی و در نتیجه شکنجه و اهمال پزشکی به بیماری‌های مختلفی دچار شده بود سه ماه پیش برای اینکه مسئولیت قتلش به گردن این رژیم نیفتد آزاد و در بیمارستان بستری شد تا اینکه دیروز درنتیجه وخامت حالش به شهادت رسید. زیاد پسرعموی جعفر نیز دیروز در خلال مراسم تشییع جنازه جعفر مورد اصابت تیر نظامیان صهیونیستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

روزنامه بین‌الملل مشرقیونان:

اتحادیه اروپا به موضع یونان در حمایت از روسیه واکنش نشان داد

خبرگزاری فرانسه- لتونی که هم‌اکنون ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد روز گذشته اعلام کرد که از سخنان الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان در انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌های این اتحادیه علیه روسیه شگفت‌زده شده است. اظهارات سیپراس در پی دیدار روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و انتقاد وی از تحریم‌ها مطرح شده است. سیپراس در این دیدار تحریم‌ها را شرارت‌بار توصیف کرده بود.

روزنامه بین‌الملل مشرقاوکراین:
کانادا نیروی نظامی به اوکراین اعزام می‌کند

شبکه کانادایی سی تی وی- دولت کانادا قصد دارد در ماه‌های آتی، نیروهای نظامی خود را به اوکراین اعزام کند. در حالیکه دولت کانادا همچنان در حال کار کردن بر روی جزئیات این برنامه است، برخی منابع گزارش کردند که مأموریت آموزش نیروها، یکی از گزینه‌های روی میز است. احتمالا مأموریت نیروهای کانادایی بر موضع ضد پوتین کانادا تأکید دارد و با هدف تقویت دولت اوکراین صورت می‌گیرد.


آرشیو اخبار هفته گذشته:


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • امیر تبریز اوغلی ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    ما در مذاکرات برد برد بودیم...خخخخخخخخخ
  • ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    بمب بتن شکن..واییییییی مردیم ازترس..!!!!!!!!!!
  • نادر ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    باش تا صبح دولتت بدمد کین همه نتیجه سحر است .
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    امریکا خیلی خیلی مستراح خورده که چنین اظهاری را کرده این حرفها یک بلف سیاسی است ما نیز قادر خواهیم بود تأسیسات نظامی واتمی امریکا را نابود کنیم
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    مسائل دفاعي هيچ ربطي به توافقات هسته اي نداره . آمريكا ........ خورده
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    سران آمریکا در باره ایران خیلی آرزوهای طول ودراز دارند ولی گذشت زمان ممدرضا یواش یواش باید ارزوها را بگور ببرند
  • جعفر ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    حاکمان آمریکا یا احمقند یا خودرا به احمقی زدند از طرفی با ایران دشمنی میکنند واز طرفی خواستار بازدید از تاسیسات نظامی ایران را دارند یعنی اینکه درخانه را باز بگذازید به دزدان بگویید بفرمائید هر کاری که دلتان خواست انجام بدهید
  • یاسین ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
    0 0
    خاک تو سر آمریکاییها که بعد از سی و شش سال نفهمیدن مردم ایران اهل ذلت،ترس و تسلیم در برابر زورگویی نیستن. مردم ایران اگر متحد باشیم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • یاسین ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    آخرش آل سعود به دست رفیقش آمریکا از بین خواهد رفت این جمله مرا به خاطر داشته باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس