کد خبر 403018
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵

اسرائیل در تلاش برای متقاعد ساختن سناتورهای آمریکایی است تا با ارائه طرحی توافق با ایران را یک معاهد بین‌المللی قلمداد کند که به تایید سنا نیاز دارد.

به گزارش مشرق، هاآرتص نوشت: یک مقام ارشد اعلام کرد که اسرائیل از دو حمله برای لغو و یا دست‌کم اصلاح توافق هسته‌ای ایران و غرب طی هفته‌های آتی استفاده خواهد کرد. به عنوان اولین راه اسرائیل از لابی‌گری در میان اعضای کنگره به منظور سخت‌تر کردن و یا غیرممکن ساختن توافق جامع هسته‌ای استفاده خواهد کرد. به گفته این مقام اسرائیل در همان زمان بر اعمال فشار به کاخ سفید برای "اصلاحاتی" که معتقد است باید در شرایط این توافق ایجاد شود، ادامه خواهد داد.

رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد تا حد ممکن سناتورهای بیشتری را به سمت طرح مورد حمایت باب کورکر در کمیته روابط خارجی سنا جلب کند. این طرح یک دوره 60 روزه از زمان دستیابی به توافق تعیین کرده که در این بازه زمانی سنا و کنگره به بازبینی تمام جزئیات این  توافق خواهند پرداخت.

پیشنهاد کورکر قادر به ممانعت از توافق نخواهد شد اما تنها اجرای آن را برای مدتی به تعویق خواهد انداخت. به گفته این مقام اسرائیلی، تل‌آویو به دنبال متقاعد ساختن اعضای کنگره و سناتورها مبنی بر درنظر گرفتن توافق با ایران به عنوان یک معاهده بین‌المللی است. یک معاهده بین‌المللی مورد تایید آمریکا نیز برای اجرایی شدن نیاز به اخذ آرای مورد نیاز در سنا را دارد.

کاخ سفید با این پیشنهاد کورکر مخالف است و امکان وتو این طرح همچنان وجود دارد.  درعین حال هنوز مشخص نیست که کورکر چنین بندی را در طرح مورد نظر خود اضافه کند. به گفته این مقام اسرائیل درصورتی که تمام سناتورهای جمهوریخواه به صورت کامل از طرح کورکر حمایت کنند تلاش‌های اسرائیل به سوی متقاعد ساختن سناتورهای دموکرات متمرکز خواهد شد. جلب حمایت دموکراتها نیز موجب بی‌اثر ساختن وتو رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد.

به منظور بی‌اثر ساختن وتو اوباما به حمایت 67 سناتور نیاز است. با توجه به اینکه تنها 54 سناتور جمهوریخواه  وجود دارند اسرائیل به جلب حمایت 13 دموکرات دیگر نیاز دارد. در شرایط موجود، به ویژه پس از انتخاب مجدد نتانیاهو که باعث نزدیکتر شدن هرچه بیشتر دموکراتها به اوباما شد تصویب چنین طرحی اگر غیر ممکن نباشد بسیار مشکل به نظر می‌رسد.

این مقام اعلام کرد که اسرائیل درعین حال به مذاکرات خود با دولت درمورد بندهای مختلف تفاهم گفتگو خواهد کرد. باتوجه به اینکه درمورد تعداد کمی از موضوعات هنوز توافق ایجاد نشده اسرائیل معتقد است که این موضوعات می‌توانند برای بهبود توافق (از دید این رژیم) تغییر یابند.

بیش از هرچیز اسرائیل خواهان کاهش قابل توجه تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران توانایی ادامه استفاده از آنها را در آینده آتی خواهد داشت. طبق چارچوب توافق چارچوب توافق ایران به استفاده از  6هزار سانتریفیوژ ادامه خواهد داد.

دوما اسرائیل به دنبال بسته شدن تاسیسات غنی‌سازی در فردو است. طبق چارچوب توافق این مرکز به فعالیت خود ادامه خواد داد اما تنها جنبه تحقیقاتی خواهد داشت.

سوما اسرائیل به دنبال لغو تحریم‌های اعمال شده بر ایران به صورت تدریجی و مرحله‌ای است. این مسئله در چارچوب توافق همچنان مورد مناقشه است.اسرائیل همچنین خواستار آن است که طبق این توافق ایران تمام جزئیات جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای را منتش کند. در توافق به این مسئله اشاره شده است اما تنها به صورت کلی.

درخواست بعدی اسرائیل این است که ایران بیش از این به ذخایر اورانیوم 3.5 درصد خود دسترسی نداشته باشد. بر سر این موضوع هنوز توافقی صورت نگرفته است زیرا ایران از انتقال ذخیره 10 تنی اورانیوم خود امتناع می‌کند.

درخواست پایانی اسرائیل دسترسی بازرسان انرژی اتمی به هر سایت و تاسیساتی در ایران است. در چارچوب توافق به صورت کلی به این موضوع اشاره شده اما رژیم صهیونیستی معتقد است که ادبیات موجود به ایران اجازه می‌دهد که مانع از دسترسی بازرسان به تاسیسات هسته‌ای‌اش شود.

با اینحال مقام اسرائیلی مذکور اعلام کرد که به اعتقاد وی لابی اسرائیل در کنگره نتوانسته تاثیری بر سیاست کاخ سفید در توافق با ایران داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
    0 0
    این تیتر چه معنی داره برای چپ چین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس