سفیر فرانسه در آمریکا با انتقاد از پوشش رسانه‌های آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که این رسانه‌ها طوری از مذاکرات ایران حرف می‌زنند که انگار بقیه جهان وجود ندارند.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز شنبه 94/1/15 به شرح زیر است:

آرشیو اخبار هفته گذشته:


باراک: توافق با ایران خیلی خطرناک نیست/بهشت و جهنم در جزئیات توافق قرار دارد/آمریکا فقط در سود شریک اعراب است/ توافق با ایران و ایجاد جغرافیای جدید سیاسی/واکنش توهین آمیز آمریکا به سخنان رئیس جمهور ایران/ ظریف انتشار فراخوان برای شادی در خیابان را تکذیب کردایران:

پایگاه الرای- عبدالباری عطوان: بعد از 10 سال مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران، توافق میان تهران و کشورهای 1+5 حاصل شده که خشم عربستان و اسرائیل را برانگیخته است. این توافق دو طرف را بیش از دیگران نا امید و نگران کرده است: عربستان و اسرائیل؛ که منبع نگرانی این دو نیز مشترک است اگر تحریم‌های اعمال شده بر ایران رفع شود این کشور از لحاظ اقتصادی توانایی و آزادی عمل بیشتری در منطقه خواهد داشت. ایران با جود تحریم‌ها توانسته طی چند سال گذشته در کشورهایی مانند لبنان، بحرین، عراق، سوریه و یمن نفوذ داشته باشد و در صورت رفع تحریم‌ها میزان نفوذ ایران و قدرتش در منطقه افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

فاکس نیوز- ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری خود، درخواست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر شامل کردن حق موجودیت اسرائیل در توافق هسته‌ای ایران را رد کرد و گفت که مذاکرات تنها درباره موضوع هسته‌ای ایران است.

پولیتیکو- تغییر مواضع ایران در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس به دنبال توافق احتمالی هسته‌ای با گروه 1+5 ابراز مورد تردید است. باراک اوباما و جان کری اینطور پیشنهاد و تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند گامی به سوی گرمی روابط بین واشنگتن و تهران باشد اما کارشناسان و حتی برخی مقامات ارشد دولت آمریکا در این باره مرددتر هستند. منابع آشنا با فکر و نحوه اندیشیدن دولت اوباما از شکاف بین مقامات ارشد بر سر آنچه که باید پس از توافق هسته‌ای با ایران انتظار داشت، خبر می‌دهند؛ بحثی که می‌تواند استراتژی کلان‌تر آمریکا در خاورمیانه را تضعیف کند. در این ارتباط سوزان مالونی،‌ تحلیلگر مسائل ایران در موسسه بروکینگز با رد احتمال تغییر مواضع ایران گفت: دلایل بسیاری وجود دارد که درباره این موضوع تردید ایجاد شود که چگونه این توافق در موضوعات مرتبط با نگرانیهای آمریکا از ایران بتواند ایفای نقش کند.تحلیلگر آمریکایی اینطور می‌گوید که ممکن است ایران توافق هسته‌ای را بپذیرد اما در موضوعات دیگر و منطقه‌ای این احتمال که تهران موضوع خود را تغییر دهد، وجود ندارد.

مجله تایم- ایهود باراک نخست وزیر اسبق اسرائیل می‌گوید تفاهم به دست آمده در لوزان به اندازه‌ای که بسیاری در اسرائیل معتقدند، فاجعه و خطرناک نیست. این تفاهم بد است اما نه به انداره‌ای که ما انتظار داشتیم. درز اطلاعات در طول مذاکرات نشان می‌داد امتیازات غرب به ایران بیشتر از آن چیزی است که در نهایت مورد توافق قرار گرفت. بهشت و جهنم در جزئیات توافق قرار دارد.

سی بی سی- فهد الشلیمی رئیس انجمن موسوم به امنیت و صلح خلیج [فارس] در واکنش به بیانیه لوزان اعلام کرد که به توافق اولیه میان ایران و کشورهای 5+1 به دیده شک می‌نگرد، اما اگر هدف از آن امنیت و عدالت باشد مشکلی نیست. ایالات متحده آمریکا به اعراب خلیج (فارس) گفته است که شریک آنهاست اما به نظر می‌رسد که فقط در سودها شریک ماست و در زیان‌ها اینگونه نیست.

نوول آبزرواتور- توافق اخیر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به عنوان یک قدرت فرامنطقه‌ای، از برقراری یک وضعیت جغرافیای سیاسی جدید در خاورمیانه حکایت دارد. البته باید توجه داشت که در این میان آمریکا به متحد خود عربستان سعودی ضمانت لازم را داده و به آن این اطمینان‌خاطر را داده است که توافق با ایران به معنای تغییر و دگرگونی اساسی استراتژی منطقه نخواهد بود. ردپای ایران در تمام منطقه از جنبه‌های سیاسی (لبنان و سوریه) و نظامی (یمن و عراق) کاملا آشکار و مسلم است. هم‌اکنون شاهد آن هستیم که در خیابان‌های بغداد، تصاویر آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب ایران و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر کنونی ایران با گل آذین شده است.

رویترز- وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای تصریح کرد که تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران، تا زمان اجرایی شدن توافق جامع، همچنان پابرجا هستند. در بخشی از اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: مولفه‌هایی که روز 2 آوریل 2015 برای یک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط 1+5 و ایران اعلام شد، هیچ‌یک از تحریم‌های ایران را (در حال حاضر)‌فورا کمتر، تعلیق یا حذف نمی‌کند. تنها کاهش تحریم‌هایی که در حال حاضر اجرایی هستند، کاهشی است که ذیل برنامه اقدام مشترکی که 24 نوامبر 2013 به دست آمد و تا 30 ژوئن 2015 تمدید شده، صورت گرفت.

توئیتر- سفیر فرانسه در آمریکا با انتقاد از پوشش رسانه‌های آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد که این رسانه‌ها طوری از مذاکرات ایران حرف می‌زنند که انگار بقیه جهان وجود ندارند.

وال‌استریت‌ژورنال- مقامات آمریکایی می‌گویند پنتاگون در حین ادامه رایزنی‌های هسته‌ای با ایران اقدام به ارتقاء و آزمایش بزرگترین بمب سنگر شکن موجود در زرادخانه‌های تسلیحاتی این کشور کرده است. این موضوع نشانه آن است که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حین ادامه رویکرد دیپلماتیک با ایران از پیشرفت دادن یکی از مخرب‌ترین سلاح‌های متعارف خود که می‌تواند علیه تأسیسات فردو به کار گرفته شود غافل نمانده است.

رویترز- جان کری، وزیر خارجه آمریکا با برگزاری یک کنفرانس تلفنی وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در جریان آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 قرار داده است. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه این خبر را اعلام کرد. دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس هم در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی کویت آن را منتشر کرده اعلام کرده جان کری به وزرای خارجه این کشورها اطمینان خاطر داده واشنگتن به امنیت و ثبات آنها متعهد است.

رویترز- اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در کنفرانس خبری روزانه به بیانات رئیس‌جمهور ایران که گفته بود مذاکرات هسته‌ای ما پله اول برای تعامل سازنده با جهان است واکنش نشان داد. یک خبرنگار از سخنگوی کاخ سفید پرسید: اریک، روحانی رئیس جمهور ایران در حال معرفی این توافق به عنوان رابطه جدید با دنیا است. آیا کاخ سفید هم آن را همینطور می‌بیند؟ وی در پاسخ گفت: من می‌فهمم که ایرانی‌ها در وضعیتی هستند که نیاز دارند این توافق را به مردم آنجا بفروشند. برای ما، این توافقی بر سر برنامه هسته‌‌ای ایران بود، تمام!. مذاکرات برای همین بود. این چیزی است که جامعه بین‌المللی همراه با آمریکا برای دست‌یابی به آن گردهم آمدند. و ملاک توافق هم برای ما همین است. وی افزود: فکر می‌کنم نگرانی‌هایی که ما خارج از برنامه هسته‌ای درباره ایران داریم، درست به اندازه دیروز و امروز برقرارند.

خبرگزاری صدا و سیما- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه هر لحظه احساس کنیم نیاز است به فعال کردن فردو و هر لحظه طرفمان به تعهداتش عمل نکند کل فردو و یک هزار ماشین فعال خواهد شد، تصریح کرد: یک ماشین سانتریفیوژ ما از بین نخواهد رفت.

رویترز- سخنگوی کاخ سفید روز جمعه با بیان اینکه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از مواضع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی آگاه است گفت وی هرگز با ایران توافقی که تهدیدکننده امنیت این رژیم باشد را امضا نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس- معاون نخست‌وزیر روسیه می‌گوید توافق هسته‌ای با ایران و برداشته شدن گامهایی برای رفع تحریم‌ها علیه این کشور باعث گشوده شدن افق‌هایی جدید در روابط اقتصادی مسکو و تهران شده است. آرکادی وورکوویچ، معاون نخست‌وزیر روسیه روز جمعه با بیان اینکه حذف تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد فرصت‌های اقتصادی بهتر منجر خواهد شد گفت: ما هیچ‌گاه همکاری با ایران را متوقف نکرده‌ایم.

پایگاه مصراوی- اتحادیه تجاری آلمان ابراز امیدواری کرد که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پس از توافق اولیه بین ایران و گروه 5+1 درباره برنامه هسته ای این کشور، فورا لغو شود. اتحادیه تجاری آلمان که در زمینه تجارت خارجی و خدمات تجاری فعالیت می کند، روز جمعه در برلین اعلام کرد که ایران تسهیلات زیادی برای سرمایه گذاران آلمانی به خصوص در زمینه های خودرو و صنعت ماشین آلات و انرژی ارائه کرده است. این اتحادیه افزود:بیشترین بهره‌برداری‌ها در زمینه انرژی در ایران ممکن است، بنابراین اتحادیه اروپا و آمریکا باید هر چه سریعتر تحریم ها علیه ایران را لغو کنند.

بلومبرگ- یکی از حامیان اصلی طرح تشدید تحریم‌ها علیه ایران پس از تفاهم به دست آمده در روز پنجشنبه بین ایران و گروه 1+5 از تعلیق سه ماهه در رأی‌گیری درباره این ظرح خبر داد . مارک کرک، یکی از مولفان طرحی که خواستار تحریم ایران در صورت شکست مذاکرات است روز جمعه گفت انتظار نمی‌رود درباره این طرح قبل از 30 ژوئن رأی‌گیری برگزار شود.

پایگاه کره‌هرالد- منابع صنعتی می‌گویند شرکت‌های کره جنوبی و در رأس آنها شرکت‌های ساخت و ساز این کشور انتظار دارند با رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران فرصت‌های تجاری بیشتری در این کشور داشته باشند. روز جمعه یکم یونگ کوک، مدیر بخش خاورمیانه انجمن پیمانکاران بین‌المللی کره گفته است که شرکت‌های کره‌ای چشم به راه برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران هستند.

السومریه نیوز- صدرالدین قپانچی امروز در خطبه نماز جمعه با تاکید بر اینکه کشورهای مستکبر مجبور به اعلام موافقت خود با ایران درباره برنامه هسته ای این کشور شدند، گفت: دست آوردی که در مذاکرات لوزان حاصل شده است، یک پیروزی برای ایران محسوب می شود. امام جمعه نجف تاکید کرد که ایران توانست سرمداران استکبار جهانی را مجبور کند که موافقت خود با برنامه هسته ای این کشور را اعلام کنند.

اندیشکده بروکینگز- در حالی که در نسخه کاخ سفید تصریح شده که ایران موافقت کرده ذخایر فعلی اورانیوم خود که در حال حاضر برابر 10 هزار کیلوگرم است را برای 15 سال به 300 کیلوگرم کاهش دهد در سند منتشر شده ایران هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است. علاوه بر این، روایت تهران حاکی از حذف دائمی و موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است، این در حالی است که نسخه واشنگتن حاکی است که این کشور تنها متعهد به تعلیق تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، آن هم پس از اقدامات راستی‌آزمایی آژانس بین‌الملل انرژی اتمی است. در حالی که ایران هیچ اشاره‌ای به بازگشت خودکار تحریم‌ها در صورت تخطی از مفاد توافقنامه نکرده، واشنگتن به توصیف این بند پرداخته است. موارد یاد شده تنها تعداد اندکی از تناقض‌های قابل توجه در سندهای منتشر شده دو طرف است و این اختلافات می‌توانند بسیار دردسرساز باشند.

خبرگزاری تسنیم- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مطالب منتسب به وی در فیس‌بوک مبنی بر دعوت به حضور مردم در خیابان‌ها برای شادی را تکذیب کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی برای دعوت به حضور مردم در خیابان‌ها و مقابله با گروهی خاص ارتباطی با او ندارد و او چنین روشی نداشته و ندارد.

بوستون گلوب- جان کری، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تفاهم حاصل شده بین ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس نوشته توافق مهمی با ایران حاصل شده اما هنوز به انجام کارهای بیشتری نیاز است. طبق مفاد مورد توافق، ایران بایستی ۹۸ درصد از ذخائر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش داده و بیش از دو سوم از سانتریفیوژهای نصب‌شده‌اش کم کند. من در کسوت رئیس کمیته روابط خارجی سنا سفری محرمانه به عمان در سال ۲۰۱۱ داشتم تا این را به صراحت اعلام کنم که دولت اوباما مایل به آغاز گفت‌وگو درباب برنامه هسته‌ای ایران است. کری نوشت: در سرتاسر طول مذاکره به طور مکرر با متحدان و شریکان خود از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج مشورت کرده و تعهد خود را به امنیت آنها اعلام کرده‌ایم

بی‌بی‌سی- مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس روز جمعه از تفاهم اعلام شده بین ایران و گروه 1+5 استقبال و ابراز امیدواری کرد این اتفاق به بهبود روابط لندن با تهران منجر شود. وی درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران هم گفت: البته این توافق باید در معرض راستی‌آزمایی قرار بگیرد ـ تحریم‌ها تا زمانی که پیشرفت‌های مورد موافقت با ایران حاصل نشوند، برداشته نخواهند شد. وی گفت: از دید ما ایران بازیگر بسیار مهمی در منطقه است. ما دوست داریم بار دیگر با ایران روابط عادی داشته باشیم و می‌خواهیم سفارتمان را در تهران بازگشایی کنیم. ما با مردم ایران سر جنگ نداریم.

باراک: توافق با ایران خیلی خطرناک نیست/بهشت و جهنم در جزئیات توافق قرار دارد/آمریکا فقط در سود شریک اعراب است/ توافق با ایران و ایجاد جغرافیای جدید سیاسی/واکنش توهین آمیز آمریکا به سخنان رئیس جمهور ایران/ ظریف انتشار فراخوان برای شادی در خیابان را تکذیب کردیمن:

السفیر- علی فتحعلی سفیر ایران در لبنان درباره دو موضوع دخالت عربستان در یمن و تفاهم هسته‌ای در لوزان واکنش نشان داد. او در واکنش به اتهامات اخیر علی عوّاض عسیری سفیر عربستان در لبنان که تحولات یمن را نتیجه دخالت‌های ایران خوانده بود، گفت: حقیقت امر این است که آنچه در یمن روی می‌دهد یک دخالت نظامی خارجی در یمن است که هیچ توجیه اخلاقی و قانونی ندارد و در جریان آن تا کنون بیش از 300 غیر نظامی یمنی از جمله بیش از 100 کودک شهید شدند.

پایگاه المساء پرس- هواپیماهای ائتلاف عربستان و 9 کشور همپیمان او در عملیات توفان قاطع علیه یمن، برای طرفداران و نیروهای عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن با چتر سلاح می‌فرستند. هواپیماها علاوه بر اسلحه، تجهیزات مدرن ارتباطی نیز به دست طرفداران هادی در مناطق مختلف درگیری در یمن رسانده‌اند. بسته‌هایی که با چتر به زمین عدن می‌رسد، شامل سلاح‌ها و برخی تجهیزات پیشرفته است. اما برخی دیگر از منابع درباره این سلاح‌ها هشدار می‌دهند و می‌گویند این احتمال وجود دارد که این سلاح‌ها از طریق ماهواره‌ها قابل ردگیری باشند و عمدا بخشی از این سلاح‌ها که به دست انقلابیون افتاده باشد تا در هر زمانی که نیروهای ائتلاف بخواهند، مواضع انقلابیون هدف قرار گیرد. به ویژه که بخشی از این سلاح‌ها به آموزش نیاز دارند و با سلاح‌های ساخت روسیه که اغلب یمنی‌ها نحوه استفاده آن را می‌دانند، تفاوت دارد.

الشرق الاوسط مصر- یسری قندیل رئیس پیشین سازمان اطلاعات دریایی مصر اعلام کرد که در صورت نفوذ نیروهای جنبش انصار الله یمن به مناطق منتهی به ساحل، عملیات دریایی برای ائتلاف کشورهای عربی برای تجاوز یه یمن آغاز خواهد شد. آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به رهبری عربستان اجازه نخواهند داد تنگه باب المندب به دست انصار الله بیوفتد و با همکاری بیشتر با نیروهای آمریکایی و فرانسوی و نیروهای مشترک عربی از وقوع این مسأله جلوگیری خواهد شد.

سی ان ان- یک منبع آگاه سعودی اعلام کرد که نیروهای ویژه‌ عربستان سعودی که اکنون در عدن به سر می‌برند دارای ماموریت غیر جنگی علیه انصارالله و علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن پس از انقلاب 2011 مردم این کشور هستند. وی افزود که این نیروها وظیفه و مسئولیت هماهنگی را در هرگونه نبرد آتی برعهده دارند.

پرس تیوی- وزارت کشور عربستان اعلام کرد دو نیروی گارد مرزی این کشور در منطقه مرزی عسیر کشته شده‌اند. این نیروهای مرزی در تبادل آتش بین نیروهای امنیتی عربستان سعودی و نیروهای انصارالله یمن کشته شده‌اند.

المیادین- کمیته بین الملل صلیب سرخ اعلام کرد که ائتلاف به رهبری عربستان همچنان مانع از ورود محموله‌های حاوی کمک‌های بشر دوستانه به یمن می‌شود. صلیب سرخ پیش از این نیز اعلام کرده بود که ائتلاف سعودی عربی به هواپیمای این سازمان که حامل کمک‌های پزشکی فوری بوده اجازه وارد شدن به صنعا را نداده است.

پایگاه یمنی الحیاد- در صورت انجام حمله زمینی به یمن، نزدیک به 20 هزار نیروی ائتلاف، 60 هزار نیرو از قبائل یمن و 30 هزار نظامی از ارتش یمن در این عملیات شرکت خواهند کرد. بر اساس این گزارش، پیشروی زمینی در یمن از دو جبهه، صعده در شمال و عدن در جنوب یمن صورت خواهد گرفت و از 90 بالگرد آپاچی کمک گرفته خواهد شد و علاوه بر آن، بمباران هوایی مواضع مختلف در یمن ادامه خواهد یافت.

پایگاه العربی الجدید- در هرگونه حمله زمینی احتمالی به یمن، در شمال یمن 6 جبهه درگیر جنگ خواهند شد. جبهه نخست، صعده است که در مرز با عربستان قرار دارد و پایگاه اصلی انصارالله است و پایگاه‌های نظامی متعددی در آن قرار دارد و امکان پیشروی از یمن به سوی عربستان در همین جبهه برای انقلابیون وجود دارد. این استان از شرق به استان الجوف و از غرب به استان حجة راه دارد جبهه دوم، استان الجوف است که آن نیز در مرز با عربستان قرار دارد که بخش زیادی از آن در کنترل انصارالله است. جبهه سوم، استان حجة است که در غرب صعده قرار دارد که می‌توان زمینی از طریق بخش حرض زمینی ودریایی از بندر میدی به آن نفوذ کرد. جبهه چهارم که از طریق آن می‌توان به سوی صنعا پیشروی کرد، استان الحدیدة است که دارای نوار ساحلی طولانی با دریای سرخ است که می‌توان از طریق دریا، نیروی زمینی در آن پیاده کرد و این نیروها را به سوی صنعا، روانه کرد. به ویژه که سواحل الحدیده، در طول تاریخ نقشه انطلاق ارتش‌های عثمانی و ایوبی برای روانه شدن به سوی سایر مناطق یمن است. جبهه پنجم، استان تعز است که شرایطی مشابه حدیده دارد و به دریای سرخ ارتباط دارد و ساحل آن از نقطه‌ای در استان الحدیده آغاز و به باب‌المندب در جنوب غرب کشور منتهی می‌شود. جبهه ششم، استان مأرب است که احتمالا قوی‌ترین جبهه خواهد بود به ویژه که ما‌ه‌هاست نیروهای ارتش و انصارالله در آن قدرت گرفته‌اند.

خبرگزاری فارس- منابع محلی یمنی در استان اب در مرکز یمن افشا کردند: از صبح روز شنبه حزب اصلاح یمن، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمین یمن در عمل تدارک میدانی برای حمایت و پشتیبانی از تجاوزات سعودی به یمن را آغاز کرده است.

بهشت و جهنم در جزئیات توافق قرار دارد/آمریکا فقط در سود شریک اعراب است/واکنش توهین آمیز آمریکا به سخنان رئیس جمهور ایران/ ظریف انتشار فراخوان برای شادی در خیابان را تکذیب کرد/ آماده انتشارهند:

بیزینس استاندارد- در حالی که طی روزهای گذشته ایران و کشورهای عضو گروه 5+1، از حصول توافق هسته ای خبر داده اند، به نظر نمی رسد مشکل پرداخت بدهی های هند به ایران در آینده نزدیک حل شود. بدهی های هند به ایران که عمدتا به دلیل واردات نفت و عدم پرداخت بهای آن به دلیل تحریم های موجود هستند، طی ماه های اخیر به 8.8 میلیارد دلار افزایش یافته است.

بهشت و جهنم در جزئیات توافق قرار دارد/آمریکا فقط در سود شریک اعراب است/واکنش توهین آمیز آمریکا به سخنان رئیس جمهور ایران/ ظریف انتشار فراخوان برای شادی در خیابان را تکذیب کردفلسطین:

پایگاه خبری قدس- ماهر ابوصبحه رئیس هیأت گذرگاه‌ها و مرزها در نوار غزه اعلام کرد که مقامات مصری وعده داده‌اند به زودی گذرگاه رفح را باز کنند اما زمان این اتفاق را اعلام نکرد. ابوصبحه افزود: با ابلاغ رسمی مقامات مصری زمان بازگشایی گذرگاه رفح اعلام خواهد شد. از زمان آغاز سال فعلی (2015) مقامات مصری فقط 5 روز گذرگاه رفح را باز کرده‌اند و این گذرگاه 85 روز بسته بوده است.

پایگاه الرساله- اسماعیل هنیه معاون ریاست دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس درخواست کرد درگیری‌ها در اردوگاه فلسطینی یرموک واقع در سوریه هر چه زودتر پایان یابد. هنیه گفت: با نگرانی حوادث اردوگاه یرموک را دنبال می‌کند. وی سپس خواستار پایان فوری خونریزی‌ها در این اردوگاه به ویژه ساکنان فلسطینی آن شد.

الخلیج آنلاین- اطلاعات مصر خواستار یک خط ارتباطی با خالد مشعل رئیس دفتر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس شده است. این درخواست در پی جلسه محرمانه افسرانی از اطلاعات مصر با اعضای ارشد حماس از جمله موسی ابومرزوق در قاهره مطرح شده است. یک مقام آگاه وابسته به حماس گفت: این درخواست اطلاعات مصر برای باز شدن صفحه‌ای جدید در رابطه با حماس و ترمیم آن صورت گرفته است.

فلسطین الیوم- جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خواستار مداخله فوری برای نجات اردوگاه فلسطینی یرموک در سوریه شد. اسماعیل رضوان یکی از اعضای ارشد حماس گفت: یک فاجعه در یرموک که سالهاست در محاصره به سر می‌برد، رخ داده و باید این فاجعه را در سریعترین زمان ممکن پایان دهیم. وی از تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین ساف و تمام نهادهایی که در دمشق نماینده دارند خواست برای نجات فوری اردوگاه مذکور اقدام کنند.

روزنامه الشروق- محمد حسنین هیکل نویسنده و تحلیلگر برجسته مصری ضمن تأکید بر لزوم یافتن راهی از سوی مصر برای حل بحران نوار غزه گفت: نوار غزه مانند بمبی ساعتی است که اگر منفجر شود مصر را نیز به خطر خواهد انداخت.

بهشت و جهنم در جزئیات توافق قرار دارد/آمریکا فقط در سود شریک اعراب است/واکنش توهین آمیز آمریکا به سخنان رئیس جمهور ایران/ ظریف انتشار فراخوان برای شادی در خیابان را تکذیب کردعراق:

اشپیگل- حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق درباره آزادی شهر تکریت گفت که آزادی این شهر عامل مشوق بسیار خوبی است. با این حال داعش همچنان تهدید اصلی است. این گروه افرادی را به کار گرفته‌اند و به منابع مالی زیادی دسترسی دارند. واقعیت این است که یک ارتش به تنهایی نمی‌تواند با آنها مقابله کند. العبادی گفت: من امیدوار بودم که حمایتها سریعتر و موثرتر باشد به خصوص در آغاز حملات داعش. آنها بغداد را تهدید کردند و در واقع آمریکا و نه هیچکس دیگری اقدامی صورت نداد. پس از این من، بسیار متعجب شدم که آمریکا اعلام کرد، بغداد در مدت 3 روز سقوط می‌کند.من فکر نمی‌کنم که این ارزیابی دقیق بود.

بهشت و جهنم در جزئیات توافق قرار دارد/آمریکا فقط در سود شریک اعراب است/واکنش توهین آمیز آمریکا به سخنان رئیس جمهور ایران/ ظریف انتشار فراخوان برای شادی در خیابان را تکذیب کردناتو:

اسپوتنیک- در شرایطی که کشورهای زیادی در شرق اروپا فعالیت‌های نظامی خود را افزایش داده‌اند، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد دارد تا نیروی ویژه نظامی را در منطقه شکل دهد تا با تهدید‌های احتمالی مقابله کنند. نیروی آماده‌باش ویژه (VJTF) شامل حدود 5 هزار نیرو از کشورهای فرانسه، آلمان، لهستان و اسپانیا خواهد بود و نیروهای ویژه‌ دریایی و هوایی هم در آن شرکت خواهند داشت. ، آنطور که ناتو اطلاع‌رسانی کرده است، نیروی نوک پیکان هم برای خدمت در نیروی واکنش ناتو (NRF) بسیج می‌شوند.

رویترز- سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز جمعه اعلام کرد برنامه‌های استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا به رغم تفاهم اخیر بین ایران و 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای این کشور ادامه می‌یابند. ائتلاف ناتو از چند سال پیش اقدام به گستراندن سامانه موشکی جدید خود در سراسر اروپا کرده است. روند راه‌اندازی سامانه موشکی ناتو از جمله احداث دو پایگاه در نزدیکی مرز روسیه در رومانی و لهستان قرار است بعد از سال 2020 کامل شود.

بهشت و جهنم در جزئیات توافق قرار دارد/آمریکا فقط در سود شریک اعراب است/واکنش توهین آمیز آمریکا به سخنان رئیس جمهور ایران/ ظریف انتشار فراخوان برای شادی در خیابان را تکذیب کردفرانسه:

نشریه فرانسوی لاووآ دو نور- پس از وقوع حملات ژانویه گذشته که منجر به کشته شدن 17 نفر در فرانسه شد، میزان فروش کتاب‌های اسلامی در فرانسه افزایش قابل توجهی داشته است. امروز طی گزارشی از افزایش فروش کتاب‌های اسلامی در فرانسه پس از حملات ژانویه گذشته خبر داد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    من دیشب سخنان اقای ظریف را گوش کردم اصلا توضیح مناسبی راجع بهPDMیا به قول خودشانPPI (ابعاد احتمالی نظامی) ارائه نکردند ما سالهاست NPT را پذیرفته ایم ونه تنها حقوق ما را قبول نکردند بلکه انرا ابزاری برای محدودیت وبهانه جویی وبه پای میز مذاکره کشاندن ما قرار دادند وبالاخره با تحریمها این محدودیت را اجرا کردند چه دلیلی دارد باپذیرفتن ابعاد احتمالی نظامی دوباره این سیکل ادامه پیدا نکند وقتی برای هسته ای به اعتراف خود اقای ظریف پرونده سازی می کنند برای موشکهای بالستیک هم پرونده سازی می کنند تا مجبور به مذاکره شویم ودوباره با تحریم و وعده لغو ان موشکها را نیز به یک مدل ازمایشگاهی تبدیل کنند به نظر می رسد تیم دولت بسیار خوشبینانه به کسانی که همیشه به ما خیانت کردند نگاه می کند
  • ایرانی ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    آقای عراقچی وقتی شما ماشین های فردو و اراک را کاملا برچیده و تغییر ماهیت می دهید چگونه بعد از کارشکنی طرف مقابل به حال اول بر می گردانید نکنه شما را هم هاله نور گرفته است یا معجزه گر هستید؟ به نظر من بهتر بود تاسیسات فردو و اراک را کاملا تعطیل می کردید به جای از بین بردن تا طرف مقابل به فکر کارشکنی نباشد و هزینه اتلاف شده از پول ملت هم کمتر بود و هم برگ برنده و ذخیره اطمینان بخشی در ادامه مسیر بود نه پذیرش پروتکل الحاقی و فصل هفتم منشور شورای امنیت/ چرا که پروتکل الحاقی؛ نقض امنیت و اسقلال ایران و راه مداخله بیگانگان را برای همیشه در کشور باز و تضمین می کند و شورای امنیت هم که در دستان و مطیع امریکا و بقیه کشورها پیرو امریکا هستند.
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    من جاي تيم هسته اي بودم همين آب نبات قيچي را هم پرت ميكردم جلوشون.
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    " مذاکرات هسته‌ای ما پله اول برای تعامل سازنده با جهان است " حرف نسنجیده حقش هم همین است . ایشان وقتی سمت خودش را باور ندارد می خواهید چطور برخورد کنند ؟
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق دستت درد نکنه که حرف دلم را زدم اما منتشر نکردید بزار آروم حرف زده بشه
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    منفی اشتباه
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    یعنی رسانه هاشون طرفدار ما شدن . عجب ....
  • آرمیتا ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    تسلیت دل صبورم
  • محسن ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    با سلام، اوّلا: آقای روحانی گفت تعامل سازنده با جهان، نگفت با امریکا. امریکایی ها با این حرفهایشان می خواهند بگویند ما هم هستیم. کسانی هم که در داخل کشور این سخن آقای روحانی را به منزلۀ اظهار تمایل برای رابطه با امریکا می دانند، ناخودآگاه دارند می گویند که جهان یعنی امریکا و امریکا یعنی جهان! ثانیا: مشرق جان، آیا حرفهای یک مقام درجۀ چندم امریکا برای شما اینقدر اهمیت دارد که آن را تیتر می کنید و با رنگ متفاوت چاپ می کنید؟! شما باید بگویید این آدم کی هست که در بارۀ ایران و رییس جمهور ایران اظهار نظر کند، نه اینکه حرفهایش را برجسته کنید!
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    چه عرض کنیم ببینیم........!
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    در واقع بجای استفاده از واژه تخریب راکتور آب سنگین اراک،ترجیح داده اند از واژه مصلحتی باز طراحی استفاده کنند! وقتی هم که این راکتور به دست خودمان تخریب شد، با عدم همکاری برای به اصطلاح بازطراحی، دستمون رو میزارن تو پوست گردو و اینکه اصلا شما رو چه راکتور آب سنگین!!! میخواید چیکار؟! حالا ببینید کی گفتم!
  • ناشناس ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    هنوز هیچ توافقی امضا نشده است.هیچ تعهد الزام اوری هم در کار نیست.فقط تفاهم سیاسی بود.تا تیر ماه معلوم نیست که چه بشود.هنوز ایران کاری نکرده است.شاید هم نکند.ما هیچ چیزی نمیدانیم فقط دولت میداند که چکار باید بکند.امریکا حرفهایی را میگوید که به سود خودش است.نباید این حرفها را باور کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس