ساعتی پس از اعلام بیانیه لوزان و توافق ایران و 1+5 بر سر کلیات توافق جامع هسته‌ای، دولت کانادا اعلام کرد که 3 میلیون دلار به امر بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات ایران کمک می‌کند.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز جمعه 94/1/14 به شرح زیر است:

آرشیو اخبار هفته گذشته:

فابیوس:هنوز توافقی صورت نگرفته/استقبال هیلاری از توافق لوزان/عربستان خواستار سلاح برای مقابله با ایران/ عربستان محیای حمله نظامی به یمن/ایران:

راشاتودی- قیمت نفت در شرایط کنونی از عوامل متعددی تأثیر می پذیرد و تقابل این عوامل در شرایط فعلی از نوسان بیشتر آن در بازار جهانی جلوگیری کرده است. از عوامل کاهنده قیمت نفت طی روزهای اخیر می توان به اعلام توافق (تفاهم) ایران و 5+1، و همچنین اعلام افزایش سهام تجاری نفت در آمریکا از سوی وزارت انرژی این کشور، اشاره کرد.

نیویورک تایمز- ویلیام برنز قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا: در یک دنیای ایده‌آل، هیچ غنی‌سازی‌ای در ایران نبود، تمام تأسیسات غنی‌سازی این کشور هم برچیده می‌شد. اما ما در یک دنیای ایده‌آل زندگی نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم دانش بنیادی و ظرفیت غنی‌سازی که ایران ایجاد کرده را نادیده بگیریم یا بمباران کنیم. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم، این است که برای مدتی طولانی این برنامه را به شدت محدود کرده، به شکلی بی‌سابقه بر آن نظارت کنیم و از اینکه سران ایران بتوانند مواد را تا سطح تسلیحاتی غنی‌سازی کرده و بمب بسازند، جلوگیری کنیم. وی افزود: ما با کاهش تحریم‌ها به نحوی که به دقت مرحله‌بندی شده و فرآیندی که برای اعمال فوری تحریم‌ها در صورت عدم انطباق ایرانی‌ها ایجاد می‌کنیم، اهرم فشار قدرتمندی را نیز حفظ می‌کنیم.

العهد- شیخ محمد یزبک رئیس هیئت شرعی حزب الله لبنان امروز در بخشی از سخنانش در خطبه نماز جمعه در بعلبک به مذاکرات و تفاهمات هسته ای ایران اشاره کرده است. شیخ یزبک گفت: رهبری حکیمانه، تمسک به حقیقت و رهنمون‌های مقام معظم رهبری و صبر و شکیبایی طرف ایرانی، دیگران را پس از مدت زمان طولانی مذاکرات به اعتراف به داشتن حق ایران در برخورداری از انرژی هسته ای مسالمت آمیز ملزم کرده است. وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران با ارزش‌های والای انسانی آن پیروز شده است و فتوای امام خامنه‌ای در این پیروزی نقش پررنگی داشته است.

جروزالم پست- کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که امروز به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای بررسی تفاهمات به دست آمده میان ایران و 1+5 تشکیل جلسه داده بود، با صدور بیانیه‌ای رسمی با نتیجه مذاکرات اعلام مخالفت کرد.

توئیتر- ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه پس از بازگشت جان کری وزیر خارجه این کشور به واشنگتن، گفت کاخ سفید می‌تواند از توافقی که با ایران کرده، دفاع کند. وی نوشت: با توافقی به خانه آمده‌ایم که خطوط ما در آن رعایت شده و می‌توانیم از آن دفاع کنیم.

سی بی اس نیوز- بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به اظهار نظر درباره مفاد چارچوب تفاهم سیاسی مورد قبول بین ایران و 1+5 پرداخت و گفت راه حل های فنی زیربنای توافق جامع با ایران اکنون مشخص شده اند. بن رودز با بیان اینکه ذخائر اورانیوم ایران تا 98 درصد کاهش داده شده گفت ذخائر موجود ایران یا رقیق شده و یا از خاک این کشور به بیرون منتقل خواهند شد. این مقام کاخ سفید همچنین درباره نظارت بر برنامه هسته ای ایران هم گفت: برای جلوگیری از فعالیت های مخفیانه ایران، ما به سایت های غنی سازی ایران اعم از فردو، نطنز دسترسی خواهیم داشت و زنجیره تأمین ایران را تحت نظارت قرار خواهیم داد.

اسپوتنیک- یک کارشناس ارشد مسائل دفاعی روسیه روز جمعه گفت مسکو آماده تحویل سامانه پدافند موشکی اس 300 به ایران در صورت رفع تحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور است. ایگور کوروشنکو، رئیس اندیشکده مرکز تحلیل مبادلات تسلیحاتی جهانی رفع تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران را اقدامی منطقی خواند و گفت مسکو در این صورت می تواند سامانه های موشکی اس 300 را به ایران تحویل دهد.

هاآرتص- روز جمعه در مطلبی با استقبال از مفاد چارچوب توافق اعلام شده بین ایران و گروه 1+5 نوشت: بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی با این تحلیل که با ایران توفق بد صورت نگرفته موافق هستند اگرچه ممکن است به آن اعتراف نکنند.گروه دیگری که شگفت زده شدند و البته ممکن است هرگز به آن اعتراف نکنند بسیاری از مقامات از جمله مقامات اسرائیل بودند که ظرف ماه های گذشته سرسختانه به توافق در حال شکل گیری با ایران حمله کرده اند.

اینترفکس- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف معاون وی و همین‌طور وزارت خارجه روسیه هریک به صورت جداگانه به این توافق واکنش نشان داده و از آن استقبال کرده‌اند. آقای لاوروف با بیان اینکه شانس زیادی برای حصول توافق جامع وجود دارد، در مورد تفاهمات لوزان گفت: نتیجه مذاکرات ایران دلگرم‌کننده است. اکنون چارچوبی سیاسی برای توافق آینده شکل گرفته است.

سی‌بی‌اس‌نیوز- ساعتی پس از اعلام بیانیه لوزان و توافق ایران و 1+5 بر سر کلیات توافق جامع هسته‌ای، دولت کانادا اعلام کرد که 3 میلیون دلار به امر بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات ایران کمک می‌کند.

النشره- رئیس جمهور آمریکا شب گذشته پس از تفاهم بدست آمده گروه 5+1 با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی تماس تلفنی برقرار کرد. باراک اوباما در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر اهمیت آمریکا به صلح و امنیت منطقه اعلام کرد که آمریکا به حمایت از عربستان برای دفاع از خودش کاملا پایبند است.

توئیتر- ماری هارف معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که تیم دیپلماتیک این کشور، ژنو را به قصد واشنگتن ترک کرده و از آنچه در هفته اخیر انجام داده، احساس غرور می‌کند.

خبرگزاری فرانسه- فابیوس که با رادیو اروپا صحبت می‌کرد، گفت مسئله چگونگی برداشته شدن تحریم‌های ایران هنوز حل نشده است. ایرانی‌ها می‌خواهند که تحریم‌ها بلافاصله برداشته شوند. وی افزود: ما به آن‌ها می‌گوئیم که ما زمانی تحریم‌ها را کاهش می‌دهیم که شما به آنچه با آن موافقت کرده‌اید عمل کنید و اگر شما به تعهدات خود پایبند نمانید، ما قطعا می‌توانیم وضعیت را به شکل سابق بازگردانیم. وزیر خارجه فرانسه که گفته می‌شود در میان اعضای 1+5 سختگیرانه‌ترین مواضع را دارد،‌ همچنین گفت: در حال حاضر، هنوز توافقی وجود ندارد.

خبرگزاری کویت- لوران فابیوس در مصاحبه ای اعلام کرده است که در سال 2013 زمانی که قرار بود توافق موقت میان ایران و 6 کشور امضا شود، پاریس رأسا از این کار جلوگیری کرده است.

خبرگزاری فارس- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران گفت: دور آخر گفت‌وگوهایی که در سوئیس داشتیم، به لطف خدا و با دعای دوستان و با هدایت و حمایت‌های بی نظیر رهبر انقلاب از تیم مذاکره کننده و راهنمایی‌های ایشان به تیم و همینطور حمایت شجاعانه ریاست جمهوری از مذاکرات هسته‌ای، این امکان برای ما فراهم شد که به مجموعه ای از راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع دست پیدا کنیم. وی افزود:این مجموعه راه‌حل‌ها به عنوان مبنای نگارش سند نهایی که تنها توافق ما در مذاکرات هسته‌ای خواهد بود، اگر انشاءالله به لطف خدا و واقع‌بینی طرف مقابل، چنین چیزی تا تیر ماه امکانپذیر شود، آن سند بر مبنای راه‌حل‌هایی نگارش خواهد شد که در روز گذشته و روزها و ماه‌های گذشته در مورد آن‌ها بحث و تبادل نظر شده است.

خبرگزاری فارس- مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص بیانیه مشترک قرائت شده در پایان مذاکرات ایران و 1+5 که از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شامگاه پنجشنبه انجام گرفت، گفت: این توافق قطعاً یک تعهد بین‌المللی برای ایران است. وی با بیان اینکه این توافق به هیچ وجه متوازن نیست، یادآور شد: درباره فردو فاجعه رخ داده است. این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه زمان بندی برداشتن تحریم‌ها کاملاً مبهم است، اظهار داشت: همچنین خبری از رشد برنامه غنی سازی در زمان 10 ساله نیست.

مک‌کلاچی- یک مقام ارشد آمریکایی گفته که ظریف باید توافق لوزان را در داخل کشورش عرضه کند و این کار نه برای ظریف و نه برای دولت اوباما، ساده نخواهد بود.

پایگاه هیل- هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، توافق لوزان را گامی مهم به سمت توافق جامع دانسته و گفته که توافق نهایی، ایران را از دستیابی به بمب اتم، باز می‌دارد. در این بیانیه که در پایگاه خبری هیل منتشر شده، کلینتون از عملکرد جانشین خود در وزارت خارجه تقدیر کرده و گفته که تلاش‌های اوباما و جان کری، مداوم و مصممانه بوده و همه تلاش‌ها معطوف به رسیدن به نتیجه یعنی توافق هسته‌ای بوده است. این دیپلمات سابق در بیانیه خود گفته که این امر حیاتی است که تلاش‌های صورت گرفته برای رسیدن به توافق هسته‌ای، بخشی از راهبرد جامع آمریکا برای برسی بلندپروازی‌های منطقه‌ای ایران و حمایت از متحدین آمریکا در منطقه باشد و رهبری آمریکا را در خاورمیانه، اعمال کند.

توئیتر- سناتور جان مک‌کین نوشت که مشخصاً هیچگونه توافقی (درون آمریکا) بر روی توافق هسته‌ای وجود ندارد و با این وضع، لزوم بررسی مفاد توافق توسط کنگره بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

رویترز- آیپک لابی صهیونیست‌ها در کنگره آمریکا هم به توافق ایران و 1+5 در لوزان واکنش نشان داد و گفت که سند نوشته شده در لوزان باید از فیلتر کنگره بگذرد. در این بیانیه بر لزوم گذشتن مفاد توافق لوزان از سد آرای نمایندگان کنگره آمریکا تأکید شده و آمده که نباید دولت بگونه‌ای وانمود کند که ملت آمریکا به انتخاب از میان دو گزینه سرسپردگی و یا حمله نظامی مجبور شده است. در بیانیه آی‌‌پک همچنین هشدار داده شده که توافق لوزان، ایران را در آستانه تبدیل به یک دولت اتمی رها می‌کند و مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه به راه می‌اندازد.

خبرگزاری فرانسه- جب بوش برادر رئیس‌جمهور سابق آمریکا و سناتور جمهوری‌خواهی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شانس زیادی برای برنده شدن در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارد، روی خوشی به بیانیه لوزان نشان نداده است. وی بیانیه لوزان را توافقی معیوب خوانده و گفته از آن حمایت نخواهم کرد. کنگره آمریکا طرحی را در دست بررسی دارد که به موجب آن، توافق لوزان باید 60 روز در دست نمایندگان بررسی شود و بعد از آن اوباما حق امضاء خواهد داشت. این طرح هنوز تصویب نشده است.

سی‌بی‌اس- باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که سوار بر هواپیما به سمت لوئیزویل می‌رفته با بنیامین نتانیاهو تماس می‌گیرد و در خصوص توافق لوزان با وی صحبت می‌کند. اوباما در این تماس به نتانیاهو اطمینان داده که بیانیه لوزان بهترین راه برای بستن مسیر ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.

رویترز- سناتور باب کورکر، سناتور ارشد جمهوری‌خواه به توافق لوزان واکنش نشان داده و گفته که کنگره منتظر شنیدن جزئیات است و تواف نهایی باید از فیلتر این نهاد رد شود. در بیانیه وی آمده است: این امری مهم است که ما منتظریم جزئیات دقیق بیانیه امروز را ببینیم . اگر توافق نهایی حاصل شد، مردم آمریکا میبایست از طریق نمایندگان منتخب خود، توافق را بررسی کنند تا ببینند که آیا توافق تهدید ایران هسته‌ای را حذف کرده است.

توئیتر- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز پنج‌شنبه در واکنش به انتشار بیانیه کاخ سفید در مورد مذاکرات هسته‌ای، گفت: راهکارهای به دست آمده در لوزان سوئیس برای همه خوب است و نیازی به تفسیر به رأی آن نیست. وی در توئیتر نوشت: راهکارها همانطور که هستند، برای همه خوبند. نیازی نیست که به این زودی با استفاده از فکت شیت‌‌ها (راهکارها) مصادره به مطلوب شود.

خبرگزاری فارس- حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان در خصوص بیانیه مشترک قرائت شده در پایان مذاکرات ایران و 1+5 که از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که شامگاه پنجشنبه انجام گرفت، گفت: نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشتیم. وی افزود: در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم.

رویترز- جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که مفاد توافق حاصله میان ایران و 1+5، هشداردهنده است. بینر توافق لوزان را روگرداندن هشداردهنده اوباما از اهداف اولیه‌اش خواند و گفت که پیش از برداشته شدن هرگونه تحریمی، کنگره باید دقیقاً مفاد توافق را برسی کند. وی افزود در هفته‌های پیش‌رو، جمهوری خواهان و دموکرات‌ها باز هم به دولت فشار خواهند آورد تا جزئیات این پارامترها را مشخص کند و سوالات سخت باقی مانده را پاسخ دهد.

بلومبرگ- رایزنی‌های فشرده هسته‌ای طولانی‌ترین مذاکرات آمریکا از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوده است. این نوزدهمین مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه از زمان آغاز گفت‌وگوهای دولت‌های باراک اوباما و حسن روحانی از 18 ماه گذشته (تاکنون) است.

واشنگتن‌فری بیکن- وزیر دفاع جدید عربستان سعودی در جریان سفر اعضای کنگره به کشورش به انها گفته که به ایران نمی‌توان اعتماد کرد. این خبر از قول ورن بوچانان، نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا نقل شده که خود در نشست اعضای کنگره با محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان حضور داشته است. این نماینده جمهوری‌خواه گفت: من از شاهزاده درباره مذاکرات بین ایران و آمریکا پرسیدم و او در پاسخ گفت که ظاهراً امریکا تهدید ایران را جدی نگرفته است. وی گفت سعودی‌ها مایل به دریافت کمک نظامی بیشتر از آمریکا برای مقابله با نفوذ رو به رشد ایران در منطقه هستند.

فابیوس:هنوز توافقی صورت نگرفته/استقبال هیلاری از توافق لوزان/عربستان خواستار سلاح برای مقابله با ایران/ عربستان محیای حمله نظامی به یمن/یمن:

ال‌بی‌سی لبنان- نواز شریف نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که کشورش از عربستان برای تجاوز به یمن کمک می‌کند و با ارائه هرگونه کمک به این کشور موافق است. نواز شریف در نشست خبری مشترک با داوود اوغلو همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که تصمیم داریم از عربستان سعودی و حاکمیت و وحدت اراضی آْن در این شرایط سخت حمایت کنیم.

المیادین- مردم یمن بعد از ظهر روز جمعه در اعتراض به استمرار تجاوزات عربستان در صنعاء تظاهرات کردند و با سر دادن شعارهایی جنایات سعودی را محکوم کردند.

المیادین- ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به جنبش انصارالله ضمن تکذیب خبر منتشر شده خبرگزاری فرانسه درباره عقب نشینی از کاخ ریاست جمهوری در عدن در پی حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی اعلام کرد که این خبر صحت ندارد.

پایگاه خبری أنحاء- یک مسئول نظامی ارتش آمریکا اعلام کرد که آمریکا در بخشی از کمک‌های خود به ائتلاف متجاوز سعودی علیه یمن، به سوختگیری جنگنده‌های این ائتلاف در عملیات موسوم به طوفان قاطع اقدام خواهد کرد. این مسئول نظامی آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، افزود: فرماندهی نظامی ارتش آمریکا در خاورمیانه باهماهنگی پنتاگون مجوز استقرار هواپیماهای سوخت‌رسان برای سوختگیری جنگنده های ائتلاف سعودی را صادر کرده است.

الجزیره- والری آموس مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید درباره درگیری‌ها در یمن از طرف‌های درگیر در این کشور خواست تا همه تلاش خود برای حمایت از شهروندان یمنی را به کار بگیرند. روزپنج شنبه اعلام کرد که تعداد تلفات در یمن طی دو هفته گذشته و در پی تجاوزات ائتلاف متجاوز سعودی به یمن تاکنون به 519 کشته و 1700 زخمی رسیده است.

روزنامه عبری یلی- یک اسکادران از جنگنده‌های صهیونیستی از نوع کامنز مارکوس در چارچوب ائتلاف متجاوزانه علیه یمن به سرکردگی عربستان موسوم به عملیات طوفان قاطع شرکت دارند. این روزنامه به نقل از امیر ایشل فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی گزارش داد که امروز کشورهای عربی، برای خلاص شدن از یکی از دوستان خود، از ما کمک می گیرند.

العالم- سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت: شورای امنیت باید موضعی اولیه برای پایان دادن به خشونت‌ها با تمام اشکال آن اتخاذ کند بدون آنکه ازهیچ یک از طرفهای بحران یمن حمایت کند. وزیر خارجه روسیه خاطر نشان کرد که گروهی از کشورها لایحه‌ای درباره اوضاع یمن به شورای امنیت ارائه دادند. وی افزود: متاسفانه این لایحه پس از حوادث یمن به شورای امنیت ارائه شد و پس از آنکه ائتلافی که عربستان تشکیل داد، عملیات نظامی خود را آغاز کرد. ما ترجیح می دادیم که رجوع به شورای امنیت قبل از تحرک نظامی صورت می گرفت.

خبرگزاری عربستان- عادل جبیر سفیر عربستان در آمریکا در سخنرانی با اشاره به اینکه کشورش هنوز به عدن نیروی زمینی اعزام نکرده ولی این گزینه روی میز است. این درحالی بود که امروز رسانه‌های نزدیک به دولت عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری این کشور در حمله به یمن مدعی بودند که نیروهای زمینی این کشور در حال هلی برد در شهر عدن هستند.

المیادین- جنگنده‌های عربستان سعودی جزیره مایان که اصلی‌ترین جزیره متعلق به کشور یمن در تنگه باب المندب است را سه بار بمباران کرد. عربستان به بهانه حضور نیرو کمیته‌های مردمی این منطقه سوق الجیشی را بمباران کردند.

العربیه- مواضع ارتش و کمیته های مردمی وابسته به جنبش انصارالله در شرق عدن از طریق کشتی بمباران شدند. ارتش یمن و کمیته های مردمی هواپیمای اختصاصی ریاست جمهوری در فرودگاه عدن را منفجر کردند.

المیادین- نظامیان سعودی حصار فلزی در مرز با یمن در نزدیکی منطقه حجه را قطع کردند. ارتش عربستان با این اقدام زمینه را برای دخالت زمینی در یمن فراهم کرده است.

اسپوتنیک- احمد الشامی عضو انصارالله یمن گفت که ده‌ها نظامی از طریق کشتی‌های سعودی و مصری وارد بندر عدن یمن شدند. به دنبال خبرهای ضد و نقیض درباره ورود نظامیان ناشناس به شهر عدن،‌ یک عضو انصارالله خبر داد که کشتی‌های سعودی و مصری ده‌ها نظامی وارد این شهر بندری کردند. تعداد نظامیانی که به شهر بندری عدن وارد شدند مشخص نیست اما اینجا صحبت از ده‌ها نظامی است. آنها پوشش(هوایی) چندین هواپیما را داشتند. آنها از کشتی‌های سعودی و مصری پیاده شدند. احمد الشامی همچنین افزود: اگر این(اقدام) آمادگی برای عملیات زمینی(علیه یمن) باشد،‌ پاسخ آنها را با آتش خواهیم داد.

خبرگزاری فرانسه- نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی امروز با نظامیان عربستانی در نزدیکی مرزهای دو کشور درگیر شدند. در این درگیری و تبادل آتش یک نیروی گارد مرزی عربستان کشته و 10 نفر دیگر از نظامیان عربستانی نیز زخمی شدند. وزارت کشور عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای این خبر را تایید کرد.

فابیوس:هنوز توافقی صورت نگرفته/استقبال هیلاری از توافق لوزان/عربستان خواستار سلاح برای مقابله با ایران/ عربستان محیای حمله نظامی به یمن/سوریه:

کانال 7 تلویزیون اسرائیل- جنگنده‌های اسرائیل مواضع ارتش سوریه را بمباران کردند. این حمله پنجشنبه گذشته انجام شده است. این حمله در هفته گذشته انجام شده است و مواضع ارتش در نزدیک شهر حمص هدف قرار گرفته‌اند. گزارش‌ رسانه‌های حاکی از آن است که این حمله با اطلاع آمریکا انجام شده است و جت‌های اسرائیلی پس از انجام این ماموریت سالم به پایگاه خود بازگشته‌اند.







نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    0 0
    عربستان دور از جون دور از جون گلاب به روتون غلط کرده با هفت جد و آبادش
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    غربيها استاد سياست هستند و مي دانند چه مي کنند هميشه از خودم مي پرسيدم چرا غربيها با وجود به تله انداختن ايران مي خواهند توافق کنند و با اينكه مي دانند زمان به نفع ايران نيست مي خواهند توافق کنند تازه فهميدم که آنها در ميز مذاكرات مانده اند تا مرحله به مرحله امتيازات خاص از ايران بگيرند و به اين راحتي هم تحريمها را بر نمي دارند الان هم آنطور گفته اند همه چيز خوب پيش برود---10 تير و سپس صدور قطعنامه و سپس زمان براي آمادگي در اجرا -- حداقل تا پاييز 94 طول خواهد کشيد و آنهم با شرايطي خاص و بخشي از تحريمها برداشته خواهد شد به نظرم کمي ساده به قضيه نگاه مي کرديم و مي کنيم --- فقط حسن بزرگ اين توافق اين بود که نشان داد ايران با عقلانيت مي خواهد از اين گرداب خارج شود اما از آنطرف واقعيتي را نشان داد که در تله بزرگي گير کرده ايم و غربيها استاد گير انداختن و سپس دوشيدن کامل هستند و براحتي فرصتها را از دست نمي دهند درس بزرگي بود که وارد بازی بزرگان نشیم و اين بازي ادامه دارد...!!
  • ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    عربستان باید با خاک یکسان شود. فقطططططططططططططططططططططططط.......
  • علی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    پیوند استراتژیک عربستان و اسرائیل بر هیچکس پوشیده نیست رفتار عربستان در منطقه دیکته اسرائیل به عربستان است
  • حقگو ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    در عراقچي گيت دستاورد خون شهداي هسته اي را در پيش پاي غربيان ذبح كردند و فتح الفتوحش خواندند.. فاين تذهبون؟
  • صابر22 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    این وضع هرچه چقدر ادامه پیدا می کرد به ضرر مملکت بود توافق انجام وتمام شد دستاوردهایش هم عالی هست دست همه درد نکنه لطفا مته به خشخاش نگذارید نهاد رهبری وریاست جمهوری صلاح مملکت را از ما بهتر می دانند اگه توفق صورت نمی گرفت چه بسا خطر جنگ ایران را تهدید می کرد
  • ناشناس ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    بجای عراقچی چرا شمارا انتخاب نکردند شاید هم هنوز کشف نشدی دانشمند!!!! این توافق ها با اجازه شخص رهبری بوده وایشان از نتایج بدست آمده راضی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس