هدف، تغییر نظام ایران است و به محض اینکه اوضاع منطقه به حال عادی درآید آمریکا ائتلافی بین‌المللی علیه ایران ایجاد می‌کند.

گروه بین‌الملل مشرقخلاصه اخبار بین‌الملل روز یک‌شنبه 94/1/23 به شرح زیر است:

روزنامه بین‌الملل مشرقایران:

نفوذ فزاینده ایران در خاورمیانه ترکیه را به حاشیه رانده است

روزنامه تودی‌زمان- در حالی که ایران و عربستان در حال نزاع برای برتری در خاورمیانه از طریق جنگ نیابتی در یمن هستند به نظر می‌رسد ترکیه قدرت منطقه‌ای خود را به‌خصوص پس از گرم شدن نسبی روابط میان ایران و آمریکا به‌دلیل توافق هسته‌ای در حال از دست دادن است. فاروق لوغ‌اغلو رهبر حزب مخالف جمهوری خلق ترکیه تأکید کرد با وجود توافق هسته‌ای، ایران امروز در حال رشد در منطقه است. این در حالی است که ترکیه نه تنها در حال باختن در زمین در خاورمیانه است، بلکه روابطش با غرب را نیز در حال از دست رفتن است.

نشان دادن ایران به عنوان تهدید هسته‌ای، مضحک است

اسپوتنیک- پیتر گونیگ تحلیلگر سیاسی و اقتصادی و از مقامات پیشین بانک جهانی با انتقاد از تهدید نشان دادن ایران در مسئله هسته‌ای گفت این اقدام در راستای منافع اقتصادی آمریکا صورت گرفته است. وی گفت: من فکر می‌کنم که همه ما باید بدانیم که اعلام کردن ایران به عنوان تهدید هسته‌ای برای جهان اقدامی بیهوده و کاملا ساختگی است. ما این موضوع را فراموش می‌کنیم چرا که غرق در اخبار رسانه‌های غربی شده‌ایم. آنها اعلام کرده‌اند که ایران به دلیل قدرت هسته‌ای، خطری واقعی برای جهان است. همه اینها مضحک هستند. گونیگ با اعلام اینکه تصمیم ایران در سال 2007 برای جایگزین کردن یورو به جای دلار در این مورد موثر بوده است گفت: با توجه به تصور عمومی از سلاح‌های کشتار جمعی که نمونه آن را در عراق شناخته‌اند، تلاش شد تا ایران به عنوان یک تهدید به جهان نشان داده شود.

هیچ نیروی نظامی ایرانی در یمن حضور ندارد

خبرگزاری فارس- یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه خبر رویترز در خصوص دستگیری دو افسر ایرانی در یمن را رد و تصریح کرد: هیچ نیروی نظامی ایرانی در یمن حضور ندارد. خبرگزاری رویترز به نقل از شبه‌نظامیان وفادار به عبد ربه منصور هادی ادعا کرد که روز جمعه دو نظامی ایرانی را در درگیری با انصارالله دستگیر کرده‌اند که این 2 نظامی به نیروهای انصار الله مشاوره می‌دادند.

واشنگتن حتی در صورت توافق به دنبال تغییر نظام ایران است

شورای امور بین‌الملل روسیه- هدف واشنگتن، تغییر نظام ایران است و به محض اینکه اوضاع منطقه به حالت عادی درآمد، آمریکا شروع به ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌کند. آیا توافق نهایی ایران و 1+5، راه را برای گرم شدن روابط بین تهران و پایتخت‌های غربی هموار می‌کند؟ تا جایی که به آمریکا مربوط می‌شود، توافق هسته‌ای، راهبرد این کشور را تغییر نمی‌دهد زیرا هدف واشنگتن تغییر نظام ایران است.

ابراز خرسندی ریاست دوره‌ای شورای اروپا از روند همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا

خبرگزاری فارس- آندرس پیلد گویچ معاون وزیر خارجه لتونی که کشورش در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای اروپا را برعهده دارد، از روند همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا ابراز خرسندی کرد و از سفر ظریف به لتونی در آینده نزدیک خبر داد. وی به دعوت مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان به منظور توسعه روابط و همکاری‌های لتونی و جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر و با تخت‌روانچی ملاقات کرد.

توافق هسته‌ای ایران سبب بهبود اقتصادی عمان می‌شود

تایمز آو عمان -بر اساس چارچوب مندرج در توافق هسته‌ای ایران،‌طرف‌های مذاکره تا 30 ژوئن برای توافق روی جزئیات زمان دارند اما اقتصاددانان و تاجران در عمان؛ کشوری که نقشی پررنگ در رسیدن به توافق بازی کرده، می‌گویند که درباره آینده خوشبین هستند.فابیو اسکاسیویلانی اقتصاددان ارشد در بنیاد سرمایه‌گذاری عمان گفت: توافق بین ایران و قدرتهای بزرگ جهانی فرصتهای فراوانی برای کل منطقه و به طور خاص برای عمان فراهم می‌کند.وی افزود: ایران کشوری با جمعیت زیاد، منابع انرژی غنی و دارای متخصصان زیاد با مهارت بالا است. عمان می‌تواند یک سکوی ایده‌آلی برای تعامل بازرگانان و شرکتهای عمانی پیشنهاد کند. عمان می‌تواند کانال مورد پذیرش در پیوند زدن و ادغام ایران به اقتصاد جهانی باشد.

شمخانی به مسکو می‌رود

خبرگزاری فارس- علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با قبول دعوت نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه برای شرکت و سخنرانی در دهمین اجلاس دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای به مسکو سفر خواهد کرد.این اجلاس روز دوشنبه 24 فروردین ماهبا حضور کشورهای عضو شامل قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان و همچنین نمایندگان کشورهای ناظر شامل افغانستان، هند، ایران، مغولستان و پاکستان در مسکو پایتخت روسیه آغاز به کار خواهد کرد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا شامل بانک تجارت ایران-آلمان نمی‌شود

پرس تی‌وی-دولت آلمان اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران بر بانک تجارت ایران-آلمان(EIH)‌که مقر آن در هامبورگ قرار دارد، تاثیری نخواهد داشت.یک سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان همچنین با رد قطع حمایت‌ها از بانک تجارت ایران-آلمان افزود: این بانک تحت کنترل‌های شدید قرار داد و قابل مقایسه با هیچکدام از موسسات مالی آلمان نیست.وی در عین حال افزود که در حال حاضر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل این بانک نمی‌شود.این اقدام آلمان در واکنش به سخنان اخیر یورام بن‌زائدسفیر تل‌آویو در برلین ابراز شد، وی در جریان کنفرانسی خبری گفته بود که موارد قانونی وجود دارد که باید حل شوند کهاین موارد اجازه بسته شدن بانک را خواهند داد.بانک تجارت ایران-اروپا در زمینه داد و ستدهای آلمان با ایران در سطح متوسط فعالیت می‌کند. در اوایل سال 2012، آمریکا و اتحادیه اروپا با تحریم‌ بخش مالی و نفتی ایران تلاش کردند تا دیگر کشورها را از خرید نفت ایران باز دارند و از تبادلات مالی با بانک‌های ایرانی از جمله بانک مرکزی این کشور جلوگیری کنند.

فابیوس: عمل کردن ایران به تعهداتش شرط رفع تحریم‌هاست

روزنامه سعودی الریاض-لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که رسیدن به چارچوب توافق با ایران پیشرفت به شمار می‌آید اما هنوز کار زیادی پیش روی مذاکره کنندگان قرار دارد.وی اعلام کرد در صورتی که ایران تعهدات خود را اجرایی کند، تحریم‌ها رفع خواهد شد.فابیوس که به عربستان سفر کرده اعلام کرد که در سفرش به این کشور و در دیدار با مسئولان عربستانی همه موضوعات مهم از جمله ایران، یمن، فلسطین عراق و مبارزه با تروریسم بررسی خواهد شد.

نتانیاهو نگران پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با غرب است

روزنامه هاآرتص-بنیامین نتانیاهو نگران است که پایبندی ایران به توافق با غرب، اعمال تحریم و نظارت‌های بلندمدت بر تاسیسات هسته‌ای این کشور را غیرممکن سازد.دو مقام اسرائیلی که نامی از آنها نیامده گفتند: نتانیاهو نگران است ایران به مفاد توافق هسته‌ای عمل کند و در نتیجه توجه جهان را از برنامه هسته‌ای خود منحرف سازند و به این ترتیب اعمال تحریم‌ و نظارت‌های بلندمدت بر تاسیسات هسته‌ای ایران تقریبا غیرممکن شود.

روزنامه بین‌الملل مشرقیمن:

استقرار تانک‌های سعودی در مرز یمن

شبکه خبری المیادین و پایگاه خبری العهد- منابع خبری عرب زبان از استقرار تجهیزات نظامی و تانک‌های ارتش عربستان در نزدیکی مرز یمن خبر دادند. تجهیزات نظامی و تانک‌های ارتش عربستان در فاصله ۳۰۰ متری از پایانه مرزی الوال یمن مستقر شده‌اند. نیروی زمینی و هوایی ارتش عربستان همچنان در تلاش هستند تا پایگاه نظامی خود (المناره) در نزدیکی مرز با یمن را که به تصرف مبارزان قبایل یمنی در آمده است بازپس گیرند اما تلاش‌های آنان تاکنون با شکست روبرو شده است.

دولت مستعفی یمن آب‌های منطقه‌ای این کشور را منطقه ممنوعه اعلام کرد

شبکه خبری العربیه- وزارت امور خارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرد هر کشتی تجاری یا نظامی و همه شناورها، قایق‌ها و پرنده‌های وابسته به کشتی‌های نظامی نباید وارد منطقه ممنوعه شوند مگر اینکه اجازه قبلی از دولتی بگیرند که آن را دولت قانونی یمن خواند.

حزب‌الله شایعه کشته شدن یک عضو خود در یمن را تکذیب کرد

شبکه المنار لبنان- حزب الله لبنان شایعه یک روزنامه سعودی چاپ لندن و به تبع آن رسانه‌های متحد عربستان درباره کشته شدن یک عضو حزب‌الله در یمن را تکذیب کرد. روزنامه سعودی الشرق الاوسط و برخی رسانه‌های سعودی و لبنانی (متحد عربستان) ادعا کرده بودند یک عضو حزب‌الله در یمن کشته شده است. بامداد امروز نیز صفحه رسمی شبکه العالم در شبکه توئیتر ادعا کرد که عبدالملک الحوثی به شهادت رسیده است. العالم سپس با تکذیب این خبر، اعلام کرد که برای ساعتی هک شده است.

قتل عام وحشیانه شهروندان یمنی در تعز

الحیاد نت-بامداد روز یکشنبه، جنگنده‌های سعودی در حمله به شهر تعز دو منطقه را در این شهر بمباران کردند که قتل عام وحشیانه‌ای را علیه شهروندان بی‌دفاع یمنی رقم زد.یکی از موشک‌ها در منطقه هنجر بر روی منازل مردم حاشیه نشین در روستای الظهیرة افتاد.منابع خبری یمن ابتدا از قربانی شدن شماری از غیرنظامیان یمنی در این حملات خبر دادند و شمار آنها را بیش از 10 کشته اعلام کردند اما شمار دقیقی از زخمی‌ها ارائه نکردند.

یکی از رهبران انصارالله یمن بر اثر شدت جراحت در بیمارستان درگذشت

العربیه-روزیکشنبه اعلام کرد که محمد عبدالملک الشامی از رهبران دینی انصارالله یمن که 5 روز پیش از آغاز عملیات توفان قاطع در یکی از حملات تروریستی القاعده در صنعا، زخمی شده بود، سرانجام جمعه گذشته درگذشت.

هادی معاون خود را معرفی می کند

روزنامه الشرق الاوسط-یک منبع آگاه بلندپایه در دولت مستعفی یمن اعلام کرد که عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن که در عربستان سعودی به سر می‌برد، امروز به کشمکش بر سر انتخاب معاونش پایان می‌دهد.بر اساس این گزارش، هادی امروز، معاون خود را که یک شخصیت سیاسی است معرفی خواهد کرد.گفته می‌شود که معاون او خالد بحاح نخست‌وزیر مستعفی یمن است که هفته پیش خود را به ریاض رسانده است.

روزنامه بین‌الملل مشرقعربستان:

آمار ۱۷ روز تجاوز عربستان به یمن از زبان سخنگوی ائتلاف سعودی

الجزیره- احمد عسیری سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن، از انجام ۱۲۰۰ سورت پروازی علیه یمن از شروع تجاوز به خاک این کشور خبر داد. سخنگوی ائتلاف عربستان علیه یمن ادامه داد: روزانه به طور متوسط 80 سورت پروازی انجام شده است و بیشترین تعداد سورتینگ‌ها 120 بوده است. احمد عسیری مدعی شد، تمام اهداف ما مراکز نظامی و مقر حوثی‌هاست و ما فقط حوثی‌ها و طرفداران آن‌ها را هدف قرار می‌دهیم.

اذعان عربستان به درگیری در داخل خاک این کشور

الجزیره- احمد عسیری سخنگوی ائتلاف سعودی علیه یمن، از انجام ۱۲۰۰ سورت پروازی علیه یمن از شروع تجاوز به خاک این کشور خبر داد. سخنگوی ائتلاف عربستان علیه یمن ادامه داد: روزانه به طور متوسط 80 سورت پروازی انجام شده است و بیشترین تعداد سورتینگ‌ها 120 بوده است. احمد عسیری مدعی شد، تمام اهداف ما مراکز نظامی و مقر حوثی‌هاست و ما فقط حوثی‌ها و طرفداران آن‌ها را هدف قرار می‌دهیم. سخنگوی ائتلاف سعودی در ادامه گفت: حوثی‌ها کماکان در مرز با عربستان تحرک دارند و درگیری‌ها داخل خاک عربستان و در منطقه نجران وجود دارد.

وزارت دفاع عربستان: سه نظامی ما کشته شدند

اسکای نیوز- وزارت دفاع عربستان اذعان کرد که در درگیری‌های مرزی با نیروهای ارتش یمن دست کم سه نظامی کشته شدند. این درگیری‌ها در دو منطقه نجران و جازان روی داده است و برخی رسانه‌ها تعداد تلفات نیروهای سعودی را در این منطقه تا 18 کشته گزارش داده اند. در سوی مقابل سعودی‌ها هم ادعا دارند که 500 نیروی انصارالله در این نبردها کشته شده‌اند.

تعلل در پیشبرد عملیات، ریاض را وارد باتلاق می‌کند

موسسه صهیونیستی مطالعات امنیت ملی- کشورهای عرب از دیرباز در صدد شکل‌دهی به ائتلاف و اقدام مشترک برای حفظ منافع خویش بوده­‌اند. از سوی دیگر افزایش نفوذ ایران در منطقه نیز به عنوان تهدیدی جدی علیه این کشورها محسوب می­‌شود. امکان شکست نیروهای انصارالله با استفاده از نیروی هوایی وجود ندارد و عربستان نیز چنین هدفی ندارد، بلکه هدف عربستان بازگرداندن آن‌ها بر سر میز مذاکره و ممانعت از استفاده انصارالله از تسلیحات پیشرفته‌­ای همچون جنگنده و موشک­‌های زمین به زمین است. سعودی‌ها باید در بهره‌­برداری از این فرصت سیاسی و نظامی سرعت عمل و دقت کافی داشته باشد تا بتواند ضمن حفظ سهم انصارالله در قدرت، ثبات سیاسی را در این کشور بر پا کند، در غیر این صورت در باتلاق یمن فروخواهد رفت.

9 کشته و زخمی در درگیری ارتش ترکیه با شبه نظامیان پ.ک.ک

رسانه‌های ترکیه‌ای- درگیری میان نیروهای ارتش ترکیه با شبه‌نظامیان پ.ک.ک منجر به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 4 تن دیگر شد. هر 5 فرد کشته شده از شورشیان کُرد هستند و یک نفر نیز دستگیر شده است. رسانه‌های دیگر از زخمی شدن دستکم 4 نیروی ارتش ترکیه در این درگیری‌ها خبر دادند و ارتش ترکیه هم با تائید این خبر اعلام کرد که حال یکی از مجروحان ارتش وخیم است.

تشدید اختلافات در خاندان سعودی بر سر جنگ یمن

خبرگزاری فارس- حسین العزی یکی از رهبران جنبش انصارالله و عضو دفتر سیاسی این جنبش در اظهاراتی خبری از اختلافات شدید در داخل خاندان حاکم آل سعود بر سر جنگ یمن خبر داد. العزی افزود: در پی تجاوز سعودی علیه یمن، مناطق متعدد عربستان شاهد ناآرامی‌ و ناامنی‌ شده است و نشانه‌های تشدید این ناآرامی‌ها وجود دارد.

عربستان برای نخستین بار در تجاوز به یمن از بالگردهای آپاچی استفاده کرد

پایگاه یمنی الموتمر نت- عربستان سعودی، امروز (یکشنبه) در هجدهمین روز تجاوز به یمن برای نخستین‌بار از بالگردهای آپاچی برای بمباران صنعا و لحج استفاده کرد. بمباران این بالگردها، به تخریب کامل پایگاه نظامی ریمه حمید در سنحان منجر شد و شماری از نیروهای نظامی یمن که در این پایگاه حضور داشتند، کشته و زخمی شدند. شاهدان عینی اعلام می‌کنند که بالگردهای آپاچی، مواضع انصارالله را در حموش الخامری واقع در منطقه بئر عمر در لحج و چندین منطقه در صنعا را بمباران کردند.

جنگنده‌های سعودی خاک عربستان را بمباران کردند

خبرگزاری خبر یمن-پس از آنکه نیروهای قبایل مرزی یمن موفق شدند پایگاه نظامی المناره در شمال صعده، در خاک عربستان، را تصرف کنند، به پیشروی در داخل خاک عربستان ادامه دادند. نیروهای یمنی تا منطقه سد نجران پیشروی کردند و سه نقطه دیگر را تحت تصرف خود در آوردند اما هواپیماهای عربستان، نیروهای یمنی را در نزدیکی نجران هدف گرفتند و آنان را در خاک عربستان بمباران کردند.

هجمه رسانه‌ای به هیکل به دلیل انتقاد از عملیات توفان قاطع عربستان

سی بی سی مصر-سخنان اخیر محمد حسنین هیکل نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب درباره عملیاتتوفان قاطع و دلایل اصلی عربستان و کشورهای عربی برای این اقدام خشم حامیان این عملیات را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.وی گفته بود تصمیم عربستان برای اجرای عملیات توفان قاطع به موضوعات تغییر حاکمیت در عربستان، به قدرت رسیدن ملک سلمان و نسل جدید پادشاهی در این کشور مربوط است نه تحولات یمن.وی همچنین به دولت مصر توصیه کرده بود که در بحران یمن گرفتار نشود و اعلام کرد که توافق هسته‌ای کشورهای 1+5 با ایران بسیاری را شوکه کرد و این توافق به تسریع روند حمله اعراب به یمن کمک کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقآمریکا:

آمریکا باید روابط ویژه خود با انگلستان را مورد بازنگری قرار دهد

دیلی‌میل- مرکز تحقیقات کنگره با بیان اینکه منافع آمریکا و انگلستان در همه موارد مشترک نیستند می‌گوید که روابط با لندن به مانند گذشته برای واشنگتن دارای اهمیت نیست. آمریکا شاید نیاز داشته باشد روابط ویژه خود با شریک اقتصادی کلیدی‌اش، بریتانیا، را به خاطر تغییر وضعیت ژئوپولوتیک مورد بازنگری قرار دهد.

رند پائول: برای کاهش بدهی‌ها و پایان دادن به جاسوسی غیرقانونی، به من کمک مالی کنید

خبرگزاری فارس- رند پائول سناتور جمهوریخواه با ارسال ایمیلی ضمن اعلام رسمی مشارکت خود در انتخابات 2016 ریاست جمهوری و درخواست کمک مالی فوری، تاکید کرد که برای توقف جاسوسی‌های غیرقانونی آژانس ملی اطلاعات، پایان بدهی اقتصادی و آسیب‌های وارده به آمریکا توسط دولت اوباما وارد انتخابات ریاست جمهوری شده است. پائول گفت: حقیقت آن است که هیلاری کلینتون و متحدان بزرگ دموکرات دولتی او، از من می‌ترسند چون می‌دانند که من فقط برای ریاست جمهوری شرکت نکرده‌ام. آنها می‌ترسند چون من برای نابودی ماشین مستقر در واشنگتن که حامی منافع خاص و سیاسیون عاشق دولت بزرگ هستند، در مبارزات شرکت می‌کنم. هفته گذشتهنتیجه یک نظرسنجی در سه ایالت کلرادو، آیووا و ویرجینیای آمریکا از پیشی گرفتن پائول از هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق این کشور و اصلی‌ترین گزینه دموکرات‌ها در انتخابات 2016 خبر داد.

آمریکا تقصیر بن‌بست سوریه را به گردن مسکو انداخته است

روزنامه آلمانی دویچه ویچافتز- آمریکا دیگر نمی‌تواند منافع ژئوپولیتیک خود را در دنیا اعمال کند و در برخی موارد هم به عقب‌نشینی مجبور شده، پس در مسیر از دست دادن وجه خود بعنوان یک قدرت جهانی است. آمریکا مجبور شد از سوریه عقب‌نشینی کند و از منافعش دست بکشد، ولی در واکنش، تقصیر بن‌بست سوریه را به گردن مسکو انداخته است.

آمریکا به رئیس‌جمهور زن نیاز دارد

دیلی بیست-چلسی کلینتون دختر بیل و هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و وزیر خارجه سابق این کشور در یک مصاحبه گفت که این کشور به رئیس‌جمهور زن نیاز دارد.وی گفت: یکی از ارزشهای محوری در کشور ما، این است که این کشور،‌ سرزمین فرصتها است اما تا زمانی که این موضوع شامل مساله جنسیت نشود،‌ چالشی اساسی باقی می‌ماند.وی افزود: به نظر من داشتن اولین رئیس‌جمهور زن هر زمان که انجام شود، به حل این چالش کمک خواهد کرد.اکنون۲۰درصد کنگره را زنان تشکیل می‌دهند اما آیا۲۰درصد تعریف برابری است؟

آمریکا با جنگ های طائفه ای تلاش می‌کند امنیت اسرائیل را تامین کند

پایگاه خبری اوقات الشام-محمد احمد الروسان، نویسنده اردنی و عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن تلاش دارد، در این مقاله ای می‌نویسد:آمریکا تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا بازار داغی از جنگ‌های طایفه‌ای و مذهبی در منطقه راه بیاندازد که آتش آن تاکنون دامنگیر چندین کشور عربی شده و آخرین آنها یمن است تا امنیت و موجودیت رژیم صهیونیستی بیش از پیش در منطقه تامین شود.اما آنچه بحران یمن را از دیگر بحران‌های منطقه متمایز می‌کند، این است که اشتراک منافع کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در این بحران بیش از هر بحران منطقه‌ای دیگری نمود پیدا کرده است.

اعراب از هشدار اوباما برای اصلاحات سیاسی داخلی ناراحت هستند

خبرگزاری اردن-همزمان با اعلام توافق موقت میان ایران و 5+1 در لوزان سوئیس، هفته گذشته باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد مشکل اصلی اعراب نارضایتی داخلی است نه ایران؛ این موضوع خشم متحدان قدیمی آمریکا در منطقه را برانگیخته است و بیم آن می‌رود که هرگونه تحولی در منطقه رقابت اعراب برای نفوذ بیشتر در خاورمیانه را تشدید کند و این موضوع بر اختلافات آنها با اوباما در نشستکمپ دیوید دامن بزند، نشستی که به دعوت آمریکا در چند ماه آینده برگزار خواهد شد. سامی فرج تحلیلگر کویتی که مشاور شورای همکاری خلیج فارس(GCC)نیز هست در این خصوص گفت: از تفکر آمریکا درباره این نسخه به عنوان یک پیروزی در منطقه بسیار تعجب می‌کنیم. وی سپس مدعی شد: جوانانی که در بهارهای عربی شرکت کردند باید بدانند که رفتارهای آنها نظام دولت در کشورهایشان را در هم شکست و راه را برای مداخلات ایرانی باز کرد.

روزنامه بین‌الملل مشرقفلسطین:

هشدار افسر صهیونیست نسبت به متشنج شدن اوضاع کرانه باختری

رسانه‌های فلسطینی- فرمانده سابق منطقه مرکزی در ارتش رژیم صهیونیستی نسبت به متشنج شدن اوضاع کرانه باختری هشدار داد. وی گفت که ما خود را برای مقابله با خشونت های واقعا شدید در کرانه باختری آماده می کنیم.

یورش نیروهای اشغالگر به منازل شهروندان در جنوب بیت لحم

رسانه‌های فلسطینی- یک گروه از نیروهای ارتش رژیم اشغالگر بامداد امروز به بیت فجار یورش آورده و منازل سه شهروند فلسطینی به نام های احمد، انور و منیر خلیل را مورد بازرسی و تفتیش قرار دادند. از سوی دیگر نظامیان رژیم صهیونیستی صبح امروز یکشنبه سه فعال از اعضای جنبش حماس در کرانه باختری را بازداشت کردند. بر اساس این گزارش، نظامیان صهیونیست تمامی بازداشت شدگان را به مکان نامعلومی با خود بردند.

مدیر مسجد الاقصی حمایت کشورهای اسلامی از پایداری ساکنان قدس را خواستار شد

رسانه‌های فلسطینی- شیخ عمر الکسوانی مدیر مسجد مبارک الاقصی گفت: ما به عنوان متولیان سازمان اوقاف یورش شهرک نشینان صهیونیست به قبله گاه نخست مسلمانان؛ به ویژه در اعیاد یهودی را محکوم می کنیم و اعلام می داریم که این تعرضات با آگاهی پلیس اسرائیل صورت می گیرد. الکسوانی از کشورهای عربی و اسلامی خواست تا در جهت تقویت پایداری ملت فلسطین در بیت المقدس تلاش کنند تا آنان بتوانند به نمایندگی از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مسلمان همواره در خط مقدم دفاع از مسجد الاقصی بمانند.

سفر محمود عباس به روسیه و دیدار با مقامات مسکو

رسانه‌های فلسطینی- محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز یکشنبه در سفری رسمی به مسکو می رود و قرار است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیگر مسئولان ارشد این کشور دیدار و درباره اوضاع سیاسی مسئله فلسطین و نیز تحولات منطقه ای و بین المللی و روابط دوجانبه با آنها گفتگو نماید. فائد مصطفی سفیر فلسطین در روسیه در این باره گفت که قرار است سه توافقنامه دولتی بین دولت فلسطین و روسیه امضا شود.

شهرک نشین صهیونیست یک دختر نوجوان فلسطینی را در قدس با خودرو زیر گرفت

رسانه‌های فلسطینی- صبح امروز یکشنبه یک شهرک نشین صهیونیست یک دختر نوجوان فلسطینی را در نزدیکی ایستگاه قطار در باب العامود واقع در شهر قدس اشغالی با خودرو زیر گرفت و از صحنه تصادف گریخت. این نخستین بار نیست که شهرک نشین صهیونیست با خودرو یک شهروند فلسطینی را زیر می گیرد و تا کنون شهرک نشینان بارها شهروندان فلسطینی اعم از کودک و سالخورده را با خودرو زیر گرفته و راهی بیمارستان کرده اند.

رژیم صهیونیستی: حماس آزمایش موشکی جدیدی انجام داد

رسانه‌های فلسطینی- منابع صهیونیستی مدعی شدند که جنبش مقاومت اسلامی حماس آزمایش موشکی جدیدی را در سواحل دریای مدیترانه انجام داده است. این منابع مدعی شدند که این موشک جزء موشک های دوربرد حماس بود و آزمایش آن نشانگر تداوم تمرینات نظامی و روند ساخت موشک است. منابع صهیونیستی در عین حال مدعی شدند که حماس با این آزمایش های موشکی و تقویت توان نظامی خود سعی در باز کردن جبهه جدید علیه رژیم صهیونیستی را دارد.

سفرمحمود عباس به روسیه برای امضای 3 توافق مشترک

وبگاه خبری 24 امارات-محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از روز یکشنبه سفر رسمی خود به روسیه را آغاز می‌کند و با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز دیدار خواهد کرد.در این سفر سه توافقنامه میان فلسطین وروسیه امضا خواهد شد.

روزنامه بین‌الملل مشرقترکیه:

اردوغان با ملک سلمان تماس تلفنی گرفت

روزنامه الریاض عربستان- رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از بازگشت از سفر یک روزه ایران، در تماس تلفنی با پادشاه عربستان گفت‌و گو کرد. وزیر خارجه ترکیه از پذیرش طرح ایران از سوی آنکارا برای حل بحران یمن خبر داد و گفت اردوغان در سفر خود به عربستان سعی خواهد کرد تا طرح ایران را به اطلاع پادشاه سعودی برساند.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با نواز شریف پس از رایزنی با پادشاه عربستان

سفارت پاکستان در شهر آنکارا- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلفنی با نواز شریف نخست وزیر پاکستان درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه مسئله یمن گفت‌وگو کرد. وزیر خارجه پاکستان پیش از این خبر داده بود، سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان برای حل بحران یمن از طریق سیاسی و گفت‌و‌گو تلاش خواهند کرد و از ایران خواست تا حضور مأثری در این فرایند داشته باشد.

روزنامه بین‌الملل مشرقاسکاتلند:

سوءاستفاده جنسی از کودکان در مراکز آموزشی

آبزرور-تحقیقات جدید از پرونده جدید سوءاستفاده‌های زنجیره‌ای کودکان در مدرسه گوردون استون و مرکز نگه‌داری کودکان بی‌سرپرست برلور هوس پرده برداشت.گوردون استون مدرسه‌ای دولتی اسکاتلند است که فرزندان پسر ملکه انگلیس نیز در آن به تحصیل پرداخته‌اند. هم‌چنین برلور هوس بزرگترین مرکز نگه‌داری از کودکان بی‌سرپرست در این کشور است.

روزنامه بین‌الملل مشرقروسیه:

مسکو از کشف تعدادی از ماهواره‌های جاسوسی از روسیه خبر داد

اسپوتنیک-نیروی دفاع هوافضای روسیه خبر داد که اخیرا تعدادی از ماهواره‌های شناسایی را کشف کرده که در حال جاسوسی از روسیه بوده‌اند.اولگ مایدانوویچ گفت: اخیرا کارکنان مرکز اطلاعاتی اصلی فضایی یک گروه از ماهواره‌هایی که به تازگی به فضا پرتاب شدند، کشف کردند. هدف این گروه از ماهواره‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزارها و وسایل مستقر در سرزمین فدراسیون روسیه بود. این مقام ارشد روس بدون اشاره به اینکه این ماهواره‌ها را چه کشوری در فضا برای جاسوسی از روسیه مستقر کرده، گفت که نیازی نیست که مشخص کند که این ماهواره‌ها متعلق به چه کشوری بوده‌اند.

بزرگترین رزمایش اروپا با هدف به چالش کشیدن روسیه در سواحل اسکاتلند

روزنامه انگلیسی اکسپرس- به دنبال افزایش تنش‌های غرب و روسیه، بزرگترین رزمایش اروپا موسوم به رزمایش مبارزان مشترک با حضور هزاران نظامی و جنگنده‌های کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، آمریکا و انگلیس در امتداد سواحل اسکاتلند آغاز شد. این رزمایش شامل 50 کشتی جنگی و زیردریایی، 70 هواپیما و 13 هزار پرسنل نظامی می‌شود. این رزمایش در حالی صورت گرفت که زیردریایی روسیه در هفته‌های اخیر به آب‌های اسکاتلند بسیار نزدیک شده است و غرب نگران است که با توجه به بحران اوکراین، روسیه با زیردریایی‌ها و جنگنده‌های خود، تهاجم خود را افزایش دهد تا دفاع اروپا و آمریکای شمالی را محک بزند.

روزنامه بین‌الملل مشرقعراق:

عقب‌نشینی اعراب حاشیه خلیج فارس از بازگشایی سفارت خود در بغداد

روزنامه العربی الجدید-منابع حکومتی و پارلمانی عراق اعلام کردند که در خلال روزهای گذشته چندین پیام از دولت‌های حاشیه خلیج فارس رسیده مبنی بر اینکه آنها از افتتاح سفارت خود در بغداد به دلایل امنیتی و سیاسی مختلف منصرف شده‌اند.یک مسئول عراقی در گفت‌وگو با این روزنامه مدعی شد:تأخیر نخست‌وزیر (حیدر عبادی) برای اجرای کردن وعده‌های خود از جمله تحقق آشتی و از انزوا بیرون آوردن یک طایفه مشخص از عراق به علاوه ادامه تسلط ایران بر صحنه سیاسی و امنیتی عراق- به ادعای این مقام مسئول- باعث عقب افتادن بازگشایی سفارت‌ها علی‌رغم آمادگی بغداد شده است



.

آرشیو اخبار هفته گذشته:
- خلاصه اخبار شنبه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حدحد ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    اگر احیانا حضور نظامی هم داشتیم به کسی ربطی نخواهد داشت.
  • ایرانی ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    واشنگتن تو خوابم نمیبینه تغییر نظام ایرانو ، تا ما فرزندان رهبر زنده ایم .. این نظام پا برجا و استوار و روز به روز مقتدر تر از قبل خواهد بود ، تا ظهور امام عصر (عج) . . . انشالله . . .
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    امریکا در پهنــه ی گیتی اصلاً عددی به حساب نمی آید که بتواند نظام ما را تغییر دهد چون به یک اراده ی رهبر ایران تمام امریکا را به گورستان آدمها تبدیل می کنیم
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    مشرق فتنه گر خاک بر سرت لعنت بر تو و ایادی همکارت در جهان ....
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    باریک الله به ایران که با 6 کشور همتراز شده
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    دورد بر آمریکای جنایتکارو خائن پست فطرت
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    برای پیروزی اسلام و مسلمانان صلوات
  • ثاقب ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    من که چیزی نفهمیدم چرت و پرت بود و بس
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    اگر وحدت داشته باشیم با عدل بر تمام خاورمیانه حکومت خواهیم کرد
  • یاسین ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    فقط دو اصل وحدت ، و هوشیاری در مقابل فتنه های پیچیده برای ایران کافیه تا هیچ کسی نتونه به اهداف کثیفش درباره ایران دست پیدا کند و این دو با ولایت مداری محقق میشه : گوش به فرمان تو ایم خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس