توكلي در نامه‌اي به رئيس‌جمهور از محدود شدن مجاري خريد ايران با پول‌هاي آزاد شده نفتي انتقاد كرد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


اعتدال یعنی ...

 یکی از مشکلاتی که از ابتدای ظهور دولت جدید در عرصه حاکمیت جمهوری اسلامی بروز یافت، عدم تبیین دقیق مفهوم «اعتدال» پیش از انتخابات بود. نه متفکری به عنوان مبدع و طراح «سیاست اعتدالی»، «فرهنگ اعتدالی» یا حتی «اقتصاد اعتدالی» به نخبگان جامعه معرفی شد و نه حتی به‌رغم گذشت 6 ماه از آغاز دوران به اصطلاح «اعتدالیون» نظریه جامعی در این زمینه مطرح شده است.

به گزارش روزنامه وطن امروز، اتفاقا بسیاری از متفکران عصر حاضر شعار اعتدال را به جهت توخالی بودن این مفهوم و مطرح‌شدن آن از جانب برخی از افراطی‌ترین احزاب بدسابقه در عرصه سیاست کشور ضربه‌پذیر‌ترین منطقه حساس دولت فعلی خوانده‌اند.

با صحبت‌های روز گذشته شخص رئیس‌جمهور محترم که نشان از «فرافکنی» گسترده در پاسخ به انتقادات مطرح شده توسط مراجع، علما و خبرگان فقیه جامعه درباره مساله مهم «انحرافات فرهنگی» بروز یافته در زیرمجموعه دولت داشت، بی‌مایگی تئوری بی‌پشتوانه اعتدال بیش از پیش آشکار شد. نکته اینجاست که گلایه‌های روحانی درباره اینکه «عرصه فرهنگ» دست وزیر نیست و سایرین بودجه می‌گیرند و پاسخگو نیستند، قرابت نزدیکی با غرغرهای احمدی‌نژاد در کنفرانس مطبوعاتی مشهوری داشت که حقیقتا به عقده‌گشایی سران جریان انحراف از نظام به واسطه اجرا نشدن طرح‌های این جریان نزدیک‌تر بود! احمدی‌نژاد اگر چه از دوقطبی «اعتدال و افراط» بهره نمی‌برد اما به وضوح نزدیکان جریان انحراف، سایرینی که به نقشه‌های شوم آنها در حوزه فرهنگ و سیاست پی برده بودند را «تکفیری» لقب می‌دادند. نهایت این جریان خزنده بی‌سر، اکنون به آنجا رسیده که «ضدیت با روحانیت» را فریاد می‌زند و مراجع را به عنوان نگاهبانان چارچوب شریعت و فقه اسلامی سدی در برابر طرح شیعه لندنی می‌خواند.

اکنون سوال این است که گشاداندیشی احمدی‌نژاد در حوزه فرهنگ که به‌زعم جریان فعلی «افراطی» نام گرفته بود چگونه در دولت فعلی نیز به نام «اعتدال» ترویج می‌شود؟ کسی شک ندارد که یکی از مهم‌ترین علل بیزاری جامعه از دولت پرکار و مردمی احمدی‌نژاد در دو سال آخر مقابله جدی گروهی از مریدان و سران جریان انحراف با پاسداران فقه و سنت نبوی بود. حال چطور دولت جدید که با شعار «آشتی با روحانیت اصیل انقلاب» پا به عرصه گذاشته در برابر نهیب بموقع مراجع و خبرگان جامعه اسلامی دم از «اعتدال فرهنگی» می‌زند و قصور وزیر خود را به پای دیگران می‌نویسد؟ این چه اعتدالی است که مسیر آن عینا مشابه «افراط‌گرایان» ضدروحانیت است؟!


 تکذیب اخراجی‌های هسته‌ای

روزنامه شرق نوشت: آنها اعتراض می‌کنند؛ هیچ توضیحی هم قانعشان نمی‌کند. وزیر خارجه یا رییس سازمان انرژی اتمی هم برایشان فرقی ندارد. روز گذشته پس از تاکید «علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی بر اینکه «کسی از سازمان انرژی اتمی اخراج نشده است و ما کسی را کنار نگذاشته‌ایم»، «فارس» خبر داد جمعی از نمایندگان مجلس از سازمان انرژی اتمی به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کردند. بهانه شکایت این نمایندگان «اخراج برخی دانشمندان هسته‌ای از سازمان انرژی اتمی» عنوان شده است.

این شکایت از یکی از معاونت‌های سازمان انرژی اتمی مطرح شده که قرار است با حضور «صالحی» در کمیسیون اصل 90 مورد بررسی قرار بگیرد. صالحی روز گذشته در جمع خانواده‌های شهدای هسته‌ای با اشاره به برخی انتقادها از سوی برخی افراد و بازتاب آن در سخنان مقامات کشور، گفت: «تمام این انتقادها و بحث‌ها درباره شش‌نفر، از 15هزار نفر است که اتفاقا استخدام رسمی سازمان هم نیستند و از این شش‌نفر، سه‌نفر در حال حاضر مشغول کار هستند. از سه نفر دیگر، یک نفر که مدیرعامل یکی از شرکت‌های مرتبط با سازمان انرژی اتمی است، اعلام کرده که با فلان معاون سازمان که به‌تازگی جابه‌جا شده‌ نمی‌تواند، کار کند در حالی‌که معاون مذکور استخدام رسمی، استادتمام دانشگاه و دارای چند نشان دولتی از دولت‌های هشتم و نهم و مورد تفقد نظام و شخصیتی بزرگوار است.»


خريد كالاهای ‌اساسي از 4 شركت آمريكايي

توكلي در نامه‌اي به رئيس‌جمهور از محدود شدن مجاري خريد ايران با پول‌هاي آزاد شده نفتي انتقاد كرد. روزنامه تهران امروز نوشت: احمد توكلي از محدود شدن مجاري تجاري ايران به 4 شركت آمريكايي انتقاد كرده و طي نامه‌اي از رئيس‌جمهور خواسته است درباره خبرهايي مبني‌بر اينكه پول‌هاي آزاد شده فروش نفت ايران بايد صرف خريد كالا از صرفا 4 شركت آمريكايي شود، شفاف‌سازي كند.

توكلي در نامه خود به توافق با 5+1 اشاره كرده و گفته است: يكي از تعهدات حريف، آزاد كردن بخش اندكي از دارايي‌هاي بلوكه شده در كشورهاي خريدار نفت از ما بوده است. اگر در مذاكرات از حريف بپذيريم كه بانك‌هاي داخلي و خارجي را در معاملات با اين ارزها، بايد با توافق او معلوم كرد، ممكن است وجهي از نظر توافقات پيشين داشته باشد. ولي چه توجيهي دارد كه ما شركت‌هايي را كه مي‌خواهيم از آنان خريد كنيم به تاييد آمريكا برسانيم؟ آيا اطلاع داريد كه وزارتخانه ذي‌ربط تنها 8 شركت خارجي را براي خريد كالاهاي‌اساسي از طريق وزارت خارجه به 5+1 معرفي كرده و آنان تنها 4 شركت را پذيرفته‌اند؟ آيا خبر داريد كه مالكين هر 4 شركت آمريكايي هستند؟ آيا مي‌دانيد اين چهار شركت در دوران دفاع‌مقدس به ما كالاهاي‌اساسي نمي‌فروختند؟


اشتون دنبال چیست؟

به گزارش وطن امروز،
کاترین اشتون، مسؤول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هیات همراه دیروز با استقبال سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی بین‌المللی وزارت امور خارجه وارد تهران شدند. اشتون همراه معاون خود هلگا اشمیت و نیز مایکل مان، سخنگوی خود به منظور سفری دو روزه وارد کشورمان شده است. این نخستین‌بار است که اشتون به تهران سفر می‌کند. ظاهرا برنامه این سفر در مذاکرات وین، میان ظریف و اشتون نهایی شده است. در این تردیدی نیست که کاترین اشتون تلاش خواهد کرد در این سفر اهدافی را درباره مذاکرات هسته‌ای تعقیب کند. از جمله برخی کارشناسان حدس می‌زنند وی مایل خواهد بود یادآوری کند که درون اتحادیه اروپایی و آمریکا فشارهای زیادی برای سنگ‌اندازی در مسیر توافق وجود دارد. بنابراین ایران نباید تصور کند زمان طولانی در اختیار دارد.

وی همچنین بر اتفاق نظر 1+5 تاکید کرده و خواهد گفت 1+5 همانقدر که در رسیدن به یک توافق نهایی از طریق دیپلماسی جدی است، در اعمال فشارها نیز جدیت خواهد داشت. این احتمال هم وجود دارد اشتون درباره برخی جزئیات مساله‌ساز در مذاکرات جامع مانند مساله غنی‌سازی و اراک مایل به مذاکراتی بالاتر از سطح وزیر خارجه با مقام‌های ایرانی (مانند رئیس‌جمهور) باشد.


 بنزین سهمیه‌ای 800 آزاد 1200!
 
روزنامه آرمان روابط عمومی نوشت:  بنزین در نزد مردم به یک شاخص تبدیل شده است، از این رو آثار روانی تورمی بسیار بالایی دارد. با توجه به اینکه در طی ماه‌های اخیر اخبار متعددی در خصوص قیمت بنزین در رسانه‌های گروهی و به نقل از مسئولان منتشر شده است در تازه‌ترین بررسی‌های دستگاه‌های مرتبط قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای 800 تومان، بنزین آزاد 1200تومان و بنزین سوپر 1500 تومان اعلام شده است. این در حالی است که هم اکنون وزارتخانه‌های اقتصاد و نفت از اعلام رسمی این قیمت‌ها خود‌داری کرده‌اند. لازم به ذکر است گزارش قیمت‌های فوق برای تمامی مسئولان ارشد از جمله معاونین رئیس‌جمهور، وزرا و دیگر مسئولان ذیربط ارسال شده است. اما حال که مردم به دولت آقای روحانی اعتماد کرده‌اند و می‌گویند این دولت می‌خواهد ضد تورمی عمل کند واین اعتماد یک سرمایه بسیار مهم است و می‌توان به نحو احسن از آن استفاده کرد با افزایش قیمت بنزین شاید این اعتماد آسیب ببیند.

ای کاش دولت به جای افزایش قیمت یک‌سری سیاست‌های غیرقیمتی را در پیش بگیردتا زمینه‌های افزایش قیمت را در سال بعد فراهم کند. البته این در حالی است که وزارت نفت به شورای اقتصاد پیشنهادی مبنی برای حذف کارمزد فروش بنزین و پرداخت هزینه کارمزد توسط مردم در قالب حق‌العمل خرید سوخت ارائه کرده که در صورت تصویب، هزینه خرید بنزین بسته به حجم باک خودروها افزایش می‌یابد.پیش بینی می‌شود با تشکیل اولین نشست شورای اقتصاد با پیشنهاد ۲۵ درصدی دریافت حق‌العمل جایگاه‌داران سوخت، بار مالی خرید هر ۳۰ لیتر بنزین با قیمت ۴۰۰تومان حدود سه هزار تومان است و در صورت افزایش قیمت هر لیتر بنزین به ۱۰۰۰ تومان، حق العمل خرید هر ۳۰ لیتر بنزین حدود ۷۵۰۰ تومان خواهد شد.


تنظیم نامه برای جدا کردن حساب «مجمع» از فتنه‌گران

کیهان نوشت: برخی اعضای مجمع روحانیون مایل به تقدیم نامه‌ای به محضر رهبر انقلاب و جدا کردن حساب خود از فتنه‌گران هستند.در این باره وبسایت مشرق گزارش داد: در جلسه اخیر مجمع روحانیون مبارز، پیشنهاد شده نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشته شود و در آن ارادت و پایبندی این تشکل به امام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و رهبری تاکید شود.این گزارش می‌افزاید: حاضران در جلسه تصریح کرده‌اند در نامه مزبور اعلام نماییم ما در زمان امام مسئولیت‌هایی را بر عهده داشتیم و در طول دوران انقلاب پایبندی خود را به نظام اسلامی اثبات کرده‌ایم. اگر در برهه‌هایی هم مجمع در مواجهه با برخی پدیده‌ها دچار اشتباهاتی شده است این موضوع را نباید به کل کارنامه مجمع روحانیون تعمیم داد و نباید اشتباهات ناخواسته باعث اخراج این تشکل انقلابی از دایره نظام شود. همچنین چنانچه برخی افراد عضو مجمع در اعلام مواضع و رفتارهایشان مرتکب اشتباهاتی در سال‌های اخیر شده‌اند نباید این اشتباهات را به حساب کل مجمع روحانیون گذاشت.
یادآور می‌شود برخی اعضای مجمع روحانیون نقش محوری در فتنه سال 88 داشتند که به هتاکی علیه اصل اسلام، جمهوری اسلامی، ولایت فقیه، امام و رهبری و سرانجام حرمت‌شکنی روز عاشورا انجامید. با این حال کسانی چون خاتمی که در محافل خصوصی اذعان کرده‌اند ادعای تقلب دروغ بوده، حاضر نشده‌اند این موضوع را علنی ابراز کرده و از نقشه آمریکایی- انگلیسی- صهیونیستی در راه‌اندازی آشوب اعلام برائت کنند.ظاهرا علت این استنکاف، پیوند عمیق طیفی از مدعیان اصلاح‌طلبی با سازمان خارجی فتنه است و آنها تحت فشارند که در صورت موضع‌گیری با سوزانده شدن از سوی کارگردانان خارجی مواجه خواهند شد.

صدور مجوز سفر يک مسئول دولتي به کشور همسايه با هواپيماي اختصاصي

خراسان نوشت: بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي به يکي از وزراي اقتصادي کابينه که به استناد ماده ۳۱ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت صادر شده، مسافرت وزير مذکور به يکي از کشورهاي همسايه شمالي ايران به مدت 2 روز و با استفاده از هواپيماي اختصاصي دولت در اسفندماه امسال مجاز خواهد بود.



دستور 130 ميليارد توماني دولت براي جبران خسارت برف شمال

خراسان نوشت: بر اساس مصوبه روزهاي اخير هيئت دولت، مقرر شده مبلغ 130 ميليارد تومان تسهيلات توسط بانک مسکن از محل خط اعتباري مربوط در بانک مرکزي به آسيب ديدگان ناشي از برف استان هاي گيلان و مازندران با کارمزد (۵درصد) و ضمانت زنجيره اي پرداخت شود. طول دوران مذکور 15 سال بوده و بدهي احتمالي سال هاي قبل آسيب ديدگان به بانک ها، مانع از دريافت اين تسهيلات نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس