موضوع رانت میلیاردی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنان با سکوت علی جنتی وزیر ارشاد و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وی مواجه است. تخصیص 20 درصد از یارانه مطبوعات به دو روزنامه خبر جنوب با 30000 تیراژ و روزنامه خبر ورزشی مطلبی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


سفر دیرهنگام ظریف به لبنان

وطن امروز نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز دور تازه دیپلماسی فعال منطقه‌ای و به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات لبنانی شامگاه یکشنبه عازم بیروت شد. پیگیری حادثه تروریستی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان که منجر به شهادت حجت‌الاسلام انصاری رایزن فرهنگی کشورمان در این کشور شد از جمله برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه در لبنان بود. سفری که به نظر می‌رسد لازم بود زودتر از آنکه تمام سرنخ‌های حمله به سفارت ایران در لبنان از بین برود، صورت می‌گرفت. اکنون جسد ماجدالماجد تحویل عربستان سعودی شده و مشخص نیست وزیر امور خارجه تا چه حد بتواند در این سفر بر‌ای بررسی ابعاد بیشتر این موضوع موفق باشد. گفت‌وگو درباره روابط دوجانبه و اجرای توافقنامه‌های امضا شده بین طرفین، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، مبارزه با تروریسم، بحران سوریه و اجلاس بین‌المللی ژنو 2 از محورهای مذاکرات رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با مقامات ارشد لبنانی بود. ظریف هنگام رسیدن به فرودگاه بیروت در نشستی خبری گفت: روابط برادرانه و خوب با کشور برادر لبنان برای ایران اهمیت دارد.

لبنان تا زمانی که در برابر اسرائیل ایستاده است کشوری مقاوم و مستحکم است و ما به اهمیت لبنان در منطقه معطوف هستیم و می‌خواهیم روابطمان را با لبنان تقویت کنیم. ظریف اعلام کرد که در آینده نزدیک هیاتی ایرانی برای بررسی همه جزئیات مربوط به قضیه ماجدالماجد به بیروت خواهد رفت. وی در عین حال به دولت لبنان به‌خاطر دستاورد بزرگ الماجد در برهه‌ای کوتاه پس از حمله به سفارت ایران تبریک گفت. وزیر امور خارجه گفت: از اصول اساسی ایران ایجاد بهترین روابط برادرانه با کشورهای همسایه است.


روایت کوثری از پیش‌بینی رهبری درباره اوضاع سوریه

روزنامه جام جم نوشت:
اسماعیل کوثری، رئیس کمیته دفاعی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سفر چندی قبل تیمی از این کمیسیون به سوریه و لبنان گفت: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در جلسه‌ای که با او داشتیم به ما گفت: «حدود 9 ماه بعد از شروع حوادث سوریه، دیدیم اوضاع خراب و کار تقریبا تمام است. همراه تعدادی از مسئولان خدمت رهبر معظم انقلاب رفتیم و گفتیم فکری به حال سوریه و بشار اسد کنید. ایشان تمام صحبت‌های ما را گوش دادند و در پایان فرمودند: شما اشتباه می‌کنید، بروید کارتان را انجام دهید، تدبیر و برنامه‌ریزی کنید، هم سوریه می‌ماند و هم بشار اسد.»


استارت زودهنگام دولتی‌ها برای انتخابات 2 سال دیگر

«هنوز چند هفته‌ای از سخنان یونسی مشاور رئیس‌جمهور در باب ورود به صحنه انتخابات مجلس نگذشته که ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهور نیز رسما وارد صحنه شد و به طرح‌ریزی انتخاباتی برای مجلس آینده پرداخت.»

سایت نماینده ضمن بیان مطلب فوق نوشت: از سخنان ترکان چند هدف را می‌توان استنباط کرد: 1- کاستن از فشار نمایندگان و رسانه‌ها از انتقاد جدی به بعضی وزرا همچون وزیر علوم که با عزل و نصب‌هایش در آستانه استیضاح قرار دارد. 2- با توجه به اینکه دولت نتوانسته آنگونه که باید توقعات اقتصادی را پاسخگو باشد، ورود به  این مباحث حاشیه‌ای همچون بحث انتخابات مجلس و ورود به حوزه نمایندگی می‌تواند فضا را تغییر دهد و به نوعی حواس مردم و رسانه‌ها را از ادعاهای عملی نشده دولت در حوزه اقتصاد خارج کند. 3- عدم کارآیی و به بن‌بست خوردن برخی وعده‌های داده شده نیاز به متصدی دارد که می‌توان این برچسب را به نمایندگان زد.

بر اساس گزارش کیهان، این تحلیل در توضیح دلایل دیگر اتخاذ مواضعی از جنس مواضع ترکان می‌نویسد: اکثریت مدیران ارشد دولت یازدهم که با توجه به گذشته کاری خود در دولت هاشمی به انتقاد عادت ندارند و زود عصبانی یا دست به استعفا می‌شوند با تغییر دادن رویکرد مجلس توسط فشار و جوسازی رسانه‌ای، سطح انتقادات را پایین آورده و انتقاد را هزینه‌ساز کنند. از سوی دیگر تفکرات اقتدارگرایانه بعضی نزدیکان رئیس‌جمهور با همگون شدن دولت و مجلس، دولت را از پاسخگویی رها می‌کند. همچنین از هم‌اکنون زمینه‌های ایجاد توجیه و شعار «نگذاشتند کار کنیم» را برای دوره بعد ریاست جمهوری ایجاد کنند و... بالاخره ساختن مجلسی که نمایندگان وکیل‌الدوله باشند تا وکیل‌المله.

نماینده می‌نویسد: با نگاهی به موارد فوق و نکاتی دیگر که می‌توان در ادامه آنها بیان کرد، دیگر چه دلیل و توجیه دیگری برای ورود به موضوع انتخابات مجلس، تحریک مردم و رسانه‌ها و فضاسازی از سوی یک مقام ارشد دولتی (که گفته می‌شود یکی از ابوالمشاغلین دولت یازدهم است) وجود دارد؟


کمک ميلياردي دولت براي جلوگيري از بروز بحران برف در تهران

خراسان نوشت:
طبق مصوبه هيئت وزيران که بنا به پيشنهاد معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور صورت گرفته، مقرر شده از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، اعتباري براي جلوگيري از بروز بحران هاي ناشي از ريزش برف سنگين شامل تعمير و نگهداري ماشين آلات و خريد اقلام مصرفي مورد نياز در عمليات راهداري زمستاني استانهاي مختلف کشور در اختيار سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي کشور قرار گيرد که بيش از 5۰ ميليارد ريال آن متعلق به تهران است.

مشایی ارتباط با بابک زنجانی را تکذیب کرد

روزنامه ایران نوشت:  با خبر شدیم که در پی انتشار خبری مبنی بر اینکه اسفندیار رحیم مشایی پای بابک زنجانی را به فروش نفت باز کرد، دفتر رحیم‌مشایی طی اطلاعیه‌ای ارتباط وی با بابک زنجانی را تکذیب کرد.

به گزارش فارس، در این اطلاعیه تأکید شده که جناب آقای مهندس مشایی تاکنون هیچ‌گونه دیدار و ملاقاتی با فرد مورد نظر نداشته و هیچ ارتباطی نیز بین آنها وجود نداشته است. با توجه به نیت چنین اظهاراتی که با هدف تشویش اذهان عمومی ایراد و منعکس می‌شود، حق پیگیری قضایی آن نیز محفوظ می‌باشد.


سکوت وزارت ارشاد در قبال رانت میلیاردی

به گزارش روزنامه وطن امروز،
موضوع رانت میلیاردی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنان با سکوت علی جنتی وزیر ارشاد و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وی مواجه است. تخصیص 20 درصد از یارانه مطبوعات به دو روزنامه خبر جنوب با 30000 تیراژ و روزنامه خبر ورزشی مطلبی نیست که بتوان از آن به سادگی عبور کرد. نکته قابل توجه در این بین وابسته بودن این دو روزنامه به شرکت «توسعه مکتب خبر ایرانیان» است که نام حسین انتظامی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره آن ثبت شده است. مطلبی که پیش از این «وطن امروز» با عنوان رانت میلیاردی در وزارت ارشاد مطرح و به اسحاق جهانگیری گفت براساس دستور رئیس‌جمهور جلوی آن گرفته شود اما تاكنون عزمی از سوی دولت برای پیگیری این مهم دیده نشده است. حمید رسایی، نماینده مردم تهران و مدیرمسؤول هفته‌نامه 9 دی که از جمله مطبوعاتی است که با رای هیات نظارت بر مطبوعات دادگاهی شد، با انتقاد از نحوه تخصیص یارانه مطبوعاتی وزارت ارشاد به «وطن‌امروز» گفت: متاسفانه رسانه‌هایی که به لحاظ سیاسی با دولت همخوانی داشته باشند و زبان به نقد باز نکنند، درصد خوبی از یارانه مطبوعات دریافت کرده‌اند.


دستور دولت براي ثبت تغييرات مديران مهم اجرايي

خراسان نوشت: بر اساس ابلاغيه اي که يکي از مسئولان ارشد اجرايي به وزرا و مسئولان مهم دولتي ارسال کرده ، مقرر شده معاونان توسعه مديريت و منابع انساني دستگاه ها و ساير مديران مشابه، به محض انتصاب مقامات دستگاه متبوع خود مانند استانداران، سفرا، معاونان وزير و مقامات هم تراز، نسبت به ارسال رونوشت حکم مربوط، به دفتر امور مديران ارشد دفتر رييس جمهور اقدام کنند تا در سيستم مربوطه ثبت شود.

مشاور کروبی: آقای مطهری! برای حفظ مواضع اخیر خود کیهان نخوان

مشاور فراری کروبی که به آمریکا پناهنده شده است با استقبال از مواضع اخیر علی مطهری به وی توصیه کرده است برای حفظ مواضع جدید خود باید از خواندن روزنامه کیهان خودداری کند!

به گزارش کیهان، مجتبی واحدی مدیرمسئول سابق روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد و مشاور کروبی طی یادداشتی در سایت «گویانیوز» نوشته است «نامه علی مطهری که در آن حوادث بعد از انتخابات سال 88 را به گونه‌ای کاملا متفاوت با آنچه مسئولان نظام مطرح می‌کنند، روایت کرده است، قطعا یکی از اسنادی است که در تاریخ ماندگار خواهد شد.» مشاور کروبی از اینکه علی مطهری فتنه 88 را «اعتراض مدنی»!  نامیده است ابراز خرسندی کرده و می‌نویسد مطهری علی‌رغم تعلق به طیف اکثریت حکومت در نامه خود آورده است «اعتراض مدنی به نتیجه انتخابات در سال 88 را ما با مدیریت ضعیف خود و به دلیل به رسمیت نشناختن مقوله اعتراض مدنی تبدیل به فتنه کردیم.»

مجتبی واحدی درباره این بخش از نامه مطهری که در آن آمده بود «البته آمریکا، دول اروپایی، رژیم صهیونیستی و تمام ضد انقلاب پشت سر معترضان قرار گرفتند»، ابراز امیدواری می‌کند که «هدف مطهری از طرح این ادعا (!) تلاش برای جلب رضایت برخی از ما بهتران و ایجاد محیط امن برای طرح سایر ادعاهای خود» باشد و می‌نویسد اگر چنین نباشد « باید این بخش از نامه مطهری را مهم‌ترین نقطه ضعف این نامه دانست».

مشاور کروبی که نظر مطهری درباره حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی،  دولت‌های اروپایی و تمامی ضد انقلاب از فتنه‌گران را اعتراف وی به وطن‌فروشی اصحاب فتنه و پادویی آنان برای بیگانگان می‌داند، بدون آن که برای نفی صدها سند غیرقابل انکار درباره وطن‌فروشی فتنه‌گران، کمترین شاهد و دلیلی ارائه دهد، این برداشت علی مطهری را ناشی از تأثیرپذیری وی از نوشته‌های روزنامه کیهان دانسته و به مطهری توصیه می‌کند برای حفظ مواضع اخیر خود و برای آن که بتواند به همراهی خود با اصحاب فتنه ادامه دهد باید از خواندن روزنامه کیهان خودداری کند و می‌نویسد «آقای مطهری برای عاقبت به خیر شدن(!) بهتر است خواندن دروغ‌نامه کیهان را تعطیل کند تا اظهارات و اقدامات او تحت تأثیر نوشته‌های این روزنامه قرار نگیرد»!


جنتی: 3 سال است عضو فیسبوک هستم

جام جم نوشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با شبکه الجزیره انگلیسی به گفت‌وگو نشست. او در این گفت‌وگو گفت که بیش از سه سال است عضو فیسبوک هستم. در بخشی از این مصاحبه وقتی مصاحبه‌گر پرسید «ما به سبب این سیاست گشایش و آشتی جدید است که گفت‌وگو می‌کنیم، فضای جدیدی حاکم شده است. آیا این فضای جدید به قوه قضاییه نیز بسط می‌یابد؟» علی جنتی پاسخ داد: به هر حال رئیس قوه مجریه عوض شده ولی (رئیس) قوه قضاییه عوض نشده و همان وضع سابق را دارد. به گزارش فارس، او گفت : طبیعی است که دستگاه قضایی ما هم باید خودش را با تحولات جدیدی که در کشور پدیده آمده است همراه کند. ما امیدواریم این تغییرات را در دستگاه قضایی هم شاهد باشیم.


ادامه پنهان‌کاری تیم مذاکره‌کننده هسته‌اي/ متن توافق را منتشر کنید

سرانجام پس از هفته‌ها گفت‌وگو میان نمایندگان دولت ایران و نمایندگان کشورهای 1+5 طرفین بر سر جزئیات اجرای توافق ژنو به توافق رسیدند و آنگونه که عباس عراقچی اعلام کرده 30 دی (20 ژانویه) گام نخست توافق هسته‌ای رسما اجرایی می‌شود. بر اساس آنچه دو عضو هیات مذاکره‌کننده ایرانی تایید کرده‌اند؛ ایران و 1+5 به یک متن جدید دست پیدا کرده‌اند که این متن مبنای اقدامات آنها در اجرای گام اول توافق ژنو از 30 دی خواهد بود. به گزارش «وطن امروز»، دستیابی طرفین به این متن مورد توافق درحالی است که پیش‌تر و در روزهای پایانی سال 2013 طرف ایرانی نسبت به کندی مذاکرات کارشناسی معترض بود. این موضوع حتی مورد اشاره محمدجواد ظریف نیز قرار گرفت. اما دلیل این کندی مذاکرات چه بود؟ آنگونه که عباس عراقچی در همان زمان درباره این موضوع اظهارنظر کرد؛ دلیل کندی این مذاکرات اختلاف تفسیر‌های طرفین از متن توافق 3 آذر در ژنو بود.


تشريح ائتلاف پايداري در انتخابات آينده

به گزارش تهران امروز،
حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني دبيركل جبهه پايداري از برگزاري همايش جبهه پايداري براي دهه فجر خبر داد و اظهار داشت: زمان دقيق اين همايش هنوز قطعي نشده است اما ما براي دهه فجر انقلاب اسلامي برنامه خواهيم داشت.


عبور اصلاح طلبان از روحانی کلید خورده است

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو با مهر، انتخابات آتی مجلس را در هاله‌ای از ابهام و منوط به کارنامه دولت روحانی و واکنش اصولگرایان تندرو می‌داند.

به گزارش روزنامه تهران امروز، او به اوضاع آشفته اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در وضع کنونی اشاره کرد و ادامه داد: «وضع ما اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان به هم ریخته است. یعنی از همین الان در اردوگاه اصلاح‌طلبان بحث عبور از روحانی شروع شده است... این طرف هم همین گونه است. وی به حواشی کارت زردهای مجلس به وزرای دولت روحانی هم اشاره کرده و گفته است: «بعضی از وزیران می‌گویند ما به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم و از کارهای خود باز می‌مانیم اما باید به آنان گفت که پاسخ دادن به پرسش نمایندگان هم یکی از وظایفتان است و این کار اضافه نیست. پاسخگو بودن جزئی از ذات مسئولیت‌پذیری در نظام ماست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    20مثل همیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس