اروپا به آقای روحانی روی خوش نشان نداد. آنها در تازه‌ترین قطعنامه خود علیه ایران، حسن روحانی را پیروز یک انتخابات «غیردموکراتیک» دانسته‌اند. این اقدام اروپایی‌ها در واقع یک پاسخ علنی به ابراز تمایل حسن روحانی برای بهبود روابط با اروپا بوده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***
برای دیدن تصاویر صفحه اول روزنامه سیاسی کشور اینجا را کلیک کنید

 حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور در قم

روزنامه آرمان نوشت:
سیزدهم نوروز بود که رئیس دفتر رئیس‌جمهور به شهر قم سفر کرد و با مراجع تقلید دیدار داشت. درباره محتوای آنچه میان نهاوندیان و مراجع و بزرگان قم گذشته است خبری به بیرون درز پیدا نکرده چرا که این دیدارها بدون حضور خبرنگاران بوده است. تنها از دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهور با آیت‌ا... صافی گلپایگانی چند عکس منتشر شده است. البته محرمانه بودن در ادبیات سیاسی ایران طی چند دهه اخیر این پیام را می‌دهد که باید منتظر تصمیمی جدید و اتفاقی تازه بود بویژه آنکه از قبل هم خبر این حضور در قم منتشر نشده بود. از سوی دیگر نباید سفر نهاوندیان به قم را سفری صرفا برای عرض تبریک به مراجع دانست چرا که هیچگاه این برنامه‌ها بدون حضور اصحاب رسانه برگزار نشده است و به احتمال زیاد موضوعاتی در این دیدارها مطرح شده که اکنون زمان بیان شدن یا به عبارتی افشای آنها نیست.

همان 7-6 میلیارد دلار هم نصیب ایران نشد!

روزنامه کیهان نوشت: رئیس دایره تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا تصریح کرد مبلغی به مراتب کمتر از پیش‌بینی دولت آمریکا در جریان توافق ژنو نصیب ایران شده است.

به گزارش رویتر، دیوید کوهن در سنای آمریکا اظهار داشت: براساس  تخمین‌های اولیه، مقام‌های وزارتخانه خزانه‌داری آمریکا انتظار داشتند به دنبال توافق موقت اتمی با ایران نزدیک به 6 تا 7 میلیارد دلار از منابع رفع تحریم شده نصیب تهران شود. اما به نظر می‌رسد این تخمین بیش از اندازه بوده است.

وی افزود: تحریم‌هایی که واشنگتن در ماه فوریه علیه برخی اشخاص وضع کرد، این پیام را می‌فرستد که آمریکا فورا و شدیدا کسانی که آنها را نقض کنند، تنبیه می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا 17 بهمن‌ماه علیه برخی شرکت‌ها و افراد که به کمک به ایران برای نقض تحریم‌ها متهم شده‌اند،  مجازات‌هایی وضع کرد. این مجازات‌ها دومین از این دست پس از توافق هسته‌ای سوم آذر میان تهران و کشورهای 5+1 بود.

دیوید کوهن گفت «ما آن کار را کردیم و فکر می‌کنم پیامی قوی فرستادیم.»

کوهن همچنین گفت آمریکا شرکتی را در اروپا، خلیج‌فارس و آسیا ندیده است که تلاش کند از موقعیت محدود به وجود آمده در مورد تحریم‌ها استفاده کرده، وارد بازار ایران، وارد داد‌وستدی با این کشور که ممکن است تحریم‌هایی همراه داشته باشد، شود.

یادآور می‌شود با وجود ذوق‌زدگی برخی سیاستمداران و رسانه‌ها در ایران و طرح این ادعا که غرب تسلیم شده و در ساختار تحریم‌ها شکاف افتاده، مقامات آمریکایی نظیر اوباما و کری و شرمن قبل و بعد از توافق ژنو تصریح کرده بودند که ساختار اصلی تحریم‌ها در حد 95 درصد سر جای خود دست نخورده باقی می‌ماند.

برخی خبرها حاکی از آن است که به رغم ادعای آزادی ماهانه 550 میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران، عملا این مبالغ به دست ایران نرسیده و یا دولت امکان هزینه و جابجایی آن را در شبکه‌های بانکی بین‌المللی ندارد.


پایان حاشیه‌نشینی احمدی‌نژاد

روزنامه شرق نوشت: از رییس سابق دولت در سال جدید چه خبر؟ «محمود احمدی‌نژاد» که سال 92 را با پیام انتخاباتی «زنده‌باد بهار» آغاز کرده بود، بهار 93 هم گفته است بعدا درباره برنامه‌های انتخاباتی‌اش صحبت می‌کند. این در حالی است او که در ماه‌های گذشته کمتر حضور رسانه‌ای داشته اما سال جدید را پررنگ‌تر شروع کرده است. رییس دولت نهم و دهم، فروردین‌ماه در اولین شب از مراسم عزاداری و سوگواری حضرت «فاطمه زهرا»(ع)، که با حضور مقام‌معظم‌رهبری و جمعی دیگر از مسوولان در حسینیه امام‌خمینی(ره) برگزار شده بود حضور یافت.

به گزارش روزنامه شرق، او این روزها بیشتر در کنار «غلامحسین الهام» دیده می‌شود، آخرین‌بار اسفندماه 92 به‌همراه «الهام» پای مداحی «مهدی ارضی» و بعد هم سخنرانی الهام دیده شد و 12فروردین هم با او به سفر خوزستان رفت. اگرچه این دومین سفر او به خوزستان در سال‌جاری است. به گزارش فارس، او روزهای اول فروردین هم به‌همراه خانواده و با خودرو شخصی برای بازدید از مناطق عملیاتی و کاروان راهیان نور به اهواز رفته بود. «محمود احمدی‌نژاد» در خصوص علت حضور خود در زیارتگاه‌های هشت‌سال دفاع‌مقدس گفته است: «روزی راحت می‌نشینیم که پرچم شهدا در بالای کاخ‌سفید به اهتزاز درآید.» او که در این مدت به ندرت با خبرنگاری به گفت‌وگو نشسته و در صورت لزوم صرفا به ذکر یکی، دوجمله کوتاه اکتفا کرده، در خوزستان هم وقتی با این پرسش روبه‌رو شده که آیا برنامه‌ای برای نامزدشدن در دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری دارد یا نه تنها گفته ‌است: «به موقع در این رابطه صحبت می‌کنم.»

سوریه سر جای خود باقی است بی‌ثباتی به عربستان کمانه کرده است

روزنامه کیهان نوشت: «متحدان آمریکا از جنگ سوریه سرخورده شده‌اند، حکومت بشار اسد قدرتمندتر از همیشه سر جای خود باقی است و در مقابل بی‌ثباتی رژیم پیر سعودی را تهدید می‌کند».

روزنامه اتریشی استاندارد با انتشار این ارزیابی از آخرین تحولات جنگ 3 ساله سوریه و پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت نوشت: بعد از 3 سالی که از آغاز جنگ می‌گذرد، بشار اسد محکم‌تر از یک سال پیش روی زین قدرت نشسته است. حکومت از نظر نظامی خود را تثبیت کرده، و نیز اراده‌ای بین‌المللی برای مقابله با او با توجه به اوضاع پیچیده کنونی ضعیف می‌شود. حکومت سوریه که در سال اول پیش‌بینی پایانش را می‌کردند، توانست در سال گذشته از نظر نظامی خود را تثبیت کند. یعنی توانست مناطق و راه‌های از نظر حیاتی مهم را دوباره به اختیار خود درآورد. این روند همچنان ادامه می‌یابد.

استاندارد افزود: دولت سوریه امسال در نظر دارد انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند و در عین حال موفق شده مردم خسته از جنگ را به سوی خود متمایل و جذب کند.

روزنامه اتریشی می‌نویسد: در همان مرحله اول بحران، سوریه تبدیل به آوردگاه جنگ سرد بین ایران و عربستان شد. برای اعزاب خلیج فارس خیلی پرجاذبه بود که با سقوط اسد جلوی نفوذ ایران را در سوریه و نیز لبنان بگیرند و به این ترتیب زخم راهبردی «از دست دادن» عراق را که با اشغال نظامی این کشور در سال 2003 متوجه حیطه نفوذ اعراب سنی شد التیام بخشند. اما اسد سرجای‌اش است و در نتیجه در عربستانی که خود با یک پادشاه نود ساله و یک ولیعهد بیمار در دوران گذر به سر می‌برد نا امنی سیاسی زیاد است. در شورای همکاری شکاف‌هایی سرباز می‌کند که تلاش برای بستن آنها از سوی قطر با در پیش گرفتن سیاست خارجی مستقل دچار اخلال می‌شود و مناسبات شورای همکاری خلیج فارس با عراق که نخست‌وزیرش مالکی عربستان را به کمک به تروریسم متهم می‌کند، در پایین‌ترین سطح خود است.

استاندارد از «سرخوردگی متحدان آمریکا» خبر داد و نوشت: بحران در مناسبات آمریکا و عربستان آشکارتر شده است. ریاض نه تنها از سیاست آمریکا در برابر ایران و مصر سر خورده است بلکه در این مورد نیز از آمریکا دلگیر است که در تابستان 2013 به جای بمباران حکومت اسد اجازه امضای قرارداد خلع سلاح شیمیایی را داد که برای حکومت اسد وجهه به همراه آورد. و بحران اخیر اوکراین بر دیپلماسی سوریه نیز اثر منفی گذاشته است. روسیه مادام که در کریمه بار خود را به منزل نرسانده دیگر فشاری بر اسد وارد نخواهد کرد. امروز هیچکس پیش‌گویی نخواهد کرد که اسد در سال 2015 دیگر نیست.

در همین حال روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیل مشابهی نوشت: عربستان در حال باختن بازی در سوریه است. تسلط ارتش سوریه بر شهر استراتژیک یبرود، امید عربستان را برای تغییر توازن قدرت در سوریه به ناامیدی تبدیل کرد و اکنون معلوم است که دولت سعودی بازنده جنگ سوریه است. این در حالی است که روابط عربستان با قطر نیز به هم خورده و در سر پرونده هسته‌ای ایران نیز با آمریکا دچار اختلاف شده است.

پارلمان اروپا: انتخاب روحانی دموکراتیک نبود!

به گزارش روزنامه وطن امروز، اروپا به آقای روحانی روی خوش نشان نداد. آنها در تازه‌ترین قطعنامه خود علیه ایران، حسن روحانی را پیروز یک انتخابات «غیردموکراتیک» دانسته‌اند. این اقدام اروپایی‌ها در واقع یک پاسخ علنی به ابراز تمایل حسن روحانی برای بهبود روابط با اروپا بوده است. روحانی اواخر سال 1392 در دیدار کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت یکی از زمینه‌هایی که دولتش علاقه‌مند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحادیه اروپاست. به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور در آن دیدار با اشاره به سفر اشتون گفت: «سفر شما به عنوان نماینده سیاست خارجی ۲۸ کشور اروپایی مفهوم سیاسی فراتری دارد». اشتون 17 اسفند 1392 به ایران آمد. سفری که بسیار حاشیه‌ساز شد. او قبل از آنکه به دیدار محمدجواد ظریف و حسن روحانی برود؛ نخستین برنامه کاری خود در سفر به ایران را به دیدار با نرگس محمدی، مجرم امنیتی و یکی از سرپل‌های حقوق‌بشری غرب اختصاص داد. دیداری که با اعتراضات فراگیر از مراجع و علما گرفته تا سیاسیون و نمایندگان مجلس و نیز خانواده شهدا مواجه شد. منتقدان این دیدار اشتون را نقض حاکمیت ملی و مخدوش‌کردن استقلال کشور ‌دانستند. اگرچه وزارت امور خارجه چندین بار هماهنگی برای انجام این دیدار اشتون را تکذیب کرد اما نمایندگان وزارت اطلاعات به نمایندگان کمیسیون امنیت ملی صراحتا گفتند که وزارت امور خارجه از این دیدار مطلع بوده است و حتی یکی از مقامات وزارت امور خارجه تلویحا نسبت به انجام آن راغب بوده است. این نخستین باری نبود که در دولت روحانی دیدار مقامات اروپایی با مجرمان امنیتی تدارک دیده می‌شد. چندی قبل‌تر از آن نیز هیاتی از پارلمان اروپا به ریاست تاریا کرونبرگ به ایران آمدند و با جعفر پناهی و نسرین ستوده 2 مجرم امنیتی فتنه 88 دیدار کردند. کرونبرگ و اشتون از ایران رفتند اما منتقدان به دولت گوشزد کردند که مجوزهای داده شده به آنان برای دیدار با فتنه‌گران قطعا تبعاتی را به دنبال خواهد داشت. یکی از مواردی که منتقدان بارها و بارها نسبت به آن هشدار دادند؛ استفاده اروپایی‌ها از بهانه حقوق بشر برای فشار بر ایران بود. اکنون در ایران دیگر کسی نمی‌تواند نسبت به تبعات این دیدارها و آغوش‌های نابهنگام تردید داشته باشد.  دوشنبه هفته گذشته 11 فروردین کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» تصویب کرد. این قطعنامه روز پنجشنبه 14 فروردین با اجماع تصویب شد. براساس قوانین اروپا اکنون این قطعنامه به نهادهای اتحادیه اروپا، پارلمان‌ها و دولت‌های اروپایی ابلاغ خواهد شد. به عبارتی اکنون راهبرد اتحادیه اروپایی در قبال ایران براساس مفاد این قطعنامه خواهد بود. اما مفاد این قطعنامه که در واقع پاسخ اروپایی‌ها به ابراز تمایل دولت ایران برای بهبود مناسبات است؛ چیست؟

حذف وزير صنعت از يک کميسيون دولت

خراسان نوشت: در يکي از آخرين مصوبات سال گذشته هيئت دولت که توسط اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور به دستگاههاي مربوطه ابلاغ شده، مقرر شده است به استناد اصل 138 قانون اساسي، عضويت وزير صنعت، معدن و تجارت در کميسيون امور اجتماعي و دولت الکترونيک لغو شود.

 ماجرای 5-1 و تحویل 4 مرزبان ربوده‌شده به همراه پیکر شهید دانایی‌فر به مقامات ایرانی
 
روزنامه آرمان روابط عمومی، ظهر دیروز خبر رسید که مرزبانان ربوده شده آزاد شدند. دیروز ایران شاد و دست‌ها به نشانه تشکر از پروردگار به آسمان بلند شد. 18بهمن92 تا 15فروردین93 زمان کوتاهی نبود؛ زمانی پر از استرس و مادرانی که خواب نداشتند چون نگران پسرانشان بودند. 5خانواده در اولین روز سال93 بر سر سفره‌های هفت‌سین خود یک سین دیگر هم داشتند و آن هم سین سرباز به گروگان گرفته خود از سوی یک گروهک تروریستی موسوم به جیش العدل بود. شاید هم بر سر سفره هفت‌سین ایرانیان زیادی این سین اضافه وجود داشت؛ سینی که قلب میلیون‌ها هموطن را به درد آورد و دعای لحظه تحویل سال آنها بازگشت 5 سرباز ربوده شده بود. یک مادر اما با مادر 4سرباز گروگان گرفته شده تفاوت داشت؛ به او خبر اعدام فرزندش را داده بودند و سفره هفت‌سین او تبدیل به سفره عزا شد اما در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی که این گروهک تروریستی اعلام کرد: «تا پایان مذاکرات درباره آزادی اسرا، هیچ‌گونه خطری جان مرزبانان ایرانی ربوده شده را تهدید نمی‌کند.» به راستی آیا تحمل این نبود که جمشید دانایی‌فر را هم اعدام نکرده و میلیون‌ها ایرانی را در ایام نوروز داغدار نمی‌کردند؟!

جنجال در واشنگتن بر سر جایگزین خزاعی

جام جم نوشت: در حالی‌ که نماینده جدید ایران در سازمان ملل و جایگزین خزاعی هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده، در واشنگتن 29 سناتور از رئیس‌جمهور این کشور خواسته‌اند تا مانع از انتصاب حمید ابوطالبی در این مقام شود.به گزارش مهر و به نقل از سایت بلیز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفته است: انتخاب کسی که گزارش شده در تسخیر سفارت آمریکا مشارکت داشته، تاثیری در مذاکرات هسته‌ای با ایران نخواهد داشت.این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر در مورد این که آیا ایران برای سفر حمید ابوطالبی به نیویورک درخواست روادید داده، خودداری کرده است.

صدور مجوز ويژه براي آبرساني به بشاگرد

روزنامه خراسان نوشت: بر اساس ابلاغيه روزهاي اخير يک مسئول ارشد اجرايي، مقرر شده مبلغ 15 ميليارد تومان به صورت تملک دارايي هاي سرمايه اي از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور و ماده ۱۰ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، براي تأمين آب کشاورزي و آشاميدني شهرستان بشاگرد در اختيار استانداري هرمزگان قرار بگيرد تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود.


آرزوهای لگدمال شده آمریکا در قطعنامه اتحادیه اروپا

کیهان نوشت: دو روز قبل پارلمان اروپا، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که قرار است به عنوان راهبرد اتحادیه اروپا در مقابل ایران به اجرا گذاشته شود. این قطعنامه که بخش‌های مهم و قابل توجهی از آن، دخالت آشکار در امور داخلی ایران تلقی می‌شود، پیش از آنکه واجد اهمیت و ارزش حقوقی باشد، نشان از سیاست‌زدگی محض و دنباله‌روی اروپا از سیاست‌های شکست‌خورده آمریکا دارد.

هرچند این نخستین بار نیست که اتحادیه اروپا آشکارا به عنوان آلت دست و ابزار سیاست‌های آمریکا ظاهر شده و به عنوان جاده صاف‌کن آمریکا عمل می‌کند، اما صدور قطعنامه مذکور نشان از فصل نوینی از سرسپردگی اروپاییان به آمریکاست. قطعنامه اتحادیه اروپا دربرگیرنده موضوعات مختلف و متنوعی از مسئله هسته‌ای کشورمان و مذاکرات 5+1 گرفته تا موضوعات منطقه‌ای و شکل نوین روابط اتحادیه اروپا و ایران و بالاخره مسائل به اصطلاح حقوق بشری می‌باشد.

اینکه در شرایط بد اقتصادی اتحادیه اروپا، نمایندگان آن اتحادیه به وضع شرط و شروط برای توسعه روابط با ایران مبادرت کنند، تنها و تنها حاکی از آن است که آنها تحت فشار و مدیریت آمریکا به این سناریو و روش روی آورده‌اند.

تبلیغات غلط دولت برای انصراف مردم از یارانه نقدی

بر اساس گزارش روزنامه وطن امروز، دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حساب ویژه‌ای روی انصراف مردم از دریافت یارانه باز کرده و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. راه‌اندازی کمپین انصراف از یارانه، اظهارات نامتعارف مسؤولان دولتی مبنی بر اینکه حتی آنهایی هم که احتیاج دارند انصراف دهند، تهدید یارانه‌بگیران و درخواست از مردم برای داشتن رفاه بیشتر با انصراف از دریافت یارانه از جمله اقدامات دولت در روزهای پایانی سال گذشته بود اما با آغاز سال جدید و قبضه کردن زیرنویس‌های تلویزیون، مسؤولان نشان دادند عزم آنها برای افزایش شمار انصرافی‌ها جدی است و به نظر می‌رسد این مساله برای دولت حیثیتی شده است. اکثر برنامه‌های رسانه ملی در ایام نوروز در اختیار سیاست‌های دولت بود و زیرنویس اغلب برنامه‌های تلویزیون به انصراف از یارانه و زندگی بهتر با عدم دریافت یارانه اختصاص داشت. حتی بازیگران سریال «پایتخت3» یکی از پربیننده‌ترین سریال نوروزی هم سیاست‌های یارانه‌ای دولت را تبلیغ می‌کردند و ارسطو (با بازی احمد مهران‌فر) در دیالوگی گفت: «می‌دانی یارانه چیه؟ یارانه پولی است که به فقرا و افراد نیازمند می‌دهند. البته نقی از دریافت یارانه انصراف داده است!» و چو چانگ (بازیگر نقش زن چینی ارسطو با بازی ﻣﻨﮓ ﻫﺎﻥ ﮊﺍﻧﮓ) هم پاسخ می‌دهد: «من از رئیس‌جمهورتان شنیده‌ام که مردم ثروتمند اگر یارانه نگیرند دارو و درمان ارزان‌تر می‌شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهور در قم کاملا مشخص است که برای همراه کردن علما با مقاصد خود در قطع یارانه ها سفر کرده اند آن هم در طول مدت کوتاهی با حضور افراد مختلف اما ظاهرا شکست خورده اند از آنجایی که رییس جمهور به انشاء حدیث برای قطع یارانه رو آورده دنبال موید می باشد
  • ایرونی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    نکته جالب در مورد انصراف از یارانه اینه که از یک طرف یارانه بگیران رو فقیر و بی چیز معرفی میکنن بعد از همین فقرا انصراف از گرفتن یارانه رو گدائی میکنن. بهتر نیست برای جلوگیری از کمبود بودجه جلوی رانت اطرافیان اطرافیان رو بگیرن؟
  • ناشناس ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    مشرق چه نسبت فایلی باکیهان داری؟جون من نگونداری ازچرت وپرت هایی که مینویسی معلومه!
  • علی ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    من نمی دونم اگه گرفتن یارانه مال فقیر بیچاره هاس و یه سنگ انداختن جلوی پای دولته پس چرا خود روحانی تا حالا یارانه می گرفته ؟! والله اگه وضعیت از این بدتر نشه بهتر نمی شه من که از یارانه خودم صرف نظر نمی کنم.
  • میثم ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    خیلی آدم ....... نشان دادی که از سیاست هیچ نمی دانی و جز بی ادبی چیزی به ارث نبردی . اگر منطق داری مثل بچه آدم نظر خود را بگو . مثل آدمهای بی ...... حرف نزن
  • کیومرث3 ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۶
    0 0
    من از یارانه خودم صرفنظر نمیکنم
  • ريحانه ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
    0 0
    يارانه حق همه است و از اموال بيت المال است هيچ كس حق حذف آن را ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس