فصل تغيير و تحولات در وزارت خارجه و به ويژه در سفارتخانه‌ها و دفاتر نمايندگي ايران در سازمان‌هاي بين‌المللي آغاز شده است. در همين رابطه روز گذشته ليستي در سايت‌هاي خبري منتشر شد كه در آن اسامي سفارتخانه‌ها و سازمان‌هايي كه در آنها احتمال تغيير و تحول وجود دارد ياد شده است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


احمدی‌نژادیزه شدن حسن روحانی

حسین محمدی طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: وقتی رئیس‌جمهور هفته گذشته در جمع هنرمندان از ضرورت پایان فضای امنیتی در کشور سخن گفت، در واقع به مساله مهمی اشاره کرد که در تیپ‌شناسی دولت جدید اصل راهنمای مهمی است.

آقای رئیس‌جمهور سعی کرد بگوید تا به حال (بویژه لابد در 8 سال گذشته) هنرمندان در ایران با مضایق و بگیر و ببندهای بی‌ضابطه و دل‌بخواهی مواجه بوده‌اند و فضای امنیتی در کشور همزمان با حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، بر فرهنگ و هنر هم سیطره داشته است. این نمونه‌ای از یک ادبیات کلی‌تر است که دولت جدید تقریبا از روز نخست شروع کارش علاقه‌مند به تکرار آن بوده است.

مشخصات این ادبیات چنین است: دولت سعی می‌کند اولا محدودیت‌های فعلی موجود در فضای سیاسی و اجتماعی را بیهوده و لجبازانه جلوه داده و خود را مخالف آن– حتی در مواردی که مستقیما محصول ایفای نقش آقای روحانی به عنوان عضو شورایعالی امنیت ملی است- جلوه دهد، ثانیا اگرچه ظاهرا جانب اعتدال را نگه می‌دارد و سعی می‌کند خود را جایی در میانه تندروی و اپوزیسیونیسم قرار دهد ولی در واقع و به لحاظ محتوایی جانب اپوزیسیون را می‌گیرد، ثالثا همزمان با ایجاد تنگناهای حیرت‌انگیز برای مخالفان و منتقدان خود– که نمونه آن برخورد بولدوزری با 3 نشریه منتقد در هفته گذشته است- فضا را برای کسانی که سابقه آنها نشان می‌دهد از حضور در فضای سیاسی و رسانه‌ای هدفی جز درگیر شدن با مبانی انقلاب اسلامی ندارند، باز می‌گذارد.

دولت آقای روحانی حتی وقتی از حقوق شهروندی سخن می‌گوید، تعریف بسیار خاصی از شهروند را در ذهن دارد. اگر به منشور حقوق شهروندی منتشر شده در وب‌سایت آقای رئیس‌جمهور مراجعه شود، به آسانی می‌توان دریافت شهروندی که این سند بناست از حقوق او دفاع کند، کسی است که در مظان و معرض ارتکاب جرائم سیاسی و امنیتی قرار دارد ولی دولت می‌خواهد از رفتار او جرم‌زدایی کرده و برایش آزادی عمل و اعتماد به نفس ایجاد کند. در واقع تمام این سند چیزی جز جرم‌زدایی از جرائم سیاسی و امنیتی، تحریف مفهوم حقوق شهروندی و قرار دادن آن در یک پارادایم کاملا سکولار و ایجاد زیرساخت حقوقی و حاشیه امن برای فعالیت‌های براندازانه و شبه‌براندازانه نیست.


یعنی من خاک بر سر باعث سرشکستگی اصلاح‌طلبان شدم؟

روزنامه کیهان نوشت: در پی انتشار فایل صوتی خاتمی که  می‌کوشید مسئولیت رفتارهای ساختارشکنانه را به گردن برخی روزنامه‌نگاران بیندازد و خود را تبرئه کند، اکبر گنجی از خاتمی خواست مسئولیت شکست‌های اصلاح‌طلبان را به عهده بگیرد.خاتمی در این فایل صوتی ضمن بیان اینکه «من نمی‌گویم در انتخابات 88 تقلب شده» می‌افزاید: «وقتی یک خرده فضا باز شد هر کسی یک ادعایی می‌کند، بنده بدبخت بیچاره هم آمده‌ام سر کار و حرف‌هایی که نتایج آن ممکن است مشترک باشد و مبانی آن کاملا مختلف است، صحبت کرده هر کسی می‌آید یک حرف‌هایی می‌زند و من باید تاوان به حسین شریعتمداری بدهم که بله شما گفتید که علیه خدا هم می‌توان تظاهرات کرد، این را اصغرزاده گفته به من چه؟ یا شما گفتید امام خمینی به موزه تاریخ سپرده شود، آن را گنجی گفت، من با گنجی اختلاف‌نظر داشتم. یا این که در عاشورا علیه امام حسین شعار دادند، خوب غلط کردند، این را چرا به حساب من می‌گذارید؟ شاید ما نقص‌مان این بود که روشن‌تر مطالب خود را نگفتیم.»

اکبر گنجی‌ در واکنش به این اظهارات در وبسایت رادیوزمانه نوشت: اگر به توجیهات خاتمی در 16 سال گذشته بنگرید، نکته جالب توجهی مکشوف‌تان خواهد شد. او هیچ‌گاه هیچ مسئولیتی درخصوص شکست اصلاح‌طلبان نپذیرفته و همیشه گناه شکست را به گردن دیگران - آن هم چند فعال رادیکال جامعه مدنی- می‌اندازد اما هر کس قدرت را در دست می‌گیرد، باید پاسخگو باشد. میزان پاسخگویی متناسب با قدرتی است که در اختیار دارد.

اجبار کارمندان به مطالعه کتاب هاي مدير دولتي

خراسان نوشت: بر اساس اعلام تعدادي از کارمندان يک نهاد مهم دولتي به دستگاههاي نظارتي، تعداد قابل توجهي از منابعي که اين کارمندان بايد براي ارتقاء رتبه خود و کسب گواهي هاي دولتي مطالعه کنند، نوشته رييس همان دستگاه است که به عنوان تنها منابع درسي به کارمندان معرفي شده است. بر اساس اين شکوائيه، اين کتاب ها در رسته هاي مختلفي چون معارف اسلامي، حقوق و مقررات اداري توسط اين مسئول نوشته شده است.


تغییر ناگهانی نگاه دولت به مجلس

وطن امروز نوشت: بازگشت اقتدار به مجلس و لزوم پیروی از قانون دو محور اصلی در میان اظهارات حسن روحانی قبل از انتخاب به عنوان رئیس جمهور و در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری وی بود، اظهاراتی که پاسخ مجلسی‌ها را نیز به همراه داشت؛ رای اعتماد کم‌سابقه به کابینه پیشنهادی دولت نمودی از تعامل و همراهی دولت و مجلس ایجاد کرد. روحانی قول داد به جایگاه نظارتی مجلس احترام بگذارد و در همین رابطه کنایه‌هایی هم به دولت احمدی‌نژاد و تعامل رئیس‌جمهور سابق با نهاد پارلمان زد. حتی در جریان رای اعتماد نیز درخواست‌های موردی روحانی باعث رای اعتماد می‌شد. به عنوان مثال بیژن زنگنه به دلیل برخی پرونده‌ها از جمله موضوع فساد کرسنت یکی از گزینه‌هایی بود که احتمال عدم رای اعتماد نمایندگان به او بسیار محتمل بود با این حال روحانی با توجه به همین واقعیت از نمایندگان رسما و به صورت ویژه خواست تا به زنگنه رای بدهند و بدین‌ترتیب وزیر پیشنهادی نفت در كمال ناباوري توانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.


تکذیب شایعه تأسیس دفتر آژانس انرژی اتمی

روزنامه ایران نوشت: سازمان انرژی اتمی کشورمان ایجاد دفتر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در ایران تکذیب کرد. روز گذشته خبرگزاری رویترز مدعی شده بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال ایجاد دفتر در تهران است. به گزارش مهر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با رد این ادعا تأکید کرد موضوع بازگشایی دفتر در ایران از سوی آژانس تا کنون در هیچ مقطعی در مذاکرات ایران و 1+5 عنوان نشده و آژانس هم هیچ گاه چنین خواسته‌ای نداشته است. مشخص نیست منبع این خبر چیست و با چه هدفی منتشر شده است.


هشدار درباره عدم نظارت کافي بر شرکت هاي حمل و نقل بين المللي

خراسان نوشت: بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي، ميزان توجه و نظارت دستگاههاي مسئول بر روي شرکتهاي حمل و نقل بين المللي رضايت بخش نبوده و بر اين اساس، پرونده هاي متعددي درباره تخلفات اين شرکتها شکل گرفته که از جمله آنها محکوميت شرکت حمل و نقل بين المللي "الف. ط" به جرم قاچاق پوشاک، شرکت حمل و نقل بين المللي "س.ش" به جرم قاچاق لوازم خانگي، شرکت حمل و نقل بين المللي "ب.ب"، "ب.ک" و "ص.ت" به دليل تخلفات ديگر، طي ماههاي گذشته است.

مشايي پاي بابك زنجاني را به فروش نفت باز كرد

روزنامه تهران امروز، منصور حقيقت‌پور، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس درباره نقش تحريم‌ها در افزايش رانت و فساد اداري، گفت: تا پيش از اجراي تحريم‌ها هم ويژه خواري در كشور وجود داشت، شهرام جزايري از كدام طريق و به چه شكل ثروت بسياري را به‌ دست آورد، البته در دوره اجراي تحريم‌ها ويژه خواري‌ها در كشورافزايش پيدا كرد، به عنوان مثال بابك زنجاني در سايه تحريم و با كمك مشايي رئيس دفتر رئيس‌جمهور سابق امكان فروش و جابه جايي نفت را پيدا كرد، از اين رو تحريم‌ها تا حدودي در افزايش ويژه‌خواري نقش دارد اما نقش آن صددرصدي نيست.


دانشگاه ايرانيان پرونده ندارد

بر اساس گزارش تهران امروز، كارن ابري نيا، مديركل دفتر آموزش عالي غير دولتي وزارت علوم درباره دانشگاه ايرانيان و اعلام پذيرش اين دانشگاه‌ در برخي از دوره‌ها اظهار داشت: دانشگاه موسوم به دانشگاه ايرانيان در سيستم آموزش عالي غيردولتي وزارت علوم پرونده ندارد. وي افزود: دانشگاه‌ها و موسسات غير انتفاعي وقتي قصد دارند شروع به فعاليت كنند، اولين قدم آنها اين است كه در اين دفتر با پيگيري فرايند اداري موافقت اصولي مي‌گيرند و پس از مشخص كردن محلي براي اين دانشگاه و بازرسي وزارت علوم، پس از دريافت موافقت قطعي و دريافت مجوز به فعاليت مي‌پردازند. اين مقام مسئول در وزارت علوم تصريح كرد: اين مراحل براي دانشگاه مذكور طي نشده است.


لیست واحد اصلاح‌طلبان با کارگزاران برای انتخابات مجلس

رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در مراسم ختم مادر احمد پورنجاتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلبان بنا دارند با کارگزاران برای انتخابات مجلس لیست واحد بدهند، گفت: گروه‌های اصلاح‌طلب از کارگزاران تا غیر کارگزاران برای انتخابات مجلس لیست مشترک خواهند داد. به گزارش وطن امروز، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا آقای عارف را از سرلیستی انتخابات مجلس شورای اسلامی کنار گذاشته‌اید، اظهار کرد: عارف عزیز ما است. منتجب‌نیا در پاسخ به پرسشی بر این اساس که آیا حزب اعتماد ملی در صحنه سیاست فعال شده است، تصریح کرد: در این باره بعد از رفع حصر تصمیم‌گیری می‌کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا ناطق‌نوری از سوی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس سرلیست خواهد شد، گفت: الان وقت این صحبت‌ها نیست.


خانه‌تكاني ظريف در وزارت خارجه

بر اساس گزارش تهران امروز، گفته‌ها و شنيده‌ها حاكي از آن است كه فصل تغيير و تحولات در وزارت خارجه و به ويژه در سفارتخانه‌ها و دفاتر نمايندگي ايران در سازمان‌هاي بين‌المللي آغاز شده است. در همين رابطه روز گذشته ليستي در سايت‌هاي خبري منتشر شد كه در آن اسامي سفارتخانه‌ها و سازمان‌هايي كه در آنها احتمال تغيير و تحول وجود دارد ياد شده است. بنابر بر عرف و سنت سال‌هاي گذشته تغيير و تحولات در وزارت خارجه معمولا از فصل تابستان آغاز مي‌شد و همواره در اين فصل شاهد جابه‌جايي‌هاي گسترده در اين وزارتخانه بوديم. اما از آخرين زمان اين تغيير و تحولات سه و سال نيم گذشته است.

هرچند كه در اين مدت نيز در بعضي از سفارتخانه‌ها برخي جابه‌جايي‌ها صورت گرفته است، اما تغييرات در حد جزئي و موردي بود. اما در آستانه آغاز به كار دولت يازدهم زمزمه‌هايي مبني بر بازگشت «فله‌اي» و اجباري سفرا و روساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور به مركز آن هم پيش از پايان ماموريت به گوش رسيد و برخي رسانه‌ها از بازگشت حدود 30 تا 40 سفير با آغاز به كار دولت جديد خبر دادند كه در همان زمان سيد عباس عراقچي سخنگوي وقت وزارت امور خارجه اين اخبار را رد كرد و گفت: قرار نيست هيچ سفيري پيش از پايان دوره ماموريت به كشور بازگردد.


 30 دی؛ آغاز اجرای توافق «ژنو»

شرق نوشت: و سرانجام دود سفید برای آغاز اجرای توافق «ژنو». 50روز پس از توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، تاریخ اجرای آن مشخص شد. دو روز پس از پایان مذاکرات معاونان «ظریف»، «کری» و «اشتون» در ژنو، عصر دیروز، 30دی‌ماه (20ژانویه) به‌عنوان تاریخ آغاز اجرای توافق«ژنو» اعلام شد. عباس عراقچی از سوی ایران و باراک اوباما از سوی آمریکا و کاترین اشتون از طرف اتحادیه اروپا این توافق را که اهمیت آن می‌تواند همسنگ توافق سوم آذر باشد، تایید کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳
    0 0
    روحانی هرچی بگه راست گفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس