محمد جعفر منتظری نمایه

دادستان کل کشور اخیرا گفته است: متأسفانه برخی شعب بانک‌ها دست به فعل حرام دریافت "سود مرکب" می‌زنند که باید جلوی این کار گرفته شود.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

خشم قوه قضائیه از فعل حرام برخی بانک‌ها

همه بازی‌های عارف با افکار عمومی/ خشم قوه قضائیه از فعل حرام برخی بانک‌هاحجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز یکشنبه گذشته در نشست مشترک با  اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها طی سخنانی با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها که نسبت به اخذ سود مرکب اقدام می‌کنند، گفت: مسئله دیگری که بانک‌ها لازم است نسبت به آن حساس باشند بحث دریافت سود مرکب است. متاسفانه گزارش‌هایی که در این رابطه به دست ما می‌رسد صحت دارد و برخی شعب دست به این فعل حرام می‌زنند که باید جلوی این کار گرفته شود.

به گزارش ایسنا، او در ادامه نیز بیان می کند: موضوع دیگر این است که نظارت در سیستم بانکی کشور یک نظارت ضعیف است و پاسخگوی مشکلات و انتقادات مردمی نیست. نظام بانکی اگر می‌خواهد به درستی کار کند باید نظارت دقیقی بر زیرمجموعه خود داشته باشد. لازم است درگاهی برای اعتراضات و شکایات مردمی وجود داشته و اگر جود دارد اطلاع رسانی بیشتری برای آن صورت پذیرد.[1]

*اگرچه حکمرانی در ایران اسلامی یک مقوله جوان و نوپا محسوب می شود و بروز برخی اخلالها و اشکالات در روند حکمرانی های جوان امری طبیعیست. اما در عین حال باید دانست که قانونگریزی مسئله ای نیست که مثل بسیاری از ابعاد حکمرانی مطلوب چندان محتاج مرور زمان باشد.

یعنی پس از قانونگذاری و پس از تعیین نُظار و مجری قانون، اصلا پذیرفتنی نیست که شاهد تخلف های فراگیر باشیم.

شاهد این مسئله نیز بحث فعل حرام برخی بانک هاست که دادستان محترم کل کشور اشاره دقیقی به آن داشته اند. فلذاست که انتظار می رود قوه قضائیه هر چه سریعتر تکلیف این مسئله را برای مردم و برای نظام اسلامی که امانت شهیدان گرانقدر است مشخص کند.

*** 

همه بازی‌های عارف با افکار عمومی

همه بازی‌های عارف با افکار عمومی/ خشم قوه قضائیه از فعل حرام برخی بانک‌ها

محمدرضا عارف، از چهره های شهیر جریان چپ اخیرا طی اظهاراتی که روزنامه اعتماد آنها را منتشر کرد پیرامون انتخابات سال 92 (انتخاباتی پس از اتمام دولت احمدی نژاد که روحانی پس از آن به مدت 8 سال رئیس جمهور ایران شد) گفته است:

"ما هزینه دولت روحانی را پرداختیم. دلیل آن هم این بود که سال 92 کاندیدای اصلاح‌طلب را کنار گذاشتیم و روحانی را انتخاب کردیم"!

او در این اظهارات همچنین تصریح می کند: اصلاح‌طلبان ظرفیت زیادی دارند و نظام باید قدر آن را بداند.[2]

*این اظهارات آقای عارف در حالی است که شخص او تنها نامزد اصلاح طلب در صحنه‌ی آن انتخابات بود.

و این نامزد اصلاح طلب نیز در روزهای آخر تبلیغات انتخاباتی بدون حمایت از هیچ نامزد خاصی با یک تصمیم شخصی از صحنه کنار رفت.

یعنی اگر هم بحث کنار گذاشتن عارف از سوی اصلاح طلبان مطرح بوده؛ آقای عارف در آن روزها از این حقیقت بزرگ با مردم سخنی نگفت!

ضمن اینکه نه آقای عارف و نه هیچیک از اصلاح طلبان در روزهای آن انتخابات هیچ حمایت رسمی از روحانی نکردند. بلکه پس از مشاهده پیروزی او اعلام أنا شریک کردند و مجاهدان شنبه ای شدند که بر سر سفره آماده نشستند. (و البته زجر قضیه هم به دلیل ناکارآمدی بارز دولت روحانی شامل آنها شد).

صداقت، شفاف بودن با مردم و تحلیل صحیح؛ انتظار ساده ای است که از رجال سیاسی کشور وجود دارد...

*** 

1_https://www.isna.ir/news/00061941790/

2_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/print/183924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    11 6
    خدا نکنه اون روزی رو ببینم که معلوم بشه دست همه مسوولان مملکت در یک کاسه بوده
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      13 4
      مگه شک داری؟
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 3
      چرا بردار دکتر رضایی از تیم اقتصادی دولت کنار رفت.؟
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      5 3
      کافر همه را به کیش خود پندارد
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      4 3
      هست دیگه
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    10 1
    آقای رئیسی آقای اژه ای لطفا خواهشا استدعا داریم جلوی این بانکها را بگیرید.بدجوری با فعل حرامشان به مملکت ومردم ضربه می زنند. مشرق لطفا این را به گوش مسولان برسان
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      4 5
      چشم فردا با مترو یا اتوبوس به صورت سرزده میروند بانک درست میکنند.
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    5 9
    تورابه خدادست ازاین جنجال سازی هابرداریدباهم صلح کنید؛احمدی نژادتعامل باکشورهای حوزه خلیج فارس وآمریکای لاتین آقای خاتمی تعامل بااروپاآقای روحانی وظریف تعامل باآمریکاولابی باکنگره ؛رییسی هم شرق وهمسایه ها؛حصرروکامل بردارید؛آدمااشتباه می کنندخدامی بخشه شماهم ببخشیدالبته همش هم تقصیراونانیست ؛بستن فضا ی سیاسی وانتقادو...بدبوده ؛تعامل وصلح ؛بادوستان مروت بادشمنان مدارا...به خدااصلاح طلبان هدفشون اصلاحه بعضا رادیکال هایی دارندواصولگراها هم دارن اما خاتمی وعارف مشی میانه رویی دارند
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 8
      تقصر داریوش سوم هخامنشی بود دکتر رییسی چه کار کند؟
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      4 2
      اصلاح طلبان ابتدا باید خودشان را اصلاح کنند هدف افساد طلبان رانتخواری است و اصلا"بفکر مردم نبوده و نیستن.
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      3 2
      اصلاحات مورد پسند یهود، زنده نبود که مرده باشد،
  • سید IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    5 3
    البته جناب آقای عارف؛ آمریکا، اسرائیل و انگلیس به شایستگی قدر ظرفیت های اصلاح طلبان را درک کرده و می دانند! دیگر چه نیازی به دانستن قدرشان در داخل هست!؟؟!
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    5 2
    مرگ بر خائئن
  • FR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    3 1
    البته روحانی برای پیروزی تماما اصلاح طلب شد و به این ترتیب ادعای اعتدال و تدبیر و امید کرد و همه را یکجا سوزاند ....
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    خشم راول کن الان ۵سال است باسود مرکب پدرمارادرآوردند بامدرک ثابت می کنم اماهیچ سودی ندارد
  • علی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    3 1
    دزد را از در بیرون کنید از پنجره وارد میشود این پوست و گوشتشان از مال حرام تشکیل شده و درست نخواهند شد
  • majid IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    همه سر کاریم
  • محمدایوب IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    2 1
    عارف گفته اصلاح طلبان ظرفیت زیادی دارند نظام از آنها استفاده کنه علی برکت الله. از ظرفیت حسین فریدون. مهدی جهانگیری مهدی هاشمی کرسنت وتوتال غارت 18میلیارد ذخیره ارزی 60تن ذخیره طلا عروس وداماد ودختر وپسر وزرای روحانی از رییس هلال احمرومدیر خصوصی سازی روحانی از کرباسچی واز واردات بنزین توسط همسر ابتکار از واگذاری رشت الکتریک دشت مغان هفت تپه پتروشیمی کرمانشاه. وطن فروشی وجاسوسی حسین فریدون واز جاسوسان محیط زیست دوستان دولت روحانی از جاسوسان دوست دولت روحانی دربرجام وبرجام
  • حسين DE ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    آقاى "عارف" كاملًا درست گفتى،اصلاح طلبان ظرفيت زيادى دارند, خيانتها و وطنفروشى هاى اصلاح طلبان و ليبرالها و از جمله خود تو از توان و ظرفيت بسيار بالائى برخوداره به گونه ائى كه در طول تاريخ سيصد ساله معاصر ايران هيچ جريان سياسى و همچنين فرد يا افرادى را نميتوان يافت كه اينگونه مانند اصلاح طلبان و افرادى نظير تو از چنين توان و ظرفيت خيانت و وطنفروشى برخوردار بوده باشد، سر تو بگير بالا خائن وطنفروش.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    سالهاست مردم بخاطر ظلم بانک ها خشمگینند که الحمدالله خشم قوه قضائیه و پیش از آن هم خشم برخی از مراجع هم به آن افزوده شده است حالا با این فوران خشم ببینیم با این زالو ها چکار می کنند ....... پول هامان را توی بالش پنهان کنیم به صرفه تر است از سپردن به دست این پول پرست های قیامت نشناس .
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      2 1
      هسته مرکزی یهود در کارگزاران و اصلاحات رباخواری و چپاول بیت المال را بنیانگذاری کردند.
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    3 0
    آقای عارف کاملا درست می فرمایند. اصلاح طلبان ظرفیت زیادی دارند آنهم از نوع تخریب و تفرقه اندازی و باز کردن کوچه برای غربی ها، و مثالش هم رای آوردن حسن روحانی بنام دولت تخریب و یأس.
  • FR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 1
    اقای عارف خوانوادتا ژن برترند نتننها نظام بلکه خدا وکایناتسم باید قدر اونارو دانسته وار آنها بخاطر فسادهای اختلاس طلبان غربگدا قدردانی کنند
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    2 1
    یعنی فقط سود مرکبشان حرامه و مابقی کارهاشون مشکل نداره یه مثال ساده و واقعی میزنم سود وام ازدواج 4 درصد هستش من 15 میلیون وام ازدواج از بانک ملت گرفتم اگر با ماشین حساب 15 میلیون را در 0.04 ضرب کنیم میشود 600 هزار تومن سود که باید برگردانم اما آنچه در عمل اتفاق افتاد اینطور بود که در ابتدای گرفتن وام 600 تومن کم کردن یعنی سود را همان اول برداشتند بعد از آن شصت قسط 270 تومنی تعیین کردند که ضرب کنیم جمعا میشود شانزده میلیون و دویست هزار تومن !! بعلاوه هر دوازده قسط یکبار مبلغ قسط 200 تومن بیشتر است یعنی در کل یک میلیون تومان هم اضافه میگیرند در کل مجموعا دومیلیون و دویست هزار تومن پول نزول و حرام قطعی از من دریافت می کنند. اگر شما بگویید خب تورم هست و فلان و بهمان من به شما میگویم تورم حاصل کارهای حرام همین بانکهاست اگر این بانک ها از ابتدا به حرام نمی افتادند تورمی هم وجود نداشت در احکام نگاه کنید حدیث داریم یک درهم ربا در نزد خدا از هفتاد بار زنا در حال احرام با نزدیکان سنگینتر است خداوند بانکها را لعنت کند که سرچشمه ی تمام فسادهای جامعه همین بانک ها هستند.
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      1 1
      دستتون درد نکنه که نظر منو کامل پخش کردین. مشکلی نیست من از احکام الهی گفتم و از زشتی ربا که بانکها با کلاه شرعی مرتکب میشن.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    6 1
    کی باید جلوی اینکارو بگیره اقای منتظری؟!!! حافظ شیرازی؟ خواجه ی نامدار ؟ پس شما مگه مدعی العموم نیستی؟ بدون اینکه کسی بگه وارد شو و پیگیری کن.
  • BE ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 0
    ایشون از لحاظ ژنتیکی مشکل داره ؟
  • وارث خمینی کبیر IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
    1 0
    عارف کیه ول کنید بابا
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 0
    ای کاش یک بانک داشتیم که میگفت من به یک کسب و کار وام میدهم و از سود آن سهیم میشوم به این صورت که در ابتدا وام کمی برای راه افتادن کسب پرداخت میکنم در صورت سودده بودن آن کسب مبلغ وام رو بالاتر میبرم وهمینطور تا زمانی که سود بیشتری داشته باشد وام بیشتری هم دریافت میکنیدشرایط من هم از قرار زیر است 1) مالک تمامی ماشین آلاتی که از پول وام خریداری شود بانک است و در صورت زیانده شدن استرداد میشود. 2) یک نفر ناظر از طرف بانک همواره در کسب حضور خواهد داشت. که حقوق آن بر عهده بانک است. به این ترتیب میشد بگی این بانک اسلامی است.
  • DE ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 0
    اره ظرفیت تخریبی شما اصلاحاتجی ها رو در فتنه 88 دیدیم که چطور تیشه به ریشه کشور زدید! حال اقاپسر متکبر و ژن پرست تون چطوره؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس