۲۰۰ هزار تن برنج و شکر برای ماه مبارک رمضان توزیع می شود

دبیر اتحادیه بنکداران با اشاره به گرانی در بازار توزیع شکر گفته است: هم اکنون شکر با 6 نرخ متفاوت در بازار به مردم عرضه می‌شود!

سرویس سیاست مشرق -   «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

عرضه شکر در بازار با 6 نرخ متفاوت!

لشکر جدید "مدافعان حرم" در مسیر سوریه/ چرا زمینه‌های حصر موسوی و کروبی بیشتر شده است؟

دبیر اتحادیه بنکداران به ایلنا گفته است: افزایش نرخ شکر از سال گذشته آغاز شد؛ بعد از اینکه ارز ترجیحی برای واردات شکر حذف و واردات این کالای اساسی با ارز نیمایی صورت گرفت شاهد افزایش نرخ شکر در بازار بودیم؛ علاوه بر این سودجویی‌ها و گران‌ فروشی‌هایی برخی فعالان در این صنف نیز دست به دست هم داد تا شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت شکر در بازار داخلی باشیم.

قاسمعلی حسنی همچنین با بیان اینکه شکر با 6 نرخ در بازار عرضه می‌شود، تاکید کرد: شکر در بازار از کیلویی 13 هزار تا کیلویی 25 هزار تومان وجود دارد،  شکر کیلویی 15 هزار تومان و 16 هزار و 300 تومان نرخ‌های دولتی شکر برای مصرف کنندگان است.[1]

*این تناقضات و گرانی در نرخ قیمت شکر که مایحتاج ضروری مردم به شمار می رود در حالی است که برخی همچنان معتقدند نظارت دولت بر بازار و قیمتها نباید انجام شود و دولت صرفا با توزیع گسترده یک محصول است که باید قیمتها را کنترل کند!

صد البته سیاست گذاری‌ها و تصمیماتی مثل حذف ارز ترجیحی نیز در زمینه قیمتها تأثیر گذار است اما امر واضح آنست که اصلی ترین گام برای کنترل گرانی های بیقاعده و لجام گسیخته نظارت کارای دولت بر بازار مایحتاج مردم است.

*** 

حصر ضرورت است؛ وسوسه مدل "بانوی نارنجی" برای اضلاع فتنه

چرا زمینه‌های حصر موسوی و کروبی بیشتر شده است؟

لشکر جدید "مدافعان حرم" در مسیر سوریه/ چرا زمینه‌های حصر موسوی و کروبی بیشتر شده است؟

محسن رهامی، از فعالان اصلاح طلب طی یادداشتی در شماره سه شنبه گذشته روزنامه اعتماد ضمن معرفی خود به عنوان وکیل محصورین، در اشاره به ماجرای رفع برخی محدودیت ها از محل زندگی یکی از اضلاع فتنه 88 نوشته است: تا جایی که من به عنوان وکیل محصورین اطلاع دارم در حال حاضر تنها، برخی محدودیت‌های موجود در کوچه اختر، پایان گرفته و محدودیت‌هایی که برای ملاقات‌ها و رفت و آمدهای محصورین وجود داشت همچنان نیز ادامه دارد. به عبارت روشن‌تر، بر خلاف برخی خبرسازی‌ها، رفع حصری صورت نگرفته است و تنها محدودیت‌های کوچه برداشته شده تا مشکل عبور و مرور همسایگان و ساکنان رفع شود.

او در ادامه تصریح می کند: 

"نظر من به عنوان وکیل محصورین این است با توجه به اینکه دیگر زمینه‌هایی که باعث حصر شده بود، کاملا رفع شده است، دیگر دلیلی برای تداوم محدودیت‌ها وجود ندارد. قبلا به‌طور مکرر به سمع مقامات رسانده‌ایم که اعتراض آقایان کروبی و موسوی به انتخابات 88 بوده است. موضوع انتخابات یاد شده، دیگر منتفی است. یعنی دوره دهم ریاست‌جمهوری پایان گرفته و حتی دوره‌های یازدهم و دوازدهم نیز سپری شده است. در شرایطی که دولت سیزدهم روی کار است، دلیلی برای ادامه محدودیت‌ها احساس نمی‌شود. اگر قرار بود، آقایان موسوی و کروبی بخواهند، پیگیر حقوق خود در انتخابات 88 باشند، طی این مدت بیانیه و اطلاعیه می‌دادند. اما هم مهندس موسوی و هم آقای کروبی به دنبال افزایش آرامش و بهبود وضعیت کشور هستند."[2]

*بر خلاف اظهارات آقای رهامی، زمینه های وجود حصر اضلاع فتنه 88 همچنان پابرجاست و بلکه به تعداد روزهای امتناع آنها از "توبه علنی" عمیق‌تر هم شده است.

به این معنی که وقتی کسی صراحتا در مقابل نظام اسلامی می ایستد و عزم لشکرکشی خیابانی هم دارد؛ تنازل مقابل او مادام که اهل توبه علنی نیست؛ یک اشتباه فاحش و رها کردن تضامین امنیتی شهروندان است.

در واقع وقتی خود همین آقایان در سال 88 از شعار "انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است" حمایت می کردند؛ مشخص می شود که زمینه وجود حصر لزوما به انتخابات سال 88 مرتبط نیست و ریشه های کثیف آن همچنان و با امتناع اضلاع فتنه از توبه علنی پابرجا هستند.

جالب است که آقای رهامی گویا در جریان فرایندهای سیاسی کشور هم نیستند و مثلا اظهارات چندی قبل فیض ا... عرب سرخی، از دستگیرشدگان فتنه 88 را نخوانده اند که مدعی شده بود به بازجوی خود در سال 88 گفته است که اگر آزاد شود باز هم همان کارها را می کند![3]

در اینجا البته اشاره به مدل "بانوی نارنجی" برای سران فتنه هم ضروری است.

مدلی شبیه به رفتار خانم یولیا تیموشنکو در قضایای انقلاب اقتصادی اوکراین در سال 2014 که بر اساس آن خانم تیموشنکو آنقدر در موضع اپوزسیون باقی ماند تا توانست بعنوان لیدر انقلاب 2014 اوکراین به صحنه بازگردد و ضربه خود را به امنیت و اقتصاد اوکراین وارد آورد.

پس ملاحظه می شود که زمینه های حصر در مقابله با رذالتی که حاضر نیست از یک فتنه گری آشکار توبه کند؛ همچنان پابرجاست.

بماند که چپ های ستادی طی حدود 12 سال پس از فتنه 88 به هنرهای دیگری مثل "تحریم انتخابات" و "تقلا برای ایجاد فتنه اقتصادی" هم آراسته شده اند که این مسئله طلب می کند قضایای برخوردهای امنیتی و قضایی سال 88  برای مقابله با سران فتنه و فرماندهان اغتشاش؛ مجددا مورد توجه قرار گیرند.

*** 

لشکر جدید "مدافعان حرم" در مسیر سوریه

لشکر جدید "مدافعان حرم" در مسیر سوریه/ چرا زمینه‌های حصر موسوی و کروبی بیشتر شده است؟

فرمانده قرارگاه حضرت زینب(س) در سوریه با بیان اینکه شرایط برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی در سوریه فراهم است، گفت: امروز کشور سوریه مدیون اقتدار ایران است و اگر تا دیروز سربازان ما در سوریه می‌جنگیدند، امروز فعالان اقتصادی به عنوان لشکریان ما در این قرارگاه حضور دارند.

به گزارش ایرنا ، سردار نوعی‌اقدم که در نشست توسعه مبادلات تجاری با محور سوریه با حضور فعالین اقتصادی استان گیلان در منطقه آزاد انزلی سخن می گفت همچنین تصریح کرد: امروز باید از اقتصادمان همچون اقتدارمان محافظت کرده و از بستر اقتصادی ایجاد شده استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه هرکس بخواهد در عرصه تولید، انتقال تکنولوژی و امکانات وارد شود شرایط برای او فراهم است، افزود: رهبری امروز بر نهادینه کردن جهاد اقتصادی و علمی کردن اقتصاد به مقوله دانش بنیان اشاره کرده است. اگر می‌خواهید تحولات ارزشمندی صورت گیرد می بایست رشد اقتصادی انجام شود.

فرمانده قرارگاه حضرت زینب(س) در سوریه اضافه کرد: فعالان اقتصادی میتوانند در بخش های هتلداری، رستوران‌داری ، ساخت و ساز ، بازیافت زباله ، ایجاد خدمات نرم‌افزاری،  اسنپ و سایر اپلیکیشن ها ، انرژیهای تجدیدپذیر برقی و بادی و مونتاژ ، صنعت پلاستیک با تعرفه گمرکی صفر درصد کالای خود را به ۲۴ کشور عربی صادر کنند و این مسیر برای تمامی سرمایه‌گذاران هموار است.

نوعی‌اقدم گفت: همچنین صاحبان سرمایه قادر خواهند بود با انتقال تکنولوژی مهندسی و بازرگانی در صادرات ، شیر خشک ، ماکارونی، سوخت، مواد پتروشیمی و داروها در این کشورها به خصوص سوریه فعالیت داشته باشند. همچنین در همکاری و هم افزایی با اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه می‌توان مشکلات را برطرف کرده و با امضای قرار داد با این اتاق از کمک ما بهره مند شوند.[4]

*سردار نوعی‌اقدم با اشاره به جمله راهبردی "اگر تا دیروز سربازان ما در سوریه می جنگیدند، امروز فعالان اقتصادی به عنوان لشکریان ما در این قرارگاه حضور دارند" یکی از نعمات و دقائق بزرگ اقتصادی روزگار ما را مطرح کرده است.

نعمتی که به ما یادآوری می کند در پیوست محور مقاومت، پیوستی اقتصادی و البته خدمتگزارانه قرار دارد. پیوستی که همانند یک نوشدارو مرهمی می شود بر کشوری که از وجود ناامنی زخم خورده و اکنون با یاری ام القرای جهان اسلامی یعنی ایران، قصد برخاستنی دوباره دارد.

صد البته در گام دوم این پیوست نیز ایران و ایرانی هستند که منتفع می شوند و از فعالیت اقتصادی در کشور ثالث سود می برند اما نکته آنجاست که در سرجمع این رخداد، هژمونی محور مقاومت و ایران اسلامی است که اعتلای بیشتری می یابد.

تدقیق و تمرکز بر گفته سردار نوعی اقدم پیرامون این همانی مدافعان حرم با فعالان اقتصادی، بیت الغزلی است که در راستای امر اقتصاد مقاومتی قرار دارد و می تواند به تقویت بیشتر اقتصاد کشور منجر شود.

***

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1222427

2_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/184032

3_mshrgh.ir/1364269

4_irna.ir/xjJdBT

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    69 25
    با رفع حصر و برجام و این چیزا ما سیسمونی از یادمون نمیره
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      18 19
      تو فراموشت نشه. ولی همه فهمیدن که اون موضوع رو علم کردن تا غلط اضافی فائزه دیده نشه
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      12 3
      روحانی با برجامش ....
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      13 29
      سیسمونی با پول شخصیش بوده به تو و من ربطی نداره
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 16
      آزاد سازی سواحل شمال تنها نومه از اقدامات دولت انقلابی بود که توطئه پهلوی و غربگدا را و کلا اقتصاد تقصیر روحانیه و احمدی نژاده و رفسنجانیه و موسویه و پهلویه .
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 0
      خب نرود
    • سید IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      9 11
      مگر کسی تو را جزء آدم ها حساب کرده است که چیزی به یادت باشد یا نباشد!؟
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      12 5
      به ۱۱:۳۶ : ایشون کل درآمد و ثروتش رو اعلام کرد. با هزینه سفر به استانبول و سیسمونی فرودگاه و.. مقایسه کنید. اتق الله.
    • ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      11 4
      دوستی که فرموده ایشون که توی مبارزات انتخاباتی حساباش نشون داد ذگغت پولی ندارم یخچالم خالیه و...
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      13 9
      سیسمونی دروغ بود اصلاح طلبان با این عوامفریبی ها نمی توانند گندکاری های 8 سال گذشته دولت متبوع شون را تطهیر کنند.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 24
      دشمنان دکتر قالیباف از ....ها هستند
    • SE ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      5 3
      سران فتنه و همدستان رده پایین ترشان باید اعدام میشدند
  • امیر IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    19 8
    این عناصر ضدانقلاب وضداسلام ناب وقتی انتخابات رابهانه ضدیت بانظام مقدس کردند وحاضربه توبه نشدند بایددرحصر باقی بمانند چون ترحم براینها ظلم است به مردم انقلابی ایران.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    11 0
    مفاهیم آسمانی در ساحتهای مختلف،نمود و عینیت دگرگون شده پیدا میکند،مثلا رجم شیطان یا سنگسار نمودن وی،در ساحت دنیا به معنی شماتت عاری از احساسات و عواطف است،”فتنه گران “را باید در همه جا و بدور از هر گونه احساس و عاطفه مورد شماتت و سرزنش قرار داد،چنانکه امیرالمومنین علی(ع) مفسدان را در نماز جمعه در معرض شماتت نمازگزاران قرار میداد.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 5
    باید لشکر مدافعین را راه اندازی کنیم.
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    4 6
    لشگر مدافعین اقتصادی حرم قبلا وارد سوریه شده شما خواب تشریف دارید
  • سید IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    12 2
    تجربه تاریخی نشان می دهد رأفت بر منافق نهایتاً منجر به پیدایش آل امیه می شود! این چنین افرادی حتا شایسته زنده بودن را هم ندارند تا چه رسد به ترحّم و رأفت!
    • رضا IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 4
      خلاصه کلام نامبارک تو ........
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    26 3
    وزیر جهادکشاورزی جلوی گرانی افسارگسیخته و بی قاعده گوشت قرمز و برنج و قندوشکر و اجاره مسکن را بگیرد چون مردم فقیر جامعه واقعا در فشار هستند
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      3 16
      تو آلبانی گوشت ارزونه نه جیره خوار؟
  • DE ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    8 16
    موسوی و کروبی لازم نکرده برای کشور کاری کنن. همین که دست از فتنه گری و شرارت وعملیات دشمن شادکن اعلام بازنشستگی کنن کافیه! از امثال عرب سرخی ،تاجزاده و حجاریان دود فتنه اقتصادی خزنده و اشکارا بلنده! اینو چه جور باور کنیم که یعنی نیات شوم ندارن؟
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    5 13
    سران فتنه یک راه بیشتر ندارن اینکه توبه کنند و اعلام ندامت کنند که گول تندروهایی مثل حجاریان و تاجزاده رو خوردن تا پله ضدانقلاب و دشمن برای فروپاشی نظام و کشور بشن.هم از ادعای دروغ تقلب و هم مرزبندی روشن نکردن با دشمن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    8 3
    هرکی نمی خواد بذاره بره
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      7 2
      دقیقا درسته امروز رفتن بهتر از فرداست.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    7 1
    تنها میشه گفت کشورمثل ماشینی میمونه که ترمز نداره و با سرعت صد کیلومتر داره به جلو می‌ره
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    8 2
    بله اغماض همچنان و همه جا ادامه دارد و حتی برخی حامیان فتنه ۸۸ هنوز پستهای عالی دارد مثلا در وزارت کشور اکثر مدیران کل ستادی، در وزارت صمت، در هلال احمر که حتی برکنارشده های سایر دستگاه ها را جذب کرده ،‌
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      1 8
      حضرت دکتر رییسی سرزده با برنامه قبلی از همه جا بازدید میکنه و عناصر انقلابی را جایگزین میکنه.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    6 1
    بله اغماض همچنان و همه جا ادامه دارد و حتی برخی حامیان فتنه ۸۸ هنوز پستهای عالی دارد
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    7 1
    مرگ بر امریکا
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    3 3
    سردار نوعی اقدم عشق است
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      0 2
      چى چى رو عشق است ؟! تو كه نمى شناسيش
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
      2 1
      سردار نوعی اقدم عشق ما هست.
  • بهلول IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    12 3
    مشرق هم منفعلانه خط آقای رهامی را دنبال کرده. باید به آقای رهامی می گفتید: آقای وکیل چرا آدرس غلط میدید؟ دلیل حصر این دو عنصر، اعتراض های خارج از چارچوب و ساختارشکن و خشونت بار به نتایج انتخابات قانونی و مردمی نبود، بلکه یکسال پس از این ماجرا به خاطر تلاش برای همراه کردن کشور با اعتراضات بهار عربی و این همانی وضعیت حاکمیت کشور با حکام دیکتاتور کشورهای عربی و در معرض خطر قرار دادن ایران در این دام بود که آقایون به این نتیجه رسیدن که در حصر شاهانه‌شان قرار دهند
  • RU ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 0
    مشکلات درست میشه
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 1
    با سلام دیدگاه های سردار نوعی اقدم در باره نقش و اهمیت تحولات اقتصادی در محور مقاومت و همچنین تحلیل راهبردی از اقتصاد و همکاری های دو و یا چند جانبه کاملا موجه و در نوع خود یک تحول در مدیریت اقتصادی است. این تفکر با تکیه بر نگاه ارزشی و راهبردی اهلیت خود را در قامت مدیریت جهادی برای اداره امور کشور نشان داده است. سه دهه است که اقتصاد با مبانی سکولار و در چارچوب تقسیم کار جهانی اداره شده است.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 1
    باید دید آیا شعار "انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است" مورد تایید کروبی وموسوی هم هست یا نه ؟؟؟؟
  • دلسوز IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 5
    درجهان امروز هیچ عاملی همچون منافع اقصادی مشترک' کشورها را در کنار هم نمیذاره..‌.پیوندهای ایدئولوژیک در سطح دولتها هم نمیتواند خیلی باعث تحکیم روابط شود مگر اینکه با منافع مشترک اقتصادی توام باشد....
  • PL ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    جالبه
  • SE ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 1
    سران فتنه و همدستان رده پایین ترشان باید اعدام میشدند
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 2
    حتمأ یادت نره که به چه بدبختی افتاده بودین که به سیسمونی بچه چنگ زده بودین آنهم سیسمونی خریده نشده!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 1
    سران فتنه ومدافعان وهمحزبی های آنان ای اینکه تا زمانی این قشر معاند با انقلاب اسلامی با ترور شایعات وایده های سکولاریسم وتجاوز به حریم اسلام در رسانه ها فعال هستندانحراف اعتقادی وچپاول اموال عمومی وخیانت وجاسوسی علیه امنیت کشوروفسا داجتماعی و......ادامه دا رد
  • DE ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 1
    با موسوی ها مخالفم اما حصر ، یعنی بی قانونی
  • یوسف بابالو IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    کروبی.به باباش خندیده..موسوی یه فراماسون . تو هواپیمای حامل امام از فرانسه سرویسهای جاسوسی همراه امام فرستادنش.
  • امید IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    1 0
    فکر میکنید سپاه اجازه ورود هر شرکتی به سوریه را میدد؟ اونهایی که توی جنگ ایران و عراق بودند الآن ادعای خدایی توی ایران دارند. بعد چطور قبول کنیم اونهایی که رفتند سوریه اجازه میدند بقیه هم بیاند سوریه برای سرمایه گذاری.
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    کروبی را نمی دانم ولی احمدی نژاد باعث شد موسوی به اینجا برسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس