کتاب کودک , کتاب کودک و نوجوان , جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور , ادبیات کودک و نوجوان , ادبیات کودک , ترجمه ,

یک عضو هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان از تولید برخی کتابهای خردسالان با مواد نامرغوب می‌گوید.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تصمیم مضحک جبهه اصلاحات برای مشکلات مردم

هشدار قالیباف درباره تکرار "تراژدی ماکارونی"/ تصمیم مضحک جبهه اصلاحات برای مشکلات مردمعلی شکوری راد، سخنگوی جبهه اصلاحات اخیرا در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون جلسه مجمع عمومی این جبهه به ریاست حسین مرعشی، گفته است: در این جلسه اوضاع اقتصادی کشور مورد بحث‌ و تبادل نظر قرار گرفت. اعضای مجمع نسبت به تورم و گرانی افسار گسیخته بخصوص در زمینه ارزاق عمومی از جمله نان و فشار معیشتی بر مردم اظهار نگرانی کرده و ناپختگی سیاست‌های اقتصادی دولت و مجلس و نیز ناکارآموختگی و ناکارآمدی دست‌اندرکاران اقتصاد کشور را عامل مؤثر در این زمینه برشمردند.

او همچنین تصریح می کند: این بحث‌ در مجمع عمومی مفتوح باقی گذاشته شد تا در جلسات آینده تصمیم مقتضی برای کنش جبهه اصلاحات در قبال آن اتخاذ شود.[1]

*بخش جالب ماجرا اینجاست که آگاهان سیاسی می دانند آنچه که در این مصاحبه "تصمیم مقتضی برای کنش جبهه اصلاحات در قبال وضع موجود کشور" نامیده شده نه بیانیه یک فراکسیون مجلس، نه تصمیم تأثیرگذار چند حزب سیاسی قانونی، نه نطق چند نماینده اصلاح طلب برای آگاه سازی مردم و نه بیان انتقاد اصولی و نجیبانه از دولت توسط رقبای اصلاح طلب دولت بلکه صرفا یک "بیانیه ساده" خواهد بود.

به دیگر سخن اینکه جبهه اصلاحات نهاد اصلی تحریم کننده انتخابات های 98 و 1400 است که عملا از جمهوریت نظام خارج شده و صندوق رأی را هم مرده می داند.[2] اکنون آیا مضحک نیست که چنین جبهه ای و چنین رجالی تصمیم مقتضی خود را به رخ مردم و دولت بکشند؟!

کدام تصمیم مقتضی؟!

آنهایی که در دموکراسی حضور ندارند آیا هنری جز برداشتن سلاح و فرماندهی فتنه دارند؟ همانها که می توانستند با حضور در انتخابات مجلس نمایندگانی را به پارلمان بفرستند تا زبان گویای آنها و مردمان موافقشان باشند اما این کار را نکردند. و همانها که می توانستند با حمایت اصولی از یک نامزد اصلاح طلب تأیید صلاحیت شده در انتخابات 1400 ریل گذاری کلی فکر خود در قبال اوضاع کشور را در پیشگاه مردم نمایان کنند اما از این کار هم استنکاف کردند.

اکنون این افراد از جان مردم و دولت و نظام چه می خواهند؟ و آیا جز اینست که بخش زیادی از وضع موجود و گرانی ها مولود شیطنت های سیاسی همینان و ثمره خروجشان از دموکراسی است؟

"عقلانیت" منتظر هرکس باشد اما منتظر اینان نیست و آن بیانیه ساده موعودشان هم هیچ تاثیری در فضای کشور ندارد.

*** 

رئیس مجلس بر ارائه کالابرگ به مردم تأکید کرد

هشدار قالیباف درباره تکرار "قصه ماکارونی"

هشدار قالیباف درباره تکرار "تراژدی ماکارونی"/ تصمیم مضحک جبهه اصلاحات برای مشکلات مردم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی طی نطقی در روز یکشنبه گذشته پیرامون گرانی های اخیر گفت: امروز یکی از مباحث و نکته مهمی که نمایندگان بر حسب تکلیف نمایندگی خود وظیفه دارند به آن بپردازند بحث مربوط به گرانی ها و مشخصا گرانی آرد صنعتی و ماکارونی است.

به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: ما با هرگونه اقدام درباره ارز ترجیحی قبل از اجرا شدن کالابرگ الکترونیکی مخالفیم و باید کالابرگ الکترونیکی اجرایی شود و این نظر دولت و رییس جمهور است و قیمت هم همان قیمت های شهریور ۱۴۰۰ باشد و این موضع دولت و مجلس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: مساله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آن گره خورده است. ریشه این نگرانی های مردم به این برمی‌گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شود، گرانی های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند ایجاد خواهد شد و دولت در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.

قالیباف با اشاره به برنامه مجلس برای حفظ قدرت خرید مردم و اینکه اگر دولت این برنامه را اجرایی کند مردم با آرامش خیال می‌توانند به حداقل زندگی معیشتی خود اطمینان داشته باشند، تصریح کرد: در گرانی های اخیر و موضوع افزایش قیمت ماکارونی هم بی توجهی به قانون مجلس باعث شد چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به شدت ناراحت کند. به مردم حق می‌دهم که نسبت به آینده نگران شده باشند اما با توجه به پیگیری های انجام شده و جلساتی که مخصوصا در شورای هماهنگی اقتصادی صورت گرفت، مقرر شد که قانون مجلس به طور کامل اجرایی شود، ان‌شاءالله آرامش معیشتی برای مردم ایجاد خواهد شد.

وی افزود: فراموش نکنیم که با تصمیمات خلق الساعه و تعیین ارز ۴۲۰۰ در دولت گذشته چه ضربه بسیار سهمگینی به اقتصاد کشور زده شد و کسانی که این ضربه را به اقتصاد کشور زدند باید پاسخگو باشند. ارز ترجیحی باعث حیف و میل ده ها میلیارد دلار سرمایه این کشور شده است و علاوه بر این ارز ترجیحی به هیچ وجه نتوانسته باعث کنترل گرانی ها هم شود. در این وضعیت هر کارشناس دلسوز اقتصادی این مساله را تایید می کند که ارز ترجیحی باید هدفمند شود، بنابراین درباره اصلاح اصل هدفمندکردن یارانه ارز ترجیحی همه اجماع دارند، اما درباره نحوه آن ما حرف های جدی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود نیز هشدار داد: از نظر ما حفظ قدرت سفره مردم در کالاهای ضروری معیشتی اصل اول است و مردم باید آرامش معیشتی صد درصدی داشته باشند و بعد ما سیاست های مربوط به ارز ترجیحی را تغییر دهیم و هدفمند کنیم. در غیر این صورت اتفاقی که بر سر ماکارونی افتاد برای دیگر کالاها با ابعاد گسترده تری خواهد افتاد.[3]

*ما قضاوت درباره صحبت های قالیباف را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

پیش از این نیز برخی چهره های مبرّز اقتصادی و برخی محافل سیاسی تاکید کرده اند که یگانه راه نجات دادن معیشت مردم از تنش های قیمتی، ارائه کالابرگ دولتی برای کالاهای اساسی به مردم است.

راهبردی عقلانی که البته دولت روحانی از انجام آن امتناع کرد و در دولت جدید نیز شاهد تاکیدات مجلس بر این اقدام اصولی هستیم.

*** 

استفاده از پلاستیک نامرغوب برای تولید کتابهای خردسالان!

هشدار قالیباف درباره تکرار "تراژدی ماکارونی"/ تصمیم مضحک جبهه اصلاحات برای مشکلات مردم

محمدتقی حق‌بین، عضو هیئت مدیره انجمن ناشران کودک و نوجوان در یک مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیرامون کیفیت مواد تولید کتب برای کودکان و نوجوانان گفته است: بیش از 30 سال است که برای بچه‌های دو یا سه ماهه -نیز- کتاب تولید می‌شود و به صورت اسباب‌بازی است. این تولیدات دارای تکنولوژی‌های خاص هستند؛ چون بچه‌ها در این رده سنی متوجه نیستند که این کتاب، خوراکی نیست و نباید در دهان بگذارند؛ در نتیجه باید از مواد اولیه‌ بسیار مرغوب و مطابق با استانداردهای جهانی برای تولید این نوع کتاب‌ها استفاده ‌شود.

او در دامه تصریح می کند: متاسفانه در کشور هیچ یک از کتاب‌های فومی، سیمی، حمامی و ... کیفیت لازم را ندارند و فاقد استانداردهای لازم هستند. در تولید کتاب‌های خردسالان؛ نوع پارچه، فوم، سیم و ... متناسب با استانداردهای لازم جهانی نیست؛ عمدتا از مواد پلاستیکی که فرمول آن‌ها نزدیک به فرمول تولید سفره، زیرانداز یا فوم‌های پلاستیکی برای تولید دمپایی است استفاده می‌شود.

حق بین همچنین با بیان اینکه باید مواد جدید به ترکیبات مواد قبلی تولید کتاب ها اضافه شود تا آن‌ها به مواد بهداشتی تبدیل شوند، گفته است: برای تولید کتاب‌های خردسالان نیاز به یک فرمول اختصاصی و تخصصی است که باید شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال آن بروند و مواد افزودنی را که به این مواد اولیه اضافه می‌شود، بدست بیاورند. در کشور کتاب‌های خردسالان را تولید می‌کنیم اما فاقد این فرمولاسیون است. باید تلاش کنیم این نوع تولیدات صورت بگیرد؛ اگر این اتفاق بیفتد قطعا سفارشات بسیاری حتی در حوزه مواد اولیه از سوی کشورهای دیگر را خواهیم داشت.[4]

*اگرچه باید کتابشناسان بیشتری در مسئله کتاب های کودک و نوجوان پیرامون اظهارات آقای حق بین سخن بگویند و همه نظرات و گزارشات کارشناسی در این باب شنیده شود اما مع الوصف این حقیقتی واضح است که کتب مربوط به کودک و نوجوان حتما بایستی از استانداردهای مطلوبی در مواد برخوردار باشد.

مقوله ای که در همه لوازم دیگر مرتبط با کودکان اعم از مبلمان، لباس، اسباب بازی، لوازم خواب و... بایستی لحاظ شود و البته مد نظر مسئولان امر نیز باشد.

توجه به مسئله کیفیت کتابهای خردسالان و ارائه گزارش اقناعی نسبت به آن می تواند تبدیل به یکی از موارد مثبت در کارنامه وزارت ارشاد در دولت آقای رئیسی باشد.

*** 

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1228197

2_hamshahrionline.ir/x78rG

3_khabaronline.ir/news/1629026

4_https://www.ibna.ir/fa/shortint/320116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • کارشناس سیاسی IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 0
    در صدد هستند کشور را اداره کنند.
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      2 6
      بااعث خوشحالی و امید به آینده است که آقای رییسی در گیر حاشیه نشده و مستقیم رفته سراغ دردهای اصلی فقط زمان میبرد که کارهای ایشان آثارش در جامعه و اقتصاد نمایان شود و لی بانیان وضع موجود که خوب میدانند چه اتفاقی در شرف وقوع است برای زنده ماندن خود در سپهر سیاسی شروع کرده اند به نا امیدی مردم چرا که اگر ایشان موفق شود تا سالیان سال از شر بانیان وضع موجود در امانیم. خدایا کمکش کن
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 7
    برای اصلاح طالبان خیلی سوزش داره که دستشون از منابع عظیم ارز جهانگیری داره کوتاه میشه
  • سیدرزمنده وایثارگرمعسر IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 5
    چرا برای ما رزمندگان از وزیردفاع نمیخواهید دفترچه درمانی ما بدهد این چه سیستمی هستش نه حقوق درستی نه مسکنی جم کنید خسته کننده شدید
  • سید IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 6
    اظهار نظرات اصلاح طلبان در مورد نگرانی شان بابت وضعیت معیشتی مردم چنان منافقانه است که مردم را به تهوع وا می دارد! گویی ده ها سال زمامداری شان برای کشور گلستان ایجاد کرده بود! این جماعت همان کریه المنظری را مانند که می خواست کودکی را آرام کند تا نگرید! حال آن که سبب گریستن آن طفل از دیدن چهره هولناک وی بود
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 3
    جناب قالیباف قطعا می‌دانند
    • سلام IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
      0 0
      تو چی میگی؟؟
  • ایرانیان IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    10 3
    فقط شعار فریبنده
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 1
    جالب بود
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 2
    شاید ۱درصد ازسران مملکت هدفشان حمایت ازمملکت ومردم هستندولی دراجرای درست وبا هدف چنین طرحها یی حتی ۱درصدنمیشود اعتماد کرد
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    2 0
    این مطلب مربوط به ماکارونی خوب است
  • سید BE ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 1
    اگر راست می گویید بفکر مردم هستید یارانه واقعی که حدود ۳میلیون هست را به مردم بدهید
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق و واردات بی‌رویه، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
  • ناشناس IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    4 0
    خوبه دیگه ملت شدند بهانه برای این دو جناح
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    6 2
    عزیز من مضحک یا غیر مضحک جبهه اصلاحات که مسوولیت و اختیاری ندارد حالا که مثل دوران دولت مموتی خودتان هستید ببینیم چه میکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 1
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد. اگر این واحد جدید معادل یک میلی‌گرم طلای ۲۴ عیار تعریف شود، در این لحظه معادل ۱۷۶۰ تومان (۱۷۶۰۰ ریال) بوده، و یک دلار آمریکا نیز در همین لحظه، تقریباً معادل ۱۶ واحد جدید پول ملی می‌گردد؛ اما قیمت یک گرم طلای ۲۴ عیار همواره براساس تعریف قانونی، هزار واحد جدید پول ملی خواهد بود و این امر باید توسط بانک مرکزی و دولت، نظارت، و با پشتوانه‌ی ذخائر طلای بانک مرکزی، کنترل و مدیریت گردد. به این ترتیب در زمان شروع اجرای طرح تثبیت ارزش پول ملی در برابر طلا، موجودی ریالی تمام حساب‌ها، با توجه به قیمت ریالی طلای ۲۴ عیار در آن لحظه، به معادل واحد جدید تبدیل، و اسکناس‌های ریالی با اسکناس‌های این واحد، به‌تدریج، اما با همان نرخ برابری منجمد شده در لحظه‌ی شروع، جایگزین می‌گردد؛ در نتیجه، هم تمام صفرهای زیادی قیمت‌ها با واحد ریال از بین می‌رود، و هم پول با گذشت زمان دیگر از ارزش نمی‌افتد و دچار تورم نمی‌شود؛ ضمن آنکه سنت قرض‌الحسنه هم احیاء می‌گردد و می‌توان سود را هم از نظام بانکی حذف، و بانک‌داری اسلامی بدون ربا را محقق کرد. این پول در برابر ارزهای خارجی، ارزشش با مرور زمان کم نخواهد شد، زیرا قیمت طلا به هر ارزی که مبنا باشد، در دراز مدت افزایش می‌یابد؛ در نتیجه امکان تبدیل شدن به واحد پول بین‌المللی را هم خواهد داشت. مزیت دیگر این پول آن است که دیگر دلالی طلا، سکه و ارز با این پول سودی نخواهد داشت، زیرا قیمت طلا و سکه به این پول همیشه ثابت است، و قیمت ارز به این پول نیز تک‌نرخی و شناور شده، و به مرور زمان کاهش می‌یابد، و دیگر نیازی به دخالت دولت در بازار ارز وجود نخواهد داشت، در نتیجه نقدینگی بهتر به سمت تولید هدایت خواهد شد.
  • ناراضی وضع موجود IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    1 0
    مشرق جایی که به نفع جناحت نیست میگی قضاوت با خواندگان
  • DE ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    3 0
    کالا برگ الکترونیکی یعنی چه ؟؟؟ کشور را درست اداره بکنید .
  • امید IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    2 0
    کار از کار گذشته، اینو میگیری اون گران میشه
  • DE ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    از کجا بخرم ؟
  • DE ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    0 0
    بابا شما ها از عهده کار بر نمی اید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس