حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی

یک نماینده مجلس با اشاره به ضعف نظارت دولتی در بازار قیمتها گفته است: متأسفانه قانون تعزیرات در ایران بسیار ضعیف است و وزارت دادگستری هم هیچ اقدامی برای اصلاح و ارائه لایحه به مجلس نمی‌کند.

سرویس سیاست مشرق  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

انتقاد تند عضو شورای شهر از شکل‌گیری نظام ارباب-رعیتی در تهران

انتقاد تند عضو شورای شهر از شکل‌گیری نظام ارباب-رعیتی در تهران/ توضیح خواستن دادستان کشور از 2 وزیر درباره "گرد و غبار"

سیدمحمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران طی سخنانی در جلسه روز یکشنبه گذشته این شورا با بیان این‌که طبق آمار سال ۱۴۰۰ تعداد مستاجران در تهران به بیش از ۵۰ درصد رسیده و از تعداد مالکان پیشی گرفته است، گفت: بر اساس آمار دولت، ۶۰ درصد از درآمد مردم صرف مسکن می‌شود و این در حالی است که در آذرماه سال گذشته هزینه اجاره ۵۰ درصد و در اسفندماه سال گذشته هزینه مسکن ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متاسفانه الان وضعیت ارباب رعیتی بین مستاجران و مالکان شکل گرفته و هر عدد و رقمی که می‌خواهند بدون توجه به وضعیت مستاجران اعلام می‌کنند و متاسفانه نظارتی بر این موضوع نمی‌شود.

آقامیری گفته است: می‌بینیم که یک مشاور املاک در یک منطقه نرخ گذاری می‌کند و حتی نرخ‌ها را تعیین می‌کند و این در حالی است که اتحادیه مشاوران املاک می توانند با همراهی کارشناسان قوه قضاییه به راحتی در هر محله نرخ‌گذاری کنند که این پیشنهاد را به یکی از مسئولان دولتی ارائه کردم و -او- گفت که این پیشنهاد از طریق شهرداری تهران مطرح شود تا آن را پیگیری کنیم. اکنون از شهرداری می‌خواهم تا در راستای این مهم گام اساسی بردارد.[1]

*درباره آنچه که حجت الاسلام آقامیری گفته است جز تأسف چه می توان گفت؟!

چه اینکه این وضعیت نبود نظارت در مقوله مسکن و اجاره ها است که منجر به انفجار قیمتی در این حوزه شده.

پیش از این و در دولت قبلی طرحی مبنی بر نظارت بر اجاره ها مطرح شد که البته به جایی نرسید. در ادامه طرح نخبگانی مجلس برای اخذ مالیات از خانه های خالی هم تصویب شد اما اجرای آن هم در کمرکش راه مانده است. مدتی بعد هم یک نماینده از طرح های تشویقی مجلس برای کاهش اجاره خانه ها خبر داد که البته همانطور که محرز بود نرخ اجاره با کار جهادی و نظارت های کارا کاهش می یابد نه با طرح های تشویقی این و آن![2]

فلذاست که در تمام این فرایند پیش گفته نیز اجاره نشین ها هستند که بار حرکت کند برخی مسئولان ذیربط را بر دوش می کشند...

دقت شود که مسئله اجاره مسکن ربطی به بحث یارانه ها و جراحی اقتصادی ندارد و انتظار است که دولت محترم هرچه سریعتر نسبت به ساماندهی این حوزه اقدام کند.

***

وزرای خارجه و نیرو باید گزارش بدهند

توضیح خواستن دادستان کشور از 2 وزیر درباره "گرد و غبار"

انتقاد تند عضو شورای شهر از شکل‌گیری نظام ارباب-رعیتی در تهران/ توضیح خواستن دادستان کشور از 2 وزیر درباره "گرد و غبار"

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در نامه‌ای به علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو با توجه به گسترش ریزگردها در مناطق غربی و جنوبی دستور داد تا موضوع احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را مستمرا و با جدیت پیگیری کنند.

به گزارش ایسنا، وی در این نامه با توجه به اقدامات -سوء- دولت ترکیه در بالادست رودخانه مرزی ارس، تاکید کرد: اقدام کشور ترکیه با احداث سدهای متعدد در بالا دست رودخانه مرزی ارس و دیوارکشی در نقطه صفر مرزی، باعث کاهش دبی رودخانه مذکور و مسدود شدن کلیه مسیل‌ها و گذرگاه‌های آب روان در منطقه و متعاقبا گسترش ریزگردها از مناطق غربی و جنوبی کشور شده است.

دادستان کل کشور همچنین در این نامه عنوان کرد: ضروری است دستگاه‌های متولی از جمله وزارت نیرو و امور خارجه موضوع احقاق حقوق مکتسب حقابه ایران از رودخانه مرزی ارس را مستمرا و با جدیت پیگیری کنند تا شاهد ضررهای جبران ناپذیر برای اقتصاد، کشاورزی، حیات آبزیان و شرب هموطنان عزیز ساکن در پایین دست نباشیم.

منتظری با اشاره به مساعد شدن شرایط جوی دستور داد تا -وزارتخانه های مربوطه- اقدامات اشاره شده را پیگیری و مراتب را به دادستانی گزارش  کنند.[3]

*به نظر می رسد این دستور و پیگیری دادستانی کل کشور در راستای وظیفه ذاتی مدعی العموم بودن قوه قضائیه باشد. وظیفه ای ذاتی که باید در همه حیطه های مرتبط با مردم اعم از وضعیت هوا و حتی گرانی اجرا شود.

مسئله شیطنت های ترکیه و کم کاری های عراق که جملگی منجر به آلوده تر شدن وضعیت هوای منطقه غرب آسیا شده است، پیش از این نیز از سوی کارشناسان مورد اشاره قرار گرفته بود.[4] اما مشخص نیست که چرا مسئله ای به این وضوح از سوی وزارتخانه های مرتبط دولتی پیگیری نشده و کار به جایی رسیده است که دادستان کل کشور بایستی از آقایان در این رابطه گزارش کار بخواهد؟!

مردم همچنان منتظرند تا پیگیری مسئولان دولتی نسبت به حقوق مختلف خود اعم از گرانی و اوضاع گرد و غبار را ببینند و احساس کنند.

طی هفته های پس از عید نوروز 1401 برخی شهرهای بزرگ کشور از جمله اهواز، تهران، کرمان و سمنان و ...، شاهد گرد و غبار گسترده و آلودگی هوا بوده اند.

ضمن اینکه تداوم وضعیت گرد و غبار در برخی شهرها به حد هشدار رسیده است.

***

انتقاد یک نماینده مجلس از وزارت دادگستری در بحث "گرانی"

انتقاد تند عضو شورای شهر از شکل‌گیری نظام ارباب-رعیتی در تهران/ توضیح خواستن دادستان کشور از 2 وزیر درباره "گرد و غبار"

محمدتقی نقدعلی، عضو مجمع نمایندگان اصفهان و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار جماران پیرامون گرانی ها گفته است: بخش عمده آشفتگی این روزهای بازار به ضعف در نظارت برمی‌گردد. متأسفانه قانون تعزیرات در ایران بسیار ضعیف است و با این وجود وزارت دادگستری هم هیچ اقدامی برای اصلاح و ارائه لایحه به مجلس نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ما در مملکت، ظرفیت‌های بالایی برای نظارت داریم که به نظر، از این پتانسیل‌ها هم به خوبی بهره گرفته نمی‌شود؛ به ماجرای یک رصد قیمتی در تهران و اصفهان اشاره کرده و گفته است: مثلاً قیمت خیار در تهران ۲۴ هزار تومان و در اصفهان 8 هزار تومان است. همین یک مثال کوچک، گویای عدم‌نظارت و به تبع آن آشفتگی در بازار است که با یک نظارت ساده، قابل حل است.

نماینده خمینی شهر تصریح کرد: خواسته ما، عزم جدی دولت در نظارت‌ها است، چون نظارت کنونی، آن‌طور که باید و شاید، نیست. با قانون تمرکزی که ما داریم و اختیارات خوبی که به وزیر جهاد کشاورزی داده شد باید وضعیت، روند بهتری به خود بگیرد. عدم‌نظارت کافی در این ماه‌ها ضربه جدی به معیشت مردم وارد کرده است.

نقدعلی در ادامه بیان کرد: برخی مدیران دولتی، مشکل کمبود نیرو را در مدیریت نظارت بر قیمت‌ها اعلام می‌کنند که به نظر من با راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعاتی و ارتباطی، این چالش قابل حل است.[5]

*ما قضاوت درباره گفته های دلسوزانه این نماینده روحانی مجلس را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

عقلای اقتصادی متفقا بیان می کنند که مشکل فعلی در اقتصاد ایران مسئله قیمت ها و گرانی بیقاعده ای است که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند و یگانه راه برخورد با آن نیز نظارت کارای دولتی بر بازار و قیمتهاست.

***

1_https://www.isna.ir/news/1401021811012/

2_mshrgh.ir/1360706

3_https://www.isna.ir/news/1401021810964/

4_mshrgh.ir/1364678

5_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1550720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    4 1
    این پیشنهاد را به یکی از مسئولان دولتی ارائه کردم !!1 یعنی تا قبل از شما کسی به ذهنش نرسیده بود؟
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 2
      منتظر بود شما از آلبانی بهش بگی. مردم دشمنان را خوب میشناسند. و تو دهن امریکا میزنند.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 3
      افساد طلبان و غربگداها فقط پیشنهاد میدهند ولی عمل فقط برای دولت انقلابی است.
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      0 0
      نماینده مجلس باید تذکر بده و پیگیری کنه قرار نیست بره بیل بزنه که...
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 0
    با پرداخت وبازگشت پول پیش بر اساس ارزش طلا و تعیین سقف اجاره یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنید
    • وطن پرست DE ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      13 3
      دادستان هم مارو مسخره کرده. اخه دو وزیری که تازه اومدن و هنوز یک سال هم نشدن در باره گردو خاک که منشا ۲۰ ساله داره چی می تونن بگن؟ بهتر نبود از خانوم ابتکار که ۳۰ سال ریس سازمان محیط زیست بود بازخواست می کردید؟
  • بابایی IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 3
    با موشک های نقطه زن ،‌ بندهای آب و سد های در حال احداث را تخریب کنید تا درس عبرتشان شود . تا دیرتر نشده
  • DE ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 1
    یک نماینده مجلس با اشاره به ضعف نظارت دولتی در بازار قیمتها گفته است: متأسفانه قانون تعزیرات در ایران بسیار ضعیف است و وزارت دادگستری هم هیچ اقدامی برای اصلاح و ارائه لایحه به مجلس نمی‌کند/ نه قانون ضعیف است نه تعزیرات معذورات دارد . بیش از ۳۲ سال نظام سرمایه داری و کاپیتالیستی و اراب رعیتی اصلاحطمعکاران و اشرافیون اخلاق جامعه را کاپیتالیستی و سرمایه دا ز کرده است. یعنی ثروتمند شدن بدون‌ ظابطه و کنترل .داری بخور نداری بمیر. چند نسل طول میکشید تا آثار تخربب و استحاله انقلاب و فرهنگ اسلامی که توسط اصلاحطمعکاران ایجاد شد برطرف گردد. اخلاق طاغوتی در جای جای خصوصا ادارات و سازمانها و کارخانجات ....دولتی و مدیریت ها جایگزین اخلاق اسلامی و جهادی شده است . پغول اینقدر ضربه اجتماعی و دینی به ایران وارد نکرد. وتازه مغولها در ایران تحت تاثیر اسلام قرار گرفته و مطلمان شدند و آثار باستانی بی نظیری از دوره مغول تحول یافته در ایران وجود دارد لیکن محال است اصلاحطلبان و اشرافیون حتی به اسلام مغولها بتوانند برسند.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 0
    مملکت رهای رهاست. تعزیرات عملا در سطح کشور منفعل است و به بیشتر گزارشات تخلفات صنفی اصولا توجهی نمیکنند. فقط حرف و حرف و حرف. وضع موجود نشان از کمکاری مفرط قوه قضاییه و سازمان تعزیرات کشور است.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 24
      لاید تو آلبانی کمپ رها شده. اینجا که خبری نیس.
  • US ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    5 0
    آبروی حکومت اسلامی واسلام حکومتی ا بردید .لحظه لحظه بسرعت تورم افزوده میشه. نه درقوات سه گانه شفافیتی دیده شده ونه در دستگاههای نظارتی حرکتی. متاسفانه مردم احمق میپندارند وخودشونو عقل کل.ازوقتی آقای رییسی ازقوه قضاییه کنار رفته .بکلی از محاکمه مفسدین خبری نیست.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 12
      افساد طلب ها با شما غربگدا ها و آلبانی تبارها مسبب هستید که خدا رو شکر دولت انقلابی و مجلس انقلابی همه چیز را درست خواهند کرد. آزاد سازی سواحل شمال فقط یک نمونه بود.
  • احیای جهادسازندگی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    9 2
    بسمه تعالی .. وقتی که کمیته انقلاب اسلامی را منحل کنند همه مملکت گران فروشی و احتکار و تقلب میشود.. باس کمیته انقلاب اسلامی احیا بشه تا مثل دهه شصت گران فروشان و محتکران رادر ملاء عام در خیابان‌ها شلاق بزنند... والسلام
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      4 2
      احسنت. کاش ایت ا.. خلخالی زنده بودند و احکام اسلامی را به جد پیاده میکردند تا هم غربگداها حالیشان شود و هم محتکران.
  • نعیم کیانی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    الان تو اظهار نظر آقامیری درباره ی گرانی های حوزه مسکن و... متوجه شدید چی گفتند؟!! من نفهمیدم از کدام قسمت صحبتش انتقاد دارید میکنید شما هم که دارید حرفهای اون رو میزنید که...!! او میگه نظارت در مقوله مسکن و املاک نیست و دولت مسوول هست شما هم همین رو میگید الان مشکل کجاست؟!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 9
      غربگداها باید یک حرف را چند بار بخانند. شما هم دوباره بخوان.
  • ح ر IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    3 1
    تنها راه مبارزه با احتکار و گران فروشی و قاچاق و امثال هم که باعث ایجاد تشنج شدید در جامعه می شود محاکمه صحرایی مصادره اموال اقوام درجه یک و تیرباران مقصر است در غیر این صورت باید منتظر فجایع خانمان برانداز به وسیله همین محتکرین و گران فروشان و قاچاقچیان و ووووو باشیم
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      0 29
      ایت الله دکتر رییسی فرمودند برای خشکاندن ریشه فساد وارد قوه مجریه میشوند. اینکار زمان بر است . باشد در دوره آتی ریاست جمهوری ایشان این موضوع را بررسی کنند.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 0
    سلام برای مسئله گرد وخاک راه ومبارزه با ان راه هست که مشکل حل شود
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 1
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق و واردات بی‌رویه، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از اسراف، کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    مشکل مسکن در تهران!!؟؟ متاسفانه مسئولان ما هنوز خیال می کنند تهران مشکل مسکن دارد!! نه عزیزان مشکل تهران جمعیت بی حد و حصرش است. کافیست یک نگاه به آمار جمعیتی تهران و نسبت آن با کل کشور بیندازیت. طوری شده که در کشور به این وسعت شما می پندارید گویا همه منابع خدادادی تنها در همان شهر است و بقیه کشور تهی و برهوت!!! که چنین درصد بالایی از جمعیت کشور تنها در یک نقطه کوچک جمع شده اند. سرمایه دارن اقتصاد کشور را هرمی کرده و تهران هم شده شهر برده ها و برده دارن !! کی دولتمردان می خواهند این را متوجه شوند و عدالت در توزیع ثروت در کل کشور را سرلوحه کارشان قرار دهند خدا می داند!؟ اگر این عدالت اجرایی شود جمعیت تهران به سمت بخش های بومی خودشان که از آن آمده بودند باز می گردند و پایه های این اقتصاد هرمی سست شده، بسیاری از مشکلات جامعه کارگری در بحث حقوق های کم حل می شود و بازار خانه و اجاره در کشور رو به بهبود و آرامش خواهد رفت . در نظر داشته باشید که متاسفانه قیمت خانه و اجاره در کشور حتی در دارغوزآبادها به شدت تحت تاثیر نرخ تهران است.
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 1
    ناسا گفته 30سال بعد ایران خشک و گرم و بی اب و قحطی زده و مهاجرت به خارج میشود. از الان باید فکری کنید و بیسواد و قاچاقچی را پست ندهید. احتمالا 29سال بعد که زمان قحطی و خشکی کامل فرا برسد دادستان وزیراب و برق و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی را درخواست کند چرا خشک و بی اب و علف شدیم که دیر است. ان موقع خودش میرود اروپا و الپ راحت زندگی میکند و رامبد کانادا و بقیه ترکیه و انگلیس و کانادا ولی الان دولت میگه افزایش جمعیت دهید و خوبه که اشتباهه چون مدیریت 50میلیون نفر راحتتر از 150میلون گرسنه و تشنه است
    • DE ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
      1 0
      ناسا به خودش خندیده . پس ناسا چرا نتونست پیش بینی کنه امریکا در افغانستان مثل بند‌تمبون در میره. ناسا زیر دست بیلیاردر معروف صاحب مایکرو سافت هستش. داره تبلیغات میکنه تا دستگاههای آب شیرین کن خودش را بفروشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس