طالبان

"از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد!؟ " این سوالی است که پاسخ آنرا باید از برخی اصلاح طلبان پرسید.

سرویس سیاست مشرق -   «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد!؟

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند/ از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد؟

 ابوالفضل زهره‌وند  "سفیر سابق ایران در افغانستان" به تازگی در مصاحبه با سایت جماران اظهار کرده است:

"افغانستان کشور ثروتمندی است. چه طور مس و لیتیوم آن را با جای دیگر قرارداد می بندید، ولی آب مردمی که در ایران می خورند را به آنها نمی دهید؟ اگر هر یک از پنج میلیون نفر افغانستانی در ایران یک متر مکعب در روز آب مصرف کند، در سال یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب می شود. بعد آب هیرمند را به روی ما قطع و هامون را خشک می کنید؟ بعد به کنسولگری ما در هرات حمله می کنید؟ ماهیت طالبان و جریان تکفیر را نشان می دهد که اساسا دنبال پاکسازی قومی است و در کنارش عناصر خطرناک را به داخل ایران می فرستند. "[1]

*واضح است که این اظهارات با عقلانیت دیپلماتیک فاصله بسیاری دارد و مشخص نیست آقای زهره وند چطور توانسته اند آن سابقه را با این اظهارات در یکجا جمع کنند!

در مسئله بعدی نیز دقت شود که حاکمیت یک کشور نباید و نمی تواند که با هر حکومت جدیدی در اطراف مرزهای خود سر جنگ و پیکار داشته باشد.

طالبان هم حکومت تازه افغانستان است که البته بنا به شواهد بسیار، تغییر رویکردهای فراوانی داشته. با داعش در افغانستان مشغول نبرد است و تا اینجا نیز سر جدال با ایران بزرگ را ندارد.

اکنون آیا باید با این مختصات صحنه بوسیله ادبیات امثال آقای زهره وند سخن گفت تا منافع ملی ایران بر باد برود!؟

بگذریم از اینکه در بحث ارسال تروریست به خاک ایران از سوی طالبان هیچ سندی تاکنون در دست نیست و ماجرای حقابه هیرمند نیز بنا به گفته مقامات دو کشور در دست پیگیری است و طالبان هم اعلام کرده که به توافق سال 1351 پایبند است. [2]

باید دانست که در میانه روابط این روزهای ایران و افغانستان بدترین گزینه سخن پراکنی و تخریب روابط فی مابین است که همه اعم از افغانستانی و ایرانی بایستی مراقب آن باشند.

*** 

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند/ از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد؟

رئیس جمهور رئیسی اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا در خصوص علت گرانی‌ها با بیان اینکه چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست، گفت: نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی کمتر و کمتر خواهد شد.

او همچنین گفته است: البته در کنار تورم به عنوان علت ساختاری گرانی‌ها، بعضی سوءاستفاده‌ها نیز وجود دارد که اساساً دستگاه‌های نظارتی دولت موظف به جلوگیری از این سوءاستفاده‌ها هستند.  

رئیسی لزوم برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان را برنامه جدی دولت عنوان و خاطرنشان کرد: باید مراقبت شود عده‌ای به بهانه وجود این تورم ساختاری، برای تأمین منافع و اغراض نامشروع شخصی یا گروهی، قیمت‌ها را فراتر از واقعیت‌های اقتصادی به مردم تحمیل نکنند و وظیفه بخش‌های نظارتی در اینجا آن است که مراقبت کنند تا در حق مردم اجحاف نشود.

رئیس‌ جمهور با اشاره به تلاش نهادهای نظارتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، گفت: تاکنون اقدامات نهادهای نظارتی در این عرصه نتیجه‌بخش بوده و این اقدامات در مواردی توانسته دست‌های پُشت‌ پرده در ایجاد فشار گرانی به مردم را شناسایی و اقدامات مخرب آنها در بازار را خنثی کند.

رئیسی همچنین تصریح کرد:

"دولت اقدامات مؤثر در هر دو بخش، یعنی تداوم اصلاح سیاست‌های پولی - مالی، و مبارزه با گران‌فروشی را ان‌شاءالله با جدیت پیگیری خواهد کرد تا بتوانیم فشار گرانی بر معیشت مردم عزیز را به تدریج کم و کمتر کنیم. "[3]

*سبب خوشوقتی که صدای "مبارزه با گرانفروشی" بیقاعده ای که از هیچ دلیل بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند از درون ستاد دولت و توسط شخص اول دولت به گوش می رسد.

مع الوصف بایستی دقت داشت که اگر دستگاه های مسئول دولتی و ایضا قوه قضائیه در این زمینه کارنامه قابل ارائه ای نداشته باشند؛ آنگاه گرانفروشان در مسیر رفتار غلط خود تندتر حرکت می کنند و دود این قضیه به چشم مردم خواهند رفت.

دقت بعدی هم اینست که دستاوردهای مبارزه با گرانفروشی بیقاعده خیلی زود آشکار می شود و شامل مرور زمان شدن مسئله نشان ضعف اجرایی است.

*** 

دردسرهای سگ خانم دبیرکل!

رئیسی: دست‌های پشت پرده گرانی شناسایی شدند/ از تخریب روابط با طالبان چه کسی سود می‌برد؟

سایت اصلاح طلب صبح ما اخیرا در یادداشتی کوتاه پیرامون معضل سگ گردانی که با عنوان "روی اعصاب مردم راه نروید"(!) نوشته است: در شرایط کنونی اما که به یاری رد صلاحیت های گسترده و کمبود مشارکت مردم در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخیر، قدرت یکدست شده است و اصولگرایان در بهترین شرایط حکمرانی بر جامعه قرار گرفته اند، انگار آقایان شعارهای اقتصادی خود را فراموش کرده و به حاشیه سازی های جنجالی روزمره روی آورده اند!

در ادامه این یادداشت همچنین آمده است:

"در شرایط کنونی اما که به یاری ردصلاحیت های گسترده و کمبود مشارکت مردم در دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اخیر، قدرت یکدست شده است و اصولگرایان در بهترین شرایط حکمرانی بر جامعه قرار گرفته اند، انگار آقایان شعارهای اقتصادی خود را فراموش کرده و به حاشیه سازی های جنجالی روزمره روی آورده اند!

از این رو، یک روز دغدغه مردم را صیانت از فضای مجازی(بخوانید مسدودسازی) و روز دیگر جداسازی زنان از مردان در پارک ها عنوان می کنند.

امروز نیز یک نماینده مجلس سوال مهمی را مطرح کرده است، مبنی بر اینکه «چرا طرح “ممنوعیت گرداندن حیوانات نجس” در دستور صحن قرار نمی‌گیرد؟»

حسن نوروزی که نمایندگی اقلیت رای دهندگان در رباط کریم را بر عهده دارد، خطاب به هیات رئیسه مجلس گفته است: «دو سال قبل طرحی را تحت عنوان “ممنوعیت گرداندن حیوانات نجس العین در شهر” را تقدیم هیات رئیسه کردیم اما متاسفانه تاکنون در دستورکار صحن قرار نگرفته است.»

با این وجود، به نظر می رسد نمایندگان مجلسی که هر روز به دنبال ارائه طرح های عجیب و غریب هستند، دیگر مجالی برای طرح سوال درباره وضعیت معیشت مردم و گرانی های فزاینده در کشور ندارند و تلاش می کنند با مطرح کردن دغدغه های شخصی خود به جای مسائل مهم جامعه، از اکثریت مردمی که یا به آنها رای نداده اند و یا به طور کلی پای صندوق های رای حاضر نشده اند، انتقام بگیرند! "[4]

*سوال عقلانی "اولویت این است یا آن!؟ " همواره با این برداشت به شدت سطحی و عوامانه نیز مواجه بوده است که اگر اولویت فلان یا فلان است پس حکومت سایر مسائل را به حال خود بگذارد!

بدیهیست چنین چیزی نه تنها در تصور ابلهانه است که در واقعیت ممکن هم نیست.

چه اینکه یک حکومت نمی تواند به جنگ در مرزها مشغول باشد و به بهانه اولویت از نان مردم غافل شود. و یا همینطور یک حکومت نمی تواند به بهانه معیشت اما از فرهنگ و دین غافل شود.

پس واضح است که همانطور که مجلس شورای اسلامی مکلف به تقنین درباره اخذ مالیات از خانه های خالی، افزایش حقوق سربازان و نظارت بر دولت در بحث گرانی است؛ همانطور هم مکلف به وضع قوانینی برای دور نگه داشتن مردم از شرّ خطرات و بیماری های حیواناتی مثل سگ است که به غلط به محیط های شهری آورده می شوند.

البته اینکه دبیر کل یک حزب اصلاح طلب رسما در خانه سگ بازی می کند؛  (اشاره به نگهداری از یک سگ در خانه توسط خانم منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت!) مشکل مردم نیست و مردم هم نباید تاوان این نوع تغییر رویکردها در میان برخی از اصلاح طلبان را بپردازند!

*** 

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1547952

2_http://fna.ir/1o8856

3_irna.ir/xjJ649

4_http://sobhema.news/?p=21041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 148
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    66 3
    مافیا و دلالان کشور را اداره می کنند
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      60 9
      کلا همه میگن یا تقصیر دولت قبلیه و یا نمیگذارند کار کنیم. سناریو تکراریه.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      28 0
      البته دلال و مافیا همون تاجرای گردن کلفت هستن ...
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      51 0
      دست های روی پرده گرانی اینترنت کاملا مشخصه، این را رسیدگی کنید پشت پرده پیش کش.
    • رضا IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      46 1
      اینترنت را چه کسی گران کرده مافیا و دلالان؟
    • SE ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      51 13
      زهره وند آیا تازگی ها اخبار افغانستان را می خواند و در دوره اشرف غنی خبر از قطع آب به روی ایران و قرارداد نفت به جای آب، ممنوع شدن استفاده از کلمات فارسی به جرم بیگانه بودن، بیانیه های هر روزه مجلس افغانستان علیه ایران، تجمعات پی در پی به تحریک امثال مریم سما علیه کنسولگریها و سفارت ایران و... نداشت؟ خیر. قطعا سفیر بوده و خوب یادش هست. منتهی مانند سایر دست پروردگان ظریف، عمیقا شیفته آمریکا است. دشمنی او با طالبان هم فقط و فقط به خاطر این است که طالبان با معشوق ایشان یعنی آمریکا جنگید و او را از افغانستان با خفت و خواری و هزاران کشته و تریلیونها دلار خسارت راند. والا طالبان فقط با همین ممنوع کردن کشت خشخاش کافیست تا از هر دولتی در ایران مورد قدردانی قرار گیرد.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      27 1
      مافیای اصلی ایران خودرو و سایپا هست نه چند نفر خرید و فروش کن . آدرس اشتباه نده
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      3 5
      سیدرئیسی دقت کنید، لاغر شده... لاغرتر هم خواهد شد...بنگرید فرق خادم ملت با زخم بستر گرفته رو! حقیقتا اهل کار هست و دردمند.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    35 4
    نون بربری رو باآرد یارانه آیی دارن۴تومن میفروشن ۵گرم کنجد میزنن .... هیچ نظارتی نیست ... کپی a4دوهزارتومن درحالیکه کاغذ هر عدد 150تومنه
    • US ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      9 2
      چرا باید نظارت باشه؟
  • معرفت IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    33 2
    خب حالا میخواهید با این به قول شما دست های پشت پرده چه کنید
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      10 8
      با یه دستور یه روزه که درست نمیشه. باید سیستم اصلاح بشه که نیاز به قانونگذاری درست و زمان داره. که دولت ان شالله برنامه هایی داره
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    19 17
    تببین کنید و نگذارید فرزندان ابلیس مردم رو نامید کنند چه در روزنامه چه در سایت و چه در کامنت ها و نظرات. آینده قطعا از آن ماست قطعا. نا رسایی و کمبود های کنونی در آینده به فضل خدا جبران خواهد شد و روسیاهیش برای لشکر سایبری شیطان باقی خواهد ماند
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 3
      گذشته
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      12 34
      قلم به مزدها و جیره خواران مسببان وضع موجود با پولهای کثیفی که در ۸ سال ویرانگر دولت بنفش بدست آوردند در حال تخریب دولت رئیسی و ناامید کردن مردم از اصلاح اوضاع هستند
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 18
      انسان برای دنیا به دنیا نیامده است. باید برای آخرت باشیم همگی.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      7 2
      الان دست هر بچه هم یه موبایله هر اتفاقی بیفته فردا تو فضا پخش شده.
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      5 5
      بودجه تبیین رو چرا مجلس کنسل کرد؟
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 0
      موافقم
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 2
    چرا ما قانونی در این باره نداریم؟
  • ناهید IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 2
    باهاشون برخورد بشه
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    14 15
    چقدر یه اصلاح طلب میتونه دروغگو و بی اخلاق باشه! شهرداری تهران میخواد بوستان مادر و کودک بزنه ویژه بانوان به دروغ میگن میخوان پارکا رو زنونه مردونه کنن. خسته نشدید از این همه بی وجدانی؟
    • خخخ FR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      7 9
      ما دروغگو ما همون که تو میگی اما تو خیلی بیشعوری که راحت با شعور نداشتت بازی میکنن پارک مادر کودک بزار همون اتاقهای مادر و کودک تو مترو کاربردی داشته باشه بعد برید کم کم اتوبوس مادر کودک شیفت مادر و کودک دانشگاه مادر و کودک و ...
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      5 3
      کلاً از اصلاحات آمریکایی انتظار اخلاق و صداقت و مسلمونی رو نبابد داشت.
  • جعفری DE ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    8 13
    تاروزی که سهم آب مارا ندهند ما باید طالبان را به رسمیت نشناسیم دوستی یکطرفه چه معنی دارد
    • SE ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      25 4
      پس چرا اشرف غنی را به رسمیت می شناختید؟ همان که آب را به روی ایران بست و گفت ایران اگر آب می خواهد باید نفت بدهد؟
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      7 14
      اشرف غنی دولت قانونی و منتخب بود. اما طالبان دولت غاصبی است که به زور روی کار آمده.
    • به ۱۷:۰۰ - IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      8 3
      بگو دولت قانونی دولت مورد تایید آمریکا است حتی اگر با تقلب گسترده آمده باشد. حتی اگر دشمن ایران باشد و آب را بر ایران ببندد. دولت ضد آمریکایی هم غصبی است حتی اگر مورد تایید مردم افغانستان باشد. ای پدر عشق به آمریکا بسوزه
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 0
      ۱۷:۰۰ استاد! بحث درباره رابطه با حکومت های افغانستان بر اساس منافع ایران هست نه نحوه تشکیلشون. ایشون نظر دادن تا حق ابه را طالبان نده به رسمیت نمیشناسیم جواب دادن که اشرف غنی هم حق ابه رو نداد چرا به رسمیت میشناختید؟
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 19
    درود بر رییسی
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    13 5
    سگان مشغول سگ بازی
  • ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 13
    تخریب روابط با طالبان!!!!
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      1 3
      ايرانى جان ، آره ، زياد تعجب نكن
  • ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 1
    فكراساسی كنید خواهشا
  • فرزاد IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 6
    درود
  • ناشناس IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 1
    اگر این دستها شناسایی شد ای رییس جمهور پس از بیخ و بن قطعش کن ... یا بده خودم با ساطور از آرنج قطعش کنم بخدا داغونیم از گرونی داغون داغون
    • وطن پرست IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      7 0
      بسمه تعالی دست گران فروشان و محتکران را نباس قطع کرد پسر خوب..باید گران فروشان را نابود کرد.
    • وطن پرست IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      0 1
      تا وقتی جهادسازندگی و کميته انقلاب اسلامی احیا نشوند گرانی ها و بدبختی های جوانان ناکام ادامه دارد..چرا دهه شصت ارزانی بود چون اقتصاد دست جهادسازندگی بود که مواد غذایی و تولیدات مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده میرساند و و دست دلال مفتخور قطع بود از اون طرف هم کميته انقلاب اسلامی گرانفروشان و محتکران را در وسط خیابان شلاق میزد.. آقای رییسی رئیس جمهور حرف از احیای جهادسازندگی زد ولی فقط حرف بود ...والسلام
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 11
    چه خبر
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    10 8
    سود و نفع تخریب روابط دو کشور ، فقط به نفع امریکا ،اسراییل و اصلاح طلبان است
  • . IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    16 5
    جلوی نگهداری سگ در شهرها باید گرفته بشه، اصلا جای اونا توی شهر نیست. فردا مثل بعضی کشورها با معضل سگ های رها شده توی سطح شهر مواجه میشیم حالا آثار دیگش بماند.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    10 2
    روابط با طالبان ؟؟؟؟؟؟؟ مبارک است انشاااااااله.
  • سیامک IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 8
    اکنون اکثر رهبران دلالی اصلاح طلبان هستند همانطوری که وزیر شیخ حسن چند صد میلیاردی را از رانت بدست اورده بود الان هم باانواع حیله ها سعی در ازمیان بردن امنیت اقتصادی دارند تنها راه حل محاکمه انان بدون شانتاژ
  • نامی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    12 0
    به مردم هم معرفی کنید
  • حسینی IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 5
    از طالبان حمایت میکنید؟
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      8 3
      جرا نکند؟
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 1
    اقای ریسی اینان هرکسی هستند بسیار قوی ودارای نفوذ بسیار میباشند اگر راست می گویی وخیلیدسفره های خالی مردم برایت اهمیت دارد چرا ریشه کنشان نمی کنید
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    باید شاهد التهاب بازار باشیم چون امنیت روانی اقتصادی وجود نداردوبازارتابع شایعات میباشد
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 2
    از صدر اسلام تا اوائل سده‌ی چهاردهم هجری قمری، دینار، که یک واحد پول فلزى از جنس طلا با وزن مشخص بود، در میان مسلمانان رایج بود. مزیت این پول آن بود که با گذشت زمان ارزش آن کاهش نمی‌یافت؛ مثلاً قیمت متوسط گوسفند در زمان‌های متمادی، همواره حدود یک دینار بود. این امر باعث می‌شد که وقتی کسی پولی را قرض‌الحسنه می‌داد، در زمان پس گرفتن پولش، متضرر نمی‌شد؛ اما متأسفانه ارزش پول اعتباری بدون پشتوانه‌ی فعلی ریال، دائماً کم می‌شود. لذا اکنون لازم است یک واحد پول ملی جدید داشته باشیم که ارزشش همواره معادل وزن مشخصی از طلا باشد.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 5
    اصلاح طلبها راازایران بیرون کنن
    • خخخ FR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      0 1
      چرا شما
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 1
      شما بیرون کنند بهتره
    • من IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 1
      ملک باباته که هر کی حرفی گفت رو بیرون کنی جاهل
  • علی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    15 4
    برخورد بابی حرمتی وشکستن حرمت احکام خدا مثل بی حجابی وسگ بازی وروزه خواری و... ربطی به اقتصاد ومعیشت مردم ندارد وحکومت اسلامی باید برای همه این امور کناراقتصادبرنانه داشته وبرخورد کند وحق مردم است که جامعه فضای سالم برای خانوداه ها داشته باشد ازنظرامنیت واخلاق
  • اصغر IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    11 4
    از خرداد ۱۴۰۰ تا به امروز کدام اجناس برای نمونه ارزان شده بگویید
    • SE ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      10 5
      کاهش سرعت گرانی به معنای ارزان شدن نیست.
    • امین IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      2 3
      چطور از خرداد حساب می کنید؟ رئیسی دولت رو مرداد تحویل گرفت و شهریور وزرای جدید رو معرفی کرد.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 4
    ظهره وند نه زهره وند.
  • SE ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    18 2
    زهره وند آیا تازگی ها اخبار افغانستان را می خواند و در دوره اشرف غنی خبر از قطع آب به روی ایران و قرارداد نفت به جای آب، ممنوع شدن استفاده از کلمات فارسی به جرم بیگانه بودن، بیانیه های هر روزه مجلس افغانستان علیه ایران، تجمعات پی در پی به تحریک امثال مریم سما علیه کنسولگریها و سفارت ایران و... نداشت؟ خیر. قطعا سفیر بوده و خوب یادش هست. منتهی مانند سایر دست پروردگان ظریف، عمیقا شیفته آمریکا است. دشمنی او با طالبان هم فقط و فقط به خاطر این است که طالبان با معشوق ایشان یعنی آمریکا جنگید و او را از افغانستان با خفت و خواری و هزاران کشته و تریلیونها دلار خسارت راند. والا طالبان فقط با همین ممنوع کردن کشت خشخاش کافیست تا از هر دولتی در ایران مورد قدردانی قرار گیرد.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 0
    بیایید ببینید چه خبرگرانی است
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    8 7
    از وضعیت اقتصاد آگاه نبودند که قول بهبود معیشت میدادند؟؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 1
    شکسپیر گفته اگه میخواین ملتی رو بشناسین تاریخ اون مملکت رو بخونید.
  • صادق IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    8 0
    خدا به داد مردم برسه
  • هم وطن IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 1
    واقعا قیمت ها این چند روز بیشتر از حد خودش بالا رفته ..... به امید اینکه گرانی رو ریشه کن کنید حق نگهدارتان
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 0
    چه دست هایی پشت پرده گرانی هاست!!!!!
  • ناشناس IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 1
    عامل اصلی گرانی‌ها 1_ هر چقدر هم گفته شود که اقتصاد کشور را به برجام گره نمی زنیم. در خد خرف و ادعا می باشد. چون اقتصاد کل دنیا بر اساس تغییرات قیمت دلار بالا و پایین می شود. 2_ طولانی شدن مذاکرات برجام و فرسایشی شدن آن اثر بسیار مخربی بر اقتصاد ایران دارد بنابراین بهتر است هر چه زودتر تعیین تکلیف گردد چرا که در این مورد یعنی طولانی و فرسایشی شدن اقتصاد بیشتر باعت جو روانی در کشور و تورمهای بیشتر در کشور می شود که باعث نارضایتی هر چه بیشتر مردم از نظام جکومتی ایران می گردد و آمریکا و سردمداران هم همین را می خواهند. تا با کمک همین موضوع باعث سرنگونی نظام ایران گردند.
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 1
    آقای رئیسی به داد مردم برسید
    • HK ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      3 3
      ممکنه اوضاع درست بشه.
  • Eldar IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 2
    دست های پشت پرده فامیل های اعضای کابینه است!!
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    12 1
    سناریوی تکراری. 50 درصد قیمت میره بالا بعد 5 درصد میاد پایین میگن ارزون گردیم . مردم هم عادت میکنن. خدایی مردم باحالی داریم
    • مجید IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
      0 1
      چی میگی
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    8 1
    بر دروغگو لعنت
  • US ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    18 6
    آقای رییسی اینجور که معلومه شماهم مثل اسلاف سلفتان حتما بعد از ۸ سال خواهید گفت ؛ میخواستیم کار کنیم ولی دست های پشت پرده نگذاشتند..!!!!!
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      9 4
      شک نکن
    • US ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      4 0
      قیمت ها غیر قابل باور افزایش پیدا میکنند
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 1
    ؟
  • فرهنگی IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 1
    با ارزوی توفیق برای دولت و مهار گرانی .اولا مردم حق دارن وقتی تورم و گرانی و بیکاری و هزار مشکل اصلی هست انتقاد کنند که چرا یک نماینده دنبال مسائل بی اهمیت تر است .دوم اینکه چرا هر کی از جناح دیگه انتقاد میکنه انگ غرب گرا بهش زده میشه
  • ایرااااااااااانی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 0
    دست‌های پشت پرده باید قطع بشوند نه شناسایی
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 0
    عاملین اصلی روبه مردم معرفی کن
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 15
    امکان ندارد این طالب دوست ایران وایرانی شوند
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    خوب خدا روشکر اقای رئیس جمهور علت گرانی را پیدا کرد منتظر کاهش قیمت ها هستیم
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    اگر کسی خواست جلو اینها را بگیره. جلوشو می‌گیرند
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 3
    بعضی مدیران قطعا و فورا باید برکنار شود، و همچنین گروهی عظیم از پسمانده های مدیران پیشین. وزیر و مدیری- خواسته و ندانسته و غیره- در راستای منافع مافیا و استکبار تحریمچی های ضد ایرانی کاری میکند هر روز اجناس گران شوند! دقت کنید، در این سه سال اخیر دلار قیمتش بین 22 تا 31 هزار تومان بوده (متوسط 25 ه ت)، اما قیمتها کالاها از دو تا ده برابر شده است و پایانی برای گرانی شان نیست! // قطعا طرح آزادسازی واردات بخصوص دست دوم با عوارض منصفانه 10% (مثلا قبال صادارت و تهاتر و یا ارز منشاء خارجی) در شکستن حباب روانی و دلال بازی مافیای بیرحم داخلی (همدستان دشمنان خارجی تحریمچی)
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 15
    مشرق خانم زهره وند خیلی هم عالی گفتند
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    مافیا توی این مملکت جولان میدن
  • ابراهیم IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    خب دستش را قطع کنید وبه مردم معرفی کنید
  • جواد IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 1
    متن که همش جانب داری از اصول گرایان بود
  • DE ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    گرانی کار کیه
  • سوسان IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 2
    با 4 میلیون کارمند هیچ دولتی هیچ کاری نمیتونه بکنه
  • نویدیان IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 5
    موافق رییسی ام
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 0
    اجاره ها امسال زیر ۵ تومن نیست. کم کم باید چادر بزنیم...
  • ناشناس IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 6
    روزنامه‌مشرق، سفیر سابق ایران در افغانستان بهتر از شما افغانیها را میشناسه ، چون سالها آنجا زندگی کرده.
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 1
    بله درسته مشرق
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    ننگ برگران فروش
  • صفرع IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    كي دستگاههاي نظارتي شمادولت جلويشانرامي گيرند متولي اين كاركيه؟
  • سيستاني IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    7 2
    تحلیل طالبان درست است و در اینده، اسلاح گرایان متوجه اشتباه خود می شوند و البته خودشان دست کمی از طالبان ندارند
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    واقعا یعنی کشوری که در براب امریکا ایستاده توانایی برخورد با مافیای داخلی را ندارد اگر دونفر بدون اغماض اعدام بشن مملکت فردا درست میشه
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    وعده ندهید
  • مجید IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    5 10
    طالبان یک گروه افراطی و بدون منطق است روابط با آنها غلط و اشتباه است
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    3 0
    از متخصصین اقتصاد و مدیران واقعی کمک بگیرید
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    بنام مهدی ع، همه اقوام از هر رنگ و قوم و زبان دست بدست هم پرچم ایران را بالا نگه میداریم.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 8
    در خوشبینانه ترین حالت پیروان اصلاحات 10درصد مردم هم نیستند
    • US ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      2 0
      اتفاقادر خوشبینانه ترین حالت اصول گرایان همه مردم هم نیستن
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 2
    دقیقا. موافقم با رییس جمهور محترم
  • DE ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    پشت پرده ای وجود ندارد .
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 2
    درود بر رییسی خداقوت
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    پشت پرده گرانی بانکها بخصوص بانکهای خصوصی هستند یکبار برای همیشه جلوشونو بگیرید حتی زور بانک مرکزی هم به اونا نمیرسه
  • محمد IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    آره شناسای شده دیگ تمام البته به حرف نه عمل
  • محمدایوب IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    10 6
    دوستان مشرق این زهره وند یک نمونه از هزاران نمونه در وزارت امور خارجه است که وضعیت کشور روابط با کشورها وروابط اقتصادیمان این حال وروزرا دارد سفرایمان باید آدمهای مومن وانقلابی در حد حاج قاسم سلیمانی که درد مردم را داشته باشند نه افرادی مانند حسین فریدون ومهدی جهانگیری ومهدی هاشمی کلا باید این وزارت خارجه را کوبید وازنو ساخت این افساد طلبان مانند موریانه در تمامی ارکان نظام نفوذ کردند باید پاکسازی شوند
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    4 0
    خجالت بکشید نزدیک یک سال اومدی جز شعار و فرافکنی کاری نکردید
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    شناسایی دستهای پشت پرده گرانیها از حرفهای اصلی است
  • مجتبی IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    ولله ولله هیچ کس حق ندارد یک دانه کبریت را خودش یک ریال گران کند.اگر میتوانید گران کنید. همه دست خودشونه .ایا تعقل نمیکنید؟بس چرا وقتی گران شد به قیمت قبلی بر نمیگرده
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    دست پشت پرده
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    از طریق جهاد تبیین و بودجه ان تکلیف دستان پشت پرده را روشن کنید
  • مسلم IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    پدرشونو در بیارین ملت پشت شمان
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    ببین چقدر روی کندذهنی ما ملت حساب کردن
  • اردلان FR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    من از دولتمردان فعلی هم بیشتر بلدم گرونی و بی کاری و نازضایتی و ... رو بیارم
  • علی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    حاجی نکن اینکارو با ما ...خخخخخ
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    در خصوص مبارزه با گرانی یک راهکار میدهم. فروشگاههای با تائید و نظارت جهاد کشاورزی میتوانند در هر شهر در میدان تره بار فعال شوند و محصول باغدار شامل میوه و سبزی و گوشت ذبح شده کشتارگاه دامدار را پس از تائید بهداشتی در بازار با قیمت مصوب به فروش برساند. با این روش کشاورز مستقیم به سود منطقی که در وضع موجود دست دلال و رابط می افتد میتواند فروش کند و هم خودش هم خریدار با قیمت کمتر و سود بیشتر بهره ببرد. دلال هم فکر کار جدیدی باشد
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    از عید به این ور گرانی داره فغان می‌کنه ...
  • مراد FR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    سرانه مصرف آب یک نفر متر مکعب یعنی ۱۰۰۰ لیتر نیست بلکه ۷۵ تا۱۰۰ لیتر هست
  • بابک IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    اونا طالبان افغانستان هستند .
  • کارشناس IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    بیگانگان دارن از اجناس یارانه ای ملت مفت استفاده میکنند.
  • ایرونی IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    برای اولین بار است که یک چنین تحلیلی را از یک رییس جمهور می شنوم برای حل یک معضل یاید یک مشکل ابتدا باید عوامل بوجود آورنده را بخوبی شناخت اگر چه گرانی ها توسط عوامل داخلی است و تا حدودی هم به نوسانات ارز وابسته است ولی امکان حل آنها وجود دارد چرا که ورود و خروج کالا معلوم است و براحتی قابل شناسایی خواهد بود
  • حرف IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    شناسایی نمخواد نظارت و عملیات می خواد
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    مافیا خودشون و اقازاده
  • محمد IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 2
    خدا شر این افساد طلبان را به خودشان برگرداند و به اصولگرایان هم تقوی و عقل بدهد انشالله
  • جانباز IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 1
    مگر قرار نشد ناظر بر توزیع کالاهای اساسی به قیمت تنظیم بازار شوند؟
  • SE ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    1 0
    گرداندن سگ در معابر و پارکها و وسایل حمل و نقل عمومی و مجتمعهای مسکونی و آپارتمانها باید ممنوع شود
  • سهیل IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    دست پشت پرده نیست ؛
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    2 0
    رئیسی گفته علت اصلی گرانی ها تورمه. بعد شما زیرش نوشتید هیچ دلیلی برای گرانیها وجود نداره
  • عباس IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    0 0
    میتونن کشور را درست کنند
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    مملکت رو کردن جولانگاه
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    پس پشت پرده نبودن؟
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    ما رابطه رو خراب می کنیم یا طالبان ؟ ما از رو بستیم؟ ما تیراندازی شروع کردیم؟ ما مهاجرین رو روانه اونها کردیم؟ البته که دشمنان همیشه می خوان از تب گل آلود ماهی بگیرن و نباید بهشون اجازه داد اما از این ور دیوار هم نباید افتاد مهاجرت غیر قانونی غیر قانونیه ...
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    اینترنت و گندم و ماشین را چه کسی گران کرده در ضمن گرانی مثل دومینو است اگر یک ضربه به مهره بزنید همه مهره های دیگر می ریزند
  • زارا IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    قیمت ها روز به روز تغییر میکند... به فکر ما طبقه پایین جامعه هم باشید لطفا.....
  • نظریه IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    آقاین مردم واقعیت ها را می بینند
  • داریوش IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    برنج هاشمی از 42 هزارتومن به 100 هزارتومن رسده است گوشت از 110 تومن به 170 تومن رسیده است وبه علت گرانی این دو ماده غذایی از سفره مردم حذف شده است
  • SE ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    با شناسائی دستهای پشت پرده دوران ارزانی کلید خواهد خورد
  • علی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    1 0
    جالبه هیچکس از دولت سوال نمی کنه که این دلال و مافیا چه کسانی هستن
  • FR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    این حرفا چیه دیگه
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    نگهداری سگ در آپارتمان، در صورت تصویب طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک و ماده مکرر 688 قانون مجازات اسلامی در مجلس، ممنوع می شود.لطفا به داد ماکه واحددیواربه دیوار سگ دوستان هستیم وازدست صدای سگ آنهازندگی نداریم،برسید.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    سید ابراهیم عزیز، تا نفوذی ها را کنار نگذاری و یک بانک اطلاعات بسیار مهم و اساسی از کسب و‌کارها و تولید کننده ها و توزیع کننده ها، و انبارها و سوله ها به کمک سامانه اطلاعات جغرافیایی مبتنی بر داده های توصیفی بدون دخالت و اطلاع کارگزاران دولت قبل ایجاد نکنی، دولت مردمی ات را به بدترین شکل ممکن، پیش مردم بی آبرو خواهند کرد، اینکه شما در سطح اقتصاد معیشتی مردم ،بازی با مرغ و تخم مرغ و‌گوشت و شکر وغبره را می بینید، یک کینه نهفته ضدانقلاب و دشمنان فتنه گر است که در مراکز اقتصادی و تصمیم گیری با ظاهری علیه السلام، جای خوش کرده اند تا انقلاب اسلامی در تامین رضایت مردم بویژه محرومین موفق نباشد. هوشیار باش ابراهیم. مدیران میانی رو تحت سامانه های هوشمند، دستشان را ببند تا ناراضی تراشی نکنند. مهربانی بیش از حد با دشمنان لجوج، ظلم به خونهای ریخته شده شهیدان است. برای چهار دهک پایین درآمدی جامعه، کوپن الکترونیک مقرر کنید و گرنه این خون آشامان اقتصادی، پدر محرومین رو در می آورند.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    من قسم میخورم دستهای پشت پرده نیست
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    0 0
    بسه است دیگه
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۰
    0 0
    بزرگترین بی توجهی وقصور وتکریم نسبت به بازنشستگان کشوری(که مزایای دیگری ندارند) 1-عدم پزداخت حکم حقوقی سال 1400 سال گذشته 2- عدم پرداخت حکم حقوقی سال 1400 3- عدم همترازی حقوق 90 درصد متاسفانه مسئولین اطلاع رسانی نمی کنند عذر حواهی نمی کنند وعملکزد شان مورد تایید بازنشستگان نمی باشد و همش می فرمایند ما تقضیر نداریم ما 30 سال کسورات بازنشستگی دادیم نباید قربانی سوء مدیریت ها باشیم.
  • ازاد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
    0 0
    این طالب سیاه دجال باان طالب سفید دجال تروریست چه فرقی دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس