کیومرث سرمدی واله

یک نماینده مجلس با بیان اینکه گرانی کیان خانواده ها را تهدید می کند، گفته است: آنچه در زندگی مردم شاهدیم این است که واسطه‌ها همچون گذشته در حال تاخت و تاز بوده و بازار رها شده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

گلایه واعظ معروف از گرانی

ارتباط باز نشدن ایربگ‌ها با تحریم‌ها چیست؟!/ گلایه واعظ معروف از گرانی

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، چهره تلویزیونی و از وعّاظ معروف طی سخنانی در حرم حضرت معصومه با اشاره به سفارشات اجتماعی امیرالمومنین(ع) و پرهیز از کم فروشی در جامعه تصریح کرد: مسؤولان دولتی نسبت به ارزانی، رهن منازل و ازدواج جوانان تصمیمات تاثیرگذار داشته باشند؛ اگر بتوانید با یک تصمیم کالای ارزان به دست مردم برسانید و این کار را نکنید روز قیامت در پیشگاه الهی مسؤول هستید.

وی با تاکید بر اینکه تصمیمات مسئولان باید براساس زندگی قشر متوسط به پایین و کف جامعه باشد، خاطرنشان کرد: قرار ما بر گرانی نبود، بنا نبود این اتفاقات در این دولت بیفتد، من در متن و کف جامعه هستم و مردم از این گرانی ها در اذیت و آزار هستند.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات متعدد از سوی مسئولان و اقدامات عملی برای حل مشکلات اقتصادی جامعه افزود: گفت‌وگو کنید و تصمیماتی بگیرید که به نفع قشر ضعیف جامعه باشد؛ مردم جانباز و شهید دادند و عاشق نظام هستند اما باید بی تعارف بگویم که به مردم فشار می آید.

وی با اشاره به کاهش جمعیت و لزوم فراهم کردن زیرساخت ها برای حل این مسأله، گفت: جوان امروز توانایی ازدواج، اجاره خانه و حتی مایحتاج فرزندآوری را ندارد؛ از این رو خیرین هر شهر و منطقه در کنار مسئولان نسبت به مشکلات رهن منزل و ازدواج جوانان اهتمام بورزند.[1]

*مسئله گرانی موجب بروز مشکلاتی برای مردم عزیز ایران شده است و می طلبد که دولت محترم با توجه به حجم وسیع اختیاراتی که دارد و حاکم اصلی اجرائیات کشور محسوب می شود، نسبت به این مسئله اهتمام کند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند یگانه راه کنترل قیمت های لجام گسیخته و گرانی فعلی که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند؛ نظارت کارای دولت بر بازار و ممانعت دولت از جامپینگ بیقاعده قیمتهاست.

از باب مثال اینکه پیشتر رئیس اتحادیه مبل سازان و درودگران ایران گفته بود قیمت مبلمان در بازار فعلی تا 5 برابر بیشتر از قیمتهای واقعی و معقول است.[2]

*** 

ارتباط باز نشدن ایربگ ها با تحریمها چیست؟!

"خودروسازی" و خونی که موج می‌زند در دل لعل!

ارتباط باز نشدن ایربگ‌ها با تحریم‌ها چیست؟!/ گلایه واعظ معروف از گرانی

حسین مرعشی، از فعالان اصلاح طلب و از چهره های اقتصادی جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا پیرامون بحث "خودروسازی داخلی" گفته است: زمانی صنعت خودرو سامان می یابد که ابتدا کشور از تحریمهای فلج کننده خارج شود!

او همچنین تصریح می کند: تا زمانی که مدیریت تولید در اختیار دولت است، کشور در تحریم به سر می برد و دخالت دولت در بنگاه داری و نرخ گذاری دستوری وجود دارد، حالاحالاها مردم قادر نیستند خودرویی با کیفیت مناسب و خوب استفاده کنند.

مرعشی در ادامه می افزاید: برای تولید محصول با کیفیت باید دولت مداخلات خود را کنار بگذارد، تحریم ها رفع شوند و بازار، رقابتی شود. در این شرایط تولیدکننده داخلی می تواند با مشارکت صاحب نام های صنعت خودروی دنیا، محصول با کیفیت و قیمت مناسب تولید کند. واردات هم باید به سهمی از بازار تبدیل شود. البته این ها مربوط به شرایط عادی است.

این چهره اقتصادی جریان چپ همچنین اظهارات خود را با این جمله به پایان می برد که "وقتی حجم تولید افزایش یابد، قیمت ها کاهش خواهد یافت!"[3]

*جای آن است که خون موج زند در دل لعل... با خوانش این اظهارات که از لحاظ مباحثه اقتصادی گویا اعتنای چندانی به واقعیت ندارند!

معلوم نیست آقای مرعشی مسائلی مثل نازک بودن ورقه بدنه یا باک در برخی خودروهای داخلی و یا باز نشدن ایربگ ها را چگونه به چیزهایی مثل تحریم یا مدیریت دولتی و... گره می زند؟

و آیا این مسئله روشن نیست که قیمت خودرو در بازار ایران گرفتار بی نظارتی و سودجویی است؟

اکنون چرا این امورات بدیهی را به مسائلی مثل افزایش تولید، رفع تحریم و لزوم مشارکت با برندهای خودروی دنیا ربط می دهند و جوری حرف می زنند کأنه هیچ کورسوی امیدی برای مردم عزیز و عزتمند ایران وجود ندارد...

ما همچنین در اینجا این نکته را هم عرض می کنیم که گویا در وزارت برخی نهادهای متولی نیز تفکری مثل تفکرات آقای مرعشی وجود دارد و اقلا در نتیجه عملکرد و گفتار؛ تفاوتی بین دو رویکرد دیده نمی‌شود.

*** 

نماینده مجلس: گرانی کیان خانواده‌ها را تهدید می‌کند

ارتباط باز نشدن ایربگ‌ها با تحریم‌ها چیست؟!/ گلایه واعظ معروف از گرانی

کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اخیرا در سخنانی با گلایه از مسئله گرانی گفته است: قیمت ها در بازار حاکی از این است که ظاهرا هیچ ساز و کار مشخصی وجود ندارد و بی برنامگی کیان خانواده‌ها را تهدید می کند.

او می افزاید: اگر دولت می خواهد در بازار ثبات قیمت ها را شاهد باشد از بهای خدمات دولتی شروع کند، چرا که نمی شود قیمت اینترنت را دو برابر کرد، قیمت آب، برق و گاز را بالا برد و آرد و آذوقه را گران کنیم، حق بیمه ها را افزایش دهیم، دارو وضعیت نامعلومی پیدا کند و بعد از  تولیدکننده و یا کاسب انتظار ثبات قیمت ها را داشت.

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس با بیان اینکه سازمان عریض و طویل حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ظاهرا وظیفه خود را فراموش کرده است، گفت: آنچه در کف بازار و در زندگی روزمره مردم شاهدیم این است که دلالان و واسطه‌گران همچون گذشته در حال تاخت و تاز بوده و بازار رها شده است.

سرمدی یادآور شد: در لایحه، اختیار حذف ارز ترجیهی به دولت داده شده، اما امیدواریم دولت اگر نمی تواند به شرط مجلس در مورد عرضه خدمات و کالاها به نرخ شهریور  ۱۴۰۰عمل کند، به اجرایی کردن آن حتی فکر هم نکند.[4]

*ما قضاوت درباره آنچه که آقای سرمدی گفته است را بر عهده مخاطبان محترم وامی گذاریم.

پیش از این هشدارهای فراوانی درباره ایرادات مصوبه مجلس برای مهندسی ارز 4200 تومانی توسط دولت و نیز چرایی نبود نظارت کارای دولتی بر بازار داده شده است.

***

1_ rasanews.ir/002yJa

2_mshrgh.ir/1368648

3_https://www.isna.ir/news/1401021106910/

4_https://www.isna.ir/news/1401021107531/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    33 5
    باکدوم منطق شمامی تونیددولت روملزم کنیدارز4200روحذف وقیمت هابه شهریور1400برگرده؟...تورابه خدااین چرت وپرتاچیه؟...دولت توراس اموره وازاقتصادخبرداره شماکجایید؟...
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      10 16
      4 سال پی درپی تورم داریم و باعث و بانی اون اصلاح طلبان بی کفایت هستن.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      9 4
      عمده مشکلات کشور به دلیل سوء مدیریت دوستان و همفکران مرعشی در 8 سال گذشته است به تحریم مربوط نیست.
    • 1 IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      4 3
      مشکل لیلاز نفوذی هست در خودروسازی - کشور دست یا ما یا هیچکس
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      5 2
      هیچ دولتی توانایی کنترل تورم رو نداره. خلاص
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 1
      حقیقتا مرعشی، یک فرد ... و از آخور و توبره خوریه که فقط خودش نفر دومشه...یعنی این همه توی اموال غرقه، ولی بازم دهن کجی به نظام میکنه!؟ اینا تازه مسئول مملکتند!؟ رئیسی بنده خدا بکجا برسه!؟ البته اگر خدا رو در نظر بگیره، قطعا پیروز میدان خواهد بود. که خواهد بود ان شاءالله.
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    8 1
    حاج آقا متاسفانه سیستم ازواردات تامصرف یاازتولیدتامصرف شفاف وقابل رصدنیست!تورم بالا خیلیاروبرده سمت دلالی!...آقای خاندوزی هم تئوریسین دانشگاه امام صادقه گفته کارپلیسی بلندمدت اثرگذارنیست!...
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    20 0
    ارتباطش باتحریم اینه که : دکتراحمدی نژادگفت رفتم خودروسازی گفتندپراید98درصدتولیدداخله!...نوسانات ارزی رخ داد دوتا سه برابرشد!احمدی نژادگفت حداکثربایدشما4تا6درصدافزایش می ذاشتید!...گفتن مادروغ گفتیم بیشترقطعاتش وارداتیه!...لوازم خانگی وخیلی چیزای دیگه هم همینه!کیفیت جنس های خارجی هم اظهرمن الشمسه...البته نه قاچاقای چینی!...ارتباطش باتحریم همینه...درضمن سال 84 تا86که اجازه واردات خودروداده شدتلفات از27000به 16000رسید!...اگرمانورتجمل اجازه بده اگرامتحان الهی به سررسیده بذاریدملت نفس بکشن!
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      10 2
      ارابه مرگ پراید در دولت حجت الاسلام هاشمی وارد کشور شد مرعشی بهتره سکوت کند.
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      2 1
      دوستان مرعشی بارها به وی توصیه کرده اند که: تو بهتر است به اندازه دانایی ات سخن بگویی نه به اندازه دارایی ات!
    • حاجی IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 2
      ارابه مرگ دوساله از خط تولید خارج شده شما به این دولت توانا وانقلابی بگید برن بنز و ب ام و و پورش براتون بسازن و تحویل شما عزیزان بدهند کار با حرف درست نمیشه
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 2
    همین جناب مرعشی که به سیاق سایر همفکران به اصطلاح اصلاح طلب و لیبرالش همه چیز را به رفع تحریم گره زده است خودش در شهر بم کارخانه .... داره
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    9 3
    جناب مرعشی آوازه شما وخاندان مرتبط با شما زبان زد کل دنیاست شما نمیخواد نظر بدید
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 3
    ؟!
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 4
    چی بگم
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    بعد از چهار دهه تجربه . چرا آزمایش جدیدی وسط بیاد . تو وضعیت تحریمی و تورم جهانی که اکثر کشورها را در بر گرفته . بنشینند با هم فکری و راهکار مناسب تهیه و راجع مطلب سوداگری و واسطه ها را هم فکر جدی کنند . تو وضعیت ارزانی اجناس نسبت به برخی از همسایگان . معلومه این وسط چه اتفاقات سوئی که اگر جلوی همین را بگیرند . سود آن نصیب همه از جمله اقشار آسیب پذیر خواهد شد . یعنی همین میزان را به نیازمندان واقعی پرداخت شود . دغدغه برخی قابل رفع هست . کافیست خود مردم شریک باشند و مستقیم سهم ببرند .
  • FR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 7
    هر جا مومنین وارد شدند پیشرفت و امید بود ! و هر جا لیبرالها و کدخداپرستان (مشرکین) بودند فاجعه برای ایران زمین !
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      7 4
      اگه فکر می کنی اصولگراها مومنن سخت در اشتباهی. نمونش احمدی نژاد که تو زرد از آب در اومد!
    • حاجی IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
      0 0
      درست میگی مومنین باید وارد شوند
  • محمدایوب IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    10 2
    آقای مرعشی شما که کرمان موتور در اختیار قبیله هاشمیسم است ووارد می‌کنید خودرو چینی نانتان تو روغن هست چرا می نالید اما رفع تحریمها بزرگ تجملگرا وپدر معنوی اصلاح طلبان رفس... که تمام وزرایش از سرمایه داران وتحصیل کرده های خارج بودند 8سال کشور دستش بود بعد شاگرد ش خاتمی که ادعا دارید لیدر اصلاح طلبان است و گفتگوی تمدنها را برد سازمان ملل 8سال برای امریکاییها عشوه آمد ودولت ومجلس در اختیارتان بود تحصن وشورش 78 واجرای تمام فرامین اربابتان آمریکا را انجام داد بعد روحانی رحم اجاره ای اتان که ادعا داشت وداشتید زبان دنیا دان ودیپلمات وحقوق دان بود وزیر خارجه اش .... اصلا یک شهروند آمریکایی تحریمها را بابرجام رفع میکند رفت اوباما را دید مودب یافت گفت دیوار تحریمها فروریخت وبرجام را خدا آورد ودر کتاب کودکستان ودبستان بنویسید قدرت‌ها رابه زانو درآوردیم بعد ترامپ آمد وبرجام روحانی وظریف را .... بعد منتظر آمدن بایدن شدید روحانی کلی نذر ونیاز کرد تا بایدن حر شود که نشد که نشد بعد منتظر وارد کردن کلنگ شد تا دیوار تحریم را خراب کند که کلنگ آمد دسته نداشت حالا عمو انتظار داری دولت رییسی که چند ماه آمده تمام دولت دارند گندروحانی را پاک وتپه هایی که روحانی خراب کرده را اصلاح میکنند تحریمها را رفع کند آنهم آمریکا که توقع دارد تمام توان نظامی کشور را تعطیل وحتی قاطرهایی که در هنگام جنگ مهمات بالای کوه می برند را بدهیم بدون شما وفائزه زیبا کلام وبقیه چه کنیم جیگر
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      5 0
      خخخخخخخخخخخخ خیلی باحالی اقا ایوب جان عاشقتم به مولا
  • فرهنگ IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 6
    آقایان در ایران همه چیز به همه چیز ربط داره
  • FR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    7 1
    لطفا عکس این یارو را بردارید حالت تهوع بهم میزنم ایران فروشان خائن جایی در مشرق نیوز نباید داشته باشن
    • رحیم IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      3 0
      واقعا لطف کنید تصویر این تهوع آورهای وطن فروش را نذارید
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 0
    خدا نگذره از کسانی که با رزق و روزی مردم بازی می‌کنند.
  • اس AT ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 1
    اقای کیومرث سرمدی واله ، اول بفرمائید نظر شما درباره شفافیت در دوره فعلی بالاخص در دور یازدهم که بودین چه هست تا بهتر شما رو متوجه بشیم.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 3
    آقای مرعشی حرف درستی زده.... درسته که ضخامت وررق ماشین ظاهرا به تحریم ربطی نداره اما دقیقا چون اقتصاد رقابتی نیست و دولت در تولید دخالت (فضولی ) میکند هیچ وقت مردم صاحب ماشین با کیفیت نمیشوند و برای رقابتی شدن بازار باید صادرات و واردات ماشین (یا هر کالای تولیدی دیگر ) اتفاق بیفتد تا کیفیت ماشین (کالا ) بالا برود و برای صادرات و واردات باید تحریم برداشته شود ...پس فرقی نمیکند دولت دست کی باشه ...هر کس ادعای کاری داره باید ببینیم اعتقاد به آزاد سازی و رقابتی کردن بازار داره یا نه ....اگر نداره فقط یه آدم( یا گروه ) متوهم اند...که جز بدبخت کردن مردم کار دیگه ای بلد نیستند...در بازار رقابتی خود بخود ضخامت ورق هم ضخیم میشود...ایمنی هم بالا میرود و صادرات هم افزایش پیدا میکند ....
  • محمد IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 3
    مشرق جان شما هم بهتره یه مطلب انتقادی راجع به این گرانیهای اخیر بنویسی خیلی سکوت کردی من نگرانتم
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 1
    ارتباط بی کفیتی خودرو با دولتی بودنش همچو روز روشنه اونوقت شما چطور انکارش می کنید؟! دولتی بودن مدیریت خودروسازها باعث تحمیل تعداد زیادی نیروی مازاد از طریق سفارش های دولتی و مجلسی دستکم در دوره های پیش شده است.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 1
    مشکل ما اینه که همه چیزو به آمریکا گره زدیم و‌ تمام انرژی و هزینمون رو به دشمنی با آمریکا گذاشتیم و به نقطه ای رسیدیم که خیلی از مشکلات اصلی مثل همین گرانی که آفت جامعه شده ، لا ینحل به نظر میرسد. اگه تشبیه کنیم مثل آدمی که چند تا بیماری داری و فقط برای درمان یه بیماری تلاش و هزینه میکنه و به تدریج و در نهایت توسط همون بیماریهای فراموش شده از پا درمیاد
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    امید ما‌ مردم عادی اول خدا بعد امثال حجت الاسلام رفیعی ها هستند که درد جامعه و حرف دل مردم را میزنند اما متاسفانه همه کاره نیستند که بتونن کاری کنند با این وجود بازهم خدا خیرشون بده که مشکلات مردم رو بیان میکنن .
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 1
    باور کنید اگه افرادی مثل دکتر رفیعی نباشن ، اون درصد باقی مانده جامعه هم از دین زده میشن. خدا پایدارشون کنه
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 2
    متاسفانه دولتها شعاری میدن و بعد به شکل دیگه عمل میکنند. اولویت اول دولت، بورس بود ولی همین دولت همه جوره تو بورس فساد (دستکاری قیمتی) کرده و میکنه.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    وقتی منافع مافیای خودرو در عدم وارداته و منافع بانکهای فاسد در احتکار خانه ها و عدم عرضه هست و مسئولانیداریم که اهتمامی برای بدخورد با اینها ندارند
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    خدایا به حق این شب مبارک، تمامی مدیران فاسد خودرو سازی و بانکهای نزولخوار را هدایت بفرما و در صورت عدم هدایت؛ به بدترین بلاها در همین دنیا گرفتار بفرما که بدجور بدبختمان کرده اند
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    گرانی های افسارگسیخته بیشترشان بی قاعده هستند و دولت و وزارت جهادکشاورزی با نظارت جدی بر بازار خواهد توانست جلوی آن را بگیرد اگر اراده جدی در مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باشد
  • حسين DE ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    2 0
    اين يارو مرعشى بازهم حرف زد
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    0 4
    دولت محترم اميد ما را نا اميد كرديد راي ما به شما نشان صداقت ملت بود اماشما صادقانه جلو نرفتيد قرار بود سفره مردم كوچك نشود اما بر عكس شد كي بايد جلوي اين ولنگاري بازار گرفته شود
  • ناشناس IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 0
    آقای رفیعی عزیز یکی از نشانه های ظهور حضرت ولی عصر گرانی اجناس و مشکل معیشتی مردم دوران قبل از ظهور است
  • ایرانی IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 4
    خوب چرا حقوقها ۱۰درصد اضافه می شود؟
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    4 0
    ربط ایربگ با تحریم!!؟ از وقتی اکبر فتنه خود را تأسیس کرد و چتر خود را در بانک مرکزی و شرکتهای دولتی پهن نمود و برای اقدامات مجرمانه خود مناطق آزاد راه اندازی کرد،دیگر چیزی برای ایربگها باقی نماند.
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    1 0
    بالأخره یکی باید شهامت پیدا کنه این ارز ۴۲۰۰ رو حذفش کنه یا نه ؟!
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 1
    اینهمه ارزانی را نمیبینن ؟! پراید شده 10 میلیون !
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
    0 0
    چرا اموال و دارایی این جماعت کارگزاران و اصلاح طلبان رسیدگی و به اطلاع مردم نمی رسد..
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    وقتی ساحل دریا الویت بشود دلالها می تازند....
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    مشرق اینقدر عکس مرعشی را روی سایت نگذار .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس