توازن در مذاکرات برجامی هیچ‌گاه برقرار نخواهد شد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در اشاره به برخی نگرانی ها پیرامون عبور از خطوط قرمز در مذاکرات برجام گفته است: البته بعضی از مسائل در رسانه‌های غیررسمی بیان شده که ما کاری به آنها نداریم!

سرویس سیاست مشرق   «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

مجلس مراقب خوشبینی‌های مفرط هست!؟

خورشید با فوت کردن خاموش نمی‌شود آقای جلایی‌پور! / تودهنی رئیس انجمن ملی خرما به عاملان اصلی گرانی خرما

محمود عباس زاده مشکینی، نماینده پارلمان و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا با اشاره به جلسه دوشنبه شب گذشته نمایندگان با وزیر خارجه و معاون وی (باقری کنی)؛ رعایت خطوط قرمز نظام را برای مجلس مهم دانست و اظهار داشت: طبق گزارش هایی که ارائه شد، تا امروز تخطی از خطوط قرمز دیده نشده است. البته بعضی از مسائل در رسانه‌های غیررسمی بیان شده که ما کاری به آنها نداریم.   بنده بر گزارش رسمی مسئولان استناد می‌کنم که بر اساس مستنداتی که ارائه شده، هنوز اعضای کمیسیون به این نتیجه نرسیده‌اند که از خطوط قرمز تخطی شده است. [۱]

*ما درباره این اظهارات، تحلیل یا انگاره خاصی را مطرح نمی کنیم و قضاوت را بر عهده مخاطبان محترم وامیگذاریم.

در عین حال اما توجه مخاطبان محترم را به هشدارهایی که پس از خوانش حاقّ این اظهارات به ذهن متبادر می شود جلب می کنیم.

ضمن اینکه ما هم مثل آقای عباس زاده تلاش می کنیم کاری به مسائل مطروحه در رسانه های غیررسمی مثل اظهارات ویدئویی مبنی بر مقدم داشتن برجام بر ضامن امنیت مردم و انقلاب یعنی "سپاه پاسداران" نداشته باشیم.

پیش از این، دکتر فریدون عباسی، دانشمند اتمی کشورمان و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی انتقاداتی را از روند مذاکرات بیان کرده بود. [۲]

*** 

تودهنی رئیس انجمن ملی خرما به عاملان اصلی گرانی خرما

خورشید با فوت کردن خاموش نمی‌شود آقای جلایی‌پور! / تودهنی رئیس انجمن ملی خرما به عاملان اصلی گرانی خرما

خبرگزاری دولتی ایرنا، به تازگی گزارش جالبی را پیرامون گران شدن خرما منتشر کرده است که در ادامه بخش های منتخب آن به انتخاب وبلاگ مشرق را می خوانید:

_ قیمت خرما در حالی ابتدای ماه رمضان در برخی مناطق روند صعودی یافت که بررسی‌های ایرنا از مناطق خرما خیز کشور نشان می‌دهد کمبودی در انبارها و بازار وجود ندارد و تولیدکنندگان، علاوه بر تامین بازار داخلی در ماه مبارک رمضان، آماده صادرات صدها هزار تن خرمای مازاد به بازارهای خارجی هستند.

_ در روزهای اخیر نیز همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان شاهد افزایش قیمت خرما در تهران و برخی مراکز استان ها بودیم که بخشی از آن به افزایش تقاضا مربوط بوده، اما در برخی مناطق، دلالان سعی در سوءاستفاده از شرایط بازار را داشتند.

_ با وجود اشباع انبارها و سردخانه ها در استان‌های تولیدکننده خرما و اذعان تولیدکنندگان به وجود خرمای مازاد با قیمت مناسب، اما در برخی مناطق تهران و شهرهای بزرگ بخصوص در هفته نخست ماه مبار رمضان روند افزایشی قیمت خرما محسوس بود؛ اگرچه بخشی از این رشد قیمت به افزایش تقاضا باز می گشت اما اختلاف بالای قیمت ها بین استان‌های تولیدکننده با مراکز مصرف، گویای سوءاستفاده دلالان از تقاضای مردم است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در تهران نشان می‌دهد که نرخ هر کیلوگرم خرما مضافتی بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان، خرما خاسویی بین ۶۵ تا ۹۰ هزار تومان، خرما پیارم بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزارتومان و خرما زاهدی بین ۳۸ تا ۵۰ هزار تومان است. اگرچه مراکز توزیع عمده، خرما را با نرخ مناسب و حاشیه سود پایین عرضه می کنند، اما برخی مراکز خرده‌فروشی، با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند. نرخ فروش خرما در برخی فروشگاه رشد ۳۰ درصدی را در یک ماه گذشته نشان می‌دهد.

در سایر شهرها نیز گزارش‌هایی مبنی بر فروش به نرخ سلیقه‌ای و گران‌فروشی خرما منتشر شد؛ برای نمونه، مرکز ایرنا در ساری در گزارشی از تعدد قیمت این کالا در فروشگاهها خبر داد و نوشت: به طور مثال در یک فروشگاه زنجیره‌ای، قیمت خرمای خشک بسته‌ای۶۵۰ گرمی ۴۶ هزار و ۸۰۰ هزار تومان است اما همین کالا در دیگر نقطه شهر به قیمت هر کیلو۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.   

با وجود افزایش بهای خرما در برخی شهرها، بررسی قیمت‌ها در استان های تولیدکننده نشان می دهد که قیمت ها با قیمت بازارهای مصرف، فاصله قابل توجهی دارد.

_محسن رشیدفرخی رییس انجمن ملی خرما ایران می گوید: هر ساله در ماه مبارک رمضان قیمت خرما دارای نوسان بین ۵ تا ۱۰ درصدی می شود اما گرانفروشی این محصول، ورود ستاد تنظیم بازار و دستگاه های نظارتی را می طلبد. وی با بیان اینکه قیمت خرما در استان‌های مبدا تغییر چندانی نداشته است، اضافه کرد: در صورتی که خرما با قیمت‌هایی خارج از عرف عرضه شود، باید ستاد تنظیم بازار و دستگاه‌های نظارتی ورود کنند. [۳]

*طی ماه ها و هفته های اخیر گزارش های متواتری از گرانی تخم مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز، گوجه فرنگی، آهن و فولاد و هم اینک خرما منتشر شده است.

در خلال این گزارش ها نیز این نکته می تواند برای جهادگران عرصه تبیین جالب توجه باشد که با وجود اذعان دوست و دشمن به تخلف رخ داده در قیمت ها و یا نامنصفانه بودن قیمتهای گران شده اما همچنان عده ای با ژست "الزامات بازار آزاد و رقابتی"(!) مشغول ریشخند لزوم نظارت بر بازار هستند.

به دیگر سخن اینکه گویا کسانی در عرصه نظریه پردازی اقتصاد خرما هستند که همچنان که در منتخب بالا خواندیم از آقای رشیدفرخی، رئیس انجمن ملی خرما که بر لزوم نظارت بر قیمتها تأکید دارد هم بیشتر می فهمند!

جالب است که این مدعیان بازارفهمی و اقتصاددانی نه در مقابل نقل مشهور "قدم زدن امیرالمومنین(ع) با تازیانه در بازار برای کنترل بازار" ردّیه ای دارند، نه کتاب می خوانند تا اقدامات کنترلی دولت ها در زمینه قهوه و نیشکر طی سده اخیر را خوانده باشند و نه در جریان اخبار روز مثل جریمه شدن شرکت سامسونگ در کشور هلند به جرم گرانفروشی هستند.

در واقع مظلومیت مردم ایران، گرانی ها و نبود مطالبه کلان از دولت برای نظارت بر بازار به یمن وجود همین قبیل گندم نمایان جو فروشی است که نان در غم مردم دارند و بدتر آنکه از مهجوریت عقل هم غمی به راه نمی دهند!

گفتنیست، ما در وبلاگ مشرق، ۲ سال قبل و در زمان آقای روحانی، در انتقاد از نبود نظارت کارای دولت بر بازار و گرانی خرما گزارشی را با عنوان "لکّه ننگ جمهوری اسلامی به روایت عاملان خرمای ۳۰ هزار تومانی" منتشر کردیم که خوانش مجدد آن خالی از لطف نیست.

*** 

خورشید با فوت کردن خاموش نمی‌شود آقای جلایی‌پور!

خورشید با فوت کردن خاموش نمی‌شود آقای جلایی‌پور! / تودهنی رئیس انجمن ملی خرما به عاملان اصلی گرانی خرماحمیدرضا جلایی پور، فعال چپ و از استادان اصلاح طلب در یادداشتی که "صبح ما" آنرا منتشر کرد در اشاره به جنگ اوکراین و ماجرای برجام نوشته است:

"تصمیم‌گیران اصلی کشور از فرصت یک سال پیش دوره روحانی-ظریف استفاده نکردند؛ از فرصت هفته اول بعد از جنگ اکراین هم استفاده نکردند. فکر می‌کردند که آمریکا و غرب از جنگ پوتین علیه اکراین جاخورده و یک گام عقب می‌نشیند و در چنین شرایطی ایران بیشتر می‌تواند از آمریکا امتیاز بگیرد. ولی تا حالا قصه عکس شده است. پوتین ضربه خورده (در جنگ نرم که باخته) و غرب متفرق هم در برابر پوتین منسجم‌تر و در حال تثبیت موقعیت نظامی خود است.  امیدواریم تصمیم‌گیران اصلی کشور فرصت هفته‌های پیش را از دست ندهند وگرنه ایران و نظام سیاسی با این دولت “زیر متوسط‌ها” (یا دولت “تپیده در خود” و مشغول امور حاشیه‌ای) بدون احیای برجام وضع بدتری پیدا می‌کند. در چنین وضعی مساله اصلی ایران و ج. ا همچنان مساله «بقا» می‌شود و باز هم موضوع توسعه پایدار ایران، بعنوان شرط مهم حل معضلات جانکاه ایران، به حاشیه می‌رود. "[۴]

*تحلیل ریاضی می گوید که مسئله ایران اسلامی نه در ۱۰ سال قبل، نه امروز و نه در فردا هرگز مسئله «بقا» نبوده و نخواهد بود. تا برجام بخواهد تأثیر خاصی در آن داشته باشد یا نداشته باشد.

فلذاست که در متن هم مشخص نیست آقای جلایی پور چنین ادعای غریبی را بر اساس چه ادلّه ای مطرح کرده است!؟

این نکته را نه یک استاد دانشگاه که حتی یک نوجوان دبیرستانی هم می داند که شرایط بقا برای هژمونی مطرح نمی شود.

آقای جلایی پور چطور توانسته مدعی شرایط بقا برای کشوری شود که با وجود دولت های ضعیف یا قوی اما در صورت کلان حاکمیت خود و به یمن وجود حمایت مردم از ولایت فقیه توانسته است نرخ ارزان نان، سوخت و مالیات را برای مردمش تضمین کند، امنیت مثال زدنی را ایجاد کند، به سمت بهبود مشکلاتش در حرکت باشد، از متحدان خود در اقصی نقاط جهان حمایت امنیتی، سیاسی و اقتصادی داشته باشد. به ونزوئلا و لبنان سوخت بدهد و بیکاری اش را تک رقمی کند.

درباره اثر "تحلیل غلط" باید دانست که ترویج تحلیل های غلط و غیرعقلانی در جامعه می تواند شریف ترین انسان ها را به وادی دشمنی بکشاند. مقابله استدلالی با این تحلیلها و گمان ها وظیفه مشخص و مستقیم جهادگران عرصه تبیین است.

گفتنیست، در دوران دولت آقای روحانی و پس از توافق برجام؛ دستاوردی که در سفره مردم و مقامات دولتی قرار گرفت "تقریبا هیچ" بود. به این معنی که حتی در شرایط ذهنی آقایان هم که ما اثبات کردیم شرایط ناواقعی هستند نیز اثری از دستاوردهای برجام نیست.

***

1_irna.ir/xjJ4FF

2_mshrgh.ir/1361200

3_irna.ir/xjJ3qt

4_http://sobhema.news/?p=21039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    5 28
    البته حرف جلایی پور درست است
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      9 3
      البته سانسور حقیقت چیزی را عوض می کند.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      26 1
      استذلال بیار بعد بگو. مثل اوایل انقلاب صحیح هست صحیح هست بستن پشت حرف کسی که فایده نداره
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      18 3
      دقیقا کجای حرفش درست است؟مردم دارن زندگیشونو می کنن اگه شما اصلاحاتچی ها بزارین.......
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      1 1
      چی بگم!
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      7 0
      جلایی پور کیه ؟
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      8 1
      اصلاحطلبها ثابت کردن هیچوقت به فکر مردم و کشور نبودن. هنوز آثار بیشمار خرابکاریهاشون هست
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      9 1
      جناب جلایی پور!؛ حماقت محض اصلاح طلبان ..ـهوع آور این بود که چون گمان داشتند کدخدا را که دارند همه چیز را خواهند داشت، حیثیت و آبروی خود و طرفداران داخلی شان را به خواسته کدخدا که همان برجام بی فرجام بود، گره زدند و اکنون که این قرارداد ذلت بار به همراه شرافت و حیثیت خود را پا در هوا می بینند، مذبوحانه التماس می کنند که دولت به هر صورت که هست باردیگر به تعهدات ایران به این قرارداد برگردد ولو آن که یانکی ها و متحدانشان حاضر به اجرای همان اندک تعهداتشان هم نباشند!
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      8 0
      دولت متوسط اگر واکسن نیاورده بود تا الان جلایی پور مرده بود البته اینها سفارشی ممکنه برن سفارت ملکه بزنن
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    8 2
    کدام ستاد تنظیم بازاررا میفرمائید؟!!!
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    19 5
    نمیدونم چرا حس میکنم در ادبیات چپ های تندرویی مثل جلایی پور یک جور حرص پنهان از موفقیت های دولت نهفته هست. "دولت زیر متوسط ها" باشه شما خوب شما بالا ولی صبر کن و ببین همین دولت متوسط ها با کارنامه و کار جهادی کاری میکنه که دیگه اسمی از چپ و چپی در ایران باقی نمونه. مثل همون کاری که در کنترل کرونا کرد
  • . IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    9 2
    خدايا شكرت با اينهمه نعمت و بركت و تدبير و كارآمدي "آحاد مسئولان خدوم" كه لنگه اينها در هيچ كجاي دنيا پيدا نمي شود.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    10 3
    کل خرمای پاکستان رو با صادرات داری تامین میکنی بعد توقع داری قیمت داخلیش سر بفلک نکشه ؟
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      6 1
      خودروی بی کیفیت رو هم صادر میکنن که اینهمه گرون شده؟!
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      10 1
      مگه پاکستانی ها خودشون را با خرما سیر می کنند!!؟ لابد پاکستانی ها هم میگن وقتی کل برنج ایران را تامین می کنیم می خواستید قیمت برنج توی پاکستان سر به فلک نکشه!؟ ایران بزرگترین تولید کننده خرماست و دستکم خرمای مصرفی یک میلیارد نفر را تولید می کنه نباید با این حجم صادرات ضعیف و دست و پا شکسته خرما قیمت داخلی اینطوری بالا بره
    • وطن پرست DE ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      0 0
      شماها دنبال واردات هستید
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    8 2
    جلایی پور ناراحته که چرا رییسی افطار دعوتش نکرده
  • DE ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    6 1
    خورشید با فوت کردن خاموش نمی‌شود آقای جلایی‌پور! // حالا اگر 32 سال دولت و مدیریت ها و پست ها و رانت ها و بخور بخور ها و استخدامهای فله ای و فرقه ای دست اصلاحطلبکاران نبود دیگه چی میگفتند. جلالی پور زیادی زور نزن با فوت کردن روشنی حقایق را خاموش کنی چون با اولین فوت محکم شمع پشت سرت فقط خاموش میشود.مشکل اینه که این اصلاحطلبکارها مهارتی غیر از موجسواری و بخور بخور ندارند. 32 سال به همه جا اصلاحات زدند رفت . آدم همه جا باید مواظب باشه پا روی اصلاحات اینها نگذاره /
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    6 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
    • ناشناس IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      3 0
      احسنت
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    0 1
    آقای مشرق منطق مورد نظر جلایی پور و لیبرالهای ...،منطق ریاضی نیست! منطق شرطی شدن و ...است. منطق حاکم برخلقت انسان،کاشتن بذر و صبر تا حصول نتیجه است.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 4
    چپ گرایان دچار انحراف فکری شدند. سوسیالیسم و مارکسیسم امتحان خودش را پس داد . روسیه و چین و کره شمالی و کوبا بد ترین شرایط زندگی را برای مردم درست کردند. چپ ها فقط با دروغ پراکنی و تهمت زنی پیش می روند.
    • DE ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      2 0
      کمونیست شعری بود که خواندند و در مصرع بعدی آن ماندند و کاپیتالیسم هنوز فرصت نکرده چون شبانه روز مشغول به قتل و غارت و کودتا و کشتن مردم و ایجاد نفرت و اختلاف بین ملت هاست . افول کاپیتالیسم خیلی وقته شروع شده و آنها در سرازیری و ورود به ذباله دان تاریخ از کمونیست سبقت‌خواهند گرفت.‌ کمونیست از اول نفی خدا را کرد و منافق نبودند حداقل در مواردی رو راست بودند ولی کاپیتالیسم چند قرن است با نام‌خدا و دین و مسیح و جنگ های صلیبی میلیونها نفر را کشته اند و آتش زده اند و کشورها را فقیر و بیچاره وغارت کردند. .
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 0
    ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی دست از تفکرات لیبرالی بازار آزاد و آزاد گذاشتن قیمت ها دست بردارد و با نظارت جدی بر بازار جلوی افزایش افسارگسیخته قیمت گوشت قرمز و خرما و اجاره خانه و خودرو را بگیرند
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 0
    ممنون مشرق
  • محمدایوب IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    4 1
    من فقط موندم کدام حکومت با این سربازان دشمن این همه مدارا میکنه. 8سال غربگدایی 8سال کاسه چه کنم دردست دنبال ترامپ وبایدن حر ومعطلی در ...برای دیدن رییس جمهور آمریکا چند بار دیوار تحریم هارا خراب کردن یک بار با جفتک یک بار بیل یک بار بلدوزر آخرش با بدهی 51000میلیارد دولت را تحویل بدی
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 7
    حرف های جلایی پور کاملا درست است دوستان جناح راستی فکر می کردند اگر خودشان سرکار باشند از امریکا امتیاز بیشتری خواهند گرفت که متاسفانه تا الان برعکس شده
  • FR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 0
    فرض شکست پوتین و پیروزی و انسجام غرب هم برای کسی که ادعای سیاسی دارد خنده دار است چون کاملا برعکس است غرب بخصوص اروپا که در گرداب این جنگ که آمریکا و ناتو به روسیه تحمیل کردند و اروپای نادان مجبور به دنباله روی کرد گیر کرده اند و اوکراین را قربانی اول و اروپا بخصوص فرانسه و آلمان ضرر کنندگان بعد ا« هستند
  • Adam US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 0
    تلاش‌هاى كافران در مبارزه با دين، مثل فوت كردن به خورشيد است.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 0
    اف بر دلالان از خدا بی خبر
  • علیرضا IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    3 0
    تلاش‌هاى كافران در مبارزه با دين، مثل فوت كردن به خورشيد است
  • هموطن DE ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 1
    یک کیلو خرمای مضافتی شصت هزار تومان یعنی دو یورو ؟ تو اروپا همین خرما بسته یک کیلویی دو یا سه یورو قیمتشه
    • DE ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
      0 0
      تو اروپا اگه بسته یک کیلویی خرمای مضافتی گیر آوردی سلام برسون همه بسته ها 400 گرم و 500 گرم هستند با قیمت حداقل 2.5 یورو البته خرماهای صادراتی مخصوص که حدودا از گردو بزرگتر هستند کیلویی 12 تا 16 یورو .
  • برزو IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    1 0
    جلایی پور از قیامت و حسابرسی قیامت بترس
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
    2 0
    سخنان آقای جلالی حاوی حداقل یک دروغ در هر جمله بود. مثلأ غرب جه غلطی در ماجرای اوکراین کرده است که مشغول تثبیت آن باشد؟ تقاضای روسیه برای روبل در ازای نفت و گاز و به تدریج بقیه تولیدات روسیه و قبول آن توسط تقریبأ تمام کشورها و بعضی از کشورهای اروپایی پایان هژمونی دلار و یورو را کلید زده است و می رود که ضربه کاری و نهایی به انبان خباثت و نجاست یعنی آمریکا و انگلیس وارد کند. اوکراین هم که عملأ باید به عنوان یک کشور تجزیه شده و ورشکسته شناخته شود که شاید تا سالها محتاج نان شبش باشد و مجبور باشد که آن را از غرب و یا حتی روسیه گدایی کند. اینکه عده ای اوکراینی با تصرف کشورشان مخالف باشند دلیل بر این نمی شود که اوکراین هنوز ارتشی دارد یا می تواند در مقابل نیروهای روسیه بروز وظهوری داشته باشد.
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    بعضی مدیران قطعا و فورا باید برکنار شود، و همچنین گروهی عظیم از پسمانده های مدیران پیشین. وزیر و مدیری- خواسته و ندانسته و غیره- در راستای منافع مافیا و استکبار تحریمچی های ضد ایرانی کاری میکند هر روز اجناس گران شوند! دقت کنید، در این سه سال اخیر دلار قیمتش بین 22 تا 31 هزار تومان بوده (متوسط 25 ه ت)، اما قیمتها کالاها از دو تا ده برابر شده است و پایانی برای گرانی شان نیست! // قطعا طرخ آزادسازی وردات بخصوص دست دوم با عوارض منصفانه 10% (مثلا قبال صدارت و تهاتر و یا ارز منشاء خارجی) در شکستن حباب روانی و دلال بازی مافیای بیرحم داخلی (همدستان دشمنان خارجی تحریمچی)
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
    0 0
    "تودهنی رئیس انجمن ملی خرما به عاملان اصلی گرانی خرما" . وقتی که خرما گران شده دیگه میلیاردها تن خم که خرما داشته باشیم چه فایده ای برای من مصرف کننده داره؟رئیس انجمن ملی خرما با این حرف هاش نشون داده که هیچ توانایی در مورد نحوه عرضه خرما به بازار جهت جلوگیری از افزایش قیمت آن ندارد. البته شاید هم نخواهد. بهتره تیترتون رو عوض کنید و بگید تودهنی به مصرف کننده ای که می خواهد روزه اش را با دو تا دونه خرما افطار کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس