حجت الاسلام مجید انصاری عضو مجمع روحانیون مبارز

یک عضو اصلاح طلب مجمع تشیخص مصلحت نظام اخیرا راهکارهای مهم و معقولی را پیرامون مسئله گرانی مطرح کرده است که خوانش و اجرای آنها جدای از سابقه سیاسی او ضروری به نظر می رسد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

راهکارهای عضو اصلاح‌طلب مجمع تشخیص مصلحت برای گرانی

یاد ارزانی مسکن در دولت روحانی بخیر!/ بحر عمیق کتاب یا کوزه‌ی موبایل؟

مجید انصاری، فعال اصلاح طلب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از یک مصاحبه با اشاره به صحبت های خود در دیدار با رئیس جمهور رئیسی گفته است: -نکته ای- که من بر آن تأکید کردم این بود که باید نظارت دولت بر قیمت ها و کنترل گرانی بیشتر شود و نظارت جدی باشد تا مردم احساس «بی دولتی» نکنند. خصوصا دستگاه های دولتی ارائه دهنده کالا و خدمات بیشتر باید مورد دقت قرار بگیرند که متأسفانه بعضی از این دستگاه ها به جای کاهش هزینه های جاری و غیر ضروری برای ارائه ارزان تر کالا و خدمات، به راه آسان متوسل می شوند و فورا نرخ ها و تعرفه ها را افزایش می دهند که موجب وارد شدن فشار مضاعف بر مردم است. لذا من بر ضرورت اعمال کنترل بیشتر بر قیمت ها، خصوصا قیمت کالا و خدماتی که دستگاه های دولتی ارائه می دهند، تأکید داشتم.

به گزارش جماران، او می افزاید: بحث افزایش قیمت ها و گرانی عللی دارد که اگر آن علت های واقعی شناسایی نشود و نسبت به رفع آنها اقدامی صورت نگیرد، ما در گردابی از گرانی های متوالی یا دومینویی گرفتار خواهیم شد که سلسله وار بر روی هم تأثیر می گذارند و مجدد آن عوامل بازتولید می شود و نقطه توقفی برای آن نخواهد بود. یعنی درست است که امروز بحث آرد مطرح شده و یا بحث سوخت مطرح است، اما هر یک از اینها بر کالاهای پیوسته و مشاغل وابسته تأثیرات خودش را دارد و سلسله وار این گرانی ها به سایر بخش ها منتقل می شود و کمر مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه زیر بار این گرانی ها خرد خواهد شد.

انصاری در ادامه صحبت های خود در این باره تأکید می کند:

"ما اگر قادر نیستیم جلوی قاچاق را از طریق کنترل مرزها، که امری غیر ممکن نیست، بگیریم چه طور می توانیم به مردم وعده بدهیم جلوی گرانی های ناشی از این تصمیمات را در مقیاس بازار گسترده داخلی به تفکیک مغازه های بزرگ و کوچک کشور می توانیم بگیریم؟! متأسفانه این روزها این طور مطرح می شود که چون در این کالاها رانت و یارانه وجود دارد و از طریق خروج این کالاها دارایی و ثروت کشور را از دست می دهیم. اگر به این بهانه بگوییم اینقدر این کالاها را گران می کنیم که قاچاق آنها مقرون به صرفه نباشد، این یک استدلال معیوب است.چون محاسبه قیمت ها در داخل با ریال و در کشورهای همجوار با ارز آن کشورها است و گاهی تفاوت ارزش ریال با ارز کشورهایی که به آنجا قاچاق می شود به گونه ای است که ایجاد چنین توازنی را غیر ممکن می کند. باید دید چرا قاچاق می شود و قاچاقچیان چه کسانی هستند. اگر حکومت و دولت نتوانند جلوی قاچاق را از مبادی ورودی و خروجی بگیرند، چه طور می توانند جلوی گرانفروشی، احتکار و کم فروشی بازار داخلی را در مقیاس ایران بزرگ در واحدهای خرد و کلان بگیرند؟!"[1]

*ما اگرچه منتقد جدی آقای انصاری هستیم و در جریان دفاع های ایشان از دولت رئیس جمهور روحانی هم هستیم اما این صحبتهای ایشان در اشاره به ریشه های گرانی و راه اصلی رفع آن صحیح است.

صحتی که تأیید می کند راه اصلی مبارزه با گرانی بیقاعده ای که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند؛ "نظارت کارای دولت بر قیمتها و بازار" است و مردم و خواص کشور نیز بایستی بصورت جدی همین مطالبه را از دولت بخواهند.

*** 

قائم مقام حزب اعتماد: مسکن در دولت اول روحانی افزایش قیمت نداشت!

یاد ارزانی مسکن در دولت روحانی بخیر!

یاد ارزانی مسکن در دولت روحانی بخیر!/ بحر عمیق کتاب یا کوزه‌ی موبایل؟اسماعیل گرامی مقدم، قائم مقام حزب چپ اعتماد ملی اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اشاره به برخی گفته ها مبنی بر اینکه گرانی ها تقصیر دولت روحانی است، اظهار کرد: امروز با افزایش دستمزدها، قیمت‌ کالاها چندین برابر شده است، چه کسی این کار را انجام داده است؟ دولت و بانک مرکزی این اقدام را کرده‌اند. چرا دولت بدون مطالعه راهی را رفته است که قیمت‌ها افزایش پیدا کند؟ این را که دیگر نمی‌شود گردن دولت قبل انداخت!

او در ادامه اما تصریح می کند: دولت قبلی در جهت رفع مشکلات مردم در ۴ سال اول گام بسیار بزرگی برداشت و باعث شد تحریم‌ها برداشته شود. گشایش‌هایی در حوزه اقتصادی، صادرات و واردات رخ داد و تا ۴ سال ما شاهد تورم و افزایش قیمت‌ها نبودیم، افزایش قیمت در مسکن صفر بود و شاید آن دوره رکود بود اما رکودی که به نفع مردم باشد، پسندیده است. ۴ الی ۵ سال قیمت ارز در حد ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ در نوسان بود که همه از پیامدهای توافق بود اما این توافق بهم خورد![2]

*از انتقادات درست گرامی مقدم که بگذریم اما آقایان باید بدانند که قرار نیست به بهانه برخی انتقادات درست به مردم دروغ هم بگویند!

این گزاره ادعا شده از سوی گرامی مقدم مبنی بر اینکه "افزایش قمیت مسکن در 4 سال اول دولت روحانی صفر بود"! یک حرف کاملا غلط و تحریف واقعیت است.

چه اینکه دولت آقای روحانی هم اگرچه در برخی کانال ها تورم کمتری ایجاد می کرد اما هرگز کارنامه خوبی در بحث اقتصاد و تورم و معیشت نداشت.

به گواه اسناد و آمار قیمت مسکن در طول دو دوره دولتهای آقای روحانی به میزان 690 درصد افزایش یافت. 690 درصدی که 174 درصد آن مشخصا در دولت اول اعتدال و در زمان وزارت عباس آخوندی رخ داده است.[3][4]

اینکه آقای گرامی مقدم در انتقاد از وضع موجود حتی تصمیم به تحریف واقعیت و بیان حرفهای ناواقعی گرفته اند جای شرمندگی دارد.

رجال سیاسی اگرچه همواره می توانند نسبت به وضع موجود حالت انتقادی داشته باشند اما "پاسخگویی" و احساس مسئولیت نسبت به آنچه کرده اند نیز از اهمّ واجبات در سیاست ورزی عقلانی و اصولی است.

*** 

بحر عمیق کتاب یا کوزه‌ی موبایل؟!

یاد ارزانی مسکن در دولت روحانی بخیر!/ بحر عمیق کتاب یا کوزه‌ی موبایل؟

دکتر عماد افروغ، جامعه‌شناس و نویسنده در بخشی از یک مصاحبه که به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران انجام شد، پیرامون مسئله کتابخوانی گفته است: حوزه کتاب و کتابخوانی در کشورما مظلوم و مهجور واقع شده است. اینکه چرا اقبال چندانی به کتاب نشان داده نمی‌شود و بعضاً تیراژ کتاب‌ها پایین است؛ به نوبه خود باید مورد ریشه‌یابی اجتماعی قرار گیرد. باید بررسی کرد که آیا کتاب‌ها در خور اعتنا، به‌روز و متناسب با سلایق مردم نیستند؟ یا اینکه مردم ترجیح می‌دهند به دلیل گرفتاری‌های اقتصادی از طریق فرهنگ تاریخ شفاهی یا رجوع به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی غیر از کتاب، عطش دانستن خود را فروکش کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وی می افزاید: شخصاً معتقدم کتاب چیز دیگری است، کتاب عمق بیشتری دارد و انسان می‌تواند در هر حالتی آن‌را مطالعه کند، اما هیچ‌گاه نمی‌تواند این کار (مطالعه عمیق) را با یک گوشی تلفن همراه یا لپ‌تاپ انجام دهد. بهرحال باید علت پایین بودن سرانه مطالعه کتاب بطور مفصل ریشه‌یابی شود.

افروغ همچنین تصریح می کند: فلسفه وجودی نمایشگاه کتاب فرصت خوبی است تا با حداقل بهانه، مخاطب را جذب کند تا دست کم کتاب را از نزدیک مشاهده کند و چشم‌اش به جمال کتاب روشن شود. ممکن است برخی مردم قدرت خرید کتاب داشته یا نداشته باشند، وابسته به سازمان‌های دولتی، دانشگاهی و غیره باشند یا نباشند، کلیه این افراد می‌توانند کتاب را در نمایشگاه ببینند و آن‌را ورق بزنند و ممکن است در میان همین ورق‌زدن کتاب‌ها، مطلبی به آن‌ها منتقل شود؛ بنابراین اصل برگزاری نمایشگاه کتاب از ابتدا خوب، مفید و ضروری بوده است.[5]

*اگرچه در مسئله کتابخوانی شاهد رخدادهایی مثل رکوردشکنی فروش کتابها نیز هستیم که این مسئله بایستی بعنوان نیمه پر لیوان در نظر گرفته شود اما انتقاد دکتر افروغ به صورت کلی صحیح است.

از برکات مطالعه و همنشینی با کتاب اینست که برخی افراد یک جامعه خود را جزو جدا شده از جهان پیرامون تلقی نخواهند کرد و فی المثل در بحث اقتصادی همه خواهند دانست که مسئله ای به نام "مشکل اقتصادی" چگونه یک مقوله مبتلی‌به در اقصی نقاط جهان و البته در همه دوران‌ها بوده است.

چه اینکه شاید اگر فضای کتابخوانی بهتری در جامعه ایرانی حاکم بود آنگاه کسی نمی توانست از اثر تحریم ها بزرگنمایی کند و یا دستاوردهای امنیتی ایران اسلامی بیش از این برای برخی افراد جامعه مورد قدردانی واقع می شد.

مسئله کتابخوانی از مقولات مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب نیز هست و معظم له موکدا در دیدارهای خود با دانشجویان و نخبگان، لزوم مطالعه و البته خوانش تاریخ را مورد اشاره قرار می دهند.

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1550598

2_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1225697

3_https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/01/14/2477923

4_https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/07/25/1854458

5_https://www.ibna.ir/fa/longint/320965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    22 22
    وقاهت طرفداران شیخ روحانی تمامی ندارد
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      14 12
      گرانی ها موجب بیدار شدن غربگداها و افساد طلبان خواهد شد.
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      11 6
      واقعا طرفدارای روحانی با چه رویی ابراز وجود می کنند. 8 سال مسکن نساختند، مالیات برخانه خالی رو عملیاتی نکردند و بهش افتخار هم کردند، حالا که پیامدهای گندکاریشان داره رو میشه ... چرت و پرت تحویل مردم می دن، اینها اگر کاری از دستشان برمی آمد توی 8 سال کرده بودند.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      6 2
      دقیقاااا
    • سوخته IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      5 2
      بازم قیافه این کثافات را گذاشتی حالم خراب شد
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 0
      پرروهای نجومی که میگن درسته در 8 سال گذشته قیمت مسکن و خودرو و سکه و ارز و موبایل و موادغذایی را بیش از 10 برابر گران کردند حالا میگن یادش بخیر !!!
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    12 11
    یاد ارزانی روحانی بخیر؟ مثل اینکه آدم کرونا بگیره بگه یاد کووید 19 بخیر! ویروسی که خودش یر منشا کروناست!
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 1
      ولی واقعا یاد سالهای 92 تا 96 به خیر. قیمت مسکن در سالهای 92 تا 96 ثابته ثابت بود و تورم قشنگ 0% بود
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 0
      اگر راه حل داشتن به روحانی میدادن
  • سید IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    12 11
    به اصلاح طلبان چیچی آور باید گفت: هرکه گوید نان من شد فتیر، لطفاً شما یکی زبان به کام بگیر!!!!!
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    14 8
    اینها که اینقدر به دولت ۹ ماهه رییسی منتقد هستند و به کوچکترین چیزی در این دولت انتقادات تند می کنند در ۸سال که روحانی و دولتش خون مردم رو تو شیشه کردن و در همه بحرانها خودشان رو از مردم پنهان می کردن و باعث و بانی اکثر همون بحران ها بودند و یا حتی بعد از اوج گیری فتنه بنزینی به ریش مردم هم خندید کدام جهنمی بودند؟! لطفاً تا پایان آوار برداری این دولت به همانجا برگردند و سکوت اختیار کنند
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      2 1
      پایان آوار برداری این دولت کی هست ؟ تا حالا که 9 ماه رفته ، اگه 3 ماه دیگه هم وضع به همین منوال بگذره و بشه یک سال ، قول میدین دیگه سکوت اختیار کنید ؟ یا نکنه تا سال 1404 قراره شاهد آواربرداری باشیم؟ !!!!!!!!
    • ناشناس IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      1 0
      هنوز متوجه نشدید تفاوتی نیست...؟این دولت رو هم میبینیم..همانطور که توی این ۹ماه دیدیم!
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    11 12
    دوره بعد رییسی رای میاره
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      9 8
      رییسی دیگر تمام شد
    • شاهین IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      6 1
      میاره داداش
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      4 1
      همین الان انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود به کوری چشم غربگداها و رانتخواران رییسی با رأی بالا و بیشتر از اونی که رییس جمهور شده انتخاب می شود چون محدودیت های کرونا برای رأی دادن خیلی کمتر شده
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      2 0
      رئیسی در سال 1404 بیش از 30 میلیون رای میاره.
  • یک ایرانی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    10 5
    یه کلام به مشرق ومشرقیها دارید مثل منافقین رفتار میکنید هواس تون باشه دارید کارهای غلط رو طوری وانمود میکنید که درست به نظر برسه شمشیرتونو از رو نبستین ولی با خنجر بد میزنید مثل خوارج.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      9 5
      شما برو اول فارسی نوشتن بدون غلط رو یاد بگیر بعد منافقانه خودت رو یک ایرانی جا بزن
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      7 2
      از آلبانی چه خبر
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      10 1
      من نه به روحانی رای دادم و نه رییسی و می دونستم هیچکدوم از اینها توانایی مدیریت یک ساختمان 5 طبقه را هم ندارند چه برسه به ریاست جمهوری !!!
  • اصغر IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    12 7
    واقعا دوره اول روحانی تورم مسکن صفر بود.سال ۹۳ خونه خریدم.ابتدای ۹۷ ارزونتر از سال ۹۳ فروختم.قولنامه اش موجوده.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      6 4
      حتمأ از گند زدن های دولت حسن روحانی گرگیجه گرفته بودید که همچین کاری کردید.
    • اکراین IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      3 6
      صدرصد دوره اول روحانی بهترین دوره تاریخ ریاست جمهوری بود
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      2 2
      که مسکن قیمتش ثابت بود به خاطر مسکن مهر بود که محمود ساخت
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    13 7
    ۴ سال اول روحانی و احمدی‌نژاد خوب بود چهار سال دوم رو خراب کردند ماشاالله
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      8 6
      کجا چهارسال اول روحانی خوب بود، یا خودت رو زدی به خواب یا ما رو فلان فرض کردی، به بهانه تورم تمام کارهای عمرانی را تعطیل کردند مسکن مهر و ...، کلید رکود در همه چیز از همان چهار سال روحانی خورد که به اصطلاح برای خودشان دستاورد کاهش تورم درست کنند.
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 1
      اقای 10و48 دقیقه شما تو 4 سال اول نگران کارهای عمرانی کشور بودی یا چون تورم صفر بود ، نان دلالیت آجر شده بود؟ . کنترل تورم اولویت داره یا کارهای عمرانی ؟ برو دلال جان.....خودتی. کارهای عمرانی.....خخخخخخ
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    9 3
    صرف نظر از موضوع و محتوای این خبر ، حسن روحانی چه لبخند ملیحی داشت !!!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      9 4
      میگن معاویه هم اینجوری میخندیده
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    11 7
    آقای روحانی ، مشرق و کامنت نویس هاش را ببخش و حلال کن . چقدر به ناحق به شما حمله کردند
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 1
      دولت روحانی که نرخ مسکن و خودرو و طلا و ارز و مواد غذایی را بیش از 10 برابر گران کرد مستحقق سرزنش بود.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    5 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    9 5
    الان که دیگه روحانیی در کار نیست که هر چی شد رو سر گذشته ها خالی میکنید.
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      2 0
      روحانی سرکار نیست ولی کسری بودجه و بدهی های دولتش وجود دارد و تورم فعلی دستپخت دولت بی تدبیر اوست.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    8 5
    خدا رو شکر زمان ایشون گذشت و ما الان در ارزانی و نعمت غرق شدیم!!!
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    6 9
    خدا حافظ رئیسی
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    3 4
    یاد دولت احمدی نژاد بیشتر بخیر(ارزانی همه چیز،کار وتولید وبرملا کردن دزدهای خودس وبرادران قاچاقچی به اصافه یارانه وبه اصافه دشمنان ماستشونو کیسه کردن ونفت۱۵۰دلار شد)ول صد حیف که رد صلاخیتش کردنندوالا تاحالا نه(خاین فاسد جنایتکار وعارتگر خودی بود ونه صهیونیست وهابی واستکبار)
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    6 3
    رحمت به خاتمی ،روحانی ، احمدی نژاد و..
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    4 3
    شروع شد دیگه !
  • ناشناس IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    4 3
    فعلا از چهار میلیون خانه فقط بعد یک سال همه اش شده تمدید نام نویسی . تمدید اصلاح شرایط .تمدید برا اصلاح مدارک و ....و بعد هم تازه آورده غیر قابل اجرا توسط مستاجر و الباقی که دولت میدهد هم اقساط سنگین تا بیست سال برا مستاجر .
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 5
    پول وکار که نیست وفقط برای خودتان هست
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    5 1
    یاد دوران احمدنژاد بیشتر بخیر
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    3 3
    چهار سال اول روحانی تورم جهانی کاهش داشت 40 الی 50 درصد قیمت کالاها در جهان کاهش یافت که علت اصلی آن کاهش تایپ پول ( چاپ پول ) یا دلار بدون پشتوانه توسط فدرال رزو آمریکا در یک دوره دو الی سه ساله ساله قبل از آمدن رو حانی یا مقارن آن بود به طوریکه در آن روزها تورم ژاپن منفی شد قیمت نفت به حدود متوسط 30 تا 40 دلار رسید در یک دوره خیلی کوتاه نفت آمریکا مجانی شد چون هزینه حمل ان از قیمت نفت بیشتر می شد و ... همینطور آزاد سازی برخی داراییهای مالی و افزایش فروش نفت هم تاحدی تاثیر گذاربود از طرفی دولت کمتر پروژه های عمرانی تعریف می کرد یا حتی پروژه های قبل را هم مسکوت گذاشت لذا تقاضای دلار کمتر شد و اکثر دلار در بازار تزریق شد تا نیازهای مصرفی جامعه و بازار تامین شود این دوره به طور کلی با عوامل بالا باعث ثبات نسبی در جامعه شد که با بازگشت تورم جهانی تقاضای دلار زیاد شد نقدینگی زیاد در جامعه به این سمت رفت عقب ماندگی در توسعه زیر ساختها آثار نامطلوب خود را درجامعه نشان داد و میراث شوم آن را دولت بعدی دارد به دوش می کشد لذا آن طور که اصلاح طلبان می گویند برجام علت اصلی ثبات نسبی چهار سال اول دولت روحانی نبود وتلاش انها برای القای تاثیر اصلی برجام در جامعه پیگیری پروژه کلان آنها در استحاله جمهوری اسلامی و الحاق ایران به جامعه به ظاهر جهانی و انجام ماموریت خود در خدمت به کد خدا می باشد
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      0 2
      کاهش تایپ پول ( چاپ پول )........حرف نزن دیگه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    5 5
    یاد ماکارونی 7 تومنی روحانی بخیر
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      5 2
      اف به ریش رنگ کرده حسن روحانی و دولت تمام رانت خوارش .
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
      1 0
      در سال 92 قیمت ماکارونی 500 تومان بود یادش بخیر.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    3 1
    فشرده کردن فنر تورم با پاشیدن ذخایر ارزی کشور در دولت قبلی علت کم بودن افزایش قیمتها در چهار سال بوده، ولا غیر!
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    4 2
    مجید انصاری یکی از ....ترین حقه بازان اصلاحاتیون است که بارها و بارها در هر برهه ای ....بازی را به نفع خیانت به کشور و انقلاب کنار گذاشته و پس از خوردن تو دهنی دوباره به ....گری پرداخته است..
  • محمد IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 1
    این جریان تحریف سواد که ندارند کلا ذات شون بر پایه توهم و دروغه و خودشونم دروغ هاشونو باور میکنند حداقل از اون اقتصاد دانان خودتون بپرسید تا بخشی از واقعیت براتون بگم تا از این توهم خارج بشم
  • علی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 1
    روی اب بخندی شیخ ...
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 0
    سلام این اسکاتلندی .کابینه وجهیزیهاش از سال نود تاکنون باید مجازات شوند بی اعتمادی مردم همینهست
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    3 1
    مشرق چرا دروغ میگی؟ ! کجا دوره اول روحانی ( از سال 92 تا 96) قیمت مسکن 174 درصد افزایش یافت ؟؟!!!
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    2 0
    راه‌کارهای حل معضل گرانی: حفظ ارزش پول ملی با تصویب قانون ایجاد واحد جدید پولی معادل یک میلی‌گرم طلا، استفاده‌ی حداکثری از واحد جدید پول ملی، و حداقلی از سایر ارزها به‌ویژه دلار آمریکا در تبادلات بین‌المللی؛ جایگزین کردن نظام بانکی ربوی با بانک‌داری اسلامی بر اساس قرض‌الحسنه، برخورد قانونی با نزول‌خواران و قماربازان و دلالان مسکن، خودرو، ارز، طلا و کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی؛ ایجاد اشتغال مولد و پایدار، سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید دانش‌بنیان، افزایش تولید یا خدمات مفید سرانه‌ی ملی، ایجاد رقابت سالم و حفظ بهره‌وری؛ مبارزه‌ی با قاچاق، اصلاح نظام توزیع، کنترل و نظارت بر بازار با سامانه‌ی هوشمند و یک‌پارچه، جلوگیری از تبانی در قیمت‌گذاری‌ها، ایجاد بازار سیاه و احتکار، حذف مدیران فاسد در بدنه‌ی دولت، جلوگیری از فساد در نظام توزیع با نظارت دائمی دولت و قوه‌ی قضائیه؛ کاهش هزینه‌های جاری دولت، جلوگیری از کسری بودجه، استقراض از نظام بانکی، خلق پول و افزایش تورم، گسترش عدالت در نظام مالیاتی؛ فرهنگ‌سازی انصاف و توجه به حلال و حرام، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر به تقوی در بین اصناف، آموزش اقسام بیع در کتب فقهی، جلوگیری از مرابحه، دروغ، گران‌فروشی و کم‌فروشی در معاملات؛ اجرای احکام الهی و پیش‌گیری از منکرات شرعی و معصیت خداوند، برخورد با بدحجابی، بی‌حجابی، بی‌عفتی، بی‌حیایی، ولنگاری، استفاده‌ی ابزاری از بانوان و سایر عوامل ایجاد فساد، رخوت و تنبلی در جامعه و جوانان.
  • ناشناس IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    1 1
    سلام روزهای اول دولت رئیسی هرچه سابت مشرق میگفت مردم باور میکردند
  • رمضانی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    3 1
    آقا با روحانی روحانی کردن فقط صورت مساله که همان مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مردمه را پاک می کنید واقعیت آنست که افکار عمومی این ناتوانی را به حساب دولت مستقرو رییسش می نویسند نه دولت سابق چون ایشان با کلی وعده مدیریت نوین انقلابی و بخط کردن اقتصاددانها از امثال من رای گرفته اند اگر نمی توانند تصمیمی معقولانه بگیرندتا از این بدتر نشده
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    مشرق کم عکس حسن و توضیح دربارش بده، واگذارش کردم به خدا
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
      0 0
      گذاشتن عکس حسن روحانی = بدحال گرفتن مردم
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    0 0
    این اصلاح طلبان با دروغ زنده اند
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۰
    1 0
    باید حسن روحانی بجرم صدها هزار مورد ترک فعل و وزیر مسکن وقتش (عباس آخوندی) بجرم دادن مجوز غیر فنی و غیر قانونی و ساخت بابت ساختمان فرو ریخته آبادان محاکمه ( فوری ) بشوند .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس