ویژه

دولت اوباما با ۱۱ تحریم، رکورددار تحریم علیه ایران است که در واقع شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور بوده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام: باید به دنبال برجام دیگری با آمریکا باشیم

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «بنده معتقدم جریان تندرو و رادیکال باعث شده که آمریکا از برجام خارج شود. پس از برجام تندروهای داخلی به شکلی رفتار می‌کردند که قرار نیست رویکرد جدیدی در مقابل آمریکا و غرب اتخاذ شود و رویکرد آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی همچنان در ایران ادامه خواهد داشت...اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا نیز دموکرات‌ها به پیروزی برسند و به دنبال تنش با ایران نباشد و تحریم‌های وحشتناک علیه ایران اعمال نکنند ما در درون کشور کاری می‌کنیم که آنها نیز شمشیر را علیه ایران از رو ببندند».

زیباکلام در ادامه گفت: «بنده معتقدم ما باید به دنبال برجام دیگری با آمریکا باشیم. برجام قبلی توسط آقای روحانی امضا شد که با مخالفت تندروها مواجه بود. تندروهای داخلی همواره این نکته را به‌ کشورهای جهان القا کرده‌اند که آقای روحانی در ایران تصمیم‌گیر نهایی نیست و تصمیمات مهم در جای دیگری گرفته می‌شود. نکته دیگر اینکه تندروها و رادیکال‌ها همواره به این مساله اعتقاد داشته‌اند که اگر قرار است سودی از برجام عاید کشور شود، چرا این سود به نام حسن روحانی و حامیانش یعنی اصلاح‌طلبان نوشته شود».

این فعال اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد: «امروز بخشی از جریان تندرو در داخل ایران به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی باید به سمت یک حرکت جدید برود. در چنین شرایطی قطعا آمریکا در ازای کاهش تحریم‌ها به دنبال گرفتن امتیازاتی از ایران خواهند بود. زیاد هم فرق نمی‌کند که این حرکت در مقابل ترامپ باشد یا بایدن. تنها تفاوت در جزئیات مذاکراتی است که بین ایران و آمریکا صورت می‌گیرد. در هر دو حالت وضعیت اقتصادی ایران بهتر خواهد شد. در چنین شرایطی تندروها به مردم عنوان می‌کنند در حالی که روحانی نتوانسته توافق خوبی با آمریکا انجام بدهد ما موفق شده‌ایم این کار را انجام بدهیم».

زیباکلام در این مصاحبه، دولت های آمریکا- هم جمهوری خواهان و هم دموکرات ها- را بزک کرده و تمام تقصیرها را به گردن منتقدان برجام در داخل انداخته است. این فعال اصلاح طلب پیش از این بارها ثابت کرده که تحلیل های درستی در مسائل سیاسی و به خصوص سیاست خارجی ندارد. برای نمونه در دی ماه ۹۴ در زمانیکه دولت «باراک اوباما» در آمریکا روی کار بود، زیباکلام در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: «مردم آمریکا نمی گذارند رئیس جمهور بعدی شان برجام را تحت الشعاع قرار دهد»!

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکنون بارها در مورد برجام اظهارنظر کرده است، اما نکته قابل توجه اینجاست که وی حتی یکبار هم متن توافق را مطالعه نکرده است. زیباکلام- آبان ۹۴- در یک مناظره در دانشگاه مشهد به صراحت اذعان کرد که برجام را اصلا نخوانده و بدون اطلاع از این متن دفاع می‌کند!

متاسفانه آقای صادق زیباکلام هیچ شناختی از روابط بین الملل و نوع رفتار دستگاه حاکمیتی آمریکا ندارد. وی پیش از این، تحلیل دقیق منتقدان برجام درخصوص زیاده خواهی غرب و بهانه بودن موضوع هسته ای و تلاش آمریکا و هم پیمانانش برای خالی کردن دست ایران از مولفه های قدرت ساز را به تمسخر گرفته بود. زیباکلام- تیر ۹۴- در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته بود: «اصولگرایان بارها اعلام کرده بودند که هسته‌ای بهانه و خاکریز اول غربی‌ها است. اگر ما در زمینه هسته‌ای کوتاه بیاییم و توافق کنیم غربی‌ها سر وقت پرونده‌های دیگر از جمله حقوق بشر و بهانه‌های دیگر خواهند رفت. از این بابت هم روشن خواهد شد که آنها در اشتباه بوده‌اند و مسائل حقوق بشر یا سیاست‌های ایران در منطقه خاورمیانه ارتباطی با موضوع هسته‌ای پیدا نمی‌کند».

این در حالی است که در روزهای گذشته، دموکرات ها در سند انتخاباتی خود تاکید کردند که در صورت پیروزی در انتخابات به صورت مشروط به توافق هسته ای بازخواهند گشت؛ به شرط آنکه «محدودیت های هسته ای ایران دائمی شده و محدودیت های توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به برجام ضمیمه شود».

این موضعگیری دموکرات ها، دقیقا همان اظهارات ترامپِ جمهوری خواه درباره برجام است. وی پیش از این با این ادعا که «برجام ناقص» است، تاکید کرده بود که باید محدودیت های هسته ای ایران دائمی شده و محدودیت های توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به برجام ضمیمه شود.

آقای زیباکلام طرفدار تئوری «آبگوشت بزباش» است. وی و همفکرانش از یکسو خوی سلطه گری و جنایتکاری و غارتگری دولت آمریکا را بزک کرده و از سوی دیگر توان و استعدادهای عظیم جوانان ایرانی را مورد تحقیر و توهین قرار می دهند.

علت اصلی بی دستاوردی برجام، اعتماد مطلق دولت آقای روحانی به قول و امضا و وعده مقامات آمریکایی است. دولت های آمریکا(هم دموکرات ها و هم جمهوری خواهان) به دلیل عهدشکنی های مکرر در طول تاریخ به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» مشهورند.

آمریکا از آغاز پیروزی انقلاب تاکنون ۳۵ بار ایران را تحریم کرده است که ۲۴ مورد در زمان دموکرات‌ها و ۱۱ بار در زمان جمهوری‌خواهان بوده است. اوباما با ۱۱ تحریم، رکورددار تحریم علیه ایران است که در واقع شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور بوده است.

** «کاندیدای اجاره ای» بهانه است، در اصلاحات «قحط الرجال» است

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت: «بعد از کناره‌گیری عارف از شورای عالی اصلاح‌طلبان، خط یا شیر انداختن برای تعیین رییس شورای عالی اصلاح‌طلبان رواج یافته است...آیا در همه مجموعه اصلاحات، برنامه‌ای قوی و توجیه‌پذیر جهت مردم، برای رقابت ۱۴۰۰ وجود دارد. بعید می‌دانم. گیرم که این برنامه وجود داشته باشد. آیا کاراکتری که تجسم این برنامه باشد (کاراکتری دست نخورده، مورد تایید گروه‌ها، منسجم و نسبتا جوان و فاقد پتانسیل رای منفی). در واقع پاسخ این سوال است که امکان استراتژی ریختن برای ۱۴۰۰را ممکن می‌کند. اصلاحات با همه ادعاها درباره تحزب و کار تشکیلاتی، انگار فاقد توان فرزندآوری برای ۱۴۰۰ است».

این روزنامه اصاح طلب در ادامه نوشت: «نه کاراکتری که سر و زلفی داشته باشد که دل‌ها را ببرد، نه کاریزمای شخصیتی جذابی، نه آنکه مستقل از دولتی نامحبوب باشد؛ یااینکه شخصا بتواند ثابت کند، حیاتی قوی در سیاست داشته و در آینده ایرانیان موثر است. درواقع کاندیدای اجاره‌ای اصلاحات بیشتر از روی همان مثال است که در خانه ماندن بی‌بی از بی‌چادری است. خودش نیرو ندارد یا توان توافق بر سر آن و متقاعد کردن مردم را برای رای به آن ندارد. لذا کاندیدا اجاره می‌کند و نق هم می‌زند که ما خود کاندیدا نداشته‌ایم! این بازی دیگر نخ‌نما و این کار فاقد حداقل مسوولیت سیاسی است».

اعتماد در ادامه نوشت: «در کمتر از یکسال، قدیسان شورای اصلاحات باید معجزه‌گری کنند و اعجازی بیافرینند که استراتژی‌شان، پیروزی این کاراکتر قوی باشد. کاندیدای اصلاحات البته ساختنی و حتی عصای مصلحت شمشیر کردنی است. ولی همه مشکل این‌است که شورای عالی اصلاح‌طلبان، اعتبارش را به سبب تصمیماتش از دست داده است و باید اول خود و برنامه دقیق ساختن  کشور را بسازد تا بتواند کاندیدا سازی کند. آیا برای این دو کار آمادگی دارد؟ ».

در روزهای گذشته روزنامه شرق با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان به جوان گرایی و کادرسازی بی اعتنا هستند، در مطلبی نوشته بود: «از جمله ضعف‌های جریان اصلاحات غفلت آن از کادرسازی یا همان پوست‌اندازی بوده است. اصولگرایان، صرف‌نظر از اعتدالیون یا رادیکال‌هایشان، دست‌کم توانسته‌اند تعدادی چهره‌ جوان وارد سپهر سیاسی خودشان کنند. می‌توان بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم یا کادر شهرداری تهران یا دولت احمدی‌نژاد را از نسل‌های دوم و ‌سوم اصولگرایان دانست...اما...چهره‌ها و شخصیت‌های اصلی اصلاحات، همان چهره‌ها و شخصیت‌های دو دهه پیش هستند. همان چهره‌هایی که دو دهه قبل در جریان اصلاحات ظاهر شدند؛ درحالی‌که در دو دهه گذشته، نسل جدیدی در کشور ظهور کرده است »

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشته بود: «اصولگرایان...ادبیات سیاسی‌شان سرشار از مفاهیمی مانند «جوانگرایی»، «مدیریت جهادی»، «مبارزه با فساد» ، «نئواصولگرایی» و امثال این شده است...اما اصلاح طلبان...حتی در حدواندازه ظاهری هم نتوانسته‌اند تغییر و تحولی در ادبیات و گفتمان سیاسی‌شان ایجاد کنند. نه در تغییر چهره‌ها و نه در فرایند نوسازی گفتمان سیاسی، آنان نتوانسته‌اند دست‌کم به اندازه اصولگرایان خودی نشان‌ دهند...ضرورت پوست‌اندازی اصلاح‌طلبان نه یک مانور تبلیغاتی است و نه یک ژست سیاسی بلکه تنها شانس بقای سیاسی‌شان است».

«محمد قوچانی»  از فعالین اصلاح طلب چندی پیش با انتقاد از خطاب قراردادن روحانی به عنوان «کاندیدای اجاره ای اصلاحات» گفته بود: «به باور من آقای روحانی از خیلی از اصلاح‌طلب‌ها اصلاح‌طلب‌تر است. اصلاح‌طلبی ژن نیست. افکار آقای روحانی در سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار بازتر از بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب است».

برخلاف ادعای فعالین اصلاح طلب، دولت روحانی، دولت اصلاح طلبان است. برای همین  «محمدرضا خاتمی» در سال ۹۶ گفت «ما اصلاح طلبان، تضمینِ روحانی هستیم».

طیف اصلاح طلب یدطولایی در فرار از مسئولیت دارد. این طیف هیچ رویکرد مثبتی درباره شایسته سالاری و جوانگرایی و دفاع از حقوق زنان نیز ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    28 6
    مشکل برجام و ترامپ و ... نیست . مشکل در داخل خود ایران است که همیشه مردم را در سختی و بحران قرار می دهد
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      20 2
      باید در مجلس طرح های ضدآمریکایی آماده کرده و نظر شورای نگهبان در این باره هم حمایتی شود . بزنید پدر امریکایی ها را در بیاورید تا نزدن پدرتان را دربیاورند
    • IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      3 1
      کاملا موافقم، سریع طرحهای ضد آمریکایی رو معرفی و تصویب کنین دیگه بالاتر از سیاهی که رنگی نیست!! خائنین دو تابعیتی رو هم با تیپا بندازین بیرن تا جلوی کارو نگیرن!!
  • محمدی FR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    31 5
    این زیبا کلام متاسفانه دو چیز کم دارد ۱ عقل ۲ بصیرت
    • SE ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      9 3
      ذلت و وطن فروشی و حقارت که در وجود کسی قلیان کند در رفتار و گفتارش نماین میشود چون ذلت کلام. البته این سخن پراکن مزدوران ملکه در ایران است
    • سید IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      12 2
      همه قبول دارند که اصلاح طلبان تهوع آور را انجمن نادانان اداره می کنند اما شاید ندانند که در این جماعت ابله، سفیه ترین و ابله ترین شان همین زیباکلام شیخ الحمقاء است!!!!!!
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      10 3
      تازه کلامشم اصلا زیبا نیست
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      3 1
      3 پول مردم را گرفته و پس نمیده ، چرا قوه قضائیه رسیدگی نمیکنه
  • امیر IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    22 0
    مشرق جان تو کلا زیبا کلامو سانسور کن ! اخه از ی ستون پنجمی انتظارات دیگ ای داشته باشیم عجیبیه !!! البته خدا به راه راست هدایتش کنه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    14 1
    دردت تو چه تو که میخوای به سمت غرب بریم حالا با تندرو یا روحانی
  • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    20 2
    شنیدم شماهم پرونده فساد مالی داری. راسته جناب زشت کلام!!!!!!؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    12 2
    ایشان هم گاهی یک عدد حرف میزنند
  • محمد IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    17 5
    زیبا کلام نماینده امریکا در ایران است و می داند که چه میگوید لب کلام میگوید با امریکا ارباب من مذاکره کنید و یک برجام دیگر قرار ببندید تا دستمزد بردگی بگیرد
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 0
    باز این زیبا کلام خرت و پرت حرف زد برو اون به اون گندکاری هایی که طول هشت سال گذشته زدی برس
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 0
    من موندم اين زيبا کلاغ ميفهمه چي ميگه مگه خاله بازيه که ما توافق کرديم اونا نکردن خاک تو سره اون حزبي که تو جزه ايدپردازاشي خدا شفات بده
  • مهدی IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    10 0
    چقدر خیانت، چقدر بی شرمی، چقدر پررویی، تو که به اصطلاح استاد علوم سیاسی هستی ، فقط یک بار خوش قولی و وفای به عهد اربابت رو بگو، حالا هر کجای دنیا بجز اسرائیل،شما سخنگوی صهیون هستید،حتی شکست فرجام هم تقصیر ایران می اندازید،خودشون هم از این تحلیلها شرم میکنن ، اما شما...!!
    • حمید IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      1 0
      مگر ترامپ تو تبلیغات انتخاباتیش نگفت: من فرجام رو پاره می کنم. پس ایران هرکاری هم می کرد اون احمق کار خودش رو می کرد! تو غرب زده ، دستاشو آب نکش!
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    6 0
    اقای زیباکلام باکلام زشتتان بیخودمیکنیدبجای ملت تصمیم میگیرید مگه نه امریکابابرجامتان روی شماریدتودهنتان زد توپوزی خوردید چراربطی به تندروها دارد بدبخت اگه تندروها نبودندالان ناموست تددست امریکا بودوزیرپای انها تن مداد تاکی بایداحمق باشید وندانید اگرسپاه نبودشماها ازرضاشاه بدترید برویدازمملکت ماودرامریکازندگی کنید گم شویداز جان ملت چ میخواهید
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    6 0
    مرگ بر افساد طلبان.
  • امیر IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    4 8
    ببینیم اصولگراها که مخالف برجام و مذاکره هستند و همه حرفشان تکیه برداخل هست چه گلی برسر ایران میزنند.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      7 0
      یه جور حرف مبزنی انگار اصلاح طلبها کلا طرفدار برجام بی فرجامند؟ عامو برجام سقط شده خبر نداری در ضمن زشتکلام وامثال شما تا کی میخواید سرگوری که توش مرده نیست گریه کنید؟یا شاید نمیدونید که از قدیم گفته اند : مار اگر گفت مورم بشنو وباور نکن دیو اگر گفت حورم بشنو وباور نکن بزرگوار از زمین شوره زاری مثل آمریکا توقع رویش گل نداشته باش اونا سیاستشون رسیدن به هدف به هرقیمتیه وبرای رسیدن به هدفشون حتی از رو جنازه برادر خودشونم رد میشن
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    9 0
    واقعا بعد از اتفاقات این یکی دو سال هر کس حرف از مذاکره با امریکا بزنه دیگه نمیشه گفت ساده لوحه. خائنه
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 1
    این افساد طلبان ما رو یاد داستان خری که مغز نداشت میندازن،، خرجامی دیگر!؟ قرارداد با آمریکا ارزش هدر دادن جوهر رو هم نداره. ضربه متقابل #
  • مهدی FR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    10 1
    دفعه پیش که هسته ای و شرافت رو دادین رفت.حتما در مذاکره جدید میگن اداره ۳۱ استان سخته و ۱۵ استان رو به غرب میبخشن.خیانتی که شما افسادطلبان به کشور کردین منافقین نکردن
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    7 1
    پرفسور زیبا کلام بابت این خودشیرینی ها از آمریکا مقدر می‌گیری
  • DE ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 1
    یه دکتر هم میذارن تنگ اسمش! انگار کیه بجز یه خودفروخته و مزدور بیگانه چیزی نیست.تقیه زاده امروزی.کل حرفش اینه باید بچه خوبی باشیم و استعمار غرب و آمریکا رو بپذیریم.کی گفته استعمار بده باید زانو بزنیم جلوی استعمارگران غربی تا آدم بشیم! کل حرفش اینه.غرب ستیزی! تندورها! همینا رو تکرارمیکنه واسه یه مشت افسادطلب مثل خودش.منگول این غربیها و آمریکا بودند که به منطقه ما تهاجم کردن و نیرو و مزدور مثل صهیونیستها رو فرستادن میخواستی غرب ستیزی و آمریکا ستیزی نکنیم و ناموس و سرنوشت مملکت رو بدیم دست اربابهات؟! آمریکا ستیزی میکنیم تا جونت در آد
  • حسين DE ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 2
    آقاى زيبا كلام يكى از شعارهاى انقلاب شكوهمند ايران اين بود ،كه ملت ايران فرياد ميزد ،بعد از شاه نوبت آمريكاست،يعنى اينكه شاه ديكتاتور و خائن و مزدور و وطنفروش را بيرون انداختيم و حالا نوبت ارباب شاه آمريكاست ،اينكه ايران رويكرد ضد آمريكائى و ضد غربى دارد بنا بدلايل عملكرد آمريكا و غربى ها بطور كلى در قبال ايران است،انقلاب ايران هژه مونى آمريكا را درمنطقه به چالش كشيد وقبل از هر چيز استقلال ايران را بدست آورد و اين بالاترين دستآورد انقلاب ايران است،يانكيها از همان فرداى انقلاب در برابر انقلاب ايران و ملت ايران شمشير را از رو بستند و صراحتا " بارها و بارها گفتند كه خواستار نابودى ما هستند،اين در مورد رويكرد ضد آمريكائى و اما اينكه شما پيشنهاد ميكنيد ما بايد بدنبال برجام ٩٩ باشيم بايد پرسيد كه آمريكا و متحدانش در برجام به كداميك از تعهداتشان عمل كردند؟در حاليكه ما بصورت يكجانبه به تمامى تعهداتمان عمل كرديم و نتيجه براى ما از بركت برجام صفر مطلق بوده،همه چيز داديم و هيچ چيز نگرفتيم،آقا صادق جنابعالى ناسلامتى استاد علوم سياسى در در دانشگاه هستى،حداقل كمى بايد در زمينه تاريخ روابط بين الملل آگاهى داشته باشى و در ضمن داراى سواد تجزيه و تحليل رويدادهاى بين المللى هم باشى،ميتوانى توضيح بدى كه در طى پانزده سال گذشته آمريكائيها از چندين قراردادهاى بين المللى كه ملزم به اجراى آن بودند بصورت يك جانبه خارج شدند ازجمله برجام مورد تائيد شما و جريان اصلاح طلبان و چرا؟ حالا شما ميخواهى با برجام بزعم شما ٩٩ ما چه چيزهائى مجددًا بايد بدهيم ؟البته ناگفته نماند كه شما اصلاح طلبان بلديد خيلى خوب بدهيد و چيزى دريافت نكنيد،آقا صادق آمريكا اهل مذاكره كردن نيست آمريكا باج ميخواد و فقط دوست داره ديكته بگه و شما در حالت زانو زدن ديكته بنويسيد ،چه دمكرات و چه جمهوريخواه ،سياست خارجى آمريكا جنگ طلبانه و تجاوز گرانه است و بايد با اين سياست مقابله كرد،يانكيها حتى به دوستان و همپيمانان خودشان هم اعتمادى ندارند،استاد دانشگاه حداقل يك كمى تاريخ روابط بين الملل را مطالعه كن،ما نيازى به برجام جديدى نداريم با داشتن اين همه پتناسيل و امكانات و كارشناس عالى رتبه در همه زمينه ها و با تكيه به نيروهاى خودى و داخلى ميتوانيم برمشكلات غلبه كنيم اين يك شعار توخالى نيست يك واقعيت عينى است.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 2
    زیبا کلام رو سلب تلبعیت کنید بلاهت محض در وجودش موج می زند
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 1
    جالبه هرکه در مورد فساد آقایون دست به افشاگری میزنه القاب خیراتش می کنند ببم جان فتاح احمدی نژاد دوم نیست احمدی نژاد ۸ سال گفت لیست تو جیبم هست و نشان نداد و از این کار سو استفاده میکرد. اما این فتاحه شوخی نداره. آقای آرمان شعار فساد ستیزی تونو قبول کنیم یا ناراحت شدن از فساد ستیزیتون را
  • ناشناس IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    8 1
    بدبخت ما ملتی که خواصش تو باشی تمام عزت وخون شهدا رو خوب زیر پات لگد مال می کنی ولی دلت نمیاداز رو پرچم آمریکا راه بري اخه ما هم مثل مصدق دیونه ایم چون می خوایم برا حقمون مبارزه کردیم
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    7 0
    افساد طلبان نباید بفکر فتنه باشند باید بفکر کفن باشند برای یک وجب قبر اگر آنهم باشد.!!!
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    9 1
    اقای زیبا کلام چندبار برجام روخواندی ؟؟؟ازاین برجام چه عایدمردم ایران شد؟که بروند سراغ برجامی دیگر؟؟؟ درمملکت ما اگرسازمان وبازرسی قوی وسالم باشد و به هیچ وجه تطمیع پول وثروت نشود وبتواند تمام مفسدان ودزدان واختلاسگرا ن وچپاولگران بیت المال رابایک چشم نگاه وقلع وقمع کند بالای ۹۰درصد مشکلات اقتصاد ایران حل خواهد شد مشکل ما امریکا نیست مشکل دزدان وچپاولگران هستند والا مردم به این شریفی وبانجابت مثل مردم ایران کجای دنیا وجوددارد ؟اماکسی قدرشان رانمیداند!!!
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    6 1
    تجربه لیبی وعراق و یمن و سوریه پیش روی ماست دشمن امریکایی و اسراییلی پشت در خانه ماست آن وقت این سفله (زیبا کلام) دم از برجام دیگر (موشکی) می زنه امیدوارم دلسوزان و مسئولین این مملکت برخورد لازم را به عمل آورند مبادا روزی برسه که حرف این خائن به کرسی بنشیند
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    5 0
    بذارید سیب و گلابیای این برجام مثل دلار 24 هزار تومانی رو فعلا بچینیم بعد برجام بعدی رو ببنیدید
  • مرصاد IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    3 0
    من موندم که ؛ یه آدم ، تا چه حد می تونه مزدور و حقیر باشه ! بیخود نیست که، خیلی از دانشجویان ما ، غربزده و دین گریز شدن ! چنین استادایی ، بهشون خط میدن !!
  • مرصاد IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    4 0
    یه زمانی ؛ چنین استادای فاسدی ، از دانشگاهها ، تسویه میشدن ! اما حالا !!!
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    4 0
    زشت کلام...!!!
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 0
    زیباکلام اولا وقتی طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند و برای عمل نکردن هم مجازات نمی شود تعهد دادن یک طرفه چه سودی دارد. دوما چرا باید در موضع ضعف وارد مذاکره شد همیشه باید در مذاکره دو طرف از موضع برابر باشند. سوما حقوق کشور قابل مذاکره نیست. دشمن چیزی را می خواهد که اساسا متعلق به او نیست.
  • محمد IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 0
    جناب زیبا کلام توبروآمریکاببین برات تره خردمیکنن توی ایران قهرمان نشستی سنگ جنایت کاران رابرسینه میزنی اگرمسلمانی آمریکائی که داره آدم میکشه دریمن عراق ودیگرکشورهای مظلوم چرابایدبااون قراردادامضاکنیم.اگرآزاده مردی مثل چگوارایاهوگوچاوزیافیدل کاستروپس چرابانامردمیخای ارتباط داشته باشی.اگردسته سوم هستی کسانی که ذلت خواری وپستی رومی پذیرن ماتازنده هستیم نمیگذاریم حرف آزادمردجهان خمینی پایمال بشه ودشمنی ماتانابودی آمریکاملعون ادامه دارد
  • DE ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 0
    این مردک‌ کم عقل ‌و خائن رو‌ دستگیر کنید‌ چون دیگه داره زیادی حرف نامعقول میزنه ..
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 1
    بدا به حال اون دانشگاهی که زیباکلام استادش باشه . ایشون در دانشگاه غربزدگی و وادادگی تدریس میکنند . نباید توقع داشت از اون دانشگاه امثال شهید چمران و شهید شهریاری بیرون بیان . متاسفانه نظارتی هم نیست . باید ....... امثال ایشون رو گرفت و از دانشگاه بیرون انداخت .
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 0
    اقای زیبا کلام دارم کم کم به عقلت شک میکنم-بابا یعنی بعداز۴۱سال نفهمیدی مذاکره حکومت اسلامی با آمریکا یعنی دادن موشک واتم و...همه چیز حکومت به آمریکا!؟
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 0
    راسو
  • بدون نام IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    2 0
    انشاالله که ارزوی برچام دو را به گور ببری اقای زشت کلام
  • علی IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 2
    بنظرم انچه زیباا کلام گفتن درست است وقتی بدون امریکاه توافق بی نتیجه است کطور انتظار داریم امریکا از برجام سودی نبرد ولی به ان پایبند باشد
  • DE ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    5 0
    بیجاکلام: باید به دنبال برجام دیگری با آمریکا باشیم با برجام اول نتوانستیم حکومت را ساقط کنیم و باز یک رژیم موروثی مانند پست های موروثی اصلاحطلبان بیاوریم
  • حیدر صالح IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    2 0
    جناب صادق زیباکلام اول برجام که زاییدید را برزگ کنید! این برجام که زاییدید پدر درست درمانی نداشته ناقص الخلقه هست نیمه جان که هیچ بی جان و متعفن که هست فکری به حال لاشه اش بکنید بعد دوبار آبستن بشید
  • افشار IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    ایران می تواند یک پیشنهاد مردم پسند که موردقبول سایر کشور هاهم باشد برای مذاکره با آمریکا بدهد اول اینکه آمریکا برجام را قبول کند تحریمها به مدت یک ماه بر داشته شود ودوطرف دریک ماه باهم مذاکره کنند
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    تندروها می خواهند فقط خودشان بخورند و غارت کنند لعنت به این پابرهنگان قدیم و نوکیسگان جدید
  • لبه تاریکی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 1
    خطاب به دلواپسانی ک از صحبت های دکترزیبا کلام باز دوباره دلواپس شده اند ای دلواپس ها اینقدر حرف رایگان نزنید ! بروید از سید حسن نصرالله مردم دوستی و دیپملماسی را یاد بگیرید !!! هم حکومت ایران را اسکل کرده هم فرانسه را کیش می دهد !؟ حالا اگر نگوییدنصرالله هم عامل موساد و سیاو .....شده یا بوده !!!؟؟؟
  • محمود IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 1
    زشت کلام باز تو حرف زدی برو درست و بخون و از روی تصمیم کبرا دو بار بنویس تا سوادن بالا بره بچم
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    0 0
    آقای دانشمند ! مثلا سال 99 چه تغییری ایجاد شده که باید برجام دیگری امضا بشه ؟! روحانی عوض شده ؟ ترامپ عوض شده؟ آمریکا دست از جنایت و دشمنی برداشته؟ چه تغییری حاصل شده که اینجور حرفی میزنی؟ این دقیقا نشان دهنده حماقت سیاسی شما و دوستانتان است که حرفشان را از زبان شما رسانه ای می کنند.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    1 0
    سرافعى نزديك كشورماست ايران باچماق مواظب سر افعى است كه اورا نبلعد برجام ديگر يعنى انداختن چماق وازاد گذاشتن افعى جهت قورت دادن منطقه مثل اينكه بى شعورى نزد اصلاح طلبان نامحدود است وانرا كرانه نيست
  • US ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    وقتى يك تحليلگرپرمدعامثل اقاى زيبا كلام نمى داند درامريكا يك حزب وجود داردبا دوشعبه ان وقت هم ادرس غلط هم ميدهد ونمى داند ادرس اشتباهى قابل پيدا شدن نيست اصلا نمى فهمده كه موضوع دعوا و طرفين كيانند توصيه ميفرمايندبرجام ديگر امضاءشود اقاى زيبا كلا واضح بفرمائيد به نظر شما طرف دعواى با ايران كيست وموضوع دعوا بر سرچيست چه كسانى را درداخل مجازميدانيد كه درمذاكره طرف ايران را نمايندگى كند وطرف صاحب اخياركيست ترامپ يا بايدن ويا مثلا مكرون وموضع مذاكره محدود ويا نامحدود ودرچه حوزه هايى مجاز ميدانيد تامردم بفهمند كه چه نابغه اى دارند وحتما باحمايت مردم ونخبگى كه داريد همه گره ها باز خواهيد كرد وگرهى بگردن شما نخواهد افتاد
  • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    در عجبم از دنیایی که اینقدر توان تحمل این حجم حماقت را دارد بدترین نوع حماقت انسان اینه که وقتی از کسی یکبار ضربه خورد فکر می کند دیگه از اون فرد ضربه نمی بیند غافل از اینکه تازه یاد گرفته چطوری ضربه بزند که درد بیشتری داشته باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس