ویژه ها

اکبر ترکان می گوید «نمایندگان مجلس یازدهم نمایندگان کل مردم نیستند»!؛ متاسفانه اصلاح طلبان نه جنبه شکست در انتخابات را دارند و نه ظرفیت پیروزی.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام: ای کاش درباره توان موشکی هم مذاکره می‌کردیم

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «اصولگرایان به دنبال برجام جدید در 1400» نوشت: «پنج سال پیش در تیر ۹۴ پس از قریب به 21 ماه مذاکرات فشرده و مستقیم میان ایران و آمریکا سرانجام توافق هسته‌ای حاصل شد؛ توافقی که به نام «برجام» مشهور شد... اگر ایران و ‌آمریکا که بیش از سه دهه جز بی‌اعتمادی و دشمنی چیز دیگری میان‌شان نبود، توانسته بودند با وجود همه دشواری‌ها درباره مسئله پیچیده هسته‌ای به توافق برسند، آیا امکان نداشت که درباره اختلافات دیگرشان هم بتوانند توافق کرده یا دست‌کم بر سر آنها مذاکره کنند؟ ».

زیباکلام در ادامه نوشت: «منتقدان دولت...در هر فرصتی، برجام ورشکسته و به بن‌بست‌رسیده را بر سر روحانی می‌کوبیدند. اما واقعیت آن است که شاید سال آینده که اصولگرایان آرزو دارند قوه مجریه را هم مانند مجلس به ‌دست بیاورند، خودشان بتوانند به برجامی جدید با آمریکا دست یابند. ساده‌ترین پرسشی که می‌توان داشت، آن است که چرا دلواپسان باید اجازه می‌دادند میانه‌روها و روحانی میوه برجام را بچینند؟ مگر خودشان نمی‌توانند؟ همه‌مان می‌دانیم اگر توافقی با آمریکا صورت بگیرد، اولین فایده آن کاهش تحریم‌ها و گشایش اقتصادی است. آیا تندروها نمی‌توانند با بوق و کرنا بانگ برآورند:"ای مردم دیدید که هشت سال روحانی وضع کشور را چقدر خراب کرده بود؛ اما حالا به حول و قوه الهی، شاهد هستیم که وضع اقتصادی چقدر بهبود پیدا کرده".».

«حسن بهشتی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب و از حامیان برجام نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «برجام؛ مدل موفق همکاری دیپلماتیک» نوشت: «هر چند که برجام در تحقق منافع اقتصادی ایران ذیل همین تحریم‌ها چندان دوره موفقی را طی نکرد اما نباید همه دستاوردهای آن را به جنبه اقتصادی آن محدود کرد. واقعیت این است که برجام یک مدل موفق از همکاری‌های دیپلماتیک برای حل یک مسأله از طریق گفت‌وگو بود بدون اینکه به جنگ منتهی شود».

بهشتی پور در ادامه نوشت: «امضای این توافق محصول اجماع همه نهادهای بالای حاکمیت و نظام بود. بنابراین وقتی این توافق تبعاتی به دنبال دارد تبعات آن نیز برای کل نظام اعم از دولت و سایر نهادهای تصمیم‌گیر است».

زیباکلام در این یادداشت با حسرت تاکید کرده است که «وقتی ما در هسته ای به توافق رسیدیم، ای کاهش درباره اختلافات دیگر هم با آمریکا به توافق رسیده یا حداقل مذاکره می کردیم»! آمریکا و اروپا صراحتا درباره موضوعات غیرهسته ای مورد اختلاف با ایران موضعگیری کرده اند. آنها گفته اند که باید توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران نیز به سرانجام صنعت هسته ای دچار شود.

زیباکلام و همفکران وی که با حسرت از عدم مذاکره درباره توان موشکی و قدرت منطقه ای با آمریکا سخن می گویند، هیچگاه به این سوال پاسخ نمی دهند که چرا هر چیزی که برای ما مایه پیشرفت و اقتدار است، همان مولفه از سوی آمریکا و اروپا به عنوان عامل اختلافی معرفی می شود!؟ آیا ما باید برای رضایت آمریکا و اروپا، بر تمامی مولفه های قدرتمان از جمله توان موشکی، چوب حراج بزنیم!؟  

صادق زیباکلام مدعی شده است که «همه ما می دانیم که اولین فایده توافق با آمریکا، گشایش اقتصادی است»؛ اگر این ادعا صحیح بود باید برجام نیز گشایش اقتصادی به بار می آورد، آیا چنین اتفاقی رخ داد!؟ آیا با بتن ریزی در صنعت هسته ای، ارزش پول ملی افزایش یافت!؟ تحریم ها به تاریخ پیوست!؟ دیگر شاهد صدور قطعنامه ضدایرانی نیستیم!؟

دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تاکید کرده بودند که در دی ماه 94 تمامی تحریم های ضدایرانی لغو خواهد شد و نه تعلیق. در آن مقطع «باراک اوبامای دموکراتِ مودب! و باهوش!» رئیس جمهور آمریکا بود، اما چرا چنین اتفاقی رخ نداد!؟

در آن زمان که هنوز ترامپ به کاخ سفید راه نیافته بود. پس چرا در دولت اوباما تحریم ها لغو نشد و گشایش اقتصادی به وجود نیامد!؟ علت این است که دولت آمریکا- چه یک دموکرات در کاح سفید باشد و چه یک جمهوری خواه- در توافق با کشورهای مستقل و مقتدر همچون ایران، به هیچ عنوان به دنبال گشایش اقتصادی در کشور طرف مذاکره نیست، هدف کاخ سفید ازکارانداختن مولفه های قدرت کشور مقابل است.   

باراک اوباما در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود گفت «افتخار میکنم که بدون شلیک حتی یک گلوله، برنامه هسته ای ایران را از کار انداختم». در همان مقطع «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا گفت «ما برنامه هسته ای ایران را از کار انداختیم و حالا نوبت دولت بعدی آمریکاست که همین رویکرد را در مورد توان موشکی و قدرت منطقه ای ایران اجرا کند»!

جان کری چندی پس از خروج آمریکا از برجام گفت، اگر ما هم در کاخ سفید بودیم پس از مدتی از برجام خارج می شدیم ولی ترامپ کمی عجله کرد، وی باید مذاکرات موشکی و منطقه ای را پیش می برد و سپس از توافق هسته ای خارج می شد!

متن برجام دارای نقاط ضعف جدی و قابل تأملی بود. برای همین رهبرمعظم انقلاب 9 شرط را به دولت برای اجرای برجام ابلاغ کردند. در مجموع 28 شرط از سوی رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس برای اجرای برجام به دولت ابلاغ شد، اما متاسفانه دولت به این شروط عمل نکرد.

دولتمردان ابتدا گفتند «امضای هر توافق، بهتر از عدم توافق است»!، پس از آن تاکید کردند که «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است»، بعد گفتند «حتی اگر آمریکا هم از برجام خارج شود، ما اجرای تعهداتمان را ادامه می دهیم»! سپس علیرغم اینکه ایران برای اروپا ضرب الاجل گذاشته بود، دولتمردان تاکید کردند که «بلافاصله بعد از اولین قدم اروپا، ما در اسرع وقت به تعهداتمان برمی گردیم»! و...

امثال زیباکلام چشمان خود را بر دلار 22 هزارتومانی و سکه قریب به 11 میلیونی و پراید 90 میلیونی و گرانی 6 برابری قیمت مسکن و اجاره بهای مسکن بسته اند. این در حالی است که اینها همان میوه های برجام است.

این طیف با بزک عهدشکنی آمریکا، بی دستاوردی برجام را نتیجه مخالفت منتقدان در داخل جا می زنند. این در حالی است که علت اصلی بی دستاوردی برجام، اعتماد بلاوجه دولت روحانی به آمریکا بود. رویکردی خسارت بار که هیچگاه در راستای گشایش اقتصادی میوه نخواهد داد.  

**سفیر فرانسه: گروهک منافقین را تروریستی نمی‌دانیم!

«فیلیپ تیه‌بو» سفیر فرانسه در تهران در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «دولت‌های منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و دولت سوریه، فرانسه را به میزبانی گروه‌های تروریستی متهم می‌کنند. فکر می‌کنید چرا برخی گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی پاریس را محل امنی برای رهبری عملیات تروریستی و ایجاد ناامنی در کشورهای منطقه می‌بینند؟» گفت: «در مورد ایران، من دقیقا متوجه نشدم منظورتان چیست».

خبرنگار در ادامه گفت: «گروه موسوم به مجاهدین خلق...»، سفیر فرانسه در پاسخ گفت: «موضع فرانسه در این مساله هم کاملا روشن است. در فرانسه و چندین کشور اروپایی دیگر، گروه MKO قانونا یک گروه تروریستی شناخته نمی‌شوند. ولی فعالیت این گروه‌ها خلاف قوانین فرانسه، کاملا ممنوع خواهد بود. اگر عملیاتی انجام دهند که از نظر ما غیرقانونی باشد، آنگاه این گروه قابل پیگرد قانونی است

تیه‌بو در ادامه گفت: «دولت فرانسه هیچ ارتباطی با گروه مجاهدین خلق ندارد. ممکن است برخی شخصیت‌های رسانه‌ای و سیاسی از این گروه حمایت کنند. اما براساس قواعد آزادی بیان، سیستم قضایی فرانسه و اروپا نمی‌تواند مانع ارتباط این افراد با این گروه شود...مسلما آزادی بیانی در اروپا و به‌ویژه فرانسه وجود دارد که اجازه می‌دهد شخصیت‌های پارلمانی و گروه‌های سیاسی با گروه‌های مختلف وارد تعامل شوند و برای ما امکان جلوگیری از این تعاملات وجود ندارد».

سفیر فرانسه در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «هیچ‌گاه فرانسه هیچ حمایتی را از شبه‌نظامیان یا گروه‌های تروریستی انجام نداده‌ است. بارها اعلام کرده‌ایم که باید مبارزه با گروه‌های تروریستی در خاک سوریه ادامه پیدا کند. هیچ ابهامی در این زمینه در موضع ما وجود ندارد».

در تیرماه 96 «فرانسوا سنمو»، سفیر سابق فرانسه در تهران در مصاحبه با روزنامه شرق در اظهارنظری مشابه و با لحنی طلبکارانه گفت: «سازمان مجاهدین گروهک تروریستی منافقین[ هرسال در حومه پاریس گردهمایی دارد و قوانین فرانسه مدافع حق آزادی تظاهرات و بیان است و مادامی‌که در این گردهمایی، عملی غیرقانونی یا خلاف نظم عمومی اتفاق نیفتاده، مقامات فرانسوی اجازه ممنوع‌کردن آن را ندارند...این مسئله موضوعی جدا از روابط دوجانبه است و در فرانسه به آقای ظریف متذکر شدیم».

هر دو سفیر فرانسه با ژست «دفاع از آزادی بیان» از گروهک جنایتکار منافقین حمایت کرده اند. این در حالی است که گروهک تروریستی منافقین، ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه اعم از کودک و زن و مرد و پیر و جوان را به خاک و خون کشیده است.

گروهک جنایتکار منافقین در دهه 60 ابتدا مسئولین و سران نظام را هدف ترورهای خود قرار داده و در ادامه به قتل عام مردم پرداختند. اعضای این گروهک تروریستی، مردم عادی را در مغازه، خانه و خیابان به طرز وحشیانه ای به قتل می رساندند.

دولت فرانسه سالهاست که میزبان این گروهک جنایتکار است. این گروهک تروریستی هرساله در پاریس میتینگ برگزار کرده و برخی مقامات فرانسوی و آمریکایی در این میتینگ ضدایرانی شرکت می کنند.

دولت فرانسه در سالهای گذشته یکی از حامیان و تجهیزکنندگان گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه نیز بوده است. علاوه بر این، توپخانه «هرکول» ساخت فرانسه در طول مرز زمینی یمن استفاده می‌شود و تا کنون موجب آواره شدن بیش از نیم میلیون تن از ساکنان مناطق مرزی شده است.

دولت فرانسه در طول تاریخ جنایات فراوانی را در اقصی نقاط جهان و از جمله آفریقا و غرب آسیا مرتکب شده است. حالا سفیر این کشور ژست دفاع از آزادی بیان گرفته و مدعی است که گروهک منافقین، تروریستی نیست.

در مضحک بودن ادعای حمایت فرانسه از آزادی بیان همین بس که در سال گذشته در جریان اعتراضات موسوم به «شنبه های اعتراض» در پاریس و برخی دیگر از شهرهای فرانسه، پلیس این کشور تعداد زیادی از شهروندان فرانسوی را با سلاح، کور کرد.

**ترکان: مجلس یازدهم، نماینده کل مردم نیست

«اکبر ترکان» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری در دولت اول روحانی- که به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان با گلایه مندی از سمت خود کنار رفت- در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «نمایندگان مجلس یازدهم نمایندگان کل مردم نیستند نمایندگان اصولگرایان هستند چرا که رقابت بین اصولگرا و اصولگرا شکل گرفت و بخش زیادی از مردم امکان حضور در انتخابات را نداشتند. مجلس یازدهم نماینده قشر حداقل مردم بود».

ترکان در ادامه گفت: «در اینکه مجلس یازدهم از اکثریت قاطع اصولگرا تشکیل شده تردیدی نیست، در نتیجه از پشتوانه حداقلی مردم هم برخوردار است. اصلاح‌طلبان در مرحله انتخابات مجلس امکان حضور نداشتند».

برخلاف ادعای آقای ترکان، اصلاح طلبان علیرغم ترافیک کاندیدا در انتخابات مجلس شکست خوردند. علت شکست نیز کارنامه بسیار ضعیف این طیف در دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران بود.

چندی پیش «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در مناظره با «مصطفی تاجزاده» - که در ویژه نامه نوروزی روزنامه سازندگی منتشر شد- گفت: «معتقد نیستم انتخابات مجلس یازدهم مهندسی شده بود. در جلساتی که با همین آقای تاج زاده درباره انتخابات داشتیم دائماً آقایان می گفتند نامزد نداریم، آقای عبدالله نوری گفتند مگر نمی گویید نامزد ندارید، ۱۶۰ حوزه‌ای که معتقدید از الان نمایندگان آن روشن است را روی کاغذ بیاورید تا ببینیم انتخابات مهندسی شده است یا خیر اما آقایان نمی‌توانستند چنین کاری کنند».

کرباسچی در ادامه تصریح کرد: «آقای نوری به نوعی از جناح چپ اقرار ضمنی گرفتند مبنی بر اینکه اگر مردم رای نمی دهند به علت نارضایتی از عملکرد اصلاح طلبان است».

دبیر کل حزب کارگزاران در این مناظره با اذعان به ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات مجلس یازدهم گفت: «اگر می‌خواستیم همه را در فهرست کارگزاران در تهران بیاوریم باید لیست ۴۵ نفره می‌دادیم».

در زمستان سال گذشته، همزمان با حملات گسترده اصلاح طلبان علیه شورای نگهبان، «پروانه مافی» نماینده اصلاح طلب مجلس در اظهارنظری قابل تأمل گفت: «این موضوع که اکثر نمایندگان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند، غلط است و اتفاقاً اکثریت آنها تأیید صلاحیت شده‌اند. اکثر نمایندگان خانم در مجلس نیز تأیید صلاحیت شدند».

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز چندی پیش گفته بود: «انتخابات دوم اسفند ۹۸ نقطه پایان رسمی اصلاح‌طلبان بود. نه‌به‌واسطه آن که بخش قابل‌توجهی از نامزدهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشدند، بلکه بیشتر به‌واسطه آنکه حتی اگر نامزدهای این جریان تاییدصلاحیت هم شده بودند، آنان بخت و اقبالی در آن انتخابات نداشتند. چراکه مشکل اصلی اصلاح‌طلبان آن بود که بیش از دو سال می‌شد بدنه اجتماعی‌شان را از دست داده بودند، اما نمی‌خواستند این واقعیت تلخ را بپذیرند. افول جریان اصلاح‌طلب از بعد از مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید آغاز شد. انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ و نحوه عملکرد آقای روحانی در دولت دومش، روند فروپاشی جریان اصلاحات را سرعت بخشید».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    63 10
    آقای زیبا کلام، از کتابخانه چه خبر ساختی یا نه ،
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      50 14
      صادق اسراییلی؟! این به اسم استاد دانشگاه تا دلتون بخواد برای سرویس های امنیتی عبری عربی غربی جاسوس تربیت کرده. آینده معلوم می شه چه چیزهایی زیر دست این بزرگ شدن. نهادهای امنیتی حواسشون جمع باشه.
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      25 0
      هرکس در بلاهت زیبا کلام تردید دارد در حماقت خودش یقین داشته باشد! البته مطمئنم که اصلاح طلبان تهوع آور در بلاهت زیباکلام تردید دارند!!!!!
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      13 0
      ما بهش میگیم موشه صادق (مثل موَُشه دایان!)، فکر کنم مشغوله و تخت گاز داره عبری یاد میگیره شاید فلنگو بست به دردش بخوره!!!
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      22 0
      یعنی نخبه های اصلاحات هنوزم آمریکا رو ابرقدرت میدونن؟! اگه اینطوره پس از پخمه هاشون نباید خیلی توقع داشت. درمورد برجام همه نهادهای حاکمیتی که قصور داشتن مسئولن.مجلس و دولت اصلاحاتی. رهبری شروطی رو تعیین کردن که محض رضای خدا به یکیش هم آقایون عمل نکردن پس بیخود رهبرمون رو قاطی گندی که زدید نکنید. آقای ترکان انتخابات مجلس ۱۱ از طیف شما کم کاندیدا نداشت اما طرفداراتون دیگه بهتون اعتماد نداشتن و نیومدن بهتون رای بدن. تا ۱۴۰۰ با روحانی علی برکت الله.
    • SE ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      9 0
      بسازه هم پر میش از کتب ترویج ذلت
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      13 0
      کاذب زشت کلام آرزوی مذاکره موشکی رو به گور میبری همونطور که اموات استخریتون به گور بردن الفاتحه
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      12 0
      این زشت کلام، الحق که نفوذیه و داره پول میگیره... وگرنه دلیلی نداره این همه حمایت بکنه از غرب! درسته دلیل دادگاهی ندارم، ولی دوتا سیخی، مغرش میاره... افسوس که دستور به سکوته و صبر...
    • آریا IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      0 0
      مشرقِ گاهاً لج درار، چرا از استاد رائفی برای مردم گزارش کار نمیکنی چش سفید! حیف نیست واقعا؟ اینطوری مخاطباتونم زیاد میشااا :)
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    26 11
    ما فقط یک مذاکره ی دیگه با آمریکا داریم. اونم اینکه پیاده نظام اسراییل رو می بره اونور و گرین کارت رو براشون مهیا می کنه که از ایران خارج بشن ( که تنها از این طریق می تونه این سرمایه ها رو حفظ کنه و ازشون کارشناس و مجری و تحلیل گر رسانه های فارسی زبان بسازه) یا اینکه یکی یکی غرق می شن و اسراییل در ایران بدون سرمایه می مونه؟! # سرطان اصلاحات
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    26 0
    موشک کافی نیست. هواپیما بسازیم.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    28 13
    این افسادطلب ها هرجا گند عظیمی میزنند به امثال رائفی پور حمله می کنند هم طرف مقابل را تخریب کنند هم افکار عمومی را از گندشان منحرف کنند
  • IT ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    15 18
    زیبا کلام به عنوان مطالعه گر در حوزه جامعه و سیاست در موردBLM نظر نمیدی؟؟؟؟ چرا فقط تو کار خنجر به ایرانی؟
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    25 16
    اگر چین به جای ما بود این سفیر فرانسه را از ایران بیرون می انداخت تا فرق ابر تروریست با اپوزیسیون را بفهمد. تا بفهمد که حمایت از ابر تروریست بین اللمللی یعنی چی.
    • FR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      5 0
      قربان شرف تو ايرانىِ عزيز شما ميدانيد اكثر مقامهاي اين دولت و باند نفوذي بدهكار اين رژيم هاي غربي هستن
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    22 3
    چقدر وادادگی ؟!!!
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      4 0
      باور اینکه ادم هایی امثال صادق زیبا کلام و از این قماش ایرانی باشن خیلی سخته !!!،،، حقیقت فکر میکردیم در زمان علی بن ابیطالب یک عمر وعاص میباشد اما در اوایل هزاره سوم ابتدای قرن بیست یکم میبینیم که یک جریان وطیف فکری بنام اصلاح طلب عمرو عاص وجود دارد بازهم جای شکر دارد با این همه تزویر حیله نیرنگ منافقین فتنه گران جمهوری اسلامی ایران دارد به راهش ادامه میدهد واقعا از عجایب روزگار میباشد
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    29 10
    اون یارو چی چی کلام... یا دوستان احمق تر از خودش، یک روز محاکمه شان می کنیم...
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    37 3
    استاد رائفی پور عشقه....استاد عکستو با تفنگ کشیدن تخریبت کنند ولی نمی دونند بیشتر دوست داریم
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    24 13
    اقای زشت کلام یه مزدور جیره خارست
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 0
    منافقین در ایران و عراق هزاران نفر را کشته اند و از انجا که این افراد ترور شده یا اعدام شده هیچ کدام فرانسوی یا اروپایی یا امریکایی نبوده اند و فرانسوی ها فقط غربی ها را ادم حساب می کنند منافقین را گروه تروریستی قلمداد نمی کنند
  • سلمان نطنزی- طامه IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    4 0
    طوطی امریکایی بهتر است به جنگلهای آمازون برگردی.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    4 0
    زیبا کلام جاسوس است
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    4 0
    خدا حفظت کنه استا رائفی پور، بدخواهانت ذلیل و رسوا بشن انشاءالله
  • مرصاد IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 0
    کاذب زشت کلام ؛ کی از خواب زدگی عمدی خود ، بیدار می شود ؟؟!!
  • DE ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    5 0
    زیباکلام: ای کاش در صنعت و توان موشکی هم بِتُن ریزی می‌کردیم/ سفیر فرانسه: گروهک منافقین را تروریستی نمی‌دانیم! چون ایران هم اصلاح طلبان را تروریستی نمیداند .مگر بین منافقین و سران فتنه تفاوتی هست؟
  • FR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    6 0
    چرا سفير فرانسه بزرگترين گروه تروريستى جهان را چنين نشناسد وقتي افراد بي لياقت و بي كفايت كه چنان هم خطرشان از انها كمتر نيست در پستهاي فمينيستي نسل ايرانيان را با برنامه هاي مختلف از دوره رفسنجاني تا روحاني با سرنگوني نژاد ايراني را با برنامه هاي تروريستي يقه سفيدي به انقراض دراوردند
  • سیدهاشمی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    این زیباکلام زشت سیرت خبزداردکه نداردبصیرت یاانکه افتاده درچاه رذیلت ایابویی برده ازشجاعت ودیانت !؟
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 0
    ماهم کل فرانسه را به.... خود حساب نمی‌کنیم!!
  • Mohammad Reza US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 0
    آقای زیبا کلام ای کاش تو و تاجزاده و حجاریان هم کرونا میگرفتید و به درک واصل میشدید البته هنوز هم امیدوار هستم
  • احمد رضایی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    اقای محترم میشه شما اطهار نظر نفرمایید !
  • صبا IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 0
    زیباکلام: ای کاش درباره توان موشکی هم مذاکره می‌کردیم تو غلط می کنی که چنین نظری می دهی مردک غربگدا قبل از تو هم امثال فروغی ها، سید حسن تقی زاده هاو ... هم برای پیشرفت مملکت نظر اط فرق سر تا نوک پا باید غربی بشویم داده بودند ولی تا کنون صد کفن پوساندند و نظر آن ها همراه آن ها به گور رفت. تو هم بزودی با این نظر بگور خواهی رفت اقای غربگدای بدبخت
  • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    3 0
    جرم فرانسه و المان و انگلیس در حق ملت ایران بیشتر از امریکا نباشد کمتر نیست کمک به صدام و کشتار مردم ما و مردم کرد عراق هیچ وقت فراموش نمیشود مسئولان خائن ما فراموش کار شده اند که تاکنون دلشان را به این جنایت کاران خوش کرده اند اینها در تمام خیانت ها شریک جرم بوده و در تاریخ این مملکت باید ثبت شود
  • مرصاد IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    کاذب زشت کلام !!
  • SE ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    4 0
    آقای زیبا کلام ذلت مرام، مگر موشکهای محافظ ایران زمین ارث باباته که بذل و بخشش میکنی؟! مراقب زبان ذلیلت باش که خشم ملت گریبانت را نگیرد
  • SE ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    آقای ترکان چه باید بکنیم که مردم به دوستان فاسد و بی لیاقت سلفی ذلت بگیر شما اعتماد نکرده و انتخابشان نکردند
  • میثم IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 0
    خدا به بنده پول یه ماشین تمیز بده به صادق زشت کلام عقل و فهم و شعور سیاسی
  • US ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 0
    آقای زیبا کلام! وقتی دشمن خلع سلاحت کرد بعدش باید لباسهایت را از تن مبارک در بیاوری. نفهم خو بفهم دیگه.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 0
    مرگ بر آمریکا
  • aryo IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    7 0
    من یه مشروطه خواهم اما زیبا کلام غلط کرده شکر زیادی هم خورده. موشک ها و توان دفاعی مال ایرانه. حتی مال نظام هم نیست.
  • .... IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 0
    آقای ترکان شما نماینده چند نفر هستی و اصلا چیکاره ای که در مورد نمایندگان منتخب مردم اظهار نظر می کنی؟
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 0
    ای کاش لال به دنیا می آمدی زیبا کلام هرزه گو.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    1 0
    اگربه فرض محال مذاکره موشکی هم می کردیم مطمئن باش صد در صد همین وضع پیش می آمد و آنوقت زیبا کلام دوباره می آمد می گفت ای کاش توهمات و چرندیات غرب و آمریکا درباره حقوق بشر را می پذیرفتیم یا ای کاش با اسرائیل صلح می کردیم و هزاران ایراد دیگر.درد امروز کشور ما از برخی سیاستمدارن غرب زده ساده لوح این است که نمی خواهند قبول کنند آمریکا و غرب با کلیت انقلاب ما مشکل دارند و مشکل اینها برنامه هسته ای٬ موشکی و... نیست.آنها زمانی از ما راضی مبی شوند که تسلیم محض آنها باشند و این خواب باطل و فکر خامی است که هیچگاه تعبیر نخواهد شد.
  • نادر IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    چطور دشمن سخنان مسئولان ایرانی را سانسور میکنند و جلوی نشر صدای آزادی خواهی ملت ایران را میگیرن ؟ آنوقت این قبیل مزدوران یاوه سرا آزادانه چرندیات خود را از طریق رسانه های بیت المالی به خورد مردم میدهند.؟
  • BG ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 3
    خخخ. یه تعداد بازدید هم بزارین اگه ناراحت نمیشین.خوب به خودتون نون قرض میدین اصولنمایان بدترکیب :)
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
      1 0
      اسهال طلب اینجا ....برگرد تو طویلت
    • .... IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
      1 0
      اصلاح طلب غربگدا دیدیدیم هنرتونا!
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    اگر برجام نبود حالا موشک بالستیک وکلاهک اتمی داشتیم وتحریم هم نداشتیم-همین حالا عم میتوانیم اسرائیل وعربستان را نابود کنیم تا کسی نتواند تحرممان کند وخودبخود ب۳یه کشورها تحریمها را قبول ندارند
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    2 0
    خیلی خر این مردک...
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
    0 0
    افرادی مثل اوباما و زیبا کلام باعث برجام شدندوالا اگر برجام ،اوباما وزیبا کلام نبودنو،اسراییل وعربستان را تابه حالا نابود ومحو کرده بودیم وهیچ کشوری جرات نمیکردند تحریمها را قبول کند وحتی ایران اتمی وموشکی را نیز قبول میکردند-البته همین حالا هم اگر سه قوا یا حداقل دوقوه(منهای روحانی)نابودی اسرائیل وعربستان را تصویب کنند،خیلی فراگیر وسریع اسرائیل وعربستان را نابود میکنیم-بهتر ازاین زندگی سگی با دشمنان وزیر نفوذ ابرقدرت شرق وغرب ودولت روحانی بودن هست
  • US ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    8 0
    یک آمریکایی‌ قشنگ گفت: فقط یک احمق توان دفاعی خودش رو کم میکنه
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    آقای زیبا کلام چرا شما اینقدر ازآمریکا دفاع میکنید یک خورده هم از وطنخودتان دفاع کنید حالا هرچی الان خود آمریکا هم محتاج چین شده وضمنا شما افقهای دور را هم در نظر بگیرید الان بچه ها هم آمریکا را شناخته اند مردم جنگل هم دیگه آمریکا را شناخته اند شما اون مدرکتون را بگذارید کنار از دید مردم عادی به آمریکا نگاه کنید بی زحمت متشکرم
  • IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    این شخص فعالیتش فقط جنبه فروشی ووطنفروش داردتا فعالیت سیاسی.این اقا چه دشمنی بااین سرزمین داردوبس
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    توان موشکی چی را بعث کنیم اگر شما هستید میگوید ایران را دو دستی تقدیم آمریکا کنیم آقای عزیز شما نان این مملکت را می خورید شما بروید حقوق خود را از آمریکا بگیرید اگر این موشکها نبودند اینطور راحت تکیه به صندلی نمیدادید لطف کنید نظرات خود را برای خود نگهدارید سکوت شما بیشتر منفعت دارد تا حرف زدن شما البته خط شما معلوم است از کجا خط میگیرد هر کسی که بخواهد در رابطه با تسلیم شدن موشکی ایران صحبت کند خائن است
  • سهراب IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    نور به استخرت بباره حاج آقا !! کجایی ببینی این آدمای دوقرونی همفکرت چقدر کم آوردن که مثل شما باز خواب موشک و پوشک و ... می بینن ..اما زهی خیال باطل
  • علی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    ای خاک توسرت زشت کلام بی هویت ومزدورخودفروخته
  • محمد IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    معلومه از دید دولت تروریست وجنایتکار فرانسه که دستش به خون میلیونها آفریقایی آلوده است منافقین ایرانی نیز تروریست نیستند.!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    آقای ترکان با افزایش سن ذهنش رو به زوال و فراموشی می ره
  • گمنام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    جناب ستون پنجم، اگه بعد از مذاکره در مورد توان موشکی خواستند در مورد اعضای خانوادتون مذاکره کنن مشکلی ندارید؟
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    0 0
    هیچ آدم عاقلی در برابر دشمن وسیله دفاعی خودش را تسلیم وی نمی کند آدم نادان زشت کلام حرف دشمن و خواسته آنها را بیان می کند برجام کافی نبود
  • قاسم IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    0 0
    جای بسی تعجب و تاسف است که زیبا کلام (به نظر من زشت کلام) چطوریه که با این همه تشویش اذهان عمومی هنوز هم در جمهوری اسلامی استاد دانشگاه است و از نظام حقوق هم می‌گیره و هر چی هم دهنش میاد نثار نظام ولایی ما میکنه. آیا در کل غرب یه استاد دانشگاه فقط یه مطلب جزئی در مورد هولوکاست میتونه حرف بزنه؟ دمار از روزگارش در میارن. آنوقت از نظر همین آقایون در ایران آزادی بیان نیست. والله نه تنها آزادی بیان، که آزادی عمل هم بر علیه نظام دیدیم از آقایان و آقازاده ها!!
  • majid IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    در نظام بین الملل هیچ کسی به آدم ضعیف رحم نمی کنه چطور اینو نفهمیدی تا حالا استاد...نمونه اش رو در لیبی دیدیم...آمریکا با کلیت انقلاب و ساختار ایران قوی مشکل داره نمی گذارند جنگنده بخری یا سلاح تولیدی ات رو بفروشی پول جابجا کنی دارو وارد کنی..اگر بتونن تا کفشت رو هم میگن از ما بخر....الان عراق نیرو گاه نداره برقشو ما میدیم فولاد و سیمانش رو از ما میگیره میدونید گیر آمریکا اونجاست. در یک جلسه ای در افغانستان روی میز پمپئو ساندیسش ایرانی بوده و میگن قاطی کرده...این باعث افتخاره چون اگر حمله کنه به ایران تو افغانستان گیر میکنه کارخونه های ایرانیه که افغانستان رو میچرخونه...موشک ها رو بدیم بعدش بشیم قذافی؟.. اونوقت نیروی نظامی هم که هیچی همه چیزو بدیم ناتو بیادش مثل کره و ژاپن به دختر 10 ساله تجاوز کردند و بعدش هم تجزیه مثل عراق....انگار شماها یادتون رفته خاور میانه کجاست... ولی تنها جایی که نیرو خارجی حضور نداره ایرانه..اینقدر از ما میترسند که اجازه نمی دن برنامه نویس ایرانی برنامه اش رو در پلی استور بگذاره و بفروشه..ولی پای جنگ سایبری که میاد به اون تکنولوژی اسراییل ضربه می زنیم..بهمون التماس مذاکره کردند ما گفتیم نه برید بخونید که چقدر در کتابهاشون از دیپلمات های ایرانی تعریف می کنند..به ما جنگنده ماهواره ضد موشک دارو و واکسن کرونا نخواهند داد باید خودمون بسازیم و هزینه این رو میدیم...افتخار کنید که داروی کرونا رو ساختیم و از این هفته میاد به بازار...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس