ارتش روسیه در ادامه پیشروی خود در جبهه شهر انرهودار در استان زاپروژیا در جنوب اوکراین موفق به کنترل نیروگاه اتمی مهم این استان شد.

سرویس جهان مشرق _ به نظر می‌رسد جنگ اوکراین وارد مرحله تعیین کننده و سرنوشت ساز خود شده است؛ بر خلاف روزهای نخست حجم پیشروی‌های ارتش روسیه در جبهه‌های سه گانه (خارکیف، ماریوپل، کی‌یف) کمتر شده و کرملین نیازمند نقطه عطفی در ادامه راه خواهد بود.

فرماندهان نظامی روسیه تا امروز اگرچه از لحاظ میدانی پیشروی گسترده و مطلوبی را داشته‌اند و شهرهای مهمی نیز خرسون، ملیتوپل و بردیانسک در جبهه جنوب و گوستومل در شمال غرب کی‌یف را به تصرف درآورده‌اند اما همچنان ۳ هدف اصلی از زمان آغاز نبرد یعنی خارکیف، ماریوپل و کی‌یف پایتخت اوکراین باقی مانده است و اگر قرار بر پایان سریع نبرد و جلوگیری از فرسایشی شدن آن و ادامه ارسال سلاح و تجهیزات توسط اعضای ناتو به اوکراین باشد، ارتش روسیه بایستی طرح متفاوت نظامی نسبت به روزهای گذشته را در دستور کار قرار داده و تکلیف این سه شهر راهبردی اوکراین را مشخص کند.

آنچه که مشخص است هر چه تعداد روزهای مقاوت اوکراینی‌ها بیشتر شود، روحیه آنها برای ادامه مبارزه بالاتر رفته و غرب نیز برای باتلاق ساختن از نبرد اوکراین برای ارتش روسیه بیشترین تلاش خود را انجام داده و به ادامه سرازیر کردن تسلیحات و کمک‌های اطلاعاتی به ارتش اوکراین اقدام خواهد کرد.

اینفوگرافی از انواع پلتفرم‌های هوایی ناتو که مشغول رصد میادین نبرد اوکراین هستند

نگاهی به خسارات تجهیزاتی دو طرف از آغاز نبرد

اگرچه از زمان شروع درگیری‌ها در ۲۶ فوریه ماه گذشته میلادی، آمارهای متناقض و بعضا اغراق آمیز از سوی هر دو طرف در خصوص تلفات و خسارات رقیب منتشر می‌شود اما بر اساس انچه که در هشت روز گذشته در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از میدان نبرد دیده شد حداقل می‌توان لیستی از خسارات تجهیزاتی روسیه و اوکراین در این نبرد را به شکل زیر عنوان کرد:

ارتش روسیه:

_۸۷ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد از مدل‌های مختلف نظیر تی۷۲، تی۸۰ و تی۹۰

_ ۶۷ دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام از مدل‌های مختلف نظیر خانواده BMP و BTR

_ ۳۸ دستگاه خودروی زرهی هوابرد از مدل‌های مختلف BMD و BTR

_ ۴۶ دستگاه خودرو و نفربر زرهی نظیر MT-LB و GAZ

_ ۵ دستگاه خودروی محافظت شده ضد مین و ضد کمین (امرپ) مدل KAMAZ

_ ۲۲ دستگاه ادوات زرهی غیر قابل تشخیص

_ ۳۰ دستگاه توپخانه خودکششی

_ ۱۲ دستگاه توپخانه کششی

_ ۲۴ دستگاه خودروهای مهندسی رزمی

_ ۲۸ دستگاه انواع سامانه‌های پدافندی نظیر، بوک ام۲، تور ام۲ و پنتسیر

سامانه پدافندی Tor-M۲ ارتش روسیه که به غنیمت اوکراین درآمده است

_ ۴ دستگاه رادار کشف

_ ده ها دستگاه کامیون ترابری و پست فرماندهی متحرک

_ ۶ فروند هواپیمای جنگنده و ۱ فروند هواپیمای ترابری

_ ۲ فروند بالگرد رزمی

بالگرد رزمی کاموف۵۲ روسی که به غنیمت درآمده است

_ ۵ فروند لنج و کشتی آبی خاکی

ارتش اوکراین:

_ ۳۲ دستگاه تانک اصلی میدان نبرد از انواع تی۶۴ و تی۸۰

تانک تی۸۰ اوکراینی که آسیب دیده و رها شده است

_ ۳۱ دستگاه خودروی رزمی پیاده نظام

_ ۳۷ دستگاه نفربر زرهی

_ ۱۵ دستگاه خودروی زرهی محافظت شده ضد مین و ضد کمین (امرپ)

_ ۵ دستگاه توپخانه خودکششی

_ ۳ دستگاه توپخانه کششی

_ ده ها دستگاه کامیون ترابری

_ ۹ دستگاه سامانه پدافندی نظیر اس۳۰۰ و بوک ام۱

_ ۵ دستگاه رادار کشف

_ ۵ فروند جنگنده رزمی سوخو۲۷ و سوخو ۲۵

بقایای جنگنده سوخو۲۵ اوکراینی

_ ۲ فروند هواپیمای ترابری آنتونوف

* قابل ذکر است که لیست خسارات تجهیزاتی فوق تنها بر اساس مواردی است که تصاویری از آنها وجود داشته است و طبیعتا آمار واقعی خسارات هر دو طرف بیشتر از ارقام ذکر شده در بالا است.

تصرف نیروگاه اتمی زاپروژیا

ارتش روسیه در ادامه پیشروی خود در جبهه شهر انرهودار در استان زاپروژیا در جنوب اوکراین موفق به کنترل نیروگاه اتمی مهم این استان شد.

مخالفت پلیس اینترپل با درخواست اوکراین

سازمان پلیس جهانی اینترپل، درخواست اوکراین برای حذف روسیه از این نهاد را با وجود حمایت انگلیس و لهستان از تعلیق مسکو، رد کرد.

ناتو: طرف درگیری در اوکراین نیستیم

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تاکید کرد که این سازمان طرف درگیری در اوکراین نیست و قصد رویارویی با روسیه را ندارد.

وزارت دفاع روسیه خبر داد؛ انهدام ۱۸۱۲ تاسیسات نظامی اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور تاکنون ۱۸۱۲ تأسیسات نظامی اوکراین و همچنین ۶۲ هواپیما، ۶۳۵ تانک و دیگر خودروهای زرهی را منهدم کرده‌اند. این وزارتخانه فیلمی از تانک‌های منهدم شده اوکراینی و موشک‌های جاولین رها شده در نزدیکی شهر «ماریوپل» اوکراین منتشر کرد.

آژانس اتمی: ۲ نفر در زاپروژیا زخمی شدند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ۲ نفر در زاپروژیا زخمی شدند که از اپراتورها یا افراد فنی نبودند بلکه بخشی از پرسنل امنیتی بودند.

ادعای اروپا درباره بررسی قطع واردات گاز از روسیه

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد احتمال قطع واردات گاز این اتحادیه از روسیه مدعی شد: ما همه چیز را در نظر می‌گیریم.

توضیحات وزارت دفاع روسیه درباره حادثه در نیروگاه زاپروژیا

وزارت دفاع روسیه توضیح داده است که آسیب احتمالی به نیروگاه اتمی زاپروژیا در طول شب به دنبال تبادل آتش بین یک گروه خرابکار اوکراینی و گارد ملی روسیه - در قلمرو مجاور نیروگاه - رخ داده است.به گزارش راشا تودی، در این بیانیه آمده است: رژیم کی‌یف تلاش کرد تا یک اقدام تحریک‌آمیز غیرانسانی را اجرا کند و اوکراینی‌ها ساختمان را هنگام خروج به آتش کشیدند. یک گشت سیار گارد ملی از پنجره‌های مجتمع آموزشی واقع در خارج از نیروگاه مورد حمله قرار گرفت که با شلیک متقابل سلاح‌های سبک سرکوب شد.

پرواز فوق‌العاده‌ برای انتقال ایرانیان از رومانی

روابط عمومی ایران ایر اعلام کرد، یک پرواز در روز شنبه ۱۴ اسفندماه سال جاری با شماره پرواز ۵۳۹۲ در ساعت ۲۳ و ۱۰ دقیقه از فرودگاه امام خمینی پرواز و در ساعت ۰۱ و ۲۰ دقیقه (به وقت محلی) در فرودگاه بخارست به زمین خواهد نشست.این پرواز بعد از سوار کردن مسافران حاضر در فرودگاه بخارست با شماره پرواز ۵۳۹۳ این فرودگاه را در ساعت ۰۱ و ۲۰ دقیقه (به وقت محلی) ترک و در ساعت ۰۷ و ۵۰ دقیقه (به وقت محلی) در فرودگاه امام به زمین خواهد نشست

تسلط روسیه بر بخشی از شهر ماریوپل

خبرگزاری رویترز گزارش داد مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفته بخشی از شهر ماریوپل به کنترل روسیه درآمده اما نیروهای اوکراینی همچنان مقاومت می‌کنند. وی افزود: تلاش‌های روسیه برای پیشروی در «میکولایف» را دفع کرده‌ایم و هیچ تهدیدی برای «اودسا» وجود ندارد.

«مریا» نابود شد

طرف روسی می‌گوید اجرای آتش توپخانه اوکراین باعث نابودی آن-۲۲۵ در آشیانه‌اش در فرودگاه گاستومل (هاستومل) کی‌یف شده است. بزرگترین هواپیمای ترابری دنیا، «آن-۲۲۵» آنتونوف موسوم به «مِریا» اولین پرواز خود را در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ (شب یلدای ۱۳۶۷) انجام داد. هیولای آنتونوف موظف بود فضاپیمای «بوران» شوروی از محل ساخت به محل پرتاب-فرود آن در عمق بیابان‌های قزاقستان شوروی (مرکز فضایی بایکانور) ببرد. «مریا»‌ی غول‌پیکر به تنهایی ۴۶۲ رکورد هوایی شامل ۲۴۰ رکورد جهان هواپیمایی و ۲۲۲ رکورد هواپیمایی اوکراین را جابجا کرده است.

نهاد حقوق بشر سازمان ملل به تحقیقات درباره اقدامات روسیه در اوکراین رای داد

 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (جمعه) با اکثریت قاطع به قطعنامه‌ای رای داد که نقض ادعایی حقوق بشر در جریان اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم می‌کند و یک کمیسیون تحقیق برای بررسی آن تشکیل می‌دهد.

پوتین: هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود نداریم

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد و تنها به اقدامات منفی دیگر کشورها پاسخ می‌دهد.به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه سخنانش، از کشورها خواست روابط خود را با روسیه عادی کنند و در اشاره به تاثیر تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدان غربی آن بر روسیه، متعهد شد که مسکو به تعهدات اقتصادی خود در قبال سایر کشورها عمل خواهد کرد.

عکس سقوط جنگنده روسی هم جعلی از آب درآمد

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، تصویری که از سقوط یک جنگنده روس در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده مربوط به اوکراین نیست و قدیمی است.

گوگل هم به جمع تحریم‌کننده‌های روسیه پیوست

رویترز نوشت، بزرگترین شرکت فروش تبلیغات آنلاین در جهان زیر فشار درخواست‌ها، تمامی تبلیغات خود را در روسیه به حالت تعلیق درآورد
 شرکت گوگل بعد از اینکه توییتر و اسنپ هم تبلیغات فروش آنلاین خود را در روسیه تعلیق کردند، دست به این اقدام زد، پیش از این اقدام گوگل تبلیغات خود را در شرکت‌های دولتی روسیه متوقف و ممنوع کرده بود. البته که تصمیم اخیر گوگل موقتی است و در صورت تغییر شرایط، وضعیت به حالت قبل باز می‌گردد. گردش مالی گوگل در سال ۲۰۲۰ در روسیه ۷۹۰ میلیون دلار بوده است.

مسدود شدن کانال‌های تلگرامی اسپوتنیک و راشا تودی در اتحادیه اروپا

کانال‌های تلگرامی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه و شبکه روسی راشا تودی در کشورهای اتحادیه اروپا مسدود می‌شود.

روسیه پایگاه گردان «آیدار» در دونتسک را منهدم کرد

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه گزارش داد نیروهای مسلح این کشور با پهپاد «اینوخودتس» پایگاه فرماندهی-دیده‌بانی گردان «آیدار» (از گردان‌های ملی‌گرایان اوکراینی) در دونتسک را منهدم کردند.

حمله پهپادی روسیه به گردان نئونازی‌ها در دونتسک

به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه گزارش داد نیروهای مسلح این کشور با پهپاد «اینوخودتس» پایگاه فرماندهی-دیده‌بانی گردان نئونازی‌های اوکراینی «اِیدار» در دونتسک را منهدم کردند.

ثبت بیش از ۱۸ هزار پناهنده اوکراینی در آلمان

به گفته وزارت کشور آلمان، در هشت روز اول درگیری‌های اوکراین که در نهمین روز خود قرار دارد، بیش از ۱۸۰۰۰ نفر از اوکراین وارد آلمان شده‌اند.

کرملین: بحثی از امضای سند بین روسیه و اوکراین نیست

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین امروز (جمعه) گفت که «هیچ صحبتی» درباره امضای هیچ نوع سند رسمی بین روسیه و اوکراین پس از دور دوم مذاکرات دو طرف در روز پنجشنبه نیست.

پسکوف در کنفرانس تلفنی با خبرنگاران گفت: دور دوم مذاکرات دیروز برگزار شد. اکنون به مذاکرات بستگی دارد. این فرصتی است که هیأت‌ها بدون واسطه‌های غیرضروری تمام عناصر مواضع را به یکدیگر منتقل کنند. موضع ما به اطلاع طرف اوکراینی رسیده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد امکان امضای هر گونه توافقنامه سطح بالا بین دو طرف، گفت: هنوز هیچ صحبتی در مورد (امضای) هیچ سندی وجود ندارد. گفت‌وگوهایی که انجام شد فرصت خوبی بود تا دیدگاه خود را به وضوح بیان کنیم.

ناتو درخواست منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کنفرانسی خبری بعد از نشست وزرای خارجه این ائتلاف نظامی در اشاره به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور گفت «موضوع منطقه پرواز ممنوع در این نشست مطرح شد، اما ائتلاف معتقد است که هواپیماها و نیروهای ناتو نباید در اوکراین باشند».وی افزود: مداخله مستقیم ناتو در درگیری در اوکراین باعث گسترش آن به کشورهای دیگر می‌شود.

نشست اضطراری شورای امنیت در پی حادثه در نیروگاه اتمی اوکراین

به گفته سه دیپلمات سازمان ملل، در پی حملۀ به گفته آن‌ها نظامیان روسیه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ساعت ۱۱:۳۰ جمعه (به وقت محلی) در نیویورک نشست اضطراری برگزار خواهد کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، این یک نشست آزاد با سخنرانی یکی از مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یک مقام سازمان ملل خواهد بود.

سوئیس: از بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه حمایت می‌کنیم

دولت سوئیس ضمن اعلام حمایت از بسته تحریمی جدید اروپا علیه روسیه، گفت معامله با بانک مرکزی روسیه دیگر مجاز نیست. دولت این کشور همچنین اعلام کرد: نیازهای گاز طبیعی ما برای زمستان امسال تامین شده و ما به دنبال تامین آن در اسرع وقت برای زمستان آینده هستیم.

پوتین: هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود نداریم

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد و تنها به اقدامات منفی دیگر کشورها پاسخ می‌دهد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه سخنانش، از کشورها خواست روابط خود را با روسیه عادی کنند و در اشاره‌ای به تاثیر تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدان غربی آن بر روسیه، متعهد شد که مسکو به تعهدات اقتصادی خود در قبال سایر کشورها عمل خواهد کرد.

خرابکاران اوکراینی به نیروگاه زاپروژیا حمله کردند

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که این تاسیسات هسته به طور عادی کار می کند و مدعی شد که این منطقه از روز دوشنبه تحت کنترل روسیه بوده است.

کوناشنکوف گفت: اما، شب گذشته در منطقه مجاور نیروگاه، تلاشی از سوی رژیم ملی‌گرای کی یف برای انجام یک تحریک هولناک انجام شد.

وی افزود: در روز ۴ مارس در حدود ساعت ۲ بامداد در حین گشت زنی در قلمروی محافظت شده در مجاورت نیروگاه، یک گشت سیار گارد ملی مورد حمله یک گروه خرابکاران اوکراینی قرار گرفت.

او گفت: به جهت تحریک به بروز آتشی متقابل به سمت ساختمان، از پنجره‌های چند طبقه از ساختمان مجتمع آموزشی واقع در خارج از نیروگاه، به سمت نیروهای گارد ملی روسیه شلیک شد.

کوناشنکوف تصریح کرد که نیروی گشتی روس برای سرکوب حمله به آتش پاسخ داد و "گروه خرابکار" مجتمع آموزشی را رها کرد و در حین خروج آن را به آتش کشید.

رئیس دوما: زلنسکی اوکراین را به مقصد لهستان ترک کرد

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه امروز (جمعه) گفت رئیس‌جمهور اوکراین از این کشور گریخته است. این قانون‌گذار ارشد روس در روزهای آغازین درگیری‌ها در اوکراین گفته بود زلنسکی کی‌یف را ترک کرده و به شهر «لویو» گریخته است.

ناتو درخواست منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین را رد کرد

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کنفرانسی خبری بعد از نشست وزرای خارجه این ائتلاف نظامی در اشاره به درخواست رئیس‌جمهور اوکراین برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور گفت «موضوع منطقه پرواز ممنوع در این نشست مطرح شد، اما ائتلاف معتقد است که هواپیماها و نیروهای ناتو نباید در اوکراین باشند». وی افزود: مداخله مستقیم ناتو در درگیری در اوکراین باعث گسترش آن به کشورهای دیگر می‌شود.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا روز پنجشنبه گفت که اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین تصمیمی برعهده ناتو است، اما گامی بیش از حد است و خطر واقعی تشدید تنش و جنگ بین‌المللی سوم را در پی دارد. آمریکا هم با این درخواست اوکراین مخالت کرده است. 

تصاویری از گلوله باران منطقه ایرپین در کی‌یف

ارتش روسیه منطقه ایرپین در کی‌یف را گلوله باران کرد که در ادامه فیلم آن را مشاهده می کنید.

پارلمان اوکراین: زلنسکی در کشور است

پارلمان اوکراین پس از اظهارنظر یک مقام روسیه‌ای درباره خروج ولودیمیر زلنسکی از اوکراین، ادعا کرد که او همچنان در کی‌یف است و به لهستان نرفته است.

مایکروسافت فروش و خدمات خود را در روسیه متوقف می‌کند

شرکت مایکروسافت امروز (جمعه) اعلام کرد که «کل فروش جدید محصولات و خدمات مایکروسافت در روسیه را متوقف خواهد کرد».

۲۴۰ میلیون دلار از کمک امنیتی آمریکا به اوکراین تحویل شده است

مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، بیشتر کمک امنیتی ۳۵۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین، تقریبا ۲۴۰ میلیون دلار از این بسته امنیتی تحویل شده است و بقیه نیز باید ظرف چند روز یا چند هفته آینده به اوکراین برسد.

وی تصریح کرد: تجهیزاتی که تحویل داده شده اند شامل قابلیت هایی مانند ضد زرهی می باشند که اوکراین بسیار به آنها نیاز دارد.

انتشار اطلاعات دروغ درباره نیروهای روسیه جرم شناخته می‌شود

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با امضای قانونی، انتشار اطلاعات غلط درباره نیروهای روسی را جرم اعلام کرد.

وی همچنین قانون مصادره دارایی های خارجی هایی که حقوق شهروندان روسیه را نقض می کنند و محدودیت هایی را برای آنها اعمال می کنند امضا کرد.

شویگو: غرب کی‌یف را به توقف نسل‌کشی در جنوب غرب اوکراین نکرد

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل گفت که غرب، کی‌یف را به توقف نسل کشی در جنوب غرب اوکراین مجبور نکرد.

سعودی‌ها خواستار گفت‌وگو میان اوکراین و روسیه شدند

عربستان سعودی روز جمعه خواستار تقویت گفت‌وگو میان کی‌یف و روسیه برای حل بحران کنونی شد

سعودی‌ها حدود هفت سال است که همسایه جنوبی خود را آماج حملات قرار داده و تا کنون هزاران زن و کودک را به خاک و خون کشیده و بخش بزرگی از زیرساخت‌های یمنی‌ها را ویران کرده‌اند و همچنان نیز در سایه چشم پوشی نهادهای بین‌المللی به این جنگ ادامه می‌دهند.

فیس بوک در روسیه تحریم شد

سازمان نظارت بر رسانه های روسیه (روس کوم نادزور) روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: دسترسی به شبکه اجتماعی فیس بوک در پاسخ به ایجاد محدودیت از سوی این پلاتفرم برای رسانه های روسی، محدود شد. 

در این بیانیه گفته شده است که از ماه اکتبر سال گذشته میلادی ۲۶ مورد نقض حقوق رسانه های ارتباطی توسط فیس بوک گزارش شده است.

شبکه فیس بوک اخیرا دسترسی کانال تلویزیونی زویوزدا، خبرگزاریهای ریانووستی و اسپوتنیک و تارنماهای لنتارو و گازتا رو را محدود کرد. 

برچسب‌ها