تانک اوکراینی - نمایه

پایگاه فرانس‌۲۴ در گزارشی نوشته بر خلاف ادعای کاربران فضای مجازی تانکی که یک خودرو را در کی‌یف زیر گرفته روسیه‌ای نبوده بلکه یک خودروی زرهی ارتش اوکراین بوده است.

به گزارش مشرق، در روزهای آغازین حمله روسیه به اوکراین بسیاری از کاربران فضای مجازی در نقاط مختلف دنیا فیلمی را منتشر کردند که در آن ظاهراً یک تانک نظامی خودرویی را در منطقه «اوبولون» در کی‌یف، پایتخت اوکراین زیر می‌گرفت.

بیشتر بخوانید:

نیروگاه اتمی زاپروژیا به تصرف ارتش روسیه درآمد +نقشه و تصاویر

این ویدئو بیش از ۱۰ میلیون بار دیده شد و بسیار از کاربران فضای مجازی آن را با عنوان لحظه زیر گرفتن یک خودرو توسط یک تانک روسیه‌ای منتشر کرده‌اند.

پایگاه «فرانس‌۲۴» در گزارشی نوشته بر خلاف این ادعاها، تانک مذکور روسیه‌ای نیست و نشانه‌های زیادی حاکی از آن هستند که یک تانک اوکراینی عامل این حادثه بوده است.

«تروریست‌های روسیه‌ای به صورت عامدانه یک خودروی غیرنظامی را زیر گرفتند.» از ۲۵ فوریه، ویدئویی که نشان می‌دهد یک خودروی زرهی، خودرویی را در منطقه اوبولون زیر می‌گیرد بیش از ۱۰ میلیون بار دیده شده است.

پایگاه فرانس‌۲۴ نوشته همزمان با تیراندازی در منطقه شمال شرق کی‌یف، بسیاری از کاربران انگلیسی‌زبان و فارسی‌زبان با انتشار این ویدئو ادعا می‌کردند که تانک روسیه‌ای در اقدامی عامدانه یک خودروی غیرنظامی را زیر گرفته، اما هیچ ادله‌ای در تأیید این وجود ندارد، بلکه در عکس، نشانه‌های متعددی حاکی از این هستند که تانک مورد نظر اوکراینی است. 

منطقه محل وقوع حادثه

فرانس‌۲۴ نوشته در توییتر ویدئوهای مختلفی وجود دارند که وقوع حادثه را از زوایای مختلف نشان می‌دهند. این ویدئو که از فاصله دور گرفته شده، یک خودروی زرهی را نشان می‌دهد که بعد از زیر گرفتن یک خودرو به عقب حرکت می‌کند.

این ویدئو که از فاصله نزدیک‌تر ضبط شده همان تانک را نشان می‌دهد که ناگهان از مسیرش منحرف می‌شود و بعد به خودروی مذکور اصابت می‌کند. در این ویدئو، مردم را می‌بینیم که تلاش می‌کنند فرد داخل خودرو را نجات دهند.

بررسی‌های فرانس‌۲۴ نشان می‌دهد که ویدئوی مذکور مربوط به حادثه‌ای است که در این موقعیت جغرافیایی در منطقه «اوبولون» در کی‌یف به وقوع پیوسته است. 

تانکی که خودرو را زیر گرفت روسیه‌ای بود یا اوکراینی؟

آیا تانک روسیه‌ای است؟

فرانس‌۲۴ نوشته همان‌طور که بسیاری از روزنامه‌نگاران و پژوهشگران قبلاً نوشته‌اند خودروی زرهی حاضر در آن صحنه «استرلا-۱۰» است: مدلی از موشک‌اندازهای ضدهوایی که در ارتش اوکراین از آن استفاده می‌شود.

نشانه‌های دیگری هم وجود دارند که نشان می‌دهند خودروی زرهی مذکور متعلق به اوکراین است. به عنوان مثال، علامت Z در کنار این تانک درج نشده، در حالی که می‌دانیم ارتش روسیه از زمان آغاز درگیری‌ها از این علامت برای متمایز کردن تجهیزات نظامی خود از نمونه‌های اوکراینی استفاده کرده است.

مضاف بر این، «رابرت لی» که دانشجوی مقطع دکترای تخصصی در دانشکده «مطالعات جنگ» در دانشگاه «کینگ لندن» می‌گوید که این نوع موشک‌انداز ضدهوایی برای نبردهای نزدیک در فضای شهری طراحی نشده بلکه کاربرد آن، پشتیبانی از نیروهای در حال عقب‌نشینی است./

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • SE ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    13 0
    فعلا در فضای مجازی هر مقتول و یا قاتلی روس است! اوکراینی ها نه می کشند و نه کشته می شوند.
    • TR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      2 12
      عاشقان روسیه گم شن بزن روسیه
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      6 0
      پانترک هام برن ور دل اقاشون اردوغان
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      6 0
      عاشقان بابدن و ترامپ هم گم شن برن تو ارتش اوکراین .ترامپ و پوتین و بایدن همشون از یک قماش هستند و فرقی با هم ندارند
    • ایرانی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      7 0
      کاسه لیسان غرب هم گورشونو گم کنن برن اروپا یا آمریکا، ضربه ای که در ۳۵ سال حکومت شما غربزده ها به این مملکت وارد کردید، در جنگ ایران و عراق به کشور وارد نشد. ما طرفدار روسیه نیستیم ولی حالمون از نجاست های طرفدار غرب هم به هم میخوره. جنایاتی که غرب به اسم دموکراسی در جهان انجام داده در هیچ دوره ای نمونش پیدا نمیشه
    • محمود IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      6 0
      اگر روسیه نبود الان باید با تیرکمون از آسمان ترکیه دفاع می‌کردید یا قمپوز در می‌کردید!باید روزی صد بار دست و پای پوتین رو ببوسید که بهتون لطف کرد و سامانه اس۴۰۰ داد، از طرفی پدافند هوایی مثل پهباد نیست که با خرید هر بخش و قطعه ش از یک گوشه دنیا بتونید سرهم بندیش کنید و بعد یه اسم من درآوردی هم روش بگذارید، و به ارتش های ضعیف حمله کنید ، پدافند هوایی تخصص می‌خواد ، تجربه میخواد ، سابقه چندین ساله با نیروهای وطن پرست بومی و...میخواد که شاه اردوغانت هیچ کدوم رو نداره ،
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      3 0
      چه برن برنی شد خخخخ
  • DE ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    6 0
    در رسانه های غربی هرچی که بد است، روسی است، حتی زبان روسی هم بد تلقی می شود.
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    آمریکایی بود آقا!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس