.

دبیرکل ناتو با رد درخواست اوکراین برای برقراری منطقه پرواز ممنوع از مشارکت سوئد و فنلاند در تمام مباحث مربوط به این سازمان خبر داد.

به گزارش مشرق، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی بعد از نشست وزرای خارجه ناتو در بروکسل، اعلام کرد که اعضای سازمان تصمیم گرفتند که درخواست پرواز ممنوع اوکراین را رد کنند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین تا کنون چندین بار از مقامات آمریکا و ناتو درخواست کرده است که در آسمان اوکراین منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند تا از پرواز هواپیماها و جنگنده های روسی بر فراز این کشور جلوگیری کنند. درخواستی که از سوی همه طرفهای اوکراینی که مدعی حمایت از این کشور هستند رد شده است. 

وی اضافه کرد، ما از اوکراین حمایت می‌کنیم اما در عین حال واضح می‌گوییم که ما بخشی از این درگیری نیستیم.

براساس گزارش رسانه‌های خبری، دبیرکل ناتو گفته، ما یک طرف درگیری نیستیم، یک ائتلاف دفاعی هستیم و اگر در این جنگ شرکت کنیم خطر گسترش جنگ به کشورهای دیگر و افزایش شمار قربانیان وجود دارد.  

استولتنبرگ در عین حال روسیه را به استفاده از بمبهای خوشه ای ممنوعه متهم کرد و در ادامه مدعی شد: مسکو به دنبال توسعه نفوذ خود است و کشورهایی که حق دارند مسیر خود را انتخاب کنند را سرکوب می‌کند. وی تاکید کرد، روابط ما با روسیه در بلندمدت دستخوش تغییرات زیادی شده است اما ما به دیپلماسی متعهد باقی خواهعیم ماند. در شرایط کنونی هیچ کشوری نمیتواند به تنهایی پیش برود و پوتین در ایجاد شکاف بین ما شکست خورد. ناتو در حال حاضر قویتر و متحدتر از هر زمان است. 

به گزارش شبکه الجزیره، دبیر کل ناتو درباره پیوستن دیگر کشورها به این ائتلاف نیز گفت: ما تصمیم داریم که فنلاند و سوئد را در تمام گفتوگوهای اعضای ناتو مشارکت دهیم و ترتیبات و برنامه های خود را به آنها اعلام خواهیم کرد. 

تلاش ناتو برای فراهم کردن مقدمات پیوستن فنلاند و سوئد به این سازمان درحالیست که آغاز بحران کنونی اوکراین با بحثها پیرامون عضویت کی‌یف در ناتو شروع شد. اقدامی که روسیه صراحتا درباره آن به طرفهای غربی و اوکراین هشدار داده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، تازه ترین نظرسنجیها نشان می‌دهد که اکثر مردم سوئد حامی پیوستن این کشور به ناتو هستند. رویترز براساس نتایج این نظرسنجی مدعی شده است که عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین باعث تغییر سریع نظر مردم سوئد شده است.

سوئد از سال ۱۸۱۴ در هیچ جنگی شرکت نکرده و سیاست خارجی این کشور بر مبنای عدم مشارکت در اتحادهای نظامی بوده است. 

براساس نتایج نظرسنجی دموسکاپ، ۵۱ درصد سوئدی‌ها اکنون خواهان پیوستن به ناتو هستند. این میزان در ماه ژانویه گذشته ۴۲ درصد بود. میزان مخالفان پیوستن به ناتو نیز از ۳۷ درصد به ۲۷ درصد کاهش یافته است. این برای اولین بار است که در یک نظرسنجی اکثریت سوئدیها خواستار پیوستن به ناتو هستند. 

 دبیر کل ناتو صبح امروز نیز قبل از شروع نشست وزرای خارجه در جمع خبرنگاران گفت، ناتو طرف درگیری نیست و به دنبال رویارویی با روسیه نیستیم. 

براساس گزارش شبکه الجزیره، وی تاکید کرد که حضور نظامیان ناتو در شرق اروپا یک اقدام دفاعی است. 

استولتنبرگ بدون اشاره به تحرکات ناتو در تشدید تنشها در شرق اروپا و به ویژه اوکراین مدعی شد، روسیه صلح در اروپا را از بین برد و جنگی را آغاز کرده که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون شاهد آن نبودیم تا واقعیاتی جدید را در قاره اروپا ایجاد کند. 

دبیر کل ناتو خطاب به مقامات مسکو نیز گفت: از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری می‌خواهیم نیروهای خود را فورا از اوکراین خارج کند و روند دیپلماتیک را آغاز کند. 

با این حال پوتین امروز در مراسمی بر ادامه عملیات نظامیان روس در اوکراین تا رسیدن به اهداف این کشور تاکید کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    27 3
    همان روس ها ، خصوصا" ولادیمیر پوتین زبان شما وحوش اروپایی رو خوب بلده والله شما غربی ها باید چماق اتمی بالای سرتون باشد ... خخخخ
    • محمد IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      1 9
      دقيقأ مثل ما مردم ايران كه هر چي فشار زندگي و گرفتاري و مشكلات و بدبختي و گرفتاري بيشتر باشد ساكت و آرام و سر به زير و مطيع هستيم اما واي به روزي كه كمي به روي ما بخندن و كمي آرامش و رفاه و راحتي داشته باشيم هيچي ديگه هيجانات و اخساسات شكوفا شده و ميخواهيم همه جا و همه چيز را از ريشه درآوريم
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      3 0
      محمد جان : نجیب تر و بزرگوارتر از ملت ایران نداریم ، البته که حتما" نقاط ضعف و اشکالاتی هم داریم که قابل اصلاح .. پس لطفا" ایرانستیزی ممنوع !!!
    • تبریزی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      2 0
      خطاب به محمد: داری حرفهای سلطنت طلبان و اَنتَر نشنالِ لاشخور را بلغور می‌کنی!!! و ....
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 1
    ما منتظر شاهِ جهانیم،__اللهم العجل لولیک الفرج
  • DE ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    استولتنبرگ که در مرکز آموزشی صهیونیستی رودولف اشتاینر آموزش دیده و درس خونده باید هم به خاطر منافع صهیونیزم جنگ درست کنه و آدم بکشه وگرنه دبیر کل ناتو نمیشد. همین جنایتکار بود که گفت باید ایران را درگیر جنگ با القاعده و داعش کنیم بدون اینکه خودمان مداخله کنیم.
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
      0 0
      متاسفانه جهان بعد از جنگ جهانی دوم به چنگال و سیطره شیاطین و صهیونیست ها در آمد ، و جهان رو به گروگان گرفتند طی این هشتاد سال تا همین امروز هر جنگ و شورش و فتنه و .... بوده دست های پنهان صهیونیسم بین المللی پشت اش بوده و هست .. غده سرطانی که مرکزش در آمریکا و اسرائیل جعلی است
  • ناشناس IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    0 0
    مردم آرام فنلاند و سوئد آرامش و امنیت و سکوتتون از این به بعد پر پر خخخخخخخخ
  • ناشناس IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    همان بلائی که برسر اوکراین اوردید . بس است.الکی بدبخت ها تهیج نکنید.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    تنفس مصنوعی به ناتو با لوله هوای فنلاند و سوئد ...... ناتو مثل خود آمریکا پوشالی است....
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    تن این مردک استولتنبرگ مثل اینکه میخاره!!! تمام فتنه و فساد توی ناتو این اشغاله
  • طوبی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    حالامثلاچه مباحث مهمی به غیرازجنگ افروزی مطرح میکنید که این دوتا کشورم شرکت کنند؟؟!! همون اوکراین رو بدبخت کردید کافیه.
  • بی نام IQ ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    0 0
    این جنایتکاران با ور زدن مثل ریختن نفت روی هیزم اتش جنگ را شعله ور میکنند تا به اقتصاد روسیه ضربه بزنند و مثل شیطان قدم به قدم پیش میروند تا به اهداف شومشون برسند و به خاطر منافعشون دارند خودشون وجر میدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس