تانک اوکراینی - نمایه

در نبردهای چند روز اخیر برای تصرف استان خارکیف اوکراین، ارتش روسیه استفاده از سلاحهای سنگین را محدود کرده که یکی از دلایل مهم این احتیاط، وجود صنایعی بسیار راهبردی در این بخش از اوکراین است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بعد از گذشت ۴ روز از ورود ارتش روسیه به خاک اوکراین در پاسخ به تلاش ناتو برای تغییر ساختارها و مرزهای موجود، نیروهای روس از چندین محور پیشروی خود را به درون خاک این کشور آغاز کردند.

یکی از محورهای پیشروی ارتش روسیه که حاشیه ها و خبرهای زیادی را به وجود آورده، مربوط به رسیدن این نیروها به استان و شهر "خارکیف" در شمال شرقی اوکراین است؛ شهری قدیمی و با سابقه طولانی تاریخی و صنعتی که از جمله مهم ترین نقاط تولید محصولات استراتژیک در دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق محسوب می شد.

شهر خارکیف بین سالهای ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۴ به عنوان پایتخت اوکراین یعنی یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی سابق بود و این استان و مرکز آن همواره از جمله پر جمعیت ترین مناطق کشور اوکراین به حساب می آمده است.

این شهر یکی از مهم ترین مراکز جذب دانشجویان در کشور اوکراین به حساب آمده و تا قبل از بروز درگیری های اخیر یکی از امن ترین شهرهای این کشور برای زندگی بود. خارکیف با توجه به داشتن این مزایا و بنا به سرشماری سال ۲۰۱۷ میلادی جمعیتی بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را در خود جای داده بود.

بیشتر بخوانید:

روسیه فرمان حمله همه جانبه صادر کرد/ اعلام حکومت نظامی در خیابان‌های کی‌یف/ نیروهای چچنی وارد اوکراین شده‌اند/ آمریکا به زلنسکی پیشنهاد خروج داد/توافق متحدان غربی برای اخراج برخی بانکهای معین روسیه از سوئیفت +تصاویر

ارزش «تضمین آمریکایی» در کی‌یف مشخص شد/ جنگ میان روسیه و اوکراین چقدر روی مذاکرات وین اثر دارد؟

اوکراین به مذاکره تن داد/ ارتش اوکراین استفاده از پهپادهای بیرقدار را آغاز کرد / نخستین دسته از قوای روسی وارد شهر خارکیف شدند/ سرنگونی جنگنده اوکراینی توسط پدافند ارتش روسیه +فیلم و تصاویر

زیر ساخت های صنعتی ؛ عامل اصلی ارزش خارکیف

در دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق و خصوصا بعد از دوره جنگ جهانی دوم، اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یکی از طرف های اصلی و پیروز، برنامه بازسازی بسیار سنگینی را به اجرا گذاشت که بخش زیادی از این برنامه مربوط به بخش غربی این کشور بود که در جریان جنگ آسیب فراوانی دید. در عین حال و با آغاز جنگ سرد بین مسکو و واشنگتن ، نیاز به توسعه همه جانبه باعث شد که ساخت و توسعه انواع زیرساخت ها در این کشور شدیدا دنبال شود و در این میان اوکراین سهم قابل توجهی از این کارخانه ها و دفاتر طراحی را به خود اختصاص داد.

در بسیاری از موارد خصوصا در حوزه توسعه سیستم های پیشران، ساخت زره پوش ها ، ساخت هواپیما و بالگرد و برنامه فضایی و حتی بحثی مثل ساخت ماشین آلات کشاورزی مثل تراکتور، این اوکراین بود که محل اصلی توسعه این سیستم ها محسوب می شد.

در فضای پس از اتحاد شوروی نیز فدراسیون روسیه در بسیاری از برنامه های صنعتی و خصوصا نظامی خود، وارد نوعی شراکت با اوکراینی ها شده و از محصولات شرکت ها و کارخانه های به جا مانده از عصر شوروی برای تکمیل پروژه های خود بهره می برد.

پس از درگیری های سال ۲۰۱۴ در شرق اوکراین قطع روابط دو طرف در حوزه های صنعتی و خصوصا نظامی باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای روسیه خصوصا در زمینه تهیه سیستم های پیشران و برخی پروژه های دریایی و هوایی شد.

وقتی به صورت خاص‌تر به اوکراین و پخش شدن صنایع این کشور نگاه می کنیم خواهیم دید که برخی از استراتژیک ترین صنایع اوکراین در استان خارکیف قرار دارد و حضور این صنایع به نوعی باعث شده روسها با احتیاط بیشتری در استان پیشروی کرده و از به کارگیری سلاح های سنگین دوری کنند. در ادامه نگاهی به برخی از این صنایع راهبردی خواهیم داشت.

قلب زرهی بلوک شرق در خارکیف

اگر از علاقمندان به مسائل نظامی باشید اطلاع دارید که یکی از مهم ترین نقاط قدرت در ارتش شوروی سابق، توان تک زرهی سنگین و پر تعداد بود که برخی از مهم ترین دفاتر طراحی و کارخانه های ساخت ادوات زرهی از جمله تانک ها در دوره شوروی سابق، در کشور اوکراین و در استان خارکیف و خصوصا در اطراف شهر خارکیف بنا شده اند. از این میان، دو شرکت یکی موسوم به KMDB و دیگری کارخانه مالیشف، مشهورتر و مهمتر از بقیه صنایع هستند.

کدام راز باعث احتیاط روس‌ها در حمله گسترده به «خارکیف» شده است؟/ وقتی شوروی قلب زرهی و مغز صنایع هوافضا را در اوکراین جا گذاشت+عکس

تانک اوپلوت ساخت اوکراین در خدمت ارتش تایلند

به طور خلاصه، تقریبا هر آنچه در حوزه تانک و زره پوش در اوکراین بخواهید در این دو شرکت پیدا می شود. چه تانک هایی مثل سری اوپلوت تا نفربرهایی مثل سری BTR-۴ که در سالهای اخیر این محصولات برخی موفقیت های صادراتی در کشورهایی مثل تایلند ، پاکستان و عراق را نیز تجربه کردند.

کدام راز باعث احتیاط روس‌ها در حمله گسترده به «خارکیف» شده است؟/ وقتی شوروی قلب زرهی و مغز صنایع هوافضا را در اوکراین جا گذاشت+عکس

نفربر BTR-۴ ساخت کشور اوکراین

برای این که مخاطبان دچار اشتباه نشوند باید اضافه کنیم که برخی از محصولات توسط هر دو شرکت قابل ارائه هستند مثل تانک اوپلوت . در بخش ارائه بسته های ارتقاء برای انواع زره پوش ها موجوعه KMDB دست بازتری داشته و انواع ارتقاء را برای تانک های سری T ساخت شوروی سابق و ساخته های بعد از فروپاشی ارائه می دهد. این بسته های ارتقاء در تمامی حوزه ها مثل پیشران ، حفاظت و قدرت آتش وجود دارد.

کدام راز باعث احتیاط روس‌ها در حمله گسترده به «خارکیف» شده است؟/ وقتی شوروی قلب زرهی و مغز صنایع هوافضا را در اوکراین جا گذاشت+عکس

بسته ارتقاء T-۵۵AGM برای تانک های سری تی ۵۵ از شرکت اوکراینی KMDB

نکته مهم و بسیار کلیدی درباره این دو شرکت بحث توان ساخت سیستم های پیشران برای انواع تانک و نفربرها است که این دو را بدل به معدود کارخانه ها و اوکراین را بدل به یکی از معدود کشورهای جهان می کند که توان طراحی ، ساخت و تولید انبوه سیستم های پیشران برای زره پوش ها را دارد. این دو شرکت البته در حوزه های غیر نظامی مثل راه آهن ، تولید ماشین آلات سنگین در حوزه های مهندسی و کشاورزی نیز فعالیت های گسترده ای دارند.

خارکیف ؛ یک قطب مهم هوافضای اوکراین

در حوزه هوافضا نیز این استان اوکراین حرف های مهمی برای گفتن دارد. بخشی از تاسیسات ساخت و ساز شرکت هواپیماسازی آنتونوف در این استان قرار دارد که این شرکت هم به مانند باقی زیرساخت های مهم صنعتی اوکراین از دوران شوروی سابق در این کشور باقی مانده و بعد از فروپاشی، کل شرکت هواپیما سازی آنتونوف در این کشور قرار گرفت . بخشی از خط تولید این شرکت که عمدتا ساخت هواپیماهای ترابری و مسافری سبک آنتونوف ۱۴۰ و انتونوف ۷۴ را بر عهده دارد در استان خارکیف قرار دارند.

کدام راز باعث احتیاط روس‌ها در حمله گسترده به «خارکیف» شده است؟/ وقتی شوروی قلب زرهی و مغز صنایع هوافضا را در اوکراین جا گذاشت+عکس

بخشی از سوله ساخت هواپیما در خارکیف اوکراین

همچنین چندین دانشگاه مهم اوکراین که در حوزه هوافضا فعال هستند در این استان حضور دارند. خارکیف در حوزه فضایی و الکترونیکی نیز دارای شرکت های مهمی است به طوری که در بخش تولید سیستم های کنترل کننده برای ماهواره برها شرکت Kommunar در استان خارکیف فعال هستند. این شرکت همچنین در حوزه تولید انواع سیستم های کنترل دیجیتالی ، محصولات مربوط به صنایع راه آهن و سیستم های اندازه گیری الکترومغناطیسی فعالیت دارد.

دیگر شرکت مهم در این استان اوکراین Khartron نام دارد. این شرکت که از زمان شوروی سابق در این بخش از اوکراین قرار گرفته، در حوزه توسعه سیستم های کنترلی برای عنوان موشک ها و ماهواره برها فعالیت می کرده و توسعه سیستم‌های کنترلی برای موشک های قاره پیمای شوروی سابق مثل سری اس اس ۱۸ ملقب به شیطان، ایستگاه فضایی میر و توسعه برخی سنسورها برای سیستم های به کار رفته در ایستگاه فضایی بین المللی نیز فعال بوده است.

کدام راز باعث احتیاط روس‌ها در حمله گسترده به «خارکیف» شده است؟/ وقتی شوروی قلب زرهی و مغز صنایع هوافضا را در اوکراین جا گذاشت+عکس

موشک قاره پیمای اس اس ۱۸ ساخت شوروی سابق

با این اوصاف، به نظر می رسد با توجه به اینکه بخش بزرگی از میراث علمی و صنعتی اتحاد جماهیر شوروی سابق همچنان در اوکراین بویژه شهر خارکیف باقی مانده، ارتش روسیه با تاکید دولتمردان این کشور، برای حفاظت از این صنایع مهم و بدست آوردن آنها یا انتقال به دولتی همسو، فعلا در روزهای اخیر از به کار بردن قدرت آتش سنگین برای مقابله و درگیری با نیروهای حاضر در شهر مذکور پرهیز کرده و تلاش می کند با کمترین هزینه و خسارت، آنرا تصاحب کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 151
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    نتونسته بگیره گوشکوب. تلفات روس وحشتناکه.
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      56 93
      اوکراین تلفات نداده؟
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      روس ها مظلوم واقع شدن الان همه علیه روسیه هستن واقعن بایدجلو ناتو وامریکا رو گرفت چونودوروز دیگه هرکاری ازشون برمیاد هرکاری کشتار مردم یمنو فلسطین بماند
    • ماری IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      بایداز ناتو ترسید جلوشونو باید گرفت فردا کسی جلو ناتو نمتونهدادعای استقلال کنه همه باید جیره خوارش بشن.من از برده بودن که استعمار کنه ادمو متنفرم
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      25 13
      وقتی گرفت خواهی دید؛ زودپز!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 0
      يادتونه چند سال قبل اکراین بحثش داغ بود ، همینجا اکثرا کی یف می نوشتند ، حالا ناقلاها طوری برش داشتین که انگار کیف مدرسه هست .
    • احسان IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      46 14
      اخوی امثال شما همونهایی بودند که چند سال پیش در اوکراین بجای اینکه به یک سیاستمدار کارکشته رای بدن دونباله روی تبلیغات غربها شدن و به یه کمدین سینما رای دادن و الان تا خرخره تو گل موندن و دست وپا میزنن و همون غربیها از دور دارن واق واق میکنن شما ها رو هم اجیر کردن بیاین تو سایتهای ایرانی نظر اونا رو بنویسن
    • بچه دهاتی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      21 9
      اگر پویتن از ایران چند تا موشک نقطه زن بگیره و با آنها مراکز راهبردی و حساس نظامی اکراین را بزند جنگ را به سرعت خواهد برد و چون غیر نظامیان را هدف قرار نداده، برد تبلیغاتی خوبی خواهد داشت و بر اوضاع مسلط خواهد شد.
    • IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      4 2
      اکراینی ها دارند خودزنی میکنند
  • LT ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    ارباب پوتین بدجور تو باتلاق اوکراین افتاد.آمریکا لااقل یه اقتصادی داشت که از عراق و افغانستان نجاتش بده اما روسیه از همین حالا ورشکسته هست و اعتراضات خیابانی کلک پوتین رو مثل گورباچوف میکنه
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      61 89
      شما دهنتو ببند
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      فعلن که اروپایی ها و ناتو توگل موندن
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      51 68
      شما ارباب آمریکا و ناتو تون چطوره سلام برسون
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      44 60
      حد سوزش حامیان ارباب بلا گرفته
    • صالح IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      21 33
      یه زمانی جوجه روسها در هیبت حزب توده و...ظاهر می شدند زمانه چقدر عوض شده الان در هیبت دیگری ظاهر میشن
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    اوکراین مقاومتی سنگین کرد و روس هارا به شدت نابود کرد با کوکتل مولوتوف و هرچه در دسترس بود.یادمان باشد هیتلر را اتحاد شکست داد نه چیز دیگر
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      41 24
      مگس کش رو یادت رفت جز سلاح های اوکراین
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      12 18
      نباید مقاومت کنن برن آلمان فرانسه حالشو ببرن برا آدمی مثل صدام آدم مقاومت میکنه یا محمد رضا شاه
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      23 38
      دیشب رسیدند کبف ، آب تو دهن خبرنگار نگران خشک شده بود .
    • حامد IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      27 14
      سومین قدرت اتمی جهان در سال ۱۹۹۴ افتاده به بطری الکل. لیاقت اکراینی ها بیش از این نیست
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      13 5
      خخخخه شهرها سقوط کردن دم از چی می زنی؟
  • علی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    28 4
    روس ها تازه یادشان افتاد!؟؟؟
    • غافلگیری IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      16 24
      روسیه از اصل غافلگیری استفاده نکرد چون که باید اول افکار عمومی منطقه و مردم کشور اوکراین و جهان را متوجه دلیل تنش با غرب و امریکا می کرد و اینکه برای بازدارندگی از حمله ناتو و امریکا، باید کاری بکند. بنابراین، طبیعی است در چنین وضعیتی و طی یک ماه جنگ تبلیغاتی و از طرفی گسیل تجهیزات و ادوات نظامی گسترده و مهمات طی ماه ها و سالهای قبل توسط امریکا و ناتو، ارتش نئو نازی اوکراین امادگی دفاعی داشت لذا نبرد سخت خواهد بود. اما شما دیدید که زلنسکی علیرغم بسیج عمومی، اما از جمعیت 44 میلیونی اوکراین نتوانست لشگرهای مدافع برای دولت خود فراهم کند چون مردم او را و دولتش را باور ندارند و اصولا دولت او و سلف قبلیش با کودتای نظامی و همراهی نئو نازی ها و حمایت غرب و امریکا حاکم شدند و این نقطه ضعف بزرگ این ارتش و دولت غربگراست.لذا می بینید زلنسکی وعده کمک از مزدوران دیگر کشورها را برای دفاع از کشورش میدهد! و مردم سعی کرده اند به نقاط امن در غرب این کشور و مرزهای مشترک با دیگر کشورها بروند تا اینکه بخواهند در میدان جنگ، دفاع گسترده کنند. همچنین بسیاری از شهر های شرقی و پایگاه های نظامی اوکراین با کمترین دفاع،تسلیم شدند چون چندان باوری به یک رئیس جمهور دلقک جنگ آفرین ندارند. این جنگ با ارتقاء هژمونی روسیه در دنیا و اروپا به پایان می رسد چون روسیه برخلاف ناتو و امریکا که در عراق و سوریه و افغانستان و سودان و سومالی و یمن به زیر ساخت های اقتصادی و زیر بنایی و خدماتی و نیز مردم عادی حمله کردند،چنین نکرد.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    مرگ برروسیه کمونیست خونخوار
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      82 71
      مرگ بر ناتو وامریکای کودک کش
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      56 17
      مرگ برامریکا ونوکران داخلیش خاک برسرتان
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      22 80
      کمونیست در روسیه همراه با شوروی دفن شد ، اتفاقا مذهب ارتدکسی مسیحی که تحت فشار و خفقان استالینی همانند مسلمانان جان دوباره گرفت و کلیسای مسکو بعنوان قطب در برابر واتیکان و کلیسای انگلیس میداند . عین شیعه و سنی ، پروفسور آلکساندر دوگین مشاور و دوست نزدیک پوتین که چند نوبت به ایران آمده و درراهپیمائی اربعین هم شرکت کرده ، معتقد هست اتفاقا نظر شیعه با مذهب آنان راجع به آخر الزمان و دجال با هم شبیه و نزدیک است . ارتدکس گه اغلب شرق را در بر دارد معتقد هستند که صهیون واتیکان را در غرب مقابل مسیحیت شرق که در فلسطین و خاورمیانه هم بعنوان مدعیان نقش بارزی دارند ، تیپ مسیحیان عراق و شاید شام ، بعنوان رزمنده بگفته خودشان با افتخار زیر نظر حاج قاسم از سرزمین شان دفاع میکردند و او را صمیمانه همه ارتدکسی ها دوست و احترام دارند . شما حضور رسمی اعلان شده چند شرکت آمریکائی که دیروز منتشر شد که بعنوان آموزش نیروهای حامی اکراین درغرب آنکشور و گزارش دیروز سوریه مبنی بر تعلیم مردم بی بضاعت و کودکان در اطراف زندانی که باصظلاح داعشی دارند و تجمع شان با نیروهای چچنی وایغوری و ادغام به نیروی تحت رهبری محمد الجولانی معروف سرکرده تروریست ها که چراغ خاموش توسط ترکیه راهی اکراین شدند ، و همزمانی و هم پوشانی با بقیه . بقصد . عین سوریه عمل کنند اکراین که خیلی وقته زمین سوخته محسوب میشه ، روسیه را خضوضا از پای بندازند و چند جانبه تلافی کنند ، ما هم باید هشیار باشیم و متزلزل نباشیم و گاهی ازاین یا آن حمایت یا نکوهش کنیم . در این وضعیت تحمیلی و آرایش شده که عقبه رنگارنگ و بسیار دارد . میدان و اجزا شرکت کننده و اهداف را خوب ببینید . و مصمم از دولت حمایت که با رصد دقیق موضع گیری میکند . حواسمان خیلی جمع باشه . این طوفان حداقل گرد و خاکش ممکنه به چشم ما هم بره . دور و اطرافتان را خوب بشناسید . مثلا الجزیره قطر ده روزی هست بیست و چهار ساعته همه شبکه هاش مختص اکراین شده و گزارش لحظه ای . حال همین اتفاق و سیل آوارگان سوری و عراقی در کشور دوست ، ترکیه و بسمت دریا که بسیاری غرق شدند ، اینطور عمل نکرد ، چرا چون عرب یا مسلمان و سفید و غیره هست و نیستند . اتفاقات زیر پوستی در حال انجام است ، کامنت من و تو را هم رصد وآمار گیری میکنند . چون با توجه به نظرات و میزان دقت برنامه ریزی می کنند . حواس ها جمع
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      21 7
      مرگ بر سیاستمداران روسیه مرگ بر سیاستمداران ناتو مرگ بر سیاستمداران آمریکا زنده باد انسانیت
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      28 15
      مرگ بر منافق خود فروخته وجداباد فروخته
  • Gh IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    26 9
    حالا تازه یادشون افتاده این زیر ساختارو دارن و فکرشو نکرده بودن چطور باید شهرو اشغال کنن؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      37 67
      نه دیگه مثل آمریکا و ناتو که مردم خاورمیانه و یمن رو به خاک وخون کشیدن تجربه ندارن اربابتون کلاس آموزشی نمیزاره که چطوری سر ببرن مردم رو چون خیلی تجربه دارن که حججی ها رو سر بریدن و قاسم سلیمانی رو ترور کردن
    • علی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      13 2
      می دونستن اما میخان سالم بمونه برا حکومت دشت نشانده بعدی خودشون یا سالم لاز کنن ببرن روسیه
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    99 42
    پوتین در باتلاق اکراین برای همیشه دفن خواهد شد
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      خدا کنه روس وحشی نابود بشه
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      34 56
      آمریکا چی هر جا رفت کشتار نکرد مردم رو آزاد کرد حججی ها رو سر برید تا روحشون آزاد بشه قاسم سلیمانی رو ناتو ترور کرد که مردم دمکراسی رو تجربه کنن اوکراین ۵۰۰۰نیرو براناتو تو عراق فرستاد که مدافعان حرم ایرانی رو بکشن تا مردم ایران معنی آزادبودن رو بچشن
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      39 74
      انشالله که روسیه بر ناتو پیروز بشه و مردم اوکراین روازاد کنه
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      15 17
      ۰۹:۰۹ احمق روسیه متجاوز مردم اکراین را نجات بده از فرط سوزش دارین هزیان میگید.خخخخخ
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      15 15
      جناب خخخخخ شما بگو خخخخ .حرف نزنی کسی نمیگه لالی.بعدهم خخخخ فقط آزادی رو آمریکا برای ملتها حتمن به ارمغان میاره
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      11 10
      ۱۱:۲۸ تورا به خدا تو که منطق نمیفهمی کجاست هیچی نگو خواهشا
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      1 31
      ۱۱:۲۸ بفرما این منطق جواب دادن
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      8 3
      مردم اوکراین احمق درجه یک هستند که دارند زیر پای روسیه و آمریکا له می شوند
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    شکست ارمنستان و روسیه در جنگ های اخیر نشان دهنده اشتباه بودن تکیه بر پدافند زمین پایه و توان زرهی و تانک هاست در جنگ اخیر مشاهده شد که انواع پدافند های اس سیصد و غیره( که مشابه اش در کشور خودمان هم هست ) براحتی توسط پهپادهای بایرکتار منهدم شدند و همچنین تانک تی نود روسی(مشابه کرار) براحتی توسط موشک های ضدتانک تاپ اتک منهدم شدند لذا به نظر می رسد بجای تکیه بر توان زرهی و پدافند می بایست بر روی تقویت نیروی هوایی و ساخت یا خرید هواپیماهای مدرن،ساخت آواکس و تقویت توان پهپادی تمرکز کنیم
    • مهدی IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      37 95
      شکست روسیه؟ داستان نگو پانترک منافق، اولا که تسلیحات ارمنستان بسیار قدیمی و فرسوده است دوما روسیه نصف اوکراین را اشغال کرده و داره بیشتر نیرو وارد میکند با کدام منطق اسم این شکست است؟ اصلا منطق داری؟ پانترک منافق اومدی اینجا تبلیغ بیرقدار حلبی ترکیه را کنی؟ اوکراین که اشتباه کرد خرید و خیری ندید شما لطفا ببند. کشور ایران به لطف مهندسان عزیز نظامی بهترین پهپادها را در انواع مختلف تولید میکند و در زمینه موشکهای ضدتانک و ضد زره هم جزو چند قدرت اول جهان هستیم برو مشخصات توفان 2 و دهلاویه را ببین
    • مقدس IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      22 8
      احمق كسانى هستند كه فكر ميكنند ارتش پوشالى و مسخره باكو با پشتيبانى تكفيرى ها ى تركيه و صهيونيست ها و چندتا قارقارك توانست منطقه اشغال شده را آزاد كنند . خير اين فقط خواست روسيه و ايران بود ، در غير اينصورت عليف قمارباز بايد دست عرعركنان و زوزه كشأن شبانه ميرفت نزد اربابان صهيونيست .
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 16
      ۰۹:۰۴ کمی ترمز بگیر اینا را ازکجات بیرون زدی کمتر چرت وپرت بگو.خخخ
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      5 1
      خخخه عزیزم این که کامیون حمل سامانه ها را بزنید نشد که حرف از قدرت!
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    22 56
    ایران هم باید از فرصت هرج و مرج جنگ استفاده میکرد و تا میتونست این فناوری ها و نقشه های تجهیزات صنعتی رو از کارمندان و دانشمندان اکراینی این صنایع میخرید!
    • مجتبی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      19 71
      غرب پرست های حاکم بر اوکراین به شدت برای تحریم ایران تابع غرب بودند. با یک دولت همسو با روسیه ایران می تواند با اوکراین روابط نزدیکتر و گسترده ای داشته باشد. اوکراین می تواند متحد خوبی برای ایران در مقابل غرب باشد
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 1
      درسته اگه حکومت اوکراین عوض بشه به نفع ماست هم رژیم صهیونیستی از اونجا رونده میشه هم ناتو نمیتونه اونجا پایگاه بزنه اگه پایگاه میزد کلاهک اتمی و جنگنده 35Fو انکاع تجهیزات در نزدیکی ما یعنی اوکراین مستقر میشد و حلقه محاصره ناتو تنگ تر میشد.الان اوکراین حکومتش عوض میشه و ما راحت تر میتونیم باهاش رابطه بگیریم و ازش فناوری دریاعت کنیم.
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    21 8
    بهر حال هرچی اروپا درگیر بشه به نفع کشورهای دیگه است آسیا بخصوص چین منفعت می بره خوب ما هم بدمان نمی آید امیدواریم کل اروپا درگیر جنگ شوند
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      9 4
      چی عجب یه نفر یه تحلیل درست کرد
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      10 11
      انشاالله که جنگ به اروپا کشیده شود تاوان آن همه ظلمی که به خاورمیانه کردند پرداخت کنند
  • US ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    7 27
    کاترین شکدم اوج بصیرت اصولگراها جاسوس اسراییل بوده چرا واقعا باید به تحلیل های شماها اعتماد کرد احمدی تژاد یکی کاترین شکدم یکی حالا هم که پوتین
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      20 86
      یک دونه مصی پولی نژاد از که مریدان و شاگردان خاتمی فتنه‌گر بوده و هست برای بردن آبروی نداشته همه غربگداها و افسادطلبان کافیه پس لطفاً دهنت رو ببند و سکوت کن
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 1
      کاترین شکدم پس گاندو چه غلطی میکنه
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    26 15
    پوتین بر بد باتلاقی قدم گذاشت.با تحریک غرب وارد جنگی شد که در آینده نزدیک باید شاهد یک فروپاشی دیگه در بلوک شرق باشیم.تحریمها آغاز شده و این سرآغاز برنامه یی است که برای پوتین و روسیه تدارک دیدند
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      12 9
      اینقدر نسوزید برای اربابتان آمریکا خسته نشدید ازنوکرای آمریکا تاکی می خواهید آفتابه دست بگیرید
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      10 4
      اره امریکا بدجوری روسیه را فریب داد احتمالا برای چین هم برنامه داره
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    26 22
    یاشاسین اکرایین ...جوجه آخر پاییز می شمارند پوتین به غلط کردن خواهد افتاد .بد جوری خطا کرد .ودرضمن برنده اصلی آمریکا خواهد بود ...
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    19 13
    هر کسی به مردم ایران لقب غرب گدا بدهد به تعبیر قرآن فاسق است .وبا تنابزوا بالالقاب ....
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    9 7
    واقعیت اینه که قویترین کشورها در جنگ شهری کم میارن به خاطر افکار عمومی و همچنین حضور گسترده غیرنظامی ها نمیشه شهر را شخم زد اینجا غوطه شرقی دمشق نیست که رزمندگان شیعه در کنار روس ها جنگ شهری کنند گمان نکنم به راحتی بتونن بر خارکیف مسلط بشن
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      6 11
      خارکیفی ها هم مردم نبل و الزهرا نیستن که در محاصره تسلیم نشن، فقط کافیه برق و اینترت رو براشون قطع کنی
  • مهران IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    14 20
    گسترش ناتو به سمت شرق برای ایران هم بسیارخطرناک است. از هر راهی که می شود باید به روسها کمک کنیم. مخالفین روسیه خواسته یا ناخواسته در طیف دشمن هستند .بلایی هم که سر مردم نژادپرست اوکراین می آیدمسیولیتش متوجه رییس جمهور یهودی آنهاست. روسیه برای دفاع از خود اقدام بازدارنده انجام دادو اوکراین کشور متجاوز است.
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      50 12
      ۰۹:۴۱ کم بدبختی ملت دارن همین مونده دخالت هم بکنین مثل اینکه برای نابودشدن عجله داری؟ مهران خان!!!!!!!
    • ایرانی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      8 11
      تو هم آدمی می خواهی از متجاوز و آدم کش دفاع کنیم بابا تو دیگه کی هستی
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      6 4
      روسیه دارد از خودش دفاع می کند ولی در ظاهر تجاوز کرده و حق هم دارد
  • داوطلب ایرانی DE ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    20 48
    از سپاه پاسداران و وزارت خارجه درخواست داریم تا زمینه حضور نیروهای داوطلب ایرانی را در اوکراین فراهم نمایند تا بتوانیم در کنار مردم و ارتش اوکراین با نیروهای اشغالگر روس بجنگیم .
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      17 17
      معلومه که قرص هات رو نخوری . اگر میخوای بجنگی بیا برو یمن که حداقل از یک مسلمان مظلوم طرفداری کرده باشی نفهم.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      10 4
      اگه مردی تو که نزدیکی پاشو برو از جون هموطنات میخای برای بقیه مایه بزاری
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      3 12
      امیدوارم
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      4 8
      منم موافقم
    • 113+114 IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      10 4
      خب اگر مردی! مشخصات و اطلاعات و تصویرت رو بده سایت مشرق تا اعزام بشی.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      13 11
      منم آماده هستم برای جنگ با نئو نازی های اوکراینی
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      1 10
      نیازی به رفتن نیست ما همینجا برای مردم اوکراین دعا می کنیم و در غم اونها شریک هستیم و برای کشته های اونها عزا داری می کنیم و د یادمان می ماند چه کسانی نجیب گوی کمونیست هستند.
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      9 1
      چرا سپاه براتون فراهم کنه دفتر حفظ منافع اربابتان سوییس هست درتهران ازانجا بااربابتان تماس بگیرد تا زمینه انتقال به اوکراین فراهم کنه جنگجویان ترقو خخخخ
    • DE ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 0
      از سپاه پاسداران و وزارت خارجه درخواست داریم تا زمینه حضور ما اصلاحطلبان و اشرافیون و لاتچریها و سنیملیتریها را در اوکراین فراهم نمایند تا بتوانیم در کنار خلق قهرمان و مردمان خداجوی ارتش اوکراین با نیروهای اشتغالگرمانند خروس بگنجیم .ما و آنها هر دو امیدهای نتانیابو هستیم ما اینجا اونا اونجا.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    11 14
    اینطور که از روسیه حمایت می کنین سوال پیش میاد که حمله روسیه مجازه ولی حمله عربستان به یمن میشه تجاوز؟درخواست کمک اسد از ایران مجازه ولی درخواست کمک بحرین از عربستان میشه سرکوب قیام مردمی.یه بام و دو هوا
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      12 5
      هر وقت فهمیدی روسیه به چه دلیل حمله کرد و عربستان اصلا به چه خاطر حمله کرد یا در خواست کمک اسد به چه دلیل بود یا بحرین چه نیازی به درخواست کمک از عربستان آن وقت فرق آنها را می فهمی!
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      شما که فهمیدی توضیح بدی چطوری علی عبدالله صالح که الحوثی را کشته بود با برادرش دوست شد و چرا در یمن انقلاب با اسلحه انجام شد.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    11 13
    نگید جنگ روسیه با اوکراین، بگید جنگ روسیه با ناتوی خون‌آشام با تمام عده و عده اش!
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 2
    مرگ بر روسیه خونخوار مرگ بر آمریکای جنایتکار
  • نصر IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    10 4
    نصرت الله افشاری: نصرت الله افشاری: صهیونیزم جهانی خوراکش خون است .با خون زنده میماند.خون افریقایی وامریکایی واسیائی واروپایی واسترالیایی فرقی ندارد،بومیان استرالیا و کانادا را میکشد تا کشور های انها را صاحب شود.کره جنوبی را از دست مردمش خارج و خود بر ان حکومت میکند. در بوسنی و هرزگوین و صربستان با اتش فتنه خونریزی بپا میکند و خون میاشامد. درکشورهای مسلمان فلسطین ،ایران ، عراق ،لبنان ،افغانستان ،لیبی ،سوریه ،یمن ،عربستان ،کویت ، امارات وغیره با جنگ و خونریزی نسل کشی کرده واز خون انها ارتزاق میکند.اتحاد جماهیر شوروی را از هم میپاشاند و چون اختاپوس بر تکه تکه های ان چنبره میزندوامروز هم بااتش جنگ بین روسیه واکراین دورا دور به ریش انها میخندد واز خون های ریخته شده لذت میبرد.براحتی در یک کشور با فریب مردمش انقلاب مخملی میکندوسکان انرا به دست یک دلقک میدهد تا شرایط یک جنگ و خونریزی جدید فراهم شود.او از خون ریزی در دیگر نقاط جهان ابایی ندارد .حال عده ای نادان در کشور جمع شوند و بگویند مذاکره با کدخدا که ریش خودش هم در دست صهیونیست ها است برای کشور نان و اب می اورد و امنیتمان را تامین میکند. هستند کسانی در کشور که باز هم صهیونیزم جهانی را نشناخته اند و نا اگاهانه یا عمدا هر روز با زبان وقلم وسرمایه های کشور و خویش اب به اسیاب انها میریزند و در خون ریزی های انها شرکت میکنند و خواسته و یا ناخواسته انها را در این جنایات جری تر میکنند.امروز که صهیونیزم جهانی با نقشه از پیش تعیین شده ودخالت در اکراین وتغییر حکومت ان نه تنها امنیتت روسیه را بخطر انداخته بلکه زمینه را برای یک جنگ جهانی وخونریزی در کل جهان فراهم ساخته است.هوشیاری ملتها بخصوص کشور های هم پیمان روسیه و دیگر کشور ها را میطلبد که نگذارند صهیونیزم جهانی به اهداف خود برسد.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      1 7
      یهودی ها در کل اروپا و آمریکا حضور دارند دلیل نمیشود که آنها در مناصب دولتی حاضر نباشند خب به دلیل نداشتن یک کشور قدرتمند یهودی به سیاست روی آورده اند
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    8 58
    بيشترين منافق فراري در اوكراين حضور دارند
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    10 18
    ای ول به اکراین روسیه جلوی اکراین کم اورده می خواد با امریکا بجنگه خخخخخ
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 10
      خخخخ باز که اینجا پیدات شد کار نداری زندگی نداری
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 3
      هر روز روسیه دارد پیشروی می کند قربان در ضمن آمریکا وقتی به عراقی که نیروی نظامی و حکومت مرکزی نداشت حمله کرد چند هفته زمان برد
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 1
      ۱۱:۳۱ بفرما اینجا هم خوب منطقتا نشون دادی شفای عاجل فقط همین
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      انشالله خودت هم شفا پیدا کنی آقای منطق پور بفرما بفرما میکنی فقط.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    15 16
    بازنده اصلی ایران است
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      5 2
      تاابله در جهان مفلس درنمی مانه
  • US ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    8 15
    میدانستم ارتش روسیه زمینی ضعیفه پوتین فقط ۴۸ ساعت فرصت عملیات برق اسا داشت تا اوکراین را بگیره الان فرصت از دست رفته با کمک های ناتو که موشک ضد زره و دوش پرتاب هایی که برای زدن بالگردها و جنگنده های روسی به اوکراین ارسال کرده جنگ فرسایشی شده و هرچه زمان بگذرد فروپاشی نظامی روسیه در اوکراین بیشتر می شود واین مقاومت ملت اوکراین عده ای توده ای که به ارباب پوتین دل بسته بودن متوجه میشوند به دیواری که تکیه کرده اند چقدر سست است
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      6 1
      روسبه هنوز ار یک سوم توانش هم استفاده نکرده.خواسته روسیه ساقط کردن حکومت اوکراین و خنثی کردین ارتشه وگرنه میتونست کل کشور رو زیر آتیش بگیره و تو 24 ساعت فتح کنه.میخاد به غیرنظامیان و زیرساخت ها ضربه وارد نشه.روسیه یک همسایه متحد روس گرا میخاد نه یک کشور ویرانه.بزار چچنی ها برسن به خط مقدم بعد میفهمی.این مقاومت زلنسکی فقط باعث نابودی زیرساخت ها میشه.درضمن تازه جنگ 5 روزه شروع شده.اوکراین وسیع ترین کشور در بین کشور های اروپایبه همین آمریکا موقع حمله به عراق چند ماه طول کشید درحالی که عراق رو از قبل خلع سلاح کرده بودن.
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    14 12
    روسیه با این اشتباه به تاریخ بپیوست.
  • اراز تبریزی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    10 2
    دوستان هم میهن این جنگ ما نیست نه بایدن عموی ماست نه پوتین دایی ماست لطفا به همدیگه توهین نکنین نظر هر کسی متفاوته ولی ما ایرانی و یک خانواده ایم
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      12 10
      دوست خوب هموطنم نکته دراینجاست که اگر حمله روسیه به یک کشور مستقل بی پاسخ بماند هیچ تضمینی نیست که روزی روسیه به ایران یا جمهوری آذربایجان و یا تاجیکستان و حتی ترکیه لشکرکشی نکند.در این کمی بیش از یک دهه اخیر این دومین باره که روسیه به یک کشور حمله نظامی میکنه.ابتدا به گرجستان و حالا اکراین و بعدی رو خدا میدونه فقط کافی که روس ها منافع خودشون رو در اشغال یک کشور که به لحاظ نظامی از اونها ضعیفتره بدونن. مخالفت با حمله نظامی روسیه به هیچ وجهی نشانه حمایت از تمامی سیاست های غرب نیست چون چه غرب و چه شرق بشدت مستعد این هستن که در صورت غفلت ما از ایران عزیزمان بهره کشی کنن
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      3 6
      دوست خوب هموطنم نکته دراینجاست که اگر حمله روسیه به یک کشور مستقل بی پاسخ بماند هیچ تضمینی نیست که روزی روسیه به ایران یا جمهوری آذربایجان و یا تاجیکستان و حتی ترکیه لشکرکشی نکند.در این کمی بیش از یک دهه اخیر این دومین باره که روسیه به یک کشور حمله نظامی میکنه.ابتدا به گرجستان و حالا اکراین و بعدی رو خدا میدونه فقط کافی که روس ها منافع خودشون رو در اشغال یک کشور که به لحاظ نظامی از اونها ضعیفتره بدونن. مخالفت با حمله نظامی روسیه به هیچ وجهی نشانه حمایت از تمامی سیاست های غرب نیست چون چه غرب و چه شرق بشدت مستعد این هستن که در صورت غفلت ما از ایران عزیزمان بهره کشی کنن
    • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      0 5
      دم شما گرم امیدوارم مشکلات این مملکت حل بشه اما گفتن من میتونیم
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    10 16
    روسیه کم کم داره به همه اهدافش میرسه
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    10 5
    ناتو اگر تا اکراین بیاد مطمئن باشید تا قفقاز وسراسر مرز شمالی ایران نیز گسترش می یابد عقل حکم می کند از پیمان نظامی بشدت تهاجمی در خدمت امریکا فاصله گرفت ،سران فاسد اروپا می دانند مردم اروپا مرد جنگ و دفاع نبستند دنبال کشورهای شیفته غرب و مشخصا عین غربگداهای خودمان هستند تا از آنان دفاع کنند ،آقا مثل پرستاری مردم جهان سوم از پیر وپاتول های آنان!امریکا این قاعده را می داند !!!حتی سربازان امریکایی نیز اهل خود امریکا نیستند /مثل همین سرباز امریکایی که تو ی افغانستان تلف شد و ایرانی بود اکثرا مال امریکای لاتین یا افریقایی تبار هستند ،یه سری شوت هم ما تو کشور داریم که نمی دانند ناتو یعنی چه !؟ این احمق ها بجای اینکه فکر منافع کشور و خاک ایران باشند بفکر دفاع از چشم آبی های هستند که دو زار این غربگداها را قبول ندارنند /افغان ستان نمونه/مایکصد وپنجاه سال است از این شیفتگان احمق غربگدا ضربه خوردبم الان هم برای کشوری که دشمن ایران است دارند هورا می کشند اکراین در همهزمینه ها در سازمان ملل بر علیه ایران رای داده !چطور این ....ناموس ها از این دلقک دفاع می کنند
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 7
    ناتوانی تاکتیکی و تجهیزاتی باعث این ناکامی شده
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    8 2
    اللهم العجل لولیک الفرج ___(فارغ از متن این خبر) لطفا برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم.---العجل العجل العجل یا مولانا یا صاحب الزمان
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 3
    واقعا متاسفم برای هموطنانی ک طرفدار روس شده اند یا طرفدار غرب، اینجا ایران است و ما باید طرف کشور خود را بگیریم روسها و غربیها در پیشگاه وطن پرستان ایرانی منفورند
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    سلام .نه امریکای کودک کش ونه روسیه خونخوار هیچ کدوم دلش واسه مانسوخته یادتون هستکه اسراییل به سوریه حمله کرد قبلش با روسیه هماهنگ کرد ولی روسیه به ایرانیها خبر ندادوچقدر ایرانی توی سوریه کشته شدن .پس انقدر خودتونو برای رسیه وامریکا جرندید.
  • میلاد IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 3
    یعنی روسیه نمیتونست بعد از فروپاشی شوروی خط تولید این سلاح ها رو خودش بسازه؟! تحلیل مزخرفی بود!!
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 1
    ببینید جواب برای طرفداران ‌غرب بسیار زیاد هست و من نمی خواهم وارد آن معقوله شوم. موضوع مهم برای ایران اینست که در موقعیت حاضر ایرا چه بکند. نطر شخصی من اول آنکه برجام را در شعله عقبی گاز خوراک پزی بگذارد و شعله آنرا هم پایین بکشد. در عین حال توجه ب روسیه است. فرصت فوقالعاده پیش آمده تا ایران از لحاظ تکنولوژی بسرعت پیشروی کند، البته چین هم مهم است ولی روسیه کاندیدتر است و هردو با کمک یکدیگر تحریم ها را عقب میزنیم. هارت و پورت اروپا مدت کوتاهی طول می‌کشد. بعد از اینکه امتیازاتی از آمریکا گرفتند ب روسیه بر می‌گردند. در حقیقت جنبش اروپا برای خلاصی از بند آمریکاست که تا بحال جرات ظاهر کردن نداشته و درقفس حبس بوده. بهر حال فرصت روبروی ما است اجازه ندهید عده ای ب شما ظلم کنند.
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 3
    دم زلنسکی گرم که این صنایع مهم کشور اوکراین را با افتادن در دام امریکا تقدیم روسها کرد واقعا دمش گرم
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 1
    بابا مشاور وزیر کشور اوکراین میگه نیروهای روسی داخل کیف هستند بعد شما از شکست اوکراین حرف می زنید !!!! - شما اینطور خیالبافی کنید- خخخ
  • FR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 1
    مواضع احساسی و دوقطبی کردن موضوعات از ریزترین موضوعات داخلی تا مهم‌ترین مسایل امنیتی ونظامی در کشورمان متاسفانه یادگاری جناب خاتمی از دوران اصلاحات و بعدا فتنه سبز است ...یا با اونا یا باما ؟!
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    قرآن می فرماید .در میان خودتان عیب‌جویی نکنید و یکدیگر را با لقب‌های بد نخوانید. (زیرا) فسق (و بدنام بودن) پس از ایمان، بد رسمی است، (و سزاوار شما نیست.) و هرکس (از این اعمال) توبه نکند، پس آنان همان ستمگرانند.
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 5
    بزودی کمونیست به زباله دان تاریخ ریخته می شود .یک دهه انتظار کافی است.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 6
    روس ها مظلوم واقع شدن.جواب ... اوباش تهران را جمع کن برو کمک رفیقت ..تو اسم خودت را مسلمون گذاشتی . متاسفم که با تو هم وطن هستم.و شرمنده دنیا و آخرت . کبوتر با کبوتر باز با باز . ما فکر می کردیم اردوغان مشکل داره حالا فهمیدیم مشکل کجاست.. آیا بصیرت شما همین است .
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      70 سال و بیشتر دارن مردم غرب اسیا رو میکشن و 8 سال اخیر هم یمن و سوریه و میانمار و کشمیر و ... شماها اونموقع لال بودین الان مسلمان شدین. مرگ بر آمریکا سگ صهیون و کاسه لیسانش.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 7
    پوتین اگه شرف داشت صبر می کرد سرما و بیماری کم شود . نه شرف دارد و نه از انسانیت بویی برده . پسر ها و برادرم طرفدار روسیه و چین هستند .من دیگه آنها را قوم و خویش خودم نمی دونم. جنگ اوکراین بین پدر با پسر و برادر با برادر جدایی انداخت.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 3
    اگر روسیه کمونیست نیست چرا با کشورهای کمونیستی یک دست است . چین .کره شمالی . کوبا .و..... آیا پوتین نماز می خواند .یا کلیسا می رود.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 5
    خدا خودت به ارتش روسیه کمک کن، این گره های ایجاد شده رو زودتر باز کنه و کیف ازاد کنه، شکست روسیه در جنگ برای همه بد میشه، مردم اکراین هم متاسفانه گیر این دولت وابسته زلنسکی افتادن، برای کاهش درد مردم اکراین و کاهش تنش باید ارتش روسیه موفق بشه، ان شالله این طور میشه، مخالفان اقدام روسیه یا متوجه نیستن دارن چه کار می کنن یا مزدور هستن
  • سادغ ذیباکلام IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 3
    به آقای پوتین پیشنهاد میکنم از موشک های نقطه زن ایران استفاده کنه همانهایی که باهاش مقر داعش و بعد از آن پایگاه عین الاسد آمریکایی را زدند. اینطوری با کمترین هزینه حساس ترین نقاط نظامی اوکراین را زده و هم به زیرساخت ها و مردم عادی اوکراین صدمه نزده و آبرویش حفظ میشه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    خوب نمیجنگند؟
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 7
    آیا کسی دیده که پوتین خدا را عبادت کنه ؟؟؟ چرا نگذاشت فصل سرما و بیماری تمام شود . من هر کسی را که با پوتین باشد از قلبم بیرون می کنم حتی اگر فرزندم باشد..
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 7
    شرم و نفرین خدا و ملایکه بر انسانهای جنگ طلب .زنده باد دینداری . زنده باد ایران . زنده باد انسانیت . زنده باد جمهوری اسلامی ایران . زنده و پاینده باد ولایت فقیه و ننگ و شرم بر هواداران و نوکران پوتین خونخوار..زنده باد یاد و خاطره شهید مطهری رسوا کننده کمونیست .
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 1
    امیدوارم ما هم سلاح های قاره پیما و مافوق صوت داشته باشیم سلاح هایی که بتونه به خاک امریکا برسه
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 9
    شما از نابودی صدام خونخوار و القاعده جنایتکار ناراحت شدید و موضع گرفتید چرا از مردم اوکراین حمایت نمی کنید .اوکراینی ها چه اشتباهی کردند . چه هیزم تری به شما فروختند . مگر ترکیه عضو ناتو نیست .چه کار به ما دارد. گیرم همه کشور ها عضو ناتو شوند چی از ما کم می شود .ما که اشغال گر نیستیم.
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      1 0
      داداش ما از كودتای تركیه هم خوشحال شدیم، حالا بر اساس یه سری تدبیر و سیاست و البته مرام ایران، خردوغان رو نجات داد.
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 8
    من در دهه هشتاد در خارکیف دانشجوی هوا فضا بودم مردمی مهربان و خونگرم بر خلاف روسها الانهم پرواز پهبادهای بیرقدار مانع هجوم گسترده زرهی به خارکیف شده پهبادهای بیرقدار ارتش اوکراین هر جنبده بزرگتر از ماشین رو خاکستر میکنه
  • محسن IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    7 10
    اینستاگرام سی ان ان رو نگاه کن ارتش اکراین با پهپادهای بیرقدار ساخت ترکیه کاروانهای موشکی ارتش روسیه رو لت و پار کرد روسیه تو گونی افتاده همه تانکها و زره پوشهالشو پهپادهای اکراین میزنن
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      14 3
      بازهم توهم زدی داداشی فیلم هندی زیاد نگاه نکن دچارهزیان می شوی
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 10
    طرفداران پوتین به دروغ های که خودشان بافتند استدلال می کنند ..
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 8
    واقعا این مقدار طرفداری از روسیه و شخص پوتین با درنظر گرفتن سابقه کشور روسیه در حمله به ایران و گرفتن بخشهای قابل توجه، حمایت از صدام تا اخرین لحظه و بعد در قضیه هسته ای عدم حمایت در شورای امنیت و چاپیدن کشور در موضوع نیرگاه های هسته ای جای تعجب دارد. موضوع حمله به کشور دیگری از نظر کلان برای کشور ما هم خطرناک است. اگر این اتفاق برای ما بیفتد چه؟
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 5
    پهبادهای بیرقدار در ماربل حملات گسترده ای به نیروهای زرهی روسیه کردند تا کنون 146 تانک روسیه منهدم شده 4300 سرباز از دست داده 27 هواپیما و 26 هلیکوپتر امار انهدام خودروهای زرهی قید نشده
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      6 2
      الان هر گوشی یه دوربین داره. اینایی که بی بی سی میگه باور نکن. فیلمش کو؟
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      6 5
      فیلمش در آپارات و بیبی سی اینستاگرام هست
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      1 0
      عکس و فیلمی از این امار نجومی دارید ؟؟
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    8 4
    یاشاسین قهرمانیمیز پوتین پولادین. حاج پوتین همونطوری که می بینی ماهم تو تهرون آمریکاپرست زیاد داریم.سر راه یه توک پا بیا اینجا این آمریکاپرستارو جمع کن بنداز تو گونی ببر بغل آمریکاپرستای اوکراین چال کن. اینا الدنگای تپل و مرفهی هستن. درسته که تو زندگیشون بی خاصیت و بیفایده بودن ولی چون تو زندگیشون خوب چریدن کودشون باکیفیت میشه!! اقلا به یه دردی بخورن. قردادن که نشد زندگی.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      الدنگ تر از حزب کثیف روده و منافقین خلق و فداییان خلق و کمونیستهای خدا نشناس در دنیا وجود ندارد . شرم نمی کنید .کسی که از خدا نترسد از کی می ترسد.
  • SE ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 6
    شاخ پوتین در اکراین شکسته شد و پوتین رسوای عالم شد
  • SE ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 9
    اُکراین افغانستان شماره ۲ برای پوتین و روسیه خواهد شد
  • SE ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 7
    پوتین با دویست هزار سرباز و انبوهی از توپ و تانک و موشک در مقابل ارتش و مردم قهرمان اکراین هیچ غلطی نتونست بکنه
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 5
    زلنسکی نمی فهمه وقتی ناتو و غربی بکار نیست جنگ با روس خریت است؟؟؟....
  • دلسوز IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 7
    نه پوتین دلسوز ماست که اگر بود با اسرائیل برای زدن نیروهای ما در سوریه هماهنگ نبود ،و نه آمریکا وغرب!بنابراین وقتشه بیاموزیم که در عالم سیاست نگاهی عاطفی به قدرت‌ها نداشته باشیم و ماهم از وضعیت پیش آمده درجهت منافع خودمون استفاده ببریم ‌ .روسیه سالها با کارت ما با امریکا معامله کرده و الان وقتشه ما هم با همون نگاه از این شرايط استفاده کنیم
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    از همه چیز گفتیم ، جز خارکییف ، با این همه اهمیت. برنامه روسیه چه می تونه ، باشه ، نگهداری شهر . یکجورائی ، یا انتقال زیر ساخت های مورد نیاز . و یا چی؟
  • عباسی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    اقتصاد اینها نظامی است .کارخانه های تسلیحات باید بچرخند.اکراین بهانه است .شاید دو یا سه سال دیگه در یکی از کشوری های دیگر دنیا این جنگ راه بیافتد.مهم آن است تجهیزات نظامی باید مصرف گردد.ندیدید سر سوریه ولیبی وعراق و یمن ولبنان وارمنستان وآذربایجان و... بی دلیل جنگ انداختندآخر چی شد از هردو طرف خسارت مال مسلمانان شد وکارخانه های نظامی ذمی ها با چهار شیفت کار کردند.وخیلی چیزهای دیگر...
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    3 0
    بدبخت ترین آدمها در گیر و دار جنگ روسیه و اوکراین غربگداهای ایران هستند که هم دنیای خود را می فروشند هم آخرت را
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 1
    ایران ببینید پشتش به کی گرم بود .روسیه که مثل خر تو گل گیر کرده
  • سیدمرتضی IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    2 0
    اولا روسها دارن پیشروی میکنن و روزهای اول جنگه روسها میتونستن به صورت فرشی اوکراین رو بمباران کنن اول جنگ سوریه همینکارو کردن اما اوکراین برای روسیه حکم گنجی رو داره میتونه با اون با همین تحریمها به یک کشور صنعتی کامل تبدیل شه، من نمیگم روسها خسارت ندیدن اما الان روسها کیف رو محاصره کردن پایتخت کشور روبرو رو خب اگر این شمسته پس پیروزی چیه هدف روسیه نابودی تجهیزات هجومی ارتش اوکراین بود که تا حالا محقق شده با چندتا پهپاد که نمیشه جلو ارتش بزرگی مثل روسیه رو گرفت اونم در تعداد محدود بزارید1ماه از جنگ بگذره ببینیم چی میشه هنوز یک هفته نشده ماهشت سال جنگیدیم تو سوریه الان ده سال جنگیدیم یمن الان هشت سال جنگه، امامشکلات اصلی ارتش روسیه تا اینجا به نظر بنده یکیش عدم وجود اواکس مناسبه که جنگ شبکه محورو مدیریت کنه دوم عدم استفاده گسترده در پهپاده که جای تعجبه چون هردو رو داره سوم نبود سیستم دفاع فعال در تانکهاش و از همه مهتر فرماندهی اشتباه یا شایدم میخوان با فرماندهی به ظاهر اشتباه تجهیزات اکراینی که با ناتو در ارتباطه مثل پهپادها وسیستم پدافندیشونو شناسایی کنن برای نابودی وگرنه پهپاد با رادار وسیستم هدایت زمینی شناسایی میکنه وهدایت میشه که تی بی2هم پهپادی از ناتو هست باتجهیزات الکترونیکی امریکا امیدوارم جنگ زودتر تمام شه چون جنگ اصلا خوب نیست بی گناه زیاد کشته میشه
  • alireza IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 1
    پایین آوردن حجم آتش توسط روس‌ها در روزهای اخیر به دستور پوتین بوده چون نمی خواد موجب تلفات سنگینی درمیان غیرنظامیان اکراین ومنفورتر در بین جامعه جهانی باشه ولی بهرحال حمله به اکراین اشتباه بود.پوتین دستکم می توانست زمانی که عضویت اکراین در ناتو رسماً اعلام بشه به این کشور حمله کنه ولی اکنون همه مردم دنیا وحتی ایران که از تحریم‌های آمریکا سالهاست در رنج ومشقت هستن جانب اکراین رو بگیرن حتی بنده که از سیاستهای مزورانه آمریکا متنفر هستم
  • رهام حسامی- IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 1
    این جنگ تقسیم منافع بین سه قطب امریکا و روس و چین هست .اونها میخوان جهان تقسیم و موازنه قدرت بدست بیارند ما بیطرف هستیم امااجازه تجاوز هم نمیدیم .پوتین و دولت اون و دولتمردان امریکا و چین انسانیت فراموش کردند .نمیدونه به سرزمینی حکومت میکنه ولی به انسانها نمیتونه حکومت کنه و همین انسانها بالاخره اونو سرنگون میکنند .با ظهور حضرت مهدی و عیسی فرزند مریم دیگه جاای جولان انها نیست .جهان با صلح امنیت و پیش به سوی پیشرفت .اینطور که انها پیش میروند خودشونو نابود میکنند وای اگر جنگ اتمی بشه چیزی از دنیا نمیمونه نسل بشر و موجودات کلا فنا میشن .
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 1
    تو این مدت چه همکاریهای که میشد با اوکراین انجام داد و چه فناوری های نظامی از این کشور به صورت مخفی وارد کشور کرد مخصوصا که از لحاظ درامدی وضع خوبی نداشته اوکراین...
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    لعنت بر شیطان(انگلیس)و زاده او (امریکا).
  • ملت AU ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    مردم ایران از امریکا متنفر هستند و هر کشوری که مقابل آمریکا بایستد مردم ایران پشتیبانی هستند امریکا و اروپا چون گربه دم سوخته بالا وپایین می‌پرند عده‌ای هم پادو ی امریکایی که در جنایت امریکا در منطقه وایران سهیم هستند چون روغن در تاوه آب میشند جای بسی شادی است
  • محمد IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ و دوستان کوچک داخلی و خارجی اش
  • US ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    0 0
    حاجی فک کنم اگه بیشتر تحقیق میکردی میدیدی که صنایع اوکراین بخصوص صمایع دفاعیشون تا مرز ورشکسته شدن رفتن و چیزی ازشون نمونده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس