چرا علی‌رغم عدم اصلاح ایرادات اصلی در الگوی پیشنهادی قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و با عدم طی شدن تشریفات قانونی و در نظر گرفتن منافع ملی وزارت نفت در پی اجرایی کردن این قراردادهاست؟

قراردادهای جدید نفتی زیر ذره‌بین/ دفاع جانبدارانه به سبک مطهری!

به گزارش مشرق، جلسه علنی امروز (یکشنبه  24 مرداد ) مجلس شورای اسلامی به ریاست لاریجانی و با حضور  201 نفر از نمایندگان رأس ساعت 8 و 10 دقیقه آغاز به کار کرد.

گفتنی است امیرحسین قاضی زاده هاشمی دستور کار جلسه علنی امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

بررسی لایحه الحاق یک تبصره به قانون اصلاح ماده (12) قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان

انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیونهای ‌کشاورزی، آب و منابع طبیعی و بهداشت و درمان توسط مجلس به عنوان ناظر در شورای ملی ایمنی زیستی

انتخاب دو نفر از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات

انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیونهای برنامه و بودجه ومحاسبات و عمران مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس به عنوان عضو ناظر در شورای آمایش سرزمین                   

انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس از کمیسیونهای بهداشت و درمان و برنامه و بودجه و محاسبات به انتخاب مجلس به عنوان ناظر در هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران

انتخاب دو نفر از اعضاء کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به‌انتخاب‌ کمیسیون‌ و تصویب‌ مجلس به عنوان ناظر در شورای‌ عالی‌ آموزش‌ وپرورش     

  انتخاب سه نماینده مجلس از بین اعضای کمیسیونهای اقتصادی ،برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن از هر کمیسیون یک نفر به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در شورای رقابت

انتخاب دو نفر از نمایندگان مجلس به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و انتخاب مجلس به عنوان ناظر در ستاد امربه معروف و نهی‌ از منکر   

انتخاب سه نفر نماینده مجلس شورای اسلامی از کمیسیونهای بهداشت و درمان، اجتماعی، برنامه و بودجه و محاسبات به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی

انتخاب سه نفر کادر پزشکی به‌ معرفی‌ کمیسیون بهداشت ‌و‌درمان ‌و با ‌انتخاب‌ مجلس شورای اسلامی برای چهار سال در هیئت‌ مرکزی ‌نظارت ‌برانتخابات‌ هیئت ‌مدیره نظام‌پزشکی

انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در ‌شورای‌ عالی ‌علوم،تحقیقات ‌و فناوری     

انتخاب یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان ناظر در شورای سنجش و پذیرش دانشجو

**صلوات خاصه امام رضا (ع) در جلسه علنی مجلس قرائت شد

صلوات خاصه امام رضا(ع) به مناسبت سالروز میلاد آن امام همام در جلسه علنی امروز پارلمان توسط یکی از خادمان حرم امام هشتم شیعیان قرائت شد.همچنین به همین مناسبت، شاخه گلی از سوی هیئت‌رئیسه پارلمان به نمایندگان مجلس اهدا شد.

**تجمع جمعی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیش دبستانی مقابل ساختمان مجلس 

جمعی از آموزشیاران نهضت سواد آموزی و مربیان پیش دبستانی در راستای تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع و درخواست تعیین تکلیف برای وضعیت استخدامی خود بودند.

**مقاومت مردم لبنان در جنگ 33 روزه کمر رژیم صهیونیستی را شکست

 

علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت علی ابن موسی‌الرضا (ع) را تبریک گفت.

وی با اشاره به سخنان امام صادق (ع) درباره امام علی ابن موسی‌الرضا (ع) ادامه داد: امام صادق (ع)‌ پیش‌تر درباره امام رضا (ع) فرموده بودند او فریادرس، یاور، علم و دارای فضیلت و حکمت است که خداوند به واسطه او از خونریزیها جلوگیری می‌کند.

رئیس مجلس گفت: امام صادق (ع) فرموده بودند امام رضا (ع) دعواها را به آشتی بدل می‌کند تفرقه را از بین می‌برد، برهنگان را می‌پوشاند و گرسنگان را سیر می‌گرداند و بیمناکان را ایمن می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: امام صادق (ع) فرموده بودند امام رضا (ع) سخنش حکمت و سکوتش دانش است.

لاریجانی با بیان اینکه این امام همام که امام صادق (ع) او را مظهر حکمت معرفی نموده در حکمت زندگی آدمی بیانی دارد که چگونه آدمیان ضمن اینکه فکر می‌کنند و با تدبیر عمل می‌کنند اما در واقع حیات خویش را به سخره می‌گیرند.

وی ادامه داد: امام رضا (ع)‌ فرمود آدمیان چنانچه هفت چیز را در هفت چیز دیگر پیگیری نمایند خود و زندگی را به سخره گرفته‌اند.

رئیس مجلس به این هفت مورد اشاره کرد و گفت: اولین موردی که امام رضا (ع)‌ فرمودند این است که فردی در زبان از خداوند آمرزش می‌طلبد اما در دل از گناه خویش پشیمان نیست.

لاریجانی دومین مورد را خطاب به کسانی دانست که از خداوند طلب توفیق می‌کنند اما در راه کسب توفیق تلاش نمی‌کنند عنوان و تصریح کرد: سومین مورد کسانی هستند که هوشیاری و احتیاط را پیش می‌گیرند اما پروا و پرهیز نمی‌کنند.

وی چهارمین مورد را کسانی دانست که از خداوند بهشت طلب می‌کند اما بر شدائد و سختیها، شکیبایی ندارند عنوان کرد و گفت: پنجمین مورد کسانی هستند که از آتش دوزخ به خداوند پناه می‌برند اما شهوات دنیا را ترک نمی‌کنند.

رئیس مجلس در ادامه ششمین دسته از افرادی را که از نظر امام رضا (ع) زندگی را به سخره می‌گیرند را کسانی دانست که به یاد مرگ می‌افتند اما خود را مهیای آن نمی‌کنند ذکر کرد و گفت: دسته هفتم کسانی هستند که خداوند را یاد می‌کنند اما به دیدار او مشتاق نیستند.

لاریجانی مومن حقیقی را از نظر امام رضا (ع) را دارای 3 ویژگی دانست و تصریح کرد: امام رضا (ع) فرمودند مومن واقعی کسی است که به سنت خداوند، سنت پیامبر اکرم (ص) و ولی خدا پایبند باشد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه  با رژیم صهیونیستی با بیان اینکه این جنگ حادثه‌ای ناخواسته بود که برای مسلمانان و مقاومت لبنان بوجود آمد، خاطر نشان کرد: جنگ 33 روزه جنگی نابرابر و ظالمانه‌ای بود که در آتش بیداد صهیونیستی و آمریکایی، ملت شجاع لبنان شکیبایی و مقاومت کردند و صحنه‌ای افتخارآمیز خلق کردند.

رئیس مجلس با بیان اینکه در هفته نخست جنگ آمریکاییها و صهیونیستها با هرگونه پیشنهاد آتش‌بس کشورها از سوی کشورها مخالفت می‌کردند افزود: کنفرانسی در رم تشکیل و وزیر خارجه وقت آمریکا با بی‌اعتنایی به اجلاسی که اروپاییها تشکیل داده بودند آمد و در آن آتش‌بس را رد کرد.

لاریجانی اظهار کرد: رئیس جمهور وقت آمریکا در آن زمان در کنفرانس مسکو با سخنانی رکیک نسبت به حزب‌الله درگوشی با نخست وزیر وقت انگلیس مطالبی را بیان کرد که نشان از توهمات شیطانی آنان داشت.

وی ادامه داد: بعد از هفته نخست جنگ با تغییر شرایط، رفتار آمریکاییها عوض شد و واسطه پشت واسطه می‌فرستادند که به جنگ خاتمه دهند.

رئیس مجلس گفت: در هفته سوم جنگ 33 روزه که شکست سنگین آمریکاییها قطعی شد با دستپاچگی شورای امنیت را تشکیل دادند تا بر بی‌آبروی خود در جنگ سرپوش بگذارند و محترمانه میدان را ترک کنند اما پاسخ پایداری و شکیبایی ملت لبنان را خداوند بر عزت آنان قرار داد که با سرافرازی کمر رژیم صهیونیستی را شکستند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این افتخار نصیب مقاومت و به خصوص حزب‌الله و رهبر پارسا و مجاهد آن سید حسن نصرالله شد، تصریح کرد: لبنان کشور کوچک خود را به دژی مستحکم در مقابل قلدریهای صهیونیستی و آمریکایی تبدیل کرد.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی یاد مجاهدات مقاومت لبنان را در جنگ 33 روزه گرامی می‌دارد و این این پیروزی را به مقاومت و حزب‌الله تبریک می‌گوید و مطمئن است در شرایط جدید منطقه و نقش‌آفرینی تروریستهای خائن داعش و جبهه‌النصره که به نیابت از صهیونیستها به جنگ مسلمانان آمدند باز هم پیروزی از آن مقاومت خواهد بود.

رئیس مجلس در خاتمه پیروزی و کسب مدال طلای المپیک توسط کیانوش رستمی و سهراب مرادی ورزشکاران  تیم ملی وزنه‌برداری در رقابتهای المپیک ریو 2016 را به ملت ایران تبریک گفت.

رئیس مجلس همچنین با تبریک روز محیط‌بان، افزود: این روز را به همه عزیزان محیط بان تبریک عرض می کنیم و امیدوارم دولت محترم هم لایحه‌ای که در زمینه حمایت از محیط‌بانان تدارک دیده زودتر به مجلس بدهد که حمایت کاملی از آنها صورت بگیرد.

**تعیین اعضای ناظر مجلس در شورای حل اختلاف و رسیدگی به شکایت استانها

 

علی لاریجانی اعضای ناظر مجلس در شورای حل اختلاف و رسیدگی به شکایت استانها را که از سوی نمایندگان انتخاب شده بودند را به شرح زیر قرائت کرد.  

استان آذربایجان شرقی؛ ضیاءالله اعزازی با 177 رأی، احمد علیرضا بیگی با 174 رأی،

آذربایجان غربی؛ شهروز برزگر با 134 رأی، روح‌الله حضرت‌پور با 134 رأی

اردبیل؛ سید حمایت میرزاده با 177 رأی، رضا کریمی با 178 رأی

اصفهان؛ حیدرعلی عابدی با 140 رأی، ابوالفضل ابوترابی با 137 رأی

البرز؛ محمدجواد کولیوند با 163 رأی، عزیز اکبریان با 148 رأی

ایلام؛ سلام امینی با 165 رأی، شادمهر کاظم‌زاده با 162 رأی

چهارمحال و بختیاری؛ اردشیر نوریان با 173 رأی، محمد خالدی با 172 رأی

بوشهر؛ محمدباقر سعادت با 178 رأی، عبدالحمید خدری با 176 رأی

تهران؛ محمدجواد فتحی با 180 رأی، حسن نوروزی با 157 رأی

خراسان رضوی؛ رضا شیران خراسانی با 169 رأی، محمد دهقانی با 164 رأی

خراسان شمالی؛ هادی شوشتری با 160 رأی، علی اکبری با 155 رأی

زنجان؛ سید مرتضی خاتمی با 136 رأی، احمد بیدگلی با 133 رأی

سمنان؛ احمد همتی با 162 رأی، غلامرضا کاتب با 156 رأی

سیستان و بلوچستان؛ علی یار محمدی با 139 رأی، حسینعلی شهریاری با 135 رأی

فارس؛ مسعود رضایی با 179 رأی، سیدحسین افضلی با 179 رأی

قزوین؛ سیده حمیده زرآبادی با 135 رأی، بهمن طاهرخانی با 132 رأی

قم؛ احمد امیرآبادی فراهانی با 164 رأی، مجتبی ذوالنوری با 139 رأی

کردستان؛ علی محمد مرادی با 128 رأی، منصور مرادی با 128 رأی

کهگیلویه و بویراحمد؛ غلام محمد زارعی با 135 رأی، عدل هاشمی‌پور با 134 رأی

گلستان؛ شهرام کوسه قراوی با 157 رأی، نورمحمد تربتی‌ن‍ژاد با 137 رأی

گیلان؛ ولی داداشی با 151 رأی، حسن خسته‌بند با 147 رأی

لرستان؛ الهیار ملکشاهی با 158 رأی، عباس گودرزی با 155 رأی

مازندران؛ قاسم احمدی لاشکی با 173 رأی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد با 159 رأی

مرکزی؛ محمدرضا منصوری با 149 رأی، علی ابراهیمی با 144 رأی

هرمزگان؛ سید مصطفی ذوالقدر با 167 رأی، احمد مرادی با 165 رأی

همدان؛ محمد کاظمی با 130 رأی، محمدعلی پورمختار با 128 رأی

یزد؛ کمال دهقانی فیروزآبادی با 172 رأی، سید ابوالفضل موسوی با 146 رأی

خراسان جنوبی؛ سیدمحمدباقر عبادی با 141 رأی، محمدرضا امیرخانی با 138 رأی

کرمان؛ یحیی کمالی پور با 190 رأی، شهباز حسن‌پور بیگلری با 191 رأی

خوزستان؛ حبیب‌الله کشت‌زر با 176 رأی/ همایون یوسفی با 161 رأی

**انتقاد از سکوت وزرات خارجه در مقابل رفتار توهین‌آمیز با اتباع ایرانی

 

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه،24مرداد) پارلمان طی اخطاری با استناد به اصل سوم قانون اساسی اظهار کرد:‌ براساس بند 16 این اصل تنظیم سیاست خارجی باید برابر معیارهای اسلام باشد.

وی افزود: متاسفانه این روزها شنیده می‌شود که سفارتخانه‌ها نسبت به اعطای روادید به مسافران ایرانی سازوکارهایی را مطرح کردند که موجب وهن مسافران ایرانی است.

نماینده محلات در مجلس با بیان اینکه وزارت امور خارجه به جای برخورد با برخوردهای وهن‌آمیز صرفاً به هموطنان توصیه کرده است که مسافرت نروند، تصریح کرد: چرا دستگاه دیپلماسی هیچ‌گونه اقدامی در این موضوع نکرده و اجازه می‌دهد حقوق شهروندی ملت ایران ضایع شود؟

**انتقاد از عدم پاسخگویی هیئت رئیسه به تفحص از موافقت‌نامه‌های پسا برجام

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 24 مردادماه) خانه ملت، در تذکری با استناد به ماده 214 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: بنده بلافاصله پس از سوگند هیئت رئیسه موقت، دو تحقیق و تفحص در مورد قاچاق کالا و پرونده‌های حقوقی فیمابین ایران و آمریکا و لزوم تسریع در روند رسیدگی به آن از سوی دفتر حقوقی رئیس جمهور را به هیئت رئیسه ارائه کردم اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی ادامه داد: تحقیق و تفحصی در مورد موافقت‌نامه‌هایی که پس از برجام امضاء شده نیز به هیئت رئیسه ارائه کرده‌ایم که تاکنون به آن پاسخی داده نشده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تذکری با استناد به بند 2 ماده 22 آیین‌نامه داخلی مجلس درباره  امور اداری، مالی و استخدامی مجلس گفت: این روزها نمایندگان مجلس نهم را در راهرو می‌بینیم که احساس می‌کنم به آنها ظلم شده، ممکن است روزی ما هم نماینده نباشیم، لذا باید آنها را درک کنیم.

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: کسانی که رای نیاوردند دو دسته بودند؛ گروه اول کسانی هستند که ملاحظات را در نظر گرفتند و کارهای نظارتی نکردند و اکنون شغل و منسبی دارند و عده‌ای هم وظایف نظارتی انجام دادند و از مسئولین پرسش و پاسخ کردند که اینها دچار مشکل و بلاتکلیف هستند و حتی حقوق‌شان با مشکل مواجه شده است. لذا از هیئت رئیسه می‌خواهم این موضوع را دنبال کند.

علی لاریجانی رئیس جلسه در پاسخ به این تذکرات نماینده مردم اسلام‌آباد غرب  گفت: موضوع تحقیق و تفحص را پیگیری می‌کنیم؛ اگرچه گفتیم کسانی که تحقیق و تفحص دارند سوابق کار در اختیارشان قرار گیرد و با مشورت خودشان می‌توانند از ماده 236 استفاده کنند که زودتر به نتیجه برسند اگر هم نخواستند می‌توانند تحقیق و تفحص را مطرح کنند.

رئیس مجلس درپایان درمورد وضعیت نماینده‌های سابق نیز گفت: هر کسی به ما مراجعه کند کار او را دنبال می‌کنیم.

**عبارات نسنجیده درباره رئیس‌جمهور نادرست است

 

محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 24 مرداد) پارلمان با استناد  به اصل 113  قانون اساسی گفت: براساس این اصل  پس از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور عالیترین مقام رسمی کشور  و مسؤلیت اجرای قانون اساسی جزء در اموری که مستقیما به رهبر انقلاب مربوط می‌شود را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه  متاسفانه در روزهای اخیر از تریبونهای رسمی کشور اهانتهای صریح و آشکاری به رئیس جمهور می‌شود، افزود: در شرایط فعلی باید از دولت برای پیگیری تعهداتی که در توافق هسته‌ای به بیگانگان داده‌اند حمایت کنیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه باید حاکمیتی یکپارچه و یگانه‌ در توافق هسته‌ای در برابر بیگانگان داشته باشیم، اظهار کرد: اظهارات ضد رئیس جمهور از تریبونهای رسمی کشور مخالفت آشکار با یکپارچگی، یگانگی نظام و مصالح عمومی کشور دارد.

صادقی خطاب به لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: رئیس مجلس نباید اجازه دهد که دولت در برابر بیگانگان تعضیف شود.

علی لاریجانی که ریاست جلسه امروز مجلس را برعهده داشت ضمن وارد دانستن اخطار نماینده مردم تهران گفت: ما در شرایط کلی کشور نیازمند یک وفاق ملی درونی هستیم.

وی افزود: به کار بردن عبارات نسجیده به خصوص در مورد مقامات مسئول کشور و رئیس جمهور کار نادرستی است و باید دقت لازم در این زمینه صورت گیرد.

**ناظران مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی انتخاب شدند+ اسامی

وکلای ملت در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 24 مردادماه) پارلمان ناظران مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی را انتخاب کردند.

براین اساس ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران با 155 رای و محمدصادق حسنی با 144 رای از 187 رای ماخوذه به عنوان ناظران پارلمان در شورای ملی ایمنی زیستی انتخاب شدند.

**ناظران مجلس در ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات مشخص شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان ناظران مجلس در ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات را انتخاب کردند.

بر این اساس، ذبیح نیک فر نماینده لاهیجان و منوچهر جمالی نماینده رودبار به ترتیب با 134 و 132 رای از مجموع 165 رای ماخوذه ناظران مجلس در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات شدند.

**نخستین سؤال مجلس دهمی‌ها از وزرای دولت اعلام وصول شد

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه 24مرداد)  پارلمان تقاضای جمعی از نمایندگان مجلس برای لغو رسیدگی به لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، طبق اصل 85 قانون اساسی را در راستای اجرای تبصره 2 ماده 171 آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول کرد.

در ادامه غلامرضا کاتب دیگر عضو هیئت رئیسه نیز سؤال هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور از محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره عدم تعیین تکلیف مدرسین و اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای پس از انتقال از آموزش و پرورش به وزارت علوم را اعلام وصول کرد.

**ناظران مجلس در شورای آمایش سرزمین انتخاب شدند

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز(یکشنبه 24 مرداد)  پارلمان علی قربانی نماینده بجنورد و سید احسن علوی نماینده سنندج را به ترتیب با 127 و 93 رأی از مجموع  182 رأی مأخوذه به عنوان ناظرین قوه مقننه در شورای آمایش سرزمین انتخاب کردند.

**تصویب احتمالی برنامه ششم توسعه تا آبان در مجلس

کاظم دلخوش نمایند مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 24 مرداد) پارلمان در تذکری نسبت به ارائه نشدن لایحه برنامه ششم توسعه به مجلس با امضای رئیس جمهور گفت: این لایحه به جای اینکه با امضاء رئیس جمهور به پارلمان ارائه شود امضای رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را در پای خود دارد.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان نیز در تذکری نسبت به ایرادات شکلی موجود در لایحه برنامه ششم توسعه که به  مجلس ارائه شده گفت: این لایحه باید از سوی هیئت رئیسه  مجلس دهم اعلام وصول شود.

محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبودرآهنگ و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در این رابطه تذکراتی داشتند.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر بهارستان‌نشینان پیرامون ایرادات شکلی موجود در لایحه برنامه ششم توسعه گفت: لایحه‌ای که دولت به مجلس ارائه داده، همان لایحه‌ای است که در مجلس نهم اعلام وصول شد و نیازی به اعلام وصول آن در مجلس دهم نیست.

وی افزود: لایحه برنامه ششم توسعه در حال حاضر در دستور کار کمیسیونها قرار گرفته  نامفهوم نیست و نمایندگان می‌توانند در کمیسیونها رای‌گیری کرده و پیشنهاداتشان را نیز برای اصلاح این برنامه ارائه کنند.

لاریجانی اضافه کرد: البته ایراد مجلس به لایحه برنامه ششم توسعه این بود که اهداف کمی و کیفی در آن مد نظر قرار نگرفته بود که دولت پیشنهاد اصلاحی را در دو اهداف کمی و کیفی ارائه کرده است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: شما می‌توانید در کمیسیونها بررسیهای خود درباره برنامه ششم توسعه را انجام دهید، اعلام شده اشکالات شکلی این لایحه نیز برطرف شود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید در مجلس لایحه برنامه ششم توسعه را با وجود نقایصی هم که دارد مطابق سیاستهای کلی ابلاغی مد نظر مقام معظم رهبری تا آبان یا آذر امسال تصویب کنیم، ادامه داد: احتمالا تا آبان ماه لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب می‌شود.

لاریجانی خاطر نشان کرد: باید سرعت بیشتری به تصویب لایحه برنامه در مجلس بدهیم زیرا دولت باید لایحه بودجه سال آینده را تا 15 آذر و بر اساس قانون برنامه ششم تقدیم مجلس کند بنابراین متذکر می‌شوم که وقت زیادی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متنی که به عنوان لایحه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس ارائه شده در کمیسیونها در حال بررسی است و پیشنهادات نمایندگان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

**تعیین ناظران مجلس در هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 24مرداد ) پارلمان، ناظران قوه مقننه در هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران را انتخاب کردند.

 نبی هزارجریبی نماینده گرگان و آق‌قلا با 162 رأی و بهروز بنیادی نماینده کاشمر با 153 رأی از مجموع 174 رأی مأخوذه به عنوان ناظرین مجلس در هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران انتخاب شدند.

**سؤال نمایندگان از زنگنه درباره انعقاد قراردادهای جدید نفتی تقدیم هیئت رئیسه شد + متن کامل

سؤال 14 نماینده مجلس شورای اسلامی از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت درباره علت اجرایی‌کردن قراردادهای جدید نفتی با وجود ایرادات موجود، تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

متن کامل این سؤال به‌شرح زیر است:

هیئت رئیسه مجلس

خواهشمند است در اجرای ماده 209 آیین‌نامه داخلی، سؤال اینجانب از آقای بیژن زنگنه وزیر نفت را بررسی کنید و به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع دهید.

خلاصه سؤال:

چرا علی‌رغم عدم اصلاح ایرادات اصلی در الگوی پیشنهادی قراردادهای جدید نفتی و تضاد آن با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و سایر قوانین و با عدم طی شدن تشریفات قانونی و در نظر گرفتن منافع ملی وزارت نفت در پی اجرایی کردن این قراردادهاست؟

شرح سؤال:

1 ــ بر اساس کدام مجوز قانونی 50 درصد اختیار اخذ تصمیمات نهایی فنی، مالی و حقوقی در چارچوب قراردادهای جدید نفتی از نماینده حکومت اسلامی جهت اعمال حاکمیت بر انفال برای مدت حداقل 20 تا 25 سال اعتبار قرارداد سلب شده است، این در حالیست که هیئت دولت به‌طور اعم و وزارت نفت به‌طور اخص نمی‌توانسته در مقام نمایندگی حکومت اسلامی در اعمال اصل کلی حاکمیت بر تولید، مقرر در ماده 2 قانون نفت، اصلاحی سال 1390 اقدام به ایجاد کارگروه مشترک مدیریت با طرف دوم قرارداد به‌همراه اعطای صلاحیت کلی اخذ تصمیمات نهایی راجع به اعم مواردی که بسیاری از آنها ذاتاً در صلاحیت اصل کلی حاکمیت بر تولید حکومت اسلامی و غیرقابل واگذاری به غیر می‌باشد، با صدور این تصویب‌نامه بنماید.

مشکل از جایی شروع می‌شود که قسمت اخیر بند (ت) ماده 8 تصویب‌نامه شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز، مشخص نمی‌سازد چنانچه این کارگروه مدیریت مشترک به هر دلیلی نتوانست راجع به تصمیمات نهایی خود به اتفاق آرا برسد و مدیران ارشد و مسئول طرفین نیز نتوانستند راجع به آن تصمیم بگیرند؛ سرنوشت اختلاف حادث شده بر روی آن تصمیمات به چه نحوی مشخص خواهد شد. چه در تصویب‌نامه قبلی هیئت وزیران و چه در اصلاحیه اخیر آن؛ علی‌رغم ادعای اعمال 15 تغییر ریز و درشت در‌ آن، نحوه اعمال حاکمیت بر تولید جمهوری اسلامی ایران در صورت حدوث اختلاف با طرف دوم خارجی، با سکوت مواجه بوده است.

این بلاتکلیفی تصویب‌نامه در نحوه اعمال حاکمیت بر تولید جمهوری اسلامی ایران بر منابع نفتی دو نتیجه خواهد داشت؛ اولاً اعمال حاکمیت بر تولید جمهوری اسلامی ایران بر منابع نفتی موضوع این قراردادها منوط به اخذ رضایت طرف دوم نوعاً خارجی قرارداد در مدت حداقل 20 تا 25 سال مدت اجرای این قراردادها خواهد بود. ثانیاً در صورت عدم موفقیت در اخذ رضایت طرف دوم نوعاً خارجی قرارداد، جمهوری اسلامی ایران صلاحیت اخذ تصمیمات نهایی راجع به اعمال حاکمیت بر تولید منابع نفتی موضوع این قراردادها را به مرجع حل اختلاف ثالث نوعاً خارجی در مدت حداقل 20 تا 25 سال مدت اجرای این قراردادها واگذار نموده است.

در نهایت هرچه تعداد موارد انعقاد این مدل جدید قراردادهای نفتی ایران بیشتر، این بلاتکلیفی شدیدتر و اعمال حاکمیت بر تولید جمهوری اسلامی ایران بر منابع نفتی‌اش در مدت حداقل 20 تا 25 سال مدت اجرای این قراردادها ضعیف‌تر خواهد بود.

2 ــ بر اساس ماده 125 برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران که اعتبار آن تا پایان سال 1395 تمدید گردیده است، وزارت نفت جهت صدور پروانه اکتشاف، توسعه و تولید منابع نفتی برای انعقاد قرارداد نفتی باید در قالب بودجه سنواتی، تصویب مجلس را اخذ کند. چرا با وجود عدم تصویب مجوز صدور چنین پروانه‌هایی در قانون بودجه سال 95 کل کشور، وزیر محترم، قصد برگزاری اولین مناقصات برای انعقاد قراردادهای نفتی بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی ایران، موسوم به IPC در سال 1395 کرده‌اند؟

3 ــ چرا اصول اقتصاد مقاومتی که در ابتدای سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری ذکر شده یعنی تحریم‌ناپذیری، برنامه تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و نیز پیوست حمایت از ساخت داخل در این قراردادها اصلاً دیده نشده است؟

4 ــ با توجه به توان مالی و فنی شرکتهای داخلی در توسعه میدان آزادگان، چرا اصرار در واگذاری این میدان در قالب IPC به شرکتی با سابقه محکومیت در دادگاه‌های آمریکا به‌خاطر فساد در قراردادهای نفتی ایران یعنی توتال دارید؟

5 ــ کشور در تعداد معدودی از میادین مشترک در ‌آبهای عمیق مانند دریای عمان و خزر و لایه نفتی پارس جنوبی دارای مشکل است اما در کنفرانس تهران، 52 میدان اعم از خشکی، دریایی، مستقل و مشترک برای واگذاری در قالب قراردادهای جدید نفتی معرفی شد. علت این کار چیست؟

  اسامی سؤال کنندگان از وزیر نفت بدین شرح است:

1 ــ حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر

2 ــ ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف‌آباد

3 ــ نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه

4 ــ علیرضا سلیمی نماینده محلات

5 ــ سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان

6 ــ سید جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر

7 ــ جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت

8 ــ حمید‌رضا فولادگر نماینده اصفهان

9 ــ سید احسن علوی نماینده سنندج

10 ــ احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز

11 ــ سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین

12 ــ مجتبی ذوالنوری نماینده قم

13 ــ سید جواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان

14 ــ محمود شکری نماینده تالش.

**"اولادقباد" و "بیرانوندی" ناظرین مجلس در شورای آموزش و پرورش شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان، ناظرین مجلس در شورای‌عالی آموزش و پرورش را انتخاب کردند که براین اساس فریده اولاد قباد نماینده مردم تهران با 149 رای و محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد با 90 رای از 191 رای ماخوذه به عنوان ناظرین مجلس در این شورا انتخاب شدند.

**کشور از ضعف قوانین و نظارت رنج می‌برد

محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز و  بافق در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه24 مرداد) پارلمان در نطق میان دستور خود، با اشاره به ملاقات نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور اظهار کرد: در این دیدارها نکاتی که بیشتر از موارد دیگر مورد توجه قرار گرفت  تورم،  توجه بیش از حد به طرحهای محلی و عدم توجه به طرحهای ملی بود که رهبر معظم انقلاب  خواستار مجلس قوی هستند که در رأس امور باشد.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس با بیان اینکه  قانون‌گذاری و نظارت از وظایف اصلی قوه مقننه است، تصریح کرد: مجلس باید در این دو حوزه عملکرد مناسب‌تری داشته باشد.

صباغیان با بیان اینکه اگر مجلس قوی داشته باشیم دولت نیز قوی و کارآمد خواهد بود، به ضعف در قوانین و نبود نظارت اشاره کرد و گفت: هر کدام از این ضعفها از وظایف مجلس است که به خوبی به آن عمل نکرده است.

نماینده مردم بافق و مهریز افزود : زمانی مجلس در رأس امور است که از دولت و کابینه آن مطالبه‌گری منطقی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در یک دوره چهار ساله بیش از سه هزار سؤال از وزرا مطرح شده است، گفت: از این تعداد سؤال تنها 78 سؤال به صحن علنی آمده و جالب این است که اکثریت نمایندگان از پاسخها قانع شده‌اند.

نماینده بافق و مهریز در مجلس افزود: سؤال این است که آیا سؤالات اصولی نبوده و یا مشکلات کشور حل شده است.

**لاریجانی: کمیسیون اقتصادی رویه خود در معرفی کاندیداهای عضویت در شوراها را اصلاح کند

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه 24 مردادماه) پارلمان در تذکری آیین‌نامه‌ای نسبت به عملکرد کمیسیون اقتصادی در معرفی کاندیداهای ناظر در شوراهای عالی و مجامع و هیئت‌ها انتقاد کرد و اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله خود بنده در کمیسیون اقتصادی برای عضویت در شورای‌عالی بیمه درخواست کاندیداتوری داشتم اما اصلا این درخواست ما طرح نشده است.

وی ادامه داد: حداقلی‌ترین کار این بود که در کمیسیون اقتصادی از ما دعوت می‌‌کردند، تا توضیحاتی درباره کاندیداتوری خود مطرح کنیم، این امر نشان می‌دهد که برخی کمیسیون‌ها در ارتباط با انتخاب ناظرین قانون را رعایت نکردند؛ آقای پورابراهیمی به عنوان رئیس کمیسیون باید پاسخگو باشد.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس نیز در تذکری با استناد به ماده 218 آیین‌نامه داخلی پارلمان درباره نحوه انتخاب نمایندگان ناظر برای عضویت مجامع و شوراهای عالی اظهار داشت: کمیسیونهای تخصصی مجلس برای انتخاب ناظران جهت عضویت در مجامع و هیئتها باید حداقل 2 برابر ظرفیت مورد نظر از نمایندگان داوطلب واجد شرایط، افرادی را به مجلس معرفی کنند.

وی ادامه داد: در برخی از شوراها، نمایندگانی از هر کمیسیون تخصصی انتخاب می‌شوند، در این شرایط حداقل 2 نفر به صحن علنی مجلس معرفی می‌شوند اما برای برخی از شوراها مانند شورای‌عالی اصل 44 نمایندگان آزادند و به صورت عمومی انتخاب می‌شوند. البته بسیاری از افرادی که معرفی شدند در شوراهای دیگر انتخاب شدند و در این مجامع عمومی به صلاحیتها و میزان حداقل 2 برابر، توجهی نشده است.

در ادامه این جلسه، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمسیون اقتصادی مجلس نیز در پاسخ به این تذکرات به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: انتخابها براساس آیین‌نامه داخلی مجلس صورت گرفته، موضوعات مربوطه در صورتجلسه تنظیم و طی نامه‌ای به هیئت رئیسه تقدیم شده است. برخی از نمایندگانی که از دیگر کمیسیونها کاندیدا شدند یا رأی نیاوردند یا دارای یک رأی بودند و از آنجایی که برای رأی‌گیری و انتخاب افراد حدنصابی در نظر گرفته شد، افرادی که رأی نیاوردند، انتخاب نشدند و این تصمیم هم بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس گرفته شده است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این توضیحات پورابراهیمی با تأکید بر اینکه تذکر آقای قوامی وارد است، گفت: اگر کاندیدایی وجود داشته باشد کمیسیون مربوطه نباید آنها را از عضویت در مجامع محروم کند، در حقیقت مقصود قانونگذار در این ماده محرومیت نماینده نبوده و گفته شده حداقل به میزان 2 برابر می‌توان از افراد با صلاحیتی که کاندیدا شدند، استفاده کرد.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی باید به این موضوع رسیدگی کند، گفت: چرا افرادی چون آقای قوامی و فولادگر که تردیدی در خصوص صلاحیت آنها وجود ندارد، حذف شده‌اند و توجهی به استفاده از حداقل 2 برابر ظرفیت نشده است. البته طرح این سؤال به معنی عدم معرفی 2 برابر یا عدم ارائه صورتجلسه به هیئت رئیسه نیست، در حقیقت سؤال از چرایی محرومیت کاندیدای باصلاحیت است.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه بهتر است رئیس کمیسیون اقتصادی مجدداً متن آیین‌نامه را بخواند، گفت: افرادی که دارای صلاحیت هستند، حتی اگر یک یا هیچ رأیی نداشته باشند، نباید حذف شوند، از این رو تقاضا می‌شود کمیسیون اقتصادی افراد صاحب صلاحیت برای عضویت را مجدداً به صحن علنی معرفی کند تا حق کسی ضایع نشود.

لاریجانی همچنین خطاب به پورابراهیمی گفت: آقای پورابراهیمی! شما می‌گویید ما به صلاحیت افراد کاری نداریم و تعداد آرای آنان برای ما ملاک است، در حالی که در آیین‌نامه داخلی مجلس گفته شده، صلاحیت افراد باید بررسی شود و کاندیداهای واجد شرایط به صحن علنی معرفی شوند، لذا شما در کمیسیون اقتصادی باید صلاحیت داوطلبان را بررسی و اگر صلاحیت داشتند برای کسب رأی به صحن علنی معرفی می‌کردید.

وی ادامه داد: آیا ما حق داریم به این عملکرد کمیسیون اقتصادی مجلس اعتراض کنیم یا نه که به چه دلیل افراد دارای صلاحیت را از معرفی به صحن علنی حذف کرده است؟ این افراد حتی اگر یک رأی هم داشته باشند، باید به صحن علنی معرفی می‌شدند، چون در آیین‌نامه داخلی پارلمان گفته شده «حداقل» 2 برابر تعداد مورد نیاز برای عضویت در هیئتها و مجامع و شوراهای عالی به صحن علنی معرفی شوند.

رئیس مجلس در پایان خطاب به پورابراهیمی تصریح کرد: اگر از من درباره آیین‌نامه داخلی سؤال می‌کنید و من مسئول اجرای آیین‌نامه هستم، پاسخ شما را دادم.

**آقای روحانی! فیشهای نجومی اصلی‌ترین چالش دولت شماست

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز یکشنبه (24 مرداد) با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در آغاز مسئولیتش، اظهار کرد: شما گفتید عزم و اراده دولت مبارزه جدی با فساد است، اما هم‌اکنون فیشهای نجومی چالش اصلی دولت شماست.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش دشمنان داخلی و خارجی هیچ‌کدام تهدیدی برای شما نیست، تصریح کرد: اما باید بترسید از زمانی که مردم از شما فاصله بگیرند.

نماینده مردم اسد آباد تصریح کرد: بترسید از زمانی که دشمنان شما در چهره و قالب دوست در کنار شما بنشینند، بترسید از کسانی که با قوم و قبیله‌گرایی، مناصب حکومتی را بین اطرافیان و باند خود تقسیم کرده‌اند.

رنجبرزاده خطاب به رئیس جمهور، افزود: اینها کسانی بودند که دولت علوی مسلک شما را به دولت اموی تبدیل کردند و اینها دشمنان واقعی شما هستند و باید از اینها ترسید.

وی در مجلس با بیان اینکه شما و دولت‌تان در آزمون سختی قرار دارید، تصریح کرد: با کسانی که کارگزار دولت هستند و با تکبر و بی‌حرمتی به مردم سبب نارضایتی آنها شده‌اند، قاطعانه برخورد و وارد عمل شوید و بساط مفسدین را بر چینید.

نماینده مردم اسد آباد در پایان خطاب به رئیس جمهور گفت: انقلابی عمل نمایید تا سرافراز صحنه آزمون باشید و اگر با مماشات عمل کنید و موضوع را به گذشت زمان بسپارید و تلاش کنید از ذهن  مردم پاک شود، قطعاً شما شکست خورده میدان هستید.

**انتصاب مدیران نالایق و ناکارآمد به بدنه جامعه آسیب می‌زند

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه 24 مرداد)‌ در نطق میان دستور اظهار کرد: وجود لابی‌گری و عدم اجرای عدالت و همچنین وجود مدیران ناکارآمد آسیب زیادی به بدنه جامعه و نظام جمهوری اسلامی می‌زند.

وی افزود: این الگوی مخرب در به‌کارگیری و انتصاب مدیران باعث فرار نخبگان از کشور شده و به این‌صورت بذر ناامیدی در میان جوانان و قشر تحصیل کرده جامعه کاشته می‌شود.

زرآبادی در اعتراض به نحوه انتصاب مدیران گفت: زمانی که شایستگان ملت بر اساس ضابطه در حلقه‌های مدیریتی قرار نمی‌گیرند در این فضا کشور رنگ و بوی تبعیض به خود می‌گیرد و در این شرایط صرف هزینه‌های چندصد میلیاردی از بیت‌المال آسیبی جبران‌ناپذیر به کشور وارد می‌شود.

**نمایندگان بر انتصاب مدیران کارآمد نظارت داشته باشد

داود محمدی نماینده مردم قزوین و آبیک و رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه 24 مرداد) در نطق میان دستور اظهار کرد: وظیفه و رسالت نمایندگان مجلس این است که با وحدت و همدلی زیر سایه مقام معظم رهبری اهداف نظام را پیش برند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: باید باور کنیم قوای سه‌گانه از سطوح نظام هستند و ایجاد اشکال در هر سطح باعث آسیب کلی به نظام می‌شود. لذا برنامه‌ریزیهای مسئولان باید به‌گونه‌ای باشد که در پایان هر دوره شاهد حل بخشی از معضلات کشور باشیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس به لزوم نظارت بر اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: نمایندگان باید علاوه بر نظارت بر اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی در سطوح برنامه ششم، انتصاب مدیران کارآمد، اصلاح نظام بانکی، حمایت از تولیدکننده داخلی، توجه به شرکتهای دانش‌بنیان، نظارت داشته باشد.

محمدی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم و بیکاری جوانان گفت: همه ما در قبال مردم وظیفه داریم از سختیهای آنها که ولی‌نعمت ما هستند، بکاهیم. چرا حقوق کارگران دست‌پینه بسته به تعویق می‌افتد ولی عده‌ای کم‌تعهد با حقوقهای نجومی اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کنند؟

**کواکبیان به لایحه برنامه ششم «ایراد بنی‌اسرائیلی» می‌گیرد

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه 24 مرداد) با استناد به اصول 136 و 137 قانون اساسی گفت: احکامی که دولت به عنوان لایحه برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس کرده، معلوم نیست که آیا واقعا خود برنامه و یا احکام برنامه است.

وی افزود: اگر این لایحه‌ای که از سوی دولت تقدیم مجلس شده لایحه برنامه است بنابر این نیازی به تشکیل کمیسیون تلفیق نیست و کمیسیونهای تخصصی باید آن را بررسی کنند. این موضوع واقعا برای ما جای سوال است؛ تقاضا می‌کنم هیئت رئیسه مجلس به این موضوع رسیدگی کند.

 علی مطهری نایب رئیس اول که ریاست مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذکر کواکبیان اعلام کرد: دولت متنی را که ارائه کرده تحت عنوان لایحه برنامه ششم بوده بنابر این بررسی این لایحه نیازمند تشکیل کمیسیون تلفیق است.

وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر این لایحه در مجلس بررسی شود تا کار کشور روی زمین باقی نماند، زیرا دولت باید بودجه 96 را براساس قانون برنامه ششم توسعه تهیه و تدوین کرده و به مجلس ارائه کند.

مطهری تصریح کرد: بهتر است خیلی ایرادات بنی‌اسرائیلی به لایحه برنامه ششم نگیرید، زیرا در صورت تاخیر در تصویب این لایحه دولت مجبور به ارائه بودجه 96 در اسفندماه می‌شود و از آن طرف هم ناچار به تصویب بودچه چند دوازدهم در سال آینده هستیم.

**انتقاد نعمتی از کوتاهی وزیر دادگستری درعمل به قانون اساسی

بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه (24 مرداد) پارلمان در اخطار قانون اساسی، به اصل 163 این قانون استناد و خطاب به وزیر دادگستری گفت: آقای پورمحمدی، با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در کشور رخ می‌دهد و متاسفانه هتک حرمتهایی که به رئیس جمهور می‌شود شما به عنوان وزیر دادگستری نسبت به این موضوع سکوت کرده‌اید.

وی اظهار کرد: شما بر اساس اصل 160 قانون اساسی وظیفه دارید که هماهنگیهای لازم ببین قوای سه‌گانه را به‌عمل آورید، ما فکر می‌کنیم در این زمینه شما کوتاهی می‌کنید.

** قراردادهای جدید نفتی باید در هیئت رئیسه و کمیسیونهای مجلس بررسی شود

 

سید جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه (24 مرداد)‌ در تذکری نسبت به ایرادات شکلی لایحه برنامه ششم توسعه گفت: دولت تغییر نکرده که بخواهیم اصل لایحه برنامه ششم را تغییر دهیم. گزارش یک‌شوری از لایحه برنامه ششم در 15 اردیبهشت از سوی دولت تقدیم مجلس شده، سؤال این است که اگر آن پس نگرفته‌اند بنابراین همین لایحه باید مبنا باشد.

وی افزود: لایحه دیگری در 30 تیرماه تقدیم مجلس شده که باید مشخص شود که این لایحه برنامه ششم و یا احکام برنامه ششم است.

علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نماینده خمینی‌شهر گفت: مجلس ایراداتی نسبت به لایحه برنامه در مجلس نهم ارائه کرده بود، وارد کرده بود که دولت این ایرادات با اصلاحاتی رفع کرده و به مجلس ارائه کرده است.

وی خطاب به نماینده خمینی شهر گفت: البته با توجه به فرصت کمی که داریم بهتر است که شما هم مته به خشخشاش نگذارید و بگذارید که کار ادامه یابد.

**تذکر 19 نماینده اهل تسنن مجلس به رسانه ملی

19 تن از نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه، 24 مرداد) پارلمان درباره اهانت برنامه «دورهمی» به اهل سنت، به صداوسیما تذکر دادند.

همچنین، نمایندگان اهل سنت در این تذکر خواستار برخورد مجلس با توهین‌کنندگان به اهل سنت شدند.

براساس این گزارش، تذکر کتبی 19 نماینده اهل سنت به صداوسیما توسط اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس قرائت شد.

** آقای روحانی! فیشهای نجومی اصلی‌ترین چالش دولت شماست

محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز یکشنبه (24 مرداد) خود با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در آغاز مسئولیتش، اظهار کرد: شما گفتید عزم و اراده دولت مبارزه جدی با فساد است، اما هم‌اکنون فیشهای نجومی چالش اصلی دولت شماست.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش دشمنان داخلی و خارجی هیچ‌کدام تهدیدی برای شما نیست، تصریح کرد: اما باید بترسید از زمانی که مردم از شما فاصله بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بترسید از زمانی که دشمنان شما در چهره و قالب دوست در کنار شما بنشینند، بترسید از کسانی که با قوم و قبیله‌گرایی، مناصب حکومتی را بین اطرافیان و باند خود تقسیم کرده‌اند.

رضایی خطاب به رئیس جمهور، افزود: اینها کسانی بودند که دولت علوی مسلک شما را به دولت اموی تبدیل کردند و اینها دشمنان واقعی شما هستند و باید از اینها ترسید.

وی در مجلس با بیان اینکه شما و دولت‌تان در آزمون سختی قرار دارید، تصریح کرد: با کسانی که کارگزار دولت هستند و با تکبر و بی‌حرمتی به مردم سبب نارضایتی آنها شده‌اند، قاطعانه برخورد و وارد عمل شوید و بساط مفسدین را بر چینید.

نماینده مردم  خمین در پایان خطاب به رئیس جمهور گفت: انقلابی عمل نمایید تا سرافراز صحنه آزمون باشید و اگر با مماشات عمل کنید و موضوع را به گذشت زمان بسپارید و تلاش کنید از ذهن  مردم پاک شود، قطعاً شما شکست خورده میدان هستید.

** بازنگری ساختار شورای سیاستگذاری اصلاحات/جلسه فراکسیون امید با فانی درباره استیضاح

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید(اقلیت) مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه، 24 مرداد) پارلمان با حضور در جمع خبرنگاران در سخنانی درخصوص برخی اظهارات علیه رئیس‌جمهور تاکید کرد: حرمت همه افراد باید رعایت شود به خصوص اینکه همه ما در یک حکومت ارزشی و اسلامی فعالیت می‌کنیم. همچنین در عین حال باید بدانیم که قانون حاکم است و همه باید به آن عمل کنیم. البته اگر این روند ادامه یابد وظیفه دادستان است که بر اساس قانون ورود کرده و برخورد کند.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص بحث عبور اصلاح‌طلبان از حسن روحانی گفت: باید این سؤال را از کسی این موضوع را مطرح کرده بپرسید تا خودش جواب دهد اما ما مسیری که از سال 92 شروع کردیم را جدیت دنبال می‌کنیم و در این مسیر نه تنها از آقای روحانی بلکه از هیچ‌یک از علاقه‌مندان به انقلاب و کشور عبور نخواهیم کرد.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سؤالی در مورد پیشنهاد باهنر در مورد رفع حصر یکی از سران فتنه در صورت عدم فعالیت سیاسی نیز مدعی شد: بنده از این پیشنهاد اطلاعی ندارم اما این موضوع مطالبه‌ اساسی نسل سوم و جوانان است و جزو وعده‌های رئیس‌جمهور نیز بوده که امیدواریم در این فضای خوب این موضوع حل شود.

عارف در خصوص جلسه فراکسیون امید با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان نیز گفت: فراکسیون امید بخشی از جریان اصلاحات و حامیان دولت است و هیئت رئیسه این فراکسیون جلسه‌ای را با هیئت رئیسه شورای سیاستگذاری برگزار کرد تا همفکری و هماهنگی صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌خواهد در ساختار خود بازنگری کند و این جلسه ترتیب داده شد تا اگر فراکسیون امید در مورد بازنگری و تجدیدنظر در ترکیب شرح وظایف شورای سیاستگذاری نظری دارد از آن استفاده شود.

رئیس فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا این جلسات تا انتخابات 96 ادامه می‌یابد، گفت: ما اکنون تنها برنامه‌ها و فعالیتهای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را آسیب‌شناسی می‌کنیم و امیدواریم تا هفته‌های آینده چگونگی حضور ما در انتخابات 96 مشخص شود.

عارف در پاسخ به سؤالی در مورد ارزیابی خود از حرکتهای موازی که با شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به نظر من این حرکات موازی نیست چرا که هر حزب و تشکلی باید فعالیت کند و به نظرم هم این کار خوبی است اما تجربه سال 94 این بود که با تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاحات تمامی فعالیتها در چارچوب این شورا قرار گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی خبرنگار یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب در مورد لغو برخی کنسرتها گفت: از همه انتظار می‌رود که قانون را رعایت کنند حتی اگر این قانون برخلاف سلیقه ما باشد اگر به آن خوب عمل کنیم به نفع کشور است لذا اگر همه مقید به اجرای قانون باشند، هر روز مسائلی که در گوشه و کنار کشور می‌بینید، کمرنگ می‌شود.

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به سؤالی در مورد تصمیم فراکسیون امید در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: عده‌ای بحث استیضاح را مطرح کردند و ما هم فردا در فراکسیون امید جلسه‌ای با آقای فانی داریم تا در جریان تلاشها و برنامه‌هایشان باشیم. البته امروز در فراکسیون کمیته‌ای تشکیل شد که محورهای صحبت با آقای فانی را مشخص کند.

عارف در پایان سخنانش گفت: امیدواریم فردا با آقای فانی به نتیجه خوبی برسیم چرا که موضع فراکسیون فعلا استیضاح نیست و معتقدیم که باید بر اساس تفاهم با دولت به نتیجه برسیم و اگر لازم بود دولت با ترمیم کابینه کار را دنبال کند که البته هنوز موضع رسمی دولت را در این زمینه نمی‌‌دانیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ناشناس ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
    0 0
    ان شاءالله که مجلس از تکرار قراردادهای شبه کرسنت جلوگیری بعمل آورد .
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    عارف: رفع حصر یکی از سران فتنه ....مطالبه‌ اساسی؟!!!!!!!!!!!!!! نسل سوم و جوانان است. خوب شد رییس جمهور نشدی. مطالبه اصلی جوانان شغله نه سرسری گرفتن مجازات یک عده خاص.
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    باور کنید مطالبه اقشار ضد انقلاب و قرتی بالاشهری همین است. دلشان لک زده دوباره به حیابان بریزند و بسیجی بکشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس