تد کروز در آوریل ۲۰۱۴ طرحی را به سنا پیشنهاد کرد که بر اساس آن رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از اعطای ویزا به سفیر هر کشور نزد سازمان ملل که در اقدامات جاسوسی یا تروریستی علیه آمریکا دست داشته یا منافع و امنیت ملی آمریکا یا متحدینش را تهدید کند خودداری کند.

گروه گزارش ویژه مشرق- با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و سر بر آوردن یکی پس از دیگری کاندیداهای ریاست‌جمهوری در این کشور، بر آن شدیم تا این عده را از منظر منش فکری، سیاسی و روابط خارجی مورد بررسی و تدقیق قرار دهیم. اکنون پس از بررسی آرا و زندگی‌نامه هیلاری کلینتون دموکرات و جب بوش جمهوری‌خواه و دونالد ترامپ، به سراغ تد کروز یکی از دشمنان قسم‌خورده ایران رفته‌ایم که به تازگی تصمیم خود مبنی بر کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را اعلام کرده است.

***

تد کروزرافائل ادوارد تد کروز Ted Cruzزادهٔ ۲۲ دسامبر 1970 (مصادف با يكم دی‌ماه سال 1349) سناتور ایالات متحده از تگزاس از سال ۲۰۱۳ است. او عضو حزب جمهوری‌خواه بوده و از ۲۰۰۳ تا مي ۲۰۰۸ مشاور حقوقی دولت در ايالت تگزاس بود. او اولین مشاور حقوقي كل اسپانیایی‌تبار در تگزاس و جوانترین مشاور حقوقي کل در ایالات متحده بوده و طولانی‌ترین دوره مسئولیت را در تاریخ تگزاس بر عهده داشته است.

کروز عضو شرکت حقوقی مورگن، لوس اند بوکیس بود که در آن امور شرکت مربوط به دادگاه عالی ایالات متحده را انجام می‌داد.

او پیش از این اداره‌کننده اداره برنامه‌ریزی کمیسیون فدرال تجارت، معاون دادستان کل ایالات متحده در وزارت دادگستری و مشاور سیاست داخلی جورج دبلیو بوش رییس جمهور ایالات متحده در کمپین ۲۰۰۰ بوش - چینی بود. علاوه بر این، کروز استاد وابسته حقوق در مدرسه حقوق دانشگاه تگزاس در آستین بود که در آن از ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ دعوی دادگاه عالی آمريكا را تدریس می‌کرد. کروز یکی از سه لاتین‌تبار در سنای ایالات متحده است.

. کروز آشکارا با جنبش تی پارتی همراه بوده است. او در نوامبر ۲۰۱۲ به قائم مقامی ریاست کمیته سناتوری ملی جمهوری‌خواه منصوب شد.

سناتور کروز رسماً در ۲۳ مارس ۲۰۱۵، کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا را اعلام کرد.


آوان زندگی

کروز در کلگری، آلبرتا، کانادا که والدینش، النور الیزابت ویلسن دارا و رافائل بینونیدو کروز، در صنایع نفت آن کار می‌کردند زاده شد. والدین او یک شرکت لرزه‌شناسی انعکاسی برای حفاران نفتی داشتند. پدر کروز که در ۱۹۳۹ در ماتاناساس، کوبا متولد شده، به نوشتهٔ دالاس مورنینگ‌نیوز، «به خاطر اعتراض به حکومت سرکوب‌گر باتیستا دچار شکنجه و زندان شد. او در ۱۴ سالگی برای فیدل کاسترو کمونیست انقلابی در انقلاب کوبا مبارزه کرد ولی «نمی‌دانست کاسترو کمونیست است». چند سال بعد «وقتی این رهبر شورشی کنترل امور را به دست گرفت و شروع به مصادره اموال خصوصی و سرکوب اعتراضات کرد» منتقد سرسخت کاسترو شد. کروز پدر در ۱۹۵۷ در ۱۸ سالگی از کوبا گریخت و بدون دانستن انگلیسی و به همراه ۱۰۰ دلار که به لباس زیرش دوخته شده بود به آستین آمد تا در دانشگاه تگزاس تحصیل کند. خواهر کوچکتر او به عنوان ضد انقلاب مبارزه کرد و توسط حکومت جدید شکنجه شد. او افسوس حمایت اولیهٔ خود از کاسترو را می‌خورد و در سال‌های بعد ناخرسندی خود را به پسر جوانش انتقال داده است. پدر کروز در دوران دانشگاه به عنوان ظرف‌شوی کار می‌کرد و ساعتی ۵۰ سنت درآمد داشت، تا این که مدرکی در رشته ریاضی دریافت کرد. پدر کروز در کرولتون، تگزاس در حومهٔ دالاس کشیش است و در سال ۲۰۰۵ به تابعیت آمریکا در آمده است.

مادر کروز در ویلمینگتون، دلاوِر، در خانواده‌ای از تبار ایرلندی و ایتالیایی بزرگ شده است. او اولین عضو از خانواده است که به دانشگاه رفته است. او در دهه 1950 از دانشگاه رایس در هیوستون لیسانس ریاضی دریافت کرد و تابستان‌ها در فولیز و رویال داچ شل کار می‌کرد. او بعدها در شل به عنوان برنامه‌نویس کامپیوتری کار کرد. تد کروز گفته است، «من کوبایی، ایرلندی، و ایتالیایی هستم و با این وجود يك پروتستان از آب درآمدم».

والدین کروز در ۱۹۷۴، پس از کار در میدان‌های نفتی آلبرتا، پس از نزول قیمت نفت اولین شرکت داده‌های لرزه‌نگاری خود را فروختند و به هیوستون بازگشتند. آنان وقتی کروز در مدرسه حقوق بود از هم جدا شدند.

تد کروز
سناتور تد کروز، دارای مدرک دکتری حقوق، از پدری کوبایی و مادری ایرلندی متولد شده است که از اقشار سطح پایین جامعه آمریکا بودند


تحصیلات

کروز بخشی از دبیرستان را در آکادمی فیت وست در کیتی، تگزاس گذراند و بعدتر در ۱۹۸۸ به عنوان دانشجوی ممتاز فارغ‌التحصیل که خطابه جشن فارغ‌التحصیلی را می‌خواند از دبیرستان بپتیست دوم در هیوستون فارغ‌التحصیل شد. کروز در دوره دبیرستان در گروهی مستقر در هیوستون به نام بنیاد آموزش بازار آزاد شرکت می‌کرد که در آن درباره فلاسفه بازار آزاد چون میلتون فریدمن، فریدریش هایک، فردریک باستیا و لودویگ فن میزس آموخت. این برنامه را رالند استوری اداره می‌کرد و کروز در ۱۳ سالگی وارد آن شد.

تز کارشناسی کروز در خصوص تفکیک قوا با عنوان «چیدن بال‌های فرشتگان،» ملهِم از متنی منتسب به جیمز مدیسن رییس جمهور آمریکا بود: «اگر قرار بود فرشتگان بر انسان‌‌ها حکومت کنند، نه به کنترل داخلی بر حکومت‌ها نیازی هست نه به کنترل خارجی.» کروز استدلال می‌کرد که نویسندگان قانون اساسی قصد داشتند حقوق موکلین خود را حفظ کنند و از این جهت میهن‌پرستی آمریکایی خود را به رخ دیگران کشید.

کروز پس از فارغ‌التحصیلی از پرینستن، وارد مدرسه حقوق هاروارد شد و با بهترين درجه در دکترای حقوق در ۱۹۹۵ فارغ‌التحصیل شد. کروز در حال حاضر در هیئت مشاورین نقد حقوق و سیاست تگزاس است.


سنای ایالات متحده؛ انتخابات ۲۰۱۲

واشنگتن پست انتخاب کروز را «بزرگترین شکست غیر منتظره ۲۰۱۲ ... یک پیروزی حقیقی سیاست مردمی» خواند.

سناتورهای ایالات متحده تام کوبرن، جیم دمینت، مایک لي، رند پال، و پت تومی از او حمایت کردند. او همچنین مورد حمایت سارا پالین فرماندار سابق آلاسکا و ران پال، نماینده سابق کنگره از تگزاس، ریک سنتوروم سناتور سابق از پنسیلوانیا قرار گرفت.


مواضع سیاسی و اجتماعی

کروز مخالف اعدام و سقط جنین است، به استثنای زمانی که یک حاملگی زندگی مادر را به خطر بیندازد.

کروز از هواداران حقوق حمل اسلحه است. او در سال ۲۰۱۳ به همراه سناتورها پال و لی، در بیانیه‌ای تهدید کردند از تصویب هر قانونی که در برگیرندهٔ کنترل و محدودکردن حمل اسلحه باشد ممانعت خواهند کرد.

کروز مخالف ازدواج همجنسگرایان است و در مقابل از ازدواج «بین یک مرد و یک زن» حمایت می‌کند، ولی معتقد است که تصمیم گیری در این زمینه باید به ایالات واگذار شود نه دولت فدرال. البته این موضوع مربوط به زمانی بود که ازدواج هم‌جنس‌بازان در این کشور به صورت یکپارچه قانونی نشده بود. اکنون اما وضع متفاوت شده و تمام روسای جمهور آمریکا به قانون دادگاه عالی این کشور برای ازدواج هم‌جنس‌بازان احترام خواهند گذاشت.

کروز از عدم شنود کافی تروریست‌ها توسط سازمان امنیت ملی آمریکا، و در مقابل نفوذ و گسترش جاسوسی‌ها به حریم شخصی شهروندان ابراز نگرانی کرده است.


سیاست خارجی

در سیاست خارجی، کروز خود را جایی بین انزواگرایی رند پال و مداخله‌گرایی فعال جان مک‌کین توصیف کرده است.

در سال ۲۰۱۳، کروز در خصوص سیاست خارجی گفته آمریکا هیچ نصیبی از جنگیدن در جنگ داخلی سوریه نمی‌برد و این که نیروهای آمریکا نباید به عنوان نیروی هوایی القاعده عمل کنند.

اقتصاد

کروز از زمان انتخاب شدن، مدت زیادی را به صحبت در خصوص آنچه سیاست‌های اقتصادی گمراهانه دولت اوباما می‌نامد اختصاص داده است.

در فوریه ۲۰۱۴، کروز با افزایش نامشروط  سقف بدهی ملی مخالفت کرد.

عضویت در کمیته‌ها

کروز از ژانویهٔ ۲۰۱۵ ریاست کمیته بازرگانی سنا در زمینهٔ علوم و فضا را بر عهده دارد. او در این مقام مسئول نظارت بر ناسا خواهد بود.

کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری

در ۲۳ مارس ۲۰۱۵، کروز در صفحه توییتر خود اعلام کرد «من برای ریاست جمهوری رقابت می‌کنم و امیدوارم حمایت شما را جلب کنم.» او نخستین نامزد اعلام شده حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری است.

فکت شیت اندیشکده مرکز پیشرفت آمریکا شرایط یک نامزد قطعی و سه نامزد احتمالی را مورد بررسی قرار می‌دهد: تد کروز، سناتور تگزاس؛ جب بوش، فرماندار پیشین فلوریدا؛ ریک پری، فرماندار پیشین تگزاس؛ و اسکات واکر، فرماندار ویسکانسین. ارزیابی سیاست مالیاتی نامزدها نشان می‌دهد که چگونه پیشنهاد فرماندار واکر برای لغو مالیات بر درآمد در ایالاتش تلاشی آشکار در جهت تغییر فشار وارده از ثروتمندان به طبقه کارگر محسوب می‌شود. هر یک از سه نامزد دیگر حزب جمهوری‌خواه از سیاست‌های مالیاتی‌ای حمایت می‌کنند که قطع مالیات حدود ۱۴۰ میلیون دلاری را برای شلدون آدلسون و خانواده‌اش به ارمغان می‌آورد و طرح سناتور کروز این مالیات را به‌طور کلی لغو می‌کند. وجه مشترک تمامی این طرح‌ها کسب ثروت بسیار بیشتر توسط شلدون آدلسون و اعمال فشار بسیار بیشتر بر روی طبقه کارگر کسب ثروت هنگفت برای میلیاردرها از طریق سرمایه‌گذاری است.


مواضع تد كروز علیه جمهوري اسلامي ايران

ويزاي حميد ابوطالبي و تسخير لانه جاسوسي

تد کروز در آوریل ۲۰۱۴ طرحی را به سنا پیشنهاد کرد که بر اساس آن رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از اعطای ویزا به سفیر هر کشور نزد سازمان ملل که در اقدامات جاسوسی یا تروریستی علیه آمریکا دست داشته یا منافع و امنیت ملی آمریکا یا متحدینش را تهدید کند خودداری کند. این طرح در پاسخ به انتخاب ایران برای معرفی حمید ابوطالبی به عنوان سفیر خود در سازمان ملل پیشنهاد شد. بنابراين حميد ابوطالبي كه از جمله عوامل درگیر در تسخير لانه جاسوسي آمریکا بود نتوانست به عنوان نماينده دائم ايران در سازمان ملل وارد آمريكا شود (جالب‌تر آنكه اين اقدام آمريكا در بحبوحه مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي 1+5 انجام شد). این طرح با امضای اوباما به قانون تبدیل شد و کروز از رییس جمهور و سایر سناتورها برای تصویب آسان آن كه قانون ۲۱۹۵ سنا نام گرفته بود، تشکر کرد.

در ادامه همين موضوع، تد كروز دست از ماجرا بر نداشت و در مقاله‌ای که برای «پولتیکو» منتشر نمود، به عنوان یک مقام رسمی در هیئت حاکمه آمریکا با اشاره به عدم صدور ويزا براي حميد ابوطالبي درباره بهبود روابط ایران و آمریکا گفت كه اگر واقعاً کسی در ایران در پی آن است، مستلزم (عنصر لازم نه کافی) عذرخواهی ایران از تسخیر لانه جاسوسی است.

اما جالب‌تر آنکه تد کروز با اینکه توانسته بود چنین قانونی را به تصویب برساند حتی نمی‌توانست اسم حمید ابوطالبی را نیز به درستی به زبان بیاورد. تد کروز در مصاحبه با سی.ان.ان ابوطالبی را به تروریست بودن متهم کرد در حالی که حتی نام ابوطالبی را نیز به اشتباه تلفظ می‌کرد و او را عبد الطُلابی خواند.

نامه 47 سناتور به رهبران ايران

اواخر اسفند ماه سال گذشته، 47 نفر از سناتورهاي آمريكا در نامه‌اي به سرگشاده خطاب به رهبران ايران هشدار داده بودند كه هرگونه توافقي در مسئله هسته‌اي با ايران فقط تا پايان دوره رياست جمهوري باراك اوباما اعتبار دارد. اين نامه كه توسط تام كاتن، يكي از تندروهاي كنگره آمريكاه ساماندهي شده بود از سوي تد كروز مورد تاييد و امضا قرار گرفت و اساسا او در کنار تام کاتن، یکی از تهیه‌کنندگان اصلی آن بود.

در متن این نامه آمده است: جالب توجه است در حالی که بر مذاکرات شما با دولت خود نظارت داریم، می‌بینیم که شما به طور کامل از نظام قانون اساسی ما آگاهی ندارید... هرچیزی که مورد تأیید کنگره قرار نگیرد، تنها یک توافق اجرایی است و رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند با یک حرکت قلم آن را ابطال کند و کنگره آینده می‌تواند در هر برهه از زمان مفاد توافق را اصلاح کند.

گفتنی است این اقدام سناتورهای آمریکایی در نهایت باعث تمسخر آنان از سوی نهادها و سیاسیون سرشناس جهان شد چرا که نوعی کج دهنی به مواضع دولت خودشان بود.

کروز علیه توافق هسته‌ای و برنامه اتمی ایران

- تد کروز سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس با همکاری پنج نفر دیگر از سناتورها نامه‌ای را به جان کری وزیر خارجه آمریکا فرستادند و در آن در خصوص تعویق گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق بشر ایران اعتراض کردند.

این عده که تمامی تلاش خود را به کارگرفته‌اند تا در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اخلال ایجاد کنند، ضمن اقدامی مداخله‌جویانه در بحث حقوق بشر ایران، خطاب به کری نوشتند: «کشورهایی که روزانه حقوق شهروندان خود را به‌عنوان شیوه‌ای برای احیای خود زیرپا می‌گذارند، فاقد مشروعیت هستند و تهدیدات امنیتی برای همسایگان خود به همراه دارند. بر این اساس، مسئله جاه‌طلبی هسته‌ای و سابقه حقوق بشر این کشور به طور جدایی‌ناپذیری در یکدیگر گره خورده است.»

- تد کروز به همراه سه نفر دیگر از سناتورهای آمریکا در نامه‌ای دیگر به «اشتون کارتر»، وزیر دفاع کشورشان از وی خواستند گزارش تأخیرشده پنتاگون درباره قدرت نظامی ایران را منتشر کنند. در نامه این چهار سناتور به کارتر آمده است: «معقول نیست انتظار داشته باشیم کنگره بتواند تبعات توافق هسته‌ای با ایران را بدون دسترسی به اطلاعات موجود در این گزارش ارزیابی کند».

{$sepehr_media_1026243_400_300}

- تد کروز سال گذشته در جمع گروهی از حامیان رژیم‌صهیونیستی گفت اطمینان دارد که اسرائیل در صورت لزوم برای مقابله با ایران وارد عمل شده و ممکن است تا چند ماه آینده دست به اقدام نظامی یکجانبه بزند و با این جمله نشان داد که حامی سیاست نظامی‌گری علیه ایران است و در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا راه مقامات قبلی در دم زدن از گزینه‌های روی میز را ادامه خواهد داد. وی همچنین از جمله اصلی‌ترین حامیان تشدید تحریم‌های ضدایرانی به شمار می‌آید.

- تد کروز، در جایی دیگر مدعی شده بود که سیاست دولت اوباما در مورد ایران، سرانجام به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای منجر خواهد شد.

سناتور کروز در واکنش به سخنرانی سالیانه اوباما در کنگره، گفت: «به نظر من، خطرناک‌ترین بخش از سخنرانی اوباما، تهدید وی به وتو کردن تحریم‌های جدید علیه ایران در زمان مذاکرات هسته‌ای است. ما در حال تکرار اشتباهات گذشته‌مان هستیم. اشتباهاتی که کلینتون در برابر کره شمالی مرتکب شد. در مورد کره شمالی، ما در برابر وعده‌های مبهم، تحریم‌ها را کاهش دادیم و کره شمالی از میلیاردها دلاری که از رفع تحریم‌ها به دست آورد توانست به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

کروز همچنین مدعی شده بود که «در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، از تل‌آویو تا نیویورک و لس‌آنجلس در معرض خطر تهاجم هسته‌ای ایران قرار خواهند داشت که به کشتار صدها هزار بی‌گناه خواهد انجامید.» این سناتور آمریکایی همچنین اظهار داشت که خطر کره شمالی برای آمریکا بسیار کمتر از خطر ایران است.

تد کروز

کروز هنگام شروع مذاکرات هسته‌ای اخیر، گزارش معامله با ایران را با ، «خطری برای آمریکا» خواند و گفت: «به نظر می‌رسد که این معامله ایران را متقاعد نخواهد کرد که حتی یکی از سانتریفیوزهای خود را از بین ببرد یا حتی یک پوند از اورانیوم‌های غنی شده خود را به ما برگرداند».


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دلواپس ناموس ایران ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    دولت لبخند سرت بالا بگیر که جواب لبخندهای تورو با ویزا ندادن به سفیرت جبران کردند ببخشید من بیسوادم بیش ازاین نمیفهمم هرکی زاین وضعیت عزت و دیپماسی تعامل میفهمه مارو هم روشن کنه.
  • مهدی خان ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    مثلا دشمن سرسخت ایران باشه که چه غلطی بکنه؟
  • امیر ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
    0 0
    مشرق جون من یه چیزی رو درباره آمریکایی ها کشف کردم. همشون فک بزرگ و چانه گنده رو به جلو دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس