جب بوش، يكي از اصلی ترین گزينه‌هاي احتمالي برای نامزدی در انتخابات رياست جمهوري سال 2016 آمريكاست. وی نسخه پیشرفته‌تری از جرج دبلیو بوش در روشن کردن آتش جنگ است.

گروه گزارش ویژه مشرق- جب بوش (John Ellis "Jeb" Bush)، بين سال‌هاي 1998 تا 2007 فرماندار ايالت فلوريداي آمريكا بود. وي برادر كوچكتر جرج دبليو بوش، رئيس جمهور سابق اين كشور و پسر دوم جرج هربرت واكر بوش است. جب بوش، بخشي از سلسله سياسيون محافظه‌كار است كه بيش از 50 سال سابقه كار سياسي دارند.


جب بوش
جب بوش

جب بوش
جرج هربرت بوش

جب بوش
جرج دبلیو بوش

از جمله مواضع بوش کوچکتر در حوزه سیاست‌خارجی که بسیار روی آن تأکید دارد عبارت است از اقدام نظامي عليه کشورمان براي از بين بردن برنامه صلح آمیز هسته‌اي ایران. نكته بسيار مهم درباره او اين است كه وي از اواسط دهه 90 ميلادي تا كنون يعني از زماني كه طرفداري خود از راه‌اندازي «پروژه قرن جدید آمريكایی» Project for a New American Century) PNAC) را اعلام كرد، يكي از محبوب‌ترين سياست‌مداران نومحافظه‌كار بوده است. گاهي در بحث‌هايي كه با محافظه‌كاران راه مي‌اندازد مسائل داخلي را همراه با مسائل سياست خارجي به رخ آنان مي‌كشد تا بتواند شكست‌شان دهد.

مسير رشد جب بوش در عالم سياست آمريكا

بعد از اتمام خدمت در ارتش، در نخستين اقدام پدرش براي رياست‌جمهوري در سال 1980، جب بوش به فلوريدا رفت و به يك شركت خريد و فروش زمين و ساختمان به نام گروه كدينا Codina Group پيوست. حرفه سياسي او از اوايل سال 1984 آغاز شد؛ يعني زماني كه مسئول حزب جمهوري‌خواه در يكي از شهرهاي آمريكا به نام دِيْد Dade شد. با اين حال، نفوذ سياسي او از مرزهاي اين بخش كوچك از آمريكا فراتر رفت. گاردين در این باره مي‌نويسد: جب بوش در سال 1985 در پشت صحنه مسئله ايران-كنترا (ماجراي مك‌فارلين - بزرگ‌ترين رسوايي سياسي تاريخ آمريكا بعد از واترگيت كه به ايران‌گيت هم معروف شد) حضور داشت و به عنوان مجرايي بين حاميان كنترايي‌هاي نيكاراگوئه‌اي با پدرش عمل مي‌كرد.

بوش کوچکتر، سپس معاون رئيس‌جمهور شد و به مراكز بين‌المللي درماني براي تهيه درمان دارويي رايگان به كنتراها (شورشیان ضدانقلاب نیکاراگوئه) كمك كرد. وي همچنين در سال‌هاي حضور در فلوريدا محبوبيت زيادي در ميان جامعه كوبايي‌هاي تبعيد شده به آمريكا كسب كرد. ارتباطات قوي جب بوش با اين جامعه، شامل خدمات‌رساني حزب جمهوري‌خواه بود. وي همچنين مديريت كمپين انتخاباتي "ايلينا روس لتينن" Ileana Ros-Lehtinen، تنها دورگه كوبايي آمريكايي كنگره را نيز بر عهده داشته است. با اين اوصاف به نظر مي‌رسد ارتباطي كه اكنون دولت اوباما با كوبا برقرار كرده است مقدمه‌اي باشد بر روابط آينده آمريكا با اين كشور تحت رياست جمهوري احتمالی جب بوش پس از 2016.

جب بوش

جب بوش نخستين بار در سال 1994 در انتخابات فرمانداري فلوريدا شركت كرد اما با اختلاف كمي شكست خورد. چهارسال بعد براي بار دوم شركت كرد و اين بار پس از پيروزي، مدلي را به راه انداخت كه در آن به شكلي سنتي روي مسائل حزب دموكرات و تامين بودجه آموزش و درمان تاكيد مي‌كرد. به نظر مي‌رسيد جب بوش به عنوان يك جمهوري‌خواه اين كار را براي ياركشي از ميان دموكرات‌ها انجام داده باشد. عده‌اي بر اين نظر هستند كه براي پيروزي در انتخابات فرمانداري، جب تلاش مي‌كرد تا از برخي رفتارهاي اجتماعي  (مانند خوب گوش كردن به حرف مردم) رئيس‌جمهور وقت يعني بيل كلينتون را تقليد كند.

جب بوش
بیل کلینتون، رئیس جمهور آمریکا در سال‌های 1993 تا 2001

در ميان معروف‌ترين ابتكارات جب بوش در طول هشت سال فرمانداري بر ايالت فلوريدا، تلاش‌هايش براي اصلاحات سيستم آموزش ايالتي و سياست‌هاي وي در كوچك كردن دولت فدرال از همه مشهورتر هستند. نيويورك تايمز در ژوئن 2001 در اين باره مي‌نويسد: آقاي بوش سياست‌هايي را در پيش گرفته است كه امنيت شغلي هزاران كارگر ايالت را بهتر ساخته و كنترل فرمانداري بر انتصابات قضايي و رياست بر دانشگاه‌هاي ايالت را افزايش داده است.

در مجموع آنچه كه به وضوح قابل فهم است، اين است كه جب بوش به عنوان يك جمهوري‌خواه، بيش از حد به مسائل فرهنگي و اقتصادي علاقمند است و همين نگاه تركيبي جمهوري‌خواهي و دموكراتي است كه باعث شده بتواند در مسئله برقراري رابطه مجدد آمريكا با كوباي امروز نقش مهمي بازي كند.

جب بوش اگرچه نه به خوبي نگاهش در حوزه مسائل خارجي، اما در طرف‌داري‌اش از سياست‌خارجي جنگ‌طلبانه شهرت فراوان دارد. در سال 1997 درست پيش از اينكه به سمت فرمانداري فلوريدا برسد، يكي از ده‌ها شخصيت برجسته سياسي بود كه بيانيه اصول تأسيس پروژه قرن جديد آمريكا را امضا كرد. اين پروژه تاثير زيادي در ريگاني‌ شدن نگاه‌هاي سياست خارجي آمريكا داشت. در 3 ژوئن 1997 تعداد 20 نفر از اندیشمندان و سیاست‌مداران آمریکایی بیانه‌ای را منتشر کردند که در آن از سیاست خارجی و امنیتی آمریکا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون به شدت انتقاد شده بود. این افراد خواستار افزایش بودجه نظامی، صرف نظر کردن از دیپلماسی چند جانبه و سرنگونی صدام در عراق شدند. بیانیه پروژه قرن جدید به عنوان انجیل محافظه‌کاران نوین آمریکایی شهرت یافته است.

جب بوش يكي از طرف‌داران سياست ريگاني در مديريت آمريكا است؛ نگاهي كه يك ارتش قوي و آماده براي روبرويي با هر چالشي در زمان حال و آينده را مد نظر قرار مي‌دهد. جب بوش در اين‌باره مي‌گويد: «سياست ريگاني در قدرت، نظامي‌گري و اخلاق، شايد امروز ديگر مد نباشد اما اگر آمريكا بخواهد موفقيت‌هاي گذشته‌اش را به دست آورد و امنيت مردمش را به شكلي قطعي تامين كند بايد به اين سمت برود.» اكثر افرادي كه بيانيه تاسيس پروژه قرن جديد را امضا كرده‌اند، در دولت جرج دبليو بوش جزو مديران ارشد بوده‌اند. افرادي نظير: ديك چني، دونالد رامسفلد، پل ولفويتس، لوئيس ليبي، زلماي خليل‌زاد، پيتر رادمن، پاول، دوبريانسكي و اليوت آبرامز.

جب بوش، پيوند عميقي با حزب ليكود اسرائيل دارد. حزب ليكود رژيم اسرائیل كه افرادي چون نتانياهو نيز در آن عضو هستند حزبي راست‌گرا و بسيار افراطي است. يك روز پيش از انتخاب مجدد وي به سمت فرماندار فلوريدا، نخست‌وزير وقت رژيم صهيونيستي و رئيس سابق حزب ليكود يعني آريل شارون همراه با جب بوش ديده شده بود كه اين خود نشانه‌اي از ارتباط عميق اين شخص با سران اسرائيلي است؛ هرچند كه نيويورك تايمز ادعا مي‌كند مقامات كنسولي اسرائيل در ميامي در اين باره گفته‌اند كه اين ملاقات هيچ ارتباطي به كمپين انتخاباتي جب بوش نداشته است. اما رهبران دموكرات فلوريدا اين عمل وي را تقبيح كردند و آن را نشان اعمال نفوذ كاخ سفيد در كمپين انتخاباتي جب بوش دانستند. چرا كه در آن زمان برادر وي رئيس‌جمهور آمريكا بود. در سال 2004 وي مجددا در يك مراسم رسمي نظامي كه در خاك فلسطين اشغالي به مناسب پنجاه و ششمين روز استقلال اين رژيم برگزار شده بود در كنار شارون ديده شد و متن برادرش، رئيس جمهور آمريكا در مورد آرزويش براي به ثمر رسيدن آرمان رژيم صهيونيستي را خواند.

جب بوش
جب بوش ارتباط عمیقی با لابی صهیونیستی در آمریکا دارد

جب بوش و همسرش كلومبا هر دو از مشاوران بنياد آمريكای بدون مواد مخدر Drug Free America Foundation و يك سازمان مبارزه با مواد مخدر دیگر هستند. جالب آنجاست كه اين سازمان توسط ملوين سمبلر Melvin Sembler يكي از اصلي‌ترين حاميان مالي جمهوري‌خواهان در كنار شلدون آدلسون (شلدون آدلسون کیست؟) و يكي از طرف‌داران دو آتشه تجاوز به عراق بود كه در گروهي تحت نام "ديدبان آزادي" فعاليت مي‌كند.

جب بوش
ملوین سمبلر، در کنار شلدون آدلسون یکی از بزرگترین حامیان مالی جمهوری‌خواهان و از طرفداران جب بوش است

كمپين انتخابات رياست‌جمهوري

جب بوش، يكي از مهمترين گزينه‌هاي احتمالي نامزدی رياست جمهوري در انتخابات سال 2016 آمريكا از سوي حزب جمهوري‌خواه است. در اوايل سال 2014، مدت كوتاهي بعد از گزارشي كه واشنگتن‌پست درباره شلدون آدلسون (حامي مالي بزرگ حزب جمهوري‌خواه) به چاپ رساند وي به عنوان يكي از گزينه‌هاي انتخابات مطرح شد. شايان ذكر است كه شلدون آدلسون بيش از 100 ميليون دلار براي كمپين سال 2012 هزينه كرد. اين گزارش واشنگتن‌پست اشاره كرده بود كه عده‌اي ديگر از حاميان بزرگ مالي جمهوري‌خواه وي را براي شركت در انتخابات تحت فشار قرار داده بودند. واشنگتن‌پست در بخشي از آن گزارش نوشت: عده‌اي تخمين مي‌زنند كه اكثريت قاطعي از 100 حامي مالي اصلي ميت رامني مايل به شركت جب بوش در اين انتخابات بودند.

در دسامبر سال 2014، جب بوش اذعان داشت كه تصميم گرفته است به شكل فعالانه‌اي به دنبال پيشنهاداتش براي رسيدن به كاخ سفيد باشد. بلافاصله بعد از اعلام علاقه وي به شركت در انتخابات رياست جمهوري، از برخی پست‌هاي خود در چندين شركت و موسسه غيرانتفاعي کناره‌گیری کرد. واشنگتن‌پست در اين باره مي‌نويسد: جدا شدن وي از چنين شركت‌هايي را می‌توان بخشی از يك تلاش استراتژيك براي شروع رايزني‌هاي انتخاباتي در حزب جمهوري‌خواه تفسیر کرد.

در ميان مشاغلي كه وي با آنان سر و كار زياد دارد، نام بانك باركليز به چشم مي‌خورد كه براي پست مشاوره‌اي كه وي در اين بانك دارد سالانه بيش از يك ميليون دلار حقوق دريافت مي‌كند. ارتباط جب بوش با بانك باركليز Barclays كه در تحريم كوبا نقش عمده‌اي داشته تا حدي است كه پس از آنكه در سال 2014 مخالفتش با سیاست‌های اوباما را اعلام داشت، سعي كرد به دنبال برقراري رابطه با اين كشور باشد.

جب بوش
جب بوش، مشاور بانک بارکلیز بوده و بیش از یک میلیون دلار حقوق دریافت می‌کند

در مارس 2014، جب بوش و تعداد ديگري از كانديداهاي بالقوه رياست‌جمهوري توسط شلدون آدلسون در موسسه ائتلاف يهوديان جمهوري‌خواه Republican Jewish Coalition در فرودگاه شلدون آدلسون جمع شدند تا يكي از آنان به عنوان تنها نفر استفاده‌كننده از كمك‌هاي این صهیونیست افراطی انتخاب شود. بنا به گفته شاهدان اين ماجرا، جب بوش در اين برنامه راجع به مسائل داخلي سخنراني مبسوطي كرده و سياست خارجي اوباما را به باد انتقاد گرفته است؛ مسئله‌اي كه براي شلدون آدلسون بسيار حياتي است چرا كه وي يك طرف‌دار دوآتشه رژيم صهيونيستي است. وي در اين سخنراني، به انفعال آمريكا در سياست خارجي واكنش نشان داده و بنا به آنچه كه مجله تايم مي‌نويسد حزب جمهوري‌خواه را در مورد يك «ايزولاسيون جديد» درباره كشور آمريكا اعلام خطر كرده است. با توجه گذشته‌اي كه عبارت ايزولاسيون جديد دارد، اين اعلام خطر به مفهوم طرفداري جنگ است. اين اعلام نظر كه واشگتن‌پست از آن تمجيد كرد به خوبي توسط حاضران دريافت شد و نشان داد كه بوش بيشتر به سمت جناح‌مداخله‌گر در سياست خارجي متمايل است.

جب بوش سال‌هاست كه به عنوان يكي از بخت‌هاي رياست‌جمهوري مطرح مي‌شود. اندكي پس از انتخاب مجدد باراك اوباما به رياست‌جمهوري در سال 2012، مفسران شروع كردند به معرفي جب بوش به عنوان برنده احتمالي انتخابات رياست جمهوري سال 2016 اين كشور. زيرا معلوم شده بود كه وي در حال جذب كردن راي‌دهندگان آمريكاي‌جنوبي‌تبار اين كشور است. در يادداشتي كه وي در سال 2012 منتشر كرد نوشته است: عفو عمومي نسبت به مهاجران غيرقانوني، مهاجرت غيرقانوني را افزايش خواهد داد و نبايد حق شهروندي آمريكا به همين سادگي در اختيار افراد غير قرار بگيرد. در جايي ديگر وي تلاش كرد تا از مهاجرت غيرقانوني دفاع هم بكند.

اين رفتار درهم‌‌برهم و دوگانه جب بوش درباره مسئله مهاجرت به آمريكا مي‌تواند به راحتي نگاه او به ژانويه 2016 را اثبات كند چرا كه وي به دنبال رأي اين عده در انتخاباتي است كه قرار است در آن حضور يابد. وي از جهتي مي‌گويد يك ملت بزرگ بايد مرزهايش را محكم نگاه دارد و از سويي ديگر مي‌گويد نه تنها در مورد مرزها كه بسيار مهم هستند بلكه در مورد 40 درصد جمعيت مهاجر آمريكا كه در اينجا زندگي مي‌كنند هم بايد نگاه محكم داشت. ما بايد بدانيم اين 40 درصد كجا هستند و مودبانه از آنان بخواهيم تا اين كشور را ترك كنند.


در نظرسنجی‌ها جب بوش در میان دیگر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه تاکنون اقبال بیشتری داشته است

جاه‌طلبي وي زماني معلوم شد كه وی از فعالان محافظه‌كار خواست تا دیدگاهشان درباره مسائل اقتصادي و فرهنگي را تعديل كنند كه اتفاقا روي نظر جوانان نسبت به اين حزب بسيار موثر هم بود. وي در كنفرانسي در مارس 2013 به محافظه‌كاران گفت: بسياري از مردم معتقدند كه جمهوري‌خواهان ضد مهاجرت، ضد زن، ضد علم، ضد هم‌جنس‌گرایی، ضد كارگر و ... هستند. بسياري از راي‌دهندگان ما هيچ تمايلي به انتخاب كانديداهاي ما ندارند، حتي اگر در مسائل اصلي با ما اشتراك داشته باشند؛ زيرا آنان حس مي‌كنند دوست داشته نمي‌شوند، كسي آنان را نمي‌خواهد و حزب ما به آنان علاقه ندارد. حزب جمهوري‌خواه ديگر هرگز نمي‌تواند بخشي از جامعه را ناديده بگيرد زيرا ما تا كنون فرض گرفته‌ايم كه اصول‌مان درخواست‌هاي كمي از آنان دارد.

گذشته از آنچه كه براي جب بوش در بالا ذكر شد، بسياري از تحلیل‌گران مي‌گويند كه جاه‌طلبي جب بوش متاثر از برادر بزرگ‌ترش يعني جرج دبليو بوش است؛ كسي كه جب به شكلي نمايان از انتقاد كردن از او طفره مي‌رود. جملاتي كه او درباره مديريت برادرش مي‌گويد در نوع خود جالب توجه است: «جز روش مديريتي جرج، هيچ روش ديگري وجود ندارد». همچنين وي در مارس 2013 در مورد آينده بشر اين‌چنين پيش‌بيني مي‌كند: «تاريخ با جرج دبليو بوش به مهرباني رفتار خواهد كرد». پايگاه ديلي بيست The Daily Beast كه معمولا نگاه انتقادي به مديريت جرج بوش داشت، به طعنه در پاسخ جب گفته است: متاسفانه براي جب، تاريخ توسط تاريخ‌نويسان نوشته شده است. دليل اينكه هيچ وقت جب بوش به شكلي جدي در انتخابات موفق نشد نيز همين است. ديلي بيست نتيجه مي‌گيرد: هيچ جمهوري‌خواهي از اعتباري كه با كسري بودجه و اسراف به دست آيد لذت نخواهد برد. تا زماني كه فاجعه مديريتي بوش در افغانستان و عراق باقي است هيچ جمهوري‌خواهي قادر نخواهد بود نسبت به شايستگي سياست خارجي آمريكا در دوره وی حرفی بزند. جب بوش نيز همين تقلاي بيهوده را خواهد كرد حتي اگر نخواهد.

جب بوش
جب بوش مانند برادر بزرگترش جرج بوش، طرفدار سیاست خارجی مداخله‌جویانه و آتش‌افروز است

اگرچه وي به ندرت در مورد سياست خارجي نظر می‌دهد، به نظر مي‌رسد كه به شكلي خاص تمايلي به حركت عليه نومحافظه‌كاراني كه حامي برادرش بودند، ندارد اما گاهي ظلم‌هايي كه آنان در حق سياست خارجي دوران برادرش كردند را منعكس مي‌كند. براي مثال، وي در فوريه سال 2012 به پايگاه نيوزمكس گفت: فكر مي‌كنم كه گزينه نظامي در مقابله با ايران نبايد از روي ميز برداشته شود. علي‌الخصوص اينكه سياست‌هاي رفتاري دولت اوباما در مقابله با تهران بسيار بد عمل كرده است. جب بوش با تعجب بيان مي‌دارد: بي‌عرضگي خالص و بي‌كفايتي و فساد، دولت چاوز در ونزوئلا را به زمين خواهد زد اما ما به دليل بي‌ارادگي نمي‌توانيم عقب‌نشيني كرده و اجازه دهيم همه چيز به شكل طبيعي اتفاق بي‌افتد. در عوض وي اين پيشنهاد را به دولت مي‌دهد كه از مولفه‌هاي جامعه ونزوئلا كه عليه چاوز و هم‌فكرانش هستند حمايت كند.

جب بوش در سال 2003 در دفاع از تجاوز به عراق تمام‌قد ايستاد و در مارس 2013 درباره اين موضوع به سي‌ان‌ان گفت: بسياري از چيزهاي تاريخ در طول زمان تغيير مي‌كنند. به نظر من مردم به راه‌حلي كه برادرم به جهان نشان داد احترام خواهند گذاشت؛ هم در دفاع از كشور و هم در جنگ در عراق.

در اواخر دهه 1990، وي نسبت به برادرش كه موسس پروژه قرن جديد آمريكا بود، نفوذ بالقوه سياسي بالاتري در ميان نومحافظه‌كاران داشت. جيم لاب، منتقد سياست‌هاي دولت آمريكا به شكلي طعنه‌آميز مي‌نويسد: درواقع، تنها امضاكننده‌اي كه پاي پروژه قرن جديد آمريكا را امضا كرد و هيچ نقشي در آن نداشت خود جب بوش است.

نهایتا با قطعیت بالا می‌توان به این نتیجه رسید که جب بوش به عنوان نسخه پیشرفته‌تری از جرج دبلیو بوش می‌تواند از برادرش زیرکانه‌تر عمل کند چرا که وی همراه با اعتقاد راسخ به استفاده از زور و اسلحه در سیاست خارجی، در تلاش است تا قدرت نرم این کشور در ارتباط با به زیر کشیدن حکومت‌های معارض آمریکا را به شکل موثری به کار ببندد.


منابع:

Peter Schweizer and Rochelle Schweizer, The Bushes: Portrait of a Dynasty (New York: Doubleday, 2004).

Philip Rucker and Robert Costa, "Influential Republicans working to draft Jeb Bush into 2016 presidential race," Washington Post, March 29, 2014,http://www.washingtonpost.com/politics/influential-republicans-working-to-draft-jeb-bush-into-2016-presidential-race/2014/03/29/11e33b06-b5f2-11e3-8cb6-284052554d74_story.html

Chris Plante, "Jeb Bush used Facebook to announce he wants to run for president," The Verge, December 16, 2014,http://www.theverge.com/2014/12/16/7401719/will-jeb-bush-run-president.

Nate Silver, "Is Jeb Bush Too Liberal To Win The Republican Nomination In 2016?" FiveThirtyEight, December 16, 2015,http://fivethirtyeight.com/datalab/jeb-bush-president-republican-primary-2016/.

Tom Hamburger and Lyndsey Layton, "With eye on 2016, Jeb Bush resigns from all boards," The Washington Post, December 31, 2014,http://www.washingtonpost.com/politics/with-eye-on-2016-jeb-bush-severs-ties-to-most-firms/2014/12/31/938b3662-9054-11e4-a900-9960214d4cd7_story.html.

Hunter, "Jeb Bush (finally) quits bank that violated Cuba sanctions, Daily Kos, December 18, 2014, http://www.dailykos.com/story/2014/12/18/1352789/-Jeb-Bush-finally-quits-bank-that-violated-Cuba-sanctions.

Zeke Miller, "Jeb Bush Blames Obama for 'American Passivity,'" Time, March 28, 2014, http://time.com/42333/jeb-bush-blames-obama-for-american-passivity/.

Philip Rucker and Robert Costa, "Influential Republicans working to draft Jeb Bush into 2016 presidential race," Washington Post, March 29, 2014,http://www.washingtonpost.com/politics/influential-republicans-working-to-draft-jeb-bush-into-2016-presidential-race/2014/03/29/11e33b06-b5f2-11e3-8cb6-284052554d74_story.html

W. James Antle III, "Get Ready for Jeb Bush," American Conservative, March 31, 2014, http://www.theamericanconservative.com/articles/get-ready-for-jeb-bush/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=get-ready-for-jeb-bush.

Quoted by Arlin Maurer, "Has Jeb Bush flip-flopped on immigration? Here's the evidence. You decide," Houston Chronicle "Texas on the Potomac" blog, March 23, 2013, http://blog.chron.com/txpotomac/2013/03/has-jeb-bush-flip-flopped-on-immigration-heres-the-evidence-you-decide/.

Byron York, "Will Jeb Bush deport four million illegal immigrants?" Washington Examiner, January 27, 2015, http://www.washingtonexaminer.com/will-jeb-bush-deport-four-million-illegal-immigrants/article/2559368.

Jon Ward, "Jeb Bush CPAC Speech Says GOP Must Stop Being 'Anti Everything' Party," Huffington Post, March 15, 2013,http://www.huffingtonpost.com/2013/03/15/jeb-bush-cpac-speech-2013_n_2857496.html.

Daniel Larison, "Jeb Bush and Foreign Policy," The American Conservative, December 15, 2014, http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:iI2yJx_hCgcJ:www.theamericanconservative.com/larison/jeb-bush-and-foreign-policy-ii/+&cd=4&hl=en&ct=clnk&gl=us.

Peter Beinart, "Sunday Talk Interviews Show Why Jeb Bush Will Never Be President," The Daily Beast, March 11, 2013,http://www.thedailybeast.com/articles/2013/03/11/sunday-talk-interviews-show-why-jeb-bush-will-never-be-president.html.

Jim Meyers, "Jeb Bush: Obama Charts 'Dangerous Course,' His Policies 'Not American,'" Newsmax, February 23, 2010,http://www.newsmax.com/Headline/jebbush-obama-dangerous-course/2010/02/23/id/350707; David A. Patten and Kathleen Walter, "Iran 'Greatest Threat,' Bush Says, Slaps Obama for Weakness," Newsmax, November 29, 2010, http://www.newsmax.com/Newsfront/jeb-bush-obama-iran/2010/11/29/id/378358.

Michael Crowley, "Jeb Bush's Burden, Politico, January 5, 2015, http://www.politico.com/story/2015/01/jeb-bush-george-w-bush-iraq-war-113942.html#ixzz3Q9BLAElJ.

Jim Lobe and Michael Flynn, "The Rise and Decline of the Neoconservatives," Right Web, November 17, 2006, http://rightweb.irc-online.org/rw/3713.html.

Duncan Campbell, "The Bush Dynasty and the Cuban Criminals," Guardian, December 2, 2002.

Duncan Campbell, "The Bush Dynasty and the Cuban Criminals," Guardian, December 2, 2002.

"Profile: Jeb Bush," BBC News, September 4, 2001.

Dana Canedy, "For Jeb Bush, a Likely Re-Election Race about Big Brother," New York Times, June 8, 2001.

Zachary Goldfarb, "Jeb Bush Rallies Conservatives at Summit," Washington Post, January 28, 2007.

Project for the New American Century, "Statement of Principles," June 3, 1997, http://www.newamericancentury.org/statementofprinciples.htm.

Adam Nagourney, "Sharon Is To Join Jeb Bush At Rally for Israel in Florida," New York Times, August 21, 2002; "Gov. Bush Declares Support for Israel's Fight," St. Petersburg Times Online, April 27, 2004.

Maia Szalavitz, "Tough Love Quackery," Cato Foundation Presentation, April 20, 2006, http://www.nospank.net/szlvtz2.htm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Project_for_the_New_American_Century

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    1 1
    ایول زودتر بیاد تا جنگ راه بیفته و اون پر ادعاهایی که میخواستن با امریکا بجنگن برن بجنگن تا ببینیم چند روز دوام میارن!!خخخح
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    مهمترین نکته را نگفتید و آن اینکه جب بوش تنها کسی است که در دنیا برادرش را به رسیاست جمهوری منصوب کرده است! ماجرای انتخابات در فلوریدا را به یاد آورید!
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    1 0
    زود توافق کنیم تا این نیومده بیچاره شیم
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    قدر اوباما را ندونید باید با بوش موش سر و کله بزنید!
  • دولت بهار ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    خداروشکر...دور بعد دور دکتر احمدی نژاد هست و این بوش کوچولو...باباش و داداش بزرگش که غلطی نتونستن بکنن...اینم بیاد یه تو دهنی بخوره بره تو زباله دان تاریخ. جواب این گاوچران ها رو فقط دکتر احمدی نژاد میتونه بده...
  • عزت ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    شر صهیونیزم از دنیا کم بشه نه یه فقیر در جهان پیدا میشه نه جنگی بروز میکنه نفوذ یهودیان صهیونیزم به هیئت حاکمه کشورها باعث تمامی شر و فساد توسط آن کشور میشود در طول تاریخ نمونه زیاد دارد نفوذشان در دربار انگلیس( روچیلد و بارکلی) در کشور پرتقال در اسانیا( مارانو) حتی در روسیه تزاری و. در ایالات متحده و چند کشور خاورمیانه ... همه آنها در اقصی نقاط دنیا هم که باشند با هم هماهنگند و برای یک هدف کار میکنند یه دونه از اینها زنده باشند دنیا را به آشوب میکشد
  • علی ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    حتی اگر توافق در زمان اوباما شکل بگیرد صهیونیزم ها با نفوذی که در آمریکا دارند قادرند بزنن زیر همه چیز هنگامیکه جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا با هسته ای شدن اسرائیل مخالفت میکند سریع اورا به قتل میرسانند
  • ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    احمدی نژاد اگر می تونست اینطور اقتصاد دولتش را سر زمین نمی خورد!!! باید بدونی که اخر جنگ مثل آخر شکست اقتصادی نیست که بشه جمع و جورش کرد...
  • محمد ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    منظورت چیه بی غیرت؟ ما هم منتظر حال گیری از اربابت هستیم نخاله!
  • داریوش ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    شرایط در منطقه بقدری ملتهب هست که اگر جمهوری خواهی روی کار بیاد، جاده برای جنگ در منطقه را هموار می بیند!!! من خودم بشخصه از دور طرف دمکراتها هستم. آمریکا در پایان دولت کلینتون 236 میلیارد دلار مازاد بودجه داشت (البته در همان زمان هم این کشور بدهکارترین کشور بود، که تعریف بدهی آنچیزی که ما فکر می کنیم نیست) و در دولت اوباما از نقطه اوج بحران اقتصادی عبور کرد که نشانه عملکرد بهتر دمکراتها در دولتشان بوده است. مطمئن باشید که اگر جمهوری خواهان روی کار بیایند باید منتظر جنگ در منطقه هم باشیم.
  • محمد ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    تا حالا نفهمیدی آمریکا به کشوری حمله میکنه که باهاش توافق کرده باشه؟ در ضمن خیلی ترسویی. اگه جرج خوک میتونست کاری بکنه بدتر از این یارو جب خوک بود. فهمیدی ترسو
  • ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    عراق که طی بیست و چند روز به طور کلی به اشغال آمریکا درآمد.
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    بعیده که در شرایط فعلی رابطه ایران-آمریکا، جنگی علیه ایران راه بیفته. به قول روحانی، دیگه الان هرگز به شرایط قبل از مذاکرات باز نخواهیم گشت. نه ایران نه آمریکا حوصله جنگ به این بزرگی رو ندارن.... خسته‌ایم بابا....
  • حمید ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    0 0
    فک میکنی چرا آمریکا تا حالا نتونسته به ایران حمله کنه یه کم فکر کنیم خیلی خوبه اگه اونا میتونستن بزنن میزدن اما نمی تونن جرات دارن شروع کنن نبرد آخر را ما منتظر آرماگدون هستیم
  • علی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    آنها (آمریکا) به دنبال بهانه ای برای ایجاد یک جنگ بزرگ در خاورمیانه هستند با این کار میخواهند یک بار و برای همیشه مشکل وجود اسرائیل و صلح با کشورهای منطقه را حل کنند همانند آنچه گه در جنگ جهانی دوم رویداد و بلافاصله بعد از جنگ کشوری جعلی مانند اسرائیل درست شد حالا فکر میکنند اگر جنگی در این منطقه همانند جنگ جهانی دوم را ه بیاندازند و مردم منطقه را خسته کنند اسرائیل امنیت پیدا خواهد کرد اما غافل که خاورمیانه اروپا نیست و این جنگ اگر راه بیافتد نه تنها باعث حفط اسرائیل و صلح نخواهد شد بلکه باعث نابود شدن کامل اسرائیل برای همیشه خواهد شد ملاحظه میکنید افکار عمومی مردمشان و جهان را با چیزی به نام نبرد آخر الزمانی و آرماگدون نیروی شر و خیر و ظهور حضرت مسیح(ع) آماده چنین جنگی میکنند همانطور که با همین دسیسه ها 11 سپتامبر را قبل از رویدادش بارها در فیلمها و رسانه ها گوشزد کرده بودند البته اینها همه دسیسه و مقدمه چینی است نه پیشگوئی آنها برای انجام خواستشان دست به هر عملی حتی دستکاری متون دینی میزنند مراقب باشیم به دامشان نیافتیم
  • محمد ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    متاسفانه شما مرام نداری و درک و بینش و هم نوع دوستی و ... . با کجا بجنگه؟ کدوم ادعا؟ کی میخواند بجنگه؟ کی دوام بیاره؟ بعدش چی میشه؟ افسووووووووووووس. :( کافر همه را به کیش خود پندارد.
  • ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    بهتر ،روند نابودی اسرائیل تسریع میشه!
  • ناشناس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    تو ایزی لایف لازم داری عزیزم !
  • ناشناس ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    امام خمینی (ره): آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
  • ناشناس ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    جرج بوش فقط تهدید میکرد اما جرئت حمله نداشت اما اوباما با تحریمهای ظالمانه ضربه بزرگی به ما وارد کرد.
  • ناشناس ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    نه در شرایط قبلی نه شرایط فعلی و نه آینده آمریکا جراُت تعرض به ایران را ندارد.
  • ناشناس ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    از قدیم گفتن سگ زرد برادر شغال است .
  • ناشناس ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    احسنت فقط دکتر احمدی نژاد میتواند در مقابل زورگویی آمریکا بایستد و کشور را به نقطه پیشرفت 100 درصدی در مسئله هسته ای برساند.
  • ناشناس ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    این بوش کوچولو از هیلاری کلینتون بهتر است چرا که اینها فقط تهدید توخالی میکنند اما این تحریمهای ایران نتیجه عملکرد هیلاری در وزارت امور خارجه امریکا میباشد.
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    دوستان دقت کنید این‌قدر ساده به آمریکا، فقط به عنوان یه «دشمن» نگاه نکنید. آمریکا یک کشور بسیار بزرگه که هرجور طرز فکری توش پیدا میشه و همه‌ی دنیا (از جمله ایرانی‌ها) در پیشرفت آمریکا نقش داشتن. آمریکا کشور مهاجرهاست. پس ما به جای اینکه فقط سعی کنیم این قدرت بزرگ رو با خود دشمن کنیم باید سعی کنیم طوری از درون و بیرون روی اون اثر بگذاریم که در جهت منافع ما عمل کند. مثلا برای نابودی اسرائیل خیلی راحت‌تر هست که با سیاست‌بازی سعی کنیم رابطه آمریکا با اسرائیل شکرآب بشه. اون‌وقت اسرائیل خودش نابود میشه بدون نیاز به جنگ!
  • عاطفه ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    بعد اونوقت الان تو منطقه اگه جنگ نیست پس چیه؟ حداقل اونجوری اسلامو با لباس داعش نمیندازن جلو و هر دقیقه راجع به آموزش مدنیت به مسلمونا اظهار فضل نمی کنن. سرگرم اشتباهی میشن که مرتکب شدن
  • علیرضا اهواز ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    اگر قرار بر جنگ بود داداشش همون وقتی که ایران هنوز موشک 2000کیلومتری و ضد کشتی و ... رو نداشت حمله میکرد,اینا فقط هارت و پورته ضمنا کسی ترسی نداره از آمریکا یا بزرگتر از آمریکا جز شما ؛ تا خدا هست ترس برای چی ؟ فقط تنها ترسمون از شما بی خداهای مزدوره که از پشت خنجر میزنید !
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    1000000000000 درصد موافقم
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    حرف مفت نزن
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    محمود هم که وا داد ... این قدر در بند اشخاص نباشید
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    حالت خوبه دادا ؟ طرف دموکرات هایی ؟ کم سنگ اندازی کرده این دولت دموکرات مارمولک اوباما تو کارای ایران .. این دستکش مخملی زیرش مشت چدنی بود که رسوا شد ........
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    > نه دادا شما خسته اید .. کم مضخرف بگید خواهشا
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    آفرین ... به همین راحتی ؟؟ کل سیستم حکومتی این کشور تحت نفوذ این غده سرطانی صهیونیستی هستش
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    برژینسکی: دعوت نتانیاهو ننگین است، می‌خواهد جنگ را به ما تحمیل‌کند
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    اشتباه منفی زدم . ببخشید
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    خانواده بوش به پاس نقش عميق خود در ترور جان كندي توانستند رشد كنند. در كارنامه اين خانواده چيزي جز " شر" (فساد گسترده اخلاقي، حمايت بي چون و چرا از اسراييل و دشمني بي چون و چرا با ايران، قتل هاي زنجيره اي- سياسي، از بين بردن انسانهاي محبوب (جان اف.كندي پدر و پسر، آلنده، چه گوآرا و...) ، قاچاق جهاني مواد مخدر، معاملات تسليحاتي آشكار و پنهان و ... ) وجود ندارد. اميدوارم مسئوولان كشوري درك كنند كه با چه حيوانات وحشي ( بلا نسبت حيوانات وحشي) طرف هستيم.
  • شعیب صالحی ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    عراق و لیبی هم با آمریکا توافق کرده بودن
  • رهگذر ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    جان کندی برای ما ایرانی ها محبوب نیست! فریب جنگ روانی غرب رو نخور برادر یا خواهر ناشناس. جان کندی بود که جنگ خلیج فارس رو راه انداخت. جان کندی بود که با کارتل‌های مواد مخدر در آمریکای مرکزی دست به یکی کرده بود و در جریان همین اختلافات کارتل‌ها بود که کشته شد.
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    ایران با افغانستان وعراق فرق می کند
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    با این استدلال شما چند تا لات هم می توانند خانه ات را غارت کنند. فکر کنم تعامل خوبی با آنها برقرار می کنی!
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    اگر آمریکا یاد نگیرد با آدم ها زندگی کند باید با همان داعش دمخور شود!
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    جب بوش یک فاشیست به تمام معناست ازنوع کمی مخملی تر همان سگ زردی است که برادر شغاله( جرج دبلیو بوش). یک دروغگوی ریاکار که دنبال جذب آرائ مردم بهرنحو ممکن اما برای انجام مقاصدشیطانی صهیونیستها، نوکری شیک باحرفهای مفت واطوکشیده برای سواری دادن به سرمایه داران جنگ طلب ومرفه آمریکایی واسراییلی.
  • رهگذر ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    ببخشید منظورم جنگ خلیج خوک‌های کوبا بود. جنگ خلیج فارس مال زمان بوشه (بوش پدر-1990)
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    سیاستهای احمدی نزاد موجب نزدیکی اسرائیل و امریکا شده بود ولی حالا با سیاست درست و حساب شده موجب فاصله بین اسرائیل و امریکا شده..!!
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    یه دفعه دیدی کل منطقه رو به آتش کشیدن. اون ماییم که بدبخت میشیم حتی اگه آخرش آمریکا شکست بخوره و دیگه ابرقدرت نباشه.
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    خخخ خاک تو سرت کنن که همین جنگ 8 ساله رو یادت نمیاد خاک اره تو کله ات هست به جای مغز 8 سال در برابر کل دنیا وایستادیم هیچ شکری نتونستند بخورند آمریکایی ها این دفعه هم اگه شکر بخوردن که بعید است چنان درسی به اونا و امثال توی وطن فروش میدیم که دیگه از این اراجیف نگی
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    کسی که بخ خدا ایمان کافی داشته باشه از طاغوت ترسی نداره و کامنتی همانند کامنت تو نمی ذاره
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    خخخخخخخ سگ زرد برادر شغال
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    تاریخ مصرف احمدی نژاد تموم شده
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    برو بابا ....
  • اراکی ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    ماالان توی اراک یه خیابون داریم به اسم (فتح شیاکوه)فکرکنم اگر امریکا بهمون حمله کنه باید یه خیابون هم اضافه کنیم به اسم(فتح شیکاگو)...خخخخخخخخ...زنده باد حزب الله
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    ممنونم جناب رهگذر. اما واقعيت اين است كه تازه 3 ماه بعد از روي كار امدن كندي بود كه ماجراي خليج خوكها پيش اومد و كندي وقتي نقش سيا را در كشاندن پاي امريكا به اين موضوع فهميد، نه تنها دستور توقف عمليات را صادر كرد ( كه باعث شد بيش از 1500 شورشي كوبايي بعلاوه نيروهاي سيا توسط مردم انقلابي كوبا از بين بروند) بلكه قسم خورد كه سيا را 1000 تكه كرده و به باد بسپارد. اينكه مي فرماييد در جريان اختلاف كارتل ها كشته شد تنها يكي از سناريوهايي است كه البته مردود شده و آنهم بخاطر اتفاقاتي است كه بر سر جسدش افتاد. مغزش براي هميشه گم شد و در حدفاصل دالاس- مريلند محل برخورد گلوله به جلوي سر با يك جراحي ترميم شد. متاسفانه كندي خودش در كودتاي سيا-موساد-مجتمع نظامي صنعتي گرفتار شد.
  • اهوازی ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    این هم از آمریکای دموکرات که بعضی ها آرزوش را دارند و ادعا میکنند که مردم در آنجا حاکم هستند.در آمریکا قدرت در دست خانوادهاست.مثل خانواده کندی ها مثل خانواده کلینتون ها مثل خانواده بوش ها.پس مردم کجا هستند؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رحمن ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    این خانواده بصورت سمپاتیک نوکر یهود و صهیونیسم هستند و بخاطر همین هم در انتخابات پشتیبانی وسیعی در باره اشان صورت می گیرد
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    0 0
    اگر احمدی نزاد تا حالا بود اسرائیل امریکا را مجاب کرده بود که به ایران حمله کند ولی سیاست های درست دولت فعلی باعث اختلاف امریکا و اسرائیل شده حالا معلوم میشه احمدی نزاد به نفع چه کسی کار کرده حالا معلوم میشه واسه چی هی هولوکاست هولوکاست راه انداخته بود !
  • محمد رضا شفیعی راد ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    آمریکا فعلا داعشی که زاییده بزرگش کنه جنگ پیشکش.
  • شعبان ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    بذار بیاد این جب کوچیکه بزنیم داغونش کنیم. دیدید که صدام چه پدری از آمریکاییها درآورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس