ده‌ها قبضه اسلحه تک‌تیرانداز که از سوی هواپیماهای سعودی‌ها برای تروریست‌های یمن پرتاب شده، به دست نیروهای انصارالله افتاد.

گروه بین‌الملل مشرق- خلاصه اخبار بین‌الملل روز شنبه 94/1/29 به شرح زیر است:

روزنامه بین الملل مشرقایران:

روانچی: هدف ایران افزایش صلح و استقرار ثبات در منطقه از طریق گفت‌وگو است

خبرگزاری فارس- مارکوس ادرر معاون سیاسی وزارت خارجه فدرال آلمان طی سفر رسمی خود به جمهوری اسلامی ایران با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. تحت روانچی ضمن تأکید بر اینکه گسترش روابط تهران - برلین می‌تواند به ثبات منطقه‌ای و بهبود وضعیت منطقه بینجامد، افزود: هدف ایران افزایش صلح و استقرار ثبات در منطقه از طریق گفت‌وگو و راه‌های مسالمت‌آمیز است.

ادعای مقامات آمریکایی: ایران در حال ارسال ناوگانی شامل ۷ کشتی به یمن است

پایگاه خبری هیل- دو مقام وزارت دفاع آمریکا گفته‌اند: ایران در حال ارسال ناوگانی از 7 کشتی به سمت یمن است که (محموله) برخی از آنها تسلیحات است. مقامات(آمریکایی) نگران این هستند که چنین اقدامی (ادعای ارسال 7 کشتی) به نمایشی برای آمریکا و اعضای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی منجر شود؛‌ کشورهایی که در حال محاصره دریایی یمن هستند.

اجرای توافق هسته‌ای مزیت‌های قابل‌توجهی برای شرکای تجاری ایران دارد

خبرگزاری فارس- مسعود احمد رئیس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین‌المللی پول در نشست بهاره این نهاد و بانک جهانی گفت: اجرای توافق هسته‌ای مزیت‌های قابل‌توجهی نصیب شرکای تجاری ایران می‌کند و در حالی‌ که این توافق، مزایایی برای اقتصاد ایران دارد، سیاست‌های داخلی تهران نیز به نوبه خود نقش کلیدی در اقتصادش بازی خواهد کرد. وی توضیح داد، اگر شما به آنچه در ایران طی 2 سال گذشته رخ داده است، بنگرید، ترکیبی از سیاست‌های محتاطانه کلان اقتصادی و کاهش تحریم‌ها ناشی از توافق موقت که منجر به ثبات اقتصادی شده است را خواهید دید. در نتیجه چنین سیاست‌هایی، نرخ تورم در ایران از 40 درصد به 16 درصد کاهش یافته است درحالی‌که انتظار می‌رود که اقتصاد این کشور شاهد رشد 3 درصدی باشد.

گزینه نظامی علیه ایران وجود ندارد

خبرگزاری فارس- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با جولیا بیشاپ همتای استرالیایی خود در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در آموزش گروه‌های نظامی شیعه تصریح کرد هر کاری که ایرانی‌ها در عراق انجام می‌دهند با همکاری دولت عراق است، تصریح کرد: در حمایت بین‌المللی از دولت عراق برای مبارزه با افراط و تروریسم نباید گزینشی عمل کنیم و مباحث سیاسی نباید دخیل شود و حمایت‌های مالی و تاکتیکی نباید صورت گیرد و این مبارزه باید در هماهنگی با دولت عراق و احترام به تصمیمات این دولت باشد. ظریف در خصوص اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه گزینه نظامی در مورد ایران روی میز است، عنوان کرد: من همواره گفته‌ام که گزینه نظامی علیه ایران کارآیی ندارد و بهتر است این حرف‌ها را نزنند. البته معتقدم این گزینه اصلا روی میز وجود ندارد و تنها راه برای آنها این است که حق ایران را به رسمیت شناخته و بر اساس احترام متقابل عمل کنند تا استراتژی بهتری در مذاکرات داشته باشند.

وزیر خارجه قطر: به روابط محکم با ایران نیاز داریم

الشرق الاوسط- خالد بن محمد عطیه وزیر خارجه قطر ضمن ابراز امیدواری به حصول یک توافق هسته‌ای خوب میان غرب و ایران افزود که اعراب به روابط محکم با تهران نیاز دارند. عطیه درباره توافق لوزان گفت: ما در شورای همکاری از این توافق استقبال می‌کنیم و امیدواریم توافق نهائی واضح و دقیقی در خصوص برنامه هسته‌ای مسالمت‌آمیز ایران انجام شود. نمی‌توانم درباره نیت‌های ایران صحبت کنم. آنچه من می‌گویم این است که ما به ایجاد روابط محکم با ایران و بازکردن درهای گفتوگو برای امنیت منطقه نیاز داریم. وی در خصوص طرح ترکیه برای یمن تصریح کرد: دولت‌های شواری همکاری از هادی دعوت کرده‌اند برای یک نشست و گفت‌وگو به ریاض بیاید و طرح ترکیه از علاقه این کشور برای امنیت خلیج (فارس) و آرامش یمن نشأت می‌گیرد. مثلا می‌گویند باید آتش‌بس شود و راه برای کمک‌های انسانی باز شود و من اینجا می‌گویم که هیچ کسی بیشتر از ما در خصوص عملیات انسانی و بشردوستانه برای برادرانمان در یمن دلسوزتر نیست.

اختلاف میان ایران و آمریکا بر سر مفاد توافق، افزایش یافته است

یو اس ای تودی- موضع‌گیری‌های تهران و واشنگتن از تشدید اختلاف نظرها در مورد مفاد توافق نهایی حکایت دارد. تنها دو هفته پس از آنکه قدرت‌های جهان و ایران توافق بر سر چارچوبی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کردند، شکاف‌های فزاینده میان طرفین در حال بروز است. مذاکرات هسته‌ای چهارشنبه این هفته در حالی از سر گرفته می‌شود، که طرفین بر سر موضوعات کلیدی که مبنای توافق لوزان را تشکیل می‌دهند، اختلاف نظر دارند.

طرح چهار ماده‌ای ایران درباره یمن به دبیرکل سازمان ملل ارائه شد

خبرگزاری فارس- غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، روز جمعه در غیاب دبیرکل سازمان ملل با یان الیاسون قائم مقام وی دیدار و نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را تحویل وی کرد. متن نامه وزیر امور خارجه کشورمان به دبیرکل سازمان ملل را می‌توانید از این‌جا بخوانید.

بروکسل: اتحادیه اروپا در صورت توافق هسته‌ای واردات گاز از ایران را بررسی می‌کند

ایوروپ آنلاین- میگوئل آریاس، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت این اتحادیه واردات گاز از ایران در صورت حصول توافق هسته‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد. وی که خاطرنشان کرد که کریدور گاز جنوبی (مجموعه‌ای از پروژه‌ها با هدف انتقال گاز از آذربایجان به اروپا) احتمال پیشروی‌های بیشتر به سمت ترکمنستان و ایران در آینده را ایجاد می‌کند. اتحادیه اروپا در تلاش است در راستای تلاش برای کاستن از وابستگی به روسیه منابع انرژی خود را در متنوع کند.

نشست شورای روابط خارجی اروپا به ریاست موگرینی برای بحث درباره مذاکرات ایران

خبرگزاری کویتی کی‌یوان‌ای- شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از نشست شورای روابط خارجی این اتحادیه برای رایزنی درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داده است. این شورا روز دوشنبه، ۲۰ آوریل ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی به ریاست فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای رایزنی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و لیبی تشکیل جلسه می‌دهد. خانم موگرینی در این نشست وزرای خارجه را در جریان تحولات اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران قرار خواهد داد.

روزنامه بین الملل مشرقیمن:

ناو آمریکایی، جنوب صنعا را هدف قرار داد

پایگاه خبری إب پرس- منابع نظامی آگاه اعلام کردند که یک ناو جنگی آمریکایی، دست‌کم 2 موشک کروز به سوی جنوب صنعا، پایتخت یمن شلیک کرده است و به احتمال زیاد این موشک‌ها منطقه فج عطان و پایگاه نظامی الحفا را هدف قرار داده‌اند.

سلاح‌های سعودی در دست انصارالله

العهد- ده‌ها قبضه اسلحه تک‌تیرانداز که از سوی هواپیماهای سعودی‌ها برای تروریست‌های یمن و حامیان عبد ربه منصور هادی پرتاب شده، به دست نیروهای انصارالله افتاد. گروه‌های القاعده و برخی قبائل طرفدار منصور هادی در استان‌های عدن و حضرموت حضور دارند و به شدت از سوی سعودی‌ها حمایت می‌شوند. پیش از این نیز در چندین مرحله سلاح‌های سعودی که در حال ارسال به سوی نیروهای القاعده بوده، به دست ارتش و انصارالله یمن افتاده است.

میانجیگری الجزایر میان عربستان و ایران برای پایان حمله به یمن

روزنامه عربستانی العرب- منابع مطلع گزارش کردند که الجزائر حرکت دیپلماتیکی برای پایان حمله نظامی به یمن آغاز کرده است. ایران از طریق الجزائر از عربستان خواسته تا به راهکار سیاسی برای حل بحران فرصت بدهد. هنوز عربستان پاسخی در این خصوص ارائه نداده است و کارشناسان الجزائری احتمال موافقت عربستان با چنین طرحی را کم دانسته‌اند.

عربستان در بمباران جنوب صنعا از سلاح ممنوعه استفاده کرد

پایگاه خبری یمنی ردفان پرس- امدادرسانان و ساکنان منطقه فج عطان در جنوب صنعا می‌گویند عربستان سعودی در بمباران شب گذشته این منطقه از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرده است. صدها نفر از مردم در این بمباران‌ دچار خفگی شده‌اند. این بمباران با انفجار مهیبی در منطقه همراه شد و خسارات زیادی به منازل مردم این منطقه وارد شد و پس از آن دود سیاهی بلند شد و به طور بی سابقه‌ای، مردم این منطقه دچار خفگی شدند و به شدت آسیب دیدند. یک کارشناس نظامی گفت: سلاح مورد استفاده در بمباران فج عطان، با سایر سلاح‌ها و بمب‌ها و موشک‌های استفاده شده طی سه هفته اول تجاوز به یمن، تفاوت داشت و جنگنده‌های سعودی از بمب‌هایی نادر و خطرناک که گازها خطرناکی از آنها متصاعد می‌شود، استفاده کردند. پیش از این دیده‌بان حقوق بشر درباره اقدام عربستان در استفاده از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی هشدار داده بود.

روزنامه بین الملل مشرقعربستان:

گفت‌وگوی تلفنی ملک سلمان با فرانسوا اولاند

خبرگزاری عربستان واس- سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان که طی چند ساعت گذشته با روسای جمهور آمریکا و چین گفت‌وگو کرده با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. روابط دو جانبه میان ریاض و پاریس و تحولات منطقه‌ای و بین المللی از سوی دو طرف مورد بررسی قرار گرفته است.

پادشاه عربستان ۲۷۴ میلیون دلار به بهانه کمک رسانی به یمن اختصاص داد

خبرگزاری فارس- سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان که عملیات نظامی علیه یمن را رهبری می‌کند، ۲۷۴ میلیون دلار برای کمک رسانی به یمن اختصاص داده است. این در حالی است که تا کنون صدها غیر نظامی یمنی در پی تجاوز کشورهای عربی به سرکردگی عربستان به یمن کشته شده‌اند و گزارش‌ها حاکی از کسری بودجه عربستان در سال جاری است که به دلیل هزینه‌های این عملیات ایجاد شده است.

روزنامه بین الملل مشرقآمریکا:

سناتور سابق کنگره خواستار افشای گزارشات محرمانه درباره نقش عربستان در ۱۱ سپتامبر شد

سی‌بی‌اس- باب گراهام سناتور سابق کنگره و یکی از روسای کمیته تحقیق درباره حملات ۱۱ سپتامبر خواستار افشای ۲۸ صفحه گزارش محرمانه‌ای شد که در آن ارتباط احتمالی عربستان در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر توضیح داده شده است. وی درباره دلایل محرمانه ماندن این اسناد تصریح کرد: یکی از این احتمالات نفت است. دلیل دیگر شاید حداقل در دوران دولت بوش، رابطه خانوادگی بین خاندان سعود و خانواده بوش بوده است. دولت کنونی آمریکا نیز احساس می‌کند افشای این اسناد بر بی‌ثباتی خاورمیانه می‌افزاید. گراهام گفت: عربستان معاف از مجازات شده است در حالی که به تأمین بودجه و حمایت از وهابیت ادامه می‌دهد، حامی اصلی القاعده است و بخشی از داعش محسوب می‌شود. اینها در نتیجه عدم افشای متن کامل مشارکت عربستان در حملات 11 سپتامبر، حاصل آمده است. چندی پیش، روزنامه آمریکایی نیویورک‌پست در گزارشی نوشت اف بی آی، بر نقش احتمالی عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر در آمریکا سرپوش گذاشته است.

اوباما: برخی کشورهای عربی آتش بحران لیبی را شعله‌ورتر می‌کنند

رویترز- باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواست تا به اوضاع سیاسی مشوش لیبی کمک کنند و تأکید کرد که اقدام نظامی برای کمک به کاهش تنش‌ها در این کشور آفریقایی کافی نیست. اوباما گفت که برخی از کشورهای عربی خلیج‌فارس به جای آرام کردن تنش‌ها در لیبی از شعله درگیری‌های نظامی در لیبی حمایت می‌کنند. این اعتراف صریح رئیس جمهور آمریکا بعد از سخنان صریح اخیر او علیه کشورهای عربی به خصوص عربستان مطرح می‌شود که در آن اعلام کرد خطر حقیقی برای کشورهای عربی، نارضایتی داخلی آنان است نه ایران. اوباما در صدد است روز 13 و 14 ماه مه با رهبران عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در واشنگتن دیدار و با آنها در خصوص بحران‌های خاورمیانه گفت‌وگو کند.

نامه کروز به کری؛ جزئیات تفاهم لوزان را علنی کنید

پایگاه هیل- تد کروز سناتور جمهوری‌‌خواه با ارسال نامه‌ای به جان کری وزیر خارجه آمریکا از 1+5 خواست جزئیات تفاهم به دست آمده با ایران را به طور کامل تشریح کنند. در این نامه آمده است: در حالی که به نظر می‌رسد این اجماع وجود دارد که توافقی به دست آمده... در مورد مولفه‌های واقعی توافق اجماعی وجود ندارد؛ از جمله بر سر موارد مهمی چون ابعاد برنامه هسته‌ای جاری ایران، ابعاد رژیم بازرسی‌ها و زمانبندی کاهش تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده و جامعه جهانی.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: امیدوارم نتوانیم با ایران توافق کنیم

پایگاه هیل- جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید امیدوار است دولت کشورش نتواند با ایران به توافق هسته‌ای دست پیدا کند. بینر گفت معتقد است ایران هرگز به تعهدات خود که لازمه رفع تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است پایبند نمی‌ماند. وی در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد دو طرف به توافق برسند هم گفت: امیدوارم که چنین نباشد. فکر نمی‌کنم ما بتوانیم با مردمی که قصد پایبندی به توافقنامه ندارند به توافق برسیم.

روزنامه بین الملل مشرقامارات متحده عربی

امارات در آن واحد هم از یمن حمایت و هم این کشور را بمباران می‌کند

اسرار عربیه- یک مقام دیپلماتیک یمنی مقیم ریاض اعلام کرد دولت امارات عربی متحده ضمن مشارکت در عملیات موسوم به توفان قاطع علیه یمن، از علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن نیز حمایت می‌کند. این مقام عالی‌رتبه در ادامه گفت: صالح در خلال یک جلسه و در حالت عدم هوشیاری تحت تأثیر الکل اقدام امارات را به تمسخر گرفته و گفته است: امارات در آن واحد هم از ما حمایت می‌کند و هم ما را بمباران می‌کند، این چگونه ممکن است؟ به نظر می‌رسد عربستانی‌ها به خیانت محمد بن زاید ولی‌عهد ابوظبی پی برده‌اند و به همین دلیل در سفر اخیر بن زاید به ریاض اجازه ندادند وارد اتاق عملیات توفاق قاطع شود، در حالی که تمیم بن حمد امیر قطر در سفر خود به ریاض به راحتی از آن دیدن کرد.

روزنامه بین الملل مشرقچین:

رئیس‌جمهور چین در تماس تلفنی با ملک سلمان خواستار حل سیاسی بحران یمن شد

رویترز- ژی جینپینگ رئیس‌جمهور چین در تماس تلفنی با ملک سلمان شاه عربستان سعودی خواستار حل سیاسی بحران یمن شد.

روزنامه بین الملل مشرقانگلیس:

بیش از یک میلیون انگلیسی قادر به تامین غذای روزانه خود نیستند

ایندیپندنت- آمار بانک‌های تهیه غذا نشان می‌دهد، شمار انگلیسی‌هایی که قادر به تامین غذای روزانه خود نیستند از مرز یک میلیون نفر گذشت. آمار تراسل تراست بزرگترین مجموعه بانک غذا در انگلیس نشان می‌‌دهد تعداد نیازمندان به غذای روزانه در انگلیس بیش از پیش شده است. تعداد افراد نیازمند انگلیسی به بانک‌های غذا در سال‌های 2013 تا 2014 نزدیک به 347 هزار نفر و در سال‌های 2013 تا 2014 در جهشی ناگهانی به بیش از 913 هزار نفر رسید. انتظار می‌رود در سال‌های 2014 تا 2015 با وجود رشد اقتصادی انگلیس، این روند رو به رشد نیازمندان به بانک‌های غذا هم‌چنان ادامه یابد.

عدم رسیدگی به پرونده جنایات جنسی لرد انگلیسی علیه کودکان به بهانه بیماری

گاردین- پرونده جنایت جنسی لرد جنر عضو سابق مجلس اعیان انگلیس علیه کودکان به بهانه بیماری آلزایمر، در دادگاه بررسی نشد. لرد مکدونالد کیوسی ریاست پیشین دادستانی سلطنتی انگلیس در این‌باره گفت: مقامات محلی در لسترشر به جای به جریان انداختن پرونده از جانب خودشان و بدون مشورت با دادستان مرکزی در لندن، جلوی پیگرد قانونی این اتهامات را گرفتند. لرد جنر به تجاوز علیه پسر بچه‌ها متهم است و به مدت 8 سال از محاکمه فرار کرده است؛ با این وجود معترضان انگلیسی گفته‌اند سرپوش گذاشتن بر این جنایات به جنر این امکان را داده است که به مدت 25 سال از محاکمه فرار کند. در حال حاضر الیسون ساندرز ریاست دادستانی بریتانیا را بر عهده دارد؛ پلیس انگلیس ساندرز را تهدید کرده از هرگونه رسیدگی و مرور جنایات جنر علیه کودکان خودداری کند.

حمایت حزب سبز انگلیس از سخنان ضداسرائیلی نامزد این حزب در انتخابات سراسری

راشاتودی- در پی انتقادها از سخنان تانیا ویلیامز یکی از نامزدهای حزب سبز انگلیس در انتخابات سراسری، علیه رژیم صهیونیستی، این حزب با انتشار بیانیه‌ای از موضع وی دفاع کرد. ویلیامز پس از اینکه اسرائیل را نژادپرست و دولتی مبتنی بر آپارتاید خطاب کرد با واکنش‌های تندی مواجه شد. وی گفته بود: اکنون زمان آن فرارسیده است که به افسانه‌ای که می‌گوید اسرائیل و فلسطینیان در این بحران با هم برابر هستند، پایان داده شود. این سیاستمدار انگلیسی همچنین از دولت کشورش خواست تا به همکاری اقتصادی و بازرگانی با اسرائیل پایان دهد. در پی این سخنان هیئت نمایندگان یهودیان پارلمان انگلیس از حزب سبز خواسته‌اند تا اظهارات ویلیامز را به دلیل تنش‌آفرینی محکوم کنند. با این حال حزب سبز با انتشار بیانیه‌ای اظهارات ویلیامز را به صورت کامل تائید کرده است. روابط انگلیس با اسرائیل و موضع‌گیری در زمینه فلسطینیان به یکی از مسایل مهم در سیاست خارجی انگلیس در مبارزه‌های انتخاباتی تبدیل شده است.

روزنامه بین الملل مشرقپاکستان:

وام 2 میلیاردی روسیه برای تکمیل خط لوله ال‌ان‌جی پاکستان

اکسپرس تریبیون- شاهد‌ خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: روسیه قرار است برای تکمیل خط لوله گاز ال‌ان‌جی، 2 میلیارد دلار وام به پاکستان پرداخت کند. وی افزود: تکمیل خط لوله گاز به شرکت های روسی واگذار می‌شود.

روزنامه بین الملل مشرقلبنان:

طرح رئیس پارلمان لبنان برای حل سیاسی بحران یمن

روزنامه الجمهوریه- نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در تماس تلفنی با مرزوق الغانم رئیس اتحادیه پارلمان‌های عربی و رئیس پارلمان کویت طرحی مبنی بر تشکیل کمیته‌ پارلمانی عربی برای سفر به یمن و گفت‌‌وگو با گروه‌های یمنی به منظور حل سیاسی بحران جاری در این کشور ارائه داد. الغانم به منظور مشورت درباره این طرح، از نبیه بری وقت خواسته است، ولی پس از گذشت مدتی، هیچ جوابی از سوی رئیس اتحادیه پارلمان‌های عربی دریافت نشده و بر همین اساس نبیه بری نتیجه گرفته که پاسخ الغانم منفی است.

فرانسه لیست اسلحه مورد نیاز ارتش لبنان را به درخواست اسرائیل خط زد

المنار- فرانسه که قرار بود به میزان 3 میلیارد دلار هدیه شاه سابق سعودی به ارتش لبنان اسلحه و تجهیزات نظامی تحویل دهد، پس از گذشت از بیش از یک سال، کماکان در تحویل اسلحه مورد نیاز بیروت کارشکنی می‌کند. منابع نظامی لبنان اعلام کردند فرانسه به علت مخالفت اسرائیل با لیست اسلحه‌ مورد نیاز ارتش لبنان، لیست مذکور را کاملا خط زده است. اسلحه‌هایی که در لیست ارتش لبنان درج شده بودند، عبارتند از: سامانه راداری دارای قابلیت حمل موشک که همه مساحت لبنان را پوشش بدهد، موشک‌های کروتال، موشک‌های با برد کم، پهپادهای قادر به حمل موشک، دستگاه‌های ارسال پارازیت، سامانه راداری ساحلی، بالگرد عادی و بالگرد دارای قابلیت حمل موشک.

روزنامه بین الملل مشرقمصر:

نفر دوم الازهر مصر از تجاوز عربستان به یمن حمایت و ایران را متهم کرد

الشرق الاوسط- عباس شومان جانشین شیخ الازهر از تجاوز نظامی ریاض علیه یمن استقبال و ادعا کرد که این عملیات مشروع است و در پاسخ به اقدام انصار الله یمن صورت گرفته است. وی گفت اعلام این که این جنگ، میان شیعیان و اهل سنت است اقدامی نابجاست. شومان همچنین ایران را به تلاش برای تغییر دادن مذهب برخی کشورهای عربی به مذهب شیعه متهم کرد. شومان در توضیح دلیل عدم تکفیر داعش از سوی الازهر گفت که گروهی از جوانانی که فریب این گروه را خورده‌اند با گفت‌وگو و مذاکره این دیدگاه را ترک کرده‌اند. الازهر نمی‌تواند فردی که شهادتین را به جا می‌آورد کافر خطاب کند، هرچند گناهان زیادی مرتکب شده باشد.

روزنامه بین الملل مشرقآلمان:

استقبال مرکل از همکاری اقتصادی گسترده میان برلین-مسکو

اسپوتنیک- آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با اشاره به اختلافات موجود میان آلمان و روسیه در عین حال گفت که از همکاری اقتصادی با این کشور و ایجاد منطقه تجاری مشترک استقبال می‌کند. مرکل با اشاره به اختلاف‌‌های موجود میان برلین و مسکو گفت: گام به گام ما همه اقدامات ممکن را صورت می‌دهیم تا بتوانیم فضای اقتصادی مشترکی ایجاد کنیم. مرکل بر اهمیت اجرایی شدن توافق مینسک برای حل بحران اوکراین تاکید کرد و گفت توافقی که بین اتحادیه اروپا و اوکراین و مولداوی امضا شده است، مخالف منافع روسیه نخواهد بود.

روزنامه بین الملل مشرقسوریه:

تروریسم و افراط‌گرایی عربستان را نابود خواهد کرد

روزنامه اکسپرسن سوئد- رئیس‌جمهور سوریه با اشاره به عقب‌ماندگی عربستان و تشبیه دولت آن به یک دولت قرون وسطایی تأکید کرد: نمی‌توان سوریه را با عربستان مقایسه کرد. ما به سوی دموکراسی در حرکتیم... این در حالی است که عربستان چیزی از معنای این واژه نمی‌داند و آن را به عنوان یک اصل نپذیرفته است. زمانی که قصد داری از یک قدرت محوری سخن بگویی، باید اولا به موقعیت ژئو سیاسی و تاریخ یک کشور و سپس به میراث آن بنگری. میراث سعودی‌ها سربریدن، ایدئولوژی گمراه کننده و مواردی از این قبیل است. اخیرا نیز می‌توان به تجاوز آنها [عربستان] به یمن، کشتار فقیران، نابودی زیربناها و فرودگاه‌های یمن اشاره کرد. این مسئله به مجموع رفتارهای عربستان در چند دهه بازمی‌گردد. تروریسم و افراط‌گرایی و رفتار انتقامجویانه عربستان را نابود خواهد کرد. بشار اسد درباره رابطه میان ایران و سوریه گفت: وقتی صدام به ایران حمله کرد، ما از این کشور حمایت کردیم. ایران هم از سوریه حمایت می‌کند و این حمایت حالت متقابل دارد و هم‌پیمانی به وجود آورده است... ایران هرگز تلاش نمی‌کند که بر کشورم مسلط شود. ما نمی‌توانیم انکار کنیم که موضع و حمایت ایران و حزب الله از سوریه از نظر ما حیاتی است... اما این بدان معنا نیست که اگر آنها نبودند ما نیز باقی نمی‌ماندیم... رئیس جمهور سوریه در پایان عوامل پایان یافتن جنگ علیه این کشور را توقف مداخله خارجی، توقف ورود تروریست ها از ترکیه و توقف کمک‌های مالی و تسلیحاتی به تروریست‌ها دانست.

روزنامه بین الملل مشرقژاپن:

خشم مردم ژاپن از پایگاه نظامی آمریکا؛ دستان کثیفتان را از اوکیناوا بردارید

اسپوتنیک- روز جمعه تنش‌ها میان شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و تاکشی اوناگا فرماندار اوکیناوا بر سر ساخت پایگاه‌های نظامی آمریکایی در این جزیره بالا گرفت تا حدی که صدها تن از ساکنان این جزیره در حمایت از فرماندار اوکیناوا و اعتراض به نخست وزیر، تجمع کردند. معترضان ژاپنی پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود دست‌های کثیفتان را از هنوکو بردارید. این معترضان درمقابل ورودی پایگاه دریایی متعلق به آمریکا در هنوکو واقع در شمال جزیره اوکیناوا تجمع نمودند. آبه از ساخت پایگاه نظامی در هنوکو حمایت کرده اما اوناگا فرماندار جزیره اوکیناوا حمایت خود را از خواست ساکنان این منطقه برای توقف ساخت پایگاه نظامی در این جزیره اعلام کرده است. قرار است شینزو آبه چند روز دیگر در سفری به آمریکا با مقامات آمریکایی از جمله مقامات نظامی این کشور دیدار و انتظار می‌رود ساخت پایگاه نظامی آمریکایی در جزیره اوکیناوا محور موضوعات گفت‌وگوهای طرفین باشد.

روزنامه بین الملل مشرقترکمنستان:

دومین سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ترکیه در 3 ماهه اخیر

روزنامه ترکمنستان بیطرف- قربانقلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان در رأس یک هیات عالی رتبه سیاسی، هفته جاری به منظور انجام سفر کاری به ترکیه سفر می‌کند. رسانه‌های ملی ترکمنستان به جزئیات اهداف و برنامه سفر آتی رئیس جمهور این کشور به ترکیه اشاره‌ای نکرده‏‌اند. رسانه‌‏های ترکیه پیشتر نوشتند رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از رهبران بیش از 100 کشور جهان برای شرکت در مراسم یکصدمین سالگرد نبرد گالیپولی در منطقه چاناک قلعه در 24 آوریل سال جاری میلادی (2015) دعوت کرده است. همچنین در این روز نشست عالی صلح با شرکت رهبران شرکت کننده دراستانبول برگزار خواهد شد.

روزنامه بین الملل مشرقبحرین:

نیروهای آل‌خلیفه زندانیان بحرین را شکنجه دسته‌جمعی می‌کنند

پایگاه انگلیسی آی‌بی‌تی تایمز- به دنبال اعتراضات زندانیان زندان جو منامه به شرایط ناگوار ناشی از ازدحام بیش از حد بازداشتگاه، نیروهای آل‌خلیفه زندانیان را شکنجه دسته‌جمعی کردند. یک گروه حقوق بشری طی گزارشی با اشاره به شورشی اخیر در این زندان و نحوه برخورد نیروهای آل‌خلیفه با زندانیان آورده است: صدها زندانی با گاز اشک‌آور مورد حمله قرار گرفته،‌ از فاصله‌ای نزدیک به آن‌ها شلیک شد و همچنین مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. در این گزارش می‌خوانیم: زندانیان در حالی که عریان شده بودند در حیاط بیرونی زندانبه مدت 3 روز رها شده بودند. پس از آن آنها را به مدت 30 روز داخل یک چادر قرار دادند. در این مدت زندانیان دسترسی به توالت یا حمام نداشتند. پس از آن هم زندانیان به جایی موسوم به ساختمان شماره 10 برده شدند و در آنجا هم شکنجه‌های بیشتری شدند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    دوستی و برادری شیخ نشین های خلیج فارس ضرب المثل دوستی و برادری خرس با انسان است
  • یک سرباز ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    ما هم منتظر حمله پیچیده ایران به عربستان هستیم. . مطمئن هستیم نزدیک است
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    انصارالله و حزب الله با سیف الله دمار از عربستار درخواهند آورد
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    به به به این خبر
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    افرین
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    بابا جان اینها کشور نیستند اینها عوامل یهود در منطقه هستند منابع کشور دست دشمنان اسلام داده اند و خود و در حال عیش و نوشند
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    خاک بر سر کشورهای حاشیه خلیج
  • محسن ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    ماشا الله
  • رحمن ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
    0 0
    مسلم است ترکمنستان سیاست راهبردی خود را با ترکیه هماهنگ کرده است و خود را در حوزه فرهنگی ترکیه می داند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس