«آن چه برای آمریکا بهترین است، برای دنیا هم بهترین است.»؛ این شعار انتخاباتی تد کروز است. نامزدی که پس از پیروزی در آیووا، زنگ خطر را برای آمریکایی‌ها به صدا درآورده است.

گروه بین‌الملل مشرق - چندی قبل در رای گیری در مجمع انتخاباتی حزب جمهوری خواه در ایالت «آیووا»، سناتور «تدکروز» توانست با 27 درصد آراء از مهم‌ترین رقیبش، دانلد ترامپ، پیشتاز فعلی حزب جمهوری‌خواه، با 24 درصد آراء، پیشی بگیرد.  این توفیق بزرگ برای تد کروز، تا حدی غافلگیرکننده بود و دغدغه‌های زیادی را در داخل آمریکا درباره محکم‌تر شدن موضع محافظه‌کاران تندرو و حتی شبه فاشیست در اردوی جمهوری‌خواهان به همراه داشته است.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی

گرچه این پیروزی در همین ابتدای راه با جنجال همراه بود، چرا که کمپین انتخاباتی کروز، برای کسب رای بیشتر در آیووا، شب قبل از رای‌گیری به یک حربه کثیف متوسل شد و با ارسال پیامک به رای‌دهندگان، از انصراف «بن کارسن»، یکی از رقبای کروز در این ایالت، خبر داد و از طرفداران احتمالی کارسن خواست به کروز رای بدهند. این در حالی بود که کارسن به هیچ وجه از رقابت کناره نگرفته بود. همین مساله البته بازخورد منفی زیادی نسبت به سلامت اخلاقی تد کروز به همراه داشته که بسیار از مذهب دم می‌زند و به اصطلاح خودمانی، جانماز آب می‌کشد.



کروز گرچه به اندازه دانلد ترامپ هیاهوی پوپولیستی ندارد و کم‌تر در سخنرانی‌های عمومی خود  مواضع جنجالی عوام‌پسند ابراز می‌کند، لیکن با مواضع و دیدگاه‌های به مراتب خطرناک‌تر از ترامپ، آهسته و پیوسته کار خود را پیش می‌برد و حتی اکنون صحبت پیشتازی عنقریب او در حزب جمهوری‌خواه است. اما افکار و برنامه‌های تد کروز چیست که موجبات نگرانی و دغدغه عقلای سیاسی در ایالات متحده شده است؟

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی

تد کروز، متولد 1970، سناتور فعلی ایالت تگزاس (از 2013) و معاون اسبق دادستان کل ایالت تگزاس (2008-2003) است. شاید هیچ چیز به اندازه شعار اصلی کمپین انتخاباتی تد کروز، ماهیت امپریالیستی تفکر او را نشان نمی‌دهد: «آن چه برای آمریکا بهترین است، برای دنیا هم بهترین است.»


شاید بخش زیادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه هم با عقاید و شعارهای او موافق نباشند، لیکن پیروزی هفته گذشته او در رای‌گیری داخلی حزب جهوری‌خواه در ایالت آیووا، و پیش افتادن از سایر رقبا در این ایالت، ثابت کرد که دیدگاه فوق محافظه‌کار و ارتجاعی او را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت، همین‌طور که در ابتدای ورود دانلد ترامپِ دلقک ماب هم کسی پیشتازی امروز او را در حزب پیش‌بینی نمی‌کرد.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی

کروز این امتیاز را نسبت به سایر نامزدهای انتخابات (به استثناء برنی سندرز دموکرات) دارد که از ابتدا دیدگاه خود را درباره آینده امریکا صریح و شفاف بیان کرده است. مساله این جاست که این دیدگاه برای بسیاری از خود آمریکایی‌ها هم ترسناک جلوه می‌کند. دیدگاه او را بی‌هیچ اغراقی می‌توان امپریالیستی، نژادپرستانه، جنسیت‌گرا، طبقاتی و بیگانه‌هراسانه خواند. برای مثال، او پیشنهاد داده است که علاوه بر به کارگیری فناوری فوق پیشرفته نظارتی، یک دیوار عظیم بتونی هم در مرز آمریکا با مکزیک ساخته شود، تا جلوی هرگونه ورود غیرقانونی مکزیکی‌ها به خاک آمریکا را بگیرد. این در حالی است که تنها نیاز شرکت‌های آمریکایی به کارگر، معیار مورد پذیرش تد کروز برای قانونی‌بودن یک مهاجر است.

کروز خواهان پررنگ شدن دوباره نقش نیروی نظامی در اعاده و تثبیت سلطه آمریکا بر جهان است. به علاوه، او از حامیان سرسخت تقویت حمایت نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی است و از همین رو به دلیل آن چه «مواضع یهود‌ستیزانه سازمان ملل» علیه سیاست‌های اسراییل می داند، ایده قطع بودجه سازمان ملل را از جانب آمریکا مطرح کرده است.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی
«اگر حامی اسرائیل و یهودیان نباشید، آن‌گاه من نیز حامی شما نخواهم بود»

طرح مالیات ثابت (flat) یکی از جنجال‌برانگیزترین طرح‌های کروز در زمینه اقتصاد است که منفعت مستقیم شرکت‌های بزرگ آمریکایی و میلیونرهای این کشور را تامین می‌کند.  در عین حال، از آن جا که کروز «گرم شدن هوا» را یک شوخی و غیرواقعی می‌داند، قصد دارد انقلابی در احیای صنعت سوخت فسیلی آمریکا به راه بیاندازد.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی


تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی
کروز بازیچه هلدینگ‌های بزرگ صهیونیستی مثل «گلدمن ساکس»

بخش مثبت دیدگاه او را باید مخالفت با «ازدواج همجنس‌بازان» دانست که ریشه در ذهن ایدئولوژیک مسیحی او دارد.

کروز بی‌شک محافظه‌کارترین نامزد ریاست جمهوری دست کم در چند دهه اخیر آمریکاست.

این سناتور نسبتا جوان 45 ساله، برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی مکزیکی‌ها به آمریکا علاوه بر ساخت دیوار بتونی، سیستم بیومتریک ورود و خروج و همچنین سه برابر کردن نیروی گارد مرزی، حداقل 5 سال حبس را هم برای هر کسی که غیرقانونی وارد ایالات متحده شود، در نظر گرفته است.

طبق عقاید کروز که کاملا در شعارهای انتخاباتی او هم عیان است، او برای رییس جمهور آمریکا این حق را قایل است که به ملت‌های دیگر، چگونه زیستن را دیکته کند، چرا که «ایالات متحده یک کشور استثنایی است، کشوری که سایر ملل آرزو دارند شبیه آن باشند. ما باید مثل یک چراغ تابان هدایت برای انسان‌های آزاد دنیا باشیم، مردمی که از بازار آزاد و نظام حکومتی ما بهره‌مند هستند!»

به بیان دیگر، اگر «انسان‌های آزاد» سایر کشورها تصمیم بگیرند که نمی‌خواهند در بازار آزاد تحت نظام حکومتی آمریکا زندگی کنند، آمریکایی‌ها باید آن‌ها را به این کار وادارند چرا که آن‌ها درک درستی ندارند که چه چیز بهترین انتخاب برای آن‌هاست. همین امر جایگاه آزادی ملل را در ذهن این نامزد ریاست جمهوری آمریکا معلوم می‌دارد.

تد کروز قول داده است که به محض تحویل گرفتن منصب ریاست جمهوری، «منافع مربوط به امنیت ملی آمریکا را در همه مصادیق آن در اولویت قرار دهد.» مهم‌ترین روش تحقق این هدف، افزایش قابل توجه بودجه نظامی برای تضمین ادامه سلطه آمریکا بر سرتاسر جهان است. او مدافع سرسخت و متعصب تقویت پیوندهای نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی است، پیوندی که همین الان هم یک چهارم کمک‌های خارجی آمریکا را تشکیل می‌دهد. به عقیده او «یک اسراییل نیرومند به طرز قابل توجهی امنیت آمریکا را ارتقاء می‌دهد.» در وجه سیاسی هم، کروز مخالف راه حل «دو کشوری » برای سازش فلسطین و اسراییل است و هشدار داده که در صورت انتخاب، به دلیل مواضع ضد یهودی سازمان ملل! بر سر مساله شهرک‌نشینان صهیونیست، تمام تلاش خود را برای قطع بودجه سازمان ملل از جانب آمریکا انجام خواهد داد.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی
تد کروز به قدری حامی رژیم صهیونیستی است که حتی به راه‌حل سازش و تشکیل دو دولت که بسیاری از صهیونیست‌ها نیز موافق هستند، رضایت نمی‌دهد!

او حتی گامی پیش‌تر رفته و دانشگاه‌هایی که در آمریکا به جنبش بایکوت اسراییل پیوسته‌اند، به قطع بودجه فدرال، در صورت انتخاب خود تهدید کرده است. همزمان با این موضع حمایتی از اسراییل، او به طرفدارانش وعده داده است که به محض ورود به کاخ سفید، توافق هسته ای دولت اوباما با ایران را به سطل زباله بیاندازد.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی
یکی از پوسترهای انتخاباتی کروز که او را «بدترین کابوس ایران» معرفی می‌کند

همزمان در عرصه داخلی کروز در نظر دارد تا «سرویس درآمدهای داخلی» که یک نوع نهاد ممیز مالیاتی در این کشور است حذف نماید تا یک نرخ ثابت 10 درصدی مالیات بر همه اقشار اعمال گردد. منفعت مستقیم این سیاست به طبقه 1 درصدی بالای جامعه آمریکا می‌رسد که مالیات حدودا 40 درصدی امروز آن‌ها به 10 درصد کاهش می‌یابد.

کاهش مالیات‌گیری، مساوی با کاهش بودجه دولتی، قطع بسیاری از یارانه‌ها و بودجه‌های رفاهی دولت و اثرات منفی مستقیم بر بخش‌های عمومی چون بهداشت و درمان و آموزش است. این مساله، در کنار افزایش قابل توجه بودجه نظامی، به معنای برداشته‌شدن بیش از پیش حمایت دولتی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه آمریکا خواهد بود. در زمینه سلامت عمومی، کروز اعلام کرده که یکی از برنامه‌هایش، کنار گذاشتن طرح بیمه فراگیر اوباما (موسوم به Obama care) را ابطال خواهد کرد.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی
«در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور، اولین اقدامی که انجام خواهم داد ابطال تمام دستورات اجرایی غیرقانونی باراک اوباماست»

 البته «برنی سندرز»، نامزد دموکرات هم چنین قولی داده است، لیکن سندرز تاکید کرده که طرح اوباما را با طرحی جامع‌تر و کامل‌تر جایگزین خواهد کرد. اما تد کروز قصد دارد بخش سلامت ملت آمریکا را هم به دست بی‌رحم بازار آزاد بسپارد تا تعرفه‌های آن را عرضه و تقاضا تعیین کنند. نتیجه آن چیزی جز یک تراژدی برای اقشار کم درامد آمریکا نخواهد بود که بدون هیچ پوشش بیمه قابل اتکایی از طرف حکومت رها خواهند شد.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی

سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، در زمینه اقتصاد، طرحی انقلابی در دست دارد. او می‌خواهد رونق و شکوفایی اقتصاد بحران‌زده آمریکا را با یک «رنسانس بزرگ انرژی آمریکا» حل کند. این رنسانس هیچ ارتباطی به رویکردهای جدید در رو کردن به منابع انرژی تجدیدپذیر ندارد، بلکه به دنبال احیاء صنعت سوخت فسیلی با افزایش اکتشاف و تولید نفت و گاز طبیعی است. کروز هیچ نگرانی از اثرات فاجعه‌بار چنین طرحی بر محیط زیست این کشور و دنیا ندارد، چرا که اصولا تغییر اقلیمی زمین به واسطه فعالیت انسانی را یک شوخی می‌داند. باید توجه داشت که همین الان هم آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای (عامل اصلی گرم‌تر شدن هوا) در جهان است که به پیمان کیوتو (پیمان بین‌المللی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای) ملحق نشده است!

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی
تد کروز، گاوچرانی دیگر از تگزاس؟

البته به مصداق «عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگوی»، آقای کروز جنبه‌های مثبتی هم در دیدگاه خود دارد که عمدتا به وجه مذهبی دیدگاه محافظه‌کارانه او برمی‌گردد. مبارزه با سقط جنین بدون دلیل پزشکی و ازدواج همجنس‌بازان سرفصل این بخش از دیدگاه‌های اوست. کروز یکی از قانونگذارانی بود که توانست جلوی حذف عبارت «در سایه خداوند» را از سوگند وفاداری در هنگام اخذ تابعیت آمریکا توسط دادگاه عالی بگیرند. البته تد کروز اخیرا در چند سخنرانی مخالفت خود را با خدمت دختران آمریکایی در ارتش ابراز کرد که بن‌مایه‌های ایدئولوژیک مسیحی تفکر او را نشان می‌دهد.

مورد چالش برانگیز دیگر در برنامه‌های کروز، دفاع متعصبانه او از حق نگهداری و کاربرد اسلحه توسط شهروندان آمریکایی است. این در حالی است که آمریکا سالی پرتلفات را از نظر میزان تیراندازی در داخل خاک این کشور پشت سر گذاشته است. او استدلال می‌کند که «در حالی که تروریست‌های اسلام‌گرا به دنبال حمله به آمریکایی‌ها در داخل خاک آمریکا هستند، حق آمریکایی‌ها برای حفاظت از خانواده‌ها و اجتماعاتشان حیاتی‌تر از همیشه است.» البته این استدلال هم مثل بسیاری از حرف‌های جناب سناتور، ادعایی بی‌پایه بیش نیست، چرا که در موضوع اسلحه، اتفاقا نگرانی اصلی مربوط به خود آمریکایی‌های دارای سلاح است که سالانه 10000 نفر از هموطنان خود را با تیر می‌کشند. نسبت حملات تروریستی خارجی‌ها در خاک آمریکا (به غیر از 11 سپتامبر) به رقم ذکر شده ناچیز و قابل اغماض از این نظر است.

تد کروز شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی

پیروزی کروز در ایالت آیووا، باعث چرخش قابل ملاحظه ایالات متحده به سوی راست در عرصه داخلی و سیاست خارجی خواهد شد. طرح‌ها و برنامه‌های این سناتور فوق محافظه کار تگزاس، نه تنها بسیاری از آمریکایی‌ها، که بسیاری از خارجی‌هایی شده است که باور ندارند «آمریکا یک کشور استثنایی و آگاه به نیک و بد همه ملل جهان است». این دیدگاه امپریالیستی و نخوت‌آمیز آمریکایی از بعد از جنگ دوم جهانی، نتیجه‌ای جز یک دنیای پرآشوب نداشته که تروریزم، بحران آوارگان، قاچاق انسان، نابرابری و فقر وحشتناک و تخریب زیستی از مشخصات آن هستند. دولت احتمالی تد کروز و امثال او، تنها این وضعیت غمبار و تاریک را وخیم‌تر خواهد کرد.

تد کروز؛ شبه فاشیست و احیای امپریالیسم آمریکایی

آنچه مسلم است، بنیان اندیشه تد کروز و کسانی که او نمایندگی‌شان می‌کند (نئوکان‌ها، تی پارتی، صهیونیست‌های مسیحی و ...) بنیانی سست و باطل است، چرا که فجایعی که دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم ایالات متحده در سرتاسر دنیا به وجود آورده است، نشان می‌دهد که آن چه برای آمریکا بهترین است، قطعا برای سایر ملل بهترین نیست.

 منابع:

http://www.salon.com/2015/12/02/proto_fascist_thug_demagoguery_ted_cruz_donald_trump_and_the_rights_new_race_lie/
http://www.theniladmirari.com/2015/12/cdc-warns-gop-republicans-donald-trump-and-ted-cruz-test-positive-for-fascism-virus.html
http://www.ryot.org/opinion-ted-cruz-is-the-most-dangerous-man-in-america/423753
http://www.rollingstone.com/politics/news/ted-cruz-isnt-crazy-hes-much-worse-20151204
https://www.tedcruz.org/about
http://www.businessinsider.com/cnn-ted-cruz-ben-carson-iowa-2016-2
http://www.huffingtonpost.com/entry/ted-cruz-mailer-2016-election_us_56b7fa37e4b08069c7a7c48c
http://www.slate.com/blogs/moneybox/2016/01/28/ted_cruz_s_horrifying_idea_of_health_reform.html/
http://persian.euronews.com/2016/02/04/trump-accuses-cruz-of-stealing-iowa-caucus/
http://persian.euronews.com/2016/02/02/cruz-beats-trump-in-iowa-nomination-contest/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    چندتا کانال تلویزیونی لازمه تو ایران راه بیوفته برنامه های سیاسی اینا رو رصد و ترجمه کنه تا بفهمیم با چه موجوداتی طرفیم
  • محمد ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    ...هم نیست.
  • ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    آمریکا عرصه تاخت وتاز یک مشت ابلیس انسان نماست سالهاست که این شیاطین دنیا رو به آتش کشیدن اما خوبی دنیای ما بسته بودنشه بلاخره این آتش به اون خراب شده هم سرایت میکنه
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    آرزو می کنم یکی از این دیوانه ها رای بیاره و دموکرات ها ببازن تا چهره واقعی اینها در همه جهان آشکار بشه. قطعا خون های زیادی ریخته میشه اما دنیا رو بیدار می کنه.
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    مرتیکه بی تربیت...
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    با چه جانورانی مذاکره کردیم حیف به اون نیروگاه اتمی اراک
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    یه وحشی به تمام معنا که خودش و خانوادش از باغ وحش فرار کردند.
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    حالابااین چکمه هات میخوای چی روثابت کنی که یه ‏ گاوچرونی من نمی دونم چرااین روسای جمهور امریکا هرکدوم میان ازقبلی خرترن
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    همشون وحشی اند
  • سپهر ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    بازی های اینها رو جدی نگیرید دوستان که هیچ کدوم در سیاست کلان و بلند مدت آمریکا تاثیر تعیین کننده ای ندارند. ضمنا فراموش نکنید که بیشترین خباثت ها در حق ایران (توقیف اموال-انواع تحریم ها و .........) در دوره دولت های دمکرات آمریکا روی داده.
  • رضا ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    اینا همشون عوضی اند از دموکرات تا جمهوری خواهش ما باید از کی حمایت کنیم؟!!
  • محمد رضا شفیعی راد ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    خطرناکترین گزینه سندرزه.... یهودی باهوش.
  • مهدی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    اون کابوسه ایرانیهاست؟؟ پس نشون میده اینها هنوز ایرانیها رو نشناختن ما در همه اعصار تاریه کابوسه اونها بودیم و هستیم زکی
  • MAMAD ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    به قول ضرب المثل خودشون وقتی سگ خوابیده پارس میکنه بزن تو پوزش
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    این کروز مثل جرج بوش عاشق جنگ و خون ریزیه.واقعا جدی بگیرید .بوش هم همین عقاید رو داشت وجنگ واشغال افغانستان وجنگ عراق وصدام حسین رو راه انداخت. جمهوری خواه ها جدا جنگ طلب و وحشین
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    0 0
    این جمهوری خواهای دیو ونه رای بیارند بهتره چون فقط پارس می کنند ولی این دموکراتها با زباون چرب وتحریم زود امتیاز می گیرند
  • محمد ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    0 0
    چه دمکرات چه جمهوری خواه همه سر ته یک کرباسن. سگ زرد برادر شغاله!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس