در این مناظره که به میزبانی شبکه CNN برگزار شد، «مارکو روبیو» و «تد کروز» محافظه‌کاری را کنار گذاشتند و سخت‌ترین حملات را علیه «ترامپ» پیشتاز صورت دادند.

گروه بین‌الملل مشرق - پنجشنبه شب گذشته، در هوستون تگزاس، دهمین دور مناظرات میان نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد.

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند

در این برنامه که در دانشگاه هوستون، به میزبانی شبکه CNN برگزار شد، «مارکو روبیو» (سناتور کنونی فلوریدا) و «تد کروز» (سناتور فعلی تگزاس) محافظه‌کاری را کنار گذاشتند و سخت‌ترین حملات را علیه «دانلد ترامپ» پیشتاز صورت دادند. این حملات، آخرین تلاش‌های این دو نامزد برای توقف پیشتازی ترامپ در رقابت‌های مقدماتی درون‌‌ حزب جمهوری‌خواه برای انتخاب نامزد نهایی، پیش از «سه‌شنبه بزرگ» (superTuesday) محسوب می‌شود. «سه شنبه بزرگ» در هفته آینده یک مرحله سرنوشت‌ساز برای تعیین نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه است که در آن آراء بخش زیادی از مجامع حزبی ایالات مشخص می‌گردد.

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند
از راست: جان کسیچ، تد کروز، دانلد ترامپ، مارکو روبیو، بن کارسن

دهمین مناظره جمهوری‌خواهان، بیشتر به یک صحنه انتقام‌جویی شخصی میان روبیو-کروز-ترامپ تبدیل شد، تا جایی که در اواسط کار، روبیو خطاب به ترامپ گفت: «دانلد، آروم بگیر!» و ترامپ پاسخ داد: «من آروم هستم....تو باید بری تیمارستان.»؛ ادبیاتی که شاید عجیب به نظر برسد اما نامزدهای انتخابات آمریکا از حزب جمهوری‌خواه اینگونه یکدیگر را خطاب قرار دادند.

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند

دو سناتور تگزاس و فلوریدا، هجوم سنگینی را علیه میلیاردر نیویورکی، دانلد ترامپ در موضوعات مهمی چون مهاجرت، نظام سلامت، ارثیه خانودگی ترامپ، ثروت شخصیش و عدم تناسب او با جایگاه ریاست جمهوری در پیش گرفتند. این یک تغییر تاکتیک بزرگ برای مارکو روبیو بود که تاکنون از چالش مستقیم با ترامپ اجتناب کرده بود.

تد کروز حتی جمهوری‌خواه بودن ترامپ را زیر سوال برد و سوابق دیرین او در حمایت از مواضع و نامزدهای حزب دموکرات، به ویژه هیلاری کلینتون، یادآور شد. مارک روبیو هم ترامپ را برای این ادعا که خود را اولین کسی می‌داند که مساله اصلاح قوانین مهاجرت (با هدف جلوگیری از ورود مهاجرین غیرقانونی به خاک امریکا) را در انتخابات 2016 مطرح کرده است، به تمسخر گرفت:

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند

«تنها کسی که روی این صحنه به خوبی بلد بوده که آن‌ها (مهاجرین) را برای کار غیرقانونی روی پروژه‌های خود استخدام کند، ترامپ است.»

اشاره روبیو به افشای گزارش‌هایی درباره بکارگیری کارگران غیرقانونی مهاجر از لهستان توسط ترامپ در پروژه‌های ساخت و ساز بود. ترامپ هم، با اشاره غیرمستقیم به مهارت اصلی خود یعنی کارآفرینی، چنین جواب داد:

«تنها کسی روی این صحنه که اصولا کسی را استخدام کرده است، من بودم.»

{$sepehr_media_1407974_400_300}
این بخش از مناظره و چالش استخدام نیروهای خارجی را از اینجا مشاهده کنید
دانلود

گفتنی است که دو نامزد دیگر جمهوری‌خواه، «بن کارسن» و «جان کسیچ»، هم که در این مناظره حاضر بودند، عملا از جریان مناظره برکنار ماندند. بن کارسن دکتر عصب‌شناس بازنشسته آفریقایی‌تبار، و جان کسیچ، فرماندار کنونی ایالت اوهایو است. بن کارسن یک بار در جریان مناظره تقاضای زمان سخن گفتن برای خود کرد و قوانین مناظره را یادآور شد که حق پاسخگویی به حملات برای نامزدها محفوظ است: «لطفا یک نفر هم به من هم حمله کند!»

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند
بن کارسن

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند
جان کسیچ

جان کسیچ هم به مجری برنامه تذکر داد که کنترل مناظره را به دست بگیرد و به نزاع شخصی سه نامزد دیگر پایان دهد. اما دعوای ترامپ-روبیو-کروز تا آخر ادامه داشت.

مارکو روبیو به دانشگاهی که زمانی توسط ترامپ تاسیس شده بود اشاره کرد و آن را یک «دانشگاه قلابی» نامید: «می‌دانید چه چیزی نصیب آن دانشجوها شد؟ عکس گرفتن با یک تکه مقوا با امضای دانلد ترامپ.» کروز هم دنبال همین سوژه را گرفته و پیش بینی کرد که احتمالا دانشجوهای آن دانشگاه تا آخر همین امسال علیه ترامپ به جرم کلاهبرداری شکایت خواهند کرد.

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند

آن دو بر سر پیشنهاد ترامپ برای وضع تعرفه بالا بر محصولات وارداتی از چین هم به تمسخر ترامپ پرداختند. روبیو خطاب به تاجر میلیاردر با طعنه گفت: «می‌خواهی علیه ارتباطات و آدم‌های خودت جنگ راه بیاندازی؟»

این حملات با هدف متوقف کردن روند پیشتازی ترامپ بعد از پیروزی آسان در سه رای‌گیری درون حزبی از چهار مورد (نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و نوادا) انجام گرفت. او در آیووا هم با فاصله تنها سه درصدی از تد کروز، در جایگاه دوم قرار گرفت. آخرین شمارش آرای «هیات‌های حزبی»(delegates) در سراسر آمریکا به این صورت است: ترامپ، 82- کروز،17- روبیو،16- جان کسیچ، 6- بن کارسن، 4.

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند

 قرار است روز سه شنبه این هفته (‌Super Tuesday)، رای‌گیری بزرگ هیات‌های حزبی در ایالات مختلف برگزار شود که تکلیف 595 هیات را معلوم می‌کند. این عدد، حدود نیمی از 1237 هیاتی است که یک نامزد برای دستیابی به نامزدی نهایی حزب باید آرایشان را به دست بیاورد.

مجری این مناظره، «ولف بلیتزر»، از شبکه CNN، با اشاره به اظهارات نامزد سال 2012 جمهوری‌خواهان، «میت رامنی»، در توئیتر که ترامپ را برای افشای انتشار جزییات پرداخت مالیات بر درآمد خود به چالش کشیده بود، از این میلیاردر معروف پرسید که آیا حاضر به انجام این کار هست. ترامپ جواب داد که به صورت منظم از طرف «سیستم درآمدهای داخلی» (نهاد ممیز مالیاتی در امریکا) مورد حسابرسی قرار می‌گیرد و همین اکنون هم تحت حسابرسی است. او گفت که مایل است که سو.ابق پرداخت مالیات خود را با مردم به اشتراک بگذرد، ولی " مسلما تا زمانی که حسابرسی به پایان نرسد، این کار امکان پذیر نیست.»

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند
ولف بلیتزر، مجری معروف سی ان ان، اداره مناظره را بر عهده داشت

دانلد ترامپ در ضدحمله خود بیشتر روی «خام» و «ناشی» بودن کروز و روبیو تمرکز داشت و این که آن‌ها تاب ایستادگی در برابر فشارهای سیاسی و انتظارات عمومی را نخواهند داشت:

«شما فقط حرف می زنید و اهل عمل نیستید. این یارو (روبیو)  یک آدم با استعداد ولی ذاتا بازنده و آن یکی (کروز) یک دروغگوست. غیر از این حرفی ندارم.»

{$sepehr_media_1407957_400_300}
بخشی از مناظره جنجالی جمهوری‌خواهان
دانلود

واقعیت این است که شماری از رهبران حزب جمهوری‌خواه درباره بخت بالای نامزدی نهایی ترامپ، عصبانی هستند، با این استدلال که اظهارات او در باب زنان و مهاجران مکزیکی، به علاوه حمله بی‌پرده‌اش به دیگر نامزدهای جمهوری‌خواهان، به بخت جمهوری‌خواهان برای پیروزی نهایی آسیب می‌زند. این انتقادات شامل حمایت ترامپ از شکنجه مظنونین به تروریزم و جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک امریکا هم می‌شود.

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند

اما با وجود این، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ این بخت را دارد که سه رقیب اصلی خود را در ایالات خود آن‌ها شکست دهد: روبیو را در 15 مارچ در فلوریدا، کسیچ را در 15 مارچ در اوهایو و کروز را در سه شنبه همین هفته در تگزاس.

از نظر مقامات ارشد حزب دموکرات، مارکو روبیو نامزد مطلوب‌تری نسبت به ترامپِ پوپولیست، بی‌سواد و بددهن است. شماری از آن‌ها در روزهای اخیر در اظهارنظرهای رسمی این ترجیح را به زبان آورده‌اند. اما تنها نتیجه این حمایت‌ها سوم شدن روبیو و پنجم شدن کروز در رای‌گیری نیوهمپشایر بود.

{$sepehr_media_1407973_400_300}
دانلود
بخش دیگری از مناظره جمهوری‌خواهان

راهبرد روبیو پیش از سه شنبه بزرگ، تنها کوبیدن صریح و بی‌پرده ترامپ است. در اوایل مناظره او خطاب به ترامپ گفت که «اگر ثروت بزرگ خانوادگی را به ارث نمی‌برد، اکنون نهایتا یک فروشنده ساعت مچی در منهتن بود.»

 روبیو جهل و بی‌اطلاعی ترامپ درباره نظام سلامت را نیز به رخ او کشید. او نیز مانند «کریس کریستی» (نامزد کناررفته جمهوری‌خواهان) در یکی از مناظرات قبلی، ترامپ را به «تکرر مکررات» متهم کرد:

«حالا باز می‌خواهد همان حرف‌ها را تکرار کند. هر شب فقط خودش را تکرار می‌کند. ترامپ فقط 5 چیز می‌گوید: همه احمقند. خودش قرار است دوباره به امریکا بزرگی ببخشد. ما قرار است برنده باشیم، برنده، برنده...»

این شاید مهم ترین حضور روبیو در کل مناظرات تا به این جا بود و به شک در مناظره پنجشنبه شب، بازیگر اصلی خود او بود. اما این آیا نتیجه‌ای هم برای او دارد؟

پایگاه رای ترامپ به نظر تثبیت شده می‌رسد و در نظرسنجی‌ها در ایالاتی که قرار است روز سه‌شنبه در آن‌ها رای‌گیری شود، پیشتاز است. حتی یک نظرسنجی توسط یکی از معتبرترین سازمان‌های نظرسنجی آمریکا نشان می‌دهد که او در ایالت خود سناتور روبیو، فلوریدا، که ایالتی مهم در تعیین تکلیف نامزد نهایی است، از روبیو پیش است. به علاوه، تاکتیک حمله مستقیم و صریح در این دوره از انتخابات، اولین بار توسط کریس کریستی در یکی از مناظره‌های قبلی علیه ترامپ به کار گرفته شد. اما 4 روز بعد از آن مناظره، کریستی کلا از گردونه حذف شد.

البته، خود روبیو و کروز هم بر سر جانشینی ترامپ در پیشتازی حزب، رقابت تنگاتنگی با هم دارند و در مناظرات اخیر هم یکدیگر را به چالش کشیده‌اند. بسیار محتمل بود که روبیو، که خط فکری تقریبا مشابهی با کروز در امور مختلف دارد، در این مناظره تهاجم خود را بیشتر متوجه کروز کند، اما او ترجیح داد از همان اغاز وارد مجادله با ترامپ شود و موفق شد کروز را در ادامه مناظره به دنبال خود بکشد. کروز یا در کنار گود، درگیری ترامپ-روبیو را نظاره گر بود، یا در تایید مواضع روبیو به ترامپ حمله کرد. روبیو با تمرکز بر ترامپ به جای کروز سعی کرد با یک تیر دو نشان بزند. به این معنا که اگر او بتواند به عنوان تنها کسی که می‌تواند ترامپ را به چالش بکشد، در اذهان بخش زیادی از طرفداران حزب خود را مطرح کند، خود به خود سناتور کروز هم به حاشیه خواهد رفت. گر چه در عمل و تا به این جای کار، تنها سناتور کروز بود که موفق شد در آیووا ترامپ را شکست دهد.

با این حال، به نظر می‌رسد که توفیق ترامپ، دست کم تا این جای رقابت، هرگز به خاطر مهارت او در سیاست یا برنامه‌های قوی نبوده است. شخصیت ترامپ به عنوان یک «بیگانه» (یک نفر خارج از حلقه سیاستمداران حرفه‌ای و رسمی) و افشاگری‌های پوپولیستی و زبان کوچه بازاری و جنجال آفرینی موجب شده تا بدنه طرفداران حزب جمهوری‌خواه با او احساس قرابت کنند. کمبود تخصص و اظهارات غیرکارشناسی او گویی هیچ تاثیری در پایگاه رای او در میان مردم عامی آمریکا ندارد و برنده شدن نسبتا راحت و در 3 رای‌گیری از 4 رای‌گیری درون حزبی، این را نشان می‌دهد.

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند
لوگوی برنامه تلویزیونی «کارآموز» که منجر به شهرت ترامپ شد

اما باید به این نکته هم توجه داشت که مناظره پنجشنبه شب، برای اولین‌بار شناخت و آگاهی ترامپ را درباره موضوعات مهمی که درباره آن‌ها طرح ارایه می‌دهد، به طور جدی از سوی رقبای حزبیش محک خورد. مثلا، وقتی از او سوال شد که مایل است چه چیزی درباره سیاست خود درباره نظام سلامت همگانی (به جز برداشتن محدودیت‌ها برای اجازه ورود بیمه‌گران خصوصی به این عرصه برای رقابت با دولت) اضافه کند، پاسخی نداشت و گفت: «نه، چیزی برای اضافه کردن نیست.»

یا وقتی که از او سوال شد که چگونه می‌خواهد با کاستن 10 تریلیون دلار از میزان مالیات ظرف ده سال، کسری بودجه فدرال ناشی از آن را جبران کند، او گفت که وزارت آموزش را حذف می‌کند (یعنی به طور کامل به بخش خصوصی می‌سپارد) و برنامه‌های حفاظت از محیط زیست را کنار می‌گذارد. وقتی مجری برنامه تذکر داد که حتی این اقدامات هم جبران‌کننده کسری بودجه حاصل از معافیت‌های مالیاتی نیست، ترامپ به طور کلی از «حذف اتلاف، تقلب و سوءاستفاده» از کشور حرف زد.

جمهوری خواهان در تگزاس به جان هم افتادند
«تو اخراجی!»، تکیه کلام معروف ترامپ در شوی تلویزیونی «کاراموز»

اما مهم‌ترین چالشی که در این مناظره برای ترامپ ایجاد شد، همان مساله انتشار سوابق مالیاتی است. میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریست جمهوری 2012، که سیاستمداری ثروتمند (البته نه به اندازه ترامپ) است، و خود با همین چالش در آن سال مواجه شده بود، ترامپ را به چالشی فراخوانده که به این راحتی از آن خلاص نخواهد شد.

«من قطعا مالیات خود را اعلام خواهم کرد، اما دو سه سالی است که درگیر حسابرسی هستم، پس نمی‌توانم تا پایان حسابرسی این کار را انجام دهم و گمان می‌کنم مردم این را درک می‌کنند.»

این در حالی است که روبیو و کروز به مردم وعده داده‌اند که در چند روز آینده سوابق مالیاتی خود را منتشر خواهند کرد.
 

منابع:

http://edition.cnn.com/2016/02/25/politics/republican-debate-fact-check/

http://www.nytimes.com/2016/02/26/us/politics/republican-debate.html?_r=0

http://www.nbcnews.com/politics/2016-election/marco-rubio-ted-cruz-hammer-trump-fiery-gop-debate-houston-n526281

http://www.usatoday.com/story/news/politics/onpolitics/2016/02/26/top-takeaways-texas-republican-debate/80962816/

http://www.uh.edu/debate/

http://www.theguardian.com/us-news/2016/feb/25/donald-trump-marco-rubio-ted-cruz-republican-debate-houston

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    در بین جمهوری‌خواه‌های موجود ترامپ بهترین گزینه برای ایرانه. به نوعی می‌شه گفت ترامپ، احمدی‌نژاد آمریکاست. برخلاف اصولگراهای ایران مطمينا جمهوری‌خواه‌هان آمریکا حاضر نیستند به خاطر یک یا دو دوره ریاست جمهوری ترامپ تا سال‌ها لکه سیاهی بر پیشانی حزبشون بزارن. اتفاقی که در ایران افتاد و باعث شکست اصولگراها در دو دوره انتخابات اخیر و احتمالا چند دوره در آینده خواهد شد.
  • ناشناس ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    اول اینکه احمدی نژاد رابا ترامپ جنایت کار مقایسته نکنید دوم اینکه علت شکست اصولگرها درانتخابات تهران بستگی به شعورودرک ودرایت تهرانیهادر انتخابات دارد که اینها از ان محرم هستند
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    دونالد ترامپ بدترین گذینه برای ایرانه ایران نباید بزاره این بره بالا این حتی جمهوریخواه هم نیست که به ی سری اصول و قواعد اخلاقی پایبند باشه ی نژاد پرست فوق افراطیه
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    مشرق خیلی بد کار می کنی چنین نظرات سخیفی را منتشز کردن در توهین به یکی از مسئولان نظام کسی که بیشترین رای را اورده اینها را می گذاری نظرات دیگر را نه! این چه وضعیه؟!!
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    احمدی نژاد هرگز گزینه اصولگرایان نبوده. اتفاقا احمدی نژاد باعث رای اوری اصولگرایان شد! عزیزجان شورای دوم تهران با نام ابادگران که سرکار اومدن احمدی رو شهردار کردن. در مقایسه با شورای اول و شهرداری فاجعه بار اون روزها، واقعا مجموعه خوبی درست کردن و خوب کار کردن. نتیجش هم شد مجلس اصولگرای هفتم! البته خوبه بدونید واژه اصولگرا در همین دوران و به همین دلیل بوجود اومد و الا قبل ازون که راست و محافظه کار خوانده میشدن. انتخابات ریاست جمهوری هم که بدنه راست سنتی از لاریجانی حمایت کرد و برخی جدیدالفکرها هم از قالیباف. احمدی فقط تحت حمایت شوراییها و البته مردم بود عزیز دلم. زیرکی احمدینژاد و ضربه کاری اون به عقده چندین ساله مردم، همراه با سخنوریهای ماهرانه و البته به پشتوانه اقدامات واقعی، اثربخش و ساده زیستی در دوران مسیولیت کار خودش رو کرد و مردم بهش رای دادن. حتی در سال ۸۸ هم دیدین که رییس مجلس چه کرد! احمدی واقعا مردمی نژاد بود!
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    دونالد ترامپ بدترین گذینه برای ایرانه ایران نباید بزاره این بره بالا }} از کجا فهمیدی؟ حتمن نوام چامسکی بهت گفته. حرف این شیاد را نشنیده بگیر چون خودش با نئوکان های جنایتکار همدست شده و از جنده ای بنام هیلاری که میلیونها مسلمان از جمله کودکان و نوزادان و زنان را قتل عام کرده تا "اسراییل بزرگ" بسازد - حمایت کرده و از مردم ابله خواسته که به این جنایتکار در مقابل ترامپ رای دهند. چون ترامپ گفته نمی خواهد مسئول جنگ های قبیله یهود باشد و در برنامه "صلح" طرف هیچکدام نخواهد بود. همین حالا قبیله یهود سخت در صد خاموش کردن ترامپ بر آمده است. بنابراین برای کوتاه کردن دست قبیله جنایتکار و جورج سوروس و حیم سبان و شلتون - از حامیان مالی جنایتکار و بچه کش هیلاری - به ترامپ رای دهید و با این رای کلفت صهیونیست های آدمکش را سر به نیست کنید و چپ های شیاد را در قبرشان بریزید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس