مریم رجوی با بیان اینکه ایران می‌خواهد با دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای افراط‌گرایی اسلامی را پرورش دهد، گفت که تنها راه حل تغییر رژیم در ایران است.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهمترین اخبار بین الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن ذکر شده است انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. اخبار براساس کشور تفکیک شده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز پنج شنبه 94/2/10 به شرح زیر است:


آیا ایران باید به جاسوس آمریکایی غرامت بدهد/پشت پرده زلزله در عربستان از زبان ایران:

رویترز مدعی شد: هشدار انگلیس به سازمان ملل درباره شبکه تدارکاتی هسته‌ای فعال در ایران

رویترز- انگلیس طی ادعایی به هیئت تحریم‌های سازمان ملل اطلاع داده است که یک شبکه تدارکاتی هسته‌ای فعال در ایران وجود دارد و این شبکه با دو شرکت تحریم شده در ارتباط است. به اطلاعات محرمانه‌ای از یک هیئت متخصصان دست یافته ایم که بر اساس این اطلاعات، وجود چنین شبکه‌ تدارکات هسته‌ای ایرانی می تواند به نگرانی های غربی‌ها برای اعتماد به ایران و حصول توافق هسته‌ای در انتهای ماه جولای بیافزاید. دولت انگلیس مدعی شده است این هیئت متخصصان در تاریخ بیستم آوریل 2015 اطلاع یافته است یک شبکه تدارکات هسته‌ای ایرانی، با شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران (TESA) و شرکت الکتریک کالای (KEC) درارتباط است. این هیئت متخصصان، تبعیت ایران از رژیم تحریم‌های سازمان ملل را تحت نظارت دارد.


پیام تند سناتور آمریکایی به ظریف؛ هنگام جنگ ایران و عراق در آمریکا پنهان شده بودی

توئیتر- تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکایی پیام تندی برای محمد جواد ظریف ارسال کرد و نوشت: این نشانه شجاعت نیست که در طول جنگ ایران - عراق، در آمریکا پنهان شوید در حالی که کشور شما برای بقا می‌جنگد. اگر مناظره نیایی نشان می‌دهد هنوز مانند گذشته ضعیف‌النفس هستی. بعد از آنکه ظریف طی سخنانی در دانشگاه نیویورک با بیان اینکه در صورت توافق، گام‌های رفع تحریم‌ها احتمالاً چند هفته طول می‌کشد، گفت تمامی تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد، خواه این موضوع باب میل سناتور تام کاتن باشد یا نباشد، موجب شد، این سناتور جمهوریخواه در حساب کاربری توئیتر خود به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان واکنش نشان دهد.


سرکرده منافقین: تنها راه حل مسئله هسته‌ای ایران تغییر رژیم است

خبرگزاری آسوشیتدپرس- مریم رجوی با بیان اینکه ایران می‌خواهد با دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای افراط‌گرایی اسلامی را پرورش دهد، گفت که تنها راه حل این مسئله تغییر رژیم در ایران است. مریم رجوی که روز چهارشنبه از طریق ویدئو کنفرانس در یکی از جلسات استماع کنگره آمریکا شرکت کرده بود، گفت ایران خواهان تسلیحات هسته‌ای است تا افراط‌گرایی اسلامی را پرورش دهد. وی در ادامه گفت: هیچ یک از تحریم‌ها نباید پیش از امضا توافق لغو شوند. در غیر این صورت، ایران میلیاردها دلار دارایی‌های آزاد شده را صرف خرید سلاح خواهد کرد؛ از جمله موشک‌های پیشرفته از روسیه.


واشنگتن پست خواستار پرداخت غرامت ایران به رضائیان شد

خبرگزاری فارس- روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از تهران خواسته تا به خاطر دستگیری جیسون رضائیان به وی غرامت پرداخت کند. سی و یکم تیرماه سال 93 بود که جیسون رضائیان به همراه همسرش در تهران دستگیر شد. این فرد که به گفته معاون اول قوه‌قضائیه به اتهام مسائل امنیتی و همچنین جاسوسی در بازداشت به سر می‌برد از سوی رسانه‌های غربی به عنوان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست معرفی شده است.


توضیحات افخم درباره توقیف کشتی تجاری در آب‌های ایران

مشرق- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه طی توضیحی در خصوص توقیف یک فروند کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال در آب های ایران گفت : این اقدام درچهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و مطابق با مقررات و رویه های بین المللی انجام شده است و امیدواریم مطابق رویه های مشابه پس از حل و فصل بدهی مالی , کشتی یاد شده رفع توقیف شده و به مسیر خود ادامه دهد. افخم با اظهار اینکه توقیف کشتی بر اساس حکم قبلی دادگاه و به درخواست شاکی خصوصی صورت گرفته است گفت : کشتی مذکورمتعاقب توقیف به بندر شهید باهنر در بندرعباس منتقل شده و کلیه24 خدمه آن که از اتباع کشورهای مختلف هستند در سلامت کامل بسر می برند و محدودیتی در ارائه خدمات کنسولی به ایشان وجود ندارد .


افزایش 500 هزار بشکه‌ای فروش نفت پس از خوانده شدن بیانه لوزان

رویترز- آمار مربوط به جابجایی تانکرهای نفتی نشان می‌دهد پس از تفاهم ایران و گروه 1+5 بر سر چارچوب توافق هسته‌ای، میزان صادرات نفت خام ایران افزایش یافته است. یک منبع آگاه که جابجایی تانکرهای نفت کش را پایش می‌کند، گفته که در ماه آوریل که امروز بیست و نهمین روز از آن است، فروش نفت ایران به روزانه یک میلیون و 180 هزار بشکه در روز رسیده که این یعنی افزایشی 500 هزار بشکه‌ای نسبت به آمار ماه مارس.


موافقت کویت با انتقال 55 زندانی ایرانی به داخل کشور

خبرگزاری فارس- به دنبال رایزنی‌ها و پیگیری‌های معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه کشورمان با مقامات قضایی کویتی و سایر مقامات مسئول در کشورمان، مقامات دولت کویت اخیرا با انتقال تعداد 55 نفر از مجموع 161 نفر زندانی واجد شرایط انتقال به داخل کشور، به عنوان اولین مرحله اجرای توافقنامه انتقال محکومان بین دو کشور موافقت کردند. شایان ذکر است در راستای دفاع از حقوق اتباع زندانی در کشور کویت و پس از توافقات حاصله فیمابین مقامات دو کشور، تفاهمنامه انتقال محکومان در سال 1385 از سوی مقامات مربوطه دو کشور امضاء و از سال 1387 لازم الاجرا شد.


ظریف:نظرسنجی ها در ایران بیانگر بی اعتمادی به آمریکاست

خبرگزاری فارس- محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه طی سخنانی در دانشگاه نیویورک گفت: نتایج نظرسنجی‌ها در ایران نشان می‌دهند بی‌اعتمادی گسترده‌ای به کشور آمریکا وجود دارد. این برنامه که دیوید ایگناتیوس ستون نویس روزنامه واشنگتن پست مجری آن بود به ابتکار بنیاد آمریکای نوین و مرکز همکاری بین‌المللی دانشگاه نیویورک برگزار می‌شد.


ظریف: انتظار نداریم که هیچ‌یک از طرفین دیگری را باور کند

بلومبرگ- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ با چارلی رز به تشریح روند مذاکرات هسته‌ای و همچنین مواضع منطقه‌ای ایران پرداخت. وی گفت: ما پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم. قطعا دو سال قبل کسی تصور نمی‌کرد که بتوانیم تا این حد پیش برویم. این (نتیجه) زمانی است که شما به جای فشار و تهدید به سراغ گفت‌وگو می‌روید. او در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا و 1+5 باید مواضع ایران را باور کنند، گفت: خوب این یک مسئله پیچیده عدم اعتماد متقابل است. انتظار نداریم که هیچ‌یک از طرفین دیگری را باور کند، همانطور که ما هم در این مرحله به اظهارات ایالات متحده یا هریک از اعضای 1+5، به خصوص اعضای غربی آن، اعتماد و اطمینان نمی‌کنیم. سوابق تاریخی در این مورد در خصوص مردم ایران هست که سابقه آن به مدت‌ها قبل، به زمانی که دولت دموکراتیک ایران سرنگون شد بازمی‌گردد و تا دوران اخیر نیز ادامه پیدا کرده است.


بررسی لغو تحریم خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان با حضور نماینده آمریکا

روزنامه پاکستانی نیشن- پاکستان و آمریکا موضوع تحریم‌های خط لوله انتقال گاز ایران را در نشست گروه کاری انرژی میان دو کشور بررسی می‌کنند. یک دیپلمات ارشد غربی روز سه‌شنبه گفت، چارچوب توافق هسته‌ای که میان ایران و گروه 1+5 تفاهم شده است تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را پوشش نمی‌دهد. یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود گفت، به طور قطع هیچ ابهامی درباره تحریم‌های آمریکا علیه پروژه خط لوله گاز آی پی وجود ندارد. وضعیت تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت گاز ایران تغییر نکرده است. وی افزود، تازمانی‌که آمریکا تحریم‌های علیه صادرات نفت و گاز ایران را بردارد، پروژه خط لوله انتقال گاز ایران همچنان پرمخاطره است. یک هیئت بالارتبه به سرپرستی آموس هوچستین، نماینده ویژه آمریکا و هماهنگ‌کننده امور بین‌المللی انرژی امروز وارد اسلام‌آباد شد و با همتایان پاکستانی خود دیدار خواهند کرد.


آیا ایران باید به جاسوس آمریکایی غرامت بدهد/پشت پرده زلزله در عربستان از زبان یمن:

جزئیات طرح ناکام ریاض در تشکیل یک جبهه از قبایل یمنی علیه انصارالله

رویترز- عربستان سعودی، صدها نفر از مردان قبایل یمنی همپیمان با خود را برای مبارزه با انصارالله و انقلابیون یمن آموزش می‌دهد. منابع آگاه خبر دادند که 300 جنگجوی قبیله‌ای یمن در عربستان آموزش دیده‌اند و به منطقه صرواح در استان مأرب که در حال حاضر تحت کنترل انصارالله و ارتش است، بازگشته‌اند تا با انقلابیون مقابله کنند و در هفته پیش‌ رو، انتظار می‌رود که درگیری‌های شدیدی در این منطقه روی دهد. منبع آگاه از وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که یک طرح ویژه برای تقویت آن دسته از قبایل یمنی همپیمان ریاض تدوین شده است زیرا ساکنان محلی یمن در مقایسه با نظامیان سعودی بهتر می‌‌توانند به انقلابیون خسارت وارد کنند. وی افزود: اما مشکل این است شمار جنگجویان قبیله‌ای یمن همپیمان با عربستان بسیار اندک است و این تعداد برای غلبه بر ارتش و انقلابیون یمن کافی نیست. منابع آگاه یمنی به رویترز اعلام کردند که عربستان از سران قبایل برای حشور در نشستی در ریاض دعوت کرده است تا علیه انصارالله یک جبهه قبیله‌ای در داخل یمن تشکیل دهد. اما واقعیت این است که امید زیادی به تحقق این خواسته وجود ندارد.


درخواست آمریکا از ایران برای جلب‌ رضایت حوثی‌ها به مذاکره

رویترز- یک مقام آمریکایی اظهار داشت در طول دیدار دوشنبه جان کری‌ و محمد جواد ظریف همتای ایرانی او، واشنگتن از ایران خواسته تا طرف‌های درگیر در یمن را ترغیب کند برای یافتن توافق سیاسی، وارد مذاکره شوند. زمانی که از این مقام وزارت خارجه آمریکا سئوال شد آیا جان کری طی مذاکره با محمدجواد ظریف در نیویورک، از او خواسته است ایران از نفوذش برای ترغیب همه طرف‌های درگیر در یمن به مذاکره استفاده کند، پاسخ داد: بله. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: واشنگتن از تهران خواسته تا حوثی‌ها را مجاب به گفت‌وگو کند.


تروریست القاعده‌ای در عدن کشته شدند

شبکه المسیره- حمله نیروهای القاعده به فرودگاه عدن با مقاومت ارتش و کمیته های مردمی مواجه شد و در این درگیری 20 عضو القاعده به هلاکت رسیدند. از سوی دیگر ارتش و کمیته های مردمی عناصر القاعده و شبه نظامیان حزب الاصلاح را از دو پایگاه نظامی در منطقه العطیف بیرون راندند. همچنین نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی در نبرد با تروریست‌های القاعده‌ای در استان مأرب این کشور، تروریست‌ها را وادار به فرار از این منطقه کردند.


70درصد بیمارستان‌های یمن قادر به ادامه کار نیستند

خبرگزاری فارس- تمیم شامی سخنگوی وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که 70 درصد بیمارستان‌های این کشور به دلیل نبود امکانات در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند. وی با اشاره به اینکه تمام بیمارستان‌های کشور یمن شرایط بحرانی را تجربه می‌کنند، از سازمان‌های بین المللی خواست کمک‌های دارویی برای یمن ارسال کنند. علاوه بر این کمبود خون هم منجر به شرایط مرگباری در بیمارستا‌ن‌های یمن شده و سخنگوی وزارت بهداشت یمن خواستار کمک مردم شده بود.


در خواست برای ایجاد مسیر امنی برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم یمن

مشرق- روبرت ماردینی مدیرکل منطقه‌ای صلیب سرخ جهانی ضمن سفر به کشورمان با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه دیدار و در خصوص چگونگی ارسال کمک‌های انسان دوستانه به کشورهای درگیر بحران و جنگ در منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن رایزنی و گفت‌وگو کرد.


عربستان از ورود فرآورده‌های نفتی به یمن جلوگیری می‌کند

خبرگزاری فارس- شرکت مخابرات و شرکت برق یمن در دو نامه جداگانه به وزیر نفت این کشور، دبیر کل سازمان ملل و نهادهای کمک‌رسانی هشدار دادند که به خاطر کمبود سوخت مصرفی برق، تلفن و اینترنت این کشور به زودی قطع خواهد شد. تحریم عربستان علیه یمن که با حمایت آمریکا همراه است موجب ایجاد فاجعه انسانی شده به گونه‌ای که رژیم آل سعود مانع رسیدن مواد غذایی ضروری و فوری و همچنین فرآورده‌های نفتی به یمن می‌شود و به همین دلیل، مولدهای مخابرات و نیروگاه‌های برق در آستانه تعطیلی هستند و با از کار افتادن تاسیسات حیاتی، ارتباط یمن طی ساعات آتی با جهان خارج قطع می‌شود.


ولیعهد عربستان ظاهراً به دلیل مخالفت با حمله به یمن برکنار شد

روزنامه آمریکایی مک‌کلاچی- ولیعهد عربستان ظاهراً به دلیل مخالفت با حملات نظامی آل‌سعود به یمن از سمت خود برکنار شده است. پادشاه عربستان ظاهراً ولیعهد خود را به دلیل مخالفت با حمله نظامی عربستان به یمن برکنار کرد.


جنگنده‌های سعودی بار دیگر شمال و جنوب صنعا را بمباران کردند

پایگاه خبری یمنی السلطه الرابعه- صبح روز پنجشنبه، بار دیگر مردم صنعا با صدای انفجارهای مهیب از خواب بیدار شدند. انفجارهای مهیبی در مناطق مختلف صنعا روی داد که نتیجه بمبارانهای هوایی این شهر از سوی جنگنده‌های سعودی بود. جنگنده‌های سعودی، مناطق مختلف در شمال و جنوب یمن را به بهانه هدف قرار دادن مقرهای نظامی ارتش یمن و گارد سابق ریاست‌جمهوری بمباران کردند. ارتش یمن و انقلابیون با استفاده از ضدهوایی‌ها تلاش کردند تا این جنگنده‌ها را از پایتخت دور کنند.


آیا ایران باید به جاسوس آمریکایی غرامت بدهد/پشت پرده زلزله در عربستان از زبان آمریکا:

بانک مرکزی آمریکا به دلیل آمارهای ضعیف اقتصادی نرخ بهره را افزایش نداد

رویترز- بانک مرکزی آمریکا بعد از دو روز نشست روز گذشته اعلام کرد که احتمالا حداقل تا سه ماهه چهارم امسال برای افزایش نرخ بهره در این کشور باید منتظر ماند. این در حالی است که جانت یلن رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا از زمانی که روی کار آمده است مرتب از امکان کاهش نرخ بهره در این کشور خبر مید‌هد و در آستانه همه جلسات بانک مرکزی این کشور سرمایه‌گذاران به امید افزایش نرخ بهره می‌مانند. بانک مرکزی آمریکا دلیل عدم افزایش نرخ بهره را چشم انداز ضعیف از بازار کار و اقتصاد آینده این کشور عنوان کرده است.


تد کروز: کنگره باید هر گونه توافق با ایران را تایید کند

واشنگتن‌پست- تد کروز گفت: هیچ تهدیدی بزرگتر از دورنمای ایران هسته‌ای برای امنیت ملی آمریکا وجود ندارد. وی با بیان این مطلب با اشاره به اینکه ایرانی‌ها خواستار نابودی اسرائیل هستند و شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند، ادعا کرد ایران مجهز به سلاح‌های هسته‌ای خطر کشتار میلیون‌ها آمریکایی یا میلیون‌ها نفر از متحدان آمریکا را به وجود می‌آورد و به همین خاطر، اولویت سنا باید توقف توافق بد با ایران باشد.


شانس 8 هزار برابری فرزندان سناتورها برای ورود به کنگره

ماهنامه اکونومیست- حتی در حکومت‌هایی که بنا بوده مردم‌سالار شوند هم، این خانواده‌های شاخص‌اند که عنان را در اختیار دارند. در ابتدا به سراغ نمونه بارز یعنی آمریکا می‌رویم، آرتور اشلسینگر، یکی از مشهورترین مورخین آمریکا در سال 1947 گفته بود که آمریکا به عنوان یک حکومت مردم‌سالار باید از حاکمیت سلسله‌های خانوادگی رها شود. حالا پس از گذشت 70 سال از این اظهار نظر تاریخ‌نویس شهیر آمریکایی، انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا یک مسئله خانوادگی است. در 9 دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری، رقابت میان یک بوش و یک کلینتون بوده و رقابت این دوره جب بوش و هیلاری کلینتون شاید بر خلاف روح عدالت باشد ولی با آمار و احتمالات کاملا سازگار است. فرزند یک فرماندار، 6 هزار بار بیشتر از فرزند یک شهروند عادی، شانس فرماندار شدن را دارد؛ همین محاسبات نشان داده که فرزند یک سناتور، هشت هزار و پانصد بار بیشتر از فرزند یک آمریکایی عادی، شانس نشستن بر کرسی سنا را دارد.


پنتاگون از گشت‌زنی کشتی‌های این کشور در نزدیکی تنگه هرمز خبر داد

پایگاه اطلاع رسانی استریپس- به دنبال توقیف این کشتی باری آمریکایی، مقامات ناوگان پنجم آمریکا روز چهارشنبه (امروز) اعلام کردند که ناوشکن یو اس اس فاراگات کلاس آرلی برک به همراه سه کشتی گشت‌زنی ساحلی آمریکا در تنگه هرمز را آغاز کردند. کوین استفانز یکی از سخنگویان ناوگان پنجم آمریکا امروز اعلام کرد: ما کشتی‌هایی را به منطقه فرستادیم تا به نظارت بر وضعیت کمک کنند و همچنین حضور نیروی دریایی آمریکا در حومه تنگه هرمز را حفظ کند.


آمریکا متعهد به وتو قطعنامه ضداسرائیلی نمی‌شود

جروزالم پست- دان شاپیرو اعلام کرد که آمریکا به وتوی قطعنامه شورای امنیت که احتمالا ضرب‌الاجلی برای عقب‌نشینی اسرائیل به مرزهای 1967 تعیین می‌کند، متعهد نخواهد شد. وی گفت: با توجه به اینکه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل باید ائتلاف تشکیل دهد و کابینه ائتلافی هنوز سیاست خود را در قبال راه‌حل ایجاد دو کشور اعلام نکرده، دولت آمریکا هنوز در حالت انتظار قرار دارد. ما منتظر هستیم موضع کابینه جدید و برنامه آن را ببینیم.


آیا ایران باید به جاسوس آمریکایی غرامت بدهد/پشت پرده زلزله در عربستان از زبان عراق:

مخالفت عراق با قانون نمایندگان آمریکا برای تسلیح مستقلانه عشایر سنی

پایگاه خبری العهد- خالد العبیدی وزیر دفاع عراق با قانون مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر مسلح کردن مستقل اهل سنت و عشایر عراق بشدت مخالفت کرد. وزیر دفاع عراق گفت: پرونده مسلح ساختن عشایر و گروه‌های اهل سنت در دست وزارت دفاع است و دخالت در این موضوع را نمی‌پذیریم. آمریکا بارها اعلام کرده است که قصد دارد سلاح و تجهیزات به عشایر و اهل سنت عراق را برای مبارزه با داعش ارسال کند. دولت عراق با مخالفت از این تصمیم آمریکا می‌گوید: اگر آمریکا می‌خواهد به قبائل یا عشایر سلاحی بدهد باید آن را به دولت مرکزی بدهد تا از این مجرا به دست دیگر گروه‌های مبارز با داعش برسد.


آیا ایران باید به جاسوس آمریکایی غرامت بدهد/پشت پرده زلزله در عربستان از زبان سوریه:

شمارش معکوس حزب الله برای انجام نبرد القلمون آغاز شد

روزنامه السفیر لبنان- منابع آگاه گفتند که شمارش معکوس برای انجام عملیات القلمون آغاز شده و این عملیات از لحاظ امنیتی برای حزب الله از اهمیت خاصی برخوردار است. در راستای آنچه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان درباره نزدیکی نبرد القلمون خبر داده بود، منابع آگاه اعلام کردند که آماده سازی برای عملیات القلمون رو به اتمام است. بر اساس این اطلاعات عملیات منطقه الجرود در مرز لبنان و سوریه را شامل خواهد شد و هدف آن از بین بردن تهدید گروه‌های تروریستی در این منطقه برای حزب الله و تقویت امنیت روستاهای مرزی جرود و پایگاه‌های نظامی این منطقه است.


آیا ایران باید به جاسوس آمریکایی غرامت بدهد/پشت پرده زلزله در عربستان از زبان عربستان:

تغییرات رخ داده درعربستان سعودی پیامد بحران‌های داخلی این کشور است

اسپوتنیک- لئونید ایسایف، کارشناس دانشکده عالی اقتصاد روسیه درباره دلیل تغییرات رخ داده در ریاض تاکید کرد:در حال حاضر عربستان با یک مساله جدی روبرو شده که آن مساله زنده ماندن است. عربستان کشوری است که به طور تصنعی و در مرزهای تصنعی تشکیل شده است. بعلاوه در سیستم سیاسی این کشور اوضاع دشواری ایجاد شده که شباهتی به اوضاع اتحاد شوروی و کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی در دهه میلادی80 دارد.


عدم حضور متعب بن عبدالله، سعود الفیصل و بندر بن سلطان در مراسم بیعت با ولیعهد جدید

مراسم بیعت با محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین وی با حضور صدها شاهزاده خانواده آل سعود در کاخ سلطنتی در ریاض برگزار شد. درحالی که در این مراسم مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد برکنار شده در مراسم حضور یافت و با جانشین خود بیعت کرد اما تعدادی از شاهزاده‌های سرشناس و متنفذ خانواده سلطنتی در این مراسم حضور نیافتند. مهمترین غایب مراسم، سعود الفیصل وزیر خارجه کهنه کار سعودی بود که پس از 40 سال تصدی وزرات امور خارجه از این سمت کنار گذاشته شد بود. همچنین در مراسم بیعت، متعب بن عبدالله پسر پادشاه متوفی و رئیس گارد که از افراد قدرتمند در عربستان به حساب می‌آید در این مراسم حضور نیافت تا نارضایتی خود را از تغییرات اعمال شده توسط عمویش اعلام کند. بندر بن سلطان و بردارنش هم از دیگر غایبان مهم مراسم دیشب بودند و عدم حضور آنها در این مراسم نشان می داد که از تغییرات اعمال شده در حکومت و عدم در نظر گرفتن آنها در مناصب مهم به شدت ناراضی هستند.


سیاست خارجی عربستان تغییری نخواهد داشت

اسپوتنیک- جمال خاشقجیروزنامه نگار و تحلیل‌گر نزدیک به رژیم آل سعود با اشاره به اینکه تغییرات اعمال شده در راس هرم قدرت در عربستان برای تغییر در سیاست‌های این کشور نیست تصریح کرد که هدف از این تغییرات تنها دادن خون تازه به نظام سیاسی بوده است. وی مهمترین بخش این تغییرات را ولیعهد شدن محمد بن نایف عنوان کرد و تاکید کرد که برکناری سعود الفیصل تغییر بزرگ دیگری بود که در ساختار قدرت در عربستان سعودی روی داد. خاشقجی در ادامه دلیل برکناری سعود الفیصل از وزارت امور خارجه عربستان را ناشی از بیماری و وضعیت جسمی وی عنوان کرد و افزود:‌ حضور عادل الجبیر به عنوان وزیر امور خارجه جوان عربستان امری مثبت است. وی ابراز داشت که نظام سیاسی عربستان نیاز به خونی تازه داشت و وضعیت جنگی تغییر را طلب می‌کرد ولی نباید انتظار داشت که این تغییرات منجر به تغییر در سیاست خارجی عربستان شود.


ابراز نگرانی ترکی الفیصل از نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران

الشرق الاوسط مصر- شاهزاده ترکی الفیصل بن عبدالعزیز آل سعود رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی، روز چهارشنبه از سیاست آمریکا و اقدام این کشور در پذیرش نتایج مذاکرات هسته‌ای با ایران انتقاد و ادعا کرد: مذاکرات هسته‌ای تنها به باز شدن دروازه‌های گسترش سلاح‌های هسته‌ای منجر می‌شود. وی در همایش روابط بین‌الملل در مرکز آسان از مراکز معروف پژوهشی سیاسی در سئول واقع در کره جنوبی گفت که آمریکا بیش از حد، نتایج مذاکرات با ایران را پذیرفته است. وی در ادامه گفت: آمریکا باید درباره سیاستش در قبال خاورمیانه تجدید نظر کند تا اعتماد کشورهای منطقه را جلب کند.


جزئیات برکناری ولی‌عهد عربستان و به قدرت رسیدن پسر شاه

توئیتر- مقرن بن عبدالعزیز ولی‌عهد برکنار شده عربستان با توجه به فشارهایی که به وی وارد شده بود آگاه شده بود که بزودی برکنار خواهد شد. به گفته مجتهد شب گذشته میهمانی شام دوره‌ای مقرن برای خاندان حاکم و برخی چهره‌های رسمی برگزار شده بوده و بعد از ساعت 10 شب گذشته مقرن به حضور پادشاه فراخوانده شده و پادشاه به او گفته: کم و کاستی از تو دیده نشده ولی می‌خواهیم از همت جوانان بهره ببریم که مقرن موافقت خود را اعلام می‌کند. بر اساس این خبر محمد بن سلمان شب گذشته ماجد القصبی و مساد العیبان را مأمور کرده بود تا با هیأت بیعت تماس گرفته و آنها را قانع کنند تصمیم ملک سلمان را بپذیرند. گفته می‌شود که از فرزندان ملک عبدالعزیز احمد، عبدالاله ، ممدوح ، متعب ، طلال ، بندر ترکی وعبدالرحمن با این تصمیم مخالفت کردند؛ از نوه‌های ملک عبدالعزیز هم مشعل بن سعود، محمدبن فهد ومحمدبن سعد با این تصمیم مخالف بوده‌اند که به تبع این افراد فرزندان و برادرانشان نیز مخالف تصمیمات ملک سلمان بوده‌اند. به نظر می‌رسد که دیگر اعضای هیأت بیعت موافق باشند از جمله مشعل عبدالعزیز که گفته می‌شود چند میلیارد برای موافقت خود دریافت کرده و خالد بن عبدالله نیز از دیگر موافقان این مسأله است که به نظر می‌رسد به خاطر کینه‌ای که از برادرش متعب در دل دارد چنین تصمیمی گرفته است. به گفته مجتهد ممکن است که موافقان و مخالفان تا ساعاتی دیگر تغییر کنند زیرا محمد بن سلمان تلاش می‌کنند با پول دیگران را ساکت کند. مجتهد همچنین اضافه کرده که اگر وضعیت جسمی پادشاه تغییری نکند وی به همراه پسرش 10 می به فرانسه سفر خواهد کرد و بعد از سه روز نیز عازم آمریکا خواهد شد تا با باراک اوباما دیدار کند. به گفته مجتهد، از آنجایی که سفر بن سلمان به فرانسه، سفری ویژه خواهد بود، احتمال می‌رود وی قراردادهای تسلیحاتی و خرید سلاح را نهایی کند چرا که نمایندگان خود را پیشاپیش به فرانسه اعزام کرده است.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • كامران ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    نتيجه لبخند به شيطان: پیام تند سناتور آمریکایی به ظریف؛ هنگام جنگ ایران و عراق در آمریکا پنهان شده بودی سرکرده منافقین: تنها راه حل مسئله هسته‌ای ایران تغییر رژیم است اب كه سر بالا بره قورباغه هفت تيركش ميشه
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    افراط گرایی از نوع اسلامی اون روسری رو سرش چیه در صورتی کی بی بندو باری جنسی در اردوگاه های اینها زبانزد رقص ازادی شوهر این خانم با ده ها زن برهنه با هم جایی واسه شبه نمیزاره که اینا از اسلام بویی نبرده اند پس روسری روسرش چیه!؟
  • Amir ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    چرا سایت fارس نیوز ‌۳ روژ است کار نمیکند
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۱
    0 0
    در خطبه های جمعه صورت گرفت؛ تمجید و تشکر بی سابقه اسماعیل هنیه از آل سعود..!!!
  • ارش ر ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    سناتور عجب رودار شده برو اندازه خودت حرف بزن مگه تو رییس جمهوری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس